Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del Bilag 47
Offentligt
1574550_0001.png
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre
Schengengrænser)
§1
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1021 af 19. september 2014,
som ændret senest ved lov nr. 1273 af 20. november 2015, foretages føl-
gende ændringer:
1.
I
§ 43, stk. 5,
indsættes efter ”Schengenland”: ”, idet stk. 3 dog finder
anvendelse, hvis der er indført grænsekontrol ved grænsen i medfør af
Schengengrænsekodeksens artikel 23, jf. § 38, stk. 2, og udlændinge-, in-
tegrations- og boligministeren har truffet beslutning efter § 59 a, stk. 2”.
2.
I
§ 59 a, stk. 2,
indsættes efter ”Schengenland”: ”, medmindre udlæn-
dinge-, integrations- og boligministeren, har truffet beslutning om, at stk. 1
skal finde anvendelse i forbindelse med, at der er indført indrejsekontrol
ved grænsen i medfør af Schengengrænsekodeksens artikel 23, jf. § 38,
stk. 2”.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
Stk. 2.
Lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets vedtagelse.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig an-
ordning helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser)
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Transportøransvar i forbindelse med midlertidig indførelse af
grænsekontrol ved indre Schengengrænser
2.1. Gældende ret
2.1.1. Transportøransvar
2.1.2. Midlertidig indførelse af grænsekontrol ved indre
Schengengrænser
2.2. Ministeriets overvejelser og lovforslagets indhold
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
2
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser)
1. Indledning
Der kommer mange flygtninge og migranter til Europa. Det presser alle
lande – også Danmark. Ændringer, herunder særligt i Tyskland og Sverige,
vil meget hurtigt kunne føre til, at presset på Danmark øges voldsomt i
form af markant højere indrejsetal og et markant højere antal asylansøgere.
En række lande, herunder Tyskland, Norge og Sverige, har som reaktion
på det meget store antal flygtninge og migranter iværksat midlertidig
grænsekontrol ved grænser til andre Schengenlande (såkaldte indre Schen-
gengrænser). Norge og Sverige har i den forbindelse indført midlertidig
grænsekontrol ved deres grænser til Danmark.
I lyset af indførelsen af midlertidig grænsekontrol i Sverige, Norge og
Tyskland kan det ikke udelukkes, at det også kan blive nødvendigt for
Danmark midlertidigt at indføre grænsekontrol ved grænser til andre
Schengenlande.
I Norge gælder der et transportøransvar i tilfælde af midlertidig grænse-
kontrol ved indre Schengengrænser, således at transportører af rejsende til
Norge pålægges at kontrollere, at rejsende har gyldig rejsedokumentation
og visum til indrejse i Norge. Efter det oplyste agter Sverige inden for kort
tid at indføre lignende regler om transportøransvar, jf. den svenske rege-
rings udspil af 24. november 2015 om begrænsning af tilstrømningen af
asylansøgere til Sverige.
Regeringen finder, at det – i lighed med, hvad der gælder i Norge, og hvad
Sverige påtænker at indføre – bør sikres, at transportører i tilfælde af ind-
førelse af midlertidig grænsekontrol kan pålægges at kontrollere rejselegi-
timation og visum for udlændinge, som bringes her til landet over en
grænse, hvor der foretages midlertidig grænsekontrol.
Regeringen foreslår på den baggrund, at udlændinge-, integrations- og bo-
ligministeren kan beslutte, at transportører kan pålægges strafansvar, hvis
de bringer udlændinge uden fornøden rejselegitimation og visum her til
landet fra et andet Schengenland, hvis der er indført midlertidig grænse-
kontrol ved den pågældende grænse.
Formålet med ordningen er at sikre, at transportører foretager en kontrol af
rejsendes legitimation og visum, inden de pågældende bringes her til lan-
det.
3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser)
Den foreslåede ordning ligner den ordning, der gælder i dag i forhold til
transportører, der bringer udlændinge til Danmark fra et ikke-
Schengenland (dvs. over en såkaldt ydre Schengengrænse).
2. Transportøransvar i forbindelse med midlertidig indfø-
relse af grænsekontrol ved indre Schengengrænser
2.1. Gældende ret
2.1.1. Transportøransvar
Efter udlændingelovens § 59 a, stk. 1, straffes den, der bringer en udlæn-
ding her til landet, med bøde, hvis den pågældende udlænding ved indrej-
sen i Danmark eller i transit i en dansk lufthavn ikke er i besiddelse af for-
nøden rejselegitimation og visum, jf. udlændingelovens § 39. Bestemmel-
sen finder dog ikke anvendelse ved indrejse fra et Schengenland, jf. ud-
lændingelovens § 59 a, stk. 2.
Udlændingelovens § 59 a indebærer således, at luftfartselskaber og bus-,
tog- og søtransportører pålægges strafansvar, hvis de bringer en udlænding
til Danmark fra et ikke-Schengenland (dvs. over en ydre Schengengrænse),
uden at den pågældende udlænding er i besiddelse af fornøden rejselegiti-
mation og visum.
Det er derimod ikke i dag muligt at pålægge transportører strafansvar for at
bringe en udlænding til Danmark fra et andet Schengenland (dvs. over en
indre Schengengrænse) – heller ikke hvis der er indført midlertidig græn-
sekontrol efter Schengenreglerne, jf. nærmere herom pkt. 2.1.2 nedenfor.
Udlændingelovens § 59 a, stk. 1, blev indsat i udlændingeloven ved lov nr.
686 af 17. oktober 1986 og sat i kraft ved bekendtgørelse nr. 788 af 14. de-
cember 1988. Baggrunden for indførelsen af bestemmelsen var bl.a., at det
havde vist sig, at et meget stort antal asylansøgere var indrejst gennem Ka-
strup enten uden at være i besiddelse af fornødent visum eller med falske
danske visa stemplet i passene. Der blev i lyset heraf indført en adgang til
at straffe luftfartsselskaber og andre transportører, der medtog passagerer
til Danmark, hvis de pågældende ikke var i besiddelse af fornøden rejsele-
gitimation og visum, jf. pkt. 4 i de almindelige bemærkninger til lovforslag
nr. L 4 af 7. oktober 1986.
4
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser)
Der kan efter udlændingelovens § 59 a alene pålægges strafansvar i de til-
fælde, hvor selskabernes kontrol burde have afsløret, at de pågældende ik-
ke havde fornøden rejselegitimation og visum. Det kan f.eks. være tilfæl-
det, hvis kontrollen burde have afsløret, at der var tale om forfalskede do-
kumenter mv., jf. UfR 1991.700 H, hvor der blev pålagt en bøde på 8.000
kr. pr. person i tilfælde, hvor kontrollen ikke havde været tilstrækkelig.
Vedrørende bødeniveauet henvises i øvrigt til artikel 4, stk. 1, litra b, i Rå-
dets direktiv 2001/51/EF af 28. juni 2001 om fastsættelse af supplerende
bestemmelser til artikel 26 i konventionen om gennemførelse af Schen-
genaftalen af 14. juni 1985. Ved brev af 31. oktober 2001 til Rådet med
kopi til Kommissionen meddelte Danmark, at Danmark i henhold til arti-
kel 5 i Protokollen om Danmarks Stilling havde truffet afgørelse om at
gennemføre direktivet i dansk ret. Det blev samtidig meddelt, at direktivets
gennemførelse ikke krævede lovændringer i Danmark, og at bestemmel-
serne ville finde anvendelse for Danmark med virkning fra datoen for
meddelelsens afgivelse og er bindende på folkeretligt grundlag.
Det fremgår af pkt. 5.3.b i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr.
L 4 af 7. oktober 1986, at tiltale efter udlændingelovens § 59 a, stk. 1, i
almindelighed alene vil skulle rejses ved gentagne overtrædelser.
Der kan efter bestemmelsen pålægges et transportselskab mv. strafansvar,
men derimod ikke de ansatte i selskabet mv.
I de tilfælde, hvor en udlænding transporteres til Danmark med en bus på
et skib, vil søtransportøren være den ansvarlige transportør i forhold til ud-
lændingelovens § 59 a, jf. bemærkningerne til § 1, nr. 33, i lovforslag nr. L
222 af 10. april 1997 (Schengenkonventionen m.v.).
Som anført gælder der ikke et transportøransvar ved indrejse fra et Schen-
genland, jf. udlændingelovens § 59 a, stk. 2. Undtagelsesbestemmelsen
blev indført i forbindelse med Danmarks tiltræden til Schengensamarbej-
det, jf. lov nr. 410 af 10. juni 1997 og lov nr. 425 af 31. maj 2000. Bag-
grunden for at undtage indrejse fra et Schengenland fra transportøransvaret
var, at Schengensekretariatet havde oplyst, at der i Schengenkonventionen
kan indlægges et implicit forbud mod nationale bestemmelser om transpor-
tøransvar ved passage af de indre grænser, idet sådanne bestemmelser efter
sekretariatets opfattelse vil stride imod konventionens overordnede princip
om afskaffelse af personkontrollen ved de indre grænser, jf. konventionens
5
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser)
artikel 2, stk. 1. Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 25 og 33, i
lovforslag nr. L 222 af 10. april 1997.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne til § 1, nr. 25, at Portugal, der
havde formandskabet for arbejdsgruppen vedrørende de ydre grænser,
samt Tyskland og Holland i tilknytning hertil havde oplyst, at man i prak-
sis ikke pålagde transportøransvar ved passage af indre grænser, og at de
nævnte lande i øvrigt var enige med Schengensekretariatet i opfattelsen af,
at gennemførelse af transportøransvar ved passage af en indre grænse ville
være i strid med Schengenkonventionens principper om fri bevægelighed.
Kommissionen har den 29. juli 2015 besvaret et parlamentarisk spørgsmål
om, hvorvidt Kommissionen vil tage initiativ til, at transportøransvaret og-
så bliver gældende for flyvninger inden for Schengenområdet. Det fremgår
af besvarelsen, at hvis de eksisterende regler om transportøransvar udvides
til flyrejser inden for Schengenområdet, vil medlemsstaterne kunne for-
pligte flyselskaber til at udføre systematisk kontrol på andre medlemssta-
ters territorium, når passagerer passerer Schengenområdets indre grænser,
og at dette ifølge Kommissionen vil være i strid med afsnit III om de indre
grænser i Schengengrænsekodeksen.
2.1.2. Midlertidig indførelse af grænsekontrol ved indre
Schengengrænser
Schengenområdet og -samarbejdet er baseret på Schengenaftalen fra 1985.
Schengenområdet er et landområde, hvor fri bevægelighed for personer ga-
ranteres, og hvor de deltagende stater har afskaffet alle indre landegrænser
og indført fælles ydre grænser.
I overensstemmelse hermed følger det af udlændingelovens § 38, stk. 2, at
ind- og udrejsekontrol ikke må finde sted ved grænsen til et Schengenland.
Dog kan der efter bestemmelsen undtagelsesvis ske kontrol ved en sådan
grænse i medfør af Schengengrænsekodeksens artikel 23.
Det fremgår af artikel 23 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 562/2006 af 15. marts 2006 om indførelse af en fællesskabskodeks for
personers grænsepassage med senere ændringer (Schengengrænsekodek-
sen), at der kan ske en midlertidig indførelse af grænsekontrol ved de indre
grænser.
6
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser)
Efter artikel 23, stk. 1, kan en medlemsstat undtagelsesvis – hvis der i om-
rådet uden kontrol ved de indre grænser foreligger en alvorlig trussel mod
den offentlige orden eller den indre sikkerhed i medlemsstaten – genindfø-
re grænsekontrol ved alle eller ved enkelte dele af sine indre grænser i et
begrænset tidsrum på højst 30 dage eller i det tidsrum, hvor den alvorlige
trussel forventes at bestå, hvis dette tidsrum overstiger 30 dage. Det følger
endvidere af artikel 23, stk. 1, at omfanget og varigheden af den midlerti-
dige genindførelse af grænsekontrol ved de indre grænser ikke må oversti-
ge det, som er strengt nødvendigt for at imødegå den alvorlige trussel.
Det fremgår af artikel 23, stk. 2, at der kun må genindføres grænsekontrol
ved de indre grænser som en sidste udvej og i overensstemmelse med arti-
kel 24, 25 og 26 i Schengengrænsekodeksen. Der skal endvidere tages
hensyn til de i henholdsvis artikel 23 a og 26 a omhandlede kriterier i hvert
enkelt tilfælde, hvor det overvejes at træffe afgørelse om at genindføre
grænsekontrol.
Det fremgår af artikel 23 a, at når en medlemsstat som en sidste udvej
træffer afgørelse om at genindføre midlertidig grænsekontrol ved en eller
flere af sine indre grænser eller ved dele heraf eller træffer afgørelse om at
forlænge en sådan genindførelse i overensstemmelse med artikel 23 eller
25, stk. 1, skal det vurderes, i hvilket omfang en sådan foranstaltning ud-
gør en passende reaktion på truslen mod den offentlige orden eller den in-
dre sikkerhed, og om foranstaltningen står i et rimeligt forhold til truslen.
Ved vurderingen skal medlemsstaten navnlig tage hensyn til de sandsynli-
ge virkninger af truslen mod den offentlige orden eller den indre sikkerhed
i den pågældende medlemsstat, bl.a. efter terrorhandlinger eller -trusler
samt trusler som følge af organiseret kriminalitet, og foranstaltningens
sandsynlige virkninger for den frie bevægelighed for personer inden for
området uden kontrol ved de indre grænser.
Af artikel 24 fremgår det, at hvis en medlemsstat planlægger at genindføre
grænsekontrol ved de indre grænser i henhold til artikel 23, stk. 1, skal de
øvrige medlemsstater og Kommissionen underrettes senest fire uger før
den planlagte genindførelse eller inden for et kortere tidsrum, hvis de om-
stændigheder, der gør det nødvendigt at genindføre grænsekontrol ved de
indre grænser, først bliver kendt mindre end fire uger før den planlagte
genindførelse. Det fremgår endvidere af artikel 24, at underretningen skal
indeholde en række oplysninger, herunder om begrundelsen for den fore-
slåede genindførelse.
7
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser)
Det fremgår af artikel 25, stk. 1, at hvis en alvorlig trussel mod den offent-
lige orden eller den indre sikkerhed i en medlemsstat kræver øjeblikkelig
handling, kan den pågældende medlemsstat undtagelsesvis øjeblikkeligt
genindføre grænsekontrol ved de indre grænser i et begrænset tidsrum på
højst ti dage, som kan forlænges, jf. artikel 25, stk. 3. Hvis en medlemsstat
genindfører grænsekontrol i medfør af bestemmelsen, underretter den på-
gældende medlemsstat samtidig de øvrige medlemsstater og Kommissio-
nen herom og giver de oplysninger, der er omhandlet i artikel 24, stk. 1,
herunder begrundelsen for anvendelsen af proceduren i artikel 25.
Det fremgår endvidere af artikel 30, at Kommissionen og den berørte med-
lemsstat på en koordineret måde underretter offentligheden om afgørelsen
om at genindføre grænsekontrol ved de indre grænser og anfører navnlig
foranstaltningens start- og slutdato, medmindre tungere vejende sikker-
hedsmæssige grunde taler imod dette.
2.2. Ministeriets overvejelser og lovforslagets indhold
I lyset af indførelsen af midlertidig grænsekontrol ved visse svenske, nor-
ske og tyske grænser til andre Schengenlande kan det ikke udelukkes, at
det også kan blive nødvendigt for Danmark midlertidigt at indføre grænse-
kontrol ved grænser til andre Schengenlande i overensstemmelse med
Schengengrænsekodeksens artikel 23.
Et væsentligt element i en effektiv grænsekontrol kan efter regeringens op-
fattelse være, at luftfartselskaber og bus-, tog- og søtransportører kontrol-
lerer, om udlændinge, der ad luft-, land- eller søvejen bringes til landet, er
i besiddelse af fornøden rejselegitimation og visum, sådan som det i dag
sker ved de ydre Schengengrænser.
I Norge gælder der som nævnt et transportøransvar i forbindelse med mid-
lertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser. Transportører af rej-
sende til Norge har således i sådanne tilfælde en strafsanktioneret pligt til
at kontrollere, at rejsende har gyldig rejsedokumentation og visum til ind-
rejse i Norge.
Sverige agter inden for kort tid at indføre lignende regler om transportør-
ansvar, jf. den svenske regerings udspil af 24. november 2015 om be-
grænsning af tilstrømningen af asylansøgere til Sverige. Dette vil ifølge
udspillet bl.a. indebære indførelse af id-kontroller på færgen mellem Hel-
singør og Helsingborg samt i forhold til tog- og bustrafik over Øresunds-
8
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser)
broen. Det bemærkes i den forbindelse, at Sverige efter det oplyste allere-
de med virkning fra den 21. november 2015 har ændret fartøjssikkerheds-
forordningen, således at færgeoperatører, hvis færger tilbagelægger en di-
stance på mere end 20 sømil, skal kontrollere id-oplysninger på passagerne
til brug for registreringen af, hvem der er ombord på fartøjet. Dette finder
bl.a. anvendelse i forhold til færgeruterne mellem Trelleborg og Tyskland.
Regeringen finder, at det – i lighed med, hvad der gælder i Norge, og hvad
Sverige påtænker at indføre – bør sikres, at transportører i tilfælde af ind-
førelse af midlertidig grænsekontrol kontrollerer rejselegitimation og vi-
sum for udlændinge, som transportøren ad luft-, land- eller søvejen bringer
her til landet over en grænse, hvor der foretages midlertidig grænsekontrol.
Det foreslås på denne baggrund, at udlændinge-, integrations- og boligmi-
nisteren kan beslutte, at transportører, der bringer udlændinge uden fornø-
den rejselegitimation og visum her til landet fra et andet Schengenland,
kan straffes efter udlændingelovens § 59 a, stk. 1, hvis der er indført græn-
sekontrol ved grænsen i medfør af Schengengrænsekodeksens artikel 23
Udlændinge-, integrations- og boligministeren bemyndiges således til at
beslutte, at reglerne om transportøransvar i udlændingelovens § 59 a, stk.
1, skal finde anvendelse i forhold til transportører, der bringer personer
over en grænse, hvor der er indført midlertidig grænsekontrol.
Det foreslås endvidere som konsekvens heraf, at de pligter med hensyn til
at sørge for tilbagerejse og med hensyn til at erstatte statens udgifter, som
gælder i tilknytning til transportøransvaret i forhold til de ydre Schengen-
grænser, også skal gælde, hvis der er indført grænsekontrol ved grænsen i
medfør af Schengengrænsekodeksens artikel 23, jf. § 38, stk. 2, og hvis
udlændinge-, integrations- og boligministeren har truffet beslutning om
transportøransvar efter den foreslåede ordning.
Som det fremgår ovenfor vil en medlemsstat i medfør af Schengengrænse-
kodeksens artikel 23 undtagelsesvis – hvis der i området uden kontrol ved
de indre grænser foreligger en alvorlig trussel mod den offentlige orden el-
ler den indre sikkerhed i medlemsstaten – kunne (gen)indføre grænsekon-
trol ved alle eller ved enkelte dele af sine indre grænser i et begrænset tids-
rum. Det er en forudsætning for, at ministeren kan beslutte, at der pålæg-
ges strafansvar for transportører i forhold til de indre Schengengrænser, at
der er indført midlertidig grænsekontrol i medfør af bestemmelsen.
9
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser)
Beslutningen om at indføre transportøransvar ved passage af en indre
Schengengrænse kan endvidere alene tages, hvis det vurderes, at det er
nødvendigt for at sikre en effektiv midlertidig grænsekontrol. Beslutningen
vil endvidere alene kunne opretholdes så længe, det er nødvendigt for at
sikre denne effektive midlertidig grænsekontrol, og skal således ophæves,
når denne forudsætning ikke længere måtte være opfyldt. Beslutningen vil
dog alene kunne gælde i den periode, hvor der er genindført midlertidig
grænsekontrol.
Beslutningen om at indføre transportøransvar ved passage af en indre
Schengengrænse kan enten træffes samtidig med, at der indføres midlerti-
dig grænsekontrol, eller efterfølgende, hvis det viser sig nødvendigt. Hvis
betingelserne for at genindføre grænsekontrol er opfyldt på grund af et
meget stort antal tilrejsende flygtninge og migranter, vil der i almindelig-
hed også kunne indføres transportøransvar i forhold til passage af en indre
Schengengrænsen efter den foreslåede ordning med henblik på at gøre
grænsekontrollen effektiv.
Formålet med den foreslåede ordning er at sikre, at det kan pålægges
transportører – hvis der indføres midlertidig grænsekontrolkontrol ved en
indre Schengengrænse – at foretage en kontrol af rejselegitimation og vi-
sum, inden de pågældende transporteres her til landet, hvilket svarer til den
ordning, der i dag gælder for transportører ved passage af ydre Schengen-
grænser.
Den foreslåede ordning indebærer nærmere, at transportører – hvis Dan-
mark indfører midlertidig grænsekontrol, og ministeren træffer beslutning
om at pålægge transportøransvar – vil kunne pålægges strafansvar efter ud-
lændingelovens § 59 a, stk. 1, hvis transportørerne ikke gennemfører den
fornødne kontrol med henblik på at sikre, at de ikke bringer udlændinge
uden fornøden rejselegitimation og visum over den omhandlede grænse.
Der vil således kunne pålægges strafansvar, hvis der ikke gennemføres
kontrol af rejselegitimation og visum, eller hvis en gennemført kontrol
burde have afsløret, at de pågældende ikke havde fornøden rejselegitimati-
on og visum.
Det foreslåede strafansvar vil alene kunne pålægges transportører i forhold
til transport over grænser, hvor der er indført midlertidig grænsekontrol.
Som det fremgår af artikel 23 i Schengengrænsekodeksen, må omfanget og
varigheden af den midlertidige indførelse af grænsekontrol ved de indre
grænser ikke overstige det, som er strengt nødvendigt for at imødegå den
10
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser)
alvorlige trussel. Dette indebærer bl.a., at der alene kan indføres midlerti-
dig grænsekontrol ved de grænser, hvor det er nødvendigt for at imødegå
den nævnte trussel. Derimod vil der ikke kunne indføres grænsekontrol (og
eventuelt transportøransvar) ved grænser, hvor det ikke er nødvendigt.
Den foreslåede ordning omfatter luftfarts-, bus-, tog- og færgedrift. Bil-
transport er således ikke omfattet, idet det dog bemærkes, at der kan på-
lægges strafansvar efter udlændingelovens § 59, stk. 8, nr. 1, hvis der fore-
ligger forsætlig bistand til bl.a. ulovlig indrejse i Danmark.
Der kan forekomme tilfælde, hvor flere transportører er involveret i at
bringe en udlænding ind i Danmark, uden at den pågældende har fornøden
rejselegitimation og visum. Om denne situation fremgår det af bemærk-
ningerne til § 1, nr. 33, i lovforslag nr. L 222 af 10. april 1997 at, hvis en
udlænding transporteres til Danmark med en bus på et skib, vil søtrans-
portøren være den ansvarlige transportør i forhold til udlændingelovens §
59 a. I lyset af at søtranportøren ikke nødvendigvis kan anses for at være
hovedansvarlig for transporten, vil en søtransportør fremadrettet ikke skul-
le straffes efter udlændingelovens § 59 a, stk. 1, hvis passagerer på et tog
eller en bus, som transporteres til Danmark med en færge, ikke er i besid-
delse af fornøden rejselegitimation og visum. I disse tilfælde vil det være
bus- henholdsvis togtransportøren, der bærer ansvaret for, at den fornødne
kontrol er gennemført af de passagerer, der er med toget eller bussen. Er
der derimod tale om en bil på en færge, vil søtransportøren være ansvarlig
efter bestemmelsen.
Beslutning om indførelse af midlertidig grænsekontrol efter artikel 23 i
Schengengrænsekodeksen vil skulle offentliggøres på relevante hjemmesi-
der og på www.retsinfo.dk. Der vil herudover skulle udsendes en presse-
meddelelse herom. Der henvises endvidere til artikel 30 i Schengengræn-
sekodeksen, hvoraf det fremgår, at Kommissionen og den berørte med-
lemsstat på en koordineret måde underretter offentligheden om afgørelsen
om at indføre grænsekontrol ved de indre grænser.
Hvis udlændinge-, integrations- og boligministeren træffer beslutning om
at indføre transportøransvar i forbindelse med, at der er indført midlertidig
grænsekontrol, vil denne beslutning skulle offentliggøres på tilsvarende
vis.
Det bemærkes i øvrigt, at hvis midlertidig grænsekontrol indføres øjeblik-
keligt efter artikel 25, stk. 1, kan den gennemføres i et begrænset tidsrum
11
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser)
på højst ti dage, som kan forlænges, jf. artikel 25, stk. 3. Hvis grænsekon-
trol indføres i medfør af denne bestemmelse, underretter den pågældende
medlemsstat samtidig de øvrige medlemsstater og Kommissionen herom
og giver de oplysninger, der er omhandlet i artikel 24, stk. 1, herunder be-
grundelsen for anvendelsen af proceduren i artikel 25.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1 og 2.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det of-
fentlige
[…]
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet mv.
[…]
5. Administrative konsekvenser for borgerne
[…]
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Schengenområdet og -samarbejdet er baseret på Schengenaftalen fra 1985.
Schengenområdet er et landområde, hvor fri bevægelighed for personer ga-
ranteres. De deltagende stater har afskaffet alle indre landegrænser og ind-
ført fælles ydre grænser.
Det fremgår dog af artikel 23 i Schengengrænsekodeksen, at der kan ske
en midlertidig indførelse af grænsekontrol ved de indre grænser.
Hvis der indføres midlertidig grænsekontrol, vil en sådan personkontrol
kunne svare til den kontrol, der foretages ved en ydre Schengengrænse. Ef-
ter Schengenkonventionens artikel 26, stk. 2, forpligter Schengenlandene –
med forbehold af forpligtelserne efter flygtningekonventionen – sig til at
indføre sanktioner over for transportvirksomheder, der ad luft- eller søve-
12
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser)
jen befordrer udlændinge, som ikke er i besiddelse af de krævede rejsedo-
kumenter, fra et land, der ikke er med i Schengen, til deres område. Dette
gælder som udgangspunkt også for transportvirksomheder, der varetager
international kollektiv bustransport, jf. artikel 26, stk. 3.
Når der ved den indre grænse efter artikel 23 i Schengengrænsekodeksen
kan indføres midlertidig grænsekontrol, vurderes det, at der tilsvarende vil
kunne indføres regler om transportøransvar i forbindelse med en sådan
grænsekontrol. Det bemærkes i den forbindelse, at indførelse af transpor-
tøransvar ikke vil stride imod det overordnede princip om afskaffelse af
personkontrollen ved de indre grænser, idet transportøransvaret alene vil
gælde i tilfælde, hvor der i overensstemmelse med Schengengrænsekodek-
sen er indført en sådan personkontrol.
Tilkendegivelsen fra Schengensekretariatet, der ligger til grund for indfø-
relsen af undtagelsesbestemmelsen i udlændingelovens § 59 a, stk. 2, om,
at der ikke kan pålægges transportøransvar i forbindelse med transport
over en indre Schengengrænse, vedrører således en situation, hvor der ikke
er grænsekontrol ved den indre Schengengrænse. Tilkendegivelsen kan i
det lys ikke antages at vedrøre en situation, hvor Schengengrænsekodeksen
giver mulighed for midlertidig at genindføre grænsekontrol. Dette gælder
tilsvarende i forhold til det anførte i Kommissionens besvarelse af 29. juli
2015, jf. ovenfor under pkt. 2.1.1.
Indførelse af transportøransvar i forbindelse med indførelse af midlertidig
grænsekontrol inden for Schengen kendes fra Norge (der er med i Schen-
gen), jf. nærmere herom pkt. 2.2 overfor. Efter det oplyste agter Sverige
(der ligeledes er med i Schengen) at indføre lignende regler i forbindelse
med indførelse af midlertidig grænsekontrol.
Det bemærkes i den forbindelse, at den foreslåede ordning ikke lægger op
til, at der automatisk indføres transportøransvar i forbindelse med genind-
førelse af midlertidig grænsekontrol, men at ministeren kan træffe beslut-
ning herom, hvis det er nødvendigt for at sikre en effektiv midlertidig
grænsekontrol. Grænsekontrollens omfang, herunder eventuelt transpor-
tøransvar i forhold til passage af indre Schengengrænser, vil afhænge af,
hvad der er strengt nødvendigt for at imødegå den alvorlige trussel, der er
baggrund for genindførelsen af midlertidig grænsekontrol, jf. Schengen-
grænsekodeksens artikel 23, stk. 1, 2. pkt.
13
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser)
1574550_0014.png
Den foreslåede ordning er på denne baggrund efter Udlændinge-, Integra-
tions- og Boligministeriets opfattelse i overensstemmelse med Danmarks
EU-retlige forpligtelser.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
[…]
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
Mindreudgifter
Økonomiske
konsekven-
ser for stat,
kommuner
og regioner
Administra-
tive konse-
kvenser for
stat, kom-
muner
og
regioner
Økonomiske
konsekven-
ser for er-
hvervslivet
Administra-
tive konse-
kvenser for
erhvervsli-
vet
Miljømæs-
sige konse-
kvenser
Administra-
tive konse-
kvenser for
borgerne
Forholdet til
EU-retten
14
Negative konsekven-
ser/Merudgifter
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Sø- og lufttransportører, som har bragt en udlænding her til landet fra et
andet Schengenland uden fornøden rejselegitimation og visum, har i dag
ikke pligt til uden udgift for staten at sørge for udlændingens udrejse eller
tilbagerejse, hvis udlændingen bliver nægtet indrejse i Danmark. De på-
gældende transportører har heller ikke pligt til at erstatte statens udgifter
ved rømte eller agterudsejlede besætningsmedlemmer og blindpassagerers
ophold, tilbageførelse til skibet eller luftfartøjet eller udsendelse. En sådan
pligt gælder derimod ved indrejse fra et ikke-Schengenland, jf. udlændin-
gelovens § 43, stk. 3 og 5.
Det foreslås – som konsekvens af den foreslåede ændring i § 1, nr. 2 – at
de pligter, der følger af udlændingelovens § 43, stk. 3, bl.a. med hensyn til
at sørge for tilbagerejse også skal gælde, hvis der er indført grænsekontrol
ved grænsen i medfør af Schengengrænsekodeksens artikel 23, jf. § 38,
stk. 2, og udlændinge-, integrations- og boligministeren har truffet beslut-
ning efter § 59 a, stk. 2, jf. den foreslåede ændring af denne bestemmelse i
lovforslagets § 1, nr. 2.
Den foreslåede ændring indebærer, at sø- og lufttransportører, der bringer
en udlænding her til landet fra et andet Schengenland uden fornøden rejse-
legitimation og visum, får pligt til straks at sørge for udlændingens udrejse
eller tilbagerejse, hvis udlændingen bliver nægtet indrejse i Danmark, jf.
udlændingelovens § 43, stk. 3, 1. pkt. Den pågældende vil endvidere få
pligt til at erstatte statens udgifter ved rømte eller agterudsejlede besæt-
ningsmedlemmer og blindpassagerers ophold, tilbageførelse til skibet eller
luftfartøjet eller udsendelse, jf. § 43, stk. 3, 2. pkt.
Dette svarer til den ordning, der i dag gælder i forhold til indrejse fra et ik-
ke-Schengenland.
Den foreslåede ændring vil gælde automatisk, hvis der er iværksat midler-
tidig grænsekontrol ved grænsen efter Schengengrænsekodeksens artikel
23, jf. § 38, stk. 2, og hvis udlændinge-, integrations- og boligministeren i
forbindelse hermed har truffet beslutning om transportøransvar efter § 59
15
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser)
a, stk. 2, jf. den foreslåede ændring af denne bestemmelse i lovforslagets §
1, nr. 2.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger
og bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 2
Det følger af udlændingelovens § 59 a, stk. 2, at det i dag ikke er muligt at
pålægge transportører strafansvar efter udlændingelovens § 59 a, stk. 1, for
at bringe en udlænding, som ikke er i besiddelse af fornøden rejselegitima-
tion og visum, til Danmark fra et andet Schengenland. Transportører skal
således ikke gennemføre en kontrol af, om rejsende har fornøden rejselegi-
timation og visum til indrejse i Danmark, hvis indrejsen sker over en indre
Schengengrænse.
Det foreslås, at udlændinge-, integrations- og boligministeren kan træffe
beslutning om, at transportører skal kunne pålægges strafansvar efter ud-
lændingelovens § 59 a, stk. 1, for at bringe udlændinge uden fornøden rej-
selegitimation og visum over en indre Schengengrænse, hvor der sker kon-
trol i medfør af Schengengrænsekodeksens artikel 23, jf. udlændingelo-
vens § 38, stk. 2.
Ministeren kan alene beslutte at indføre transportøransvar ved passage af
en indre Schengengrænse, hvis det vurderes, at det er nødvendigt for at
sikre en effektiv midlertidig grænsekontrol. Beslutningen vil endvidere
alene kunne opretholdes så længe, det er nødvendigt for at sikre en effektiv
midlertidig grænsekontrol, og skal således ophæves, når denne forudsæt-
ning ikke længere måtte være opfyldt.
Ministerens beslutning om at indføre transportøransvar ved passage af en
indre Schengengrænse kan enten træffes samtidig med, at der indføres
midlertidig grænsekontrol, eller efterfølgende, hvis det viser sig nødven-
digt. Hvis betingelserne for at genindføre grænsekontrol er opfyldt på
grund af et meget stort antal tilrejsende flygtninge og migranter, vil der i
almindelighed også kunne indføres transportøransvar i forhold til passage
af en indre Schengengrænsen efter den foreslåede ordning med henblik på
at gøre grænsekontrollen effektiv. Beslutningen vil alene kunne gælde i
den periode, hvor der er genindført midlertidig grænsekontrol.
16
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser)
Formålet med ændringen er at sikre, at transportører – hvis der indføres
midlertidig grænsekontrolkontrol ved en indre Schengengrænse – i praksis
foretager en kontrol af rejselegitimation og visum, inden de pågældende
bringes her til landet, hvilket svarer til den ordning, der i dag gælder for
transportører ved passage af ydre Schengengrænser.
Den foreslåede ordning omfatter luftfarts-, bus-, tog- og færgedrift. Bil-
transport er således ikke omfattet, idet det dog bemærkes, at der kan på-
lægges strafansvar efter udlændingelovens § 59, stk. 8, nr. 1, hvis der fore-
ligger forsætlig bistand til bl.a. at indrejse ulovligt i Danmark.
Strafansvar for transportører efter udlændingelovens § 59 a, stk. 1, vil efter
den foreslåede ordning alene kunne pålægges, hvis der bringes udlændin-
ge, der ikke er i besiddelse af fornøden rejselegitimation og visum, over
grænser, hvor der er en sådan kontrol.
Der kan forekomme tilfælde, hvor flere transportører er involveret i at
bringe en udlænding ind i Danmark, uden at den pågældende har fornøden
rejselegitimation og visum. Om denne situation fremgår det af bemærk-
ningerne til § 1, nr. 33, i lovforslag nr. L 222 af 10. april 1997 at, hvis en
udlænding transporteres til Danmark med en bus på et skib, vil søtrans-
portøren være den ansvarlige transportør i forhold til udlændingelovens §
59 a. I lyset af at søtranportøren ikke nødvendigvis kan anses for at være
hovedansvarlig for transporten, vil en søtransportør fremadrettet ikke skul-
le straffes efter udlændingelovens § 59 a, stk. 1, hvis passagerer på et tog
eller en bus, som transporteres til Danmark med en færge, ikke er i besid-
delse af fornøden rejselegitimation og visum. I disse tilfælde vil det være
bus- henholdsvis togtransportøren, der bærer ansvaret for, at den fornødne
kontrol er gennemført af de passagerer, der er med toget eller bussen. Er
der derimod tale om en bil på en færge, vil søtransportøren være ansvarlig
efter bestemmelsen.
Der tilsigtes med lovforslaget ikke i øvrigt ændringer i udlændingelovens §
59 a, herunder i forhold til betingelserne for strafansvar, bødeniveauet mv.,
jf. nærmere herom pkt. 2.1.1 ovenfor. Det medfører bl.a., at der alene på-
lægges strafansvar i de tilfælde, hvor der ikke er foretaget kontrol, eller
hvor kontrollen er mangelfuld og således burde have afsløret, at de pågæl-
dende ikke havde fornøden legitimation og visum, og at der alene vil skul-
le rejses tiltale ved gentagne overtrædelser, hvilket eksempelvis vil sige, at
der ikke skal rejses tiltale i enkeltstående tilfælde, hvor en udlænding er
bragt til landet uden fornøden rejselegitimation og visum.
17
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser)
Kravene til rejselegitimation og visum ved indrejse i Danmark er nærmere
reguleret i udlændingelovens § 39 og i regler udstedt i medfør heraf.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Efter
stk. 2
kan lovforslaget stadfæstes straks efter vedtagelsen. Lovforsla-
get skal ses i lyset af den ekstraordinære situation, som er baggrund for
fremsættelsen af lovforslaget. Der er derfor behov for ikrafttræden hurtigst
muligt.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed og indebærer, at lo-
ven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men ved kongelig anordning
helt eller delvis kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de æn-
dringer, som de færøske eller grønlandske forhold tilsiger.
18
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser)
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I udlændingeloven, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 1021 af 19. september
2014, som ændret senest ved lov
nr. 1273 af 20. november 2015, fo-
retages følgende ændringer:
§ 43.
[…]
Stk. 3. Føreren og den, der har rå-
dighed over et skib eller luftfartøj,
som har bragt en udlænding her til
landet, samt dennes herværende
repræsentant har pligt til uden ud-
gift for staten straks at sørge for
udlændingens udrejse eller tilbage-
rejse, såfremt udlændingen bliver
afvist eller overført efter reglerne i
kapitel 5 eller 5 a. De har endvide-
re pligt til at erstatte statens udgif-
ter ved rømte eller agterudsejlede
besætningsmedlemmer og blind-
passagerers ophold, tilbageførelse
til skibet eller luftfartøjet eller ud-
sendelse. Justitsministeren kan
fastsætte nærmere bestemmelser
om størrelsen af den i 2. pkt.
nævnte erstatning.
[…]
Stk. 5. Bestemmelserne i stk. 3 og
1.
I
§ 43, stk. 5,
indsættes efter
4 finder ikke anvendelse ved ind- ”Schengenland”: ”, idet stk. 3 dog
finder anvendelse, hvis der er ind-
rejse fra et Schengenland.
ført grænsekontrol ved grænsen i
medfør af Schengengrænsekodek-
sens artikel 23, jf. § 38, stk. 2, og
udlændinge-, integrations- og bo-
19
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser)
ligministeren har truffet beslutning
efter § 59 a, stk. 2”.
§ 59 a.
Den, der bringer en udlæn-
ding her til landet, straffes med
bøde, såfremt den pågældende ud-
lænding ved indrejse i Danmark el-
ler i transit i en dansk lufthavn ik-
ke er i besiddelse af fornøden rej-
selegitimation og visum, jf. § 39.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 fin-
2.
I
§ 59 a, stk. 2,
indsættes efter
der ikke anvendelse ved indrejse ”Schengenland”: ”, medmindre ud-
fra et Schengenland.
lændinge-, integrations- og bolig-
ministeren, har truffet beslutning
om, at stk. 1 skal finde anvendelse
i forbindelse med, at der er indført
indrejsekontrol ved grænsen i
medfør af Schengengrænsekodek-
sens artikel 23, jf. § 38, stk. 2”.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft da-
gen efter bekendtgørelse i Lovti-
dende.
Stk. 2.
Lovforslaget kan stadfæ-
stes straks efter dets vedtagelse.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved konge-
lig anordning helt eller delvis sæt-
tes i kraft for Færøerne og Grøn-
land med de ændringer, som de fæ-
røske og grønlandske forhold tilsi-
ger.
20