Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del Bilag 227
Offentligt
1657967_0001.png
UDKAST
Forslag
til
lov om ændring af udlændingeloven
(Ændring af Flygtningenævnets sammensætning mv.)
§1
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016, som ændret se-
nest ved § 6 i lov nr. 665 af 8. juni 2016, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 53, stk. 2, 2. pkt.,
ændres », indstilles af Dansk Flygtningehjælp, gøre tjeneste
i Udenrigsministeriets departement eller gøre tjeneste i Udlændinge-, Integrati-
ons- og Boligministeriets departement« til: »eller gøre tjeneste i Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriets departement, dog ikke Flygtningenævnets se-
kretariat«.
2.
I
§ 53, stk. 3, 2. pkt.,
udgår »henholdsvis Dansk Flygtningehjælp, udenrigsmini-
steren og«.
3.
I
§ 53, stk. 4,
indsættes efter 2. pkt.: »Flygtningenævnets formand har udover
den i 2. pkt. nævnte ret til genbeskikkelse ret til genbeskikkelse for en periode på
yderligere 4 år.«
4.
I
§ 53, stk. 6,
udgår », et medlem, der indstilles af Dansk Flygtningehjælp, et
medlem, der gør tjeneste i Udenrigsministeriets departement,«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning
helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som
de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
Sagsbehandler
Niklas Velling Johansen
Tel.
Mail
Sags nr.
Akt-id
61 98 34 12
[email protected]
2016 - 4185
86926
Side
1/17
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 227: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af Flygtningenævnets sammensætning mv.), fra udlædninge-, integrations- og boligministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Ændring af Flygtningenævnets sammensætning
2.1. Gældende ret
2.2. Ministeriets overvejelser og lovforslagets indhold
2.3. Forholdet til Danmarks internationale forpligtelser
3. Udvidelse af muligheden for genbeskikkelse af Flygtningenævnets
formand
3.1. Gældende ret
3.2. Ministeriets overvejelser og lovforslagets indhold
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
10. Sammenfattende skema
Side
2/17
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 227: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af Flygtningenævnets sammensætning mv.), fra udlædninge-, integrations- og boligministeren
1. Indledning
Flygtningenævnet er et uafhængigt domstolslignende organ, der som 2. instans
behandler klager vedrørende asylrelaterede afgørelser truffet af Udlændingesty-
relsen i 1. instans. Nævnets afgørelser er endelige og kan ikke indbringes for an-
dre myndigheder eller for domstolene.
Flygtningenævnet består i dag af en formand, et antal næstformænd og andre
medlemmer. Flygtningenævnets formand skal være landsdommer eller højeste-
retsdommer, og næstformændene skal være dommere. De andre medlemmer
skal være advokater, indstilles af Dansk Flygtningehjælp, gøre tjeneste i Uden-
rigsministeriets departement eller gøre tjeneste i Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriets departement.
Med lovforslaget foreslås Flygtningenævnets sammensætning ændret, således at
Dansk Flygtningehjælp og udenrigsministeren ikke fremover skal kunne indstille
medlemmer til nævnet.
For regeringen er det afgørende, at Flygtningenævnet ikke blot fungerer uaf-
hængigt, men også fremstår uafhængigt.
Dansk Flygtningehjælp er en privat, humanitær organisation med 30 medlemsor-
ganisationer og frivilliggrupper og fungerer bl.a. som interesseorganisation, der
yder bistand og rådgivning til asylansøgere. Samtidig indtager Dansk Flygtninge-
hjælp en central rolle i flere af de sagstyper, som Flygtningenævnet behandler,
ligesom Dansk Flygtningehjælp kan indstille medlemmer til Flygtningenævnet.
Dansk Flygtningehjælp indtager efter regeringens opfattelse en dobbeltrolle i for-
hold til Flygtningenævnets arbejde og virksomhed. Denne dobbeltrolle er efter
regeringens opfattelse uhensigtsmæssig og med til at rejse tvivl om Flygtninge-
nævnets uafhængighed. Det foreslås på den baggrund med lovforslaget, at Dansk
Flygtningehjælp ikke fremover skal have adgang til at indstille medlemmer til
Flygtningenævnet.
Med henblik på at opretholde den balance, der hidtil har været i Flygtningenæv-
net mellem på den ene side medlemmer indstillet af myndigheder og på den an-
den side medlemmer indstillet af organisationer, foreslås det endvidere med lov-
forslaget, at udenrigsministeren ikke fremover skal have adgang til at indstille
medlemmer til Flygtningenævnet.
Efter lovforslaget vil Flygtningenævnet fremover bestå af en formand, et antal
næstformænd (formandskabet) og andre medlemmer, der skal være advokater
eller gøre tjeneste i Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets departement,
dog ikke Flygtningenævnets sekretariat.
Side
3/17
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 227: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af Flygtningenævnets sammensætning mv.), fra udlædninge-, integrations- og boligministeren
Med lovforslaget tilbagerulles reglerne om Flygtningenævnets sammensætning til
det, der var gældende fra den 1. juli 2002 til og med den 31. december 2012 un-
der den tidligere VK-regering.
Herudover foreslås det med lovforslaget, at formanden for Flygtningenævnet –
med henblik på at sikre den fornødne kontinuitet i nævnets arbejde – udover den
i dag gældende ret til genbeskikkelse for yderligere 4 år får ret til en genbeskikkel-
sesperiode på yderligere 4 år. Formanden for Flygtningenævnet kan således efter
lovforslaget være medlem af Flygtningenævnet i højst 12 år.
2. Ændring af Flygtningenævnets sammensætning
2.1. Gældende ret
Flygtningenævnet blev oprettet ved lov nr. 226 af 8. juni 1983.
Flygtningenævnet behandler klager vedrørende asylrelaterede afgørelser truffet
af Udlændingestyrelsen i 1. instans, jf. udlændingelovens § 53 a.
Det fremgår af betænkning nr. 968/1982 om udlændingelovgivningen, side 226 ff.,
som dannede baggrund for udlændingeloven af 1983, at der med Flygtningenæv-
net har været ønske om et sagkyndigt nævn som ankeinstans på asylområdet,
således at nævnet kan udgøre et retssikkerhedsmæssigt værn for flygtninge.
Flygtningenævnet er et uafhængigt domstolslignende organ. Nævnet er således
uafhængigt af den politiske proces og kan ikke modtage direktiver fra regering
eller fra Folketinget.
Flygtningenævnets afgørelser er endelige, jf. udlændingelovens § 56, stk. 8. Dette
indebærer, at nævnets afgørelser ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed. Ved Højesterets dom af 16. juni 1997 (UfR 1997.1157 H) har Højeste-
ret fastslået, at endelighedsbestemmelsen i udlændingelovens § 56, stk. 8, tillige
indebærer, at domstolene er afskåret fra at prøve Flygtningenævnets bevisbe-
dømmelse i konkrete sager. Flertallet lagde i dommen vægt på bl.a., at Flygtnin-
genævnet er et sagkyndigt nævn af domstolslignende karakter. I Højesterets dom
af 26. januar 2001 (UfR 2001.861 H) udtalte Højesteret, at »domstolsprøvelse af
Flygtningenævnets afgørelser er begrænset til en prøvelse af retsspørgsmål, her-
under mangler ved afgørelsesgrundlaget, sagsbehandlingsfejl og ulovlig skøns-
udøvelse. Foreligger der ikke omstændigheder som nævnt, er der ikke grundlag
for at fravige endelighedsbestemmelsen i udlændingelovens § 56, stk. 7 [nu § 56,
stk. 8]«. Der kan endvidere henvises til bl.a. Højesterets domme refereret i UfR
2008.482 H, UfR 2008.506 H og UfR 2008.511 H.
Reglerne om Flygtningenævnets sammensætning er ændret flere gange siden
nævnets oprettelse i 1983, senest ved lov nr. 572 af 18. juni 2012 om ændring af
udlændingeloven (Revision af reglerne om tidsubegrænset opholdstilladelse, æn-
Side
4/17
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 227: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af Flygtningenævnets sammensætning mv.), fra udlædninge-, integrations- og boligministeren
dring af kravene til herboende udlændinge for opnåelse af ægtefællesammenfø-
ring, udvidelse af Flygtningenævnet og langtidsvisum til adoptivbørn), hvor næv-
net fik sin nuværende sammensætning.
Fra den 1. juli 2002 til den 1. januar 2013, hvor de gældende regler om nævnets
sammensætning trådte i kraft, bestod Flygtningenævnet af en formand, et antal
næstformænd og andre medlemmer. De andre medlemmer skulle være advokater
eller gøre tjeneste i Justitsministeriets departement (fra 2002 til 2011 dog Mini-
steriet for Flygtninge, Indvandrere og Integrations departement ), dog ikke i Flygt-
ningenævnets sekretariat.
Flygtningenævnet har siden 1. januar 2013 bestået af en formand, et antal næst-
formænd og andre medlemmer, som er uafhængige, og som ikke kan modtage
eller søge instruktion fra den beskikkende eller indstillende myndighed eller orga-
nisation, jf. udlændingelovens § 53, stk. 1, 1. og 2. pkt.
Efter udlændingelovens § 53, stk. 2, skal Flygtningenævnets formand være lands-
dommer eller højesteretsdommer, og næstformændene skal være dommere. De
andre medlemmer skal være advokater, indstilles af Dansk Flygtningehjælp, gøre
tjeneste i Udenrigsministeriets departement eller gøre tjeneste i Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriets departement.
Flygtningenævnets formand og næstformændene udgør Flygtningenævnets for-
mandskab. Formandskabet beskikker Flygtningenævnets medlemmer. Dommerne
beskikkes efter indstilling fra Domstolsstyrelsen, advokaterne beskikkes efter ind-
stilling fra Advokatrådet, og de øvrige medlemmer beskikkes efter indstilling fra
henholdsvis Dansk Flygtningehjælp, udenrigsministeren og udlændinge-, integra-
tions- og boligministeren, jf. udlændingelovens § 53, stk. 3.
Med henblik på drøftelse af spørgsmål om almindelige retningslinjer for nævnets
arbejde mv. er der i medfør af udlændingelovens § 53, stk. 7, etableret et koordi-
nationsudvalg. Koordinationsudvalget er sammensat på samme måde som et al-
mindeligt nævn – dvs. en dommer, en advokat, et medlem indstillet af Dansk
Flygtningehjælp, et medlem, der gør tjeneste i Udenrigsministeriets departement,
og et medlem, der gør tjeneste i Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets
departement – og består så vidt muligt af faste medlemmer. Medlemmerne ud-
peges af den indstillende myndighed eller organisation.
Flygtningenævnets Koordinationsudvalgs opgaver er nærmere fastlagt i Flygtnin-
genævnets forretningsordens (bekendtgørelse nr. 1651 af 27. december 2013 om
forretningsorden for Flygtningenævnet) § 17. Det fremgår heraf, at udvalget be-
handler forhold af generel betydning for nævnets arbejde, herunder bl.a. mulige
kriterier og faktiske forhold, der kan indgå i det enkelte nævns afgørelse af be-
stemte typer af sager, herunder spørgsmål om indhentelse af generelt bag-
Side
5/17
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 227: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af Flygtningenævnets sammensætning mv.), fra udlædninge-, integrations- og boligministeren
grundsmateriale og spørgsmål om udsættelse eller iværksættelse af andre sags-
behandlingsskridt som følge heraf.
Ved Flygtningenævnets behandling af en sag medvirker formanden eller en næst-
formand, en advokat, et medlem indstillet af Dansk Flygtningehjælp, et medlem,
der gør tjeneste i Udenrigsministeriets departement, og et medlem, der gør tjene-
ste i Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets departement, jf. udlændinge-
lovens § 53, stk. 6, jf. dog § 53, stk. 8-12.
I udlændingelovens § 53, stk. 8-12, er oplistet en række sagstyper, der under visse
betingelser kan behandles af formanden eller en næstformand alene.
2.2. Ministeriets overvejelser og lovforslagets indhold
For regeringen er det afgørende, at Flygtningenævnet som endelig ankeinstans i
asylsager står som garant for, at udlændinge, der indgiver ansøgning om asyl i
Danmark, får en grundig og fuldt ud retssikkerhedsmæssigt forsvarlig behandling
af deres asylansøgninger.
Det er således væsentligt for regeringen, at Flygtningenævnet forbliver sagkyndigt
og med en høj grad af juridisk ekspertise, herunder ekspertise med hensyn til ud-
lændinge- og asylretlige spørgsmål.
Det er for regeringen afgørende, at Flygtningenævnet ikke blot fungerer uaf-
hængigt, men også fremstår uafhængigt.
Dansk Flygtningehjælp er en privat, humanitær organisation med 30 medlemsor-
ganisationer og frivilliggrupper og fungerer bl.a. som interesseorganisation, der
yder bistand og rådgivning til asylansøgere.
Dansk Flygtningehjælp indtager en central rolle i flere af de sagstyper, som Flygt-
ningenævnet behandler. I sager, hvor Udlændingestyrelsen har vurderet en asyl-
ansøgning som åbenbart grundløs, forelægges sagen således for Dansk Flygtnin-
gehjælp, jf. udlændingelovens § 53 b. Hvis Dansk Flygtningehjælp ikke kan tilslutte
sig Udlændingestyrelsens vurdering af sagen som åbenbart grundløs, og hvis Ud-
lændingestyrelsen fortsat finder, at der bør gives afslag på asyl, indbringes sagen
automatisk for Flygtningenævnet. Dansk Flygtningehjælp yder endvidere rets-
hjælp, i det omfang retshjælp ønskes, i sager om klage over Udlændingestyrelsens
afgørelser om afvisning eller overførsel efter reglerne i udlændingelovens kapitel
5 a (såkaldte Dublin-sager) og kapitel 5 b (såkaldte § 29 b-sager).
Herudover er et af de medlemmer af Flygtningenævnet, som er indstillet af Dansk
Flygtningehjælp, medlem af Flygtningenævnets Koordinationsudvalg, der behand-
ler forhold af generel betydning for nævnets arbejde.
Side
6/17
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 227: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af Flygtningenævnets sammensætning mv.), fra udlædninge-, integrations- og boligministeren
Dansk Flygtningehjælp indtager efter regeringens opfattelse en dobbeltrolle i for-
hold til Flygtningenævnets arbejde og virksomhed. Denne dobbeltrolle er efter
regeringens opfattelse uhensigtsmæssig og med til at rejse tvivl om Flygtninge-
nævnet uafhængighed. Det foreslås på den baggrund med lovforslaget, at Dansk
Flygtningehjælp ikke fremover skal have adgang til at indstille medlemmer til
Flygtningenævnet.
Med henblik på at opretholde den balance, der hidtil har været i Flygtningenæv-
net mellem på den ene side medlemmer indstillet af myndigheder og på den an-
den side medlemmer indstillet af organisationer, foreslås det endvidere med lov-
forslaget, at udenrigsministeren ikke fremover skal have adgang til at indstille
medlemmer til Flygtningenævnet.
Lovforslaget indebærer ingen ændringer for så vidt angår de øvrige medlemmer af
Flygtningenævnet. Formanden skal således som hidtil være landsdommer eller
højesteretsdommer, og næstformændene skal som hidtil være dommere, jf. ud-
lændingelovens § 53, stk. 2, 1. pkt. Herved sikres almindelige retsgarantier, lige-
som Flygtningenævnets uafhængighed understreges. Endvidere bør Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriet som det overordnede ansvarlige fagministerium
fortsat være repræsenteret i Flygtningenævnet med henblik på at sikre, at den
fornødne udlændingeretlige og asylretlige ekspertise er til stede i nævnet. Herud-
over bemærkes, at advokater indstillet af Advokatrådet fra retsarbejdet vil have
erfaring med bl.a. at skulle bedømme en persons troværdighed, hvilket spiller en
væsentlig rolle i mange af de asylsager, som behandles i nævnet, hvorfor advoka-
ter indstillet af Advokatrådet også fremover bør være repræsenteret i Flygtninge-
nævnet.
Flygtningenævnet vil med den foreslåede sammensætning fremover besidde en
høj grad af juridisk og asylretlig faglig ekspertise. Herudover vil sammensætningen
af nævnet ikke alene tilgodese de fundamentale retssikkerhedsmæssige garantier,
der skal være til stede i asylsagsbehandlingen, men den ændrede sammensætning
vil efter regeringens opfattelse også medvirke til, at nævnet fremstår som uaf-
hængigt.
Flygtningenævnets opgaver vil i øvrigt blive bibeholdt, ligesom der ikke foreslås
ændringer i den måde, hvorpå sagerne oplyses og behandles under nævnsmødet.
2.3. Forholdet til Danmarks internationale forpligtelser
Flygtningekonventionen regulerer ikke spørgsmålet om, hvilken type procedurer
der skal benyttes ved fastlæggelsen af flygtningestatus. Det er følgelig op til den
enkelte kontraherende stat at tilrettelægge de procedurer, som den pågældende
stat anser for at være mest hensigtsmæssige i lyset af den givne forfatningsmæs-
sige og administrative struktur. UNHCR’s Eksekutivkomité har dog på komitéens
28. samling i oktober 1977 vedtaget en anbefaling om, at procedurerne bør opfyl-
Side
7/17
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 227: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af Flygtningenævnets sammensætning mv.), fra udlædninge-, integrations- og boligministeren
de visse grundlæggende krav, der afspejler den særlige situation, som en ansøger
om flygtningestatus befinder sig i.
Det fremgår af komitéens anbefaling bl.a., at det er et grundlæggende krav, at
hvis ansøgeren ikke anerkendes, bør der gives ham rimelig tid til at fremsætte en
formel anmodning om fornyet overvejelse af afgørelsen til den samme eller til en
anden – enten administrativ eller judiciel – myndighed i henhold til det givne sy-
stem.
Sager om udlændinges ret til indrejse, ophold og udvisning anses for omfattet af
artikel 13 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK). Efter denne
bestemmelse skal enhver, hvis rettigheder og friheder efter denne konvention er
blevet krænket, have adgang til effektive retsmidler herimod for en national myn-
dighed, uanset om krænkelsen er begået af personer, der handler i embeds med-
før. Bestemmelsen er efter sin ordlyd knyttet til de materielle rettigheder i kon-
ventionen (og protokollerne), herunder artikel 3 om forbud mod tortur mv. og
artikel 8 om retten til respekt for privatliv og familieliv.
Kravet om effektive retsmidler er ikke et specifikt krav om adgang til domstols-
prøvelse, men et krav om adgang til et organ, som har de fornødne beføjelser og
retssikkerhedsgarantier til at foretage en reel materiel og processuel efterprøvel-
se af den trufne afgørelse og af, om klagerens rettigheder er blevet tilsidesat.
Det følger herudover af artikel 27, stk. 1, i Dublinforordningen (Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 604/2013 af 26. juni 2013 om fastsæt-
telse af kriterier og procedurer til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er ansvar-
lig for behandlingen af en ansøgning om international beskyttelse, der er indgivet
af en tredjelandsstatsborger eller en statsløs i en af medlemsstaterne), at der skal
være adgang til effektive retsmidler i form af klage eller indbringelse for en dom-
stol eller et domstolslignende organ af de faktiske og retlige forhold mod en afgø-
relse om overførsel.
Det er Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets opfattelse, at Flygtninge-
nævnet også efter den foreslåede ændring af nævnets sammensætning opfylder
de nævnte krav.
3. Udvidelse af muligheden for genbeskikkelse af Flygtningenævnets formand
3.1. Gældende ret
Flygtningenævnets formand skal være landsdommer eller højesteretsdommer, jf.
udlændingelovens § 53, stk. 2, 1. pkt.
Efter udlændingelovens § 53, stk. 4, 1. pkt., beskikkes Flygtningenævnets med-
lemmer for en periode på 4 år. Et medlem har ret til genbeskikkelse for en periode
Side
8/17
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 227: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af Flygtningenævnets sammensætning mv.), fra udlædninge-, integrations- og boligministeren
på yderligere 4 år. Herudover kan genbeskikkelse ikke finde sted, jf. udlændinge-
lovens § 53, stk. 3, 2. og 3. pkt.
Inden for beskikkelses- og genbeskikkelsesperioden kan nævnsmedlemmerne
udtræde efter eget ønske. Herudover udtræder et medlem, når betingelserne for
medlemmets beskikkelse ikke længere er opfyldt, jf. udlændingelovens § 53, stk.
4, 5. pkt. Beskikkelsen ophører senest ved udgangen af den måned, hvor med-
lemmet fylder 70 år, jf. udlændingelovens § 53, stk. 4, 6. pkt.
Flygtningenævnets medlemmer, herunder formanden, kan således sidde i nævnet
i højst 8 år, hvorefter hvervet som nævnsmedlem ophører.
3.2. Ministeriets overvejelser og lovforslagets indhold
De gældende genbeskikkelsesregler indebærer, at et medlem af Flygtningenæv-
net, herunder formanden, kan være medlem af nævnet i højst 8 år. Hvis Flygtnin-
genævnets formandskab vælger en formand, der har opnået en vis erfaring i
nævnet, vil den periode, den pågældende kan sidde som formand, kunne være
relativ kort. Dette er særligt tilfældet, hvis formanden vælges som formand i gen-
beskikkelsesperioden, jf. udlændingelovens § 53, stk. 4, 2. pkt.
Regeringen finder, at de gældende genbeskikkelsesregler, hvorefter formanden i
lighed med de øvrige medlemmer alene kan genbeskikkes for én periode på 4 år,
ikke i tilstrækkeligt omfang tilgodeser de særlige krav, der stilles til varetagelsen af
formandshvervet, herunder sikrer den fornødne kontinuitet i Flygtningenævnets
opgavevaretagelse.
Regeringen foreslår på den baggrund, at Flygtningenævnets formand udover den i
§ 53, stk. 4, 2. pkt., nævnte ret til genbeskikkelse for en periode på yderligere 4 år
får ret til genbeskikkelse for en periode på yderligere 4 år.
Flygtningenævnets formand vil herefter – som det eneste medlem af nævnet –
have ret til genbeskikkelse for to perioder af hver 4 år og vil således kunne være
medlem af Flygtningenævnet i højst 12 år.
Såfremt Flygtningenævnets formand inden udløbet af den anden genbeskikkel-
sesperiode ønsker at fratræde som formand, eller hvis betingelserne for forman-
dens beskikkelse ikke længere er opfyldt, vil formanden skulle udtræde af nævnet,
når vedkommende fratræder som formand, og vil således ikke kunne fortsætte
som næstformand. Flygtningenævnets formandsskab vil i denne situation skulle
vælge en ny formand, jf. udlændingelovens § 53, stk. 5.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
[…]
Side
9/17
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 227: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af Flygtningenævnets sammensætning mv.), fra udlædninge-, integrations- og boligministeren
1657967_0010.png
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen erhvervsøkonomiske konsekvenser.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget vurderes ikke at have EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Advokatsamfundet, Amnesti Nu, Amnesty International, Asylret, Bedsteforældre
for Asyl, Børnerådet, Børns Vilkår, Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Socialrådgiverforening,
Danske Advokater, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den Danske Hel-
sinki-Komité for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, DIGNITY –
Dansk Institut mod Tortur, Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racedis-
krimination, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Finansrådet,
Flygtningenævnet, Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Fredsfonden, Færø-
ernes Landsstyre, HK/ Danmark, Indvandrermedicinsk Klinik, Odense Universitets-
hospital, Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder, Kirkernes
Integrationstjeneste, Kommunernes Landsforening, Landsforeningen Adoption og
Samfund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Naalakkersuisut (Grønlands
Selvstyre), PRO-Vest, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre
Landsret, Red Barnet, Refugees Welcome, Retspolitisk Forening, Retssikkerheds-
fonden, Rigspolitiet, Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter, samtlige byretter,
SOS mod Racisme, Sø- og Handelsretten, Udlændingenævnet, UNHCR Regional
Representation for Northern Europe og Ægteskab Uden Grænser.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
Mindreudgifter
Økonomiske
konsekvenser
for
stat,
[…]
Negative
konsekven-
ser/Merudgifter
[…]
Side
10/17
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 227: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af Flygtningenævnets sammensætning mv.), fra udlædninge-, integrations- og boligministeren
1657967_0011.png
kommuner
og regioner
Administrati-
ve
konse-
kvenser for
stat,
kom-
muner
og
regioner
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervs-
livet
Administrati-
ve
konse-
kvenser for
erhvervslivet
Miljømæssi-
ge
konse-
kvenser
Administrati-
ve
konse-
kvenser for
borgerne
Forholdet til
EU-retten
[…]
[…]
[…]
[…]
[…]
[…]
[…]
[…]
[…]
[…]
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Side
11/17
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 227: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af Flygtningenævnets sammensætning mv.), fra udlædninge-, integrations- og boligministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Flygtningenævnet består i dag af en formand og næstformænd (formandskabet)
og andre medlemmer. Efter udlændingelovens § 53, stk. 2, 2. pkt., skal de andre
medlemmer være advokater, indstilles af Dansk Flygtningehjælp, gøre tjeneste i
Udenrigsministeriets departement eller gøre tjeneste i Udlændinge-, Integrations-
og Boligministeriets departement.
Det foreslås at ændre udlændingelovens
§ 53, stk. 2, 2. pkt.,
således at de andre
medlemmer fremover skal være advokater eller gøre tjeneste i Udlændinge-, In-
tegrations- og Boligministeriets departement, dog ikke Flygtningenævnet sekreta-
riat.
Med den foreslåede ændring vil Flygtningenævnet fremover bestå af en formand
og næstformænd (formandskabet) og andre medlemmer. De andre medlemmer
skal være advokater eller gøre tjeneste i Udlændinge-, Integrations- og Boligmini-
steriets departement, dog ikke Flygtningenævnet sekretariat.
Dansk Flygtningehjælp indtager en central rolle i flere af de sagstyper, som Flygt-
ningenævnet behandler. I sager, hvor Udlændingestyrelsen har vurderet en asyl-
ansøgning som åbenbart grundløs, forelægges sagen således for Dansk Flygtnin-
gehjælp, jf. udlændingelovens § 53 b. Hvis Dansk Flygtningehjælp ikke kan tilslutte
sig Udlændingestyrelsens vurdering af sagen som åbenbart grundløs, og hvis Ud-
lændingestyrelsen fortsat finder, at der bør gives afslag på asyl, indbringes sagen
automatisk for Flygtningenævnet. Dansk Flygtningehjælp yder endvidere rets-
hjælp, i det omfang retshjælp ønskes, i sager om klage over Udlændingestyrelsens
afgørelser om afvisning eller overførsel efter reglerne i udlændingelovens kapitel
5 a (såkaldte Dublin-sager) og kapitel 5 b (såkaldte § 29 b-sager).
Herudover er et af de medlemmer af Flygtningenævnet, som er indstillet af Dansk
Flygtningehjælp, medlem af Flygtningenævnets Koordinationsudvalg, der behand-
ler forhold af generel betydning for nævnets arbejde.
Dansk Flygtningehjælp indtager efter regeringens opfattelse en dobbeltrolle i for-
hold til Flygtningenævnets arbejde og virksomhed. Denne dobbeltrolle er efter
regeringens opfattelse uhensigtsmæssig og med til at rejse tvivl om Flygtninge-
nævnet uafhængighed. Det foreslås på den baggrund med lovforslaget, at Dansk
Flygtningehjælp ikke fremover skal have adgang til at indstille medlemmer til
Flygtningenævnet.
Med henblik på at opretholde den balance, der hidtil har været i Flygtningenæv-
net mellem på den ene side medlemmer indstillet af myndigheder og på den an-
Side
12/17
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 227: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af Flygtningenævnets sammensætning mv.), fra udlædninge-, integrations- og boligministeren
den side medlemmer indstillet af organisationer, skal udenrigsministeren ikke
fremover have adgang til at indstille medlemmer til Flygtningenævnet.
Lovforslaget indebærer ingen ændringer for så vidt angår de øvrige medlemmer af
Flygtningenævnet (dommere, advokater og personer, der gør tjeneste i Udlæn-
dinge-, Integrations- og Boligministeriets departement, dog ikke Flygtningenæv-
nets sekretariat). Endvidere vil Flygtningenævnets opgaver blive bibeholdt, lige-
som der ikke foreslås ændringer i den måde, hvorpå sagerne oplyses og behandles
under nævnsmødet.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Flygtningenævnets medlemmer beskikkes af Flygtningenævnets formandskab.
Efter den gældende § 53, stk. 3, 2. pkt., i udlændingeloven beskikkes dommerne
efter indstilling fra Domstolsstyrelsen, advokaterne beskikkes efter indstilling fra
Advokatrådet, og de øvrige medlemmer beskikkes efter indstilling fra henholdsvis
Dansk Flygtningehjælp, udenrigsministeren og udlændinge-, integrations- og bo-
ligministeren.
Som en konsekvens af den foreslåede ændring i § 1, nr. 1, om Flygtningenævnets
sammensætning, foreslås det at ændre udlændingelovens
§ 53, stk. 3, 2. pkt.,
således at Dansk Flygtningehjælp og udenrigsministeren ikke længere vil skulle
indstille medlemmer til beskikkelse i Flygtningenævnet.
Flygtningenævnets medlemmer vil således fremover skulle beskikkes af Flygtnin-
genævnets formandskab efter indstilling fra henholdsvis Domstolsstyrelsen, Ad-
vokatrådet og udlændinge-, integrations- og boligministeren.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Efter udlændingelovens § 53, stk. 4, 1. pkt., beskikkes Flygtningenævnets med-
lemmer for en periode på 4 år. Et medlem har ret til genbeskikkelse for en periode
på yderligere 4 år. Herudover kan genbeskikkelse ikke finde sted, jf. udlændinge-
lovens § 53, stk. 3, 2. og 3. pkt.
De gældende genbeskikkelsesregler indebærer, at et medlem af Flygtningenæv-
net, herunder formanden, kan være medlem af nævnet i højst 8 år. Hvis Flygtnin-
genævnets formandskab vælger en formand, der har opnået en vis erfaring i
nævnet, vil den periode, den pågældende kan sidde som formand, kunne være
relativ kort. Dette er særligt tilfældet, hvis formanden vælges som formand i gen-
beskikkelsesperioden, jf. udlændingelovens § 53, stk. 4, 2. pkt.
Side
13/17
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 227: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af Flygtningenævnets sammensætning mv.), fra udlædninge-, integrations- og boligministeren
De gældende genbeskikkelsesregler, hvorefter formanden i lighed med de øvrige
medlemmer alene kan genbeskikkes for én periode på 4 år, tilgodeser ikke i til-
strækkeligt omfang de særlige krav, der stilles til varetagelsen af formandshver-
vet, herunder sikrer den fornødne kontinuitet i Flygtningenævnets opgavevareta-
gelse.
Det foreslås på den baggrund at ændre udlændingelovens § 53, stk. 4, om mulig-
heden for genbeskikkelse, således at Flygtningenævnets formand udover den i §
53, stk. 4, 2. pkt., nævnte ret til genbeskikkelse har ret til genbeskikkelse for en
periode på yderligere 4 år.
Flygtningenævnets formand vil efter lovforslaget – som det eneste medlem af
nævnet – have ret til genbeskikkelse for to perioder af hver 4 år og vil således
kunne være medlem af Flygtningenævnet i højst 12 år.
Såfremt Flygtningenævnets formand inden udløbet af den anden genbeskikkel-
sesperiode ønsker at fratræde som formand, eller hvis betingelserne for forman-
dens beskikkelse ikke længere er opfyldt, vil formanden skulle udtræde af nævnet,
når vedkommende fratræder som formand, og vil således ikke kunne fortsætte
som næstformand. Flygtningenævnets formandsskab vil i denne situation skulle
vælge en ny formand, jf. udlændingelovens § 53, stk. 5.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det fremgår af den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 53, stk. 6, at ved
Flygtningenævnets behandling af en sag medvirker formanden eller en næstfor-
mand, en advokat, et medlem, der indstilles af Dansk Flygtningehjælp, et medlem,
der gør tjeneste i Udenrigsministeriets departement, og et medlem, der gør tjene-
ste i Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets departement, jf. dog stk. 8-
12.
I udlændingelovens § 53, stk. 8-12, som ikke foreslås ændret, er oplistet en række
sagstyper, der under visse betingelser kan behandles af formanden eller en næst-
formand alene.
Det foreslås at ændre udlændingelovens
§ 53, stk. 6,
således at Flygtningenævnet
ved behandlingen af en konkret sag fremover vil bestå af tre medlemmer; for-
manden eller en næstformand, en advokat og et medlem, der gør tjeneste i Ud-
lændinge-, Integrations- og Boligministeriets departement, jf. dog stk. 8-12.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2017.
Side
14/17
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 227: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af Flygtningenævnets sammensætning mv.), fra udlædninge-, integrations- og boligministeren
Flygtningenævnet vil fra 1. januar 2017 skulle behandle de for nævnet indbragte
sager i den ændrede sammensætning, uanset hvornår sagen er indbragt for næv-
net. Dette gælder også for så vidt angår sager, der inden 1. januar 2017 i forbin-
delse med sagens behandling er udsat til fortsat behandling efter 1. januar 2017.
Endvidere gælder dette for afsluttede sager, der efter 1. januar 2017 søges genop-
taget eller genoptages til fornyet behandling. Træffer formanden for det enkelte
nævn bestemmelse om, at spørgsmålet om genoptagelse skal forelægges det
nævn, der har afgjort sagen, på ved et møde, eventuelt et telefonmøde, eller ved
skriftlig votering, jf. Flygtningenævnets forretningsordens (bekendtgørelse nr.
1651 af 27. december 2013 om forretningsorden for Flygtningenævnet) § 48, stk.
2, nr. 1, eller at sagen genoptages og behandles på et nævnsmøde af det nævn,
der har afgjort sagen, jf. Flygtningenævnets forretningsordens § 48, stk. 2, nr. 2,
træffer det oprindelige nævn uden medlemmerne indstillet af Dansk Flygtninge-
hjælp og udenrigsministeren afgørelse i sagen.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed og indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland, men ved kongelig anordning helt eller delvis
kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske
eller grønlandske forhold tilsiger.
Side
15/17
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 227: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af Flygtningenævnets sammensætning mv.), fra udlædninge-, integrations- og boligministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 412 af 9. maj 2016, som æn-
dret senest ved § 6 i lov nr. 665 af 8.
juni 2016, foretages følgende æn-
dringer:
§ 53.
[…]
Stk. 2. Flygtningenævnets formand
skal være landsdommer eller højeste-
retsdommer, og næstformændene
skal være dommere. De andre med-
lemmer skal være advokater, indstil-
les af Dansk Flygtningehjælp, gøre
tjeneste i Udenrigsministeriets depar-
tement eller gøre tjeneste i Udlæn-
dinge-, Integrations- og Boligministe-
riets departement.
1.
I
§ 53, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »,
indstilles af Dansk Flygtningehjælp,
gøre tjeneste i Udenrigsministeriets
departement eller gøre tjeneste i
Udlændinge-, Integrations- og Bolig-
ministeriets departement« til: »eller
gøre tjeneste i Udlændinge-, Integra-
tions- og Boligministeriets departe-
ment, dog ikke Flygtningenævnets
sekretariat«.
Stk. 3. Flygtningenævnets medlem-
mer beskikkes af Flygtningenævnets
formandskab. Dommerne beskikkes
efter indstilling fra Domstolsstyrel-
sen, advokaterne beskikkes efter
indstilling fra Advokatrådet, og de
øvrige medlemmer beskikkes efter
indstilling fra henholdsvis Dansk
2.
I
§ 53, stk. 3, 2. pkt.,
udgår »hen-
Flygtningehjælp, udenrigsministeren
holdsvis Dansk Flygtningehjælp,
og udlændinge-, integrations- og bo-
udenrigsministeren og«.
ligministeren.
Stk. 4. Flygtningenævnets medlem-
mer beskikkes for en periode på 4 år.
Et medlem har ret til genbeskikkelse
Side
16/17
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 227: Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af Flygtningenævnets sammensætning mv.), fra udlædninge-, integrations- og boligministeren
for en periode på yderligere 4 år.
Herudover kan genbeskikkelse ikke
finde sted. Flygtningenævnets med-
lemmer kan kun afsættes ved dom. Et
medlem udtræder, når betingelserne
for medlemmets beskikkelse ikke
længere er opfyldt. Beskikkelsen op-
hører senest ved udgangen af den
måned, hvori den pågældende fylder
70 år.
[…]
Stk. 6. Ved Flygtningenævnets be-
handling af en sag medvirker for-
manden eller en næstformand, en
advokat, et medlem, der indstilles af
Dansk Flygtningehjælp, et medlem,
der gør tjeneste i Udenrigsministeri-
ets departement, og et medlem, der
gør tjeneste i Udlændinge-, Integrati-
ons- og Boligministeriets departe-
ment, jf. dog stk. 8-12.
3.
I
§ 53, stk. 4,
indsættes efter 2.
pkt.: »Flygtningenævnets formand
har udover den i 2. pkt. nævnte ret til
genbeskikkelse ret til genbeskikkelse
for en periode på yderligere 4 år.«
4.
I
§ 53, stk. 6,
udgår », et medlem,
der indstilles af Dansk Flygtninge-
hjælp, et medlem, der gør tjeneste i
Udenrigsministeriets departement,«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar
2017.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, men kan ved kongelig an-
ordning helt eller delvis sættes i kraft
for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de færøske og grøn-
landske forhold tilsiger.
Side
17/17