Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del Bilag 243
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven og kildeskatteloven
(O
pholdstilladelse med henblik på ansættelse på forskningscenteret European Spallation Source i Sverige,
europæiske forskningsinfrastrukturkonsortiers anvendelse af skatteordningen for udenlandske forskere og
nøglemedarbejdere m.v.
)
§1
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016, som ændret bl.a. ved lov nr. 661 af 8. juni
2016 og lov nr. 612 af 8. juni 2016, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 4 a, stk. 2,
indsættes efter ”§ 9 a, stk. 2”: ”eller 3”.
2.
I
§ 4 c, stk. 4, nr. 5,
ændres ”§ 9 a, stk. 2, nr. 1-10 eller 12” til: ”§ 9 a, stk. 2, nr. 1-10, 12, eller stk. 3”.
3.
I
§ 9, stk. 36,
udgår ”efter forhandling med børne- og undervisningsministeren”.
4.
I
§ 9 a, stk. 1,
ændres ”stk. 2” til: ”stk. 2 og 3”.
5.
I
§ 9 a, stk. 2, nr. 10,
ændres ”stk. 13” til: ”stk. 14”.
6.
I
§ 9 a, stk. 2, nr. 12, stk. 15,
der bliver stk. 16,
stk. 17,
der bliver stk. 18, og to steder i
stk. 19,
der bliver
stk. 20, ændres ”stk. 16” til: ”stk. 17”.
7.
I
§ 9 a
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
”Stk.
3.
Der kan efter ansøgning gives opholdstilladelse til en udlænding, der deltager i en ph.d.-uddannelse
eller har indgået aftale eller fået tilbud om ansættelse på forskningscenteret European Spallation Source
(ESS) i Sverige, hvis deltagelsen eller ansættelsen er knyttet til ESS’s forskningsmæssige virksomhed.
Opholdstilladelse kan alene meddeles, hvis en tilsvarende deltagelse eller ansættelse i Danmark ville kunne
danne grundlag for opholdstilladelse. Opholdstilladelse skal betinges af, at udlændingen forud for
afgørelsen om opholdstilladelse eller inden for en frist fastsat i afgørelsen dokumenterer at have ret til at
arbejde i Sverige.”
Stk. 3-20 bliver herefter stk. 4-21.
8.
I
§ 9 a, stk. 3, 1. pkt.,
der bliver stk. 4, 1. pkt., indsættes efter ”stk. 2”: ”og 3”.
9.
Fire steder i
§ 9 a, stk. 4,
der bliver stk. 5, indsættes efter ”stk. 2, nr. 1-8, 10 og 12”: ”og stk. 3”.
10.
I
§ 9 a, stk. 6,
der bliver stk. 7, indsættes efter ”stk. 2”: ”og 3”, ”stk. 4, 1. pkt.” ændres til: ”stk. 5, 1. pkt.”
og ”Stk. 4, 3. pkt.” ændres til: ”Stk. 5, 3. pkt.”.
11.
I
§ 9 a, stk. 9,
der bliver stk. 10, indsættes efter ”stk. 2, nr. 1-8, 10 og 12”: ”og stk. 3”.
12.
I
§ 9 a, stk. 10,
der bliver stk. 11, ændres ”stk. 2, nr. 1 eller 2 eller nr. 12, litra a-c” til: ”stk. 2, nr. 1, 2, 12,
litra a-c, eller stk. 3”, og ”Stk. 3 og 9” ændres til: ”Stk. 4 og 10”.
13.
I
§ 9 a, stk. 18,
der bliver stk. 19, ændres ”stk. 19” til: ”stk. 20”.
1
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 243: LOVUDKAST - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og kildeskatteloven m.v., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
14.
I
§ 9 a, stk. 20,
der bliver stk. 21, ændres ”stk. 16-19” til: ”stk. 17-20”.
15.
I
§ 9 a, stk. 21,
der bliver stk. 22, ændres ”stk. 2, nr. 3” til: ”stk. 2, nr. 2”.
16.
I
§ 9 h, stk. 1, nr. 4,
indsættes efter ”§ 9 a, stk. 2, nr. 1-12”: ”, og stk. 3”.
17.
I
§ 9 h, stk. 1, nr. 13,
ændres ”§ 9 a, stk. 10” til: ”§ 9 a, stk. 11”.
18.
I
§ 9 h, stk. 3,
ændres ” § 9 a, stk. 16” til: ” § 9 a, stk. 17”.
19.
I
§ 9 h, stk. 7, § 33, stk. 5,
og
§ 52 b, stk. 2, nr. 3,
ændres ”§ 9 a, stk. 4-6” til: ”§ 9 a, stk. 5-7”.
20.
I
§ 9 m, stk. 1,
ændres ”§ 9 a, stk. 2, nr. 1-12, eller stk. 10” til: ”§ 9 a, stk. 2, nr. 1-12, stk. 3 eller 11”.
21.
I
§ 17, stk. 5,
indsættes efter ”§ 9 a, stk. 2, nr. 3 og 12,”: ”og stk. 3,”.
22.
I
§ 19, stk. 1,
indsættes efter nr. 7 som nyt nummer:
”8) Når opholdstilladelse er betinget af, at udlændingen inden for en frist fastsat i afgørelsen om
opholdstilladelse dokumenterer at have ret til at arbejde i Sverige, jf. § 9 a, stk. 3, 3. pkt., og udlændingen
ikke inden for fristen fremlægger en sådan dokumentation.”
Nr. 8-13 bliver herefter nr. 9-14.
23.
I
§ 19, stk. 1, nr. 8,
der bliver nr. 9, ændres ”§ 9 a, stk. 3, 1. pkt.” til: ”§ 9 a, stk. 4, 1. pkt.”.
24.
I
§ 19, stk. 1, nr. 9,
der bliver nr. 10, ændres ”§ 9 a, stk. 3, 4. pkt.” til: ”§ 9 a, stk. 4, 4. pkt.”.
25.
I
§ 44 e, stk. 3,
ændres ”§ 9 a, stk. 2” til: ”§ 9 a, stk. 2 eller 3”.
26.
I
§ 48 h
ændres ”stk. 14” til: ”stk. 15”.
27.
I
§ 52 b, stk. 2, nr. 5,
ændres ”§ 9 a, stk. 16” til: ”§ 9 a, stk. 17”.
28.
I
§ 52 b, stk. 2, nr. 6,
ændres ”§ 9 a, stk. 18” til: ”§ 9 a, stk. 19” og to steder ændres ”§ 9 a, stk. 19” til: ”§
9 a, stk. 20”.
§2
I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 117 af 29. januar 2016, som ændret ved § 3 i lov nr. 1884 af 29.
december 2015, § 2 i lov nr. 428 af 18. maj 2016 og § 8 i lov nr. 652 af 8. juni 2016, foretages følgende
ændring:
1.
I
§ 48 E, stk. 2,
indsættes efter ”udlandet, Færøerne eller Grønland”: ”, jf. dog 2. pkt.”, og som
2. pkt.
indsættes: ”1. pkt. gælder ikke personer ansat ved et europæisk forskningsinfrastrukturkonsortium (ERIC),
som er oprettet i henhold til Rådets forordning (EF) nr. 723/2009.”
§3
2
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 243: LOVUDKAST - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og kildeskatteloven m.v., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
Stk. 2.
§ 2 har virkning for personer, der den 1. januar 2017 eller senere ansættes ved et europæisk
forskningsinfrastrukturkonsortium (ERIC), som er oprettet i henhold til Rådets forordning (EF) nr. 723/2009.
§4
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i
kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske eller grønlandske forhold tilsiger.
3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 243: LOVUDKAST - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og kildeskatteloven m.v., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. INDLEDNING
............................................................................................................................................................... 5
1.1. L
OVFORSLAGETS HOVEDINDHOLD
............................................................................................................................. 5
1.2. L
OVFORSLAGETS BAGGRUND OG FORMÅL
.................................................................................................................. 5
2. OPHOLDSTILLADELSE PÅ BAGGRUND AF ANSÆTTELSE VED EUROPEAN SPALLATION SOURCE
(ESS)
.................................................................................................................................................................................. 6
2.1. G
ÆLDENDE RET
........................................................................................................................................................ 6
2.2. U
DLÆNDINGE
-, I
NTEGRATIONS
-
OG
B
OLIGMINISTERIETS OVERVEJELSER
..................................................................... 6
3. ÆNDRING AF KILDESKATTELOVEN
..................................................................................................................... 9
3.1. G
ÆLDENDE RET
........................................................................................................................................................ 9
3.2. S
KATTEMINISTERIETS OVERVEJELSER
......................................................................................................................... 9
4. ØKONOMISKE OG ADMINISTRATIVE KONSEKVENSER FOR DET OFFENTLIGE
...................................... 9
5. ØKONOMISKE OG ADMINISTRATIVE KONSEKVENSER FOR ERHVERVSLIVET M.V.
............................... 9
6. ADMINISTRATIVE KONSEKVENSER FOR BORGERNE
................................................................................... 10
7. MILJØMÆSSIGE KONSEKVENSER
...................................................................................................................... 10
8. FORHOLDET TIL EU-RETTEN
............................................................................................................................... 10
9. HØRTE MYNDIGHEDER OG ORGANISATIONER M.V.
..................................................................................... 10
10. SAMMENFATTENDE SKEMA
............................................................................................................................... 10
4
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 243: LOVUDKAST - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og kildeskatteloven m.v., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1. Indledning
1.1. Lovforslagets hovedindhold
Lovforslaget skal udmønte de dele af aftale om forbedrede vilkår for rekruttering af højtkvalificeret
arbejdskraft til European Spallation Source, som kræver ændring af udlændingeloven og kildeskatteloven.
Aftalen blev indgået den 24. august 2016 mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti.
1.2. Lovforslagets baggrund og formål
European Spallation Source (ESS) er en neutronspredningsfacilitet, der fungerer som et meget avanceret
mikroskop. ESS er konstrueret som et europæisk forskningsinfrastukturkonsortium, et såkaldt ERIC
(European Research Infrastructure Consortium), hvilket betyder, at ESS er etableret i henhold til EU’s
rammebestemmelser for fælles anlæg af europæisk interesse. Det primære anlæg bliver bygget i Lund,
Sverige, mens et Data Management and Software Centre (DMSC) bliver placeret i København.
ESS vil blive et af verdens mest avancerede forskningsfaciliteter.
Investeringen i ESS sker i samarbejde mellem Danmark, Sverige og en lang række europæiske partnerlande.
Sverige og Danmark deler værtsskabet for ESS og bidrager sammenlagt med lige under halvdelen af
konstruktionsomkostningerne, mens den resterende finansiering tilvejebringes af europæiske partnerlande og
EU.
ESS vil beskæftige ca. 500 personer, når faciliteten er fuldt operationsdygtig i år 2025. Det anslås, at 60-80
tredjelandsstatsborgere vil blive ansat ved hovedfaciliteten i Lund, mens omkring 60 personer vil blive ansat
på det nævnte Data Management and Software Centre i København. Det forventes, at ESS vil levere de
første neutroner til forskningsbrug i 2019.
Etableringen af ESS forventes at opbygge et særligt innovationssystem i Øresundsregionen. ESS vil blive et
samlingspunkt for nogle af verdens bedste forskere på det materiale- og bioteknologiske område, og med
tiden vil det også kunne tiltrække en række udenlandske videnstunge virksomheder til Danmark. Det vil
være en samfundsøkonomisk gevinst for Danmark. Effektanalyser peger på, at gevinsten for Danmark
særligt afhænger af en succesfuld kompetenceoverførsel fra ESS til Danmark i form af tiltrækning af
højtspecialiserede ESS-ansatte til eksisterende og nye virksomheder i Danmark.
Denne kompetenceoverførsel ønsker aftalepartierne bag aftalen om forbedrede vilkår for rekruttering af
højtkvalificeret arbejdskraft til European Spallation Source at understøtte.
Det indgår derfor i lovforslaget, at udlændinge, der deltager i en ph.d.-uddannelse eller har indgået aftale
eller fået tilbud om ansættelse på forskningscenteret ESS i Sverige, får mulighed for at opnå
opholdstilladelse i Danmark, hvis deltagelsen i ph.d.-uddannelsen eller ansættelsen på ESS er knyttet til
ESS’s forskningsmæssige virksomhed. Opfylder udlændingen de to nævnte betingelser kan den pågældende
få opholdstilladelse i Danmark, hvis en tilsvarende deltagelse eller ansættelse i Danmark ville kunne danne
grundlag for opholdstilladelse, såfremt ESS lå her i landet. Tilknytningen til Danmark i form af bopæl øger
sandsynligheden for, at højtspecialiserede ESS-ansatte efterfølgende tager arbejde i Danmark.
Aftalepartierne ønsker at understøtte muligheden for, at Danmark fuldt ud kan udnytte det potentiale, som
Danmarks investering i ESS indebærer.
Det indgår endvidere i lovforslaget, at ansatte ved et europæisk infrastrukturkonsortiums (ERIC) faste
driftssted i Danmark skal kunne anvende skatteordningen for udenlandske forskere og nøglemedarbejdere.
Det gælder også datacentret DMSC, der er ESS i Lunds faste driftssted i Danmark.
5
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 243: LOVUDKAST - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og kildeskatteloven m.v., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Ordningen lemper betingelserne for at anvende forskerskatteordningen og gør det dermed lettere for de
nævnte infrastrukturkonsortier, herunder ESS, at rekruttere højt kvalificerede udenlandske
nøglemedarbejdere og forskere, som bosætter sig i Danmark.
Endelig indebærer lovforslaget konsekvensændringer og enkelte præciseringer af udlændingeloven.
2. Opholdstilladelse på baggrund af ansættelse ved European Spallation Source (ESS)
2.1. Gældende ret
Det følger af udlændingelovens § 9 a, stk. 1, at der kan gives opholdstilladelse til en udlænding på grundlag
af beskæftigelse eller selvstændig erhvervsvirksomhed, jf. stk. 2. Efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, kan
der efter ansøgning gives opholdstilladelse til en udlænding efter en række nærmere oplistede
opholdsordninger, herunder positivlisten, beløbsordningen, fast-track ordningen, som forsker, gæsteforsker,
trainee, på baggrund af udlændingens særlige individuelle kvalifikationer, som ansat på en boreplatform
m.v., som ansat inden for landbrugsområdet eller som selvstændig erhvervsdrivende.
Det er en grundlæggende forudsætning for at få opholds- og arbejdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, at
udlændingen skal udføre beskæftigelsen i Danmark.
Herudover kan der dog efter ansøgning gives opholdstilladelse med henblik på jobsøgning til en udlænding,
der har afsluttet en dansk kandidat- eller ph.d.-uddannelse senest 6 måneder før ansøgningens indgivelse (det
såkaldte etableringskort). Dette følger af udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 9. Bestemmelsen er ikke til
hinder for, at udlændingen bor i Danmark og arbejder i et andet land, men ansættelse i udlandet kan ikke
danne grundlag for opholdstilladelse, når et etableringskort udløber.
Herudover er en række udlændinge med ret til ophold i Danmark eller med opholdstilladelse her i landet
fritaget for krav om arbejdstilladelse, jf. udlændingelovens § 14, stk. 1. Det drejer sig bl.a. om udlændinge
med opholdstilladelse som flygtninge efter udlændingelovens § 7 og udlændinge med opholdstilladelse som
familiesammenførte efter udlændingelovens § 9. At være fritaget for krav om arbejdstilladelse indebærer, at
det er uden betydning for udlændingens opholdstilladelse, hvor udlændingen arbejder. En udlænding med
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 eller § 9 kan således f.eks. bo i København og arbejde i
Sverige, hvis dette sker i overensstemmelse med relevante svenske regler.
2.2. Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets overvejelser
Med henblik på at understøtte, at Danmark får det maksimale udbytte af den danske investering i ESS-
projektet, bl.a. i form af kompetenceoverførsel fra højtspecialiserede ESS-ansatte til danske virksomheder,
foreslås det, at der indføres hjemmel til, at udlændinge, der deltager i en ph.d.-uddannelse eller har indgået
aftale eller fået tilbud om ansættelse på forskningscenteret European Spallation Source (ESS) i Sverige, får
mulighed for at opnå opholdstilladelse i Danmark, hvis deltagelsen eller ansættelsen er knyttet til ESS’s
forskningsmæssige virksomhed. Det forudsættes desuden, at en tilsvarende deltagelse eller ansættelse i
Danmark ville kunne danne grundlag for opholdstilladelse, såfremt ESS var placeret her i landet.
Det foreslås samtidig, at der skal kunne meddeles opholdstilladelse til medfølgende familie til udlændinge,
der får opholdstilladelse på baggrund af ansættelse ved ESS.
Med forslagene vil Danmark have de bedste forudsætninger for at tiltrække højt specialiserede ESS-ansatte
til virksomheder og forskningsinstitutioner i Danmark, da tilknytning til Danmark i form af bopæl og
herboende familie, der er i beskæftigelse, går i skole, daginstitution m.v., øger sandsynligheden for, at ESS-
ansatte efterfølgende tager arbejde her i landet. Aftalepartierne ønsker således med forslaget at indfri det
potentiale, som Danmarks investering i ESS indeholder.
6
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 243: LOVUDKAST - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og kildeskatteloven m.v., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Forslagene indebærer, at en udlænding, der deltager i en ph.d.-uddannelse eller er tilbudt ansættelse ved ESS
i Sverige, efter ansøgning kan få opholdstilladelse i Danmark, hvis deltagelsen i ph.d.-uddannelsen eller
ansættelsen er knyttet til ESS’s forskningsmæssige virksomhed. En forudsætning for meddelelse af
opholdstilladelse er desuden, at deltagelsen eller den tilbudte ansættelse i Danmark ville kunne danne
grundlag for opholdstilladelse, såfremt ESS var placeret her i landet. En udlænding vil f.eks. kunne få
opholdstilladelse på baggrund af en ansættelse med tilknytning til ESS’s forskningsvirksomhed inden for et
fagområde, hvor der er mangel på kvalificeret arbejdskraft (positivlisten), eller inden for et fagområde, hvor
ansættelsen indebærer en årlig aflønning på mindst 400.000 kr. (i 2016-niveau), eller hvis udlændingen er
tilbudt ansættelse som forsker. Der vil endvidere kunne meddeles opholdstilladelse, hvis udlændingen skal
deltage i en ph.d.-uddannelse tilknyttet ESS’s forskningsvirksomhed.
Reglen vil bl.a. kunne omfatte forskere, ingeniører, teknisk højtuddannet personale, ph.d.-studerende og
andre højtkvalificerede ansatte ved ESS, der udfører funktioner, der har tilknytning til ESS’s
forskningsvirksomhed. Udlændinge, der udfører funktioner uden tilknytning til ESS’s forskningsvirksomhed,
vil derimod ikke kunne få opholdstilladelse efter bestemmelsen. Det gælder f.eks. administrativt personale
og kantinepersonale.
Udlændingen skal inden Styrelsen for International Rekruttering og Integration træffer afgørelse fremlægge
dokumentation for deltagelsen i en ph.d.-uddannelse eller for det konkrete ansættelsestilbud ved ESS.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration skal på baggrund af den fremlagte dokumentation
kunne vurdere deltagelsens eller ansættelsens karakter med henblik på at kunne tage stilling til, om der er
tale om en deltagelse eller en stilling med tilknytning til ESS’s forskningsvirksomhed.
Hvis udlændingen på tidspunktet for Styrelsen for International Rekruttering og Integrations afgørelse endnu
ikke er i besiddelse af dokumentation for, at vedkommende må arbejde i Sverige, vil styrelsen i afgørelsen
fastsætte en frist for, hvornår styrelsen senest skal modtage denne dokumentation. Fristen vil som
udgangspunkt blive fastsat til 3 måneder men kan forlænges, f.eks. hvis udlændingen dokumenterer at have
en verserende sag hos de svenske udlændingemyndigheder. Hvis udlændingen er fritaget for arbejdstilladelse
i Sverige, skal der fremlægges dokumentation for dette. Såfremt udlændingen ikke fremlægger den fornødne
dokumentation, vil opholdstilladelsen blive inddraget.
Det bemærkes, at udlændinge, der indgiver ansøgning om opholdstilladelse med henblik på ansættelse ved
ESS i Sverige, skal betale et gebyr svarende til det gebyr, der i dag skal indbetales for at indgive ansøgning
om opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse, jf. herved udlændingelovens § 9 h, stk. 1, nr. 4.
Opholdstilladelsen med henblik på beskæftigelse ved ESS i Sverige vil som udgangspunkt ikke give
mulighed for at tage arbejde her i landet. Hvis udlændingen ønsker at arbejde i Danmark ved siden af
beskæftigelsen ved ESS, skal udlændingen indgive særskilt ansøgning herom. Det betyder, at en udlænding
med opholdstilladelse med henblik på ansættelse ved ESS i Sverige, som ved siden af ansættelsen ved ESS,
ønsker at være tilknyttet som forsker til f.eks. et dansk universitet, skal indgive ansøgning om
arbejdstilladelse til bibeskæftigelse. En sådan ansøgning skal indgives til Styrelsen for International
Rekruttering og Integration. Det vil være et krav for at få arbejdstilladelse til bibeskæftigelse, at ansættelsen i
Danmark sker på sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår. En udlænding, der meddeles opholdstilladelse på
baggrund af deltagelse i en ph.d.-uddannelse ved ESS, vil dog samtidig få ret til at arbejde 20 timer om ugen
i Danmark ved siden af ph.d.-deltagelsen i ESS. Hermed sidestilles ph.d.-deltagere ved ESS med
udlændinge, der har opholdstilladelse i Danmark på baggrund af ph.d.-deltagelse her i landet.
Forslagene indebærer endvidere, at medfølgende familie til udlændinge, der har opholdstilladelse med
henblik på ansættelse ved ESS i Sverige, efter ansøgning kan få opholdstilladelse her i landet. Medfølgende
familie omfatter som det altovervejende udgangspunkt alene ægtefælle, registreret partner eller fast samlever
samt hjemmeboende børn under 18 år. Eventuel medfølgende familie vil, som det i øvrigt gælder for
medfølgende familie til udenlandske arbejdstagere i Danmark, være undtaget for krav om arbejdstilladelse.
7
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 243: LOVUDKAST - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og kildeskatteloven m.v., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Meddelelse af opholdstilladelse på baggrund af ansættelse ved ESS i Sverige forudsætter, at udlændingen
under sit ophold i Danmark kan forsørge sig selv og eventuelle personer, som meddeles opholdstilladelse
som følge af familiemæssig tilknytning til udlændingen. Opholdstilladelse vil således blive betinget af, at
udlændingen og eventuel medfølgende familie ikke modtager hjælp efter lov om aktiv socialpolitik. Det
svarer til, hvad der i øvrigt gælder for udlændinge med opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse her i
landet samt deres eventuelle medfølgende familie.
Udlændinge med opholdstilladelse på baggrund af ansættelse ved ESS i Sverige vil være fritaget for
bortfaldsreglerne. Hermed vil udlændinge med opholdstilladelse på baggrund af ansættelse ved ESS i
Sverige få samme fleksible vilkår som udenlandske forskere, der arbejder her i landet.
Det foreslås endvidere, at udlændinge, der har opholdstilladelse med henblik på ansættelse ved ESS i
Sverige, omfattes af jobskiftereglen i udlændingelovens § 9 a, stk. 9, der med lovforslaget bliver § 9 a, stk.
10. Det følger af jobskiftereglen, at en udlænding, der har indgået aftale eller fået tilbud om et nyt
ansættelsesforhold efter indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse i medfør af det nye ansættelsesforhold,
kan opholde sig i Danmark og arbejde i tiden, indtil der er taget stilling til, om udlændingen kan meddeles en
ny opholdstilladelse. En udlænding, der ansættes i en anden stilling ved ESS i Sverige, eller som tilbydes
arbejde i Danmark, vil således kunne fortsætte opholdet her i landet og påbegynde det nye arbejde straks
efter ansøgningens indgivelse. Det svarer til, hvad der gælder for udlændinge, der har opholdstilladelse med
henblik på beskæftigelse ved en stedfæstet arbejdsgiver i Danmark. Det bemærkes, at ansøgning om ny
opholdstilladelse skal indgives senest på det tidspunkt, hvor udlændingen påbegynder det nye arbejde.
Yderligere foreslås det, at udlændinge, der har opholdstilladelse med henblik på ansættelse ved ESS i
Sverige, omfattes af den gældende regel i udlændingelovens § 9 a, stk. 10, der med lovforslaget bliver § 9 a,
stk. 11, om jobsøgningsophold ved uforskyldt ledighed. Reglen indebærer, at en udlænding, der bliver
uforskyldt ledig, kan gives opholdstilladelse i op til 6 måneder fra ansættelsens ophør med henblik på at søge
nyt arbejde. Forslaget betyder, at en udlænding med opholdstilladelse med henblik på ansættelse ved ESS i
Sverige, der bliver uforskyldt ledig, vil kunne opholde sig i Danmark i 6 måneder for at søge arbejde her i
landet eller søge en ny stilling ved ESS. Det svarer til, hvad der gælder for udlændinge, der har
opholdstilladelse efter positivlisten, beløbsordningen eller fast-track ordningen. Det bemærkes, at
udlændingen, senest umiddelbart efter at udlændingens ansættelsesforhold er ophørt, skal indgive ansøgning
om 6 måneders jobsøgningsophold.
Forslaget om at lade udlændinge med opholdstilladelse på baggrund af ansættelse ved ESS i Sverige omfatte
af jobskiftereglen og reglen om 6 måneders jobsøgningsophold ved uforskyldt ledighed, sikrer en let og
smidig adgang til, at disse udlændinge kan tage arbejde her i landet til gavn for eksisterende og nye
virksomheder i Danmark.
Ansøgning om opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse ved ESS i Sverige og forlængelse af en sådan
opholdstilladelse skal indgives til Styrelsen for International Rekruttering og Integration. Afslag på
opholdstilladelse og forlængelse af opholdstilladelsen vil kunne påklages til Udlændingenævnet, jf.
udlændingelovens § 52 b, stk. 2, nr. 1.
Hvis udlændingen ikke længere opfylder betingelserne for sin opholdstilladelse, f.eks. hvis vedkommende
ikke længere er ansat ved ESS, vil Styrelsen for International Rekruttering og Integration inddrage
opholdstilladelsen. Der vil dog i en inddragelsessituation skulle tages hensyn til udlændingen og dennes
eventuelle families tilknytning til Danmark m.v., jf. udlændingelovens § 26. Dette vil være i situationer, hvor
inddragelsen efter en konkret vurdering må antages at virke særlig belastende for udlændingen.
Styrelsen for International Rekruttering og Integrations afgørelse om inddragelse vil kunne påklages til
Udlændingenævnet, jf. udlændingelovens § 52 b, stk. 2, nr. 2.
8
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 243: LOVUDKAST - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og kildeskatteloven m.v., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
3. Ændring af kildeskatteloven
3.1. Gældende ret
Den særlige skatteordning for udenlandske forskere og nøglemedarbejdere – forskerskatteordningen – kan
anvendes af enhver, der opfylder en række objektive betingelser. Opfylder forskeren eller
nøglemedarbejderen disse betingelser, kan den pågældende vælge at blive bruttobeskattet med 26 pct. plus
arbejdsmarkedsbidrag i en eller flere perioder af indtil fem års samlet varighed.
En af betingelserne er, at medarbejderen ikke må udføre arbejde uden for Danmark i et sådant omfang, at
beskatningsretten til lønnen overgår til udlandet i medfør af en dobbeltbeskatningsoverenskomst. Betingelsen
er indsat for at målrette forskerskatteordningen mod arbejde udført i Danmark.
Personer, der flytter til Danmark, og som bliver ansat hos et begrænset skattepligtigt ERIC med fast
driftssted her i landet, vil i udgangspunktet kunne blive omfattet af forskerskatteordningen. Det er en
betingelse for at kunne anvende forskerskatteordningen, at medarbejderen er knyttet til det faste driftssted,
og at lønnen udgør en driftsudgift for det faste driftssted.
Udfører de pågældende personer imidlertid en del af arbejdet i det land, hvor det pågældende ERIC er
placeret, vil det pågældende land kunne beskatte den del af lønnen, der vedrører dette arbejde, fordi
arbejdsgiveren, det pågældende ERIC, er placeret dér. Dermed er beskatningsretten til lønnen overgået til
udlandet, hvorfor det ikke er muligt at anvende forskerskatteordningen.
Det er således tilfældet for ESS i Lund og dets datacenter i Danmark. Datacentret skal bistå forskerne i Lund
med at bearbejde data fra eksperimenterne i Lund og DMSC-medarbejderne kommer til at udføre en del af
arbejdet i Lund.
3.2. Skatteministeriets overvejelser
I det omfang, de pågældende bosætter sig i Danmark og udfører en del af arbejdet ved ESS i Lund, vil
forskerskatteordningen som nævnt ikke kunne anvendes pga. værnsreglen om, at beskatningsretten til lønnen
ikke må overgå til udlandet i medfør af en dobbeltbeskatningsoverenskomst. Værnsreglen gælder derimod
ikke ansatte ved DMSC, som bosætter sig i Sverige. Disse personer kan anvende forskerskatteordningen,
uanset at de udfører en del af arbejdet i Sverige.
ESS lægger stor vægt på, at de ansatte ved datacentret DMSC i Danmark kan anvende
forskerskatteordningen, og set fra Danmarks synspunkt er det hensigtsmæssigt, at de ansatte ved DMSC
bosætter sig i Danmark, idet vilkårene for en succesfuld kompetenceoverførsel fra ESS til Danmark i form af
tiltrækning af højt specialiserede ESS-ansatte til eksisterende og nye virksomheder i Danmark dermed
optimeres. Det vil også gælde i andre henseender, hvor andre europæiske forskningsinfrastrukturkonsortier
måtte vælge at etablere faste driftssteder i Danmark.
Det foreslås derfor, at værnsreglen ændres, så den ikke gælder ansættelse ved europæiske
infrastrukturkonsortier (ERIC). Personer, der flytter til Danmark, og som bliver ansat hos ESS og knyttet til
ESS’ faste driftssted DMSC, vil dermed kunne anvende forskerskatteordningen, uanset at de udfører en del
af arbejdet i Sverige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lempelsen af forskerskatteordningen har ikke nævneværdige provenumæssige konsekvenser.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
9
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 243: LOVUDKAST - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og kildeskatteloven m.v., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1663711_0010.png
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at medføre administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 9. september 2016 til den 30. september 2016 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet,
Akademikernes
Centralorganisation,
Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd,
Beskæftigelsesrådet, Business Danmark, Bygge-, Anlægs- og Trækartellet, Centralorganisationernes
Fællesudvalg CFU, CEPOS, Cevea, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Danmarks
Skibsmæglerforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Danske Advokater,
Danske Havne, Danske Regioner, Danske Universiteter, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den
Kooperative Arbejdsgiver og interesseorganisation i Danmark, De regionale beskæftigelsesråd, Det Faglige
Hus,
DI,
Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen,
Finansrådet,
Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Foreningen Danske Revisorer, Frie
Funktionærer, FSR - danske revisorer, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Færøernes
Landsstyre, Gartneri-, land- og Skovbrugets Arbejdsgivere, Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre), HK,
Håndværksrådet, HORESTA, Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder, KL, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kraka, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse,
Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsorganisationen i Danmark,
Landsskatteretten, Ledernes Hovedorganisation, Politiforbundet i Danmark, Producentforeningen – The
Danish Producers Association, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, PROSA –
Forbundet af It-professionelle, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Etniske
Minoriteter, samtlige byretter, Skatteankestyrelsen, SOS mod Racisme, SRF Skattefaglig Forening,
Sundhedskartellet, Sø- og Handelsretten, Udlændingenævnet, 3F.
10. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Negative
konsekvenser/merudgifter
Ingen
10
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 243: LOVUDKAST - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og kildeskatteloven m.v., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1663711_0011.png
Miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenser for
borgerne
Forholdet til EU-retten
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af udlændingelovens § 4 a, stk. 2, at der i medfør af Schengenkonventionens artikel 18 kan
udstedes visum til længerevarende ophold med gyldighed begrænset til Danmark (langtidsvisum), dog højst
med en gyldighedsperiode på 1 år, til en udlænding, der er meddelt opholdstilladelse efter bl.a.
udlændingelovens § 9 a, stk. 2 (beskæftigelse), således at udlændingen kan indrejse her i landet og få udstedt
et opholdskort med biometriske kendetegn.
Med lovforslagets § 1, nr. 7, indsættes et nyt stykke 3 i udlændingelovens § 9 a, hvorefter der efter ansøgning
kan gives opholdstilladelse til en udlænding, der deltager i en ph.d.-uddannelse eller har indgået aftale eller
fået tilbud om ansættelse på forskningscenteret European Spallation Source (ESS) i Sverige, hvis deltagelsen
eller ansættelsen er knyttet til ESS’s forskningsmæssige virksomhed, og hvis en tilsvarende deltagelse eller
tilsvarende ansættelse i Danmark ville kunne danne grundlag for opholdstilladelse.
Forslaget i lovforslagets § 1, nr. 1, indebærer, at der vil kunne udstedes langtidsvisum til udlændinge med
opholdstilladelse efter den nye bestemmelse i udlændingelovens § 9 a, stk. 3, med henblik på, at de kan
indrejse her i landet og få udstedt et opholdskort med biometriske kendetegn. Det svarer således til, hvad der
gælder for øvrige ansøgninger om opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse.
Der henvises til afsnit 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Udlændingelovens § 4 c omhandler karensperioder for visum. I § 4 c, stk. 4, er opremset en række
undtagelsesbestemmelser til karensreglerne. Undtagelserne omfatter bl.a. udlændinge, der søger om
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, med henblik på beskæftigelse her i landet.
Med lovforslagets § 1, nr. 7, indsættes et nyt stykke 3 i udlændingelovens § 9 a, hvorefter der efter ansøgning
kan gives opholdstilladelse til en udlænding, der deltager i en ph.d.-uddannelse eller har indgået aftale eller
fået tilbud om ansættelse på forskningscenteret European Spallation Source (ESS) i Sverige, hvis deltagelsen
eller ansættelsen er knyttet til ESS’s forskningsmæssige virksomhed, og hvis en tilsvarende deltagelse eller
tilsvarende ansættelse i Danmark ville kunne danne grundlag for opholdstilladelse.
11
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 243: LOVUDKAST - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og kildeskatteloven m.v., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Forslaget i lovforslagets § 1, nr. 2, indebærer, at udlændinge, der søger opholdstilladelse efter den nye
bestemmelse i udlændingelovens § 9 a, stk. 3, ligeledes vil være undtaget for karensreglerne. Det svarer
således til, hvad der gælder for øvrige ansøgninger om opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse.
Der henvises til afsnit 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Ægtefællesammenføring er normalt betinget af, at udlændingen består en danskprøve på A1-niveau eller en
anden danskprøve på et tilsvarende eller højere niveau. Dette fremgår af udlændingelovens § 9, stk. 30.
Det fremgår af udlændingelovens § 9, stk. 36, at udlændinge-, integrations- og boligministeren efter
forhandling med børne- og undervisningsministeren fastsætter regler om bl.a. danskprøven på A1-niveau.
Ved kongelig resolution af 28. juni 2015 blev det besluttet at oprette et Udlændinge-, Integrations- og
Boligministerium.
Samtidig blev det besluttet, at ressortansvaret for sager vedrørende udlændingeområdet, herunder sager
vedrørende familiesammenføring og danskuddannelse, herunder test og prøver, skulle overføres fra
henholdsvis Justitsministeriet og Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold til
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet.
Den foreslåede ændring af udlændingelovens
§ 9, stk. 36,
er en følge af ressortomlægningen.
Til nr. 4
Det fremgår af udlændingelovens § 9 a, stk. 1, at der kan gives opholdstilladelse til en udlænding på
grundlag af beskæftigelse eller selvstændig erhvervsvirksomhed, jf. § 9 a, stk. 2. I § 9 a, stk. 2, oplistes i nr.
1-12 i hvilke tilfælde, der kan gives opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse eller selvstændig
erhvervsvirksomhed.
Med lovforslagets § 1, nr. 7, indsættes et nyt stykke 3 i udlændingelovens § 9 a, hvorefter der kan gives
opholdstilladelse med henblik på ansættelse på forskningscenteret European Spallation Source (ESS) i
Sverige.
Forslaget i lovforslagets § 1, nr. 4, om at ændre henvisningen i § 9 a, stk. 1, fra stk. 2 til stk. 2 og 3, er en
konsekvens af forslaget om at indsætte et nyt stykke 3 i § 9 a.
Til nr. 5
Med lovforslagets § 1, nr. 7, indsættes et nyt stykke 3 i udlændingelovens § 9 a, hvorefter der kan gives
opholdstilladelse med henblik på ansættelse på forskningscenteret European Spallation Source (ESS) i
Sverige.
Forslaget i lovforslagets § 1, nr. 5, om i udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 10, at ændre henvisningen fra stk.
13 til stk. 14 er en konsekvens af forslaget om at indsætte et nyt stykke 3 i § 9 a.
Til nr. 6
Med lovforslagets § 1, nr. 7, indsættes et nyt stykke 3 i udlændingelovens § 9 a, hvorefter der kan gives
opholdstilladelse med henblik på ansættelse på forskningscenteret European Spallation Source (ESS) i
Sverige.
12
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 243: LOVUDKAST - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og kildeskatteloven m.v., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Forslaget i lovforslagets § 1, nr. 6, om i udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 12, stk. 15, 17 og to steder i stk.
19, at ændre henvisningen fra stk. 16 til stk. 17 er konsekvenser af forslaget om at indsætte et nyt stykke 3 i §
9 a.
Til nr. 7
Efter den foreslåede bestemmelse i
§ 9 a, stk. 3, 1. pkt.,
kan der efter ansøgning gives opholdstilladelse til en
udlænding, der deltager i en ph.d.-uddannelse eller har indgået aftale eller fået tilbud om ansættelse på
forskningscenteret European Spallation Source (ESS) i Sverige, hvis deltagelsen eller ansættelsen er knyttet
til ESS’s forskningsmæssige virksomhed.
Forslaget indebærer, at en udlænding, der skal deltage i en ph.d.-uddannelse eller er tilbudt ansættelse ved
ESS i Sverige, efter ansøgning kan få opholdstilladelse i Danmark, hvis deltagelsen eller ansættelsen er
knyttet til ESS’s forskningsmæssige virksomhed. Det er således en grundlæggende forudsætning for at opnå
opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse, at deltagelsen eller ansættelsen er knyttet til ESS’s
forskningsmæssige virksomhed.
Efter den foreslåede bestemmelse i
§ 9 a, stk. 3, 2. pkt.,
kan opholdstilladelse alene meddeles, hvis en
tilsvarende deltagelse eller ansættelse i Danmark ville kunne danne grundlag for opholdstilladelse.
Dette indebærer, at en udlænding, der opfylder betingelserne i den foreslåede bestemmelse i § 9 a, stk. 3, 1.
pkt., dvs. for det første at udlændingen skal deltage i en ph.d.-uddannelse eller er tilbudt ansættelse ved ESS i
Sverige, og for det andet at deltagelsen eller ansættelsen er knyttet til ESS’s forskningsmæssige virksomhed,
kan få opholdstilladelse, hvis deltagelsen eller ansættelsen i Danmark kunne danne grundlag for
opholdstilladelse, såfremt ESS var placeret her i landet, jf. herved den foreslåede bestemmelse i § 9 a, stk. 3,
2. pkt.
En udlænding vil f.eks. kunne få opholdstilladelse på baggrund af en ansættelse med tilknytning til ESS’s
forskningsvirksomhed inden for et fagområde, hvor der er mangel på kvalificeret arbejdskraft (positivlisten),
eller hvis inden for et fagområde, hvor ansættelsen indebærer en årlig aflønning på mindst 400.000 kr. (i
2016-niveau), eller hvis udlændingen er tilbudt ansættelse som forsker. Der vil endvidere kunne meddeles
opholdstilladelse, hvis udlændingen skal deltage i en ph.d.-uddannelse tilknyttet ESS’s
forskningsvirksomhed.
Reglen vil bl.a. kunne omfatte forskere, ingeniører, teknisk højtuddannet personale, ph.d.-studerende og
andre højtkvalificerede ansatte ved ESS, der udfører funktioner, der har tilknytning til ESS’s
forskningsvirksomhed. Udlændinge, der udfører funktioner uden tilknytning til ESS’s forskningsvirksomhed
vil derimod ikke kunne få opholdstilladelse efter bestemmelsen. Det gælder f.eks. administrativt personale
og kantinepersonale.
Udlændingen skal ved ansøgningens indgivelse fremlægge dokumentation for deltagelsen i en ph.d.-
uddannelse eller for det konkrete ansættelsestilbud ved ESS. Styrelsen for International Rekruttering og
Integration skal på baggrund af den fremlagte dokumentation kunne vurdere deltagelsens eller ansættelsens
karakter med henblik på at kunne tage stilling til, om der er tale om en deltagelse eller en stilling med
tilknytning til ESS’s forskningsvirksomhed.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration vil ikke vurdere om løn- og ansættelsesvilkår er
sædvanlige. Dog skal den tilbudte løn have en sådan størrelse, at udlændingen kan forsørge sig selv og
eventuel medfølgende familie.
Opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse ved ESS i Sverige vil som udgangspunkt ikke give mulighed
for at tage arbejde her i landet. Hvis udlændingen ønsker at arbejde i Danmark ved siden af beskæftigelsen
13
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 243: LOVUDKAST - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og kildeskatteloven m.v., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
ved ESS, skal udlændingen indgive særskilt ansøgning herom. Det betyder, at en udlænding med
opholdstilladelse med henblik på ansættelse ved ESS i Sverige, som ved siden af denne ansættelse ønsker at
være tilknyttet som forsker til f.eks. et dansk universitet, skal indgive ansøgning om arbejdstilladelse til
bibeskæftigelse. En sådan ansøgning skal indgives til Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Det vil være et krav for at få arbejdstilladelse til bibeskæftigelse, at ansættelsen i Danmark sker på
sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår. En udlænding, der meddeles opholdstilladelse på baggrund af
deltagelse i en ph.d.-uddannelse ved ESS, vil dog samtidig få ret til at arbejde 20 timer om ugen i Danmark
ved siden af ph.d.-deltagelsen i ESS. Hermed sidestilles ph.d.-deltagere ved ESS med udlændinge, der har
opholdstilladelse i Danmark på baggrund af ph.d.-deltagelse her i landet.
En opholdstilladelse efter bestemmelsen vil, som det i øvrigt gælder for opholdstilladelser meddelt med
henblik på beskæftigelse, blive givet med henblik på midlertidigt ophold.
Opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse ved ESS vil blive meddelt for en periode på og til 4 år med
mulighed for forlængelse.
Ansøgning om opholdstilladelse og forlængelse af opholdstilladelse vil skulle indgives til Styrelsen for
International Rekruttering og Integration. Træffer styrelsen afgørelse om afslag på opholdstilladelse eller
forlængelse af opholdstilladelse vil afgørelsen kunne påklages til Udlændingenævnet, jf. udlændingelovens §
52 b, stk. 2, nr. 1.
Hvis udlændingen ikke længere opfylder betingelserne for sin opholdstilladelse, f.eks. hvis vedkommende
ikke længere er ansat ved ESS, vil Styrelsen for International Rekruttering og Integration inddrage
opholdstilladelsen. Der vil dog i en inddragelsessituation skulle tages hensyn til udlændingen og dennes
eventuelle families tilknytning til Danmark m.v., jf. udlændingelovens § 26. Dette vil være i situationer, hvor
inddragelsen efter en konkret vurdering må antages at virke særlig belastende for udlændingen.
Styrelsen for International Rekruttering og Integrations afgørelse om inddragelse vil kunne påklages til
Udlændingenævnet, jf. udlændingelovens § 52 b, stk. 2, nr. 2.
Der henvises til afsnit 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens
§ 9 a, stk. 3, 3. pkt.,
at opholdstilladelse i
Danmark med henblik på ansættelse ved ESS i Sverige skal betinges af, at udlændingen forud for afgørelsen
om opholdstilladelse eller inden for en frist fastsat i afgørelsen dokumenterer at have ret til at arbejde i
Sverige.
Det er en forudsætning for at kunne få opholdstilladelse i Danmark med henblik på beskæftigelse ved ESS i
Sverige, at udlændingen har ret til at arbejde i Sverige. I nogle tilfælde vil udlændingen allerede have
arbejdstilladelse i Sverige, når udlændingen søger opholdstilladelse i Danmark, ligesom nogle kan være
fritaget for arbejdstilladelse i Sverige. Der vil dog formentlig også være tilfælde, hvor udlændingen søger
opholdstilladelse i Danmark parallelt med, at udlændingen søger de fornødne tilladelser i Sverige. For at
sikre, at eventuelle forskelle i sagsbehandlingstiderne hos de danske henholdsvis svenske
udlændingemyndigheder ikke får betydning for, om en ansøgning kan imødekommes i Danmark, foreslås
det, at Styrelsen for International Rekruttering og Integration kan fastsætte en frist for, hvornår styrelsen
senest skal have dokumentation for, at udlændingen må arbejde i Sverige.
Styrelsen vil i afgørelsen fastsætte en frist, hvis udlændingen ikke senest, når styrelsen træffer afgørelse om
opholdstilladelse, har fremlagt dokumentation for at måtte arbejde i Sverige. Fristen vil i så fald som
udgangspunkt blive fastsat til 3 måneder efter, at styrelsen har meddelt opholdstilladelse her i landet, men
fristen kan forlænges, f.eks. hvis udlændingen dokumenterer at have en verserende sag hos de svenske
udlændingemyndigheder, som udlændingen afventer svar på. Såfremt udlændingen ikke fremlægger den
14
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 243: LOVUDKAST - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og kildeskatteloven m.v., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
fornødne dokumentation, vil opholdstilladelsen blive inddraget. Der henvises til den foreslåede bestemmelse
i udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 8, jf. lovforslagets § 1, nr. 22.
Der henvises til afsnit 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 8
Det følger af udlændingelovens § 9 a, stk. 3, 1. pkt., der med lovforslaget bliver § 9 a, stk. 4, 1. pkt., at
opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse skal betinges af, at udlændingen og personer, der meddeles
opholdstilladelse som følge af familiemæssig tilknytning til udlændingen, ikke modtager hjælp efter lov om
aktiv socialpolitik.
Med lovforslagets § 1, nr. 7, indsættes et nyt stykke 3 i udlændingelovens § 9 a, hvorefter der efter ansøgning
kan gives opholdstilladelse til en udlænding, der deltager i en ph.d.-uddannelse eller har indgået aftale eller
fået tilbud om ansættelse på forskningscenteret European Spallation Source (ESS) i Sverige, hvis deltagelsen
eller ansættelsen er knyttet til ESS’s forskningsmæssige virksomhed, og hvis en tilsvarende deltagelse eller
tilsvarende ansættelse i Danmark ville kunne danne grundlag for opholdstilladelse.
Forslaget i lovforslagets § 1, nr. 8, indebærer, at opholdstilladelse efter den nye bestemmelse i
udlændingelovens § 9 a, stk. 3, ligeledes vil være betinget af, at udlændingen og eventuel medfølgende
familie ikke modtager hjælp efter lov om aktiv socialpolitik. Det svarer således til, hvad der gælder for
øvrige ansøgninger om opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse og for udlændinge med
opholdstilladelse på baggrund af lønnet ph.d.-deltagelse.
Udlændingelovens § 9 a, stk. 3, 1. pkt., omfatter enhver ydelse efter lov om aktiv socialpolitik, idet der dog
kan modtages enkeltstående ydelser af en beløbsmæssig mindre størrelse, der ikke direkte relaterer sig til
forsørgelse. Bestemmelsen omfatter ikke ydelser efter anden lovgivning, f.eks. sundhedsmæssige ydelser
eller sociale ydelser såsom børnetilskud.
Det bemærkes, at kommunalbestyrelsen vil indberette til Styrelsen for International Rekruttering og
Integration, hvis en udlænding med opholdstilladelse på baggrund af ansættelse ved ESS i Sverige eller
personer, der er meddelt opholdstilladelse som følge af familiemæssig tilknytning til udlændingen, modtager
hjælp efter lov om aktiv socialpolitik. Der henvises til den foreslåede ændring af udlændingelovens § 44 e,
stk. 3, jf. lovforslagets § 1, nr. 25.
Der henvises til afsnit 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 9
Det følger af den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 9 a, stk. 4, der med lovforslaget bliver stk. 5,
at en ansøgning om opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1-8, 10 og 12, dvs. med henblik på beskæftigelse, kun
kan indgives her i landet, hvis udlændingen har lovligt ophold i medfør af §§ 1-3 a eller 4 b eller § 5, stk. 2, i
medfør af EU-reglerne, jf. § 6, eller en opholdstilladelse efter §§ 7-9 f, 9 i-9 n eller 9 p, og hvis ingen særlige
grunde taler herimod. Det samme gælder, hvis udlændingen har fået tillagt en anden ansøgning om
opholdstilladelse opsættende virkning med hensyn til udrejsefristen. Hvis udlændingen ikke har lovligt
ophold, kan ansøgning om opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1-8, 10 og 12, ikke indgives her i landet,
medmindre opholdet skyldes omstændigheder, der ikke kan lægges udlændingen til last, eller hvis der
foreligger ganske særlige grunde, herunder hvis Danmarks internationale forpligtelser kan tilsige det. Hvis
udlændingen har fået fastsat en udrejsefrist, kan ansøgning om opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1-8, 10 og
12, ikke indgives her i landet, medmindre Danmarks internationale forpligtelser kan tilsige det.
15
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 243: LOVUDKAST - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og kildeskatteloven m.v., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Med lovforslagets § 1, nr. 9, foreslås det, at udlændinge, der søger opholdstilladelse med henblik på
ansættelse ved ESS i Sverige, omfattes af de samme regler for indgivelse af ansøgning, som gælder for
udlændinge, der søger opholdstilladelse i Danmark med henblik på beskæftigelse her i landet.
Forslaget indebærer, at en udlænding, der opholder sig lovligt i Danmark på grundlag af en opholdstilladelse,
et visum eller et visumfrit ophold eller i medfør af EU-reglerne, normalt kan indgive ansøgning om
opholdstilladelse med henblik på ansættelse ved ESS i Sverige under opholdet her i landet. Tilsvarende vil en
udlænding, som i medfør af 7 dages reglen i udlændingelovens § 33, stk. 3, 1. pkt., har fået tillagt en klage
opsættende virkning, blive stillet på samme måde og derfor have samme adgang til at indgive en eventuel
ansøgning om opholdstilladelse med henblik på ansættelse ved ESS i Sverige, så længe klagen ikke er afgjort
og afgørelsen stadfæstet.
Medmindre særlige grunde taler imod, jf. nedenfor, vil dette også gælde for udlændinge, som ikke er
omfattet af 7 dages reglen, men hvor klagen er tillagt opsættende virkning som følge af konkrete
omstændigheder i sagen. Tilsvarende vil en udlænding, der har fået tillagt en anden ansøgning om
opholdstilladelse opsættende virkning med hensyn til udrejsefristen, kunne indgive ansøgning om
opholdstilladelse med henblik på ansættelse ved ESS i Sverige under opholdet her i landet, medmindre
særlige grunde taler derimod. Det gælder alle ansøgninger, der er tillagt opsættende virkning, herunder visse
ansøgninger om asyl, og det gælder helt frem til den endelige afgørelse af sagen, hvis klagen er tillagt
opsættende virkning.
Særlige grunde, der kan tale imod, at ansøgningen kan indgives her i landet, kan være, hvis det er åbenbart,
at udlændingen ikke opfylder betingelserne for at få opholdstilladelse. Ansøgningen skal således afvises,
f.eks. hvis udlændingen ikke er tilbudt ansættelse ved ESS i Sverige. Det vil også tale imod at tillade
ansøgningen indgivet, hvis ansøgeren allerede har fået afslag på det, der ansøges om, og der ikke i
forbindelse med den nye ansøgning er fremlagt nye oplysninger.
Ved vurderingen af, om en ansøgning kan tillades indgivet, skal det i øvrigt indgå, om det må anses for
sandsynligt, at ansøgningen kan færdigbehandles under det lovlige eller processuelle ophold eller i
umiddelbar forlængelse heraf.
Forslaget indebærer endvidere, at ansøgning om opholdstilladelse med henblik på ansættelse ved ESS i
Sverige kan indgives, selvom udlændingen ikke har lovligt ophold, hvis opholdet skyldes omstændigheder,
der ikke kan lægges udlændingen til last, eller hvis der foreligger ganske særlige grunde, herunder hvis
Danmarks internationale forpligtelser tilsiger det. Det kan f.eks. være, hvis en udlænding, som allerede har
opholdstilladelse i Danmark på andet grundlag, bliver alvorligt syg, eller et af udlændingens nærmeste
familiemedlemmer bliver alvorligt sygt, og sygdommen er begrundelsen for, at udlændingen ikke får
indgivet ansøgning om opholdstilladelse på baggrund af ansættelse ved ESS, inden udlændingens anden
opholdstilladelse udløber, f.eks. fordi udlændingen er hospitalsindlagt, eller fordi familiemedlemmet er i
terminalfasen af et sygdomsforløb. Endvidere kan det være en udlænding, som er involveret i et trafikuheld,
og som derfor ikke når at indgive ansøgning rettidigt. Herudover kan et eksempel være en udlænding, som
forsøger at indgive en ansøgning i Styrelsen for International Rekruttering og Integration, der ekstraordinært
holder lukket, hvorfor ansøgningen indgives få dage for sent, eller en udlænding, som er blevet
misinformeret af andre myndigheder og af denne grund har fået en berettiget forventning om at have længere
tid til at indgive en ansøgning.
Udlændingen skal – som det i øvrigt gælder udlændinge, der indgiver ansøgning om opholdstilladelse på
baggrund af beskæftigelse – rette henvendelse til Styrelsen for International Rekruttering og Integration i
rimelig forlængelse af, at omstændighederne, der ikke kan lægges udlændingen til last, eller de særlige
grunde ophører. Er der ved ansøgningens indgivelse passeret et længere tidsrum, taler dette for, at
ansøgningen afvises.
16
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 243: LOVUDKAST - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og kildeskatteloven m.v., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Herudover kan en ansøgning om opholdstilladelse med henblik på ansættelse ved ESS i Sverige indgives,
selvom udlændingen ikke har lovligt ophold, hvis Danmarks internationale forpligtelser tilsiger det.
Endelig indebærer forslaget, at en ansøgning om opholdstilladelse med henblik på ansættelse ved ESS i
Sverige ikke kan indgives her i landet, hvis udlændingen har fået fastsat en udrejsefrist, medmindre
Danmarks internationale forpligtelser kan tilsige det. Dette gælder absolut. Det er således kun, hvis
Danmarks internationale forpligtelser kan tilsige det, at en ansøgning kan indgives, hvis udlændingen har
fået fastsat en udrejsefrist. Det svarer til, hvad der gælder for udlændinge, der søger opholdstilladelse med
henblik på beskæftigelse her i landet.
Der henvises til afsnit 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 10
Det følger af udlændingelovens § 9 a, stk. 6, der med lovforslaget bliver stk. 7, at en ansøgning om
forlængelse af en opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse skal indgives før tilladelsens udløb, for at
udlændingen kan anses for at have lovligt ophold. Det fremgår endvidere, at hvis en udlænding ikke har
lovligt ophold, kan en ansøgning om forlængelse ikke indgives, medmindre opholdet skyldes
omstændigheder, der ikke kan lægges udlændingen til last, eller hvis der foreligger ganske særlige grunde,
herunder hvis Danmarks internationale forpligtelser kan tilsige det.
Med forslaget i lovforslagets § 1, nr. 10, om at indsætte en henvisning til den foreslåede nye bestemmelse i §
9 a, stk. 3, i § 9 a, stk. 6, vil udlændinge, der søger forlængelse af en opholdstilladelse meddelt med henblik
på ansættelse ved ESS i Sverige, blive omfattet af de samme regler for indgivelse af ansøgning om
forlængelse, som gælder for udlændinge, der søger forlængelse af opholdstilladelse med henblik på
beskæftigelse i Danmark.
Forslaget indebærer således, at en ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse meddelt med henblik på
ansættelse ved ESS i Sverige kun kan indgives her i landet, hvis udlændingen har lovligt ophold i medfør af
§§ 1-3 a eller 4 b eller § 5, stk. 2, i medfør af EU-reglerne, jf. § 6, eller en opholdstilladelse efter §§ 7-9 f, 9
i-9 n eller 9 p, og hvis ingen særlige grunde taler herimod.
Forslaget indebærer endvidere, at ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse meddelt med henblik på
ansættelse ved ESS i Sverige kan indgives, selvom udlændingen ikke har lovligt ophold, hvis opholdet
skyldes omstændigheder, der ikke kan lægges udlændingen til last, eller hvis der foreligger ganske særlige
grunde, herunder hvis Danmarks internationale forpligtelser tilsiger det. Det kan f.eks. være, hvis en
udlænding, som allerede har opholdstilladelse i Danmark på andet grundlag, bliver alvorligt syg, eller et af
udlændingens nærmeste familiemedlemmer bliver alvorligt sygt, og sygdommen er begrundelsen for, at
udlændingen ikke får indgivet ansøgning om forlængelse af opholdstilladelse på baggrund af ansættelse ved
ESS, inden udlændingens anden opholdstilladelse udløber, f.eks. fordi udlændingen er hospitalsindlagt, eller
fordi familiemedlemmet er i terminalfasen af et sygdomsforløb. Endvidere kan det være en udlænding, som
er involveret i et trafikuheld, og som derfor ikke når at indgive ansøgning rettidigt. Herudover kan et
eksempel være en udlænding, som forsøger at indgive en ansøgning i Styrelsen for International Rekruttering
og Integration, der ekstraordinært holder lukket, hvorfor ansøgningen indgives få dage for sent, eller en
udlænding, som er blevet misinformeret af andre myndigheder og af denne grund har fået en berettiget
forventning om at have længere tid til at indgive en ansøgning.
Udlændingen skal – som det i øvrigt gælder udlændinge, der indgiver ansøgning om forlængelse af
opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse – rette henvendelse til Styrelsen for International
Rekruttering og Integration i rimelig forlængelse af, at omstændighederne, der ikke kan lægges udlændingen
til last, eller de særlige grunde ophører. Er der ved ansøgningens indgivelse passeret et længere tidsrum, taler
dette for, at ansøgningen afvises.
17
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 243: LOVUDKAST - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og kildeskatteloven m.v., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Herudover kan en ansøgning om forlængelse af opholdstilladelse meddelt med henblik på ansættelse ved
ESS i Sverige indgives, selvom udlændingen ikke har lovligt ophold, hvis Danmarks internationale
forpligtelser tilsiger det.
Forslaget i lovforslagets § 1, nr. 10, om i udlændingelovens § 9 a, stk. 6, at ændre stk. 4, 1. pkt. til stk. 5, 1.
pkt. og stk. 4, 3. pkt. til stk. 5, 3 pkt., er konsekvenser af forslaget om at indsætte et nyt stykke 3 i § 9 a.
Til nr. 11
Det fremgår af jobskiftereglen i udlændingelovens § 9 a, stk. 9, der med lovforslaget bliver stk. 10, at en
udlænding, der har opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1-8, 10 og 12, dvs. med henblik på beskæftigelse ved en
stedfæstet arbejdsgiver her i landet, og som har indgået aftale eller fået tilbud om et nyt ansættelsesforhold,
efter indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse i medfør af det nye ansættelsesforhold, kan opholde sig
her i landet og arbejde i tiden, indtil der er taget stilling til, om udlændingen kan meddeles ny
opholdstilladelse. Det fremgår endvidere, at ansøgning om ny opholdstilladelse skal indgives senest på det
tidspunkt, hvor udlændingen påbegynder det nye arbejde.
Med forslaget i lovforslagets § 1, nr. 11, foreslås det, at udlændinge med opholdstilladelse med henblik på
ansættelse ved forskningscenteret European Spallation Source (ESS) i Sverige, jf. herved den foreslåede
bestemmelse i udlændingelovens § 9 a, stk. 3, skal omfattes af jobskiftereglen.
Forslaget indebærer, at en udlænding, der har opholdstilladelse med henblik på ansættelse ved ESS i Sverige,
og som har indgået aftale eller fået tilbud om et nyt ansættelsesforhold, efter indgivelse af ansøgning til
Styrelsen for International Rekruttering og Integration om opholdstilladelse i medfør af det nye
ansættelsesforhold kan opholde sig her i landet og arbejde i tiden, indtil styrelsen har taget stilling til, om
udlændingen kan meddeles en ny opholdstilladelse på grundlag af det nye ansættelsesforhold.
Meddelelse af en ny opholdstilladelse forudsætter, at udlændingen får beskæftigelse, som i øvrigt kan danne
grundlag for meddelelse af opholdstilladelse. Der skal således være tale om et ansættelsesforhold, der er
omfattet af udlændingelovens § 9 a, stk. 2, f.eks. positivlisten eller beløbsordningen, eller den foreslåede nye
bestemmelse i § 9 a, stk. 3, hvis der er tale om et nyt ansættelsesforhold ved ESS i Sverige.
Baggrunden for udlændingens jobskifte er uden betydning for adgangen til at tage ny beskæftigelse uden
først at opnå opholds- og arbejdstilladelse.
Udlændingen vil bevare sit hidtidige opholdsgrundlag indtil meddelelse af ny opholdstilladelse eller afslag
på ansøgning om ny opholdstilladelse, hvorved det hidtidige opholdsgrundlag typisk inddrages.
Ansøgning om ny opholdstilladelse skal indgives senest på det tidspunkt, hvor udlændingen påbegynder det
nye arbejde. Hvis udlændingen ikke indgiver ansøgning om ny opholds- og arbejdstilladelse senest på det
tidspunkt, hvor udlændingen påbegynder nyt arbejde, eller hvis udlændingen undlader at søge om opholds-
og arbejdstilladelse på baggrund af det nye arbejde, vil udlændingen kunne ifalde straf efter
udlændingelovens § 59, stk. 3. Udlændingens arbejdsgiver vil kunne ifalde straf efter udlændingelovens §
59, stk. 5.
Der henvises til afsnit 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 12
Det fremgår af udlændingelovens § 9 a, stk. 10, der med lovforslaget bliver stk. 11, at en udlænding, der har
opholdstilladelse efter positivlisten, beløbsordningen eller fast-track ordningen, og som bliver uforskyldt
ledig, kan gives opholdstilladelse i op til 6 måneder fra ansættelsens ophør med henblik på at søge nyt
18
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 243: LOVUDKAST - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og kildeskatteloven m.v., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
arbejde (jobsøgningsophold). Det fremgår endvidere, at udlændingen, senest umiddelbart efter at
ansættelsesforholdet er ophørt, skal indgive ansøgning om et jobsøgningsophold.
Med forslaget i lovforslagets § 1, nr. 12, foreslås det, at udlændinge med opholdstilladelse med henblik på
ansættelse ved forskningscenteret European Spallation Source (ESS) i Sverige, jf. herved den foreslåede
bestemmelse i udlændingelovens § 9 a, stk. 3, ligesom udlændinge med opholdstilladelse efter positivlisten,
beløbsordningen og fast-track ordningen, skal have mulighed for at søge om et jobsøgningsophold.
Forslaget indebærer, at en udlænding, der har opholdstilladelse med henblik på ansættelse ved ESS i Sverige,
og som bliver uforskyldt ledig, kan gives opholdstilladelse i op til 6 måneder fra ansættelsens ophør med
henblik på at søge nyt arbejde. Udlændingen skal, senest umiddelbart efter at ansættelsesforholdet er ophørt,
indgive ansøgning herom. Det bemærkes, at en udlænding, der meddeles opholdstilladelse med henblik på
ansættelse ved ESS i Sverige på baggrund af en tidsbegrænset kontrakt, vil få opholdstilladelse for en
periode, der svarer til ansættelseskontraktens løbetid med et tillæg på 6 måneder, dog maksimalt for en
periode på i alt 4 år. Det svarer til, hvad der i dag gælder for udlændinge med opholdstilladelse efter
positivlisten, beløbsordningen og fast-track ordningen på baggrund af en tidsbegrænset kontrakt.
Udlændingens oprindelige opholdstilladelse på baggrund af ansættelse ved ESS vil blive inddraget, og
udlændingen vil samtidig få en ny opholdstilladelse med henblik på et jobsøgningsophold.
Finder udlændingen ny ansættelse i perioden, kan udlændingen indgive ansøgning om opholdstilladelse efter
den gældende bestemmelse i § 9 a, stk. 2, eller den foreslåede nye bestemmelse i § 9 a, stk. 3, og kan herefter
påbegynde sit nye arbejde, jf. bestemmelsen i § 9 a, stk. 10, der med lovforslaget bliver stk. 11.
Det er en betingelse for ret til ophold i en jobsøgningsperiode, at udlændingen er blevet uforskyldt ledig,
herunder f.eks. hvis udlændingen opsiges fra sit arbejde på grund af rationaliseringer. Skyldes
ansættelsesforholdets ophør derimod udlændingens tjenesteforseelser, er der ikke tale om uforskyldt
ledighed. Det må i øvrigt bero på en konkret vurdering, om udlændingen er blevet uforskyldt ledig. Der
følger ikke af bestemmelsen noget krav til omfanget af udlændingens jobsøgning i jobsøgningsperioden.
Opholdstilladelsen til jobsøgning kan ikke forlænges ud over de 6 måneder.
Udlændingen skal, som det gælder for de øvrige grupper omfattet af bestemmelsen, være selvforsørgende i
jobsøgningsperioden. Det betyder, at opholdet er betinget af, at udlændingen ikke modtager hjælp efter lov
om aktiv socialpolitik, idet der dog kan modtages enkeltydelser af mindre beløbsmæssig karakter, der ikke er
direkte relateret til forsørgelse. Der henvises til udlændingelovens § 9 a, stk. 3, der med lovforslaget bliver
stk. 4.
Der henvises til afsnit 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Med forslaget i lovforslagets § 1, nr. 12, foreslås det endvidere i udlændingelovens § 9 a, stk. 10, at ændre
henvisningerne fra henholdsvis stk. 3 og 9 til stk. 4 og 10. Forslagene er konsekvenser af forslaget om at
indsætte et nyt stykke 3 i § 9 a.
Til nr. 13
Med lovforslagets § 1, nr. 7, indsættes et nyt stykke 3 i udlændingelovens § 9 a, hvorefter der kan gives
opholdstilladelse med henblik på ansættelse på forskningscenteret European Spallation Source (ESS) i
Sverige.
Forslaget i lovforslagets § 1, nr. 13, om at ændre henvisningen fra stk. 19 til stk. 20 i udlændingelovens § 9 a,
stk. 18, er en konsekvens af forslaget om at indsætte et nyt stykke 3 i § 9 a.
19
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 243: LOVUDKAST - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og kildeskatteloven m.v., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Til nr. 14
Med lovforslagets § 1, nr. 7, indsættes et nyt stykke 3 i udlændingelovens § 9 a, hvorefter der kan gives
opholdstilladelse med henblik på ansættelse på forskningscenteret European Spallation Source (ESS) i
Sverige.
Forslaget i lovforslagets § 1, nr. 14, om at ændre henvisningen fra stk. 16-19 til stk. 17-20 i
udlændingelovens § 9 a, stk. 20, er en konsekvens af forslaget om at indsætte et nyt stykke 3 i § 9 a.
Til nr. 15
Ved lov nr. 612 af 8. juni 2016 blev greencardordningen, der tidligere var indeholdt i udlændingelovens § 9
a, stk. 2, nr. 1, ophævet. Som følge af ophævelsen blev de øvrige numre i den tidligere gældende
udlændingelovs § 9 a, stk. 2, rykket fra nr. 2-13 til nr. 1-12.
Forslaget i lovforslagets § 1, nr. 15, om at ændre henvisningen fra stk. 2, nr. 3 til stk. 2, nr. 2 i
udlændingelovens § 9 a, stk. 21, der med lovforslaget bliver stk. 22, er en konsekvens af ophævelsen af
greencardordningen.
Til nr. 16
Udlændingelovens § 9 h, stk. 1, regulerer, hvilke typer ansøgninger, der er gebyrbelagte.
Det fremgår af udlændingelovens § 9 h, stk. 1, nr. 4, at der ved indgivelse af en ansøgning om
opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 1-12, dvs. på baggrund af beskæftigelse, skal betales et gebyr.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 9 a, stk. 3, jf. lovforslagets § 1, nr. 7, at der
efter ansøgning kan meddeles opholdstilladelse på baggrund af ansættelse på forskningscenteret European
Spallation Source (ESS) i Sverige.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 16, at der ved indgivelse af en ansøgning om opholdstilladelse med
henblik på ansættelse ved ESS i Sverige, som udgangspunkt skal betales et gebyr svarende til det gebyr, der i
dag skal indbetales for at indgive ansøgning om opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse. Det er
således kun, hvis Danmarks internationale forpligtelser eller EU-reglerne kan tilsige andet, at der ikke skal
betales gebyr. Det svarer til, hvad der gælder for øvrige ansøgninger om opholdstilladelse på baggrund af
beskæftigelse.
Til nr. 17
Med lovforslagets § 1, nr. 7, indsættes et nyt stykke 3 i udlændingelovens § 9 a, hvorefter der kan gives
opholdstilladelse med henblik på ansættelse på forskningscenteret European Spallation Source (ESS) i
Sverige.
Forslaget i lovforslagets § 1, nr. 17, om at ændre henvisningen fra § 9 a, stk. 10, til § 9 a, stk. 11, i
udlændingelovens § 9 h, stk. 1, nr. 13, er en konsekvens af forslaget om at indsætte et nyt stykke 3 i § 9 a.
Til nr. 18
Med lovforslagets § 1, nr. 7, indsættes et nyt stykke 3 i udlændingelovens § 9 a, hvorefter der kan gives
opholdstilladelse med henblik på ansættelse på forskningscenteret European Spallation Source (ESS) i
Sverige.
20
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 243: LOVUDKAST - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og kildeskatteloven m.v., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Forslaget i lovforslagets § 1, nr. 18, om at ændre henvisningen fra § 9 a, stk. 19, til § 9 a, stk. 20, i
udlændingelovens § 9 h, stk. 3, er en konsekvens af forslaget om at indsætte et nyt stykke 3 i § 9 a.
Til nr. 19
Med lovforslagets § 1, nr. 7, indsættes et nyt stykke 3 i udlændingelovens § 9 a, hvorefter der kan gives
opholdstilladelse med henblik på ansættelse på forskningscenteret European Spallation Source (ESS) i
Sverige.
Forslaget i lovforslagets § 1, nr. 19, om at ændre henvisningerne fra § 9 a, stk. 4-6 til § 9 a, stk. 5-7, i
udlændingelovens § 9 h, stk. 7, § 33, stk. 5 og § 52, stk. 2, nr. 3, er konsekvenser af forslaget om at indsætte
et nyt stykke 3 i § 9 a.
Til nr. 20
Det fremgår af udlændingelovens § 9 m, stk. 1, at der, hvis væsentlige erhvervs- og beskæftigelsesmæssige
hensyn taler derfor, efter ansøgning kan gives opholdstilladelse til en udlænding, som har familiemæssig
tilknytning til en udlænding med tidsbegrænset eller tidsubegrænset opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 1-
12, eller stk. 10, dvs. på baggrund af beskæftigelse eller med henblik på jobsøgning ved uforskyldt ledighed.
Medfølgende familie omfatter som det altovervejende udgangspunkt ægtefælle, registreret partner eller fast
samlever samt hjemmeboende børn under 18 år.
Med forslaget i lovforslagets § 1, nr. 20, foreslås det, at udlændinge med opholdstilladelse med henblik på
ansættelse på forskningscenteret European Spallation Source (ESS) i Sverige, jf. herved den foreslåede nye
bestemmelse i § 9 a, stk. 3, skal kunne få medfølgende familie med til Danmark.
Forslaget indebærer således, at der, hvis væsentlige erhvervs- og beskæftigelsesmæssige hensyn taler derfor,
efter ansøgning kan gives opholdstilladelse til en udlænding, som har familiemæssig tilknytning til en
udlænding med tidsbegrænset eller tidsubegrænset opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 3, med henblik på
ansættelse ved ESS i Sverige. Det svarer til, hvad der gælder for øvrige udlændinge med opholdstilladelse på
baggrund af beskæftigelse.
Med forslaget i lovforslagets § 1, nr. 20, foreslås det endvidere i udlændingelovens § 9 m, stk. 1, at ændre
henvisningen fra stk. 10 til stk. 11. Dette er en konsekvens af forslaget om at indsætte et nyt stykke 3 i § 9 a,
jf. herved lovforslagets § 1, nr. 7.
Til nr. 21
Det følger bl.a. af udlændingelovens § 17, at en opholdstilladelse bortfalder, når udlændingen opgiver sin
bopæl i Danmark, eller når udlændingen har opholdt sig uden for landet i mere end 6 på hinanden følgende
måneder, medmindre Styrelsen for International Rekruttering og Integration efter ansøgning har bestemt, at
opholdstilladelsen ikke skal anses for bortfaldet. En opholdstilladelse meddelt efter bl.a. § 9 a bortfalder
endvidere, hvis udlændingen ikke indrejser i Danmark senest 6 måneder efter, at opholdstilladelsen er
udstedt.
Det fremgår af udlændingelovens § 17, stk. 5, at visse udlændinge er undtaget for bortfaldsreglerne. Det
drejer sig om udlændinge med opholdstilladelse som forsker, udlændinge med opholdstilladelse efter fast-
track ordningen samt deres eventuelle medfølgende familie, udlændinge med opholdstilladelse med henblik
på at følge fællesuddannelserne Erasmus Mundus, Erasmus+ eller Nordic Master, og udlændinge med
opholdstilladelse med henblik på deltagelse i en ph.d.-uddannelse.
21
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 243: LOVUDKAST - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og kildeskatteloven m.v., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Med forslaget i lovforslagets § 1, nr. 21, foreslås det, at udlændinge med opholdstilladelse med henblik på
ansættelse ved forskningscenteret European Spallation Source (ESS) i Sverige, jf. herved den foreslåede nye
bestemmelse i § 9 a, stk. 3, skal undtages for bortfaldsreglerne.
Forslaget indebærer, at opholdstilladelse til udlændinge med opholdstilladelse på baggrund af ansættelse ved
ESS i Sverige, ikke bortfalder, hvis de opgiver deres bopæl, hvis de opholder sig uden for landet i en længere
periode, eller hvis de ikke indrejser i Danmark senest 6 måneder efter, at deres opholdstilladelse er udstedt.
Til nr. 22
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 9 a, stk. 3, at der efter ansøgning kan gives
opholdstilladelse til en udlænding, der deltager i en ph.d.-uddannelse eller har indgået aftale eller fået tilbud
om ansættelse på forskningscenteret European Spallation Source (ESS) i Sverige, hvis deltagelsen eller
ansættelsen er knyttet til ESS’s forskningsmæssige virksomhed, og hvis en tilsvarende deltagelse eller
tilsvarende ansættelse i Danmark ville kunne danne grundlag for opholdstilladelse. Det fremgår endvidere, at
opholdstilladelsen skal betinges af, at udlændingen forud for afgørelsen om opholdstilladelse eller inden for
en frist fastsat i afgørelsen dokumenterer at have ret til at arbejde i Sverige.
Som en konsekvens af bestemmelsen i § 9 a, stk. 3, 3. pkt., foreslås det i
§ 19, stk. 1, nr. 8,
at en
opholdstilladelse meddelt med henblik på ansættelse ved ESS i Sverige kan inddrages, hvis udlændingen
ikke inden for en frist fastsat i afgørelsen om opholdstilladelse dokumenterer at have ret til at arbejde i
Sverige.
Forslaget indebærer, at en opholdstilladelse meddelt med henblik på ansættelse ved ESS i Sverige, vil kunne
inddrages, hvis udlændingen ikke opfylder det grundlæggende krav om at have ret til at arbejde i Sverige.
Der vil i en inddragelsessituation skulle tages hensyn til udlændingen og dennes eventuelle families
tilknytning til Danmark m.v., jf. udlændingelovens § 26. Dette vil være i situationer, hvor inddragelsen efter
en konkret vurdering må antages at virke særlig belastende for udlændingen.
Styrelsen for International Rekruttering og Integrations afgørelse om inddragelse vil kunne påklages til
Udlændingenævnet, jf. udlændingelovens § 52 b, stk. 2, nr. 2.
Der henvises til afsnit 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 23
Med lovforslagets § 1, nr. 7, indsættes et nyt stykke 3 i udlændingelovens § 9 a, hvorefter der kan gives
opholdstilladelse med henblik på ansættelse på forskningscenteret European Spallation Source (ESS) i
Sverige.
Forslaget i lovforslagets § 1, nr. 23, om at ændre henvisningen fra § 9 a, stk. 3, 1. pkt., til § 9 a, stk. 4, 1. pkt.,
i udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 8, der bliver nr. 9, er en konsekvens af forslaget om at indsætte et nyt
stykke 3 i § 9 a.
Til nr. 24
Med lovforslagets § 1, nr. 7, indsættes et nyt stykke 3 i udlændingelovens § 9 a, hvorefter der kan gives
opholdstilladelse med henblik på ansættelse på forskningscenteret European Spallation Source (ESS) i
Sverige.
Forslaget i lovforslagets § 1, nr. 24, om at ændre henvisningen fra § 9 a, stk. 3, 4. pkt., til § 9 a, stk. 4, 4. pkt.,
i udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 9, der bliver nr. 10, er en konsekvens af forslaget om at indsætte et nyt
stykke 3 i § 9 a.
22
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 243: LOVUDKAST - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og kildeskatteloven m.v., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Til nr. 25
Det fremgår af udlændingelovens § 44 e, stk. 3, at kommunalbestyrelsen indberetter til Styrelsen for
International Rekruttering og Integration, hvis en udlænding, der er meddelt opholdstilladelse efter § 9 a, stk.
2 (beskæftigelse), eller § 9 i, stk. 2, nr. 1 (lønnet ph.d.-studerende), eller personer, der er meddelt
opholdstilladelse som følge af familiemæssig tilknytning til udlændingen, modtager hjælp efter lov om aktiv
socialpolitik. Det fremgår endvidere, at kommunalbestyrelsen oplyser Styrelsen for International
Rekruttering og Integration om omfanget af hjælpen.
Med lovforslagets § 1, nr. 25, foreslås det, at kommunernes indberetningspligt også skal omfatte udlændinge,
der er meddelt opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse i § 9 a, stk. 3 med henblik på ansættelse
ved ESS i Sverige.
Forslaget i lovforslagets § 1, nr. 25, indebærer, at kommunalbestyrelsen vil indberette til Styrelsen for
International Rekruttering og Integration, hvis en udlænding, der er meddelt opholdstilladelse efter den
foreslåede bestemmelse i § 9 a, stk. 3, med henblik på ansættelse ved ESS i Sverige, eller hvis personer, der
er meddelt opholdstilladelse som følge af familiemæssig tilknytning til en sådan udlænding, modtager hjælp
efter lov om aktiv socialpolitik. Kommunalbestyrelsen vil oplyse Styrelsen for International Rekruttering og
Integration om omfanget af hjælpen. Dette svarer til, hvad der i øvrigt gælder for udlændinge med
opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse.
Det forudsættes, at kommunen som i dag i relevante sager i medfør af almindelige forvaltningsretlige
principper vil vejlede om de mulige opholdsretlige konsekvenser af en ansøgning om offentlige ydelser efter
lov om aktiv socialpolitik fra en udlænding, der har opholdstilladelse med henblik på ansættelse ved ESS i
Sverige eller har opholdstilladelse som følge af familiemæssig tilknytning til en sådan udlænding.
Til nr. 26
Med lovforslagets § 1, nr. 7, indsættes et nyt stykke 3 i udlændingelovens § 9 a, hvorefter der kan gives
opholdstilladelse med henblik på ansættelse på forskningscenteret European Spallation Source (ESS) i
Sverige.
Forslaget i lovforslagets § 1, nr. 26, om at ændre henvisningen fra stk. 14 til stk. 15 i udlændingelovens § 48
h er en konsekvens af forslaget om at indsætte et nyt stykke 3 i § 9 a.
Til nr. 27
Med lovforslagets § 1, nr. 7, indsættes et nyt stykke 3 i udlændingelovens § 9 a, hvorefter der kan gives
opholdstilladelse med henblik på ansættelse på forskningscenteret European Spallation Source (ESS) i
Sverige.
Forslaget i lovforslagets § 1, nr. 27, om at ændre henvisningen fra § 9 a, stk. 16., til § 9 a, stk. 17, i
udlændingelovens § 52 b, stk. 2, nr. 5, er en konsekvens af forslaget om at indsætte et nyt stykke 3 i § 9 a.
Til nr. 28
Med lovforslagets § 1, nr. 7, indsættes et nyt stykke 3 i udlændingelovens § 9 a, hvorefter der kan gives
opholdstilladelse med henblik på ansættelse på forskningscenteret European Spallation Source (ESS) i
Sverige.
23
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 243: LOVUDKAST - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og kildeskatteloven m.v., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Forslaget i lovforslagets § 1, nr. 28, om at ændre henvisningen fra § 9 a, stk. 18, til § 9 a, stk. 19, og to steder
ændre henvisningen til § 9 a, stk. 19, til § 9 a, stk. 20, i udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 9, der bliver nr. 10,
er konsekvenser af forslaget om at indsætte et nyt stykke 3 i § 9 a.
Til § 2
Til nr. 1
Personer, som bliver fuldt eller begrænset skattepligtige i forbindelse med påbegyndelse af
ansættelsesforhold hos en dansk arbejdsgiver kan blive omfattet af forskerskatteordningen. Det gælder også
ved ansættelse hos en udenlandsk arbejdsgiver med fast driftssted i Danmark, forudsat at den pågældende er
knyttet til det faste driftssted, og at lønnen udgør en driftsudgift for det faste driftssted, jf. kildeskattelovens §
48 E, stk. 1.
Forskerskatteordningen kan dog ikke anvendes af fuldt skattepligtige personer, som anses for
hjemmehørende i Danmark efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst, når der udføres arbejde uden for
Danmark
under
sådanne
omstændigheder,
at
beskatningsretten
til
indkomsten
efter
dobbeltbeskatningsoverenskomst overgår til udlandet, Færøerne eller Grønland, jf. kildeskattelovens § 48 E,
stk. 2. Beskatningsretten til lønnen må således ikke overgå til et andet land efter en
dobbeltbeskatningsoverenskomst, hvilket den efter omstændighederne bl.a. vil kunne gøre i tilfælde, hvor en
del af arbejdet udføres i udlandet. Værnsreglen gælder, selv om det kun er en del af lønnen, der kan beskattes
i udlandet.
Personer, der er ansat i DMSC og bor i Danmark, vil være fuldt skattepligtige til Danmark, men udfører de
arbejde i Sverige, kan Sverige efter den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst beskatte den del af
lønnen, der vedrører dette arbejde, fordi arbejdsgiveren, ESS Lund, er svensk.
Det foreslås, at værnsreglen ikke skal finde anvendelse for personer ansat ved et europæisk
forskningsinfrastrukturkonsortium (ERIC), som er oprettet i henhold til Rådets forordning (EF) nr. 723/2009.
Det betyder, at en person, der ansættes ved et europæisk forskningsinfrastrukturkonsortium med fast
driftssted i Danmark, vil kunne anvende forskerskatteordningen, også selv om en del af arbejdet udføres i
forskningsinfrastruktur-konsortiet i udlandet. Det bemærkes, at justeringen af værnsreglen ikke ændrer ved
grundbetingelsen om, at den pågældende skal være knyttet til det faste driftssted, og at lønnen skal udgøre en
driftsudgift for det faste driftssted.
Ændringen betyder, at udenlandske ansatte ved ESS’ datacenter i København løbende vil kunne udføre
arbejde ved ESS i Lund uden at miste adgang til forskerskatteordningen, også selv om de er bosatte i
Danmark.
Det bemærkes, at forskerskatten i dette tilfælde skal nedsættes med svensk skat af det udførte arbejde, fordi
arbejdet udføres i den stat, hvor arbejdsgiveren, ESS, er hjemmehørende, nemlig Sverige. Forskerskatten af
løn for arbejde udført i andre stater skal nedsættes med den udenlandske skat af lønnen, hvis lønnen belaster
et fast driftssted under ESS, eller lønmodtageren opholder sig i den anden stat mere end 183 dage inden for
12 måneder.
Det bemærkes, at det pt. kun er ESS’ datacenter, der er et fast driftssted i Danmark af et udenlandsk ERIC.
Til § 3
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar 2017.
24
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 243: LOVUDKAST - Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og kildeskatteloven m.v., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Det foreslås i
stk. 2,
at lempelsen af forskerskatteordningen får virkning for personer, der den 1. januar 2017
eller senere ansættes ved et europæisk forskningsinfrastrukturkonsortium.
Til § 4
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft
for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske eller grønlandske forhold tilsiger.
25