Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del Spørgsmål 58
Offentligt
1558350_0001.png
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Til:
Dato:
Udlændinge-, integrations- og boligministeren
22. oktober 2015
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
UUI alm. del
Spørgsmål 58
Ministeren bedes skønne over de statslige merudgifter ved at gennemføre føl-
gende tiltag:
1. Grundtilskuddet til kommunerne for flygtninge under integrationsprogram-
met hæves, så det dækker kommunernes faktiske udgifter forbundet med
modtagelsen af flygtninge og de afledte omkostninger i form af f.eks. øgede
udgifter til fripladser i institutioner, modtageklasser i folkeskolen, øgede admi-
nistrative omkostninger m.m.
2. Refusionsprocenten for overførselsindkomster til flygtninge (kontanthjælp
og integrationsydelse) hæves til 80 pct. for den periode, flygtningene er under
integrationsprogrammet.
3. Integrationsydelsen erstattes af kontanthjælp. Det bedes beregnet både
med de nugældende refusionssatser og 80 pct. refusion, jf. ovenfor.
4. Kommunerne kompenseres fuldt ud for eventuelle merudgifter til midlertidig
indkvartering af flygtninge.
Ministeren bedes oplyse skønnet over merudgifterne til tiltagene hver for sig,
og opgøre udgifterne i deres umiddelbare virkning (2016-pris og lønregule-
ring) i årene 2016, 2017 og 2018, samt den varige umiddelbare virkning og
den varige virkning efter tilbageløb (2016-pris og lønregulering). Ministeren
bedes i den forbindelse oplyse det forventede antal flygtninge og deres forde-
ling på forskellige typer af overførsler og tilskud, som ligger til grund for ud-
giftsskønnet. I besvarelsen bedes ministeren i øvrigt tage udgangspunkt i, at
service- og anlægsrammen hæves svarende det øgede udgiftsniveau.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Rune
Lund (EL).
Spørgsmålet ønskes besvaret senest den 4. november 2015.
Svar bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til ud-
[email protected].
På udvalgets vegne
Martin Henriksen
formand
1/1