Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1587888_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
13. januar 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 17. december 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 150 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
ikke-medlem af udvalget (MFU) Yildiz Akdogan (S).
Spørgsmål nr. 150:
”Planlægger ministeren at iværksætte nye indsatser for at løfte den særligt sårbare
gruppe af kontanthjælpsmodtagere, som lider af angst og depression, ind på ar-
bejdsmarkedet, når kontanthjælpsloftet, 225-timers-reglen mv. genindføres den 1.
april 2016? Eller forventer ministeren, at de økonomiske incitamenter, som ligger i
aftalen af 18. november 2015 om kontanthjælp, i sig selv er tilstrækkelige til at få
denne særligt sårbare gruppe ind på arbejdsmarkedet? Der henvises til
http://bm.dk/da/Aktuelt/Pressemeddelelser/Arkiv/2015/11/Aftale%20om%20-
kontanthjaelp%20%20det%20skal%20kunne%20betale%20sig%20at%20-
arbejde.aspx.”
Endeligt svar:
Med
Aftale om et kontanthjælpssystem hvor det kan betale sig at arbejde
– Jobreform fase I
er der lagt vægt på, at det skal kunne betale sig at arbejde, og at
der dermed skabes incitament til, at flere kontanthjælpsmodtagere kommer i job.
Det fremgår af aftalen, at indførelsen af kontanthjælpsloftet skal medvirke til at øge
incitamentet til at tage et job til en månedsløn i den lave ende af lønskalaen, når der
tages højde for, hvad modtagere af hjælp samlet set kan modtage i en række offent-
lige ydelser. Ingen får den samlede hjælp reduceret med mere end summen af sær-
lig støtte og boligstøtte. Desuden foreslås loftet indrettet således, at arbejdsindkom-
ster reducerer loftets virkning, således at incitamentet til at tage alle former for job.
øges.
Når det gælder 225 timers reglen, gælder kravet kun borgere, der har mulighed for
at påtage sig arbejde i det fornødne omfang. Hvis en borgers arbejdsevne er så be-
grænset, at kommunen ud fra et konkret skøn vurderer, at borgeren ikke vil kunne
opnå beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked svarende til 225 timer, er ved-
kommende ikke omfattet af reglen.
Økonomiske incitamenter er vigtige, men skal selvfølgelig ses i sammenhæng med
aktiv hjælp. Med kontanthjælpsreformen, som blev aftalt af Socialdemokraterne,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konser-
vative Folkeparti og Liberal Alliance, er der indført en række initiativer, der under-
støtter målrettet hjælp af udsatte borgere. Aktivitetsparate kontanthjælps- eller ud-
dannelseshjælpsmodtagere har bl.a. ret til en koordinerende sagsbehandler, der skal
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 150: MFU spm. om ministeren planlægger at iværksætte nye indsatser for at løfte den særligt sårbare gruppe af kontanthjælpsmodtagere, som lider af angst og depression, ind på arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesministeren
sikre, at indsatsen er tværfaglig og koordineret på tværs af de kommunale forvalt-
ninger. Udsatte kontanthjælpsmodtagere, der aktuelt ikke kan deltage i almindelige
tilbud, har samtidig fået ret og pligt til tilbud om mentorstøtte.
For at understøtte kommunernes arbejde med aktiv hjælp til udsatte grupper gen-
nemføres projektet JobFirst i perioden januar 2016 – december 2017, der har til
formål at udvikle og afprøve en indsatsmodel for jobcentrenes arbejde med den
virksomhedsrettede indsats for udsatte borgere. Udgangspunktet er, at der skal ar-
bejdes virksomhedsrettet fra dag ét, og projektet vil dermed understøtte, at gruppen
af udsatte i højere grad får en virksomhedsrettet indsats.
Ved efterårets satspuljeforhandlinger blev der yderligere afsat 78 mio. kr. over fire
år til udvikling af særligt tilrettelagte virksomhedsforløb, som skal understøtte
kommunerne i indsatsen for gruppen af udsatte.
I aftalekredsen bag kontanthjælpsaftalen lægger vi vægt på, at udsatte kontant-
hjælpsmodtagere skal have den rette hjælp. Derfor har vi i aftalen fremhævet, at
”…
udsatte borgere skal have en indsats og afklaret deres arbejdsevne og forsør-
gelsesgrundlag. For personer på kontanthjælp, som har væsentlige helbredsmæs-
sige problemer, skal kommunerne tage stilling til, om der er grundlag for at fore-
lægge sagen for rehabiliteringsteamet, med henblik på at tage stilling til, om der
for eksempel bør igangsættes et ressourceforløb. Kommunernes indsats for aktivi-
tetsparate kontanthjælpsmodtagere vil blive fulgt, herunder om kommunerne sy-
stematisk via rehabiliteringsteams tager stilling til ressourceforløb., fleksjob og
førtidspension.
For personer, der er i risiko for at blive omfattet af 225 timers reglen, skal kom-
munen desuden være særlig opmærksom på at støtte borgeren i at få fodfæste på
arbejdsmarked, herunder sikre, at borgeren får den nødvendige hjælp til at finde
mulige arbejdsgivere og søge job. I den forbindelse kan kommunen give borgeren
tilbud om en særlig jobformidler, mentorstøtte mv.”
Kommunernes indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere vil blive fulgt
tæt, herunder i hvilket omfang kommunerne via rehabiliteringsteams tager stilling
til ressourceforløb, fleksjob og førtidspension. Samtidig vil der i forbindelse med
de nye kontanthjælpsregler blive gennemført en informationsindsats rettet mod
kommunerne, hvor kommunens pligter og borgerens muligheder fremgår. Der vil
bl.a. være fokus på, at kommunerne har særlige forpligtelser over for udsatte og al-
vorligt syge uddannelses- og kontanthjælpsmodtagere.
Endelig vil der parallelt med ikrafttrædelsen af de nye regler blive udsendt et brev
til samtlige borgmestre, hvor der gøres opmærksom på kommunens forpligtigelser
til at give alle borgere i kontanthjælpssystemet en indsats rettet mod job eller ud-
dannelse eller – for de udsatte borgere – en indsats svarende til deres arbejdsevne,
der hjælper borgeren videre, fx til et ressourceforløb, da kontanthjælp er en midler-
tidig ydelse.
Venlig hilsen
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 150: MFU spm. om ministeren planlægger at iværksætte nye indsatser for at løfte den særligt sårbare gruppe af kontanthjælpsmodtagere, som lider af angst og depression, ind på arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesministeren
Jørn Neergaard Larsen
3