Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Finn Sørensen
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
10. februar 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 18. januar 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
194 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sø-
rensen (EL).
Spørgsmål nr. 194:
J.nr.
”Ministeren bedes redegøre for, hvor stor en lønindtægt modtagere af de forskellige
sociale ydelser må have, uden at der sker modregning i den pågældende ydelse.
Der ønskes samtidig en redegørelse for, hvornår de pågældende beløbsgrænser
sidst er blevet reguleret, og hvad beløbet ville være hvis der skal tages højde for
pris- og/eller lønudviklingen?”
Svar:
Der gælder forskellige regler for indtægtsregulering af forskellige sociale ydelser,
hvilket bl.a. afspejler, at der er tale om forskellige ordninger med forskellige for-
mål, herunder at nogle ydelser er midlertidige, mens andre er varige. Der er alene
redegjort for indtægtsregulerede sociale ydelser på Beskæftigelsesministeriets om-
råde.
De sociale ydelser kan overordnet opdeles i forsørgelsesydelser, som spænder et
økonomisk sikkerhedsnet ud for borgere, som ikke på anden vis har tilstrækkelige
muligheder for at forsørge sig selv (fx kontanthjælp og førtidspension), og mere
målrettede ydelser, tilskud mv., som gives som hjælp til bestemte typer af udgifter
eller i bestemte livssituationer (fx boligstøtte og børnetilskud). De sociale ydelser
adskiller sig fra overførsler, som har rødder i forsikringsordninger mod ledighed,
sygdom mv. (fx arbejdsløshedsdagpenge).
Nedenfor beskrives de relevante fradragsbeløb for forskellige sociale ydelser. Når
satsen er angivet i 2016-niveau, er det udtryk for, at satsen reguleres årligt.
Ydelser efter lov om aktiv socialpolitik
For integrationsydelse, uddannelseshjælp og kontanthjælp gælder, at hvis ansøge-
ren eller ægtefællen har arbejdsindtægter, trækkes disse fra krone for krone i hjæl-
pen, dog således at ansøgeren får lov til at beholde 25,74 kr. pr. udført arbejdstime
(2016-niveau). Det beløb, der kan ses bort fra, kan ikke beregnes på grundlag af
mere end 160 timer pr. måned pr. person. For personer, der deltager i en særligt til-
rettelagt ungdomsuddannelse (STU), gælder dog, at indtægter fra arbejde på op til
24.336 kr. (2016-niveau) ikke fradrages i hjælpen.
Revalideringsydelse er uafhængig af formue og ægtefællens indtægt. Indtægter fra
andet arbejde, der overstiger 12.000 kr. pr. år, fradrages i revalideringsydelsen. Be-