GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af "Eurodac" til
sammenligning af fingeraftryk med henblik på en effektiv anvendelse af [forordning (EU)
Nr. 604/2013 om fastsættelse af kriterier og procedurer til afgørelse af, hvilken med-
lemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en ansøgning om international beskyttelse,
der er indgivet af en tredjelandsstatsborger eller en statsløs i en af medlemsstaterne],
identificering af en tredjelandsstatsborger eller en statsløs person med ulovligt ophold
og om medlemsstaternes retshåndhævende myndigheders og Europols adgang til at
indgive anmodning om sammenligning med Eurodac-oplysninger med henblik på rets-
håndhævelse (omarbejdning)
9. september 2016
KOM(2016) 272 endelig
Nyt notat
Nærværende grund- og nærhedsnotat sendes tillige til Udvalget for Udlændinge- og Inte-
grationspolitik.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet
1
.
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til omarbejdning af Eurodac-forordningen. Formålet er
bl.a. at styrke identifikationen af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold og tredje-
landsstatsborgere, som er indrejst ulovligt i EU ved de ydre grænser, idet disse oplysninger
kan hjælpe medlemsstaterne, når der skal udstedes nye rejsedokumenter til en tredje-
landsstatsborger med henblik på tilbagesendelse. Efter forslaget udvides kategorierne af
data, som opbevares i Eurodac-systemet, til bl.a. at omfatte ansigtsbillede. Aldersgrænsen
for optagelse af fingeraftryk nedsættes fra 14 år til 6 år. Forslaget skal desuden sikre en
bedre deling og anvendelse af oplysninger med henblik på at styrke identifikation og tilba-
gesendelse. Forslaget er omfattet af retsforbeholdet. I henhold til Danmarks parallelaftale
har Danmark mulighed for at tilslutte sig forslaget på mellemstatsligt grundlag, hvis Dan-
mark inden 30 dage efter vedtagelsen giver meddelelse til Kommissionen om, at man vil
gennemføre indholdet af ændringerne i national lovgivning. Nærhedsprincippet vurderes
opfyldt. Hvis Danmark tilslutter sig forslaget vurderes det at have lovgivningsmæssige og
statsfinansielle konsekvenser. Regeringen er umiddelbart positivt indstillet over for forsla-
get.
Udlændinge-, Integrations-
og Boligministeriet
Internationalt
Udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
6198 4000
www.uibm.dk
1
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF),
tredje del, afsnit V. Ifølge protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke i vedtagelsen af
foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, og ifølge protokollen er ingen af
de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for Danmark, ligesom de ikke
finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
Danmark har imidlertid en parallelaftale i forhold til den gældende Eurodac-forordning, der giver
Danmark ret til fortsat at være tilsluttet retsakten med ændringer på mellemstatsligt grundlag,
såfremt Danmark inden 30 dage efter vedtagelsen giver meddelelse til Kommissionen om, at man vil
gennemføre indholdet af ændringerne i national lovgivning, jf. parallelaftalens artikel 3, stk. 2. Hvis
Danmark beslutter ikke at gennemføre sådanne ændringer, følger det af parallelaftalens artikel 3,
stk. 7, at aftalen som udgangspunkt betragtes som opsagt.
Side
1/8