Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1589398_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 26. november 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 122 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Trine Torp (SF).
18. januar 2016
Sagsnr. 2015 - 6464
Spørgsmål nr. 122:
”Der ønskes en tabel, der belyser effekten af kontanthjælpsloftet for dem, der
rammes hårdest for forskellige familietyper – f.eks. de 10 pct. af enlige forsørgere
med 1 barn der rammes hårdest, de 10 pct. af enlige forsørgere med 2 børn der
rammes hårdest, etc. For disse hårdest ramte grupper ønskes oplyst rådighedsbe-
løb efter husleje og andre boligudgifter uden og med kontanthjælpsloft. Det øn-
skes endvidere oplyst, hvorfor de hårdest ramte grupper rammes hårdest – f.eks.
fordi de har en relativ høj boligsikring i dag.”
Endeligt svar:
Der skal altid være et incitament til at vælge et aktivt arbejdsliv. Det gælder også i
de situationer, hvor man fx har været ude af arbejdsmarkedet i længere tid.
Regeringen indgik derfor den 18. november 2015 en aftale med Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om et kontanthjælpssystem med et
nyt kontanthjælpsloft for at øge tilskyndelsen til at tage et arbejde.
Et nyt kontanthjælpsloft indebærer forskellige reduktioner i indkomsten pr. måned
for diverse familietyper. Fordelingen af de faktiske ydelsesreduktioner på forskelli-
ge familier ved en nyt kontanthjælpsloft fremgår af tabel1.
Tabel 1. Andele, der omfattes af et nyt kontanthjælpsloft fordelt på ydelsesreduktion pr. måned
samt antal.
Andele
0-999 1.000-1.999 kr. 2.000-2.999 kr. 3.000 kr. eller
Samlet Gns. reduktion
kr.
derover
(antal)
(kr. 2016-pl.)
Enlig
0 børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn eller flere
Samlevende
0 børn
1 barn
2 børn
3 børn
Pct.
90
30
18
17
14
71
60
54
43
6
31
25
16
15
19
21
25
37
2
36
54
62
41
9
11
7
4
2
2
3
5
30
2
8
14
15
5.050
7.400
5.150
2.350
1.300
1.200
1.100
1.000
600
700
1.600
1.950
2.050
2.400
850
1.200
1.350
1.450
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 122: MFU spm. om en tabel, der belyser effekten af kontanthjælpsloftet for dem, der rammes hårdest for forskellige familietyper, til beskæftigelsesministeren
1589398_0002.png
4 børn eller flere
Gift
0 børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn eller flere
Samlet
33
60
68
65
49
30
44
48
35
25
29
45
59
25
6
4
4
1
1
7
27
12
1
2
4
4
4
5
350
950
550
1.050
1.150
950
30.150
1.500
950
900
1.000
1.150
1.350
1.450
Anm.: Antallet af personer er angivet i faktiske 2014-niveauer og ikke tilpasset strukturelt niveau. Antal personer samt gen-
nemsnitlig reduktion er afrundet til nærmeste 50. Grundet afrundinger kan totalen afvige fra summen af tallene.
Kilde: Beskæftigelsesministeriet
Det fremgår, at gifte og samlevende primært vil opleve en ydelsesreduktion på i
størrelsesordenen 0-1.999 kr. pr. måned, mens enlige forsørgere vil opleve en rela-
tivt større ydelsesreduktion. Den opgjorte reduktion vedrører alene boligstøtte og
særlig støtte, da der med et nyt kontanthjælpsloft ikke reduceres i kontanthjælpen
eller de børnerelaterede ydelser.
Størrelsen af ydelsesreduktionen afhænger dermed af, i hvilket omfang de berørte
familier modtager boligstøtte og eventuelt særlig støtte. De kontanthjælpsmodtage-
re, der oplever de største reduktioner i ydelsen, vil være dem, der i dag modtager
relativt store beløb i boligstøtte og eventuelt særlig støtte.
Det bemærkes, at ovenstående er behæftet med betydelig usikkerhed, da bl.a. den
fremadrettede familiesammensætning af kontanthjælpsmodtagerne ikke kendes.
Beregningerne vedrører alene kontanthjælpsmodtagere, der forudsættes at blive
omfattet af et nyt kontanthjælpsloft.
Det er ikke muligt, med udgangspunkt i data, at beregne individuelle rådighedsbe-
løb for den specifikke gruppe, der spørges til. Det skyldes blandt andet, at der i data
ikke er fuldt dækkende oplysninger om den enkelte families faktiske indtægter og
udgifter.
Det er via familietypeeksempler imidlertid muligt, at illustrere forskellen på rådig-
hedsbeløbet for forskellige familietyper på kontanthjælp ved gældende regler og
med et nyt kontanthjælpsloft, jf. tabel 2.
Tabel 2: Rådighedsbeløb efter skat og faste udgifter: Familietyper på kontanthjælp i dag og
med nyt kontanthjælpsloft.
Kr. pr. måned, 2015-pl
I dag
Nyt kontanthjælpsloft
(gældende regler)
Enlige
0 børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
Ægtepar (samlevende par)
0 børn
1 barn
2 børn
3 børn
10.700
14.500
15.600
17.600
9.200
13.800
14.400
15.300
5.300
9.700
13.100
16.500
20.500
5.300
7.200
10.200
12.800
15.900
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 122: MFU spm. om en tabel, der belyser effekten af kontanthjælpsloftet for dem, der rammes hårdest for forskellige familietyper, til beskæftigelsesministeren
1589398_0003.png
4 børn
19.500
15.600
Anm.: Der er taget udgangspunkt i personer over 30 år. Rådighedsbeløbet er opgjort efter bruttoboligudgifter. Der er
forudsat en månedlig husleje for en enlig uden børn på 2.801 kr. og en husleje på 6.138 kr. for andre familietyper. Der
er antaget øvrige boligudgifter på mellem 761 kr. og 1.296 kr. pr. måned. I familier med 1 barn er barnet 5 år, i familier
med 2 børn er børnene 5 og 10 år, i familier med 3 børn er børnene 5, 10 og 14 år og i familier med 4 børn er børnene
1, 5, 10 og 14 år. Tallene er afrundede.
Kilde: Beskæftigelsesministeriets beregninger på Familietypemodellen fra oktober 2015.
Der henvises endvidere til faktaarket
Rådighedsbeløb – forskellige familiety-
per(http://bm.dk/~/media/BEM/Files/Dokumenter/Pressemeddelelser/2015/kontant
hjaelpsloft/Faktaark_Raadighedsbeloeb%20pdf.ashx).
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
3