Herning den 2. oktober 2015
Udlændingelovens selvforsørgelseskrav ved ægtefællesammenføring
Formålet med dette brev er at opfordre Udlændingenævnet til at overveje sin praksis i sager om afslag på
ægtefællesammenføring, der er begrundet i udlændingelovens §9, stk. 5. Det er Ægteskab Uden Grænsers
opfattelse, at anvendelsen af §9, stk. 5 navnlig siden 2010 har givet anledning til en række konventionsstridi-
ge afgørelser.
Baggrund
Ægteskab Uden Grænser er en forening for dansk-udenlandske familier. Vi driver bla. en frivillig rådgivnings-
tjeneste og får på den måde kendskab til en række konkrete afgørelser i sager om ægtefællesammenføring.
Det er vores oplevelse, at udlændingelovens §9, stk. 5 giver anledning til en række meget uhensigtsmæssige
og formentlig konventionsstridige afgørelser.
Vi skrev derfor til Udvalget for Integration og Udlændingepolitik (UUI) 28. november 2013 og opfordrede
Folketinget til at justere selvforsørgelseskravet på en række områder. Brevet er vedlagt som bilag til denne
henvendelse.
Den daværende regering var desværre ikke indstillet på at ændre udlændingelovens selvforsørgelseskrav. I
2014 traf Udlændingenævnet til gengæld et par principielle afgørelser, der imødekom et af vores kritikpunk-
ter. Afgørelserne handler om flexjobbere, der modtager ledighedsydelse, efter de er startet i deres første
flexjob, fordi de ikke kan forsikre sig imod ledighed i en A-kasse.
Dette problem er dermed løst takket være Udlændingenævnet. Men i forhold til andre grupper af borgere
er der efter vores opfattelse fortsat store problemer med anvendelsen af §9, stk. 5.
Den officielle begrundelse for lovgivningen
Udlændingelovens §9, stk. 5 blev indsat i loven med lov nr. 365 af 06/06/2002 og ændret med lov nr. 572 af
31/05/2010. Ændringen bestod i, at den periode forud for familiesammenføring, hvor den herboende ægte-
fælle ikke må have modtaget ydelser efter aktivloven eller integrationsloven, blev udvidet fra 1 år til 3 år.
Lov nr. 365 indeholdt en række ændringer i reglerne for familiesammenføring foruden ændringer i reglerne
for opnåelse af asyl i Danmark og en række andre ting. Der var dermed tale om et omfattende lovforslag,
og i bemærkningerne til lovforslaget var det overordnede formål angivet som følger:
”Regeringen præsenterede den 17. januar 2002 sit udlændingeudspil »En ny udlændingepolitik«, som hviler på tre
grundlæggende hensyn:
•
•
•
Udlændingepolitikken skal respektere Danmarks internationale forpligtelser.
Antallet af udlændinge, der kommer til Danmark, skal begrænses, og der skal stilles skærpede krav til selv-
forsørgelse.
De flygtninge og indvandrere, der bor i Danmark, skal integreres bedre og komme hurtigere i arbejde. Til-
skyndelsen til selv at søge arbejde skal derfor styrkes.”