Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del Bilag 64
Offentligt
Kære Retsudvalg
Når jeg hører politikeres bemærkninger, samt den generelle opfattelse af, hvad der foregår, og navnlig
hvordan det foregår, er jeg noget i tvivl om, hvorvidt det i det hele taget er kendt, hvordan kontrollen ved
de danske grænser sker i relation til asylansøgere og migranter.
Jeg finder det derfor helt nødvendigt, at orientere jer om forholdene.
Jeg vil alene forholde mig til, hvordan kontrollen foregår i Rødby Havn, idet jeg selv, som en del af den
afgivelse som sker fra MVSJÆ politi, har deltaget dernede.
Første gang, var jeg usikker på, om proceduren bundede i misforståelser og fejl, men jeg har siden
desværre måttet konstatere, at kontrollen og manglen på kontrol stadig foregår på samme måde.
Det personale, som er til stede, fra den afgivende kreds (18 mand ad gangen) beskæftiges delvist ved
afhentning af fængslede udlændinge, som har forsøgt indrejse i landet uden de nødvendige id-papirer, men
som er udtaget ved kontrollen, sagsbehandlet og udvist med indrejseforbud, og eskorteres på færgen til
landgangen i Tyskland, hvor de overdrages til Tysk politi.
Delvist med kontrol i bilfeltet, for at forsøge at spotte evt. menneskesmuglere.
Delvist baglandspatrulje.
Delvist kontrol ved Gedserfærgen.
Delvist kontrol af passagererne i toget fra Puttgarden. Kontrollen foregår ved, at nogle betjente går gennem
toget og finder ud af, hvor passagerene kommer fra, ved at spørge de indrejsende om, hvor de kommer fra,
og hvor de agter sig hen. Det tager den enkelte kollega nogle notater om, og afslutningsvis bliver der lavet
en samlet opgørelse over kollegernes ”stakitopgørelser”. Der bliver ikke foretaget nogen kontrol af, om den
enkelte udlænding er besiddelse af ID, pas e.l.
Typisk vil man inden togkontrollen få opgivet, hvor mange som skal pilles ud. Det varierer i antal, men
typisk mellem nul og fjorten (de tal jeg er bekendt med), afhængigt af den dagsaktuelle resursesituation i
UKA
Vi skal gå efter enlige mænd, med en understregning af, at man ikke må forsøge at skille familier ad (en
enkelt gang har jeg været med til, at der ved en fejl blev udtaget en familie på tre).
Det bliver endvidere indskærpet, at såfremt udlændingene ikke frivilligt vil stige af toget, må der ikke
foretages anholdelse med den nødvendige magt. Hvis de modsætter sig, skal de have lov til at blive, og man
må i stedet forsøge, at få andre til frivilligt at stige af toget.
De udvalgte skal forsøges ”lokket” af toget, og først når de står på perronen, gøres bekendt med
anholdelsen.
Er det lighed for loven?
Er det en måde at vise – måske kommende borgere – på, at man blot kan sætte sig op mod myndighederne
i vores land, og at det vil blive accepteret?
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Henvendelse af 18/12-15 fra Preben Viggo Nielsen, Tillidsmand på politistationen i Kalundborg vedr. grænsekontrol
Er det en måde at vise danskerne om bord på toget, samt de udlændinge som forstår, hvad der sker, at man
blot kan modsætte sig politiets anvisninger, og at politiet ikke gennemfører igangværende
tjenestehandlinger, hvis en udlænding som indrejser ulovligt i vores land, ikke ønsker at deltage?
Jeg kan med min bedste vilje ikke betegne det, som foregår, på anden måde end show of force – for syns
skyld og for at det skal se ud som om, at politiet gør noget. Det er i dén grad misbrug af politiets i forvejen
meget pressede resurser.
Jeg har selv været i Rødbyhavn fem gange og skal derned yderligere en gang i år. Vagterne har været kl. 05-
16. Opgaverne har for mit vedkommende bestået i:
Kørsel fra Kalundborg kl. 0430 for at være i Rødbyhavn kl. 0700.
Kl. 7 mødes med de øvrige kolleger, som er kørt i gruppevogne fra Roskilde kl. 5.
Kaffe og fordeling af opgaver. Nogle til bilfeltet, og nogle til baglandspatrulje. Nogle dage sendes nogle til
Gedser, men det er kun sket på to af de vagter, som jeg har haft, og der har oftest altså ikke været nogen
kontrol af indrejsende via Gedserfærgerne.
Et antal kolleger bliver sendt til forskellige arresthuse for afhentning af ulovligt indrejsende, som skal
ekskorteres med færgen fra Rødbyhavn til Tyskland, hvor de overdrages til tysk politi.
Èn gang blev jeg sammen med tre andre kolleger sendt til Vridsløse i Albertslund for afhentning af 4 unge,
for derefter at transporteret dem til fremstilling i retten i Nyk.F. Transporterede dem derefter til aresten i
Nykøbing, hvor de så skulle afvente udvisning af landet.
To gange er jeg udtaget til kontrol af det tog, som ankommer dagligt med færgen kl. 1215. Vi skulle dén ene
dag tage tre ud af de 60 udlændinge ud til udvisning, og den anden gang blev der udtaget 8. Anholdelse,
visitation efter ID og rejsehjemmel bl.a.
Normalt udtages der ikke indrejsende før efter middag, da der er sagsbehandling om formiddagen, af dem
som er taget dagen i forvejen.
Sagsbehandlere fra Udlændinge Kontrol Afdelingen i Maribo støttet af tilgået personale fra det øvrige
Sjælland forestår det videre forløb - fotooptagelse, optagelse af fingeraftryk og DNA, afhøring med
telefonisk tolkning – fremstilling i retten og udvisning. Hvis nogle, enten ved togkontrollen eller umiddelbart
efter, ønsker asyl, bliver disse efter registreringen løsladt med anvisninger om, at tage til Sandholmlejren.
Asylansøgere skal på et senere tidspunkt indkaldes til en § 26 afhøring (tilknytning til Danmark, tidligere
ferie/arbejde/familiemæssige tilknytning o.m.a.) Som situationen er p.t. kan dette først ske til sommer
næste år grundet ophobning af disse sager.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Henvendelse af 18/12-15 fra Preben Viggo Nielsen, Tillidsmand på politistationen i Kalundborg vedr. grænsekontrol
I flokken af udlændinge er der en høj andel af andre udlændinge end syrere. Bl.a. afghanere, rumænere,
albanere og georgier, iranere og folk fra Eritrea som udnytter kaosset på grænserne, til at skaffe sig adgang
op gennem Europa.
Nogle har søgt asyl i Tyskland, men vil også lige prøve i et eller flere af de nordiske lande.
Middagspause enten i den gamle toldbygning, men som hovedregel i Lalandia.
Afløsning og hjemkørsel ca. kl 14.
Retur i Kalundborg lidt afhængigt af det eksakte afløsningstidspunkt et sted mellem kl. 16 og 1630.
Det, der foregår i Rødbyhavn og Gedser er en sporadisk og helt igennem utilstrækkelig kontrol, som må
animere enhver mulig menneskesmugler til at samle flygtningene i ”familier” og/eller indrejse tidligt på
dagen og dermed undgå kontrol, og sikre indrejse i Danmark. Der er intet styr på, hvor mange flygtninge
m.m., vi har i Danmark, og muligheden for at undgå kontrol og myndighedernes opmærksomhed i disse
”terrortider”, er beskæmmende.
Jeg er i skrivende stund noget i tvivl om, hvorvidt jeg vil henlede pressens opmærksomhed på situationen,
men er naturligvis opmærksom på, den mulige utryghed, som det kan medvirke til. Om det kan være en
undskyldning for ikke at orientere borgerne om forholdene, er jeg noget i tvivl om.
Grænsekontrollen ved vores færger fra Tyskland både ærgrer mig, gør mig flov, og en hel masse andet som
jeg har svært ved at give udtryk for. Jeg har talt med mange kolleger, som også har assisteret i arbejdet ved
grænsekontrollen. Det er mit indtryk, at mine frustrationer deles af dem alle.
Venlig hilsen
Preben Viggo Nielsen, pa.
Tillidsmand på politistationen i Kalundborg.