Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
27. januar 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 7. januar 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
178 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Lennart Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 178:
J.nr. 16/00439/2016-431
”Ministeren bedes kommentere artikel af 18. december 2015 fra Lolland Falsters
Folketidende: ”Virksomheder får stadig sværere ved at skaffe medarbejdere” og
herunder redegøre for:
– Hvordan Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering er kommet frem til
de i artiklen omtalte tal (fra STAR’s undersøgelse: ”Rekruttering - Efterår
2015”: http://star.dk/da/Om-STAR/Publikationer/2015/12/Rekruttering
%20efteraar%202015.aspx?
– Om ovennævnte undersøgelse afdækker, hvordan virksomhederne har søgt efter
medarbejdere?
– Har STAR konstateret, at de forgæves rekrutteringer afspejler sig i de ubesatte
opslag på Jobnet.dk?
– Om der er brancher, der har sværere ved at skaffe arbejdskraft end andre,
og i bekræftende fald, hvilke brancher?
– Om der er brancher, der har særlig svært ved at få besat deres elev-
/praktikpladser, og i bekræftende fald, hvilke brancher?
Der henvises til: http://folketidende.dk/Business/Virksomheder-faar-
stadigsvaerere-ved-at-skaffe-medarbejdere/artikel/334206.”
Endeligt svar:
Indledningsvist vil jeg gerne understrege, at der ikke akuelt er generel mangel på
arbejdskraft, men at virksomheder på enkelte områder har svært ved at rekruttere.
Af den seneste rekrutteringsundersøgelse fremgår således også, at langt de fleste
virksomheder (93 procent) får den nødvendige arbejdskraft og ikke har haft
rekrutteringsudfordringer.
Regeringen er helt overordnet meget optaget af, at virksomhederne kan få den
arbejdskraft, de efterspørger. Beskæftigelsessystemet skal understøtte, at der sker et
hurtigt og effektivt match.
Derfor ligger det mig også meget på sinde, at virksomhederne får en kvalificeret
service fra jobcentrene, og at jobcentrene i endnu højere grad har fokus på at
servicere landets virksomheder, så virksomhederne får den arbejdskraft, de
efterspørger.