Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del Bilag 86
Offentligt
1596008_0001.png
Vejledning
om
visitation, ransagning og beslaglæggelse hos asylansøgere mv.
1. Indledning
1.1. Regelgrundlaget
Ved lov nr. 102 af 3. februar 2016 er der i udlændingelovens § 40, stk. 9, indført
hjemmel til, at politiet kan visitere asylansøgere mv. og ransage de pågældendes
bagage med henblik på at kontrollere, om de pågældende er i besiddelse af akti-
ver, der kan anvendes til dækning af udgifterne til deres eller deres families un-
derhold og nødvendige sundhedsmæssige ydelser eller ophold på et indkvarte-
ringssted omfattet af udlændingelovens § 42 a, stk. 5.
Endvidere er der i den samme bestemmelse indført hjemmel til, at politiet kan
tage visse aktiver, som asylansøgere mv. medbringer, og som kan anvendes til
dækning af de nævnte udgifter, i bevaring (beslaglægges).
Reglerne trådte i kraft den 5. februar 2016 og finder anvendelse fra og med denne
dato.
1.2. Hvem finder reglerne anvendelse på?
Reglerne finder anvendelse på asylansøgere og udlændinge med ulovligt ophold.
Reglerne finder dog kun anvendelse i forhold til sådanne udlændinge, i det om-
fang Udlændingestyrelsen har eller forventes at få udgifter i forbindelse med de
pågældende udlændinges ophold her i landet. Hermed sigtes nærmere til udlæn-
dinge, der er undergivet Udlændingestyrelsens forsørgelsespligt, jf. udlændinge
omfattet af udlændingelovens § 42 a, stk. 1 eller 2, jf. stk. 3, – enten fordi de er
indlogeret på et asylcenter mv., indtil deres ansøgning om opholdstilladelse er
behandlet, eller fordi de opholder sig ulovligt i her i landet og er indkvarterede
under Udlændingestyrelsens forsørgelse
Asylansøgere omfatter udlændinge, der indrejser og søger om asyl (spontane
asylansøgere).
Udlændinge med ulovligt ophold omfatter udlændinge, der ikke (længere) har
lovligt opholdsgrundlag i Danmark.
Politiet skal ikke i henhold til udlændingelovens § 40, stk. 9, foretage visitation og
ransagning af EU-borgere, uanset at den pågældende opholder sig ulovligt i Dan-
mark.
5. februar 2016
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Post
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sagsnr.
Slotsholmsgade 10
1216 København K
7226 8400
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 753
Side
1/10
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Orientering om vejledning om visitation, ransagning og beslaglæggelse hos asylansøgere m.v., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1596008_0002.png
2. Visitation og ransagning
2.1. Hvornår skal visitation og ransagning foretages?
Bestemmelsen gælder både for midler, som medbringes ved indrejsen i Danmark,
og midler, som måtte blive erhvervet under ophold i Danmark.
Visitation og ransagning med henblik på at finde aktiver skal ske i forbindelse med
den visitation og ransagning, der i øvrigt foretages med henblik på at finde doku-
menter og genstande, der må antages at være af betydning for at fastslå den på-
gældendes identitet eller tilknytning til andre lande.
For asylansøgere skal visitation og ransagning i almindelighed finde sted ved poli-
tiets indledende sagsbehandling i forbindelse med, at der indgives ansøgning om
asyl.
Med hensyn til udlændinge med ulovligt ophold skal visitation og ransagning fore-
tages, når politiet første gang antræffer udlændingen.
Der kan dog også foretages visitation og ransagning under udlændingens efterføl-
gende ophold.
Efterfølgende visitation og ransagning vil alene finde sted efter anmodning fra
Udlændingestyrelsen, eller hvis politiet bliver opmærksom på, at udlændingen er i
besiddelse af aktiver.
2.2. Hvordan skal visitation og ransagning gennemføres?
Inden en eventuel visitation eller ransagning iværksættes, skal udlændingen op-
fordres til at fremvise kontanter og genstande, som den pågældende har i lom-
mer, tasker mv.
Ved visitationen skal politiet dels besigtige, om udlændingen bærer synlige værdi-
genstande, dels undersøge det tøj, som udlændingen er iført, uden at der sker
nogen undersøgelse af det menneskelige legeme.
Der skal ikke ved visitationen ske afklædning eller indtrængen i det menneskelige
legeme.
Visitationen kan gennemføres ved at klappe og føle uden på udlændingens tøj og
mærke efter i lommer mv., ligesom der vil kunne foretages en besigtigelse, der
ikke kræver afklædning, men f.eks. opknapning af de øverste knapper i en skjorte
eller opsmøgning af et ærme. Herved kan det konstateres, om den pågældende
har effekter gemt i tøjet, i lommerne eller på kroppen under tøjet.
Der vil herudover kunne foretages en nærmere undersøgelse af udlændingens
bagage (ransagning). Det indebærer, at politiet kan gennemse og undersøge ta-
sker og kufferter mv., ligesom tasker og kufferter mv. kan tømmes med henblik på
eftersyn af indholdet.
Side
2/10
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Orientering om vejledning om visitation, ransagning og beslaglæggelse hos asylansøgere m.v., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1596008_0003.png
Visitation og ransagning vil som hidtil skulle ske under iagttagelse af proportionali-
tets- og skånsomhedsgrundsætningerne i retsplejelovens § 792 e, stk. 1 og 2, og
§§ 797 og 798. Dette indebærer bl.a., at indgrebene skal foretages så skånsomt,
som omstændighederne tillader, og med respekt for den enkelte, og at en visitati-
on, der ellers kan føles krænkende for blufærdigheden, så vidt muligt kun foreta-
ges af personer af samme køn som den undersøgte eller af sundhedspersonale.
2.3. Hvilke formaliteter skal være opfyldt?
Forud for en visitation eller ransagning skal udlændingen spørges, om han eller-
hun kan meddele samtykke til indgrebet. Hvis dette er tilfældet, kan visitationen
eller ransagningen foretages uden indhentelse af retskendelse. Et eventuelt sam-
tykke skal være skriftligt og udfærdiget på blanket P612-87.
Hvis udlændingen ikke ønsker at meddele samtykke til visitation eller ransagning,
kan indgrebet alene foretages på baggrund af en retskendelse. Det gælder dog
ikke, hvis øjemedet ville forspildes.
I praksis vil der ofte være behov for, at indgrebene foretages uden indhentelse af
retskendelse, idet indgrebets øjemed ville forspildes, hvis man skulle afvente en
retskendelse. I disse tilfælde skal politiet, hvis udlændingen anmoder herom, sna-
rest muligt og inden 24 timer forelægge afgørelsen for retten til efterfølgende
godkendelse.
3. Beslaglæggelse af aktiver
3.1. Hvilke aktiver kan tages i bevaring?
Følgende aktiver kan tages i bevaring:
kontanter, hvis der er tale om beløb over 10.000 danske kroner (eller
udenlandsk valuta svarende til et beløb over 10.000 danske kroner)
genstande af større økonomisk værdi, dvs. over 10.000 kr., dog således at
personlige genstande med en særlig affektionsværdi ikke tages i bevaring.
Om kontanter:
En udlænding må altid beholde et beløb op til 10.000 kr. Medbringer en udlæn-
ding f.eks. 15.000 kr., vil 5.000 kr. kunne tages i bevaring, mens udlændingen kan
beholde de resterende 10.000 kr.
Hvis der er tale om udenlandsk valuta, skal beløbet omregnes til danske kroner
efter den aktuelle dagskurs ved salg.
Kreditkort, der evt. giver mulighed for at hæve eller overføre penge fra en uden-
landsk konto, er ikke omfattet af adgangen til beslaglæggelse. Bliver der imidlertid
hævet kontanter ved hjælp af et sådant kort under opholdet i Danmark, vil disse
kontanter kunne tages i bevaring, hvis der er tale om beløb over 10.000 kr.
Side
3/10
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Orientering om vejledning om visitation, ransagning og beslaglæggelse hos asylansøgere m.v., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1596008_0004.png
Om genstande:
Hvis der i forbindelse med visitationen og ransagningen findes genstande, skal
politiet altid som det første foretage en vurdering af, om genstanden er beskyttet
mod beslaglæggelse, inden det tages i bevaring. Se i den forbindelse afsnit 3.1.1
nedenfor. Der inddrages ikke sagkyndig bistand ved vurderingen.
Adgangen til beslaglæggelse omfatter genstande, som udlændingen medbringer
og har fysisk rådighed over. Der vil typisk være tale om genstande, som den på-
gældende medbringer i lommer eller tasker, eller som den pågældende bærer i
form af f.eks. smykker eller ure.
Aktiver, der befinder sig i udlandet, er ikke omfattet af adgangen til beslaglæggel-
se.
3.1.1. Hvordan vurderes det, om et aktiv kan tages i bevaring?
Inden en eventuel beslaglæggelse af et aktiv skal det
for det første
vurderes, om
aktivet er beskyttet mod beslaglæggelse efter de regler, der følger af retsplejelo-
vens §§ 509-516.
Det skal her vurderes, om der f.eks. er tale om et aktiv, der er nødvendigt til op-
retholdelse af en beskeden levefod, jf. § 509, stk. 1. Sådanne aktiver skal ikke be-
slaglægges. Det betyder, at almindelige personlige brugsgenstande som eksem-
pelvis ure og mobiltelefoner er undtaget fra beslaglæggelse efter retsplejelovens
§ 509, stk. 1, medmindre genstanden har en sådan karakter, at den ikke kan be-
tragtes som nødvendig for opretholdelse af en beskeden levefod. Der kan f.eks.
være tale om et usædvanligt dyrt ur.
Det skal også vurderes, om der f.eks. er tale om hjælpemidler, som er nødvendige
på grund af legemlige mangler eller sygdom, jf. § 515, stk. 2. Sådanne genstande
er undtaget fra at blive taget i bevaring uanset deres værdi.
Findes aktivet ikke at være beskyttet mod beslaglæggelse efter retsplejeloven,
skal det
for det andet
vurderes, om aktivet er beskyttet mod beslaglæggelse efter
den supplerende beskyttelse, der følger af reglen i udlændingelovens § 40, stk. 9,
in fine.
Det betyder for det første, at det er en forudsætning for beslaglæggelse, at det
pågældende aktiv vurderes at have en større økonomisk værdi end 10.000 kr. Ved
vurderingen heraf skal der navnlig lægges vægt på genstandens umiddelbare
fremtræden og karakter, herunder om genstanden f.eks. er i god eller dårlig
stand, om genstanden er fremstillet af værdifulde materialer så som guld eller
ædelsten, eller om der er tale om et almindeligvis dyrt mærke/fabrikat. Der vil
endvidere kunne lægges vægt på asylansøgerens forklaring, såfremt denne vurde-
res at være troværdig. Der vil være tale om en skønsmæssig vurdering, der fore-
tages af politiet på stedet, dvs. uden inddragelse af sagkyndig bistand.
Side
4/10
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Orientering om vejledning om visitation, ransagning og beslaglæggelse hos asylansøgere m.v., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1596008_0005.png
Der skal foretages en vurdering af hvert enkelt aktiv, som en udlænding medbrin-
ger. Det forhold, at en udlænding medbringer flere aktiver, der samlet har en
værdi over 10.000 kr., kan ikke danne grundlag for beslaglæggelse, såfremt hvert
enkelt aktiv har en værdi under beløbsgrænsen.
Flere genstande vil i særlige tilfælde kunne betragtes som et enkelt aktiv, hvis det
efter en konkret vurdering kan lægges til grund, at genstandene har en sådan
indbyrdes sammenhæng, at de må betragtes som en samling. Der kan f.eks. være
tale om en møntsamling eller lignende.
Beløbsgrænsen gælder for den enkelte udlænding, uanset om der er tale om en
voksen eller et barn. Er der f.eks. tale om en familie med børn, kan hver enkelt
ægtefælle/samlever og mindreårige barn, der hører til den pågældende husstand,
beholde enhver genstand, som har en værdi under 10.000 kr. Er der tale om kon-
tanter, kan hvert familiemedlem beholde et beløb svarende til maksimalt 10.000
kr.
Er der tvivl om et aktivs værdi, vil det kunne tages i bevaring med henblik på en
nærmere vurdering af dets værdi. Udlændingestyrelsen foretager i den forbindel-
se vurderingen af aktivets værdi.
For det andet skal det vurderes, om genstanden har en særlig personlig betydning
(affektionsværdi) for den pågældende. Genstande med affektionsværdi er helt
undtaget fra adgangen til beslaglæggelse.
Der skal alene foretages en vurdering af, om genstanden kan antages at have en
særlig personlig betydning for den pågældende udlænding, hvorimod hensynet til
myndighedernes interesse i at beslaglægge den pågældende genstand, herunder
genstandens økonomiske værdi, ikke skal tages i betragtning.
Begrebet ”genstand med særlig personlig betydning” omfatter genstande, som
har affektionsværdi i dette ords almindelige betydning. Hermed sigtes til genstan-
de, som en asylansøger har en særlig følelsesmæssig tilknytning til af personlige
grunde uafhængigt af genstandens brugs- eller handelsværdi, og som normalt ikke
kan erstattes af en nyindkøbt genstand. Sådanne genstande omfatter bl.a. vielses-
ringe og forlovelsesringe og vil også kunne omfatte f.eks. hæderstegn, erindrings-
gaver fra nærtstående, religiøse genstande, herunder bøger, relieffer mv., og lig-
nende. For at kunne lægge til grund, at en genstand har en særlig personlig be-
tydning, er det en forudsætning, at der til den pågældende genstand er knyttet en
særlig personlig historie, som indebærer, at genstanden ikke vil kunne erstattes af
en anden (nyindkøbt) genstand.
Ved bedømmelsen af, om en genstand har en særlig personlig betydning for en
asylansøger, vil den pågældendes egen forklaring kunne lægges til grund, med-
mindre der er konkrete holdepunkter for at tilsidesætte denne forklaring som
utroværdig.
Vurderingen af troværdigheden af asylansøgerens forklaring om affektionsværdi-
en afhænger navnlig af, om forklaringen kan antages at stemme overens med
Side
5/10
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Orientering om vejledning om visitation, ransagning og beslaglæggelse hos asylansøgere m.v., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1596008_0006.png
genstandens umiddelbare fremtræden og karakter. I tilfælde, hvor genstanden
f.eks. fremtræder som værende af nyere dato, eller hvor asylansøgeren er i besid-
delse af flere tilsvarende genstande, vil en formodning om affektionsværdi som
udgangspunkt blive afsvækket.
3.2. Hvilke formaliteter skal være opfyldt?
En beslutning om beslaglæggelse skal træffes i umiddelbar forlængelse af, at poli-
tiet ved en visitation eller ransagning, jf. pkt. 2.1 ovenfor, konstaterer, at en ud-
lænding er i besiddelse af aktiver, som vil kunne anvendes til dækning af udgifter
til underhold mv.
Hvis politiet ønsker at tage et aktiv i bevaring, skal udlændingen spørges, om
han/hun kan meddele samtykke hertil. Hvis dette er tilfældet, kan aktivet tages i
bevaring uden indhentelse af retskendelse. Et eventuelt samtykke skal være skrift-
ligt og udfærdiget på blanket P612-87.
Hvis den pågældende ikke ønsker at meddele samtykke til beslaglæggelse, kan
aktivet som udgangspunkt alene tages i bevaring efter indhentelse af en retsken-
delse. Det gælder dog ikke, hvis øjemedet ville forspildes.
I praksis vil der ofte være behov for, at beslaglæggelse foretages uden indhentelse
af retskendelse, idet indgrebets øjemed ville forspildes, hvis man skulle afvente en
retskendelse. I disse tilfælde skal politiet, hvis udlændingen anmoder herom, sna-
rest muligt og inden 24 timer forelægge afgørelsen for retten til efterfølgende
godkendelse.
Hvis det efter politiets indledende kontakt med en person uden lovligt ophold
eller efter politiets indledende sagsbehandling i forbindelse med, at der indgives
ansøgning om asyl, konstateres, at en udlænding er i besiddelse af aktiver, kan
Udlændingestyrelsen anmode politiet om at tage aktiver i bevaring efter de oven-
nævnte retningslinjer.
Udlændingestyrelsen foretager i nødvendigt omfang vurderingen af værdien af de
af politiet beslaglagte aktiver efter overdragelsen af aktiverne fra politiet.
I de tilfælde, hvor en polititjenestemand vurderer, at et aktiv skal tages i bevaring,
skal spørgsmålet forelægges nærmeste leder, der skal forholde sig til den skøns-
mæssige vurdering af aktivets værdi.
4. Hvordan skal beslaglagte aktiver opbevares og registreres?
Aktiver, som tages i bevaring af politiet, jf. ovenfor, skal snarest muligt optegnes
og mærkes. Håndtering og opbevaring mv. af aktiverne skal ske efter de enkelte
politikredses almindelige praksis herfor, medmindre andet følger specifikt af den-
ne vejledning. Forsvarlig sikring af aktiverne skal ske ved placering i aflåst
skab/rum, indtil indskrivning i kosterfortegnelsen kan finde sted, og endelig place-
ring i kosterrum er mulig. Pengebeløb skal altid optælles af to medarbejdere i
forening.
Side
6/10
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Orientering om vejledning om visitation, ransagning og beslaglæggelse hos asylansøgere m.v., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1596008_0007.png
Politiet skal udstede en kvittering til udlændingen for beslaglæggelsen af aktiver-
ne. Kvitteringen skal underskrives af begge parter, og en genpart af kvitteringen
skal lægges på politiets sag.
4.1. Registrering af beslaglagte aktiver
Tages et aktiv i bevaring, skal der udarbejdes en rapport herom, som skal godken-
des af nærmeste leder. Rapporten skal indeholde farvefotos af det pågældende
aktiv. Aktiverne skal endvidere indskrives i kosterrapport med en detaljeret be-
skrivelse. Der skal optages en separat kosterrapport for beslaglagte aktiver efter
reglerne i udlændingelovens § 40, stk. 9, jf. 42 a, stk. 4.
Samtlige aktiver indføres i Polsas under sikrede genstande under sagens journal-
nummer på udlændingeområdet. Under sikrede genstande vælges den KC gruppe,
der er relevant, f.eks. 26 for penge eller 29 for smykker.
Hvert enkelt aktiv indskrives med en beskrivelse, der i tilstrækkelig grad gør det
muligt på et senere tidspunkt at identificere de enkelte aktiver, inkl. den foreløbi-
ge vurdering af genstandens værdi. Når aktivet flyttes, skal berorfeltet altid opda-
teres.
Sagsbehandleren skal udskrive tre kosterrapporter, hvoraf to kopier afleveres
sammen med aktiverne til kosterforvalteren, mens den originale kosterrapport
vedlægges sagen.
4.2. Beslaglagte værdigenstande
Beslaglagte genstande skal opbevares under betryggende forhold, således at gen-
standenes værdi ikke forringes. Genstandene bør opbevares, således at så få per-
soner som muligt i det daglige har adgang hertil. Genstande skal så vidt muligt
opbevares i særskilt aflåst stål- eller pengeskab.
Rummet, hvori genstandene opbevares, skal til enhver tid holdes ryddeligt, og
genstandene skal holdes fysisk adskilt fra andre effekter.
4.3. Beslaglagte kontanter og værdipapirer
Kontanter og værdipapirer, der er taget i bevaring af politiet, skal administreres
under fornøden sikkerhed, og således at de giver et passende udbytte.
Beslaglagte kontanter og værdipapirer bogføres på en beholdningskonto med
angivelse af sags- og kosternummer i politikredsens regnskab og overføres hur-
tigst muligt til Rigspolitiet, der sørger for den videre kontering.
De beslaglagte aktiver overleveres til Rigspolitiet (regnskabscenter) hurtigst mu-
ligt.
Side
7/10
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Orientering om vejledning om visitation, ransagning og beslaglæggelse hos asylansøgere m.v., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1596008_0008.png
De beslaglagte penge og værdipapirer indsættes på en særskilt deponentkonto
ved politiets faste bankforbindelse med angivelse af sags- og kosternummer.
Såfremt beløb i fremmed valuta ikke kan veksles i banken jf. politiets gældende
bankaftale, opbevares beløbet i politikredsen, jf. politiets gældende regler for
håndtering af værdigenstande, der er taget i bevaring eller beslaglagt. Aktiverne
skal opbevares betryggende og bør opbevares, således at så få personer som mu-
ligt i det daglige har adgang hertil. Samtlige indleverede beslaglagte aktiver sikres
så vidt muligt i særskilt pengeskab.
Så længe beslaglagte aktiver opbevares i politikredsen, skal de være plomberet i
hertil hørende kuverter. Kuverten påføres bilagsnummer, årstal,
j.nr./navn/cpr./ENR samt hvilken valuta/beløb.
4.4. Overdragelse af genstande eller pengebeløb til Udlændingestyrelsen
Overdragelse af aktiver til Udlændingestyrelsen sker med en fast ugentlig kaden-
ce. Ved udlevering af aktiver skal der på den originale kosterrapport påføres dato
for udleveringen. Der foretages desuden opdatering af sagen i Polsas.
Overdragelse af genstande:
Ved overdragelse af genstande til Udlændingestyrelsen oversendes:
Kopi af sagen (med angivelse af kosternummer)
Kopi af kosterrapporten
Den beslaglagte genstand, med angivelse af kosternummer og sagsnum-
mer.
Udlændingestyrelsen kvitterer ved overdragelsen for modtagelsen af værdigen-
standen, og kvitteringen vedlægges kosterrapporten.
Overdragelse af kontanter:
Ved overdragelse af kontanter oversendes:
Kopi af sagen (med angivelse af kosternummer)
Rigspolitiets regnskabscenter håndterer overførsel fra politiets bankkonto til en af
Udlændingestyrelsen specificeret bankkonto samt den regnskabsmæssige konte-
ring af overførslen.
Ved overførslen angives kosternummer og sagsnummer
Ved overførslen modtages elektronisk kvittering, som dokumentation for
overdragelsen.
5. Afgørelse om betaling af udgifter til underhold mv.
Side
8/10
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Orientering om vejledning om visitation, ransagning og beslaglæggelse hos asylansøgere m.v., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Hvis Udlændingestyrelsen på grundlag af værdiansættelsen af de beslaglagte
værdier vurderer, at en udlænding har tilstrækkelige midler til sit og sin eventuelle
families underhold, kan Udlændingestyrelsen pålægge udlændingen at betale de
afholdte udgifter til sit og sin families underhold.
Udlændingestyrelsen foretager i forbindelse med overdragelsen af aktiverne fra
politiet en forhåndsberegning af, i hvilket omfang udlændingens midler vil kunne
dække den pågældendes udgifter til underhold mv.
Udlændingestyrelsen vil som udgangspunkt træffe afgørelse om egenbetaling, jf.
udlændingelovens § 42 a, stk. 4, på det tidspunkt, hvor udgifterne til underhold
mv. svarer til eller overstiger værdien af de beslaglagte aktiver.
Tidspunktet for en udlændings visitering til en kommune som følge af en meddelt
opholdstilladelse markerer tidspunktet for, hvornår kravet senest kan opgøres.
Der vil imidlertid kunne træffes afgørelse i sagen efter overgangen til kommunen,
men afgørelsen vil i givet fald alene vedrøre perioden forud for visiteringen til
kommunen.
Udlændingestyrelsens krav om tilbagebetaling kan vedrøre udgifter til underhold
mv. i perioden fra første indkvartering på et indkvarteringssted indtil udgangen af
den første hele måned efter Udlændingestyrelsens afgørelse om visitering, jf.
integrationslovens § 10, stk. 1, eller i tilfælde af afslag på asyl indtil tidspunktet for
udrejse eller udsendelse.
Udlændingestyrelsen kan indgå aftale med en udlænding om en afdragsordning
for tilbagebetaling af afholdte udgifter til underhold, jf. stk. 1. Det er en betingelse
for indgåelse af en afdragsordning, at de afholdte udgifter tilbagebetales inden for
rimelig tid. I de tilfælde, hvor der indgås aftale om en afdragsordning, kan de be-
slaglagte aktiver genudleveres til den pågældende udlænding, når de afholdte
udgifter er betalt.
De beslaglægte aktiver kan tjene som grundlag for eventuel tvangsmæssig fuld-
byrdelse af betalingsforpligtigelsen. En tvangsrealisering af de beslaglagte aktiver
forudsætter, at afgørelsen er endelig, og at der ikke forinden er indgået aftale om
en afdragsordning.
Udlændingestyrelsens betalingskrav inddrives af Restanceinddrivelsesmyndighe-
den ved udpantning, jf. gældsinddrivelseslovens § 11.
Aktiver, der ikke anvendes til dækning af udgifterne til en asylansøgers eller den-
nes families underhold og nødvendige sundhedsmæssige ydelser eller ophold på
et indkvarteringssted omfattet af udlændingelovens § 42 a, stk. 5, vil kunne tilba-
geleveres til asylansøgeren.
Udlændingestyrelsen anmoder Rigspolitiet om at varsle Udlændingestyrelsen om
forestående udsendelse af udlændinge i de situationer, hvor værdien af det be-
slaglagte forventes at kunne dække afholdte udgifter helt frem til tidspunktet for
Side
9/10
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Orientering om vejledning om visitation, ransagning og beslaglæggelse hos asylansøgere m.v., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
udsendelse. I disse tilfælde vil Udlændingestyrelsen så vidt muligt træffe afgørelse
i sagen inden udrejse.
Hvis realisering af de beslaglagte aktiver sker efter udlændingens udrejse, og det
viser sig, at værdien heraf overstiger betalingsforpligtelsen, vil Udlændingestyrel-
sen søge at udbetale det overskydende til udlændingen i udlandet.
Side
10/10