Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
13. januar 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 17. december 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 150 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
ikke-medlem af udvalget (MFU) Yildiz Akdogan (S).
Spørgsmål nr. 150:
”Planlægger ministeren at iværksætte nye indsatser for at løfte den særligt sårbare
gruppe af kontanthjælpsmodtagere, som lider af angst og depression, ind på ar-
bejdsmarkedet, når kontanthjælpsloftet, 225-timers-reglen mv. genindføres den 1.
april 2016? Eller forventer ministeren, at de økonomiske incitamenter, som ligger i
aftalen af 18. november 2015 om kontanthjælp, i sig selv er tilstrækkelige til at få
denne særligt sårbare gruppe ind på arbejdsmarkedet? Der henvises til
http://bm.dk/da/Aktuelt/Pressemeddelelser/Arkiv/2015/11/Aftale%20om%20-
kontanthjaelp%20%20det%20skal%20kunne%20betale%20sig%20at%20-
arbejde.aspx.”
Endeligt svar:
Med
Aftale om et kontanthjælpssystem hvor det kan betale sig at arbejde
– Jobreform fase I
er der lagt vægt på, at det skal kunne betale sig at arbejde, og at
der dermed skabes incitament til, at flere kontanthjælpsmodtagere kommer i job.
Det fremgår af aftalen, at indførelsen af kontanthjælpsloftet skal medvirke til at øge
incitamentet til at tage et job til en månedsløn i den lave ende af lønskalaen, når der
tages højde for, hvad modtagere af hjælp samlet set kan modtage i en række offent-
lige ydelser. Ingen får den samlede hjælp reduceret med mere end summen af sær-
lig støtte og boligstøtte. Desuden foreslås loftet indrettet således, at arbejdsindkom-
ster reducerer loftets virkning, således at incitamentet til at tage alle former for job.
øges.
Når det gælder 225 timers reglen, gælder kravet kun borgere, der har mulighed for
at påtage sig arbejde i det fornødne omfang. Hvis en borgers arbejdsevne er så be-
grænset, at kommunen ud fra et konkret skøn vurderer, at borgeren ikke vil kunne
opnå beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked svarende til 225 timer, er ved-
kommende ikke omfattet af reglen.
Økonomiske incitamenter er vigtige, men skal selvfølgelig ses i sammenhæng med
aktiv hjælp. Med kontanthjælpsreformen, som blev aftalt af Socialdemokraterne,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konser-
vative Folkeparti og Liberal Alliance, er der indført en række initiativer, der under-
støtter målrettet hjælp af udsatte borgere. Aktivitetsparate kontanthjælps- eller ud-
dannelseshjælpsmodtagere har bl.a. ret til en koordinerende sagsbehandler, der skal