Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1554528_0001.png
TALEPAPIR –
det talte ord gælder
06-10 2015
Beskæftigelsesministerens tale til besvarelse af
samrådsspørgsmål K den 6. oktober
Sagsnr. 2015 - 4108
CAP
Karina Beg Poulsen
Samrådsspørgsmål K
Vil beskæftigelsesministeren redegøre for regeringens politik
på dagpenge-, førtidspensions- og kontanthjælpsområdet, og
kan ministeren i den forbindelse bekræfte, at statsministeren
Sørgeren
søndag den
på DR1
har også spugtg
7. juni 2015 udtalte: "Jeg lover, at jeg
S
ikke vil skære i dagpengene", udtalelsen på TV2 News den
10. juni 2015: "Vi har ingen planer om at skære i kontant-
hjælpen, skære i dagpengene eller skære i førtidspensionen",
og udtalelsen i TV2 den 31. maj 2015, hvor statsministeren
svarede klart nej på spørgsmålet om han ville pille ved dag-
pengesatsen og dagpenge- og kontanthjælpsniveauet, og kan
beskæftigelsesministeren bekræfte, at regeringen i dag me-
ner det samme, som blev lovet vælgerne før valget, og at det
også er regeringens politik?
Svar
Indledning
Samrådet her i dag handler om, at spørgeren er interes-
seret i at få bekræftet regeringens politik på dagpenge-,
førtidspensions- og kontanthjælpsområdet. Og jeg vil
gerne indledningsvist sige, at jeg er glad for at få mu-
ligheden for at tale om regeringens politik her i dag.
I spørgsmålet refererer spørgeren til en række tv-
udsendelser, der er vist under valgkampen. Jeg vil ger-
ne starte med at indrømme, at jeg ikke personligt har
set alle de udsendelser, som spørgeren refererer til i
spørgsmålet. Men jeg ved, hvad der er regeringens po-
litik – det kan man også læse om i regeringsgrundlaget,
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 6/10-2015 om dagpenge-, førtidspensions- og kontanthjælpsområdet, til beskæftigelsesministeren
men som sagt er jeg er også glad for, at have fået mu-
ligheden for at tale uddybende om det her i dag.
Om regeringens politik på dagpengeområdet
Spørgeren er blandt andet interesseret i at vide mere
om regeringens politik på dagpengeområdet.
Den tidligere regering nedsatte en dagpengekommissi-
on bestående af fem eksperter og fire medlemmer ud-
peget af arbejdsmarkedets parter.
Regeringen har tilkendegivet, at vi vil afvente dagpen-
gekommissionens anbefalinger til et nyt dagpengesy-
stem.
Som det også fremgår af regeringsgrundlaget skal et
nyt dagpengesystem understøtte:
tryghed for medlemmerne
at ledige står til rådighed
større mobilitet og fleksibilitet på arbejds-
markedet
at det bliver mere attraktivt at tage et kort-
varigt job
at dagpenge forudsætter længerevarende
arbejde her i Danmark
Dagpengekommissionen skal således give dagpenge-
systemet et grundigt eftersyn og komme med forslag
til, hvordan vi fremtidssikrer systemet.
Regeringens udgangspunkt er, at vi ønsker et robust
dagpengesystem, der understøtter et fleksibelt ar-
bejdsmarked med høj beskæftigelse og lav strukturel
ledighed.
Der er – som alle ved – kun ganske kort tid til, at dag-
pengekommissionen skal aflevere sin rapport med an-
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 6/10-2015 om dagpenge-, førtidspensions- og kontanthjælpsområdet, til beskæftigelsesministeren
befalinger til et nyt dagpengesystem. Kommissionen
vil præsentere sine anbefalinger til et nyt dagpengesy-
stem mandag d. 19. oktober.
Jeg ser meget frem til at modtage dagpengekommissi-
onens rapport.
Når kommissionen har afleveret sin rapport, vil rege-
ringen indkalde Folketingets partier til forhandlinger.
Jeg håber på, at vi kan få en bred politisk aftale om et
nyt dagpengesystem. Det, mener jeg, vil være den bed-
ste løsning. Og det er det, fordi det er vigtigt at få skabt
ro omkring dagpengesystemet.
Når vi har fremtidens dagpengesystem på plads, kan vi
rette blikket mod, hvordan vi i samarbejde kan under-
støtte vækst og velstand fremover. Det vil vi i regerin-
gen gerne finde en fælles løsning på sammen med ar-
bejdsmarkedets parter. Derfor har vi bebudet, at vi vil
invitere arbejdsmarkedets parter til trepartsdrøftelser,
når der er indgået en aftale om et nyt dagpengesystem.
Om regeringens politik på kontanthjælpsområdet
Jeg bliver også spurgt til regeringens politik på kon-
tanthjælpsområdet. Og den er helt klar.
Det er regeringens ambition, at flere skal i arbejde, og
at færre skal forsørges af det offentlige. Det vil gøre
Danmark rigere og mere rimeligt.
Forleden præsenterede jeg regeringens forslag til et nyt
kontanthjælpsloft og en række øvrige initiativer, som
skal styrke incitamentet til at arbejde i kontanthjælps-
systemet. Det er første fase i en samlet jobreform.
3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 6/10-2015 om dagpenge-, førtidspensions- og kontanthjælpsområdet, til beskæftigelsesministeren
I dag har vi en situation, hvor der for mange kontant-
hjælpsmodtagere ikke er nogen nævneværdig forskel
på, om de er på kontanthjælp eller i job til en lav løn.
Det skyldes, at kontanthjælpsmodtagere ud over selve
kontanthjælpen modtager en række tillægsydelser, så
som boligstøtte, særlig støtte og gratis daginstitution til
deres børn.
Når disse ydelser lægges sammen, har kontanthjælps-
modtageren en indkomst på stort set samme niveau,
som en lønmodtager i den lavere ende af lønskalaen får
om måneden.
Det ændrer vi nu på.
Vi indfører et loft over de ydelser, som en kontant-
hjælpsmodtager kan få fra det offentlige.
En gift kontanthjælpsmodtager har i dag godt 2.000
kroner ud af det efter skat, hvis vedkommende får et
job med en løn på 18.500 kr. om måneden.
Og her er der ikke taget højde for de udgifter, der kan
være til transport til og fra arbejde og et eventuelt a-
kassemedlemsskab, hvis man vælger at søge at forsikre
sig mod fremtidig ledighed. Hvis personen fx pendler
med tog eller bus og melder sig ind i en a-kasse, så kan
den lille gevinst stort set svinde til et rundt nul.
Det ændrer vi, så gevinsten fremover stiger til ca.
3.600 kroner efter skat om måneden. Hermed er der
fortsat en gevinst ved at arbejde, selvom vedkommen-
de har udgifter til transport til og fra arbejde og med-
lemskab af en a-kasse.
4
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 6/10-2015 om dagpenge-, førtidspensions- og kontanthjælpsområdet, til beskæftigelsesministeren
Derved sikrer vi en reel afstand mellem det at være på
kontanthjælp, som gør, at der – også efter fx udgifter
til transport til og fra arbejde og et medlemsskab af en
a-kasse - er en mærkbar gulerod ved at tage et arbejde.
Vi har samtidig sikret, at loftet ikke kan være lavere
end selve kontanthjælpssatsen. For vi synes ikke, det er
kontanthjælpens størrelse, der er problemet, men kon-
tanthjælpen i sammenhæng med tillægsydelser til børn
og bolig.
Det er ret og rimeligt, at vi fremover får et system,
hvor folk, der arbejder, har mere til sig selv end folk,
der forsørges af det offentlige.
Et nyt kontanthjælpsloft er første skridt til, at vi får et
system, hvor det kan betale sig at arbejde for alle kon-
tanthjælpsmodtagere. Næste skridt bliver at lette skat-
ten i bunden, så det bedre kan betale sig at arbejde for
alle danskere.
Det er både nødvendigt og rigtigt at indføre et moderne
kontanthjælpsloft.
Rigtigt - fordi flere forhåbentlig kommer i job og ud-
dannelse og væk fra en passiv tilværelse på kontant-
hjælp. Flere får noget at stå op til og får del i de kvali-
teter, der følger med et liv i arbejde. Vi kan ikke være
andet bekendt. Det er et moralsk problem, at så mange
mennesker ikke er en del af det arbejdende fællesskab.
Nødvendigt - fordi vores samfund kun kan løbe rundt,
hvis flere kommer i job og færre forsørges af det of-
fentlige. Vi skal sikre, at det bedre kan betale sig at ar-
bejde.
5
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 6/10-2015 om dagpenge-, førtidspensions- og kontanthjælpsområdet, til beskæftigelsesministeren
Gør vi ikke noget og blot lader stå til, vil det bremse
den vækst og velstand, der er grundlaget for et bære-
dygtigt velfærdssamfund.
Vi skal gribe det begyndende opsving og sikre både
økonomisk vækst, et bæredygtigt velfærdssamfund og
den personlige værdi for det enkelte menneske i at gå
fra at være ledig til at arbejde og forsørge sig selv.
Vi har et godt udgangspunkt med et sundt og dynamisk
arbejdsmarked. Et arbejdsmarked med gode beskæfti-
gelsesmuligheder – også selvom man har stået udenfor
arbejdsmarkedet i en periode.
Derfor er det NU, vi skal have vores kontanthjælps-
modtagere med på vognen.
Det skal bedre kunne betale sig at arbejde for kontant-
hjælpsmodtagere. Det var regeringens politik før folke-
tingsvalget, og det er det også i dag.
Om regeringens politik på førtidspensionsområdet
Jeg er også blevet bedt om at svare på, om regeringen
vil skære i førtidspensionen.
Vi har ingen planer om at skære i førtidspensionen.
Det forholder sig nemlig sådan, at der er et bredt forlig
bag reformen af førtidspension og fleksjob. Alle Folke-
tingets partier med undtagelse af Dansk Folkeparti og
Enhedslisten står bag den aftale, der blev indgået i
sommeren 2012.
Vi var dengang i opposition, men som et ansvarligt
oppositionsparti gik vi ind og tog ansvar.
6
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 6/10-2015 om dagpenge-, førtidspensions- og kontanthjælpsområdet, til beskæftigelsesministeren
Vi tog ansvar ved at indgå i en bred politisk aftale om
en reform af førtidspension og fleksjob.
Vi tog ansvar for, at flere skal have en tilknytning til
arbejdsmarkedet og kunne forsørge sig selv, og færrest
muligt skal ende på varig, passiv forsørgelse. Det står
vi ved.
Det er helt afgørende, at vi får flere ud på arbejdsmar-
kedet - også selv om det kun er i et begrænset antal ti-
mer om ugen, så er det bedre end ingen tilknytning til
arbejdsmarkedet.
Og med den nye fleksjobordning er det heldigvis lyk-
kedes at skabe plads på arbejdsmarkedet til en stor
gruppe mennesker, sådan at dem, der kun kan arbejde
ganske få timer om ugen, også har mulighed for et
fleksjob. Og der er blevet skabt tusindvis af små fleks-
job. Så udviklingen går den rigtige vej.
Derfor har vi også tænkt os at respektere det brede for-
lig, der er på området.
Men vi holder selvfølgelig øje med, om reformen im-
plementeres i overensstemmelse med de politiske in-
tentioner, der ligger bag reformen.
Jeg er særligt optaget af, at indholdet i ressourceforlø-
bene bliver mere virksomhedsrettet, og at kommunerne
i langt højere grad inddrager private virksomheder i
indsatsen.
Afrunding
7
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samråd d. 6/10-2015 om dagpenge-, førtidspensions- og kontanthjælpsområdet, til beskæftigelsesministeren
Som jeg nævnte indledningsvist, er jeg glad for, at jeg i
dag har fået muligheden for at tale om regeringens po-
litik.
Vi skal have flere væk fra offentlig forsørgelse og ind
på arbejdsmarkedet.
Det er i virkeligheden den helt store udfordring, som
jeg er meget optaget af, at vi får løst.
Vi skal arbejde for, at arbejdsstyrken både er motiveret
og har de kvalifikationer, der skal til for at bidrage til
vækst og velstand.
Det er regeringens pejlemærke, og det gennemsyrer
alt, hvad regeringen sætter i værk på beskæftigelses-
området.
En langt større del af de voksne mennesker, der bor i
Danmark, skal ud på arbejdsmarkedet. Det er forud-
sætningen for, at vi fortsat er i stand til at finansiere
den kernevelfærd, vi ønsker, i de kommende år.
Tak for ordet.
8