Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del Bilag 54
Offentligt
1580644_0001.png
Udlændinge-, Integrations- og Boligminister
Inger Støjberg
Nyk.F. 13.12.15
Vedr.: UUI alm del – ministerens svar af 2.12.15 på henvendelse af 3.11.15
Idet jeg takker for svar af 2.12.15 på mine spørgsmål af 3.11.15 skal jeg herved acceptere, at
svarene ikke kan være meget præcise og derfor tager udgangspunkt i Lov nr 1000 vedr.
integrationsydelser, idet mine spørgsmål ligeledes tager udgangspunkt i samme lov tillagt
medieomtale.
Som det blev understreget i telefonsamtale 4.12.15 af specialkonsulent Leo Torp og i ministerens
svar, lever forslaget til ny lov fuldt op til internationale konventioner og EU-retten – uden at
konkrete konventioner eller retsbestemmelser er nævnt. Jeg må derfor antage, at EU-rettens
bestemmelser vedr. vandrende arbejdstagere også gælder danskere, der vender tilbage fra
udstationering i andet EU-land, uagtet at min hjemkommune med opbakning fra Ankestyrelsen
nægter at anerkende min arbejdstagerstatus som ellers optjent i fuld overensstemmelse med EU
Domstolens afgørelser.
Som eneforsørger til et barn i et andet EU-land kan jeg konstatere, at jeg dermed er ringere stillet
end andre EU-borgere.
Fsva. boligstøtte angiver serviceloven, at flygtninge har ret til midlertidig bolig med en
egenbetaling på DKK 2.112/md uden at angive tidsbegrænsning for midlertidig bopæl, mens
egenbetaling for en permanent bolig andrager DKK 2.850/md. Det er er derfor ikke korrekt når
ministeren anfører, at de to persongrupper er ligestillede.
Fsva. sprogbonus har jeg ikke kunnet verificere ministerens oplysninger da ft.dk har været nede,
ligesom specialkonsulent Leo Torp ikke ønskede at svare på, hvorvidt andre end akademikere ville
kunne opnå sprogbonus uden at bestå nødvendige tests.
Fsva. udstationering/uddannelsesrejser fik jeg telefonisk oplyst, at Arbejdsgiverforeningen ikke har
haft indvendinger vedr. ydelsesniveauet i lovforslaget. Hvorvidt andre indvendinger vedr. loven er
fremsendt til ministeren fra Arbejdsgiverforening eller andre høringsparter er jeg ubekendt med,
men det turde vel næppe betragtes som neutral rådgivning, når en interesseorganisation skal tage
stilling til noget der er i organisationens interesse (i.e. lavere offentlige ydelser). Det er selvfølgelig
korrekt, at den enkelte, der rejser ud ikke forventer at få brug for sociale ydelser ved
tilbagevenden til Danmark, især ikke da A-kasser, studievejledere, arbejdsgivere mv. ikke
orienterer om denne risiko, men da det hænder at mennesker kommer ud for sociale
begivenheder, forekommer bemærkningen underlødig og ikke en minister værdig.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 54: Henvendelse af 13/12-15 fra Hans Peter Hansen, Nykøbing F vedr. integrationsydelse
1580644_0002.png
Uagtet at specialkonsulent Leo Torp telefonisk har oplyst mig, at jeg måtte være klar over, at min
henvendelse ikke kunne genåbne finanslovsforhandlingerne (”nogle vinder ved et kompromis og
andre taber, og denne gang var jeg altså i tabergruppen”). Da jeg forstår på medieomtale heraf,
har Integrationsudvalgets formand, Martin Henriksen, forsvaret sit partis deltagelse i forliget vedr.
denne lov med, at danskere ikke kunne behandles bedre end andre hvad angår
integrationsydelser, idet dette ville stride mod internationale konventioner og EU-retten. Som det
åbenbart er tilfældet med folkepensionisters boligstøtte, er ministerens oplysninger
tilsyneladende ikke fyldestgørende, jf. ovenstående, heller på dette punkt.
Da de økonomiske virkninger er betydeligt større end for de ringest stillede pensionister
forekommer det mig egentlig meget rimeligt at genåbne finansloven, eller alternativt bede
kommuner og Ankestyrelse om at overholde gældende lov.
For god ordens skyld vil jeg gerne stille dokumentation til rådighed i nødvendigt omfang.
Venlig hilsen
Hans Peter Hansen
Neckelmannsgade 18, 1.th.
4800 Nykøbing F.