Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
4. januar 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 1. december 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 131 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Christian Juhl (EL).
J.nr. 20155200004
Spørgsmål nr. 131:
”Af Venstres regeringsgrundlag fremgår følgende: ”Der skabes mange nye job i
Hovedstaden og Østjylland, men i andre områder af landet er byer og landdistrikter
ramt af, at mange arbejdspladser forsvinder. Og mange flytter fra landdistrikterne
til de større byer. Regeringen ønsker vækst og udvikling i alle dele af Danmark.
Det kræver, at vi fjerner de barrierer, der i dag hindrer fremgang i hele landet.” Vil
ministeren redegøre for, hvordan Arbejdstilsynets nye kørselsmodel med 6 udkør-
selssteder placeret centralt ved de større byer, herunder Hovedstaden og Østjylland,
er i overensstemmelse med regeringens politik om at sikre vækst og udvikling i alle
dele af Danmark?”
Endeligt svar:
Regeringen mener, at de statslige arbejdspladser skal være fordelt i hele landet og
tættere på borgerne. Regeringen flytter derfor et historisk stort antal statslige ar-
bejdspladser fra hovedstaden til de fire andre regioner i landet. For Arbejdstilsynets
vedkommende indebærer dette, at dele af Arbejdstilsynets tilsynscenter i Køben-
havn flytter til Slagelse, ligesom Arbejdstilsynet allerede har tilsynscentre i Kol-
ding og Hadsten. Antallet af tilsynsførende i Slagelse og vest for Storebælt svarer
relativt til virksomhedsmassen uden for hovedstadsområdet.
Arbejdstilsynet har bekræftet, at der arbejdes på at etablere en ny kørselsordning.
Der er imidlertid endnu ikke truffet beslutning om antallet af udkørselssteder, og
hvordan arbejdstid og kørselsgodtgørelse beregnes i en ny kørselsordning.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen