Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
4. januar 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 1. december 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 129 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Christian Juhl (EL).
J.nr. 20155200004
Spørgsmål nr. 129:
”Beskæftigelsesministeriet har ladet konsulentfirmaet Quartz + Co. gennemføre en
budgetanalyse af Arbejdstilsynet. I budgetanalysen vurderes en udkørselsmodel
med få udkørselssteder på sigt at medføre øgede udgifter for Arbejdstilsynet i for-
hold til den nuværende model, fordi man forudser, at medarbejderne på sigt vil bo-
sætte sig tæt på de nye udkørselssteder. Hvilke initiativer vil ministeren tage for at
undgå, at en ny kørselsordning med få udkørselssteder på sigt bliver dyrere for Ar-
bejdstilsynet, som det vurderes i budgetanalysen?”
Endeligt svar:
Arbejdstilsynet har bekræftet, at der arbejdes på at etablere en ny kørselsordning.
Der er imidlertid endnu ikke truffet beslutning om antallet af udkørselssteder og
hvordan arbejdstid og kørselsgodtgørelse beregnes i en ny kørselsordning i Ar-
bejdstilsynet.
Arbejdstilsynet er som offentlig myndighed forpligtet til at sikre, at kerneopgaver-
ne løses bedst muligt på den mest effektive måde. Arbejdstilsynet arbejder løbende
på at sikre, at omkostningerne i forbindelse med tilsynsvirksomheden, herunder i
forbindelse med planlægning og kørselsomkostninger, holdes på et optimalt ni-
veau.
Arbejdstilsynet, som er ansvarlige for kørselsordningen, vil løbende, og med ud-
gangspunkt i virksomhedsmassens geografiske placering, vurdere, hvordan opga-
verne planlægges og løses på den bedst mulige måde. Planlægningen vil i 2016 bli-
ve baseret på en yderligere målretning af det risikobaserede tilsyn, idet 80 pct. af
virksomhederne udvælges via indeksmodellen fra 1. januar 2016.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen