Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1596067_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Lennart Damsbo-Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
5. februar 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 8. januar 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
181 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lennart
Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 181:
J.nr. 20165200015
”Ministeren bedes oplyse, hvor mange gange Arbejdstilsynet, i perioden fra 1988
til i dag, har henlagt sager vedrørende dødsulykker som følge af gældende praksis
om ikke at forfølge sager, hvor der har været nære familiemæssige eller andre rela-
tioner mellem arbejdsgiver og afdøde.”
Foreløbigt svar:
I forbindelse med den såkaldte Strandby-sag er det blevet afdækket, at Arbejdstil-
synets tidligere praksis om at undlade at rejse straffesager i de tilfælde, hvor en an-
svarlig arbejdsgiver er nærtstående til den tilskadekomne eller afdøde, kunne have
betydning for vurderingen af, om der er grundlag for at udbetale en særlig godtgø-
relse efter arbejdsskadeloven. Reglerne om den særlige godtgørelse blev indført i
2004.
Der er spurgt til sager inden for en lang tidsperiode, og der er tale om forskellige
forhold for sagerne i den forespurgte periode. Derfor vil der i besvarelsen blive re-
degjort for sagerne i forskellige tidsintervaller.
I perioden fra 2011til 2015 er sagerne tidligere blevet gennemgået, og Arbejdstil-
synet har over for mig oplyst, at Arbejdstilsynet har henlagt 16 dødsulykkesager
grundet den nære relation mellem den ansvarlige arbejdsgiver og den afdøde. Sa-
gerne fordeler sig således:
Tabel 1
År
2011
2012
2013
2014
2015
Kilde: Arbejdstilsynet
Antal dødsulykker
6
3
3
3
1
Hvad angår perioden fra 2004 til 2010, har Arbejdstilsynet oplyst, at en besvarelse
af spørgsmålet blandt andet indebærer indhentning af akter fra Landsarkivet. Ar-
bejdstilsynet har anmodet Landsarkivet om at finde sager for perioden frem med
henblik på at kunne besvare spørgsmålet. I perioden var der 358 dødsulykker, og
for at besvare spørgsmålet skal Arbejdstilsynet gennemgå sagerne manuelt for at
kunne identificere de sager, hvor dødsulykkesagen er henlagt grundet den nære re-
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 181: Spm. om, hvor mange gange Arbejdstilsynet, i perioden fra 1988 til i dag, har henlagt sager vedrørende dødsulykker som følge af gældende praksis om ikke at forfølge sager, hvor der har været nære familiemæssige eller andre relationer mellem arbejdsgiver og afdøde, til beskæftigelsesministeren
lation mellem den ansvarlige arbejdsgiver og den afdøde. Jeg vil derfor oplyse ud-
valget om antallet af sager i perioden fra 2004 til 2010, når Arbejdstilsynet har
gennemgået sagerne, og når jeg har modtaget oplysningerne herom.
I perioden fra 1988 til 1999 var der i alt 865 sager om dødsulykker. Alle dokumen-
ter i denne periode er arkiveret på virksomhedens navn og ikke på år og ikke på
sagsnummer. Det betyder, at sagerne for perioden 1988-1999 ikke kan identificeres
enkeltvist via et journalsystem. For at kunne identificere sagerne om dødsulykker
skal Arbejdstilsynet manuelt gennemgå alle dokumenter om alle ulykker, som der
er registreret på de enkelte virksomheder, som har haft en dødsulykke. For så vidt
angår store virksomheder kan der være tale om et meget stort antal dokumenter.
Når alle de 865 dødsulykker er fremfundet, vil det kræve yderligere en gennem-
gang af alle dokumenter vedrørende dødsulykken for at afklare, om der var en nær
relation mellem den ansvarlige arbejdsgiver og den afdøde.
For perioden fra 2000 til 2003 kan sagerne fremfindes via sagsnumre. Der skal re-
kvireres i alt 226 sager om dødsulykker fra Landsarkivet. Sagerne leveres i arkiv-
kasser, hvorfra man skal fremfinde de 226 sager blandt en lang række andre sager.
Herefter skal de 226 sager gennemgås for at identificere de dødsulykker, der er
henlagt på grund af nærtstående.
Det er Arbejdstilsynet vurdering, at det vil kræve en arbejdsindsats svarende til ca.
1�½ årsværk at fremsøge de relevante sager om nærtstående for perioden fra 1988 til
2003. Det er endvidere Arbejdstilsynets vurdering, at sager, som måtte være hen-
lagt af hensyn til den nære relation mellem arbejdsgiveren og den afdøde før 2004,
ikke har betydning for mulighederne for at udbetale erstatninger til efterladte, da
reglerne om særlig godtgørelse ikke fandtes før 2004.
Da det er forbundet med et stort ressourcetræk i Arbejdstilsynet har jeg ikke umid-
delbart bedt tilsynet om, at gennemgå og oplyse sagsantallet i perioden fra 1988 til
2003. Derfor oplyses alene sagsantallet for perioden 2004 til 2015.
Slutteligt kan jeg oplyse, at Arbejdstilsynet har ændret praksis, således at Arbejds-
tilsynet fra 1. januar 2016 indstiller til politiet, at der placeres et strafferetligt an-
svar i sager om arbejdsmiljøovertrædelser, hvor nærtstående er kommet til skade
eller afgået ved døden.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2