Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 18. december 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 168 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Lennart Damsbo-Andersen (S).
13 . januar 2016
J.nr. 2016-119
Spørgsmål nr. 168:
”Idet henvises til samråd den 16. december 2015 om en arbejdsulykke på Strandby
Havn, jf. BEU alm. del - samrådsspørgsmål H-J og L, bedes ministeren redegøre
for hvordan den praksis, der startede i 1988, hvorefter Arbejdstilsynet begyndte at
undlade at rejse tiltale med henvisning til retsplejeloven § 722, er opstået, og hvem
der har taget initiativ hertil? Spørgsmålet ønskes besvaret senest 3 dage før samråd
om anklagemyndighedens henlæggelser af sager om dødsulykker, jf. BEU alm. del
- samrådsspm. N.”
Endeligt svar:
Jeg har anmodet Arbejdstilsynet om bidrag i sagen, og Arbejdstilsynet har over for
mig oplyst følgende:
”Arbejdstilsynet har gennem en længere årerække haft en praksis om at undlade at
indstille til politiet, at der rejses en straffesag i de tilfælde, hvor en arbejdsgiver er
ansvarlig for en nærtståendes død eller tilskadekomst.
I 1988 blev denne praksis for første gang skrevet ned, idet Arbejdstilsynet i cirku-
læreskrivelse nr. 6/1988 om Arbejdstilsynets kontrolfunktion har beskrevet, at
”Indstilling
undlades kun i tilfælde, hvor konkrete omstændigheder taler herfor.”
I 2001 blev dette nærmere uddybet i Arbejdstilsynets ’Instruks om tiltale’, hvor
følgende står beskrevet: ”Der
skal normalt ikke rejses tiltale mod en ansvarlig, der
selv er komme til skade, eller hvor der er sket skade på nært pårørende. Nært på-
rørende er nærmeste familie, herunder svigerfamilie. Naboens søn er normalt ikke
nært pårørende.”
I Arbejdstilsynets gældende ’Retningslinjer for behandling af straffesager’ står føl-
gende om emnet:
”Når
den ansvarlige selv er kommet til skade ved overtrædelsen, rejser Arbejdstil-
synet som udgangspunkt ikke en straffesag mod den pågældende. Det er begrundet
i, at overtrædelsen allerede har haft (ofte alvorlige) konsekvenser for den pågæl-
dende.