Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1592463_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
27. januar 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 7. januar 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
178 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Lennart Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 178:
J.nr. 16/00439/2016-431
”Ministeren bedes kommentere artikel af 18. december 2015 fra Lolland Falsters
Folketidende: ”Virksomheder får stadig sværere ved at skaffe medarbejdere” og
herunder redegøre for:
– Hvordan Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering er kommet frem til
de i artiklen omtalte tal (fra STAR’s undersøgelse: ”Rekruttering - Efterår
2015”: http://star.dk/da/Om-STAR/Publikationer/2015/12/Rekruttering
%20efteraar%202015.aspx?
– Om ovennævnte undersøgelse afdækker, hvordan virksomhederne har søgt efter
medarbejdere?
– Har STAR konstateret, at de forgæves rekrutteringer afspejler sig i de ubesatte
opslag på Jobnet.dk?
– Om der er brancher, der har sværere ved at skaffe arbejdskraft end andre,
og i bekræftende fald, hvilke brancher?
– Om der er brancher, der har særlig svært ved at få besat deres elev-
/praktikpladser, og i bekræftende fald, hvilke brancher?
Der henvises til: http://folketidende.dk/Business/Virksomheder-faar-
stadigsvaerere-ved-at-skaffe-medarbejdere/artikel/334206.”
Endeligt svar:
Indledningsvist vil jeg gerne understrege, at der ikke akuelt er generel mangel på
arbejdskraft, men at virksomheder på enkelte områder har svært ved at rekruttere.
Af den seneste rekrutteringsundersøgelse fremgår således også, at langt de fleste
virksomheder (93 procent) får den nødvendige arbejdskraft og ikke har haft
rekrutteringsudfordringer.
Regeringen er helt overordnet meget optaget af, at virksomhederne kan få den
arbejdskraft, de efterspørger. Beskæftigelsessystemet skal understøtte, at der sker et
hurtigt og effektivt match.
Derfor ligger det mig også meget på sinde, at virksomhederne får en kvalificeret
service fra jobcentrene, og at jobcentrene i endnu højere grad har fokus på at
servicere landets virksomheder, så virksomhederne får den arbejdskraft, de
efterspørger.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om rekruttering af til danske virksomheder, til beskæftigelsesministeren
Virksomhedsservice og jobformidling skal være en kerneopgave i jobcentrene.
Jobcentrene skal sørge for at have et indgående kendskab til virksomhedernes
behov for arbejdskraft og matche det med den ledige arbejdskraft på tværs af
kommunegrænserne.
Hvordan Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering er kommet frem til de i
artiklen omtalte tal?
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) gennemfører halvårligt en
survey blandt et repræsentativt udsnit af virksomhederne i Danmark. Virksomheds-
surveyen er en del af den løbende overvågning af arbejdsmarkedet og har været
gennemført siden foråret 2007. Virksomhederne har responderet enten via internet-
tet eller via telefoninterview.
Surveyen for efteråret 2015 (offentliggjort i publikationen ”Rekruttering, efterår
2015”) er baseret på svar fra ca. 14.000 virksomheder, der repræsenterer ca. 42 pct.
af den samlede beskæftigelse på det danske arbejdsmarked. Surveyen giver et aktu-
elt billede af rekrutteringssituationen for ca. 850 stillingsbetegnelser i hvert af de 8
områder, som de regionale arbejdsmarkedsråd dækker.
I undersøgelsen er virksomhederne bl.a. blevet spurgt om, hvorvidt de inden for de
seneste to måneder forgæves har forsøgt at rekruttere nye medarbejdere, og hvor
mange personer det i givet fald drejer sig om. I alt blev 18.686 virksomheder invi-
teret til at deltage i undersøgelsen. Heraf har 14.006 virksomheder besvaret under-
søgelsen. Det giver en svarprocent på 75. De inviterede virksomheder er udvalgt i
overensstemmelse med en stratificeret stikprøveplan, hvor udvælgelseskriterierne
er region, branche og antal ansatte. Stikprøveundersøgelsens resultater er skaleret
op for at være dækkende for hele arbejdsmarkedet i Danmark. Det betyder, at for-
delingen af virksomheder efter branche, størrelse og beskæftigelsesregion i under-
søgelsen svarer til fordelingen i den samlede population.
Der er en statistisk usikkerhed i forbindelse med opskalering af antallet af forgæves
rekrutteringer. Denne usikkerhed betyder, at det samlede antal forgæves rekrutte-
ringer med 95 procents sandsynlighed ligger indenfor intervallet 18.045 +/- 1.660.
De anvendte beskæftigelsesoplysninger i publikationen er baseret på de seneste tal
fra Danmarks registerbaserede arbejdsstyrkestatistik (RAS) 2013. De anvendte le-
dighedstal er opgjort som arbejdsmarkedsparate personer, der har været på offent-
lig forsørgelse mere end 3 måneder og som har modtaget dagpenge eller kontant-
hjælp.
Om ovennævnte undersøgelse afdækker, hvordan virksomhederne har søgt efter
medarbejdere?
De virksomheder, der i rekrutteringssurveyen for efteråret 2015, har angivet at ha-
ve oplevet udfordringer i forbindelse med rekruttering af nye medarbejdere, er i
surveyen blevet spurgt til, hvilke rekrutteringskanaler de har anvendt.
I ca. en tredjedel af de rekrutteringsforløb, hvor virksomheder har rapporteret
om forgæves rekrutteringer, slog virksomheden stillingen op på Jobnet.
I hvert 4. rekrutteringsforløb, hvor virksomheder har rapporteret om forgæves
rekrutteringer, tog virksomhederne kontakt til det kommunale jobcenter.
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om rekruttering af til danske virksomheder, til beskæftigelsesministeren
1592463_0003.png
I knap hver 10. rekrutteringsforløb, hvor virksomheder har rapporteret om for-
gæves rekrutteringer, tog virksomheden kontakt til en a-kasse/fagforening.
I godt halvdelen af tilfældene, hvor virksomheder har rapporteret om forgæves
rekrutteringer, gjorde virksomheden mindst én af de tre ting (opslag på Jobnet,
kontakt til jobcenter eller til a-kasse/fagforening).
Hver virksomhed har kunnet angive flere rekrutteringskanaler, jf. tabel 1 nedenfor.
Tabel 1: Anvendte rekrutteringskanaler blandt virksomheder med forgæves rekrutteringer,
efteråret 2015. Andel virksomheder, der har anvendt den pgl. kanal.
Rekrutteringskanaler
Har enten annonceret via jobnet.dk, jobcenteret eller a-kasse/fagforening
Via egne ansatte og/eller personlige kontakter/netværk
Annoncering/eftersøgning på sociale medier
Annoncering på Jobnet.dk
På en offentlig opslagstavle
Ved direkte at kontakte potentielle medarbejdere
Kontakt til kommunalt jobcenter
Via vikarbureauer
Via uopfordrede ansøgninger/egne ventelister
Kontakt til en arbejdsløshedskasse/fagforening
Annoncering på andre jobdatabaser end jobnet.dk
Via rekrutteringsbureauer eller lignende
I trykte dagblade
I trykte fagblade
I gratis omfordelte ugeblade
Andet
Kilde: STAR, Rekruttering efterår 2015. Tabellen er baseret på besvarelse fra 1.232 virksomheder
Pct.
52
45
37
35
30
28
25
13
10
9
7
6
6
4
3
3
Har STAR konstateret, at de forgæves rekrutteringer afspejler sig i de ubesatte
opslag på Jobnet.dk?
STAR har ikke mulighed for at opgøre, hvor stor en andel af opslagene på Job-
net.dk, der bliver besat. Det er den enkelte virksomhed, der afgør, hvornår et opslag
skal tages ned, og STAR har ikke adgang til data vedr. baggrunden for, at et opslag
tages af Jobnet.dk
Generelt kan STAR konstatere, at udviklingen i antallet af forgæves rekrutteringer
og i antallet af jobopslag på Jobnet.dk i store træk følger samme trend. Det tyder
på, at virksomhederne er mere tilbøjelige til at anvende Jobnet.dk, når der opstår
rekrutteringsudfordringer.
Om der er brancher, der har sværere ved at skaffe arbejdskraft end andre,
og i bekræftende fald, hvilke brancher?
Rekrutteringssurveyen for efteråret 2015 viser, at det bl.a. er i brancherne ’Bygge
og anlæg’, ’Handel’, ’Vidensservice’, og ’Industri’, at der opleves nominelt flest
forgæves rekrutteringer, jf. tabel 2.
Videre fremgår det af tabel 2, at antallet af forgæves rekrutteringer målt i forhold
til beskæftigelsen i branchen er forholdsvis stor i brancherne ’Bygge og anlæg’,
3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om rekruttering af til danske virksomheder, til beskæftigelsesministeren
1592463_0004.png
’Hotel og restauration’, ‘Landbrug, m.m.’ og ’Rengøring, m.m.’ (gråt skraveret i
tabel 2), sammenholdt med denne andel i alle erhverv under ét.
Tabel 2: Forgæves rekrutteringer efteråret 2015. Antal og udvikling i f.t. året før, samt for-
gæves rekrutteringer i pct. af antal beskæftigede
I forhold til
Udvikling ift.
Forgæves
beskæftigelsen 2. halvår 2014
rekrutteringer
(pct.)
(pct.)
849
1,2
70,8
5
0,1
-61,5
1.711
0,6
36,1
12
0,1
140,0
46
0,4
228,6
4.301
2,9
82,3
2.683
0,6
26,4
848
0,7
-5,3
1.665
1,8
80,8
684
0,7
8,4
577
0,7
34,2
306
0,7
-64,0
1.057
0,7
-16,0
1.236
351
529
975
59
101
46
18.045
Branche
Landbrug, skovbrug og fiskeri
Råstofudvinding
Industri
Energiforsyning
Vandforsyning og renovation
Bygge og anlæg
Handel
Transport
Hotel og restauration
Information og kommunikation
Finansiering og forsikring
Ejendomshandel og udlejning
Videnservice
Rejsebureau, rengøring og anden operationel service
Offentlig administration, forsvar og politi
Undervisning
Sundhed og socialvæsen
Kultur og fritid
Andre serviceydelser mv.
Uoplyst
Samlet
Kilde: Rekrutteringssurveyen efteråret 2015 (opregnede tal)
0,9
0,3
0,2
0,2
0,1
0,1
0,9
0,7
50,7
110,2
104,2
16,5
-60,7
-58,9
-77,2
29,5
Om der er brancher, der har særlig svært ved at få besat deres elev-
/praktikpladser, og i bekræftende fald, hvilke brancher?
Det fremgår ikke direkte af rekrutteringsundersøgelsen for efteråret 2015, i hvilke
brancher, virksomheder har rapporteret om forgæves rekrutteringer efter ele-
ver/praktikanter. En opgørelse fordelt på stillingsbetegnelser kan dog være en indi-
kation herpå.
4
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om rekruttering af til danske virksomheder, til beskæftigelsesministeren
1592463_0005.png
Antallet af forgæves rekrutteringer blandt elever/praktikanter var i efteråret 2015
681 (opregnede tal). Fordelingen på stillingsbetegnelser fremgår af tabel 3.
Tabel 3: Forgæves rekrutteringer efteråret 2015 blandt elever/praktikanter
Stillingsbetegnelse
Butikselev
Landbrugselev
Vvs-Lærling
Handelselev
Gastronomelev
Bagerlærling
Murerlærling
Smedelærling
Gartnerelev
Ejendomsserviceelev
Øvrige stillingsbetegnelser
I alt
Kilde: Rekrutteringssurveyen efteråret 2015 (opregnede tal)
Opregnet antal
87
85
63
56
49
47
42
35
31
25
161
681
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
5