Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1576376_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 18. november 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 100 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 100:
7. december 2015
J.nr. 2015/6222
"Hvor mange er blevet berørt af stop for sygedagpengene jf. lovens § 7 og hvilken
forsørgelsesstatus har de pågældende, jf. BEU alm. del - spm. 99?"
Endeligt svar:
Sygedagpengereformen er blandt andet blevet gennemført for at sikre syge borgere
økonomisk tryghed i hele den periode, hvor de er uarbejdsdygtige på grund af syg-
dom, og for at sikre en tidligere og styrket indsats for at hjælpe dem tilbage i job.
For at modtage sygedagpenge er det en betingelse, at borgeren er uarbejdsdygtig på
grund af egen sygdom, jf. sygedagpengelovens § 7. Afgørelsen af, om en person er
uarbejdsdygtighed, sker på baggrund af en samlet vurdering af sygdommen og dens
virkning på arbejdsevnen.
Er borgeren ikke er enig i kommunens afgørelse om stop af sygedagpenge på grund
af § 7, registreres ophør af sygedagpengene under ophørsårsag ”Raskmeldt af for-
valtningen”. Der tages ved besvarelsen udgangspunkt i, at det er disse, spørgeren
refererer til.
For at besvare spørgsmålet er der taget udgangspunkt i de nyindplacerede forløb,
dvs. forløb, der er omfattet af de nye regler, som er påbegyndt fra den 1. juli 2014,
hvor sygedagpengereformen trådte i kraft, til den 31. december 2014. Årsagen til,
at opgørelsen ikke indeholder sygedagpengeforløb, som blev påbegyndt før refor-
mens ikrafttrædelse, er, at det med de tilgængelige data ikke er muligt præcist at
opgøre, hvorvidt disse personer er omfattet af de nye regler eller gamle regler.
Der er i alt 50.000 sygedagpengeforløb i perioden 1. juli 2014 til 31. december
2014 med en varighed på over fire uger
1
. Heraf er 1.300 forløb ophørt på grund af
en raskmelding af forvaltningen, svarende til 2,6 pct.
Tabel 1 viser, hvilken forsørgelsesstatus de personer, der er raskmeldt af forvalt-
ningen, har fire uger efter raskmeldingen. Som det fremgår, er over halvdelen i be-
skæftigelse, 15 pct. er på dagpenge og 10 pct. er selvforsørgede.
1
Dermed kommer man ud over arbejdsgiverperioden, som er den periode, hvor arbejdsgiveren afholder udgiften
til sygedagpenge.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om, hvor mange er blevet berørt af stop for sygedagpengene, til beskæftigelsesministeren
1576376_0002.png
Tabel 1 Forsørgelsesstatus efter raskmeldt af forvaltningen, sygedagpengeforløb over 4
uger
Forsørgelsesstatus
Beskæftigelse
Dagpenge
Selvforsørgelse
Kontanthjælp
Arbejdsmarkedsydelse
Pension
SU
Andet
I alt
pct.
56
15
10
7
3
2
2
5
100
Anm.: Indeholder kun afsluttede forløb, tabellen bygger derfor på 1.300 forløb. I opgørelsen opgøres status efter raskmeldt af forvaltningen en måned
efter afslutningen af forløbet.
Kilde: KMD’s sygedagpengeregister, DREAM of egne beregninger
Der henvises i øvrigt til BEU (alm. del) spørgsmål 157 (2014-15, 1. samling), hvor
det af Ankestyrelsens bidrag til svaret fremgår, at antallet af både nye klagesager i
Ankestyrelsen om sygedagpengeloven under ét og sager vedrørende § 7 om uar-
bejdsdygtighed, med undtagelse af særligt juli 2013 og januar 2014, har været no-
genlunde konstant, hvis man ser på den månedlige tilgang fra juli 2013 til februar
2015.
Herudover henvises der til BEU (alm. del) spørgsmål 174, hvoraf det fremgår, at
kommunerne i perioden fra 2010 til og med 1. halvår 2015 i langt de fleste sager
(ca. 80-89 pct. af sagerne) stopper med at udbetale sygedagpenge, fordi borgeren
selv melder sig rask. Endvidere fremgår, at kommunerne i omkring 1 pct. af syge-
dagpengesagerne træffer afgørelse om at stoppe med at udbetale sygedagpenge ef-
ter en § 7-vurdering
2
. Dette niveau er stabilt i hele perioden, dvs. før og efter, at
sygedagpengereformen trådte i kraft.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2
I besvarelsen af BEU spørgsmål 174 er andelen af forløb, hvor der er sket en raskmelding fra forvaltningen lave-
re end indeværende svar. Det skyldes bl.a., at forløb under fire uger var medtaget i opgørelsen i besvarelsen af
BEU spørgsmål 174. Desuden adskiller afgrænsningen i denne besvarelse sig fra opgørelsen i besvarelsen af BEU
spørgsmål 174. Opgørelsen i denne besvarelse tager udgangspunkt i ophørsårsagen for påbegyndte forløb 1. juli
2014 - 31. december 2014, mens opgørelsen i besvarelsen af BEU spørgsmål 174 ikke skelner mellem forløb
før/efter reformen, men udelukkede opdeler på året for ophøret.
2