Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1565823_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. oktober 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 19 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Lennart Damsbo-Andersen (S).
10. november 2015
J.nr. 20150079300
Spørgsmål nr. 19:
”Danmark har ikke fastsat en grænseværdi for erhvervsmæssig udsættelse for die-
seludstødning, jf. Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 507 af 17. maj 2011 bekendt-
gørelse om grænseværdier for stoffer og materialer
http://arbejdstilsynet.dk/da/REGLER/Bekendtgorelser/G/SAM-Graensevaerdier-
for-stoffer-og-materialer.aspx. Mener ministeren, at der er videnskabeligt grundlag
for at fastsætte en grænseværdi for erhvervsmæssig udsættelse for dieseludstødning
(udstødningsgasser fra dieselmotorer)?”
Endeligt svar:
Udsættelse for dieseludstødning er et arbejdsmiljøproblem, som det er vigtigt, at
virksomhederne og myndighederne hele tiden har fokus på.
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse af Arbejdstil-
synet, som har oplyst følgende:
”I Danmark fastsættes grænseværdier i arbejdsmiljøet enten ved implementering af
EU´s anbefalede grænseværdier eller ved at fastsætte nationale grænseværdier,
hvor Danmark selv fremskaffer dokumentationen. EU har endnu ikke fastsat en
grænseværdi for dieseludstødning.
Først når der er tilvejebragt tilstrækkelig videnskabeligt dokumentation for at fast-
sætte grænseværdier for erhvervsmæssig udsættelse for dieseludstødning, kan der
igangsættes en proces med at fastsætte en eventuel grænseværdi.
En nordisk ekspertgruppe (NEG) arbejder netop nu på et kriteriedokument for die-
seludstødning, som vil kunne benyttes som grundlag for fastsættelse af en eventuel
grænseværdi.
Hensigten med kriteriedokumentet er, på baggrund af tilgængelig videnskabelig lit-
teratur på området, at få dokumenteret, hvor stor udsættelsen for dieseludstødning
skal være, før det har en sundsfarlig effekt for de ansatte.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm., om der er videnskabeligt grundlag for at fastsætte en grænseværdi for erhvervsmæssig udsættelse for dieseludstødning, til beskæftigelsesministeren
Det er nødvendigt at få belyst denne sammenhæng, før der kan fastsættes en even-
tuel grænseværdi for erhvervsmæssig udsættelse for dieseludstødning.
Resultatet af det nordiske arbejde forventes offentliggjort primo 2016”.
Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets udtalelse.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2