Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1585283_0001.png
TALE
10. december 2015
Beskæftigelsesministerens tale til lukket samråd om
Strandby-ulykken – spørgsmål H, I, J og L
J.nr.
SBT/sbi
Samrådet behandler fire spørgsmål, der er stillet i forbindelse
med Arbejdstilsynets sagsbehandling af en konkret ulykke.
Spørgsmål
Samrådsspørgsmål H
Ministeren bedes redegøre for sagen vedrørende dødsulyk-
ken på Strandby Havn i august 2014 og herunder navnlig for
Arbejdstilsynets behandling af sagen. Der henvises bl.a. til
http://www.dodsulykker.dk/nyheder/2015-11-13-doden-i-
lasten.html
Samrådsspørgsmål I
Hvilke konsekvenser har det haft for de to personer, der har
pådraget sig en hjerneskade, efter dødsulykken på Strandby
Havn, at Arbejdstilsynet har henlagt sagen med den begrun-
delse, at der er nære familiære relationer mellem de omkom-
ne og de tilskadekomne?
Samrådsspørgsmål J
Får sagen om dødsulykken på Strandby Havn ministeren til
at overveje at ændre praksis, så alle sager – uanset om der er
familiære relationer mellem de involverede eller ej - bliver
undersøgt og færdigbehandlet evt. med placering af et erstat-
ningsansvar?
Samrådsspørgsmål L
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 16/12-2015 om arbejdsulykken på Strandby Havn, til beskæftigelsesministeren
Med baggrund i ulykken på Strandby Havn i august 2014 i
forbindelse med læsning af skidtfisk, hvor 2 personer om-
kom, og 2 personer blev hjerneskadet, bedes ministeren op-
lyse om Arbejdstilsynets praksis i forbindelse med familiere-
laterede arbejdsulykker.
Svar
Tak for invitationen til dette samråd. Jeg vil indlednings-
vist sige, at der er tale om en meget alvorlig og også dybt
tragisk ulykke, hvor der er omkommet to personer og en
anden person har fået alvorlige skader. Derudover har Ar-
bejdstilsynet undersøgt, om alvorlige skader på endnu en
person, altså en fjerde, kan knyttes til ulykken.
Sager som denne, der har så store menneskelige omkost-
ninger, gør indtryk på os alle – og det er også derfor, at vi
er her i dag. Jeg synes det er godt, jeg får mulighed for at
redegøre for sagen og besvare de spørgsmål, som er stillet
til dette samråd.
Jeg vil gerne henvise til mine besvarelser af BEU alm. del
spørgsmål 97 og 112 – 117, som er oversendt til udvalget
forud for dagens samråd.
Inden jeg begiver mig ud i at svare på de konkrete
spørgsmål, vil jeg gerne indlede med at redegøre for de
overordnede principper for, hvornår arbejdsgiveren har et
arbejdsmiljøretligt ansvar, og hvornår arbejdsgiveren har
et strafferetligt ansvar.
I forhold til placeringen af et
arbejdsmiljøretligt
ansvar er
det arbejdsgiverens opgave at sikre, at arbejdet udføres
sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Det be-
tyder, at arbejdsgiveren som udgangspunkt er ansvarlig,
hvis en ansat overtræder arbejdsmiljøloven. I disse tilfælde
får arbejdsgiveren en arbejdsmiljøreaktion fra Arbejdstil-
synet, dvs. et påbud, strakspåbud eller forbud.
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 16/12-2015 om arbejdsulykken på Strandby Havn, til beskæftigelsesministeren
Det er dog ikke det samme som, at arbejdsgiveren er
straf-
feretligt
ansvarlig for de ansattes overtrædelser. Der er en
række strafferetlige betingelser, der skal være opfyldt, før
en arbejdsgiver kan få en bøde for en ansats overtrædelser.
o
Bl.a. skal der være sket en overtrædelse af klare
og velkendte regler, hvor der er en dokumenteret
risiko for arbejdsulykker eller sundhedsskadelig
påvirkning.
o
Endvidere er det en betingelse for straf, at over-
trædelsen er begået af en eller flere personer, der
er tilknyttet virksomheden – fx ansatte, arbejds-
ledere eller virksomhedsledere.
o
Det er en betingelse, at arbejdsgiveren selv eller
en ansat har handlet forsætligt eller uagtsomt.
o
Og så skal der være bevis for overtrædelsen.
Så alt i alt en langt tungere bedømmelse end ved placering
af et arbejdsmiljømæssigt ansvar.
Der er altså tale om to forskellige vurderinger med to for-
skellige sæt betingelser, der skal være opfyldt, for at ar-
bejdsgiveren er henholdsvis arbejdsmiljøretligt ansvarlig
og strafferetligt ansvarlig.
Svar på spørgsmål H
I det først spørgsmål (H) bliver jeg bedt om at redegøre for
dødsulykken på Strandby Havn, herunder navnlig for Ar-
bejdstilsynets sagsbehandling af sagen.
Hertil kan jeg oplyse, at ulykken skete om natten mellem
den 4. og 5. august 2014 i forbindelse med lodsning af fisk
fra en kutter i Strandby Havn i Nordjylland. Lodsningen
foregik ved, at en pumpe pumpede fisk op fra kutterens
3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 16/12-2015 om arbejdsulykken på Strandby Havn, til beskæftigelsesministeren
lastrum og ind i en lastbil, der stod på kajen. Arbejdet i
lastrummet blev udført af en fiskeskipper og hans nevø,
der befandt sig ombord på kutteren, og styrede pumpen i
den ende, og så en pumpemand, der stod på kajen og sty-
rede pumpen på land.
Under arbejdet blev der frigivet giftige dampe i lastrum-
met, som medførte, at de to fiskere faldt livløse om og se-
nere blev erklæret for døde.
Ulykken blev overværet af pumpemanden, som stod på
kajen og betjente pumpen til lastbilen. Han tilkaldte hjælp
og forsøgte herefter at redde de to fiskere i lastrummet.
Men pumpemanden indåndede selv de giftige dampe i
lastrummet og blev efterfølgende hjerneskadet.
Arbejdstilsynet har herudover behandlet en sag, hvor en
indsatsleder fik et ildebefindende i forbindelse med en de-
briefing efter ulykken og senere på hospitalet fik konstate-
ret en blodprop i hjernen.
Jeg er også blevet bedt om at redegøre for Arbejdstilsynets
sagsbehandling i sagen. I den forbindelse er det vigtigt at
notere sig, at selvom der er tale om ét hændelsesforløb, så
er der reelt tale om tre forskellige sager. De tre sagsforløb
vil jeg ridse op nu.
Fiskerivirksomheden P/R Susanne H
Kutteren, som ulykken skete på, er ejet af virksomheden
P/R Susanne H, og den er ejet af en far og en søn. Det var
den ene ejer, faren, og hans nevø, der døde ombord på kut-
teren.
Arbejdstilsynet blev kaldt til stedet, efter at ulykken blev
konstateret, og Arbejdstilsynet afgav et strakspåbud til
virksomheden, som ejer fiskekutteren, om at sikre, at faren
for kvælning i lastrum under losning af fisk er effektivt fo-
4
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 16/12-2015 om arbejdsulykken på Strandby Havn, til beskæftigelsesministeren
rebygget. Arbejdstilsynet begrundede påbuddet med, at
der ved temperaturer over 0 grader Celsius sker en delvis
forrådnelse af fiskelasten. Herved dannes kuldioxid,
svovlbrinte og andre giftige luftarter, som alle fortrænger
den lettere almindelige luft. Det medfører risiko for kvæl-
ning som følge af iltmangel.
Arbejdstilsynet har således i forhold til
den arbejdsmiljø-
retlige sagsbehandling
efter ulykken afgivet et strakspå-
bud til fiskerivirksomheden P/R Susanne H om at sikre, at
faren for kvælning i lastrum under losning af fisk er effek-
tivt forebygget. Dermed har Arbejdstilsynet placeret et ar-
bejdsmiljøretligt ansvar for ulykken hos den virksomhed,
der ejer fiskekutteren. Arbejdstilsynet har oplyst, at virk-
somheden har taget den pågældende kutter ud af brug.
Herved betragter Arbejdstilsynet strakspåbuddet som ef-
terkommet.
I forhold til
den strafferetlige sagsbehandling
har Arbejds-
tilsynet indstillet til politiet, at straffesagen mod fiskeri-
virksomheden henlægges, da den tilbageværende ejer af
virksomheden har mistet sin far og fætter ved ulykken. I
sådanne sager, hvor den ansvarlige mister sine nærtståen-
de, eller hvor disse kommer til skade, har Arbejdstilsynet
praksis for at undlade at indstille til politiet, at der rejses
en straffesag af hensyn til de personlige forhold, der gør
sig gældende i sagen. Denne praksis vil jeg komme nær-
mere ind på senere.
Pumpevirksomheden fra Grenaa Lossekompagni
Virksomheden Grenaa Lossekompagni er arbejdsgiver for
den pumpemand, som stod på kajen og havde til opgave
at styre den pumpe, der sugede fiskene op fra lastrummet
og over i lastbilen.
5
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 16/12-2015 om arbejdsulykken på Strandby Havn, til beskæftigelsesministeren
Arbejdstilsynet har her i forhold til
den arbejdsmiljøretlige
behandling
af sagen givet et strakspåbud til Grenaa Losse-
kompagni om at sikre, at faren for kvælning er effektivt
forebygget. Strakspåbuddet blev givet med det formål, at
arbejdsgiveren fremadrettet skulle sørge for, at der ikke
skete en gentagelse af den ansattes handlinger. Arbejdstil-
synet har dermed placeret et arbejdsmiljøretligt ansvar for
overtrædelsen.
I forhold til
den strafferetlige sagsbehandling
er det sådan,
at man som arbejdsgiver alene er ansvarlig for de handlin-
ger, som ens ansatte udfører, der ligger inden for, hvad ar-
bejdsgiveren må forvente, at den ansatte vil gøre på arbej-
det. Det vil sige, at Grenaa Lossekompagni er ansvarlig
for, at pumpemanden kan udføre det arbejde, han er sat til,
sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt, herun-
der sikre,
at
han har det rette udstyr til rådighed,
at
udsty-
ret er egnet til at udføre arbejdet,
at
pumpemanden er in-
strueret korrekt i at udføre arbejdet, og så skal arbejdsgive-
ren føre tilsyn med, at pumpemanden gør dette. Pumpe-
mandens arbejdsgiver er dog ikke ansvarlig for pumpe-
mands adfærd, såfremt pumpemandens handlinger ligger
uden for hans sædvanlige arbejdsområde. Det var ikke på-
regneligt for pumpemandens arbejdsgiver, at pumpeman-
den ville begive sig ud i en redningsaktion og derved ud-
sætte sig selv for fare. Pumpevirksomheden har derfor ik-
ke forsømt sit arbejdsgiveransvar på en måde, så arbejds-
giveren kan straffes for den overtrædelse, der blev begået
ved ulykken, og Arbejdstilsynet har derfor undladt at ind-
stille til politiet, at der rejses en straffesag.
Indsatslederen fra Falck
Indsatslederen fra Falck deltog ikke i arbejdet med at
bringe de tilskadekomne op fra lastrummet. Han tog et kig
i lastrummet uden at gå ned i lastrummet, idet han med det
6
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 16/12-2015 om arbejdsulykken på Strandby Havn, til beskæftigelsesministeren
samme vurderede, at der skulle anvendes værnemidler.
Selve bjærgningen af de tre personer fra lastrummet blev
gennemført af reddere fra brandvæsnet, der var iført drag-
ter med friskluftforsyning.
Efter Arbejdsskadestyrelsens oplysninger, oplyste indsats-
lederen, at han umiddelbart efter at have kigget i lastrum-
met fik kvalme. Kvalmen tiltog under debriefingen flere
timer senere og resulterede i kraftige opkastninger
Ifølge de oplysninger, som Arbejdstilsynet og Arbejdsska-
destyrelsen har om det lægelige forløb, fik indsatslederen
det først rigtig dårligt under debriefingen på stationen midt
om natten, hvor han begyndte at kaste kraftigt op. Det er
den lægelige vurdering i Arbejdsskadestyrelsen og senere
Ankestyrelsen, at opkastningerne ikke havde forårsaget
blodprop.
Det er således både Arbejdsskadestyrelsens og Ankesty-
relsens vurdering, at der ikke er en sammenhæng mellem
falckredderens arbejde ved ulykkesstedet og hans efterføl-
gende forværrede tilstand.
I forhold til den arbejdsmiljøretlige sagsbehandling er det
Arbejdstilsynets vurdering, at der i relation til Falck ikke
er sket en overtrædelse af arbejdsmiljøloven, idet Arbejds-
tilsynet ikke kan påvise, at medarbejderen hos Falck har
været udsat for giftige gasser eller andre påvirkninger, der
kunne forårsage de symptomer, der blev konstateret efter
redningsarbejdet.
I forhold til
den strafferetlige sagsbehandling
er det Ar-
bejdstilsynets vurdering, at der ikke er begået en strafferet-
lig overtrædelse fra Falcks side.
7
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 16/12-2015 om arbejdsulykken på Strandby Havn, til beskæftigelsesministeren
Samrådsspørgsmål I
I næste spørgsmål (I) bliver jeg bedt om at oplyse, hvilke
konsekvenser det har haft for de to personer, der har pådra-
get sig en hjerneskade, efter dødsulykken på Strandby Havn,
at Arbejdstilsynet har indstillet til, at sagen bliver henlagt
med den begrundelse, at der er nære familiære relationer
mellem de omkomne og de tilskadekomne.
Jeg skal først oplyse, at den sag, Arbejdstilsynet har ind-
stillet til politiet, blev henlagt med begrundelse i nære re-
lationer, gælder de to fiskere, der omkom ombord på kut-
teren set i forhold til det arbejdsgiverforhold, der gælder i
denne sag. Denne praksis har således ikke relation til sa-
gerne vedrørende pumpemanden eller indsatslederen.
Arbejdstilsynet har ikke fundet grund til at indstille til po-
litiet, at der blev rejst straffesag i forhold til sagen om
pumpemanden og Falck-redderen.
Jeg kan herudover oplyse, at for de 2 personer, som har
anmeldt og fået behandlet en arbejdsskadesag om hjerne-
skade i forlængelse af ulykken, har det principielt ingen
betydning, om Arbejdstilsynet vælger at rejse en strafferet-
lig sag eller ej.
Det er fordi, at på samme måde som i arbejdsmiljøloven,
så er arbejdsgiveren
arbejdsskaderetligt ansvarlig
for de
skader en medarbejder kan blive påført som led i sit arbej-
de. Det indgår ikke i vurderingen, om nogen kan bebrejdes
skaden, heller ikke om der er konstateret en overtrædelse
af arbejdsmiljøloven.
For langt de fleste anerkendelser af arbejdsskader gælder
det i øvrigt, at der ikke forud er afgivet påbud efter ar-
bejdsmiljøloven eller har været rejst en straffesag.
Det er heller ikke en nødvendig forudsætning i forhold til
en mulig erstatning til de 2 personer efter erstatningsan-
8
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 16/12-2015 om arbejdsulykken på Strandby Havn, til beskæftigelsesministeren
svarsloven, at Arbejdstilsynet har afgivet påbud, eller at
der er rejst en straffesag.
Et eventuelt krav om supplerende erstatning efter erstat-
ningsansvarsloven kan godt blive rejst, og vil ofte blive
rejst, uden at der foreligger et påbud eller andet fra Ar-
bejdstilsynet.
Besvarelse af spørgsmål L
I spørgsmål L bliver jeg bedt om at oplyse om Arbejdstil-
synets praksis i forbindelse med familierelaterede arbejds-
ulykker. I spørgsmål J bliver jeg bedt om at forholde mig
til, om jeg vil ændre denne praksis. Jeg synes, det giver
bedst mening at besvare disse to spørgsmål i denne række-
følge, og jeg vil derfor først svare på spørgsmål L og give
jer en beskrivelse af Arbejdstilsynets praksis. Så kommer
jeg tilbage til spørgsmål J efterfølgende.
Arbejdstilsynet har en langvarig praksis for at undlade at
indstille til politiet, at der bliver rejst en straffesag mod en
arbejdsgiver, der har været skyld i, at en nærtstående er
kommet til skade eller er omkommet som følge af den på-
talte arbejdsmiljøovertrædelse. Denne praksis har været
omtalt i Arbejdstilsynets materiale siden 1988 og blev før-
ste gang nedskrevet i Arbejdstilsynets instruks for behand-
ling af straffesager i 2001. Arbejdstilsynets praksis skal
ses i lyset af principperne bag retsplejelovens regler på
området.
Jeg skal i den forbindelse oplyse, at Arbejdstilsynet ind-
stiller til politiet, at sagen henlægges. Efterfølgende er det
politiet, der formelt set træffer endelig beslutning om,
hvorvidt sagen skal henlægges efter retsplejeloven.
Som ”nærtstående” anser Arbejdstilsynet som udgangs-
punkt nærmeste familie, herunder svigerfamilie. Det er
9
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 16/12-2015 om arbejdsulykken på Strandby Havn, til beskæftigelsesministeren
dog altid en konkret vurdering, om relationen mellem den
ansvarlige og den tilskadekomne kan betegnes som nær.
Venner eller bekendte anses normalt ikke for nærtstående.
Der kan dog i ganske særlige tilfælde foreligge konkrete
oplysninger om et særligt nært forhold, som kan medføre,
at Arbejdstilsynet efter en konkret vurdering undlader at
rejse en straffesag, fx ved meget nært venskab med kolle-
ga gennem mange år. I disse ganske få tilfælde lægger Ar-
bejdstilsynet vægt på, at der var tale om et særligt nært og
langvarigt venskab, hvor det står klart, at de personlige
omkostninger er lige så store som ved en familierelation.
I løbet af de seneste fem år har Arbejdstilsynet indstillet til
politiet, at sagen henlægges i 53 sager om ulykker, fordi
der var tale om nærtstående relation mellem den ansvarli-
ge og den tilskadekomne. Det vil sige, at Arbejdstilsynet i
gennemsnit indstiller til politiet, at sagen henlægges i 10-
11 sager om året af denne årsag.
Af de 53 henlagte straffesager har 15 været dødsulykker.
Det vil sige, at Arbejdstilsynet har indstillet til politiet, at
sagen henlægges i gennemsnit tre straffesager om året,
hvor der har været en familiemæssig relation mellem den
ansvarlige og den afdøde.
Af de 53 sager har 3 sager omhandlet en nær venskabelig
relation, mens de resterende 50 sager har handlet om fami-
liær relation. Alle 3 sager om nære venskaber har været
dødsulykker.
Af de 53 henlagte straffesager omhandler 23 af sagerne
ulykker i landbruget. 16 sager omhandler ulykker i bygge-
og anlægsbranchen. De resterende 14 sager omhandler an-
dre brancher, bl.a. industri, transport og autobranchen.
Disse tal skal ses i relation til, at Arbejdstilsynet rejser
omkring 1.000 sager om året for overtrædelse af arbejds-
miljølovgivningen.
10
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 16/12-2015 om arbejdsulykken på Strandby Havn, til beskæftigelsesministeren
Svar på spørgsmål J
I spørgsmål J bliver jeg spurgt, om jeg vil overveje at æn-
dre praksis, så alle sager – uanset om der er familiære rela-
tioner mellem de involverede eller ej – bliver undersøgt og
færdigbehandlet, eventuelt med placering af et erstat-
ningsansvar.
Indledningsvis kan jeg oplyse, at Arbejdstilsynet altid un-
dersøger alle arbejdsulykker – med eller uden dødelig ud-
gang – til bunds. Dette gælder også i tilfælde, hvor det fra
starten ligger fast, at der er en nær relation mellem de in-
volverede i ulykken. Arbejdstilsynet undersøger altid sa-
gen, indtil der er grundlag for at vurdere, om der skal gi-
ves en arbejdsmiljøreaktion til arbejdsgiveren. Og hvis det
er tilfældet, vil Arbejdstilsynet træffe en afgørelse i form
af påbud m.v.
Det er alene den strafferetlige vurdering af sagen, som kan
blive påvirket af, at nærtstående er involverede i sagen.
Dette skyldes – som nævnt – at Arbejdstilsynet har en
langvarig praksis for at undlade at indstille til politiet, at
der rejses en straffesag af hensyn til de personlige forhold,
der gør sig gældende i sagen.
Det er vigtigt at holde sig for øje, at der ikke er noget krav
i arbejdsskadesikringsloven om, at nogen skal være skyld i
skaden, for at der kan blive udbetalt erstatning.
Det betyder, at hvis den ansatte opfylder arbejdsskadesik-
ringslovens betingelser om at være kommet til skade på
grund af arbejdet, så har pågældende – eller de efterladte –
ret til erstatning.
11
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 16/12-2015 om arbejdsulykken på Strandby Havn, til beskæftigelsesministeren
Alle arbejdsgivere i Danmark er forpligtet til at sikre, at
deres ansatte, eller disses efterladte, kan få erstatning, hvis
en ansat kommer ud for en arbejdsskade.
De ordinære erstatninger til de efterladte i form af over-
gangsbeløb og erstatning for tab af forsørger følger lovens
almindelige regler om, at når skaden er omfattet af loven,
vil de pårørende kunne få erstatning. Det har ingen betyd-
ning, om nogen direkte var skyld i dødsfaldet, eller om der
er afgivet påbud eller rejst en straffesag.
Der er dog en lille undtagelse til den generelle retsstilling.
Det gælder den særlige godtgørelse, som blev indført i
forbindelse med arbejdsskadereformen i 2004.
Den særlige godtgørelse er en engangssum, der kan udbe-
tales som kompensation for den krænkelse, som nærtstå-
ende og samboende familiemedlemmer oplever ved døds-
fald under specielle omstændigheder i relation til arbejde.
Godtgørelsen har fx været givet ved nogle af de ulykkelige
tilfælde af drab, der er fundet sted i plejesektoren, eller i
relation til drab på soldater i tjeneste i udlandet.
Der er ikke tale om en generel regel om godtgørelse til de
pårørende ved ethvert dødsfald knyttet til arbejdet, som
nogen er skyld i. Denne godtgørelse bliver alene udbetalt,
når dødsfaldet er sket under så specielle omstændigheder,
at der er tale om en særlig følelsesmæssig belastning og
krænkelse af de pårørende.
Her vil Arbejdsskadestyrelsen i den sammenhæng bl.a.
lægge vægt på, om der placeres et strafferetligt ansvar på
grund af fortsæt eller grov uagtsomhed.
Det er dog ikke altid en betingelse. Fx er der i en række
tilfælde blevet udbetalt særlig godtgørelse til pårørende til
soldater, der er blevet dræbt ved krigshandlinger i tjeneste
i udlandet.
12
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 16/12-2015 om arbejdsulykken på Strandby Havn, til beskæftigelsesministeren
Når Arbejdstilsynet følger princippet om, at undlade at
rejse straffesager i tilfælde, hvor nærtstående er involveret
i ulykken, er det ud fra hensynet til, at det allerede har haft
meget store personlige omkostninger for den pågældende,
at man har mistet et nært familiemedlem eller ven, eller at
denne er kommet alvorligt til skade. Det er min opfattelse,
at et sådan princip tager hensyn til den ulykkelige situati-
on, som de pågældende personer står i.
Denne praksis skal selvfølgelig ikke have den konsekvens,
at det i helt særlige tilfælde kan få betydning for den sær-
lige godtgørelse, der kan udbetales til nærtstående pårø-
rende.
Det skal heller ikke vanskeliggøre muligheden for at få en
supplerende erstatning efter erstatningsansvarsloven i
ulykkestilfælde uden dødsfald, hvor Arbejdstilsynet på
samme måde har undladt at rejse straffesag på grund af
hensynet til at der er tale om nærtstående.
Jeg vil derfor gerne medvirke til at sikre, at de efterladte
og ulykkesramte i denne type sager, bliver stillet bedst
muligt i forhold til en eventuel erstatningssag.
Jeg vil derfor bede Arbejdstilsynet om at indstille alle sa-
ger, der involverer nærtstående, til politiet. I Arbejdstilsy-
nets indstilling i disse sager vil der fremover være en gen-
nemgang af sagen samt Arbejdstilsynets vurdering af
straffesagen. Og så vil det fremgå, at der er tale om en sag,
der involverer nærtstående.
Arbejdstilsynet har over for mig oplyst, at denne praksis-
ændring kan ske administrativt. Og det vil jeg bede Ar-
bejdstilsynet om at sikre er sket pr. 1. januar 2016.
På den måde overlades det fuldt ud til politiet at træffe af-
gørelse i sagen, så der kan placeres et strafferetligt ansvar.
Mange vil sikkert spørge, om denne praksisændring vil
medføre, at de henlagte straffesager nu kan genoptages.
13
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 16/12-2015 om arbejdsulykken på Strandby Havn, til beskæftigelsesministeren
Til det kan jeg oplyse, at det er Arbejdstilsynets umiddel-
bare vurdering, at dette ikke vil være muligt.
I de tilfælde, hvor Arbejdstilsynet tidligere har anmodet
politiet og efterfølgende Statsadvokaten om at genoptage
en afsluttet straffesag, er Arbejdstilsynets anmodning ble-
vet afvist, idet betingelserne for genoptagelse ikke er op-
fyldt.
Statsadvokaten har i den forbindelse anført, at sagen ikke
kan genoptages strafferetligt bl.a. fordi:
o
At den pågældende virksomhed ikke var formelt
sigtet i sagen, men burde have været det – og det
kan man ikke rette op på bagudrettet.
o
At politiet har meddelt virksomheden, at politiet har
indstillet efterforskningen.
o
At der ikke er kommet væsentlig nye beviser frem i
sagen, hvilket er en betingelse for genoptagelse.
o
At det beror på en fornyet juridisk vurdering i Ar-
bejdstilsynet, at sagen skulle genoptages.
o
At der er forløbet længere tid siden politiet traf af-
gørelse om ikke at foretage sig yderligere, hvilket
har skabt en berettiget forventning hos den pågæl-
dende arbejdsgiver om, at sagen er afsluttet.
Disse omstændigheder vil formentlig også være til stede
ved de henlagte sager om nærtstående.
Det vil derfor næppe være muligt at få disse sager genop-
taget med henblik på at få at få placeret et strafansvar.
Til sidst vil jeg oplyse, at udvalget vil få et skriftligt svar
for så vidt angår Søfartsstyrelsens praksis i forhold til
skibssyn og hvad Søfartsstyrelsen ved om den konkrete
sag. Endvidere vil svaret også indeholde en beskrivelse af
samspillet mellem Søfartsstyrelsen og Arbejdstilsynets
regler. Det har ikke været muligt at få disse oplysninger
14
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 146: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 16/12-2015 om arbejdsulykken på Strandby Havn, til beskæftigelsesministeren
klar inden dagens samråd, hvorfor de oversendes til ud-
valget efterfølgende.
15