Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 26. november 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 123 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Trine Torp (SF).
18-01-2016
Sagsnr. 2015 - 6464
Spørgsmål nr. 123:
”Ministeren bedes oplyse, hvad den gennemsnitlige indtægtsnedgang vil være i
faktiske tal og i pct. af indkomsten for kontanthjælpsmodtagere med børn for
hhv. hele gruppen og for de 10 pct., som oplever den største indtægtsnedgang
som følge af aftalen om at ændre kontanthjælpssystemet med jobreform fase 1
?”
Endeligt svar:
Regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti
indgik den 18. november 2015
Aftale om et kontanthjælpssystem hvor det kan beta-
le sig at arbejde – Jobreform fase.
Med aftalen ønsker aftalepartierne at sikre, at
det skal kunne betale sig at arbejde, og flere mennesker på kontanthjælp skal væk
fra offentlig forsørgelse og ud på arbejdsmarkedet.
Med aftalen indføres et nyt kontanthjælpsloft, der skønnes at indebære, at kontant-
hjælpsmodtagere med børn, der berøres af kontanthjælpsloftet, i gennemsnit vil op-
leve en reduktion på ca.1.650 kr. pr. måned før skat (2015-pl). Det svarer til en
gennemsnitlig indtægtsreduktion på ca. 10 pct.
For de 10 pct., der vil opleve den største reduktion i indkomsten, skønnes den gen-
nemsnitlige reduktion at udgøre ca. 3.350 kr. pr. måned før skat (2015-pl). Det sva-
rer til en gennemsnitlig indtægtsreduktion på ca. 18 pct.
Indtægten er opgjort før skat og opgøres som summen af den beregnede kontant-
hjælp, boligstøtte og særlig støtte. Reduktionen kan maksimalt udgøre summen af
boligstøtte og særlig støtte.
Det bemærkes, at ovenstående er behæftet med betydelig usikkerhed, og beregnin-
gerne vedrører alene kontanthjælpsmodtagere med børn, der forudsættes at blive
ramt af et nyt kontanthjælpsloft.
Der er i beregningerne alene taget udgangspunkt i det nye kontanthjælpsloft, da det
ikke er muligt ved konkrete registerudtræk at identificere personer, der berøres af
f.eks. 225-timers reglen. Kontanthjælpsmodtagere, der samtidig berøres af bl.a. 225
timers reglen vil kunne opleve en relativt større ydelsesreduktion.