Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. november 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 110 (BEU alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 110:
17. december 2015
Sagsnr. 2015 - 5994
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 9. november 2015 fra LAFS om
udmøntningen af førtidspensions- og fleksjobreformen i praksis, jf. BEU alm del –
bilag 41”
Endeligt svar:
Med reformen af førtidspension og fleksjob er fokus flyttet fra borgernes begræns-
ninger til deres ressourcer. Målet er, at langt færre personer tilkendes varig, passiv
forsørgelse på førtidspension og i stedet udvikler deres arbejdsevne i et ressource-
forløb eller et fleksjob.
Det er derfor helt i tråd med den overordnede målsætning i reformen, at overgan-
gen til førtidspension nu er markant lavere og flere i stedet overgår til et ressource-
forløb og fleksjob.
Reformen har desuden indført rehabiliteringsteams, hvor kompetencer fra både
sundheds-, social- og beskæftigelsesområdet er repræsenteret. Teamet vurderer
borgerens samlede situation og indstiller på denne baggrund den indsats, borgeren
har behov for.
For så vidt angår den nye fleksjobordning har intentionen først og fremmest været,
at gøre den mere rummelig, så også borgere med en meget nedsat arbejdsevne kan
få deres ressourcer i spil på arbejdsmarkedet. Det betyder blandt andet, at det nu er
muligt at få et fleksjob på få timer om ugen med fokus på at udvikle arbejdsevnen.
Kommunens arbejdsevnevurdering
Som LAFS påpeger i deres henvendelse, indebærer den nye fleksjobordning blandt
andet, at kommunen skal vurdere, hvilken arbejdsevne personen har i det aktuelle
fleksjob. Vurderingen betyder, at en fleksjobansat godt kan være flere timer på ar-
bejdspladsen end det timetal, der danner grundlag for den løn, som arbejdsgiveren
og den ansatte fastsætter.
Jeg er imidlertid ikke enig med henvendelsens påstand om, at arbejdsevnevurde-
ringen tilskynder kommunerne til at undervurdere borgerens arbejdsevne.
Det skal blandt andet ses i lyset af, at fleksløntilskuddet til borgeren aftrappes med
lønindkomsten, hvorfor kommunen har et incitament til at matche borgeren med et