Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 7. oktober 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
12 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Christian Juhl (EL).
3. november 2015
J.nr. 20150079891
Spørgsmål nr. 12:
”Kan ministeren redegøre for, hvorledes Arbejdstilsynets it-system til udtrækning
af besøgsruter for de enkelte tilsynsførende fungerer? Kan ministeren i denne for-
bindelse oplyse, hvorledes de it-genererede tilsynsbesøg fordeler sig på længden af
kørselsruterne og hvorledes disse længder fordeler sig på Arbejdstilsynets geogra-
fiske tilsynsområder?”
Endeligt svar:
Jeg har bedt Arbejdstilsynet om at redegøre for, hvorledes deres IT-system til kør-
selsplanlægning fungerer. Arbejdstilsynet oplyser følgende:
”Kørselsplanlægningen udgøres af to systemer. Ét system, som udvælger de kon-
krete virksomheder, der skal besøges fx som led i det risikobaserede tilsyn, og et
standardsystem, som løbende beregner og udvælger de optimale besøgsruter.
Planlægningssystemet fungerer således, at det tager ressourcerne i form af de til-
synsførende og sammenholder med opgaverne – dvs. besøgene. Afhængig af de til-
synsførendes kompetencer og kalendere samt besøgenes indhold, foretager syste-
met løbende beregninger af hvilke ruter, der er bedst. Kriterierne for den løbende
optimering af ruter er kørselstid og distance.
I forhold til spørgsmålet om fordelingen af tilsynsbesøg på kørselsruternes længde
og geografiske tilsynsområder, er der analyseret på godt 16.000 ruter indeholdende
godt 34.000 besøg. En rute er i denne sammenhæng defineret som én planlagt rute
for én dag, hvor én tilsynsførende har foretaget et eller flere tilsynsbesøg.
Analysen viser følgende fordeling af ruter efter samlet længde og tilsynsområde, jf.
tabel 1.