Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del Bilag 250
Offentligt
1670603_0001.png
UDKAST TIL
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre for religiøse forkynde-
re m.fl. og løfteerklæring om overholdelse af dansk lovgivning)
§1
Udlændinge-, Integrations-
og Boligministeriet
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016, som ændret ved
lov nr. 661 af 8. juni 2016, lov nr. 612 af 8. juni 2016, lov nr. 664 af 8. juni 2016,
og § 10 i lov nr. 665 af 8. juni 2016, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 9 f
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4.
Opholdstilladelse efter stk. 1 skal betinges af, at udlændingen underskriver
en løfteerklæring om, at den pågældende i sit virke vil overholde dansk lovgiv-
ning.«
Stk. 4-8 bliver herefter stk. 5-9.
2.
I
§ 9 f, stk. 4,
der bliver stk. 5, ændres »bekendtgørelse nr. 831 af 24. juni 2010«
til: »bekendtgørelse nr. 981 af 28. juni 2016«.
3.
§ 9 f, stk. 5,
der bliver stk. 6, affattes således:
»Stk. 6.
Forlængelse af opholdstilladelse efter stk. 1 skal endvidere betinges af, at
ansøgeren inden 6 måneder efter meddelelse af opholdstilladelse har gennemført et
kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre, der er etableret af udlændinge-, in-
tegrations- og boligministeren. Det påhviler ansøgeren at fremlægge dokumentati-
on herfor. Fristen på 6 måneder kan efter ansøgning forlænges ved lovligt forfald.
1. og 2. pkt. finder ikke anvendelse, hvis ansøgeren fritages for at deltage i kurset,
fordi den pågældende har et tilsvarende kendskab til dansk familieret, frihed og
folkestyre.
Stk. 6-8 bliver herefter stk. 7-9.
4.
Efter
§ 9 f, stk. 8,
der bliver stk. 9, indsættes som nyt stykke:
Stk. 10.
Udlændinge-, integrations- og boligministeren fastsætter efter aftale med
kirkeministeren nærmere regler om kurset i dansk familieret, frihed og folkestyre,
herunder regler om kursets indhold, lovligt forfald, fritagelse for at deltage i kurset,
ansøgningsproceduren og opkrævning af gebyr for at deltage i kurset, jf. stk. 6.«
Familiesammenføring mv.
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
Sagsbehandler
Maria Freja Dahrup
Tel.
Mail
Sags nr.
Akt-id
61983423
[email protected]
2016 - 9229
131937
Side
1/25
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Lovudkast om obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre for religiøse forkyndere mv., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
5.
I
§ 9 h, stk. 7,
ændres »§ 9 f, stk. 8« til: »§ 9 f, stk. 9«.
6.
I
§ 19, stk. 1, nr. 11,
ændres »§ 9 f, stk. 6« til: »§ 9 f, stk. 7«.
7.
I
§ 33, stk. 5,
ændres »§ 9 f, stk. 8« til: »§ 9 f, stk. 9«.
8.
I
§ 52 b, stk. 1, nr. 3,
ændres »herunder afgørelser om lovligt forfald, jf. § 9, stk.
30, og § 9 f, stk. 5« til: »herunder afgørelser om lovligt forfald, jf. § 9, stk. 30, af-
gørelser om fritagelse og lovligt forfald, jf. § 9 f, stk. 6«.
9.
I
§ 52 b, stk. 1, nr. 5,
ændres »§ 9 f, stk. 8« til: »§ 9 f, stk. 9«.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1, finder ikke anvendelse for udlændinge, som inden lovens ikraft-
træden har indgivet ansøgning om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f,
stk. 1.
Stk. 3.
§ 1, nr. 3, finder ikke anvendelse for udlændinge, som inden lovens ikraft-
træden har gennemført et undervisningsforløb i dansk familieret efter den hidtil
gældende bestemmelse i udlændingelovens § 9 f, stk. 5. For disse udlændinge fin-
der de hidtil gældende regler anvendelse.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning
sættes helt eller delvist i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Side
2/25
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Lovudkast om obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre for religiøse forkyndere mv., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og baggrund
1.1. Indledning
1.2. Baggrund
2. Løfteerklæring om overholdelse af dansk lovgivning
2.1. Gældende ret
2.2. Aftale om løfteerklæring om overholdelse af dansk lovgivning
2.3. Forslag til ændring
3. Obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre
3.1. Gældende ret
3.2. Aftale om obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre
3.3. Forslag til ændring
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
10. Sammenfattende skema
Side
3/25
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Lovudkast om obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre for religiøse forkyndere mv., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1. Indledning og baggrund
1.1.
Indledning
Med lovforslaget foreslås det, at opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f til
religiøse forkyndere m.fl. fremover skal betinges af, at ansøgeren underskriver en
løfteerklæring om, at den pågældende i sit virke vil overholde dansk lovgivning.
Endvidere foreslås det, at der indføres et obligatorisk kursus i dansk familieret,
frihed og folkestyre for religiøse forkyndere m.fl., der søger om forlængelse af en
opholdstilladelse meddelt efter udlændingelovens § 9 f.
1.2.
Baggrund
Opholdstilladelse til religiøse forkyndere m.fl. er reguleret i udlændingelovens § 9
f. Formålet med adgangen til ophold i Danmark som religiøs forkynder er at sikre,
at den enkelte borger har mulighed for at søge religiøs vejledning og rådgivning
ved udøvelsen af hans eller hendes tro, og at eksisterende trossamfund i Danmark
kan benytte sig af religiøse forkyndere.
Der findes imidlertid religiøse forkyndere, som misbruger deres ophold i Danmark
til at modarbejde danske værdier og frihedsrettigheder i deres rådgivning og vej-
ledning af borgere.
Som en konsekvens af dette indgik regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folke-
parti, Liberal Alliance, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti den
31. maj 2016 en aftale om initiativer rettet mod religiøse forkyndere, som i deres
virke som prædikanter søger at modarbejde danske love og værdier om frihed og
demokrati.
Det er aftaleparternes opfattelse, at det danske samfund ikke skal meddele opholds-
tilladelse til religiøse forkyndere m.fl., som ikke handler i overensstemmelse med
dansk ret og danske frihedsrettigheder. Aftaleparterne er derfor enige om, at religi-
øse forkyndere m.fl., der søger om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f
eller om forlængelse af en sådan opholdstilladelse, skal have kendskab til dansk
familieret, frihed og folkestyre og skal underskrive en erklæring om at ville over-
holde dansk lovgivning, således at de opnår generelle forudsætninger for at rådgive
og vejlede deres menigheder i overensstemmelse med dansk ret.
Endvidere er aftaleparterne enige om, at der fortsat skal være stor rummelighed til
at mene, hvad man vil, og at der skal være plads til forskellige trossamfund i Dan-
mark. Men det er samtidig aftaleparternes klare holdning, at der skal kunne trækkes
en grænse, når der er tale om autoriteter i et religiøst læresamfund, som udviser en
adfærd, der modarbejder danske love og værdier og understøtter parallelle retsop-
fattelser.
Ved lovforslaget foreslås det således, at opholdstilladelse efter udlændingelovens §
9 f fremover skal betinges af, at religiøse forkyndere m.fl. underskriver en løfteer-
klæring om, at den pågældende i sit virke vil overholde dansk lovgivning.
Endvidere foreslås det, at der indføres et obligatorisk kursus i dansk familieret,
frihed og folkestyre for religiøse forkyndere m.fl., der søger om forlængelse af en
opholdstilladelse meddelt efter udlændingelovens § 9 f.
Side
4/25
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Lovudkast om obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre for religiøse forkyndere mv., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
2. Løfteerklæring om overholdelse af dansk lovgivning
2.1. Gældende ret
Efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1, kan der efter ansøgning meddeles opholdstil-
ladelse til udlændinge, der her i landet skal virke som religiøse forkyndere eller
missionærer, og udlændinge, der skal virke inden for et religiøst trossamfund.
Opholdstilladelse som religiøs forkynder kan gives, hvis udlændingen kan frem-
lægge dokumentation for, at vedkommende skal virke som forkynder inden for et
herværende trossamfund.
Opholdstilladelse som missionær kan gives, hvis udlændingen kan fremlægge do-
kumentation for, at vedkommende skal virke som missionær og dermed udbrede en
bestemt religion eller tro med tilknytning til et herværende trossamfund.
Opholdstilladelse med henblik på at virke inden for et religiøst ordenssamfund kan
gives, hvis udlændingen kan fremlægge dokumentation for, at vedkommende skal
virke inden for et religiøst ordenssamfund. Det gælder f.eks. nonner og munke,
som traditionelt har et religiøst virke internt i et ordenssamfund. Folkekirken eller
et anerkendt eller godkendt trossamfund skal over for Udlændingestyrelsen erklæ-
re, at ordenssamfundet er oprettet af og/eller virker inden for trossamfundet.
Opholdstilladelse efter § 9 f, stk. 1, er endvidere betinget af, at antallet af udlæn-
dinge med opholdstilladelse inden for trossamfundet står i rimeligt forhold til tros-
samfundets størrelse, og at udlændingen godtgør at have relevant baggrund og ud-
dannelse for at virke som religiøs forkynder eller missionær eller inden for et reli-
giøst ordenssamfund, jf. § 9 f, stk. 2-3.
Udlændinge, der får opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1, medde-
les også arbejdstilladelse, jf. § 25, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 375 af 20. marts 2015
om udlændinges adgang her til landet (udlændingebekendtgørelsen).
Efter de gældende regler i udlændingeloven er det ikke en betingelse for meddelel-
se af opholdstilladelse efter § 9 f, stk. 1, at udlændingen underskriver en løfteerklæ-
ring om overholdelse af dansk lovgivning. Religiøse forkyndere m.fl., som har
opholdstilladelse efter § 9 f, stk. 1, skal derimod afgive en løfteerklæring for at få
tildelt vielsesbemyndigelse.
Kravet om afgivelse af en løfteerklæring gælder for alle forkyndere uden for folke-
kirken, som ansøger om vielsesbemyndigelse.
Erklæringen har følgende ordlyd:
”Ved kongelig resolution af [dato] er jeg, [navn] anerkendt som præst for [trossam-
fundets navn]. De kirkelige handlinger, jeg foretager i denne egenskab, får borger-
lig gyldighed.
Jeg lover på ære og samvittighed, at jeg vil overholde den danske lovgivning og
hermed de regler og forskrifter, der vedrører den borgerlige side af de kirkelige
handlinger.
------------------
(Dato)
-----------------------------
(Præstens underskrift)”
Side
5/25
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Lovudkast om obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre for religiøse forkyndere mv., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Efter gældende ret er afgivelse af en løfteerklæring således en betingelse for tilde-
ling af vielsesbemyndigelse, men ikke for meddelelse af opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 f, stk. 1.
2.2. Aftale om løfteerklæring om overholdelse af dansk lovgivning
Det fremgår af enighedspapir af 31. maj 2016, at regeringen, Socialdemokraterne,
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti er enige om, at det er afgørende, at religiøse forkyndere m.fl., der ansø-
ger om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1, har indsigt i og for-
står dansk familieret, frihed og folkestyre.
Aftaleparterne er enige om, at meddelelse af opholdstilladelse efter udlændingelo-
vens § 9 f, stk. 1, fremover skal betinges af, at den pågældende ansøger underskri-
ver en løfteerklæring om at ville overholde dansk lovgivning.
Herudover opfordres allerede godkendte trossamfund til, at løfteerklæringen også
underskrives af forkyndere, der ikke har opholdstilladelse efter udlændingelovens §
9 f, stk. 1.
2.3. Forslag til ændring
Der er inden for mange religioner og trossamfund tradition for, at præster og for-
kyndere fungerer som religiøse vejledere og vigtige meningsdannere i trossamfun-
det. Aftaleparterne finder derfor, at det er af afgørende betydning, at religiøse for-
kyndere m.fl., der har opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1, ikke
som led i deres virke vejleder og rådgiver borgere i strid med danske værdier og
normer, og det skal derfor sikres, at de har kendskab til dansk lovgivning.
Det foreslås derfor, at opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1, frem-
over skal betinges af, at ansøgeren underskriver en løfteerklæring om, at den på-
gældende i sit virke vil overholde dansk lovgivning.
Det er hensigten, at løfteerklæringen får samme ordlyd som den, der afgives af
forkyndere uden for folkekirken, som ansøger om vielsesbemyndigelse.
Denne lyder, som nævnt i afsnit 2.1., således:
”Jeg lover på ære og samvittighed, at jeg vil overholde den danske lovgivning og
hermed de regler og forskrifter, der vedrører den borgerlige side af de kirkelige
handlinger.”
Kravet om afgivelse af en løfteerklæring skal ses i sammenhæng med, at religiøse
forkyndere m.fl. har ophold i Danmark med henblik på at udøve religiøs vejledning
og rådgivning af borgere. At betinge opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9
f, stk. 1, af afgivelse af en løfteerklæring vil således medvirke til at tydeliggøre
over for religiøse forkyndere m.fl., som søger om opholdstilladelse her i landet, at
religiøs vejledning skal ske i overensstemmelse med dansk lovgivning.
Forslaget skal ses i sammenhæng med lovforslag nr. L X om ændring af lov om
ægteskabs indgåelse og opløsning (Decorumkrav og obligatorisk kursus i dansk
familieret, frihed og folkestyre), som er fremsat af kirkeministeren den X.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1.
Side
6/25
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Lovudkast om obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre for religiøse forkyndere mv., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
3. Obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre
3.1. Gældende ret
Forlængelse af en opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1, er bl.a.
betinget af, at udlændingen inden 6 måneder efter meddelelse af opholdstilladelsen
har bestået en prøve i dansk på A1-minus-niveau og danske samfundsforhold (ind-
vandringsprøven), jf. § 9 f, stk. 4.
Bekendtgørelse nr. 181 af 26. februar 2013 om indvandringsprøven (bekendtgørel-
se om indvandringsprøven) fastsætter nærmere regler om indvandringsprøven,
herunder regler om prøvens form og indhold, gebyrbetaling, frist for aflæggelse af
prøven, deltagelse i prøven, prøvens afholdelse, bedømmelse af prøven samt klage-
adgang.
Indvandringsprøven består af henholdsvis en prøve i dansk på A1-minus-niveau
(sprogprøve) og en prøve i viden om Danmark og det danske samfund (vidensprø-
ve), jf. § 5, stk. 1, i bekendtgørelse om indvandringsprøven.
Prøvedeltageren skal ved aflæggelse af vidensprøven dokumentere at have opnået
kendskab til danske normer, værdier og grundlæggende rettigheder, herunder de
danske demokratiske principper, det enkelte menneskes frihed og personlige inte-
gritet, tros- og ytringsfrihed, kønnenes ligestilling og kvinders rettigheder, og at
have opnået kendskab til mere praktiske og konkrete forhold, herunder forbud mod
vold, omskæring og ulovlig tvang i forbindelse med indgåelse af ægteskab, opdra-
gelse og forældreansvar over for børn, uddannelse, sundhed, arbejde, skat mv., jf. §
9 i bekendtgørelse om indvandringsprøven.
Hvis udlændingen som led i sit virke foretager eller vil foretage vielser med eller
uden borgerlig gyldighed, er forlængelse af en opholdstilladelse efter udlændinge-
lovens § 9 f, stk. 1, endvidere betinget af, at den pågældende inden for 6 måneder
efter meddelelsen af opholdstilladelsen har gennemført et undervisningsforløb om
dansk familieret, jf. § 9 f, stk. 5.
Formålet med denne undervisning er at øge den pågældendes forståelse for dansk
familieret, herunder navnlig reglerne om ægteskabs indgåelse, skilsmisse, foræl-
dremyndighed mv., samt forståelse for forskellen mellem borgerligt gyldige vielser
og religiøse vielser uden borgerlig gyldighed. Hensigten med undervisningsforlø-
bet er således bl.a., at den pågældende forstår de sociale og juridiske konsekvenser
af ikke-borgerligt gyldige religiøse vielser.
Undervisningen har fokus på samspillet og modsætningerne mellem religiøse sæd-
vaner og dansk ret, herunder de sociale og manglende juridiske konsekvenser af
ikke-borgerligt gyldige religiøse vielser og religiøse ægteskabskontrakter. Herud-
over berører kurset forskellige familieretlige emner, som har relevans for religiøse
forkynderes daglige virke med et særligt fokus på reglerne om indgåelse af ægte-
skab, skilsmisse og forældremyndighed mv.
Kurset udbydes én gang i kvartalet af Ankestyrelsen og afholdes som et 2-dages
kursus. Undervisningen foregår som udgangspunkt på engelsk og med tolkebistand
afhængigt af deltagernes sprogmæssige kompetencer. Indholdet af kurset tager
udgangspunkt i oplæg fra to faste undervisere med juridisk baggrund. Herudover er
indgået oplæg fra eksterne undervisere, dialog med deltagerne og gennemgang af
cases.
Efter gennemførelse modtager deltagerne et deltagercertifikat.
Side
7/25
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Lovudkast om obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre for religiøse forkyndere mv., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Ved kursets indførelse blev der afsat en fireårig bevilling fra finanslovskonto §
15.77.02. 30 (Styrkelse af integrationsindsatsen) til finansiering af kurset. Udgif-
terne har omfattet: Undervisere, herunder forberedelsestid og evt. transport, hono-
rar til eksterne oplægsholdere, udgifter til besøg på Københavns Rådhus, tolkebi-
stand, herunder evt. transport, leje af kursussted, materialesamling og forsendelse
og administrationen.
Den årlige bevilling på kr. 535.000 har dækket ca. fire kurser årligt, med ca. 25
deltagere på hvert hold. Prisen pr. deltager har således gennemsnitligt været ca. kr.
5.000.
3.2. Aftale om obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre
Det fremgår af enighedspapiret af 31. maj 2016, at regeringen, Socialdemokraterne,
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti er enige om, at det er afgørende, at religiøse forkyndere, der får opholds-
tilladelse efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1, har indsigt i og forstår dansk familie-
ret, frihed og folkestyre, således at de opnår generelle forudsætninger for at rådgive
og vejlede deres menigheder i overensstemmelse med dansk ret.
Aftaleparterne er derfor enige om at indføre et obligatorisk kursus i dansk familie-
ret, frihed og folkestyre for udlændinge, der ansøger om forlængelse af opholdstil-
ladelse efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1.
Det gælder alle, der har opholdstilladelse efter § 9 f, og således ikke kun udlændin-
ge med opholdstilladelse efter § 9 f, der foretager vielser.
Det fremgår af aftalen, at undervisningen skal berøre forskellige familieretlige
emner, som har relevans for religiøse forkynderes daglige virke med et særligt
fokus på reglerne om indgåelse af ægteskab, skilsmisse og forældremyndighed.
Desuden skal undervisningen berøre samspillet og modsætningerne mellem dansk
ret og danske traditioner på den ene side og religiøse normer og sædvaner, herun-
der de sociale og manglende juridiske konsekvenser af ikke-borgerligt gyldige
religiøse vielser og religiøse ægteskabskontrakter, på den anden side.
Undervisningen skal herudover omfatte emner om ytrings- og religionsfrihed, fol-
kestyre, homoseksualitet, ligestilling, ikke-diskrimination og kvinderettigheder.
3.3. Forslag til ændring
Det foreslås, at forlængelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f, stk.
1, skal betinges af, at ansøgeren inden 6 måneder efter meddelelse af opholdstilla-
delsen har gennemført et kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre.
Kravet om deltagelse i kurset vil gælde for alle religiøse forkyndere m.fl., der an-
søger om forlængelse af en opholdstilladelse, der er meddelt efter udlændingelo-
vens § 9 f, stk. 1.
Dog vil visse grupper af tyrkiske statsborgere i medfør af associeringsaftalen mel-
lem EF og Tyrkiet af 12. september 1963 være undtaget fra kravet om at gennem-
føre kurset i dansk familieret, frihed og folkestyre, som betingelse for meddelelse
af forlængelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f. Der henvises til
afsnit 9.
Undervisningen vil være af samme omfang og hyppighed som det kursus om fami-
lieret, der i dag skal gennemføres, hvis en udlænding, der foretager vielser, ansøger
om forlængelse af en opholdstilladelse meddelt efter udlændingelovens § 9 f, jf.
Side
8/25
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Lovudkast om obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre for religiøse forkyndere mv., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
afsnit 3.1. Det er således hensigten, at kurset afvikles som et 2-dages kursus, og at
det udbydes 4 gange årligt. Det er endvidere hensigten, at kurset kan tage udgangs-
punkt i oplæg fra undervisere med juridisk baggrund. Herudover vil der kunne
være faglige bidrag fra eksterne oplægsholdere, ligesom kurset vil kunne bestå af
dialog med deltagerne og gennemgang af cases.
Undervisningen vil foregå på engelsk, og deltagerne vil på eget initiativ og ved
egen finansiering kunne medbringe en tolk.
Ved afslutning af kurset vil udlændingen få udleveret et kursusbevis som doku-
mentation for, at udlændingen har deltaget i og gennemført kurset.
Udlændingestyrelsen vil fremover i forbindelse med meddelelse af en opholdstilla-
delse efter udlændingelovens § 9 f vejlede om, at forlængelse af en opholdstilladel-
se meddelt efter § 9 f er betinget af, at udlændingen gennemfører et kursus i dansk
familieret, frihed og folkestyre inden 6 måneder efter meddelelsen af opholdstilla-
delsen.
Kurset skal gennemføres inden 6 måneder efter, at opholdstilladelsen er meddelt.
Fristen på 6 måneder kan forlænges ved lovligt forfald. Lovligt forfald vil f.eks.
foreligge, når udlændingen bliver forhindret i at deltage i kurset på grund af sin
helbredstilstand, graviditet, barsel eller adoption.
Det foreslås herudover, at en ansøger kan fritages fra kravet om at deltage i kurset i
dansk familieret, frihed og folkestyre, hvis den pågældende har et tilsvarende kend-
skab til dansk familieret, frihed og folkestyre.
Udlændinge, som f.eks. i kraft af uddannelse i Danmark har opnået et tilsvarende
kendskab til dansk familieret, frihed og folkestyre, vil kunne fritages for kravet om
at gennemføre kurset.
Dette vil f.eks. være tilfældet, hvis udlændingen har gennemført undervisningsfor-
løb med et tilsvarende indhold som kurset i dansk familieret, frihed og folkestyre,
eller hvis udlændingen har opnået danske titler som Ba.jur., Cand.jur. eller har
gennemført en dansk uddannelse som socialrådgiver.
Det forudsættes, at der kun rent undtagelsesvis sker fritagelse for at deltage i kur-
set.
Det foreslås, at Udlændingestyrelsens afgørelser om lovligt forfald og fritagelse –
ligesom de afgørelser om lovligt forfald, der i dag træffes efter § 9 f, stk. 5 – kan
påklages til Udlændingenævnet, der er klageinstans for Udlændingestyrelsens afgø-
relser om afslag på forlængelse af opholdstilladelser efter § 9 f, jf. udlændingelo-
vens § 52 b, stk. 1, nr. 3.
Det foreslås endelig, at udlændinge-, integrations- og boligministeren bemyndiges
til efter aftale med kirkeministeren at fastsætte nærmere regler om kurset i dansk
familieret, frihed og folkestyre.
Det er hensigten, at bemyndigelsen skal anvendes til at fastsætte regler om, at un-
dervisningen skal berøre forskellige familieretlige emner, som har relevans for
religiøse forkynderes daglige virke med et særligt fokus på reglerne om indgåelse
af ægteskab, skilsmisse og forældremyndighed. Desuden skal undervisningen berø-
re samspillet og modsætningerne mellem dansk ret og danske traditioner på den
ene side og religiøse normer og sædvaner, herunder de sociale og manglende juri-
diske konsekvenser af ikke-borgerligt gyldige religiøse vielser og religiøse ægte-
skabskontrakter, på den anden side.
Side
9/25
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Lovudkast om obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre for religiøse forkyndere mv., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Undervisningen skal herudover omfatte lovgivning om ytrings- og religionsfrihed,
folkestyre, ligestilling mellem kønnene og frihed til seksuel orientering, ikke-
diskrimination og kvinderettigheder. Bemyndigelsen vil herudover bl.a. blive an-
vendt til at fastsætte nærmere regler om lovligt forfald, fritagelse for at deltage i
kurset, ansøgningsproceduren og opkrævning af gebyr for at deltage i kurset.
Kurset i dansk familieret, frihed og folkestyre etableres af udlændinge-, integrati-
ons- og boligministeren.
Kursets indhold vil blive fastlagt i samarbejde med kirkeministeren, således at ind-
holdet svarer til det kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre, som kirkemini-
steren etablerer for embedsindehavere uden for folkekirken, der ønsker vielsesbe-
myndigelse.
Forslaget skal ses i sammenhæng med lovforslag nr. L X om ændring af lov om
ægteskabs indgåelse og opløsning (Decorumkrav og obligatorisk kursus i dansk
familieret, frihed og folkestyre), som er fremsat af kirkeministeren den X.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3, 4 og 8.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Det er ikke på nuværende tidspunkt muligt at opgøre de økonomiske og administra-
tive konsekvenser af forslaget om at indføre et obligatorisk kursus i dansk familie-
ret, frihed og folkestyre.
Det blev i forbindelse med aftalen om indførelse af et obligatorisk kursus i dansk
familieret, frihed og folkestyre aftalt, at kurset og de heraf afledte udgifter skal
finansieres gennem brugerbetaling ved et gebyr.
De nærmere administrative rammer for afholdelsen af kurset er endnu ikke fastlagt,
hvorfor der endnu ikke foreligger beregninger for gebyrets størrelse. I beregningen
af gebyret vil blandt andet indgå omkostningerne forbundet med de løbende drifts-
udgifter til afholdelsen af kurset, udarbejdelse og vedligeholdelse af materiale til
brug for kurset mv.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervsli-
vet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Kravet i lovforslagets § 1, nr. 1, om, at en udlænding i forbindelse med ansøgning
om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1, skal underskrive en løfte-
erklæring, vil indebære en yderst begrænset byrde for den enkelte. Kravet i lov-
forslagets § 1, nr. 3, om, at udlændingen i forbindelse med forlængelse af opholds-
tilladelse efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1, skal gennemføre et kursus om dansk
familieret, frihed og folkestyre vil indebære en begrænset byrde for den pågælden-
de.
Side
10/25
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Lovudkast om obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre for religiøse forkyndere mv., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget berører ikke udlændinge, der har ret til ophold på baggrund af EU-
reglerne om fri bevægelighed.
Religiøse forkyndere m.fl., som har ret til ophold i Danmark efter EU-reglerne om
den fri bevægelighed, skal ikke have opholdstilladelse for at kunne opholde sig i
Danmark. Sådanne udlændinge vil derfor ikke være omfattet af kravet om gennem-
førelse af kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre som betingelse for forlæn-
gelse af opholdstilladelse.
Herudover vil visse grupper af tyrkiske statsborgere i medfør af associeringsaftalen
mellem EF og Tyrkiet af 12. september 1963 være undtaget fra kravet om gennem-
førelse af kurset i dansk familieret, frihed og folkestyre.
Formålet med associeringsaftalen indgået mellem EF og Tyrkiet er at styrke de
økonomiske og handelsmæssige forbindelser mellem EU og Tyrkiet. Aftalen giver
bl.a. visse rettigheder til tyrkiske statsborgere, der er arbejdstagere eller på anden
måde økonomisk aktive i et EU-land. Associeringsaftalen er senere blevet supple-
ret med en tillægsprotokol af 23. november 1970 samt af Associeringsrådets afgø-
relse nr. 1/80 af 19. september 1980, som blev vedtaget inden for rammerne af
associeringsaftalen.
Tillægsprotokollen og afgørelse nr. 1/80 indeholder såkaldte stand still-klausuler,
der indebærer et forbud mod at vedtage nye begrænsninger inden for visse områ-
der.
Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80 indeholder således i artikel 13 en stand still-
klausul, der medfører, at Tyrkiet og EU-medlemsstaterne ikke efter ikrafttrædelsen
af Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80 den 1. december 1980 må indføre nye be-
grænsninger, for så vidt angår vilkårene for adgang til beskæftigelse for arbejdsta-
gere og deres familiemedlemmer, som har opnået opholds- og arbejdstilladelse
efter nationale regler herom.
Af EU-Domstolens praksis fremgår det, at artikel 13 i Associeringsrådets afgørelse
nr. 1/80 bl.a. er til hinder for, at der vedtages helt nye restriktioner for udøvelsen af
arbejdskraftens frie bevægelighed, herunder restriktioner med hensyn til de materi-
elle vilkår for og/eller fremgangsmåden ved den første indrejse for tyrkiske stats-
borgere, der agter at gøre brug af denne frihed i den pågældende medlemsstat.
I forhold til forlængelse af opholdstilladelse til tyrkiske statsborgere, der er arbejds-
tagere i Danmark, må der heller ikke opstilles nye begrænsninger efter stand still-
klausulernes ikrafttræden eller i forhold til senere indførte lempelser. Dette gælder
uanset grundlaget for den oprindelige opholdstilladelse.
Religiøse forkyndere, der skal forkynde det religiøse budskab som præst, imam
eller lignende, må som udgangspunkt anses for at være arbejdstagere. Det betyder,
at de materielle regler for opnåelse af opholdstilladelse som religiøs forkynder mv.
er omfattet af stand still-klausulerne.
Side
11/25
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Lovudkast om obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre for religiøse forkyndere mv., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Missionærer og munke m.fl. kan derimod som udgangspunkt ikke anses for at være
arbejdstagere.
Det vil bero på en konkret vurdering, om de pågældende skal udføre lønnet arbejde
af et sådant omfang, at de kan anses som arbejdstagere i EU-rettens forstand og
dermed omfattet af stand still-klausulen.
Den foreslåede bestemmelse om gennemførelse af kurset i dansk familieret, frihed
og folkestyre som betingelse for forlængelse af opholdstilladelse efter udlændinge-
lovens § 9 f indebærer en skærpelse i forhold til tidligere gældende regler på områ-
det.
Det betyder, at der ikke vil kunne stilles krav om gennemførelse af kurset i dansk
familieret, frihed og folkestyre over for tyrkiske statsborgere, som søger om for-
længelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f som religiøs forkynder,
missionær eller med henblik på at virke inden for et religiøst ordenssamfund, hvis
den pågældende kan anses for at være arbejdstager i EU-rettens forstand. I sådanne
tilfælde vil den pågældende derfor ikke skulle opfylde det foreslåede krav om gen-
nemførelse af kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre. jf. lovforslagets § 1,
nr. 3.
Endvidere er EU-rettens almindelige forrang afspejlet i udlændingelovens § 2, stk.
3. Dette indebærer bl.a., at reglerne om forlængelse af opholdstilladelse til religiøse
forkyndere m.fl. efter udlændingelovens § 9 f kun finder anvendelse på udlændin-
ge, der er omfattet af EU-reglerne, i det omfang det er foreneligt med disse regler.
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 3. oktober 2016 til den 31. oktober
2016 været i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Aalborg Menighedscenter, Advokatsamfundet, Alevi Forbundet i Danmark, Amne-
sty International, Assentoft Frikirke, Baha’i Samfundet – Det nationale åndelige
råd for bahà’ìerne i Danmark, Baptistkirken i Danmark, Bethel Missionary Baptist
Church, Bharatiya Mandir, Bibel og Missionscentret, Bornholmerkirken Evange-
lisk Luthersk Frimenighed, Brahma Kumaris Åndelige Verdensuniversitet, Brande
Hindu Menighed, Brunstad Kristne Menighed – Holstebro, Brunstad Kristne Me-
nighed – København, Center for Visdom og Medfølelse – Tong-nyi Nying-je Ling,
CFU – Centralorganisationernes Fællesudvalg, Chua Lieu Quan, City Kirken Her-
ning, Citykirken Århus, Copenhagen Community Church (tidligere Amager Krist-
ne Center), Danmarks Biblioteksforening, Danmarks Hindu Kultur Aktivitets Cen-
ter, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Danner, Danske
Advokater, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp,
Dansk Islamisk Center, Dansk Missionsråd, Dansk Muslimsk Union, Dansk Social-
rådgiverforening, Dansk Teltmissions Menighed, Dansk Tyrkisk Islamisk Stiftelse,
Datatilsynet, Den Apostoliske Pinsekirke, Den Apostolske Kirke i Danmark, Den
Armensk Apostolske Kirke, Den Burmesiske Theravada Buddhistforening Buddha
Ramsi, Den Danske Dommerforening, Den Danske Europabevægelse, Den Danske
Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den Evangeliske Frikirke, Den Evange-
lisk-Lutherske Frikirke, Den Islamiske forening af Bosniakker i Danmark, Den
Islamiske Verdensliga (Muslim Worldliga), Den Katolske Kirke i Danmark, Den
Koptisk-Ortodokse Kirke, Den Koreanske Kirke i Danmark, Den Kristne Forsam-
ling (Frikirken Berøa), Den Kristne Forsamling (tidligere Kristnastova), Den Ma-
Side
12/25
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Lovudkast om obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre for religiøse forkyndere mv., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
kedonske Ortodokse Kirke, Den Mandæiske Mandea i Danmark, Den Messianske
Synagoge i Danmark, Den Nyapostolske Kirke i Danmark, Den Ortodokse Kirke i
Danmark, Den Ortodokse Russiske Kirkes Menighed i København, Den Rumænsk-
Ortodokse Menighed i Danmark, Den Rumænsk Ortodokse Menighed i Herning,
Den Rumænsk Ortodokse Menighed i København, Den Rumænsk Ortodokse Me-
nighed i Århus, Den Russiske Ortodokse Kirkes Menigheder, Den Serbisk Orto-
dokse Kirke i Danmark, Den til St. Alban’s English Church i København hørende
menighed, Den Vietnamesiske Buddhistiske Kulturelle Forening, Den Vietnamesi-
ske Buddhistiske Kulturforening i Århus, Det Albanske Trossamfund i Danmark,
Det Danske Missionsforbund, Det Islamiske Forbund i Danmark, Det Islamiske
Trossamfund, Det Mosaiske Trossamfund, Det Muslimske Kulturcenter, DIGNI-
TY, Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination, Dommer-
fuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Etiopisk-Ortodokse Tewahedo Kirke i
Danmark, Exodus-Kirken, Finansrådet, Flygtningenævnet, Folkehøjskolernes For-
ening i Danmark, Fonden Guds Verdensvide Kirke (Worldwide Church of God),
Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af Udlændingeretsadvokater, For-
eningen Ahlul Bait i Danmark (tidligere Al-Mostafa Islamisk Center), Foreningen
Liberal Katolsk Kirke i Danmark, Foreningen Rangjung Yeshe Sangha, Foreningen
Stupa, Forklarelsens Kirke, Forn Sidr-Asa- og Vanetrosamfundet i Danmark, For-
samlingen Livdin, Fredsfonden, Frelsens Hær, Frikirken Hillerød, Frikirken Oasan,
Frikirken på Havnen, Frimenigheden Kilden, Færørenes Landsstyre, Fårevejle
Evanglisk Lutherske Frimenighed, Guds menighed, Græsted Frikirke, Harresko-
vens Blótgilde, Hillerød Frimenighed, HK/Danmark, Holstebro Frikirke, Indvan-
drermedicinsk klinik, Odense Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen, Insti-
tut for Menneskerettigheder, International Christian Community, International
Harvest Christian Center, Inuunerup Nutaap Oqaluffia – Grønlands Frikirke, Isla-
mic Center Jaffaria, Islamic Cultural Center, Islamisk Center for Europæiske Lan-
de, Islamisk Forum, Islamisk Kultur Center Amager, Islams Ahmadiyya Djamâ'at
(Bevægelse), Jehovas Vidner, Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, Karma
Kadjy Skolen (Karma-Kasjyba Skolen), Karma Kagyu Buddhistisk Sangha,
Karmapa-Trust-Sangye Tashi Ling, Kirkernes Integrationstjeneste, Kommunernes
Landsforening, Kong Haakons Kirke, Krishnabevægelse/Iskcon (Hara Krishna),
Kristensamfundet i Danmark, Kristent Center, Kristent Centrum, Kristent Fælles-
skab – København, Kristus Kirken (frikirke), Kulturforeningen for folk fra Irak,
Københavns Moske, København Vinyard, Københavnerkirkens frimenighed, Kø-
benhavns Bibeltrænings Center, Københavns Frimenighed, Landsforeningen Adop-
tion & Samfund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsorganisationen af
Kvindekrisecentre (LOKK), Livets Kilde, Luthersk Missionsforenings Frimenig-
hed, Machsike Hadas, Menigheden af Kristne i Danmark i Jesu navn, Menigheden
Faderhuset, Menigheder inden for Pinsebevægelsen, Metodistkirken i Danmark,
Minhaj ul Quran International Denmark, Mission Danmark, Morsø Frimenighed,
Muslim Cultural Institute, Muslimernes Fællesråd, Naalakkersuisut (Grønlands
Selvstyre), Nazaræernes Kirke, Nexø Frikirke, Nord-schleswigsche Geminde, Od-
der Frimenighed, Pakistan Islamic Welfare Society, Phendeling – Center for Tibe-
tansk Buddhisme, PRO-Vest, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for
Østre Landsret, Redeemed Christian Church of God - Jesus Centre, Reformerte
menigheder, Refugees Welcome, Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter, Samtlige
byretter, Sathya Sai Baba, Shiamuslimsk Trossamfund i Danmark, Shir Hatzafon –
Progressiv Jødedom i Danmark, Sikh Foundation, Denmark, Siri Guru Singh Sab-
ha, Copenhagen, Skovbo Frikirke, SOS mod Racisme, Svenska Gustafsförsamlin-
gen i København, Sydfyns Frimenighed (tidligere Taasing Frimenighed), Syvende-
Side
13/25
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Lovudkast om obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre for religiøse forkyndere mv., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1670603_0014.png
dags Adventistkirken – Danmark, Tendai Danmark, Tendai Buddhistisk Center,
The Brethren, The Buddhist Organisation Dhammakaya i Danmark, The Internati-
onal Church of Copenhagen (The American Lutheran Congregation of Copenha-
gen), Thorsted Frimenighed, Troens Ord (Brande Kristne Center), Udlændinge-
nævnet, Wat Thai Danmark, Watpa Copenhagen (Sunnataram Copenhagen), Yes-
huat Tsion, Ægteskab uden Grænser, Østens Assyriske Kirke i Danmark (Den as-
syriske østkirke i Danmark), Ågård Frimenighed, Århus Islamiske Trossamfund og
3F.
10. Sammenfattende skema.
Vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/ Negative konsekvenser/
mindre udgifter
merudgifter
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og regi-
oner
Administrative konsekven- Ingen
ser for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekven- Ingen
ser for erhvervslivet
Administrative konsekven- Ingen
ser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Begrænsede konsekven-
ser
Ingen
Lovforslaget berører ikke udlændinge, der har ret til
ophold på baggrund af EU-reglerne om fri bevæge-
lighed.
Visse persongrupper vil være undtaget fra de fore-
slåede krav om gennemførelse af kursus i dansk
familieret, frihed og folkestyre og afgivelse af løf-
teerklæring om overholdelse af dansk lovgivning.
Der henvises til afsnit 9.
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtel-
ser (sæt X)
Ja
Nej
X
Side
14/25
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Lovudkast om obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre for religiøse forkyndere mv., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås at indføre en ny bestemmelse i udlændingelovens
§ 9 f, stk. 4,
hvoref-
ter opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1, betinges af, at udlændin-
gen underskriver en løfteerklæring om, at den pågældende i sit virke vil overholde
dansk lovgivning.
Løfteerklæringen skal underskrives første gang, der ansøges om opholdstilladelse
efter § 9 f, stk. 1. Hvis udlændingen i forbindelse med ansøgningen ikke underskri-
ver erklæringen, skal der meddeles afslag på opholdstilladelse.
Konsekvenserne af, at udlændingen efterfølgende ikke måtte overholde dansk lov-
givning, vil afhænge af udlændingens adfærd, dvs. om tilsidesættelse af den pågæl-
dende lovgivning efter de gældende regler om udvisning, inddragelse mv. konkret
kan begrunde, at opholdstilladelsen f.eks. inddrages, eller at udlændingen udvises.
Hvis en udlænding tidligere har underskrevet en løfterklæring om overholdelse af
dansk lovgivning i forbindelse med tildeling af vielsesbemyndigelse, jf. § 16, stk.
5-6, i lov om ægteskabs indgåelse, skal løfteerklæringen ikke underskrives i for-
bindelse med en efterfølgende ansøgning om opholdstilladelse efter udlændingelo-
vens § 9 f, stk. 1. Det påhviler udlændingen at dokumentere, at løfteerklæringen er
blevet underskrevet på et tidligere tidspunkt.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.3.
Til nr. 2
Efter den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 9 f, stk. 4, 1. pkt., skal for-
længelse af opholdstilladelse efter stk. 1 betinges af, at ansøgeren inden 6 måneder
efter meddelelsen af opholdstilladelsen har bestået en prøve i dansk på A1-minus-
niveau, jf. bekendtgørelse nr. 831 af 24. juni 2010 om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl., og danske samfundsforhold.
Bekendtgørelse nr. 831 af 24. juni 2010 om danskuddannelse til voksne udlændin-
ge m.fl. er ophævet, og det er nu bekendtgørelse nr. 981 af 28. juni 2016 om
danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., der er gældende.
Det foreslås derfor, at henvisningen til bekendtgørelse nr. 831 af 24. juni 2010
ændres til en henvisning til bekendtgørelse nr. 981 af 28. juni 2016.
Der er således tale om en konsekvensændring.
Til nr. 3
Efter den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 9 f, stk. 5, er forlængelse af
en opholdstilladelse efter § 9 f, stk. 1, betinget af, at ansøgeren inden for 6 måneder
efter meddelelse af opholdstilladelse har gennemført et undervisningsforløb om
Side
15/25
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Lovudkast om obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre for religiøse forkyndere mv., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
dansk familieret, hvis ansøgeren som led i sit virke foretager eller vil foretage viel-
ser med eller uden borgerlig gyldighed.
Det foreslås at nyaffatte § 9 f, stk. 5, der bliver til § 9, stk. 6, som følge af lov-
forslagets § 1, nr. 1.
Det foreslås således i
§ 9 f, stk. 6, 1. pkt.,
at forlængelse af opholdstilladelse efter
stk. 1 skal betinges af, at ansøgeren inden 6 måneder efter meddelelse af opholds-
tilladelse har gennemført et kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre, der er
etableret af udlændinge-, integrations- og boligministeren.
Ændringen indebærer, at det gældende undervisningsforløb om dansk familieret
afløses af et kursus i både dansk familieret og frihed og folkestyre, og at kurset skal
gennemføres af alle, der ansøger om forlængelse af en opholdstilladelse meddelt
efter udlændingelovens § 9 f, og ikke kun dem, der foretager eller vil foretage viel-
ser.
Kravet om deltagelse i kurset vil gælde for alle religiøse forkyndere m.fl., der an-
søger om forlængelse af en opholdstilladelse, der er meddelt efter udlændingelo-
vens § 9 f, stk. 1.
Dog vil visse grupper af tyrkiske statsborgere i medfør af associeringsaftalen mel-
lem EF og Tyrkiet af 12. september 1963 være undtaget fra kravet om at gennem-
føre kurset i dansk familieret, frihed og folkestyre, som betingelse for meddelelse
af forlængelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f. Der henvises til
lovforslagets afsnit 9.
Ved kursets afslutning vil udlændingen få udleveret et kursusbevis som dokumen-
tation for, at udlændingen har deltaget i og gennemført kurset.
Hvis en udlænding tidligere har gennemført kurset i dansk familieret, frihed og
folkestyre i forbindelse med tildeling af vielsesbemyndigelse, jf. § 16, stk. 5, i lov
om ægteskabs indgåelse, skal udlændingen dog ikke gennemføre kurset på ny i
forbindelse med en efterfølgende ansøgning om forlængelse af ophold efter udlæn-
dingelovens § 9 f, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.3.
Efter den gældende bestemmelse i § 9 f, stk. 5, der foreslås ophævet, påhviler det
ansøgeren at dokumentere at have gennemført et undervisningsforløb om dansk
familieret inden for en frist på 6 måneder.
På tilsvarende vis påhviler det efter den foreslåede bestemmelse i
§ 9 f, stk. 6, 2.
pkt.,
ansøgeren at fremlægge dokumentation for at have gennemført kurset i dansk
familieret, frihed og folkestyre inden for en frist på 6 måneder.
Ansøgningen om forlængelse skal således vedlægges kursusbeviset som dokumen-
tation for, at den pågældende har gennemført kurset i dansk familieret, frihed og
folkestyre.
Efter den gældende bestemmelse i § 9 f, stk. 5, der foreslås ophævet, kan fristen på
6 måneder for at have gennemført undervisningsforløbet om dansk familieret for-
længes ved lovligt forfald.
På tilsvarende vis kan fristen på 6 måneder for at have gennemført kurset i dansk
familieret, frihed og folkestyre efter den foreslåede bestemmelse i
§ 9 f, stk. 6, 3.
pkt.,
efter ansøgning forlænges ved lovligt forfald.
Side
16/25
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Lovudkast om obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre for religiøse forkyndere mv., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Som det gælder i dag i forbindelse med administrationen af § 9 f, stk. 5, vil det
være Udlændingestyrelsen, der tager stilling til, om udlændingen som følge af lov-
ligt forfald har været forhindret i at deltage i kurset inden for 6-måneders perioden.
Det påhviler ansøgeren at dokumentere lovligt forfald. Lovligt forfald vil f.eks.
foreligge, hvis en religiøs forkynder bliver forhindret i at deltage i kurset på grund
af sin helbredstilstand, graviditet, barsel eller adoption.
Er der på grund af lovligt forfald grundlag for at forlænge fristen, skal fristen for-
længes med det tidsrum, der er nødvendigt for, at udlændingen kan deltage i et nyt
undervisningsforløb. Udlændingen vil skulle tilmeldes og gennemføre det først-
kommende kursusforløb. Udlændingestyrelsen kan først fastsætte en ny frist, når
årsagen til det lovlige forfald er ophørt.
Er udlændingens opholdstilladelse udløbet på tidspunktet for Udlændingestyrelsens
afgørelse om, at der forelå lovligt forfald, vil styrelsen samtidig forlænge udlæn-
dingens opholdstilladelse, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt. Fastsætter Udlæn-
dingestyrelsen ikke en ny frist for gennemførelse af kurset, fordi det ikke kan læg-
ges til grund, at der forelå lovligt forfald, skal udlændingen udrejse, når opholdstil-
ladelsen udløber. Er opholdstilladelsen udløbet på tidspunktet for styrelsens afgø-
relse, fastsættes en udrejsefrist.
Hvis udlændingen har deltaget i kursusforløbets første dag, men bliver forhindret
på kursets anden dag, er det alene nødvendigt for udlændingen at deltage i kursets
anden dag. Dette skal ske i forbindelse med det førstkommende kursusforløb. Kur-
susbeviset vil blive udstedt, når udlændingen har fuldført begge kursusdage, uanset
om udlændingen har deltaget i to sammenhængende dage eller i to dage i forbin-
delse med forskellige undervisningsforløb. Ligger det førstkommende kursusforløb
tidsmæssigt efter udløb af 6-måneders fristen, kan udlændingen søge om forlæn-
gelse af fristen.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 9 f, stk. 6, 4. pkt.,
indebærer, at kravet om, at ansø-
geren inden 6 måneder efter meddelelsen af opholdstilladelsen har gennemført
kurset i dansk familieret, frihed og folkestyre, ikke stilles, hvis ansøgeren fritages
for at deltage i kurset, fordi den pågældende har et tilsvarende kendskab til dansk
familieret, frihed og folkestyre.
Det er alene udlændinge, som i kraft af f.eks. uddannelse i Danmark har opnået et
tilsvarende kendskab til dansk familieret, frihed og folkestyre, der vil kunne frita-
ges fra kravet om at gennemføre kurset.
Dette vil f.eks. være tilfældet, hvis udlændingen har gennemført undervisningsfor-
løb med et tilsvarende indhold som kurset i dansk familieret, frihed og folkestyre,
eller hvis udlændingen har opnået danske titler som Ba.jur., Cand.jur. eller har
gennemført en dansk uddannelse som socialrådgiver.
Det forudsættes, at der kun rent undtagelsesvis sker fritagelse fra at deltage i kur-
set.
Det er Udlændingestyrelsen, der i forbindelse med ansøgningen om forlængelse af
opholdstilladelsen foretager en konkret vurdering af, om ansøgeren kan fritages for
at deltage i kurset, fordi den pågældende har et tilsvarende kendskab til dansk fami-
lieret, frihed og folkestyre.
Udlændingestyrelsens afgørelser om fritagelse vil kunne påklages til Udlændinge-
nævnet, jf. den foreslåede ændring af § 52 b, stk. 1, nr. 3, jf. lovforslagets § 1, nr. 8,
ligesom Udlændingestyrelsens afgørelser om lovligt forfald vil kunne påklages til
Udlændingenævnet, jf. § 52 b, stk. 1, nr. 3.
Side
17/25
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Lovudkast om obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre for religiøse forkyndere mv., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Der henvises i øvrigt til lovforslagets afsnit 3.3.
Til nr. 4
Det foreslås at indføre en ny bestemmelse i udlændingelovens
§ 9 f, stk. 10,
hvoref-
ter udlændinge-, integrations- og boligministeren bemyndiges til efter aftale med
kirkeministeren at fastsætte nærmere regler om kurset i dansk familie, frihed og
folkestyre, herunder regler om kursets indhold, lovligt forfald, fritagelse for at del-
tage i kurset, ansøgningsproceduren og opkrævning af gebyr for at deltage i kurset.
Det er hensigten, at bemyndigelsen skal anvendes til at fastsætte regler om, at un-
dervisningen som udgangspunkt skal berøre forskellige familieretlige emner, som
har relevans for religiøse forkynderes daglige virke med et særligt fokus på regler-
ne om indgåelse af ægteskab, skilsmisse og forældremyndighed. Desuden skal
undervisningen berøre samspillet og modsætningerne mellem dansk ret og danske
traditioner på den ene side og religiøse normer og sædvaner, herunder de sociale og
manglende juridiske konsekvenser af ikke-borgerligt gyldige religiøse vielser og
religiøse ægteskabskontrakter, på den anden side.
Undervisningen skal herudover omfatte lovgivning om ytrings- og religionsfrihed,
folkestyre, ligestilling mellem kønnene og frihed til seksuel orientering, ikke-
diskrimination og kvinderettigheder.
Kursets indhold vil blive fastlagt i samarbejde med kirkeministeren, således at ind-
holdet svarer til det kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre, som kirkemini-
steren etablerer for embedsindehavere udenfor folkekirker, der ønsker vielsesbe-
myndigelse.
Bemyndigelsen vil herudover bl.a. blive anvendt til at fastsætte nærmere regler om
lovligt forfald, fritagelse for at deltage i kurset, ansøgningsproceduren og opkræv-
ning af gebyr for at deltage i kurset. Der henvises i øvrigt til lovforslagets afsnit
3.3.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 1, hvorved
det foreslås at indsætte et nyt stykke i § 9 f.
Det indebærer, at § 9 f, stk. 8, bliver til § 9 f, stk. 9.
Den gældende henvisning i udlændingelovens § 9 h, stk. 7, til § 9 f, stk. 8, skal
derfor ændres til § 9 f, stk. 9.
Til nr. 6
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 1, hvorved
det foreslås at indsætte et nyt stykke i § 9 f.
Den gældende henvisning i udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 11, til § 9 f, stk. 6,
skal derfor ændres til § 9 f, stk. 7.
Side
18/25
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Lovudkast om obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre for religiøse forkyndere mv., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Til nr. 7
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 1, hvorved
det foreslås at indsætte et nyt stykke i § 9 f.
Den gældende henvisning i udlændingelovens § 33, stk. 5, til § 9 f, stk. 8, skal der-
for ændres til § 9 f, stk. 9.
Til nr. 8
Efter den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 52 b, stk. 1, nr. 3, kan Ud-
lændingestyrelsens afgørelser om lovligt forfald, der i dag træffes efter § 9 f, stk. 5,
påklages til Udlændingenævnet, der er klageinstans for Udlændingestyrelsens afgø-
relser om afslag på forlængelse af opholdstilladelser efter § 9 f, jf. udlændingelo-
vens § 52 b, stk. 1, nr. 3.
Det foreslås at ændre udlændingelovens § 52 b, stk. 1, nr. 3, således at Udlændin-
gestyrelsens afgørelser om fritagelse for at deltage i kurset i dansk familieret, fri-
hed og folkestyre kan påklages til Udlændingenævnet.
Forslaget indebærer, at både Udlændingestyrelsens afgørelser om lovligt forfald og
Udlændingestyrelsens afgørelser om fritagelse for at deltage i kurset om dansk
familieret, frihed og folkestyre kan påklages til Udlændingenævnet.
Herudover er der tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr.
1, hvorved det foreslås at indsætte et nyt stykke i § 9 f.
Den gældende henvisning i udlændingelovens § 52 b, stk. 1, nr. 3, til § 9 f, stk. 5,
skal derfor ændres til § 9 f, stk. 6.
Til nr. 9
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 1, hvorved
det foreslås at indsætte et nyt stykke i § 9 f.
Den gældende henvisning i udlændingelovens § 52 b, stk. 1, nr. 5, til § 9 f, stk. 8,
skal derfor ændres til § 9 f, stk. 9.
Til § 2
Det foreslås i §
2, stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar 2017.
Efter forslaget til §
2, stk. 2,
finder § 1, nr. 1, ikke anvendelse for udlændinge, som
inden lovens ikrafttræden har indgivet ansøgning om opholdstilladelse efter udlæn-
dingelovens § 9 f, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at udlændinge, der inden lovens ikrafttræ-
den den 1. januar 2017 har indgivet ansøgning om opholdstilladelse i medfør af § 9
f, stk. 1, ikke skal underskrive en løfteerklæring om, at den pågældende i sit virke
vil overholde dansk lovgivning som betingelse for at blive meddelt opholdstilladel-
se.
Side
19/25
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Lovudkast om obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre for religiøse forkyndere mv., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Efter forslaget til §
2, stk. 3,
finder § 1, nr. 3, ikke anvendelse for udlændinge, som
inden lovens ikrafttræden har gennemført et undervisningsforløb i dansk familieret
efter den hidtil gældende bestemmelse i udlændingelovens § 9 f, stk. 5. For disse
udlændinge finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at udlændinge, der inden lovens ikrafttræ-
den den 1. januar 2017 har gennemført et undervisningsforløb i dansk familieret
efter den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 9 f, stk. 5, ikke skal gen-
nemføre det foreslåede kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre for at få for-
længet opholdstilladelsen.
De er i stedet omfattet af den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 9 f, stk.
5, hvorefter forlængelse af en opholdstilladelse efter § 9 f, stk. 1, er betinget af, at
ansøgeren inden for 6 måneder efter meddelelsen af opholdstilladelsen har gen-
nemført et undervisningsforløb om dansk familieret, hvis ansøgeren som led i sit
virke foretager eller vil foretage vielser med eller uden borgerlig gyldighed.
Den foreslåede bestemmelse indebærer endvidere, at udlændinge, der ikke har gen-
nemført et undervisningsforløb i dansk familieret efter den hidtil gældende be-
stemmelse i udlændingelovens § 9 f, stk. 5, inden lovens ikrafttræden den 1. januar
2017 skal gennemføre det foreslåede kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre
inden 6 måneder efter meddelelsen af opholdstilladelsen.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse, der vedrører lovens territoriale gyldighedsområde,
betyder, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men ved kongelig anord-
ning kan sættes helt eller delvist i kraft for Færøerne og Grønland med de ændrin-
ger, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Side
20/25
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Lovudkast om obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre for religiøse forkyndere mv., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørel-
se nr. 412 af 9. maj 2016, som ændret
ved lov nr. 661 af 8. juni 2016, lov nr.
612 af 8. juni 2016, lov nr. 664 af 8.
juni 2016, og § 10 i lov nr. 665 af 8.
juni 2016 om ændring af integrationslo-
ven og forskellige andre love, foretages
følgende ændringer:
§ 9 f.
---
Stk. 2.-3
---
1.
I
§ 9 f
indsættes efter stk. 3 som nyt
stykke:
»Stk. 4.
Opholdstilladelse efter stk. 1
skal betinges af, at udlændingen under-
skriver en løfteerklæring om, at den
pågældende i sit virke som forkynder vil
overholde dansk lovgivning.«.
Stk. 4-8 bliver herefter stk. 5-9.
Stk. 4.
Forlængelse af opholdstilladelse
efter stk. 1 skal betinges af, at ansøgeren
inden 6 måneder efter meddelelsen af
opholdstilladelsen har bestået en prøve i
dansk på A1-minus-niveau, jf. bekendt-
gørelse nr. 831 af 24. juni 2010 om
danskuddannelse til voksne udlændinge
2.
I
§ 9 h, stk. 4,
der bliver stk. 5, æn-
dres »bekendtgørelse nr. 831 af 24. juni
2010« til: »bekendtgørelse nr. 981 af
28. juni 2016«
Side
21/25
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Lovudkast om obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre for religiøse forkyndere mv., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
m.fl., og danske samfundsforhold. Ud-
lændinge-, integrations- og boligmini-
steren fastsætter regler om prøven, her-
under regler om, hvornår prøven anses
for bestået, frist for aflæggelse og bestå-
else af prøven, om udpegning af prøve-
afholdere, betingelser for at deltage i
prøven, opkrævning af gebyr for at del-
tage i prøven, klagefrister og prøvens
indhold og gennemførelse m.v.
Stk. 5.
Hvis ansøgeren som led i sit
virke foretager eller vil foretage vielser
med eller uden borgerlig gyldighed, skal
forlængelse af opholdstilladelse efter
stk. 1 endvidere betinges af, at ansøge-
ren inden 6 måneder efter meddelelsen
af opholdstilladelsen har gennemført et
undervisningsforløb om dansk familie-
ret. Det påhviler ansøgeren at fremlæg-
ge dokumentation herfor. Fristen på 6
måneder kan efter ansøgning forlænges
ved lovligt forfald.
Stk. 6-8.
---
3.
§ 9 f, stk. 5,
der bliver stk. 6, affattes
således:
»Stk. 6.
Forlængelse af opholdstilladelse
efter stk. 1 skal endvidere betinges af, at
ansøgeren inden 6 måneder efter med-
delelse af opholdstilladelse har gennem-
ført et kursus i dansk familieret, frihed
og folkestyre, der er etableret af udlæn-
dinge-, integrations- og boligministeren.
Det påhviler ansøgeren at fremlægge
dokumentation herfor. Fristen på 6 må-
neder kan efter ansøgning forlænges ved
lovligt forfald. 1. og 2. pkt. finder ikke
anvendelse, hvis ansøgeren fritages for
at deltage i kurset, fordi den pågældende
har et tilsvarende kendskab til dansk
familieret, frihed og folkestyre.
Stk. 6-8 bliver herefter stk. 7-9.
4.
Efter
§ 9 f, stk. 8,
der bliver stk. 9,
indsættes som nyt stykke:
Stk. 10.
Udlændinge-, integrations- og
boligministeren fastsætter efter aftale
med kirkeministeren nærmere regler om
kurset i dansk familieret, frihed og fol-
kestyre, herunder regler om kursets
indhold, lovligt forfald, fritagelse for at
deltage i kurset, ansøgningsproceduren
og opkrævning af gebyr for at deltage i
kurset, jf. stk. 6.«.
Side
22/25
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Lovudkast om obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre for religiøse forkyndere mv., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
§ 9 h.
---
Stk. 1-6.
---
Stk. 7.
Hvis en ansøgning, der er omfat-
tet af stk. 1, afvises på andet grundlag
5.
I
§ 9 h, stk. 7,
ændres »§ 9 f, stk. 8«
end manglende gebyrbetaling, jf. § 9, til: »§ 9 f, stk. 9«.
stk. 21, § 9 a, stk. 4-6, § 9 c, stk. 6, § 9
f, stk. 8, § 9 g, stk. 4, § 9 i, stk. 3 og 4, §
9 j, stk. 2 og 3, § 9 k, stk. 2, 1. pkt., og
stk. 3, § 9 m, stk. 2 og 3, § 9 n, stk. 2 og
3, § 11, stk. 10, § 47 b og regler udstedt
i medfør af § 9 g, stk. 1 og 2, skal geby-
ret tilbagebetales fratrukket et beløb på
750 kr.
Stk. 8-14.
---
§ 19.
En tidsbegrænset opholdstilladelse
kan inddrages:
1)-10) ---
11)
Når opholdstilladelsen er betinget
af, at udlændingen og personer, der
6.
I
§ 19, stk. 1, nr. 11,
ændres »§ 9 f,
meddeles opholdstilladelse som følge af stk. 6« til: »§ 9 f, stk. 7«.
familiemæssig tilknytning til udlændin-
gen, ikke modtager offentlig hjælp til
forsørgelse under opholdet her i landet,
jf. § 9 f, stk. 6, og udlændingen eller
personer, der meddeles opholdstilladel-
se som følge af familiemæssig tilknyt-
ning til udlændingen, modtager offentlig
hjælp til forsørgelse. Kommunalbesty-
relsen afgiver efter anmodning fra Ud-
lændingestyrelsen en udtalelse om,
hvorvidt udlændingen eller personer,
der meddeles opholdstilladelse som
følge af familiemæssig tilknytning til
udlændingen, under opholdet her i lan-
det har modtaget offentlig hjælp til for-
sørgelse.
Side
23/25
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Lovudkast om obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre for religiøse forkyndere mv., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
12)-14) ---
Stk. 2-12.
---
§ 33.
---
Stk. 1-4.
---
Stk. 5.
Ansøgning om opholdstilladelse,
7.
I
§ 33, stk. 5,
ændres »§ 9 f, stk. 8«
som tillades indgivet her i landet, jf. § 9,
til: »§ 9 f, stk. 9«.
stk. 21, § 9 a, stk. 4-6, § 9 c, stk. 6, § 9
f, stk. 8, § 9 i, stk. 3 og 4, § 9 j, stk. 2 og
3, § 9 k, stk. 2 og 3, § 9 l, stk. 2 og 3, §
9 m, stk. 2 og 3, § 9 n, stk. 2 og 3, og §
9 p, stk. 2 og 3, og ansøgning om op-
holdstilladelse efter § 9 d tillægges op-
sættende virkning med hensyn til udrej-
sefristen.
Stk. 6-15.
---
§
52 b.
For Udlændingenævnet kan
indbringes klager over følgende afgørel-
ser, som Udlændingestyrelsen har truf-
fet:
1)-2)
---
3)
Afslag på ansøgninger om forlængel-
se af opholdstilladelse meddelt efter § 9,
§ 9 c, stk. 1, § 9 d og § 9 f, jf. nr. 1 og 2,
herunder afgørelser om lovligt forfald,
jf. § 9, stk. 30, og § 9 f, stk. 5, og afgø-
relser om inddragelse af sådanne op-
holdstilladelser, jf. § 11, stk. 2, og § 19.
4)
---
5) Afgørelser om afvisning af ansøgnin-
9.
I
§ 52 b, stk. 1, nr. 5,
ændres »§ 9 f,
ger om opholdstilladelse efter § 9, stk. stk. 8« til: »§ 9 f, stk. 9«.
21, § 9 c, stk. 6, og § 9 f, stk. 8, jf. nr. 1
og 2, samt afgørelser om afvisning af en
ansøgning om opholdstilladelse, jf. § 47
Side
24/25
8.
I
§ 52 b, stk. 1, nr. 3,
ændres »herun-
der afgørelser om lovligt forfald, jf. § 9,
stk. 30, og § 9 f, stk. 5« til: »herunder
afgørelser om lovligt forfald, jf. § 9, stk.
30, afgørelser om fritagelse og lovligt
forfald, jf. § 9 f, stk. 6«.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 250: Lovudkast om obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre for religiøse forkyndere mv., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
b.
6)-12) ---
Stk. 6-7.
---
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar
2017.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1, finder ikke anvendelse
for udlændinge, som inden lovens
ikrafttræden har indgivet ansøgning om
opholdstilladelse i medfør af udlændin-
gelovens § 9 f, stk. 1.
Stk. 3.
§ 1, nr. 3, finder ikke anvendelse
for udlændinge, som inden lovens
ikraft-træden har gennemført et under-
visningsforløb i dansk familieret efter
den hidtil gældende bestemmelse i ud-
lændingelovens § 9 f, stk. 5.
For disse udlændinge finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, men kan ved kongelig anord-
ning sættes helt eller delvist i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændrin-
ger, som de færøske og grønlandske
forhold tilsiger.
Side
25/25