Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del Bilag 232
Offentligt
1659979_0001.png
Høringsudkast
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, og
lov om friplejeboliger (Effektivisering af den almene boligsektors drift, forsøg
med varmeregnskaber m.v.)
§1
I lov om almene boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1103 af 15. august 2016,
foretages følgende ændringer:
1.
§ 6 a
affattes således:
§ 6 a.
Boligorganisationen skal sikre en forsvarlig og effektiv drift af boligorganisa-
tionen og dens afdelinger, herunder udøve god økonomistyring og egenkontrol
samt løbende fremme produktivitet, kvalitet og effektivitet.
2.
Efter § 14 a indsættes som ny paragraf:
§ 14 b.
Boligorganisationens bestyrelse har den overordnede ledelse af boligorga-
nisationen og dens afdelinger.
Stk. 2.
Boligorganisationens bestyrelse har ansvar for driften af boligorganisatio-
nen og dens afdelinger og skal sikre, at den organisereres og tilrettelægges effek-
tivt.
Stk. 3.
Boligorganisationens bestyrelse har ansvar for vedligeholdelsen af afdelin-
gens bygninger m.v., og at der i afdelingernes budgetter henlægges de nødvendi-
ge midler hertil.
Stk. 4.
Boligorganisationens bestyrelse skal opstille og implementere mål for for-
bedring af produktivitet og effektivitet, såfremt effektivitetsnøgletal og analyser
peger på forbedringsområder. Mål og initiativer skal fremgå af styringsrapporten.
3.
I
§ 29, stk. 1,
indsættes efter nr. 4 som nye numre:
”5) Endelig prioritering af renoveringsarbejder som nævnt i § 91, stk. 1.
6) Endelig prioritering af renoveringsarbejder som nævnt i § 100, stk. 1.”
19. august 2016
Almene boliger
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
Sagsbehandler
Per Larsen
Tel.
Mail
Sags nr.
Akt-id
41 71 77 82
[email protected]
84761
Side
1/32
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Lovudkast: Lov om ændring af lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, og lov om friplejeboliger (Effektivisering af den almene boligsektors drift, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
4.
I
§ 29, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter ”godkendelse efter stk. 1”: ”, erklæring om,
at godkendelse efter stk. 1 indhentes efterfølgende, idet der er tale om konverte-
ring af fastforrentet lån til fastforrentet lån uden provenu og løbetidsforlængelse”
og ”stk. 1, nr. 1-4” ændres til: ”stk. 1, nr. 1-6”.
§2
I lov om leje af almene boliger, jf. lovbekendtgørelse nr. 228 af 9. marts 2016, som
ændret ved § 3 i lov nr. 643 af 8. juni 2016, § 2 i lov nr. 662 af 8. juni 2016 og § 4 i
lov nr. 665 af 8. juni 2016, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 54
indsættes som stk. 7:
”Stk. 7. Udlændinge-, integrations- og boligministeren kan fastsætte regler om
forsøg, hvorefter udlejeren kan fordele udgifterne efter stk. 1, 1. pkt., efter inde-
klimamålere.”
§3
I lov om friplejeboliger, jf. lovbekendtgørelse nr. 1058 af 31. august 2015, som
ændret ved § 2 i lov nr. 299 af 22. marts 2016, § 6 i lov nr. 380 af 27. april 2016 og
§ 52 i lov nr. 628 af 08. juni 2016, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 29, stk. 2,
indsættes efter 1. pkt.: ”Hvis friplejeboligerne og de tilhørende
servicearealer skal etableres i ejerlejligheder i en ejendom, der endnu ikke er op-
ført og opdelt i ejerlejligheder, må købsaftalen om de kommende ejerlejligheder
tillige være betinget af, at ejendommen opføres og opdeles i ejerlejligheder.”
§4
Loven træder i kraft den 1. januar 2017
Side
2/32
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Lovudkast: Lov om ændring af lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, og lov om friplejeboliger (Effektivisering af den almene boligsektors drift, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen finder det afgørende, at den almene sektor bliver drevet effektivt og
billigst muligt, således at huslejerne kan holdes i ro eller reduceres til gavn for
lejerne.
Regeringen ønsker derfor en modernisering og effektivisering af den almene bo-
ligsektor. Det overordnede formål er at fremme sparsommelighed og øge produk-
tivitet og effektivitet og derved skabe muligheder for at kunne nedsætte huslejen
i det almene byggeri, uden at kvaliteten eller servicen forringes.
Med henblik på at sikre fokus på en afdæmpet huslejeudvikling for beboerne er
der i juni 2016 indgået aftale mellem regeringen, BL – Danmarks Almene Boliger
og KL om et nationalt måltal for effektiviseringer i den almene sektor, der kan
danne grundlag for en stadig forbedring af produktivitet og effektivitet i alle bo-
ligorganisationer. Der er aftalt, at driften af den almene boligsektor frem mod
2020 skal effektiviseres med 1,5 mia. kr
Aftalen ligger i forlængelse af den styrings- og finansieringsreform af den almene
boligsektor, som den daværende VK-regering gennemførte i 2009. Reformen ind-
førte blandt andet en ny styringsdialog baseret på mål- og aftalestyring mellem
boligorganisationer og kommuner, forenklede regelsættet og nedsatte beboerbe-
talingen svarende til en reduktion af startlejen på 11-12 pct.
Styrings- og finansieringsreformen har medvirket til at sikre en lavere startleje og
et bedre og mindre bureaukratisk tilsyn og styring af de almene boligorganisatio-
ner. Hertil kommer et bedre og mere forpligtende samarbejde mellem kommune
og boligorganisation med fokus på løsning af de langsigtede udfordringer og på
forholdene i den enkelte boligorganisation og dens afdelinger gennem bl.a. nye
nøgletal m.v.
Som opfølgning på styringsreformen har der været gennemført et arbejde vedrø-
rende dels egenkontrol i boligorganisationerne og dels vedrørende effektivisering
af sektoren.
I 2014 afgav en arbejdsgruppe rapporten
”Den almene boligsektors egenkontrol”,
som kom med en række forslag til en styrkelse og videreudvikling af boligorganisa-
tionernes egenkontrol og af forvaltningsrevision.
En arbejdsgruppe aflagde ligeledes i 2014 rapporten ”Den
almene boligsektors
effektivisering”,
som omfatter en lang række forslag til tiltag, der kan øge effekti-
Side
3/32
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Lovudkast: Lov om ændring af lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, og lov om friplejeboliger (Effektivisering af den almene boligsektors drift, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
viteten og holde omkostningerne nede. Som led i arbejdsgruppens analyser af
sektorens effektivitet, herunder udgiftsudvikling, potentialer, barrierer og mulige
indsatsområder, udarbejdede Deloitte en analyse vedrørende driften i sektoren,
jf. rapporten
”En mere effektiv drift af almene boliger – status og ideer”.
Endelig har der være nedsat en arbejdsgruppe med henblik på at fastsætte effek-
tivitetsmål, som kan tjene som udgangspunkt for en løbende monitorering af im-
plementeringen af effektiviseringstiltag. Ovennævnte aftale mellem regeringen,
BL – Danmarks Almene Boliger og KL om frem mod 2020 at effektivisere driften af
den almene boligsektor med 1,5 mia. kr., er indgået på baggrund heraf.
Nærværende lovforslag indeholder således en række initiativer, der kan styrke
fokus på en forbedring af driften og som sammen med den indsats, der skal ydes
af boligorganisationer og kommuner kan medvirke til, at det aftalte effektivise-
ringsmål kan opfyldes og således skabe grundlag for huslejereduktioner.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Indledning
Styringen af den almene boligsektor sker i et komplekst samspil mellem stat,
kommune, boligorganisation og beboere/boligafdeling.
Staten fastsætter de overordnede rammer, incitamenter og muligheder i form af
lovgivning og medvirker til finansieringen af nybyggeriet.
Kommunen er ansvarlig for udvikling af den lokale bolig- og bypolitik, og er her-
under ansvarlig for løsning af boligsociale opgaver. Kommunen fører tilsyn med
boligorganisationerne. Kommunerne kontrollerer således, om boligorganisatio-
nerne overholder gældende regler samt på en hensigtsmæssig måde lever op til
deres formål, herunder de målsætninger som generelt er opstillet for sektoren om
bl.a. effektiv drift.
Almene boligorganisationers primære opgave er at løse boligsociale opgaver ved
at opføre og drive alment boligbyggeri inden for de rammer, som er fastsat i lov-
givningen og gennem kommunens beslutninger. Den almene boligsektor er karak-
teriseret ved et udstrakt beboerdemokrati. På alle niveauer i boligorganisationen
har beboerne flertal, og beboerne har således afgørende indflydelse på alle be-
slutninger om væsentlige forhold i boligorganisationen. Det giver på den ene side
beslutninger, som er grundigt forankret, og som kan gennemføres effektivt uden
uenighed og modstand, idet beboerne, som skal leve med beslutningerne, allere-
de i stort omfang har ejerskab hertil. På den anden side kan der være fare for, at
beboerdemokratiet i en række forhold vælger det sikre og det kendte og således
ikke altid har fokus på nye og bedre måder at gøre det samme på.
Side
4/32
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Lovudkast: Lov om ændring af lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, og lov om friplejeboliger (Effektivisering af den almene boligsektors drift, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Boligorganisationens bestyrelse har det overordnede ansvar for driften af organi-
sationen og dens afdelinger. Boligorganisationen kan enten vælge at administrere
sig selv eller at blive administreret af en ekstern administrator, fx en privat admi-
nistrator, en anden boligorganisation eller en almen administrationsorganisation. I
forlængelse heraf er der over tid udviklet forskellige forretningsmodeller, som
spænder lige fra den lille administration med 50-100 boliger til store professionel-
le administrationsselskaber, som administrerer op mod 50.000 boliger, og som
hører til blandt de største ejendomsadministratorer i landet.
Boligorganisationerne er underlagt krav om effektiv og forsvarlig drift. Det er
derfor afgørende, at boligorganisationen løbende overvåger, om den lever op til
dette krav. Det er vigtigt, at boligorganisationerne evaluerer og forbedrer sig med
henblik på at øge både sparsommelighed og produktivitet, men også effektivitet
og kvalitet. Boligorganisationen rapporterer herom i styringsrapport og årsrapport
til revision og kommune.
Afdelingerne er selvstændige enheder, hvor beboerne via beboerdemokratiet har
mulighed for væsentlig indflydelse på egne forhold. Afdelingerne er økonomisk
uafhængige af hinanden, ligesom de er økonomisk uafhængige af boligorganisati-
onen.
Der kan på en række styringsniveauer sættes ind med henblik på at sikre en for-
bedret produktivitet og effektivitet.
Boligorganisationen, som har ansvaret for den daglige drift, har en central rolle.
Boligorganisationen er allerede i dag forpligtet til at sikre en forsvarlig og effektiv
drift. Der er imidlertid behov for at understrege, at der er tale om en løbende
proces, som kræver et stærkt ledelsesmæssigt fokus på at optimere organisation
og administrative processer. Hertil kommer en styrket egenkontrol, som må følges
op af revisorerne.
Beboerdemokratiet har en afgørende indflydelse på budgetter og de heri indar-
bejdede valg af serviceniveau. Det er derfor vigtigt, at både de kort- og langsigte-
de konsekvenser af de beslutninger, som træffes, er velbelyste. Det stiller krav til
beslutningsgrundlaget, som skal være letforståeligt og gennemsigtigt, således at
presset for en stadig forbedring af produktivitet og effektivitet kan kanaliseres ind
i de beboerdemokratiske organer.
Det kommunale tilsyns muligheder for gennem styringsdialogen at sætte fokus på
forbedret produktivitet og effektivitet kan forbedres ved bedre muligheder for at
overvåge udgiftsudviklingen og for at aftale relevante initiativer og foranstaltnin-
ger.
Side
5/32
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Lovudkast: Lov om ændring af lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, og lov om friplejeboliger (Effektivisering af den almene boligsektors drift, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Med henblik på at sikre fokus på en stadig forbedring af produktivitet og effektivi-
tet i alle boligorganisationer er der som nævnt ovenfor i juni 2016 indgået aftale
mellem regeringen, BL – Danmarks Almene Boliger og KL om et nationalt måltal
for effektiviseringer i den almene sektor, der kan danne grundlag for en afdæm-
pet huslejeudvikling for beboerne.
Effektiviseringsmålet skal fremadrettet gøre det muligt at fremme og monitorere
sektorens effektivisering på grundlag af et fastsat ambitionsniveau.
Udgangspunktet for måltallet er hele den almene boligsektor. Der fastsættes så-
ledes ikke et måltal for hver enkelt boligorganisation- eller boligafdeling. Et natio-
nalt måltal giver mulighed for, at den enkelte boligorganisation kan træffe beslut-
ninger om effektiviseringer i forhold til lokale forhold. Det skal bl.a. ses i lyset af,
at der kan være stor forskel på effektiviseringspotentialerne og effektivitet mel-
lem de forskellige boligorganisationer og boligafdelinger.
Måltallet omfatter som udgangspunkt samtlige driftsudgiftsposter for den almene
boligsektor, idet der dog ses bort fra en række udgiftsposter, som beboerdemo-
kratiet generelt ingen indflydelse har på. Der ses således bort fra nettokapitalud-
gifter på ”nybyggerilån” med offentlig støtte, nettokapitaludgifter på renoverings-
lån med støtte fra Landsbyggefonden, henlæggelser til planlagt og periodisk vedli-
geholdelse og fornyelse, ejendomsskatter og individuelle forsyningsudgifter. Ud-
giftsbasen for måltallet i den almene boligsektor under ét kan på den baggrund
opgøres til 18,4 mia. kr. i 2014 (2014-priser).
Et nationalt måltal giver mulighed for, at den enkelte boligorganisation kan træffe
beslutninger om effektiviseringer i forhold til lokale forhold.
Der er aftalt, at der fastsættes et mål for effektiviseringen af driften i den almene
boligsektor på 1,5 mia. kr. af udgiftsbasen, jf. ovenfor.
Der er endvidere enighed om, at måltallet skal være indfriet i regnskaberne for
2020. Som grundlag for opgørelse af den opnåede effektivisering er der desuden
enighed om en model til neutral fremskrivning af udgiftsbasen.
Parterne er enige om, at regeringen, kommunerne samt boligorganisationerne og
-afdelingerne i fællesskab understøtter bestræbelserne på at realisere målsætnin-
gen om at effektivisere driften i den almene boligsektor. Den tilsigtede effektivise-
ring kan kun opnås, hvis hver af parterne understøtter og bidrager på deres re-
spektive område.
På den baggrund er der i Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet etableret
en effektiviseringsenhed, der skal fremme sektorens effektivitet. Enheden skal
udvikle et benchmark setup for boligorganisationer og afdelinger og løbende ind-
Side
6/32
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Lovudkast: Lov om ændring af lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, og lov om friplejeboliger (Effektivisering af den almene boligsektors drift, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
samle oplysninger om bedste praksis i sektoren og analyser af status på effektiv
drift.
Herudover foreslås det, at der gennemføres en række initiativer, der kan styrke
fokus på en forbedring af både drift og nybyggeri og dermed skabe grundlag for
huslejereduktioner.
Der er ikke tale om et enkelt overordnet greb, idet det som nævnt er nødvendigt
på de forskellige styringsniveauer at sætte ind med en bred vifte af tiltag og inci-
tamenter, som bl.a. retter sig mod tilrettelæggelsen af driften, serviceniveauet,
varetagelsen af administrationen, strukturen i sektoren, kompetencefordelingen
m.v.
Forslagene er samlet under følgende temaer:
Styrket arbejde med produktivitet og effektivitet i boligorganisationerne
Styrket grundlag for de beboerdemokratiske beslutninger
Bedre rammer for det kommunale tilsyn og styringsdialog
Administration, sammenlægning, indkøb, vedligehold, henlæggelser, hårde
hvidevarer m.v.
Forsøg med indeklimamåling
Andre ændringer
2.2.. Styrket arbejde med produktivitet og effektivitet i boligorganisationerne
2.2.1. Gældende regler
Almene boligorganisationer er i dag omfattet af krav om en effektiv og forsvarlig
drift. Som led i styringsdialogen med kommunen skal der hvert år afleveres en
styringsrapport, hvori der bliver fulgt op på en række forhold vedrørende effekti-
vitet, herunder via nøgletal. Udover denne overordnede ramme er der som led i
forvaltningsrevisionen en række krav til både boligorganisationens og revisors
handlinger, som sigter på at fremme effektiviteten. Bestemmelserne omfatter
krav om, at der skal etableres skriftlige forretningsgange samt arbejdes med mål
og resultater. Reglerne om forvaltningsrevision har været gældende siden 1999.
2.2.2. Ministeriets overvejelser og forslag
Gennemførte analyser af eksisterende regler om forvaltningsrevision peger på, at
der er opnået en række resultater ved forvaltningsrevisionen, men at der også
fortsat er potentialer, som ikke er udnyttet (Statusundersøgelse om forvaltnings-
revision i almene boligorganisationer m.v., Landsbyggefonden, 2008).
De påpegede uudnyttede potentialer drejer sig om en tydeligere skelnen mellem
boligorganisationens og revisors opgaver, om de gældende metodekrav er for
Side
7/32
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Lovudkast: Lov om ændring af lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, og lov om friplejeboliger (Effektivisering af den almene boligsektors drift, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
’snævre’, om beskrivelsen af opgaverne er klare nok, om fokusområder, krav og
rapportering vedrørende revisors løbende forvaltningsrevision er præcise nok og
om bedre vejledning af boligorganisationerne om økonomistyring, effektivisering
og forvaltningsrevision.
Økonomistyring, effektivisering og forvaltningsrevision skal indgå i en sammen-
hængende model, som stiller krav til virksomhedsstyring og egenkontrol, og som
sikrer stadig fremgang i produktivitet og effektivitet.
God virksomhedsdrift i den almene boligsektor skal sikre, at ressourcerne bruges
bedst muligt, og at kvaliteten i sektorens ydelser og produkter til stadighed for-
bedres. For at fremme dette hensyn skal der sikres en stadig intern indsats for
effektivisering i den enkelte boligorganisation, og en ekstern kontrol gennem for-
valtningsrevision, som både skal supplere og give input til det kommunale tilsyn
og styringsdialogen.
Retningslinjer for egenkontrol/forvaltningsrevision omfatter to niveauer: For det
første må det sikres, at boligorganisationens ansvar styrkes og præciseres gennem
en mere udbygget, samlet model for boligorganisationens arbejde med økonomi-
styring, produktivitet og effektivitet. For det andet må det sikres, at revisors ind-
flydelse og kontrol vedr. boligorganisationens produktivitet m.v. synliggøres og
styrkes. Derudover må kommunens rolle som myndighed i relation til den udførte
forvaltningsrevision præciseres gennem krav om rapportering til brug for sty-
ringsdialogen.
Forvaltningsrevision omfatter – som det også fremgår af gældende regler for al-
mene boligorganisationer – en indsats for og rapportering om sparsommelighed,
produktivitet og effektivitet. Det er dog ikke nødvendigvis hensigtsmæssigt, at
udførelse af revisors forvaltningsrevision sker med ligelig vægt på disse aspekter.
Det vurderes således, at revisors og boligorganisationens ressourcer udnyttes
bedst, hvis revisors løbende forvaltningsrevision primært har fokus på de aspekter
af forvaltningsrevision, som ligger mest i forlængelse af finansiel revision, dvs.
sparsommelighed og produktivitet.
Boligorganisationens beslutninger påvirker løbende ressourceudnyttelse, ydelser
og kvalitetsniveau. Det er derfor afgørende, at boligorganisationens egen styring
sikrer et stadigt fokus på forholdet mellem omkostninger, produktion og kvalitet,
og i sidste ende en løbende styrkelse af omkostningseffektiviteten. I forlængelse
heraf må boligorganisationen forpligtes til selv at evaluere og forbedre såvel spar-
sommelighed og produktivitet som effektivitet og kvalitet. Boligorganisationens
rapportering herom må indgå i styringsrapporten, så den på en hensigtsmæssig
måde kan danne grundlag for styringsdialogen.
Side
8/32
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Lovudkast: Lov om ændring af lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, og lov om friplejeboliger (Effektivisering af den almene boligsektors drift, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
På den baggrund foreslås det, at almenboligloven ændres, så det kraftigere un-
derstreges, at boligorganisationernes forpligtelse til en effektiv drift ikke er en
engangsopgave, men omfatter god økonomistyring og egenkontrol og en vedva-
rende forpligtelse til løbende forbedringer af produktivitet, kvalitet og effektivitet,
jf. lovforslaget § 1, nr. 1.
Med henblik på at understøtte dette er det hensigten i en bekendtgørelse at fast-
sætte krav om, at boligorganisationernes tilbagevendende skal gennemgå alle
væsentlige aktivitetsområder for at fremme effektivitet og afrapportere herpå i
forbindelse med den årlige regnskabsaflæggelse og styringsrapport.
For at øge fokus på omkostningerne foreslås det i forlængelse heraf i en bekendt-
gørelse at fastsætte krav om, at boligorganisationerne skal fastsætte flerårige mål
for udgiftsudviklingen, hvilket skal kombineres med bedre værktøjer til udgiftssty-
ring.
Endelig udsendes en vejledning til boligorganisationer om god økonomistyring og
effektiv virksomhedsdrift med henblik på en styrket indsats for effektivisering.
Med hensyn til forvaltningsrevision er det hensigten at ændre revisionsinstruksen,
således at revisor særskilt skal adressere sparsommelighed og produktivitet, og
hvorvidt boligorganisationen har etableret forretningsgange herfor. Revisor skal
på et overordnet plan endvidere tilse, at boligorganisationen arbejder metodisk
med fremme af effektivitet og kvalitet. Endelig er det hensigten at fastsætte, at de
obligatoriske nøgletal om produktivitet i styringsrapporten skal omfattes af revi-
sors revision, herunder om registreringen er korrekt foretaget.
2.3. Styrket grundlag for de beboerdemokratiske beslutninger
2.3.1. Gældende regler
Det er kendetegnende for den almene boligsektor, at beboerne skal inddrages i
driften i så høj grad som muligt. Reglerne om organisering af almene boliger hviler
derfor på et beboerdemokratisk grundlag, hvor beboerne har flertal i alle beslut-
tende organer.
Beboerdemokratiet skal både give den enkelte beboer indflydelse på udviklingen i
boligområdet og være med til at sikre engagement, integration og sammen-
hængskraft i området. Samtidig er der en tæt sammenhæng mellem beboerde-
mokratiet og beboernes indflydelse på den ene side og det økonomiske ansvar på
den anden side. De beslutninger, beboerne træffer, afspejler sig således direkte i
huslejen.
Side
9/32
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Lovudkast: Lov om ændring af lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, og lov om friplejeboliger (Effektivisering af den almene boligsektors drift, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Den organisatoriske struktur består af 4 beboerdemokratiske organer, der har
forskellige kompetencer: Øverste myndighed, organisationsbestyrelsen, afde-
lingsbestyrelsen og afdelingsmødet.
Øverste myndighed
varetager organisationens overordnede og tværgående anlig-
gender såsom boligorganisationens administrations- og byggepolitik, erhvervelse,
salg og væsentlige forandring af organisationens og afdelingernes ejendomme,
ændring af vedtægterne og opløsning af organisationen. Øverste myndighed kan
beslutte at uddelegere en række beslutninger til organisationsbestyrelsen.
Øverste myndighed kan endvidere uden afdelingens samtykke træffe beslutning
om gennemførelse af større renoveringsarbejder, større energibesparende foran-
staltninger, boligsociale helhedsplaner og fremtidssikring af bebyggelsen.
Organisationsbestyrelsen
har det overordnede juridiske og økonomiske ansvar
både for de dispositioner, som omfatter selve boligorganisationen, og for de di-
spositioner, som omfatter afdelingerne, herunder for udlejning, budgetlægning,
regnskabsaflæggelse og lejefastsættelse. Bestyrelsen er ansvarlig for, at de be-
slutninger, som træffes på afdelingsplan, er i overensstemmelse med reglerne.
Bestyrelsen forestår den praktiske gennemførelse af den administrations- og byg-
gepolitik, som er besluttet af øverste myndighed, og det er bestyrelsen, som ud-
adtil forpligter både organisationen og de enkelte afdelinger. På samme måde er
det bestyrelsen, som forestår den praktiske gennemførelse af de beslutninger,
som beboerne træffer på afdelingsplan.
Bestyrelsen eller en eventuel forretningsfører, der administrerer boligorganisatio-
nen, er forpligtet til at gribe ind over for beboernes beslutninger, hvis disse strider
mod reglerne, herunder boligorganisationens egne vedtægter.
Afdelingsbestyrelsen
godkender blandt andet afdelingens driftsbudget og fore-
lægger det for afdelingsmødet til godkendelse. Afdelingsbestyrelsen godkender
desuden afdelingens regnskab og forelægger det for afdelingsmødet til godken-
delse, hvis afdelingsmødet har truffet beslutning om det. Afdelingsbestyrelsen
forelægger de overordnede rammer for iværksættelse af arbejder og aktiviteter i
afdelingen for afdelingsmødet til godkendelse.
Afdelingsmødet
skal godkende driftsbudgettet og de overordnede rammer for
iværksættelse af arbejder og aktiviteter i afdelingen såsom vedligeholdelses- og
fornyelsesarbejder, forebyggende arbejder rettet mod boligområdet og beboerne
samt sociale aktiviteter.
2.3.2. Ministeriets overvejelser og forslag
Side
10/32
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Lovudkast: Lov om ændring af lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, og lov om friplejeboliger (Effektivisering af den almene boligsektors drift, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Som det ses, er beboerdemokratiet en hjørnesten i styringen af den almene bolig-
sektor. Øverste myndighed/organisationsbestyrelsen har det overordnede ansvar
både for boligorganisationens langsigtede udvikling og for den daglige administra-
tion, herunder at organisationen
og
dens afdelinger administreres forsvarligt og
effektivt. Dette hensyn skal balanceres over for afdelingernes/beboernes krav til
huslejeudvikling, vedligeholdelse, serviceniveau og forbedringer.
Det er afgørende, at bestyrelsen påtager sig ansvaret for en stadig forbedring af
produktivitet og effektivitet. Det indebærer et klart fokus på driften og samtidig
også en pligt til at tage affære, såfremt udviklingen går i den forkerte retning.
Opstår der uenighed mellem afdeling og boligorganisation om afdelingens budget,
som ikke umiddelbart kan løses, skal sagen indbringes for kommunalbestyrelsen.
Herudover er der mulighed for, at boligorganisationens øverste myndighed uden
afdelingens samtykke kan beslutte at gennemføre en række større foranstaltnin-
ger.
Det er endvidere afgørende for en god beslutningsproces på alle niveauer i bebo-
erdemokratiet, at beslutningsgrundlaget er fyldestgørende og gennemskueligt.
Budgetter, regnskaber, huslejekonsekvenser af stillede forslag, sammenhængen
mellem serviceniveau og udgifter, benchmark og nøgletal m.v. skal være udformet
og formidlet på en sådan måde, at det står klart for beboerne, hvordan organisa-
tionens/afdelingens situation ser ud. Tilsvarende gælder for vedligeholdelses- og
forbedringsplaner.
På den baggrund foreslås det, at organisationsbestyrelsens ansvar for produktivi-
tet og effektivitet præciseres, således at det klart fremgår af almenboligloven, at
bestyrelsen har det overordnede ansvar for ledelsen af boligorganisationen og
dens afdelinger, jf. lovforslaget § 1, nr. 2. Som en del af dette ansvar pålægges
bestyrelsen handlepligt og krav om, at der fastsættes forbedringsmål, hvis analy-
ser og produktivitetsnøgletal peger på forbedringsområder, jf. lovforslagets § 1,
nr. 2.
Samtidig præciseres organisationsbestyrelsens kompetencer i forhold til afdelin-
gerne, således at det klart fremgår, at det er organisationsbestyrelsens kompe-
tence og ikke den enkelte afdelings kompetence at beslutte på hvilken måde, drif-
ten af boligorganisationen og dens afdelinger skal organiseres, samt at det er be-
styrelsens ansvar, at det sker effektivt, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Med henblik på at skabe større synlighed for beboerne vil det i forlængelse heraf i
en bekendtgørelse blive fastsat,
Side
11/32
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Lovudkast: Lov om ændring af lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, og lov om friplejeboliger (Effektivisering af den almene boligsektors drift, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
at de beboerstyrede poster i budgetter og regnskaber (samt tilhørende op-
følgninger) skal synliggøres gennem fx trafiklys, der signalerer udgiftsniveau-
ets højde,
at boligorganisationen skal udarbejde ydelsesbeskrivelser for afdelingerne, fx
kerne- og tilvalgsydelser, så det synliggøres for beboerne, hvilke ydelser de
enkelte udgiftsposter dækker, og
at boligorganisationen ved udgiftskrævende forslag, herunder forslag som
stilles af beboere, afdelingsbestyrelser m.v. skal sikre, at forslagene indehol-
der oplysninger om huslejekonsekvenserne.
2.4. Bedre rammer for det kommunale tilsyn og styringsdialogen
2.4.1. Gældende regler
Styringen af den almene boligsektor har siden 2010 baseret sig på en model for
mål- og aftalestyring. Omdrejningspunktet er dialog og samarbejde mellem kom-
munalbestyrelse og boligorganisation.
Som grundlag for styringen er der i almenboligloven opstillet mål og styringsmål-
sætninger for almen boligvirksomhed på en række centrale områder. Brugen af
målstyring klargør, hvilke styringsmål og værdier den almene boligsektor arbejder
efter. De almene boligorganisationers overordnede formål er udmøntet i en
egentlig formålsbestemmelse for sektoren, hvoraf det fremgår, at almene bolig-
organisationer har som formål at stille passende boliger til rådighed for alle, som
har behov herfor. Huslejen skal være rimelig, og beboerne skal gives indflydelse
på egne boforhold.
I forlængelse heraf er der i almenboligloven fastsat en række overordnede sty-
ringsmålsætninger for de almene boligorganisationer, som omhandler en forsvar-
lig og effektiv drift, boligområdernes tilstand, nybyggeri, udlejning og ledelse.
Hensigten med formålsbestemmelsen og målsætningerne er at forpligte boligor-
ganisationerne til at arbejde mod bestemte sigtepunkter inden for nogle centrale
områder. Reglerne er samtidig udtryk for helt grundlæggende krav til den almene
boligvirksomhed og til samarbejdet mellem boligorganisationerne og kommunal-
bestyrelserne.
Styringen foregår inden for rammerne af et dialogbaseret tilsyn. Kommunalbesty-
relsen er således forpligtet til at føre en dialog i form af årlige møder med den
enkelte boligorganisation om dens virksomhed, herunder om udviklingen i det
enkelte boligområde (styringsdialog). Kommunalbestyrelsen skal endvidere of-
fentliggøre en redegørelse for den gennemførte styringsdialog på kommunens
hjemmeside.
Side
12/32
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Lovudkast: Lov om ændring af lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, og lov om friplejeboliger (Effektivisering af den almene boligsektors drift, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Styringsdialogen skal foregå på et oplyst grundlag, og boligorganisationen skal
derfor årligt dokumentere sin virksomhed i form af en styringsrapport. Der er
fastsat retningslinjer herfor, og der er etableret et it-system, almenstyringsdia-
log.dk, til brug for boligorganisationernes dokumentation. Dokumentationen om-
fatter nøgletal, vurderinger, oplæg til drøftelser m.v. vedrørende organisationen
og hver enkelt afdeling.
2.4.2. Ministeriets overvejelser og forslag
Som nævnt har styringsreformen haft sigte på et bedre samarbejde mellem kom-
mune og boligorganisation og har især betydet en nødvendig opprioritering af
løsning af de langsigtede udfordringer vedr. de udsatte boligområder. Samtidig
har styringsdialogen også sigte på forholdene i den enkelte boligorganisation og
dens afdelinger gennem nøgletal m.v. i dokumentationspakken. Det vurderes
imidlertid nødvendigt i styringsdialogen eksplicit at sikre fokus på produktivitet og
effektivitet, idet udgifterne på en række områder er steget mere end prisudviklin-
gen.
Boligorganisationernes og -afdelingernes fokus på produktivitet og effektivitet kan
styrkes ved en række justeringer og ændringer i grundlaget for styringsdialogen.
Det nuværende benchmarkingsystem i styringsdialogen styrkes med henblik på, at
det bliver nemmere for den enkelte boligafdeling, boligorganisation og kommune
at sammenholde produktivitet og effektivitet på tværs af sektoren. Benchmarking
vil have øget fokus på effektivitet. Hvor den nuværende økonomiske benchmar-
king fokuserer på bygge- og renoveringsprojekter, boligorganisationers og afdelin-
gers opsparing samt boligorganisationers administration, inddrages fremover
afdelingers driftsudgifter/produktivitet i form af et nyt effektivitetstal baseret på
benchmarking på tværs af sektoren. Herved sker en kraftig udvidelse af de øko-
nomiske aktiviteter, der er omfattet af benchmarking. Herudover vil styringsrap-
porten og almenstyringsdialog.dk blive gennemgået i forhold til behovet for nye
oplysninger, der kan understøtte fokus på produktivitet og effektivitet.
Boligorganisationer og -afdelinger, der med udgangspunkt i effektivitetstal- un-
derpræsterer i forhold til produktivitet og effektivitet, forpligtes til at opstille og
implementere forbedringsmål, jf. oven for under pkt. 2.2.2., som skal tages op i
styringsdialogen.
For at styrke overblikket og grundlaget for styringsdialogen med hensyn til bolig-
afdelingernes konkurrencedygtighed, fx udlejningsproblemer, indarbejdes der i
boligorganisationernes styringsrapport sammenlignelige oplysninger om huslejen
for den enkelte afdeling.
Side
13/32
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Lovudkast: Lov om ændring af lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, og lov om friplejeboliger (Effektivisering af den almene boligsektors drift, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Endelig vil Udlændinge-, Integrations-og Boligministeriet udmelde tilsynstemaer,
som kan være udgangspunkt for tværgående drøftelser mellem boligorganisation
og kommune og indgå i styringsdialogen, og som bliver integreret som en del af
boligorganisationernes forvaltningsrevision. Tilsynstemaerne vil sætte en samlet
dagsorden for sektoren vedrørende effektivisering.
2.5. Administration, sammenlægning, indkøb, vedligehold, henlæggelser, hårde
hvidevarer m.v.
2.5.1. Billigere administration
2.5.1.1. Gældende regler
Administrationsopgaven omfatter først og fremmest kerneopgaver i forbindelse
med udlejning, budget- og regnskab, lejefastsættelse, betjening af beboerdemo-
kratiet m.v. Herudover indgår også en række andre opgaver, som f.eks. lovpligtige
indberetninger af huslejer og af regnskaber til Landsbyggefonden, etablering af
lære- og praktikpladser i forbindelse med renoveringer, forvaltning af udsatte
boligområder m.v., som naturligt følger af at huse fortrinsvist svagere befolk-
ningsgrupper. Sådanne opgaver har naturligvis betydning for administrationsud-
gifternes størrelse.
Der er en betydelig variation i administrationsbidraget for boligafdelingerne. For-
skellene synes ikke fuldt ud at kunne forklares ved forskelle i serviceniveau og
indikerer således, at der er rum for en effektivisering og dermed billiggørelse af
bidraget samlet set.
Boligorganisationerne kan vælge at opbygge egen administration eller at lade sig
administrere af en ekstern part.
En aftale om administration skal indgås skriftligt og med fastsættelse af klare op-
sigelsesregler. Der er ikke fastsat regler om administrationsaftalers maksimale
varighed eller om længden af opsigelsesvarsler.
Boligafdelingerne/boligorganisationerne betaler et administrationsbidrag til bo-
ligorganisationen/administrator. Bidraget skal fastsættes kostægte, dvs. at ind-
tægter skal fastsættes, så de svarer til de faktiske udgifter.
Administrationsbidraget for boligafdelinger, herunder fordelingen på de enkelte
afdelinger, fastsættes af boligorganisationens bestyrelse. Ved fastsættelsen af
administrationsbidragets størrelse er der valgfrihed mellem tre forskellige meto-
der:
Side
14/32
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Lovudkast: Lov om ændring af lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, og lov om friplejeboliger (Effektivisering af den almene boligsektors drift, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Et beløb, der er lige stort pr. lejemålsenhed i organisationen.
Et grundbidrag pr. lejemålsenhed, der ydes for en grundlæggende, forsvarlig
administration og et tillægsbidrag for tillægsydelser, der tilbydes og kan til-
vælges af afdelingerne. Det er hermed den enkelte afdeling, der selv afgør,
hvor meget service den vil have i form af tillægsydelser og dermed hvor stort
et administrationsbidrag, der skal betales.
Et grundbidrag, hvorefter det samlede bidrag er sammensat af et fast bidrag,
der fastsættes pr. afdeling og højst omfatter udgifterne til budgettering og
regnskabsaflæggelse, og et bidrag, der fastsættes pr. lejemålsenhed.
2.5.1.2. Ministeriets overvejelser og forslag
Med henblik på at reducere administrationsudgifterne er det hensigten at gen-
nemføre en række initiativer, som kan skærpe konkurrencen og sikre en løbende
effektivisering af administrationen.
Det er hensigten i en bekendtgørelse at fastsætte, at organisationsbestyrelserne i
forbindelse med den løbende gennemgang af udgiftsområderne, herunder især
den langsigtede udgiftsplanlægning, jf. oven for under pkt. 2.2., skal foretage en
vurdering af, om udlicitering af nogle eller alle delopgaver kan være hensigtsmæs-
sig og omkostningsreducerende.
Administrationsaftaler skal indgås skriftligt og have klare opsigelsesregler samt
være offentligt tilgængelige. Der er hensigten i en bekendtgørelse at fastsætte, at
kontrakter skal kunne opsiges med 1 års varsel til førstkommende månedsskifte.
2.5.2. Sammenlægninger
2.5.2.1. Gældende regler
Reglerne om sammenlægning af boligorganisationer giver mulighed for, at mindre
enheder sammenlægges til større, der bedre kan leve op til krav om øget profes-
sionalisering af byggeri og drift af hensyn til byggeriets kvalitet og lejens størrelse.
I forlængelse af kommunalreformen og de stigende krav til en kompetent og ef-
fektiv drift blev det i 2007 gjort nemmere at sammenlægge boligorganisationer.
Sammenlægning af organisationer skal således ikke længere godkendes på afde-
lingsmøderne i de ophørende boligorganisationer. Det er alene op til øverste
myndighed at træffe beslutning om sammenlægning.
Der er endvidere muligheder for at etablere administrative fællesskaber mellem
boligorganisationer, således at de deler f.eks. administrationsbygning, it-afdeling,
byggeafdeling mv.
Side
15/32
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Lovudkast: Lov om ændring af lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, og lov om friplejeboliger (Effektivisering af den almene boligsektors drift, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Sammenlægninger af boligafdelinger besluttes af boligorganisationens øverste
myndighed.
Sammenlægning skal godkendes på afdelingsmøder i hver af de berørte afdelin-
ger. Har boligorganisationen i forbindelse med nybyggeri i flere etaper truffet
beslutning om, at to eller flere byggeafsnit tilsammen skal udgøre én afdeling, kan
afdelingsmødet dog ikke omgøre det.
I 2010 blev det gjort lettere at sammenlægge afdelinger, idet det hidtidigt gæl-
dende krav om udligning af huslejeforskelle over 10 år blev lempet, således at
huslejeforskelle som følge af forskelle i de sammenlagte afdelingers kapitaludgif-
ter kan opretholdes. Den udligning af lejeforskelle, som herefter sker, vedrører
således de egentlige driftsudgifter, hvis størrelse beboerne har en væsentlig ind-
flydelse på. Der vil dermed kunne skabes større konsensus om i øvrigt fornuftige
og fordelagtige forslag til sammenlægning af afdelinger – uanset, at der i dag er
forskelle i huslejen.
Reglerne om sammenlægning af afdelinger giver mulighed for, at mindre enheder
kan sammenlægges til større og dermed skabe grundlag for en mere effektiv og
billigere drift med færre regnskaber, færre afdelingsmøder, bedre udnyttelse af
personel og maskiner mv. mellem flere bebyggelser.
2.5.2.2. Ministeriets overvejelser og forslag
Med henblik på at realisere stordriftsfordele ved samadministration og –drift fo-
reslås følgende forbedringer:
Sammenlægning af afdelinger besluttes af øverste myndighed og godkendes
af de involverede afdelinger. Med henblik på at sikre en mere optimal drift er
det hensigten i en bekendtgørelse at fastsætte, at boligorganisationens øver-
ste myndighed får pligt til at forholde sig til og kompetence til at beslutte, om
små nyetablerede afdelinger skal lægges sammen med en eksisterende afde-
ling.
2.5.3. Effektivisering af indkøb
2.5.3.1. Gældende regler
Det er ikke muligt ud fra regnskaberne at isolere de samlede udgifter, der medgår
til indkøb af varer og tjenesteydelser i den almene boligsektor. Udgifterne er na-
turligt nok konteret på de områder, hvor de anvendes, f.eks. under renholdelse,
vedligehold m.v., men det vurderes at være tale om betydelige beløb.
Side
16/32
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Lovudkast: Lov om ændring af lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, og lov om friplejeboliger (Effektivisering af den almene boligsektors drift, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Efter reglerne skal alle støttede arbejder udbydes både efter nationale udbudsreg-
ler og - når bestemte grænser overskrides - også efter EUs regler. Det har som
konsekvens, at støttede arbejder ikke kan udføres i eget regi.
Ikke-støttede arbejder som f.eks. renhold, løbende vedligehold m.v. er ikke under-
lagt et udbudskrav og kan derfor udføres i eget regi, men kan naturligvis også,
som det faktisk sker, udbydes. I det omfang arbejderne udføres af en ekstern part,
skal de udbydes efter de almindelige udbudsretlige regler.
Indkøb af varer og tjenesteydelser varetages på relativt forskellige måder i de
enkelte boligorganisationer.
Der er for det første forskel på, hvilke opgaver, der løses ved hjælp af indkøb af
tjenesteydelser eksternt, og hvilke der løses internt i boligorganisationen. Renhol-
delse kan være udliciteret til private aktører, men kan også varetages af de ansat-
te ejendomsfunktionærer.
For det andet er der stor forskel på, hvordan bestemte opgaver udbydes. I en
række tilfælde er det den enkelte ejendomsfunktionær, som løbende udbyder
småopgaver typisk til en kreds af udvalgte håndværkere. Andre har indgået ram-
meaftaler vedr. håndværkerydelser over en længere periode, således som det
f.eks. sker i forbindelse med flere ordninger vedr. elektronisk fraflytningssyn. På
den måde aktiveres et større udbudsvolumen og dermed også bedre tilbud, lige-
som der administrativt kan spares ressourcer i forbindelse med udbuddet.
Også indkøbsfunktionen bliver varetaget forskelligt. Der kan være tale om alt fra
koordinerede indkøb for en hel boligorganisation til her og nu indkøb tilpasset
specifikke situationer. Der er endvidere etableret egentlige indkøbsportaler, som
boligorganisationerne kan tilmelde sig, og som vurderes at have et betydeligt po-
tentiale i sig.
2.5.3.2. Ministeriets overvejelser og forslag
Hvorvidt bestemte indkøbsstrategier er mere effektive end andre kan være van-
skeligt at vurdere. Markedet ændrer sig relativt hurtigt både hvad angår priser og
teknologi, og derfor er indkøbsaftaler med lange løbetider ikke nødvendigvis en
god ide. På den baggrund er det hensigtsmæssigt, at boligorganisationerne tilfører
området de nødvendige kompetencer enten i den enkelte boligorganisation eller
ved samarbejde boligorganisationerne imellem, blandt andet med henblik på lø-
bende at vurdere, om der i boligorganisationen er uudnyttede potentialer i for-
bindelse med udbud, samarbejde, specialisering eller andet.
Med henblik på at styrke fokus på indkøb af varer og tjenesteydelser er det hen-
sigten, at Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet udmelder som et tilsyns-
tema, jf. ovenfor, at boligorganisationerne skal gennemføre analyser af organisa-
tionens indkøb af varer og tjenesteydelser samt forholdet mellem den interne og
Side
17/32
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Lovudkast: Lov om ændring af lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, og lov om friplejeboliger (Effektivisering af den almene boligsektors drift, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
eksterne opgavevaretagelse. Resultater af analysen og initiativer i forlængelse
heraf diskuteres i styringsdialogen.
2.5.4. Renovering, vedligehold og henlæggelser
2.5.4.1. Gældende regler
Afdelingerne skal foretage henlæggelser med henblik på finansiering af udgifter til
planlagte og periodiske vedligeholdelsesarbejder. Ved planlagt og periodisk vedli-
geholdelse og fornyelser forstås de forebyggende vedligeholdelsesarbejder, som
udføres efter en forudgående økonomisk og teknisk planlægning.
Derudover skal der budgetteres med udgifter til almindelig vedligeholdelse og
renholdelse, som er afhjælpende arbejder, som udføres løbende (akut eller efter
behov), når der konstateres svigt eller skader på dele af bygningsanlægget og dets
installationer.
Der må ikke henlægges midler til afholdelse af udgifter til almindelig vedligehol-
delse og renholdelse, idet udgifterne hertil skal dækkes af det løbende driftsbud-
get.
Boligorganisationen skal én gang årligt foretage en gennemgang af afdelingernes
vedligeholdelsestilstand. På baggrund af gennemgangen udarbejdes en rapport
om ejendommens tilstand, som danner baggrund for boligorganisationens vedli-
geholdelsesplanlægning og budgetlægning.
Henlæggelsernes størrelse fastsættes på baggrund af en vedligeholdelses- og for-
nyelsesplan, der mindst omfatter en periode på 10 år. Beløbsstørrelsen fastsættes
efter en vurdering af bygningsdelenes og installationernes anskaffelsespris på
tidspunktet for genanskaffelsen.
For afdelinger, der er omfattet af Byggeskadefonden (typisk byggerier, der har
fået tilsagn om offentlig støtte efter 1. juli 1986) skal der udarbejdes en driftsplan,
der er mere omfattende end den ovenfor nævnte drifts- og fornyelsesplan, idet
den - foruden vedligeholdelse - omfatter forsyning, renholdelse, pasning og over-
vågning af byggeriet og dettes installationer samt friarealer. Derudover er der
krav om, at de nødvendige driftsaktiviteter, herunder driftsrutiner, beskrives i
planen.
Det er beboerne i afdelingen, der - gennem vedtagelsen af afdelingens driftsbud-
get - træffer beslutning om størrelsen af henlæggelserne til periodisk og planlagt
vedligeholdelse samt også udgifterne til almindelig vedligeholdelse og renholdel-
se. Henlæggelserne justeres på baggrund af vedligeholdelses/drifts-planen. Op-
står der uenighed mellem afdeling og boligorganisation om afdelingens budget,
herunder om henlæggelsernes størrelse, som ikke umiddelbart kan løses, skal
sagen indbringes for kommunalbestyrelsen.
Side
18/32
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Lovudkast: Lov om ændring af lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, og lov om friplejeboliger (Effektivisering af den almene boligsektors drift, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Midler, der er henlagt til vedligeholdelse, må ikke anvendes til andre formål end
dem, de er henlagt til.
2.5.4.2. Ministeriets overvejelser og forslag
Som udgangspunkt vurderes regelsættet i hovedsagen at leve op til sit formål om
at sikre en rimelig vedligeholdelsesstandard i den almene sektor. De seneste års
fokus på vedligeholdelsesplaner har medført en øget vedligeholdelsesstandard,
ligesom der foretages øgede henlæggelser. Det er imidlertid klart, at der med
7.000 boligafdelinger også er en variation i kvaliteten af planerne og i den gen-
nemførte vedligeholdelse.
Det kan i nogle tilfælde være vanskeligt at få efterlevet planerne og få afsat de
nødvendige henlæggelser, da det kan medføre lejestigninger både som følge af
øgede krav til henlæggelserne, men også i nogle tilfælde fordi der er henlagt for
lidt set i forhold til de arbejder, der skal gennemføres.
Der er også en vis uensartethed både i opfattelsen af, hvilke arbejder der skal
henlægges til, og hvor lang planperioden skal være. En række organisationer ope-
rerer med perioder op til 20-30 år. Endelig kan der også være usikkerhed om for-
bedring kontra vedligehold.
Samtidig er det vigtigt, at vedligeholdelsen og fornyelsen er timet optimalt, såle-
des at den hverken foretages for tidligt eller for sent. I begge tilfælde vil det kunne
medføre unødvendige merudgifter.
Selvom der i de senere år er sket en positiv udvikling i vedligeholdelsesindsatsen,
herunder i henlæggelsesniveauet, er det vigtigt, at der fortsat arbejdes med vedli-
geholdelsesplanerne, ligesom der i styringsdialogen fortsat skal være fokus på
henlæggelsesniveauet
Med henblik på at styrke vedligeholdelsesplanlægningen og sikre passende hen-
læggelser foreslås det præciseret, at det er boligorganisationens bestyrelse, der
har ansvar for at sikre den nødvendige vedligeholdelse, samt at der henlægges de
nødvendige midler hertil, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Herudover er det hensigten i en bekendtgørelse at fastsætte, at den periode,
hvori der skal henlægges til planlagt og periodisk fornyelse ændres, således at
planperioden er 10 år for bygningsdele og installationer med kort levetid, 20 år for
mellemlang levetid og 30 år for lang levetid.
For at sikre kvaliteten af de tilstandsvurderinger og vedligeholdelsesplaner, som
danner grundlag for henlæggelserne, er det hensigten i en bekendtgørelse at fast-
sætte, at disse med jævne mellemrum skal granskes af en ekstern rådgiver, såle-
des at bygningsejeren sikrer, at tilstandsvurderinger og vedligeholdelsesplaner
bliver gennemgået af en uafhængig og uvildig rådgiver, med henblik på at vurdere
om de er retvisende og indeholder de nødvendige aktiviteter.
Side
19/32
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Lovudkast: Lov om ændring af lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, og lov om friplejeboliger (Effektivisering af den almene boligsektors drift, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Endelig er det hensigten i en bekendtgørelse at fastsætte, at der ved større reno-
verings- og vedligeholdelsesarbejder stilles krav om anvendelse af IKT og langsig-
tet vedligeholdelses- og fornyelsesplanlægning.
2.5.5. Hårde hvidevarer
2.5.5.1. Gældende regler
Efter de gældende regler er op til bygherren at beslutte, om og i hvilket omfang
hårde hvidevarer skal stilles til rådighed af afdelingen i forbindelse med opførel-
sen af byggeriet. Indkøb af hårde hvidevarer kan dermed komme til at indgå i an-
skaffelsessummen. Sammen med udgifter til den efterfølgende vedligeholdelse og
fornyelse vil det i givet fald påvirke huslejen.
2.5.5.2. Ministeriets overvejelser og forslag
Det er hensigten i en bekendtgørelse at begrænse boligorganisationernes mulig-
hed for at lade hårde hvidevarer indgå i anskaffelsessummen for nyt alment bo-
ligbyggeri til de hårde hvidevarer, der er nødvendige for, at boligen kan anses for
beboelig, dvs. komfur, emhætte og køleskab.
2.6. Forsøg med indeklimamåling
2.6.1. Indledning
Der har været gennemført et forsøg om dynamiske varmeregnskaber, hvor leje-
rens ”energiadfærd” er forsøgt knyttet til det leverede indeklima, baseret på in-
deklimamålinger af indetemperatur, luftfugtighed og CO
2
-indhold som alternativ
til måling af varmeforbrug og traditionelt varmeregnskab.
I forlængelse heraf foreslås det, at der etableres en forsøgsbestemmelse i den
almene lejelov, således at der kan gennemføres flere forsøg med alternativ måling
af energiforbrug mv. samt forsøg med betaling for realiseret indeklima med hen-
blik på at effektivisere og billiggøre driften af de eksisterende almene boliger.
2.6.2. Gældende regler
Efter de gældende regler om lejerens betaling for varme og vand m.v. kan udleje-
ren kræve sine udgifter til lejerens forbrug refunderet, når udlejeren leverer var-
me og varmt vand. Det samme gælder for udgifter til energimærkning og udgifter
til kontrol, eftersyn og vedligeholdelse af tekniske anlæg efter lov om fremme af
energibesparelser i bygninger.
De nævnte udgifter fordeles mellem lejerne efter udlejerens bestemmelse på
grundlag af sædvanlige beregningsregler. Fordelingen af udgifterne til varme skal
efter lejelovgivningen ske enten efter egnede varmefordelingsmålere eller efter
bruttoetagearealet eller rumfang, og fordelingen af udgifterne til varmt vand skal
ske enten efter egnede forbrugsmålere eller efter antallet og arten af varmt-
Side
20/32
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Lovudkast: Lov om ændring af lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, og lov om friplejeboliger (Effektivisering af den almene boligsektors drift, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
vandshaner og antallet af værelser. De installerede målere anses for egnede, hvis
de er i overensstemmelse med reglerne i målerbekendtgørelsen (bekendtgørelse
nr. 563 af 2. juni 2014 om individuel måling af el, gas, vand, varme og køling).
Efter målerbekendtgørelsen, skal der i bestående bebyggelse og i nybyggeri instal-
leres målere til måling af forbruget af varme i den enkelte bolig- eller erhvervsen-
hed. De installerede målere til måling af forbrug skal være i overensstemmelse
med Sikkerhedsstyrelsens regler om måleteknisk kontrol med målere.
Målerbekendtgørelsen indeholder endvidere krav om, at en andel af ejendom-
mens samlede varmeudgifter skal fordeles efter forbruget, registreret på forde-
lingsmålerne i de enkelte boligenheder (mindst 40 pct.). Det skaber et incitament
hos den enkelte til at spare på varmen (betaling efter forbrug). Samtidig sker der
typisk fortsat en fælles betaling for fx varmetabet i systemet, som kan betragtes
som nødvendigt infrastruktur for alle (den resterende andel).
2.6.3. Ministeriets overvejelser og forslag
Fordelingen af udlejerens samlede varmeudgift, når udlejeren leverer varme, om-
fatter både varme og varmt vand. Lovforslaget vedrører alene fordelingen af udle-
jerens udgifter til varme.
Den nuværende form for afregning af varme efter målere er baseret på, hvor me-
get varme de enkelte radiatorer i lejemålet har leveret i fyringssæsonen. Fordelin-
gen kan ske på baggrund af varmeenergi- eller varmefordelingsmålere (radiator-
målere).
De indhentede erfaringer fra forsøget om dynamiske varmeregnskaber nævnt
ovenfor er ikke tilstrækkeligt til at indføre regler om fri adgang til fordeling af ud-
gifter til varme på grundlag af en måling af lejerens indeklima. Der mangler særligt
erfaringer i forhold til de forskelle i lejernes varmeudgifter (og omfordelinger lej-
lighederne imellem), der kan opstå i forhold til de gældende regler.
Med henblik på at indhente yderligere erfaringer på området foreslås det, at ud-
lændinge-, integrations- og boligministeren kan fastsætte regler om forsøg, hvor-
efter udlejeren kan fordele varmeudgifterne mellem lejerne efter andre forde-
lingsmålere end varmeenergi- eller varmefordelingsmålere (radiatormålere), her-
under på baggrund af en måling af det indeklima, som lejeren vælger og får.
Formålet med at afregne varmeudgiften efter målt indeklima er at motivere lejer-
ne til at vælge et godt indeklima. Det er godt for lejernes sundhed såvel som for
ejendommens tilstand (især ud fra en fugtbetragtning), og det kan medføre en
reduktion af energiforbruget. Lejeren belønnes for en adfærd, der er god for inde-
klimaet, i form af en lavere andel af ejendommens samlede varmeudgift set i for-
hold til den andel, som lejeren, der ikke har fokus på indeklimaet eller opfører sig
uhensigtsmæssigt. Et bedre indeklima kan forudsætte mere udluftning og dermed
et større varmetab end tidligere eller en højere temperatur. Lejernes valg af et
Side
21/32
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Lovudkast: Lov om ændring af lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, og lov om friplejeboliger (Effektivisering af den almene boligsektors drift, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
godt indeklima, kan derfor i nogle tilfælde medføre et højere samlet energifor-
brug for ejendommen og en højere varmeregning for nogle lejere.
Forslaget indebærer, at ejendommens samlede varmeudgifter kan fordeles på de
enkelte boliger på baggrund af en indeklimamåling, der omfatter temperatur,
men hvor der kan suppleres med måling af luftfugtighed og CO
2
-indhold (indikator
for mængden af frisk luft). Det er ikke hensigten, at lav temperatur automatisk
udløser lav betaling. Lave temperaturer kan derimod ”straffes”, bl.a. fordi det
medfører øget risiko for fugtskader og skimmelsvamp.
Der skal ske en nærmere fastlæggelse af den konkrete betalingsmodel med hen-
syn til såvel skalaer for de enkelte kriterier som vægtningen mellem dem.
Det er hensigten i en bekendtgørelse at fastsætte, at ministeren efter ansøgning
kan give et begrænset antal tilladelser til, at udlejeren i en periode på op til 3 år
kan anvende fordeling efter indeklimamåling. I tilladelsen kan der fastsættes
nærmere betingelser for tilladelsen, herunder betingelser om, hvilke målere der
kan anvendes, betalingsmodel, kontrolmåling m.v.
De gunstige effekter af modellen viser sig formentlig ikke kun i form af et bedre
indeklima for lejerne, men også i form af en reduktion af ejendommens samlede
energiforbrug samt lavere udgifter til vedligeholdelse og istandsættelse ved fra-
flytning som følge af færre fugtproblemer. Dette kommer også lejerne til gode via
lavere husleje.
Da forsøg med varmeafregning efter indeklimamåling kan medføre ændringer i
varmebetalingen for den enkelte lejer, indebærer det, at beboerne skal tage be-
slutning om en forsøgsansøgning gennem reglerne om beboerdemokrati. Afde-
lingsmødet i den pågældende afdeling skal således godkende, at boligorganisatio-
nen indsender en forsøgsansøgning, ligesom afdelingsmødet skal godkende evt.
vilkår knyttet til forsøgsgodkendelsen.
Gives der tilladelse til fordeling i henhold til den foreslåede bestemmelse, inde-
bærer det blot, at udlejeren i en periode kan fordele varmeudgiften mellem lejer-
ne efter en anden målertype end efter de gældende regler. Udlejeren vil stadig
skulle følge de øvrige regler for afregning af varme i almenlejeloven.
Landsbyggefonden kan efter almenboliglovens regler dels give støtte til indekli-
mamålere, dels anvende midler til henholdsvis at udarbejde vejledningsmateriale
og gennemføre en evaluering med henblik på at vurdere, om der skal gås videre
med at udbrede indeklimamåling.
Selvom afregning overgår til at basere sig på indeklimamålere, er det vigtigt, at de
traditionelle varmeenergi- eller varmefordelingsmålere (radiatormålere) bibehol-
des og fortsat aflæses i perioden. Det skal fungere som den kendte reference og
dermed også bidrage til at foretage evalueringen.
Side
22/32
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Lovudkast: Lov om ændring af lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, og lov om friplejeboliger (Effektivisering af den almene boligsektors drift, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
2.7.. Øvrige ændringer
2.7.1. Godkendelse af pantsætning
2.7.1.1. Gældende regler
Kommunen skal godkende udstedelse af pantebreve i ejendomme, der tilhører
almene boligorganisationer, med undtagelse af pantebreve udstedt i forbindelse
med ejendomserhvervelse, optagelse af byggelån, endelig prioritering af nyopfør-
te ejendomme og konverteringer, godkendt af udlændinge-, integrations- og bo-
ligministeren, idet pantebrevene her er en følge af allerede godkendte foranstalt-
ninger.
Ved anmeldelse til tinglysning af et pantebrev skal dokumentet indeholde oplys-
ning om, at der foreligger kommunal godkendelse eller erklæring om, at godken-
delse ikke er nødvendig.
2.7.2.2. Ministeriets overvejelser og forslag
Renovering af almene boligafdelinger, som er støttet af Landsbyggefonden, sker
på baggrund af en helhedsplan, som er godkendt af kommunen.
Også renovering af ungdomsboliger efter § 100 sker på baggrund af kommunal
tilsagn om garanti og ydelsesstøtte. Optagelse af lån til finasiering af de nævnte
aktiviteter er således en følge af aktiviteter, som er godkendt af kommunen. Med
henblik på at forenkle og afbureaukratisere sagsgangen i forbindelse med finan-
sieringen foreslås det derfor, at pantebrevsudstedelsen tillige bliver undtaget
kommunal godkendelse.
I forbindelse med konvertering af ustøttede lån skal det nye pantebrev godkendes
af kommunen. Det kan medføre, at der går længere tid, inden det nye pantebrev
kan tinglyses, hvilket kan medføre udgifter til garantistillelse. Det foreslås derfor,
at der ved anmeldelse til tinglysning skal pantebrevet indeholde erklæring om, at
kommunal godkendelse indhentes efterfølgende, såfremt der er tale om konver-
tering af fastforrentet lån til nyt fastforrentet lån uden løbetidsforlængelse og
uden at der fremkommer et provenu.
2.7.2 Friplejeboliger i ejendomme, der skal opdeles i ejerlejligheder
2.7.2.2. Gældende ret
En friplejeboligleverandør skal, før der kan gives endeligt tilsagn om statsstøtte,
indsende dokumentation for at eje eller have indgået aftale om køb af den grund
eller ejendom, hvor friplejeboligerne skal etableres. En købsaftale må kun være
betinget af, at ansøgeren opnår tilsagn om støtte, og af at købesummen betales.
2.7.2.2. Ministeriets overvejelser og forslag
Side
23/32
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Lovudkast: Lov om ændring af lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, og lov om friplejeboliger (Effektivisering af den almene boligsektors drift, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
En bygning kan ikke opdeles i ejerlejligheder, før den er opført. Dette indebærer,
at støttede friplejeboliger ikke kan indrettes i nybyggeri, der tillige skal indeholde
lokaler til anden anvendelse, da en købsaftale som nævnt kun må være betinget
af, at ansøgeren opnår tilsagn om støtte, og af at købesummen betales. Dette er
uhensigtsmæssigt, idet det udelukker projekter, hvor der f.eks. skal være fripleje-
boliger på 1. sal og butikker i stueetagen.
Det foreslås derfor at ændre friplejeboligloven således, at der bliver mulighed for
at meddele endeligt støttetilsagn til friplejeboliger, der skal etableres i endnu ikke
opførte bygninger, der skal opdeles i ejerlejligheder, fordi der vil være tale om
blandet anvendelse.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Det er primært forslag om effektivisering af den almene boligsektors drift, der kan
have økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige. Nedenfor
gennemgås grundlaget for opgørelsen af disse konsekvenser, opdelt på dels husle-
je- og boligstøttekonsekvenser, dels administrative konsekvenser for kommuner-
ne.
3.1. Husleje- og boligstøttekonsekvenser ved opfyldt måltal
Som nævnt understøtter forslag om effektivisering af den almene boligsektors
drift, at det aftalte måltal for driftseffektivisering på 1,5 mia. kr. kan opfyldes i
2020. Lovforslaget kan dog ikke stå alene i forhold til at sikre opfyldes af måltallet,
men forudsætter også en aktiv indsats fra bl.a. boligorganisationerne.
Det er i det følgende forudsat, at måltallet netop opfyldes, således at den almene
boligsektors driftsudgifter vil være 1,5 mia. kr. lavere i 2020, end de ellers ville
have været. Denne effektivisering af driften forudsættes at slå fuldt ud igennem i
huslejen.
En fuld opfyldelse af måltallet vil således medføre en afdæmpet huslejeudvikling
og dermed afledte konsekvenser for udgifter til individuel boligstøtte. De samlede
årlige udgifter til individuel boligstøtte for beboerne i den almene boligsektor
udgør i alt omkring 10 mia. kr. I forhold til den samlede huslejebetaling i den al-
mene boligsektor på ca. 37 mia. kr. i 2016 betales således godt ¼ via individuel
boligstøtte.
Lovforslaget medvirker til at understøtte effektivisering og dermed en afdæmpet
huslejeudvikling, men at det først og fremmest er boligorganisationerne, som skal
sikre, at målet om en effektivisering på 1,5 mia. kr. nås.
3.2. Administrative konsekvenser for kommunerne
Side
24/32
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Lovudkast: Lov om ændring af lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, og lov om friplejeboliger (Effektivisering af den almene boligsektors drift, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Som led i styringsdialogen har kommunerne fokus på produktivitet og effektivitet i
de enkelte boligorganisationer.
Efter de gældende regler i forbindelse med tilsyn og styringsdialog skal kommu-
nerne blandt andet påse, at boligorganisationerne lever op til styringsmålsætnin-
gen om, at boligorganisationen skal sikre en forsvarlig og effektiv drift. Desuden
omfatter kommunens forpligtelser allerede i dag en række opgaver i tilknytning til
den benchmarking, som indgår i styringsrapporten og blandt andet omhandler
spørgsmål om effektivitet.
Lovforslaget indebærer ikke grundlæggende nye opgaver og arbejdsprocesser i
kommunerne, men skaber forbedrede rammer og et klarere fokus for løsningen af
den nuværende opgave. Der lægges således ikke op til nye kommunale opgaver
med deraf følgende administrativ merbelastning.
I forlængelse heraf etableres der med forslaget forbedrede redskaber til kommu-
nernes anvendelse såsom benchmarking, udmelding af tilsynstemaer m.v., lige-
som styringsdialogen i øvrigt forenkles.
Samlet set skønnes forslagene om effektivisering af den almene sektors drift såle-
des ikke at medføre nogen administrativ merbelastning i kommunerne.
3.3. Sammenfatning
Forslag om effektivisering af den almene boligsektors drift udgør et helt nødven-
digt element i at understøtte effektiviseringsprocessen og dermed opfyldelsen af
måltallet. Der vurderes imidlertid ikke at være grundlag for at skønne over den
andel af huslejekonsekvenserne, der direkte kan henføres til lovforslaget, og der-
med heller ikke over de tilsvarende boligstøttekonsekvenser.
Forslaget om forsøg med varmeregnskaber vil medføre en begrænset administra-
tiv merbelastning i UIBM i forbindelse med udmøntning af forsøgsordning, be-
handling af forsøgsansøgninger og opsamling af erfaringer. Konsekvenserne af
denne merbelastning vil blive afholdt indenfor ministeriets eksisterende rammer.
Herudover har lovforslaget ikke økonomiske og administrative konsekvenser for
stat og kommuner.
De kommunaløkonomiske konsekvenser skal forhandles med KL.
Forslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Flere forslag om effektivisering af den almene boligsektors drift vil antagelig med-
føre, at flere opgaver og indkøb tilrettelægges på en sådan måde, at private virk-
somheder i større omfang end i dag får mulighed for at konkurrere om at løse
Side
25/32
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Lovudkast: Lov om ændring af lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, og lov om friplejeboliger (Effektivisering af den almene boligsektors drift, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
dem. Forslag om forsøg med varmeregnskaber vil bidrage til at understøtte et
konkurrencedygtigt udbud af indeklimamålere. Herudover skønnes lovforslaget
ikke at have økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget vedr. effektivisering af den almene boligsektor, jf. lovforlagets § 1, inde-
holder bestemmelser om overdragelse af udførelsen af tjenesteydelser af almin-
delig økonomisk interesse til virksomheder, jf. Kommissionens afgørelse af 20.
december 2011 om anvendelse af bestemmelserne i artikel 106, stk. 2, i traktaten
om den Europæiske Unions funktionsmåde på statsstøtte i form af kompensation
for offentlig tjeneste ydet til visse virksomheder, der har fået overdraget at udføre
tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse 2012/21/EU (EUT L 7 af
11.1.2012, s. 3).
Det er vurderet, at nævnte bestemmelser i lovforslaget er i overensstemmelse
med Kommissionens afgørelse.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter herudover.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Advokatsamfundet, Akademisk Arkitektforening, Alzheimerforeningen, Andelsbo-
ligforeningernes Fællesrepræsentation, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd’ ATP-
ejendomme, BAT-Kartellet, BL, BOSAM, Byfornyelsesrådet, Byggeskadefonden,
Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse, Byggesocietetet, Byggeriets Evalue-
rings Center, Bygherreforeningen i Danmark, Danmarks Lejerforeninger, Dansk
Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske arki-
tektvirksomheder, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske
Ældreråd, Danske Udlejere, De Samvirkende Invalideorganisationer DSI, Det cen-
trale Handicapråd, Ejendomsforeningen Danmark, Finansrådet, Foreningen Dan-
ske Revisorer, Foreningen af Rådgivende Ingeniører FRI, Foreningen til boliger for
ældre og enlige, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Forsikring og Pension,
Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen, Håndværksrådet, Kommunekredit, KL
Kommunernes Revision – BDO, Landsbyggefonden, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsforeningen Ældre Sagen, Lejernes Landsorganisation i Danmark, O.K.-fonden
Organisationen af Selvejende Institutioner, Praktiserende Arkitekters Råd, Real-
kreditforeningen, Realkreditrådet, Rådet for Socialt Udsatte, Rådet for Etniske
Side
26/32
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Lovudkast: Lov om ændring af lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, og lov om friplejeboliger (Effektivisering af den almene boligsektors drift, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1659979_0027.png
Minoriteter, Statens Byggeforskningsinstitut, Selveje Danmark, Tinglysningsretten
og Ældremobiliseringen
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser Negative konsekvenser/
/mindreudgifter
merudgifter
Lovforslaget understøt-
ter opfyldelsen af mål-
tallet, hvilket indebæ-
rer en afdæmpet husle-
Ingen
jeudvikling og dermed
alt andet lige afledte
offentlige mindreudgif-
ter til boligstøtte.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser for
Ingen
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen af betydning
Administrative konsekvenser for
Ingen
erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Administrative konsekvenser for
Ingen
borgene
Forholdet til EU-retten
Forslaget vedr. effektivisering af den almene bolig-
sektor, jf. lovforlagets § 1, indeholder bestemmelser
om overdragelse af udførelsen af tjenesteydelser af
almindelig økonomisk interesse til virksomheder, jf.
Kommissionens afgørelse af 20. december 2011 om
anvendelse af bestemmelserne i artikel 106, stk. 2, i
traktaten om den Europæiske Unions funktionsmåde
på statsstøtte i form af kompensation for offentlig
tjeneste ydet til visse virksomheder, der har fået
overdraget at udføre tjenesteydelser af almindelig
økonomisk interesse 2012/21/EU (EUT L 7 af
11.1.2012, s. 3).
Det er vurderet, at nævnte bestemmelser i lovforsla-
get er i overensstemmelse med Kommissionens af-
gørelse.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter her-
udover.
Ja
Nej
X
Side
27/32
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
(sæt X)
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Lovudkast: Lov om ændring af lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, og lov om friplejeboliger (Effektivisering af den almene boligsektors drift, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Side
28/32
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Lovudkast: Lov om ændring af lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, og lov om friplejeboliger (Effektivisering af den almene boligsektors drift, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
§1
Til nr. 1
Efter almenboliglovens § 6 a skal boligorganisationen sikre en forsvarlig og effek-
tiv drift af boligorganisationen og dens afdelinger. Der er tale om en styringsmål-
sætning, som skal gøre det klart, hvilke styringsmål og værdier, den almene bolig-
sektor skal arbejde efter og udgør samtidig et fast grundlag for arbejdet i boligor-
ganisationer og tilsyn.
Boligorganisationers arbejde med fremme af produktivitet, effektivitet m.v. er i
dag dels baseret på denne styringsmålsætning, dels baseret på fastsatte bestem-
melser i driftbekendtgørelsen og revisionsinstruks om forvaltningsrevision. Be-
stemmelserne omfatter krav om, at der skal etableres skriftlige forretningsgange
samt mål- og resultatstyring.
Boligorganisationens egen styring skal have fokus på forholdet mellem omkost-
ninger, produktion og kvalitet, og i sidste ende en løbende styrkelse af omkost-
ningseffektiviteten. I forlængelse heraf må boligorganisationen selv evaluere og
forbedre såvel sparsommelighed og produktivitet som effektivitet og kvalitet.
Med henblik på at tydeliggøre boligorganisationens ansvar og opgave foreslås det
præciseret, at boligorganisationen skal udøve god økonomistyring og egenkontrol.
Endvidere foreslås det præciseret, at boligorganisationens arbejde med produkti-
vitet, kvalitet og effektivitet ikke er en engangsforeteelse, men en proces der lø-
bende skal fremmes.
Med henblik på at understøtte målsætningen vil der blive udarbejdet en vejled-
ning om økonomistyring og effektiv virksomhedsdrift.
Der henvises til de almindelige bemærkninger under pkt. 2.2.
Til nr. 2
Efter § 12 i bekendtgørelse om drift af almene boliger m.v. har boligorganisatio-
nens bestyrelse den overordnede ledelse af boligorganisationen og dens afdelin-
ger. Den er ansvarlig for driften og for, at administrationen sker i overensstem-
melse med reglerne.
Med henblik på at tydeliggøre og understrege bestyrelsens ansvar foreslås det i
stk. 1, at bestemmelsen om bestyrelsens ledelse af boligorganisationen og dens
afdelinger fastsættes direkte i loven.
I forlængelse heraf foreslås det i stk. 2 præciseret, at organisationsbestyrelsen har
ansvar for driften og skal sikre, at den organiseres og tilrettelægges effektivt. Der
er ikke tale om en udvidelse af bestyrelsens ansvar, men om at præcisere, at det
Side
29/32
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Lovudkast: Lov om ændring af lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, og lov om friplejeboliger (Effektivisering af den almene boligsektors drift, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
er bestyrelsens ansvar at tilrettelægge den samlede drift og ikke et anliggende for
den enkelte afdeling. Samtidig præciseres forpligtelsen til at organisere driften
effektivt.
I stk. 3 foreslås det præciseret, at organisationsbestyrelsen har ansvar for vedlige-
holdelsen af afdelingerne og for, at der er henlagt de nødvendige midler hertil.
Efter § 24, stk. 1, i den almene lejelov skal udlejeren holde ejendommen og det
lejede forsvarligt ved lige. Alle indretninger i ejendommen, herunder til afløb og til
forsyning med elektricitet, gas, vand og varme, skal holdes i god og brugbar stand.
Ved ”udlejeren” forstås i denne sammenhæng boligorganisationens bestyrelse.
For at afskære enhver tvivl herom foreslås det imidlertid som anført ovenfor præ-
ciseret, at det er organisationsbestyrelsen, som har ansvaret for, at afdelingernes
ejendomme holdes forsvarligt ved lige og for, at der henlægges de fornødne mid-
ler dertil. Henlæggelserne indgår i afdelingernes budgetter, og henlæggelsernes
størrelse skal således godkendes af lejerne ligesom de øvrige driftsudgifter.
I stk. 4 foreslås, at bestyrelsen pålægges handlepligt, således at bestyrelsen skal
opstille og implementere mål for forbedringer, såfremt produktivitetsnøgletal
eller andre analyser peger på forbedringsområder. Både mål og initiativer skal
fremgå af styringsrapporten, således at de hensigtsmæssigt kan danne grundlag
for styringsdialogen.
Til nr. 3
Efter lovens § 29, stk. 1, skal kommunen godkende udstedelse af pantebreve i
ejendomme, der tilhører almene boligorganisationer. Undtaget for godkendelse
er pantebreve i forbindelse med ejendomserhvervelse, optagelse af byggelån,
endelig prioritering af nyopførte ejendomme og konverteringer godkendt af ud-
lændinge-, integrations- og boligministeren.
Det foreslås, at pantebreve udstedt i forbindelse med finansiering af renovering,
der er støttet af Landsbyggefonden efter lovens § 91, stk. 1,og finansiering af re-
novering af ungdomsboliger efter § 100, stk. 1, tillige undtages kommunal god-
kendelse. Baggrunden herfor er, at udstedelse af pantebreve i de nævnte tilfælde
er en følge af allerede kommunalt godkendte aktiviteter.
Til nr. 4
Ved anmeldelse til tinglysning af et pantebrev skal dokumentet efter § 26, stk. 3,
indeholde oplysning om, at der foreligger kommunal godkendelse eller erklæring
om, at godkendelse ikke er nødvendig.
Kommunen skal godkende pantebreve i forbindelse med konvertering af ustøtte-
de lån i almene ejendomme. Konvertering af lån er betinget af at der sker en re-
duktion af ydelsen, at der ikke opnås et provenu ved konverteringen, samt at der
ikke sker en løbetidsforlængelse.
Side
30/32
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Lovudkast: Lov om ændring af lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, og lov om friplejeboliger (Effektivisering af den almene boligsektors drift, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Med henblik på at smidiggøre konvertering af ustøttede fastforrentede lån til nyt
fastforrentet lån og dermed undgå unødige udgifter til garantistillelse foreslås det,
at der ved anmeldelse til tinglysning skal pantebrevet indeholde erklæring om, at
kommunal godkendelse indhentes efterfølgende, idet der er tale om konvertering
af fastforrentet lån til nyt fastforrentet lån uden løbetidsforlængelse og uden at
der fremkommer et provenu.
§2
Til nr. 1
Det foreslås, at der gives udlændinge- integrations- og boligministeren bemyndi-
gelse til i en bekendtgørelse at fastsætte nærmere regler om forsøg med fordeling
af den del af varmeudgifterne, der vedrører varme, efter indeklimamåling.
Det er hensigten heri at fastsætte regler om, at ministeren på baggrund af en an-
søgning kan give et begrænset antal tilladelser til, at fordelingen af udgifterne til
varme sker efter indeklimamålere for en periode på op til 3 år, når udlejeren leve-
rer varme.
Det foreslås, at ministeren kan fastsætte nærmere betingelser for tilladelsen, her-
under betingelser for hvilke målere, der kan anvendes, model for beregning af
”indeklimaforbrug” og betaling, reduktion for udsat beliggenhed, finansiering af
målerne, adgang til data fra målerne og kontrolmåling af varmeforbrug.
En ændret fordeling af varmeudgifterne, kan få betydning for, hvor meget den
enkelte lejer skal betale i varme i forhold til de andre lejere. For at sikre, at de
berørte lejere får indflydelse på beslutningen, forslås det derfor, at det er afde-
lingsmødet, der kan søge om tilladelse, og at afdelingsmødet skal godkende be-
tingelserne for ansøgningen.
Tilladelsen indebærer, at udlejeren i perioden kan fordele varmeudgiften mellem
lejerne efter indeklimamålere i stedet for efter varmeenergi- eller varmeforde-
lingsmålere (radiatormålere). Udlejeren vil forsat kunne kombinere fordeling efter
måler med fordeling efter bruttoetageareal eller rumfang, og udlejeren vil stadig
skulle følge de øvrige regler for afregning af varme i almenlejelovens kapitel 10.
Af hensyn til en efterfølgende evaluering foreslås det dels, at der fastsættes reg-
ler, der sikrer, at forsøgene gennemføres indenfor nærmere angivne frister, dels
regler om, at eksisterende målere bibeholdes til brug for kontrolmåling.
Målerbekendtgørelsens krav, om at en andel af varmeudgifterne skal fordeles
efter forbruget registreret på fordelingsmålerne i de enkelte boligenheder, er ikke
opfyldt, hvis afregning skal ske efter indeklimamålere. I et givent forsøgsprojekt
skal der således indsendes en ansøgning om dispensation hos den lokale bygge-
myndighed. Det falder ikke indenfor undtagelsesmulighederne i målerbekendtgø-
relsens § 11, men i henhold til byggelovens § 22, stk. 1, kan der meddeles dispen-
sation fra bestemmelser i loven og de i medfør af loven fastsatte bestemmelser,
Side
31/32
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Lovudkast: Lov om ændring af lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, og lov om friplejeboliger (Effektivisering af den almene boligsektors drift, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
når det skønnes foreneligt med de hensyn, som ligger til grund for de pågældende
bestemmelser.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger.
§3
Til nr. 1
Efter de gældende regler kan støttede friplejeboliger ikke etableres i nybyggeri,
der skal anvendes til blandede formål, da friplejeboligerne skal udgøre en eller
flere selvstændige ejendomme. Tilsvarende skal de tilhørende servicearealer ud-
gøre en eller flere selvstændige ejendomme. Når der ikke kan ske udstykning for-
udsætter dette, at byggeriet opdeles i ejerlejligheder, men ejerlejlighedsopdeling
kan ikke ske, før bygningen er opført. Friplejeboligleverandørens købsaftale om de
kommende ejerlejligheder vil derfor skulle betinges af, at ejendommen opføres og
opdeles i ejerlejligheder.
Der kræves efter de gældende regler ikke tinglyst skøde, før der kan gives endeligt
støttetilsagn, eller før byggeriet kan igangsættes, men før der gives endeligt støt-
tetilsagn, skal der foreligge en købsaftale vedrørende den ejendom, hvor fripleje-
boligerne skal etableres. Denne købsaftale må kun være betinget af, at ansøgeren
får tilsagn om støtte og at købesummen betales. Det kan være hensigtsmæssigt,
at støttede friplejeboliger etableres i byggerier, der tillige skal anvendes til andre
formål. Det kunne f.eks. være butikker og liberale erhverv, hvor nærheden også
kan komme lejerne i friplejeboligerne til gode.
Det foreslås derfor, at en købsaftale om den ejendom, hvor friplejeboligerne skal
etableres, som hidtil må være betinget af støttetilsagn og af købesummens beta-
ling, og fremover tillige af ejendommens opførelse og opdeling i ejerlejligheder,
når der er tale om friplejeboliger, der skal etableres i kommende ejerlejligheder i
et endnu ikke opført byggeri.
§4
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2017
Side
32/32