Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del Bilag 6
Offentligt
1552715_0001.png
Notat
Om visitering af nye flygtninge til kommunerne, flytteregler og økonomi
Dette notat vedrører integrationslovens regler om kvotefordeling og visitering af nye
flygtninge til kommunerne samt hvilke regler, der gælder, når en flygtning ønsker at flytte
til en anden kommune, end den han/hun er visiteret til.
Kvotefordeling og visitering af nye flygtninge til kommunerne
Der følger af integrationslovens kapitel 3 om boligplacering, at nye flygtninge fordeles til
landets kommuner efter et kvotesystem. Kvoterne fastsættes ud fra Udlændingestyrelsens
skøn over, hvor mange flygtninge, der forventes at få ophold det kommende år. Udgangs-
punktet er, at kommuner indbyrdes skal aftale fordelingen. Hvis ikke der indgås aftaler,
fastsættes fordelingen af Udlændingestyrelsen.
Formålet med kvotesystemet er at sikre en jævn geografisk fordeling af udlændinge med
henblik på at opnå bedre forudsætninger for en vellykket integration samt at sikre, at flere
kommuner deltager i integrationsopgaven.
Det følger af integrationslovens §§ 10 og 11, at Udlændingestyrelsen i tilknytning til asyl-
afgørelsen – såfremt der meddeles asyl - træffer afgørelse om, i hvilken kommune den
pågældende skal tage bopæl. Visiteringsafgørelsen træffes på grundlag af kommunekvo-
terne, den pågældende flygtnings personlige forhold og forholdene i kommunen.
Det følger af § 14 i bekendtgørelsen om boligplacering af flygtninge, at Udlændingestyrel-
sen ved visiteringsafgørelsen navnlig skal lægge vægt på den pågældende flygtnings sprog-
lige-, kulturelle- og uddannelsesmæssige baggrund samt familiemæssige tilknytning og
særlige behov og ønsker, herunder specielle behandlingsbehov. Herudover skal Udlæn-
dingestyrelsen lægge vægt på forholdene i den enkelte kommune, som bl.a. drejer sig om
arbejdsmarkeds- og uddannelsesforhold.
Flytning mellem kommuner
Hverken integrationsloven eller anden lovgivning indeholder noget forbud mod, at en
udlænding flytter fra den kommune, hvortil vedkommende er visiteret.
Det følger dog af integrationslovens § 18, stk. 1, at en udlænding kun kan fortsætte sin
deltagelse i et integrationsprogram i en anden kommune end den, hvortil vedkommende
er visiteret, hvis kommunalbestyrelsen i denne kommune godkender at overtage ansvaret
for programmet.
Det følger endvidere af § 18, stk. 2, at tilflytningskommunen i nogle tilfælde skal overtage
ansvaret for programmet. Det gælder, hvis flytningen er af væsentlig betydning for den
pågældende udlændings integrationsforløb, eller hvis særlige personlige forhold i øvrigt
taler derfor.
Kommunen kan således altid vælge at overtage ansvaret for en udlændings integrations-
program, og i nogle tilfælde skal kommunen overtage ansvaret. Det kan f.eks. være tilfæl-
det, hvis en udlænding opnår beskæftigelse eller optagelse på en uddannelsesinstitution i
en anden kommune, hvortil der ikke umiddelbart er transportmuligheder.
29. september 2015
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Integrationskontoret
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
36977191
Sagsbehandler: MLM
Tel.
6198 3313
Mail
[email protected]
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Notat, der beskriver reglerne i integrationsloven om kvotefordeling og visitering af flygtninge til kommunerne og reglerne om flytning mellem kommuner
Såfremt tilflytningskommunen ikke har godkendt at overtage integrationsansvaret, vil
udlændingen være afskåret fra at deltage i et integrationsprogram, og tilflytningskommu-
nen vil ikke have en forpligtelse til at hjælpe borgeren med at finde en bolig i kommunen.
Derudover kan tilflytningskommunen træffe beslutning om, at kontanthjælpen eller inte-
grationsydelsen skal nedsættes eller ophøre. Tilflytningskommunen vil dog ifølge dansk-
uddannelsesloven være forpligtet til at tilbyde udlændinge med mangelfulde danskkund-
skaber danskundervisning, hvis udlændingen i øvrigt er berettiget hertil efter danskud-
dannelsesloven.
Finansiering af integrationsopgaven
Det følger af integrationslovens § 45, stk. 1, at udgifterne efter loven afholdes af den
kommune, der er ansvarlig for integrationsindsatsen. Tager udlændingen bopæl eller op-
hold i en anden kommune, afholdes udgifterne af tilflytterkommunen. Kommunen får
herefter refusion og tilskud efter integrationslovens § 45, stk. 2-7.
Det følger af integrationslovens § 45, stk. 3, at kommunerne herudover modtager et fast
månedligt grundtilskud på 2.604 kr. for hver flygtning og familiesammenført i en treårig
periode. For uledsagede mindreårige ydes et grundtilskud på 8.658 kr., jf. § 45, stk. 6.
Grundtilskuddet skal dække sociale merudgifter og generelle udgifter til udlændinge.
Grundtilskuddet er ikke øremærket bestemte udgifter, men kan prioriteres af den enkelte
kommune, fx til dækning af tolkeudgifter, udgifter i forbindelse med midlertidig indkvarte-
ring mv.
Det faste månedlige grundtilskud ydes til den kommune, hvor udlændingen har bopæl
eller ophold. Grundtilskuddet følger således udlændingen og vil blive udbetalt til tilflytter-
kommunen, hvis den pågældende vælger at flytte fra den kommune, som den pågælden-
de oprindeligt var visiteret til. Det gælder uanset om tilflytterkommunen vælger at overta-
ge ansvaret for den pågældendes integrationsprogram eller ej i medfør af integrationslo-
vens § 18, som beskrevet ovenfor.
Side
2/2