Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1590031_0001.png
Finansudvalget 2015-16
L 1 endeligt svar på spørgsmål 160
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
27. november 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 160 (L1) af 23. november
2015 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren i tabelform i mia. kr. oplyse, hvad provenuet fra boligydelsespakken
i finansloven for 2016 bliver i hhv. 2020, 2025, 2030 og 2050?
Svar
Boligydelsespakken, der er en del af Finanslovsaftalen for 2016, indeholder føl-
gende fire elementer, der gradvist indfases frem mod 2020:
Ændret regulering af beløbsgrænser for boligydelse,
så den årlige regulering følger for-
brugerpriserne.
Gradvis afskaffelse af det beregningstekniske tillæg til huslejen,
således at boligydelsen
fremadrettet beregnes med udgangspunkt i den faktiske husleje.
Loft over huslejen i ældreboliger
svarende til loftet for huslejen i anden lejebolig.
Loftet indføres alene for nyanviste personer til ældreboliger efter 2020.
Gradvis lempelse af krav til egenbetaling
betyder, at kravet til egenbetalingen for de
husstande, der typisk har de laveste indkomster, reduceres. Det ville indebære
en gradvis højere boligydelse for en række af de husstande, der typisk har de
laveste indkomster, svarende til at skønsmæssigt knap 95.000 husstande vil
opnå en gennemsnitlig stigning på ca. 1.200 kr. årligt i 2020.
Elementerne i pakken indfases over en 5-årig periode, så ydelsesforhøjelser og
ydelsesreduktioner indtræder gradvist. Det beregningstekniske tillæg afskaffes med
øjeblikkelig virkning for nye modtagere pr. 1. juli 2016, mens det for nuværende
modtagere gradvist udfases frem til 2020. Lempelsen af kravene til egenbetalingen
indfases frem mod 2020.
Herudover indebærer boligydelsespakken, at satser og beløbsgrænser overgår fra
regulering med tilpasningsprocenten plus 2 procent til regulering med forbruger-
priserne. Det indebærer en besparelse, der gradvist akkumuleres over tid – også i
årene efter 2020.
I nedenstående provenuberegninger er der set bort for virkningen af indførelsen
af loftet for ældreboliger. Det skal ses i lyset af usikkerheden vedrørende bestan-
den af modtagere i ældreboliger i 2021 samt i hvilket omfang tiltaget vil påvirke
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om, hvor en stor del af stigningen på 28 pct. i den gennemsnitlige husleje, der skyldes tilgangen af de nye dyre plejeboliger, til beskæftigelsesministeren
1590031_0002.png
Side 2 af 3
huslejeudviklingen for ældreboliger, hvilket har betydning for hvorledes nyanviste
modtagere vil blive berørt af forslaget.
Loftet over maksimal husleje vil således understøtte, at kommuner og bygherrer
har fokus på, at ældreboliger opføres omkostningseffektivt og drives effektivt,
således at færre personer ender med at blive berørt af tiltaget.
Med udgangspunkt i de tre øvrige elementer skønnes regeringens boligydelsespak-
ke at indebære offentlige mindreudgifter før tilbageløb svarende til 0,64 mia. kr. i
2020, når afskaffelsen af det beregningstekniske tillæg og lempelsen af kravene til
egenbetalingen er fuldt indfaset,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Provenuvirkning af boligydelsespakke
2020
Mia.kr., 2016-niveau
Umiddelbare mindreudgif-
ter
Efter tilbageløb
0,64
0,48
1,2
0,88
1,6
1,2
3,3
2,5
1,9
1,4
2025
2030
2050
Varig virkning
Anm.: Der er set bort fra virkning af loft over husleje, der isoleret set indebærer lavere offentlige udgifter for ca. 40
mio kr. efter tilbageløb i 2030-2035.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af 3,3 pct. stikprøve af befolkningen.
Med udgangspunkt i den nuværende sammensætning af boligydelsesmodtagere
efter sagstype og indkomst samt tilvæksten i antallet af folkepensionister er der
foretaget en fremskrivning af udgifterne til boligydelse som andel af BNP ved
henholdsvis regulering med tilpasningsprocenten plus 2 procent og regulering
med forbrugerpriserne.
I fremskrivningen er det beregningsteknisk forudsat, at huslejepriserne stiger i
takst med lønindkomsterne. På den baggrund skønnes provenuvirkningen i 2025
til ca. 0,88 mia. kr. efter tilbageløb stigende til ca. 2,5 mia. kr. i 2050. Den varige
virkning skønnes med betydelig usikkerhed til i størrelsesorden 1,4 mia. kr. efter
tilbageløb, men uden at der er taget højde for eventuelle adfærdsændringer.
Den varige virkning opgøres med udgangspunkt i Finansministeriets sædvanlige
regneprincipper som nutidsværdien af mindreudgifterne i alle årene fra 2016 og
frem til 2100. Hermed tillægges mindreudgifterne på kort sigt en relativ større
betydning end mindreudgifterne, der realiseres på længere sigt. Dermed bliver den
varige virkning også mindre end provenuvirkningen i 2050.
Beregningen af den varige virkning og provenuer i årene efter 2020 er forbundet
med usikkerhed om udviklingen på længere sigt, og der er ikke taget højde for, at
udviklingen i pensionisternes indkomster i en periode kan være højere end lønud-
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om, hvor en stor del af stigningen på 28 pct. i den gennemsnitlige husleje, der skyldes tilgangen af de nye dyre plejeboliger, til beskæftigelsesministeren
1590031_0003.png
Side 3 af 3
viklingen blandt andet som følge af stigende supplerende indkomster fra private
pensionsordninger. I takt med modningen af arbejdsmarkedspensioner vil flere
folkepensionister i gennemsnit modtage mindre boligydelse end det er tilfældet i
dag.
Som følge heraf vil der være en tendens til, at skønnet for virkningen efter 2020,
herunder den varige virkning, af reduktionen i udgifterne som følge af overgang til
prisregulering er et overkantsskøn.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister