Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1576404_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 18. november 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 104 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 104:
7. december 2015
J.nr. 2015/6222
"Hvor mange har i perioden fået forlænget deres sygedagpenge ud over de 22 uger
og med henvisning til hvilken forlængelsesmulighed? I forlængelse af BEU alm.
del - samrådsspørgsmål G og K ønskes spørgsmålet besvaret senest 3 dage inden
samrådet."
Endeligt svar:
Sygedagpengereformen er blandt andet blevet gennemført for at sikre syge borgere
økonomisk tryghed i hele den periode, hvor de er uarbejdsdygtige på grund af syg-
dom, og for at sikre en tidligere og styrket indsats for at hjælpe dem tilbage i job.
Ved at fremrykke revurderingstidspunktet skal kommunerne tidligere tage stilling
til, hvad der skal ske i en given sag. Dermed vil sygemeldte med behov for støtte
tidligere kunne få den relevante hjælp til at komme tilbage til og blive fastholdt i
job.
Der er i sygedagpengeloven syv regler, hvorefter der kan ske forlængelse af perio-
den med sygedagpenge.
For at besvare det stillede spørgsmål er der taget udgangspunkt i samme afgræns-
ning af sygedagpengeforløb som i besvarelsen af BEU (alm. del) spørgsmål 99.
I perioden fra den 1. juli 2014, hvor sygedagpengereformen trådte i kraft, til den
31. december 2014 er der 22.000 nyindplacerede personer i sygedagpengesystemet,
som har et sygedagpengeforløb over 22 uger. Hvis en person er forlænget flere
gange, tælles kun den seneste forlængelse med. Af de 22.000 forløb er ca. 10.500
forlænget, det vil sige lidt under halvdelen forlænges.
1
Tabellen nedenfor viser, hvilke forlængelsesregler som er blevet anvendt. Forlæn-
gelsesregel 3, ”Forventet rask”, indebærer, at der kan ske forlængelse, hvis den læ-
gelige vurdering er, at personen vil blive arbejdsdygtig inden for 134 uger, og det
1
Forlængelserne står registeret med en fradato, og falder denne inden for start-slutperioden af forløbet, medtages
registeringen. Ses andelen af forlængelser i sammenhæng med svaret på BEU spørgsmål 99, er andelen på syge-
dagpenge lavere end andelen, der er blevet forlænget. Det skyldes, at andelen på sygedagpenge i svaret på BEU
spørgsmål 99 måles som et nedslag i uge 34 af sygefraværet, hvorfor personer - trods forlængelse - kan nå at være
afgået til beskæftigelse eller anden ydelse.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om, hvor mange der har fået forlænget deres sygedagpenge over 22. uge, til beskæftigelsesministeren
1576404_0002.png
er den forlængelsesregel, der hyppigst bliver anvendt. Herefter anvendes forlæn-
gelsesregel 2, ”Afklaring”, hyppigst. Denne regel indebærer, at det anses for nød-
vendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger
med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne.
Tabel 1 Forlængelsesregel anvendt på forløb over 22 uger
Forlængelsesårsag
SDPL, § 27 stk. 1, nr. 3. Forventes rask
SDPL, § 27 stk. 1, nr. 2. Afklaring
SDPL, § 27 stk. 1, nr. 6. Forlænget, arbejdsskade anmeldt
SDPL, § 27 stk. 1, nr. 5. Livstruende, alvorlig lidelse
SDPL, § 27 stk. 1, nr. 4. Afklaring til fleksjob/FØP/ressourceforløb
SDPL, § 27 stk. 1, nr. 1. Revalidering til ordinære arbejdsmarked
SDPL, § 27 stk. 1, nr. 7. Forlænget, pensionssag rejst
SDPL, § 27 stk. 2 Venter på behandling på offentlig. Sygehus
I alt
Pct.
43
37
8
7
3
2
0
0
100
Anm.: Hvis et forløb er forlænget flere gange, er det kun den seneste forlængelse som er inkluderet. Indeholder både afsluttede og uafsluttede forløb.
2
Forlængelser på uafsluttede forløb, registreres kun hvis forlængelsen ligger forud for censurering tidspunktet..
Hvis forløb er registeret med en forlængelse før 22. uge, men at de har forladt sygedagpenge inden udløbet af 22. sygefraværsuge, er de ikke inkluderes i
tabellen.
Kilde: KMD’s sygedagpengeregister, datasæt med forlængelser
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2
SDPL, § 27 stk. 1, nr. 1.: det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering,
herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked.
SDPL, § 27 stk. 1, nr. 2.: det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik
på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 69 uger.
SDPL, § 27 stk. 1, nr. 3. den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes
at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 134 uger regnet fra revurderingstidspunktet.
SDPL, § 27 stk. 1, nr. 4 kommunen har vurderet, at en sag skal behandles i rehabiliteringsteamet, med henblik på at kommunen hurtigst
muligt kan træffe afgørelse om ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension.
SDPL, § 27 stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter
på behandling på et offentligt sygehus.
SDPL, § 27 stk. 1, nr. 5:en læge vurderer, at den sygemeldte har en livstruende, alvorlig sygdom.
SDPL, § 27 stk. 1, nr. 6.: der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejds-
skade.
SDPL, § 27 stk. 1, nr. 7. der er modtaget en ansøgning om førtidspension efter § 17, stk. 2, i lov om social pension.
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om, hvor mange der har fået forlænget deres sygedagpenge over 22. uge, til beskæftigelsesministeren
3