Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del Bilag 41
Offentligt
1573819_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Hvornår:
Folketingets Europaudvalg
27. november 2015
Sagsnr.
2015 - 821
DET TALTE ORD GÆLDER
Tale til brug for forelæggelse i Folketingets Euro-
paudvalg den 27. november 2015 af RIA-
rådsmødet den 3.-4. december 2015
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Tale til brug for forelæggelse i Folketingets Europaudvalg den 27. november 2015 af RIA-rådsmødet den 3.-4. december 2015
[1. Indledning]
I dag vil jeg gennemgå dagsordenen for RIA-rådsmødet den
3.-4. december 2015, for så vidt angår den del, der vedrører
mit område. Udvalget har fået tilsendt et samlenotat med
nærmere beskrivelse af de sager, der er på dagsordenen.
Jeg vil gennemgå de enkelte punkter om et øjeblik, men vil
først kort nævne resultatet af det ekstraordinære rådsmøde
den 20. november i lyset af de forfærdelige begivenheder i
Paris for 14 dage siden.
Rådsmødet blev dækket af justitsministeren, da det over-
ordnede tema var terror.
En vigtig del af det, der blev drøftet, handlede imidlertid
om en styrkelse af de ydre grænser, og man vedtog i den
forbindelse et sæt rådskonklusioner, som bl.a. fokuserer på
styrkelse af de ydre grænser og at vi skal bedre kontrol
med, hvem der indrejser i Europa.
Man blev bl.a. enige om, at medlemslandene skal sørge for
at blive bedre til at anvende de fælles risikoindikatorer til
kontrol af EU-borgere, som vi allerede har vedtaget, når de
indrejser ved en ydre grænse.
Endeligt vil jeg også lige nævne et nyt initiativ, som lægger
op til systematisk og automatiseret kontrol af alle EU-
borgere ved de ydre grænser inden for rammerne af et
fremtidigt smart borders system.
Og nu til mødet i næste uge.
[2. Studie- og forskerdirektivet]
2
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Tale til brug for forelæggelse i Folketingets Europaudvalg den 27. november 2015 af RIA-rådsmødet den 3.-4. december 2015
Første punkt på dagsordenen vedrører Studie- og forsker-
direktivet.
Det er ikke så ofte, at vi har et punkt på, der vedrører lovlig
indvandring, og sagen har heller ikke været på rådsmøde-
dagsordenen siden direktivet blev fremsat i 2013.
Forslaget er nu næsten færdigforhandlet, og jeg forventer,
at der på rådsmødet kan opnås politisk enighed, således at
forslaget kan blive endeligt vedtaget indenfor kort tid.
Direktivforslaget fastlægger ensartede regler for tredje-
landsstatsborgere, der vil opholde sig i over tre måneder i
et EU-land med henblik på forskning, studie, elevudveks-
ling, praktik, volontørtjeneste eller au pair-ansættelse.
Det handler bl.a. om, hvilke adgangskrav der er for de per-
soner, som direktivet omfatter, hvilke rettigheder de får og
muligheden for at bevæge sig rundt mellem EU-landene.
På grund af retsforbeholdet kommer direktivet ikke til at
gælde i Danmark, men vi har selvfølgelig tilsvarende natio-
nale regler for disse persongrupper.
Den 1. januar 2015 trådte der nye danske regler i kraft, som
betyder, at virksomheder i Danmark får lettere adgang til
højtkvalificeret arbejdskraft fra lande uden for EU.
Disse regler inkluderer bl.a. bedre vilkår for forskere og et
etableringskort til internationale dimittender, som giver
adgang til at arbejde i Danmark i to år og mulighed for at
starte egen virksomhed.
Regeringen støtter derfor også en vedtagelse af direktivet,
som kan medvirke til, at vi i EU kan tiltrække de dygtigste
forskere og studerende.
3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Tale til brug for forelæggelse i Folketingets Europaudvalg den 27. november 2015 af RIA-rådsmødet den 3.-4. december 2015
[3. Den permanente omfordelingsmekanisme]
Næste punkt på dagsordenen drejer sig om Kommissionens
forslag om en permanent og bindende omfordelingsmeka-
nisme integreret i en revideret Dublin-forordning, som blev
fremsat den 9. september 2015.
Der har endnu kun været helt indledningsvise drøftelser,
men som det ser ud lige nu, er der kun begrænset opbak-
ning til Kommissions forslag.
Mange medlemslande vil gerne afvente en evaluering af de
krisemekanismer, der allerede er vedtaget vedr. en midler-
tidig omfordeling fra hotspots i Italien og Grækenland.
Kommissionen forventes desuden at komme med en evalu-
eringsrapport af det gældende dublinsystem i 2016, og vi
mener fra dansk side sammen med flere andre medlems-
lande, at det giver mening at afvente denne rapport, inden
man går i gang med at ændre på Dublin-forordningen.
[4. Listen over sikre oprindelseslande]
Så kommer vi til punktet vedrørende forslaget om en liste
over sikre oprindelseslande, som Kommission fremsatte
den 9. september i år.
Vi forventer, at formanskabet vil give en status på forhand-
lingerne.
Formålet med forslaget er en smidiggørelse af sagsbehand-
lingen i form af en særlig hurtig procedure i sager, hvor en
ansøgning fra en asylansøger vurderes at være ubegrundet,
og ansøgeren kommer fra et land på listen.
Regeringen mener, det er en god idé, at EU-landene arbej-
der med en sådan liste.
4
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Tale til brug for forelæggelse i Folketingets Europaudvalg den 27. november 2015 af RIA-rådsmødet den 3.-4. december 2015
Som det fremgår af forslaget, kan Danmark dog ikke delta-
ge i forordningen på grund af retsforbeholdet.
Til gengæld har Danmark sin egen nationale liste. Med
undtagelse af Tyrkiet indgår alle landene på Kommissio-
nens liste også på Danmarks liste.
[5. Migrationskrisen]
Næste punkt er et generelt punkt vedr. migrationskrisen,
hvor vi vil få de seneste tal og en generel status over situati-
onen.
På det ekstraordinære rådsmøde den 9. november blev man
enige om, at indsatsen med etablering af hotspots skal in-
tensiveres.
Efter planen skulle alle hotspots være fuldt funktionsdygti-
ge inden udgangen af november, men vi må konstatere, at
der fortsat er et stykke vej.
Pr. 25. november er der omfordelt samlet 130 asylansøgere
fra Italien og 30 asylansøgere fra Grækenland.
Der er kun meget få, der lader sig registrere som asylansø-
gere, og omfordeling af de 160.000 asylansøgere ser derfor
ud til at have meget lange udsigter. Det skal vi selvfølgelig
have fundet en løsning på.
Derudover forventer jeg, at vi også skal drøfte nogle af de
andre initiativer, der er igangsat, herunder en fælles infor-
mationsstrategi rettet mod asylansøgere, migranter, men-
neskesmuglere og menneskehandlere.
Vi skal sandsynligvis også drøfte nogle af de initiativer, som
blev vedtaget på det ekstraordinære rådsmøde den 20. no-
5
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Tale til brug for forelæggelse i Folketingets Europaudvalg den 27. november 2015 af RIA-rådsmødet den 3.-4. december 2015
vember vedr. en styrkelse af de ydre grænser og Frontex’
arbejde i grænseområderne.
Endeligt skal jeg også nævnte, at der på søndag er indkaldt
til et topmøde mellem Tyrkiet og EU’s stats- og regerings-
chefer, hvor samarbejdet med Tyrkiet skal drøftes. Det er
derfor også sandsynligt, at der vil være en opfølgning på
dette møde.
[6. Forvaltning af Schengensamarbejdet]
Det sidste punkt på dagsordenen vedrører Kommissionens
8. halvårlige rapport om Schengen-områdets funktion.
Vi forventer en drøftelse af situationen i Schengen-området
med udgangspunkt i rapporten, som vi fortsat afventer, og
derfor ikke kender det endelige indhold af.
Det står klart, at Schengen-samarbejdet lige nu er udfor-
dret. Derfor er det også vigtigt, at de tiltag, som blev vedta-
get på rådsmødet den 20. november 2015, for at styrke de
ydre grænser bliver realiseret hurtigst muligt.
For at foregribe spørgsmålet fra Dansk Folkeparti om,
hvornår vi lukker den danske grænse kan jeg bare sige, at
Regeringen selvfølgelig følger situationen ved de danske
grænser tæt og vurderer løbende på baggrund af politiets
efterretninger, om der skulle være et behov for at indføre
midlertidig grænsekontrol i Danmark.
Det har endnu ikke været vurderingen.
[7. Afslutning]
Så er der ikke mere på dagsordenen for nu, men det kan nå
at ændre sig i løbet af næste uge – ikke mindst i lyset af
topmødet søndag.
6
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 41: Tale til brug for forelæggelse i Folketingets Europaudvalg den 27. november 2015 af RIA-rådsmødet den 3.-4. december 2015
Vi vender selvfølgelig tilbage, hvis der er afgørende nyt, og
ellers satser vi på, at det bliver årets sidste RIA-rådsmøde.
7