Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del Bilag 211
Offentligt
1649205_0001.png
Aftale om en strengere kontrol over
for udlændinge på tålt ophold og
kriminelle udviste
Nyt kapitel
Der skal være strengere kontrol med udlændinge på tålt ophold og kriminelle udviste, og det
skal have hårdere konsekvenser, hvis udlændingene ikke overholder deres opholds- og
meldepligt.
Derfor er regeringen blevet enige med Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Allian-
ce og Det Konservative Folkeparti om at indføre en række stramninger for at sikre en styrket
kontrol med og en bedre overholdelse af opholds- og meldepligten.
Udlændinge på tålt ophold og kriminelle udviste er uønskede her i landet.
Udlændinge på tålt ophold er udlændinge, som er udelukket fra asyl, f.eks. fordi de har begå-
et alvorlig kriminalitet, men som ikke kan udsendes, da de ved en tilbagevenden til deres
hjemland risikerer at blive udsat for asylbegrundende overgreb såsom dødsstraf eller tortur.
Kriminelle udviste er udlændinge, der er udvist ved dom og har afsonet den idømte straf, og
som skal udsendes af landet, men hvor udsendelsen er vanskelig, navnlig fordi hjemlandet
og/eller udlændingen nægter at samarbejde herom.
Udlændinge på tålt ophold og kriminelle udviste kan i dag pålægges opholds- og meldepligt.
Formålet med opholds- og meldepligten er at sikre myndighederne et løbende kendskab til
de pågældendes opholdssted, så der kan ske udsendelse, når muligheden herfor opstår. De
skal således som udgangspunkt tage ophold i et bestemt indkvarteringssted (opholdspligt) – i
dag i Center Sandholm, fremover Udrejsecenter Kærshovedgård – og melde sig til politiet i
centret (meldepligt).
Kontrollen med udlændinge på tålt ophold viser, at der er mange i denne gruppe, der ikke
overholder deres opholds- og meldepligt. Endvidere viser en gennemgang af retspraksis, at
selv grovere overtrædelser af opholds- og meldepligten straffes med fængsel i 30-40 dage.
Samtidig har kontrollen med kriminelle udviste været begrænset. Kontrollen har alene omfat-
tet meldepligten, men overtrædelser er ikke blevet retsforfulgt. Der har endvidere ikke været
ført kontrol med kriminelle udvistes overholdelse af opholdspligten.
Aftalen indeholder på den baggrund en række initiativer, der skal sikre en bedre overholdelse
af opholds- og meldepligten for udlændinge på tålt ophold og kriminelle udviste.
1. Underretningspligt
Udlændinge på tålt ophold og kriminelle udviste er i dag underlagt opholds- og meldepligt
som kontrolforpligtelser. Det foreslås, at der indføres en ny forpligtelse i form af en under-
retningspligt.
1
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 211: Aftale om en strengere kontrol over for udlændinge på tålt ophold, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1649205_0002.png
Aftale om en strengere kontrol over for udlændinge på tålt ophold og kriminelle udviste
Underretningspligten indebærer, at udlændinge på tålt ophold og kriminelle udviste på for-
hånd skal give underretning til indkvarteringsoperatøren, hvis de ikke agter at opholde sig på
indkvarteringsstedet i tidsrummet mellem kl. 23.00 og 06.00.
Der vil være tale om en pligt til at underrette myndighederne, såfremt den pågældende ikke
agter at opholde sig på indkvarteringsstedet i et bestemt tidsrum.
Formålet med underretningspligten er at styrke kontrollen med, om udlændinge på tålt ophold
og kriminelle udviste overholder deres opholdspligt.
Overtrædelse af den foreslåede underretningspligt straffes med fængsel op til 1 år og 6 må-
neder svarende til den foreslåede strafferamme for overtrædelse af opholds- eller meldepligt.
2. Forhøjelse af strafferammen for overtrædelse af opholds- og mel-
depligt
I dag kan kriminelle udviste, som ikke overholder deres opholds- og meldepligt, straffes med
op til 4 måneders fængsel, mens udlændinge på tålt ophold kan straffes med fængsel op til 1
år.
Aftaleparterne er enige om, at strafferammen for overtrædelse af opholds- og meldepligt for
udlændinge på tålt ophold og kriminelle udviste hæves til 1 år og 6 måneder.
Der vil således fremover gælde den samme strafferamme for begge grupper.
3. Forhøjelse af strafniveau for overtrædelse af opholds- og melde-
pligt
I dag udmåles straffen for grovere overtrædelser af opholds- og meldepligt til fængsel i op til
40 dage.
Det foreslås, at straffen skærpes for overtrædelser af opholds- og meldepligten, således at
der fremover vil blive idømt længere fængselsstraffe.
Aftaleparterne er enige om, at den udmålte fængselsstraf som udgangspunkt fastsættes
skematisk. Der henvises til bilag 1 (skema over forslag om forhøjelse af strafniveau for over-
trædelse af opholds- og meldepligten), hvor der redegøres for det foreslåede strafniveau.
4. Fastmontering af fodlænke som en del af straffen
Der er i dag hjemmel til administrativt at beslutte, at udlændinge på tålt ophold skal have
fastmonteret en elektronisk fodlænke i 1 måned, hvis de pågældende tidligere er straffet
gentagne gange for at have overtrådt opholdspligten (dvs. mindst dømt 4 gange). Mulighe-
den for at fastmontere en elektronisk fodlænke har ikke været anvendt i praksis, idet der
endnu ikke har været udlændinge på tålt ophold, der er dømt fire gange for overtrædelse af
opholdspligten.
Aftaleparterne er enige om, at der indføres en helt ny ordning for afsoning af straf for over-
trædelse af opholds- og meldepligten og den aftalte underretningspligt. Straffen vil således
fremover – udover en periode, der afsones i et fængsel – som udgangspunkt komme til at
omfatte en periode, hvor straffen udstås i udrejsecenteret ved brug af fodlænke.
2
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 211: Aftale om en strengere kontrol over for udlændinge på tålt ophold, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1649205_0003.png
Aftale om en strengere kontrol over for udlændinge på tålt ophold og kriminelle udviste
Der er tale om en ordning, hvor udlændingen som udgangspunkt først skal i fængsel, og
dernæst skal den pågældende føres tilbage til udrejsecentret og have påmonteret en fodlæn-
ke, hvorefter den resterende del af straffen afsones i udrejsecentret. I førstegangstilfælde,
hvor der idømmes en fængselsstraf i op til 20 dage, kan straffen afsones i fodlænke, hvis
særlige forhold taler herfor.
Bilag 1 (skema over forslag om forhøjelse af strafniveau for overtrædelse af opholds- og
meldepligten) indeholder en oversigt over straffens fordeling mellem fængselsstraf og afso-
ning i fodlænke.
Aftaleparterne er endvidere enige om, at der indføres hjemmel til fastmontering af GPS-
fodlænke, når dette er teknisk muligt.
I tilfælde af overtrædelse vil der ske tilbageførsel til fængsel, ligesom flugt vil kunne straffes
efter reglerne i straffeloven.
Såfremt den dømte ikke samtykker, eller der er grund til at antage, at den dømte ikke vil
overholde vilkårene for afsoning i fodlænke, vil hele afsoningen i stedet skulle foregå i et
fængsel.
5. Hurtig strafforfølgning for overtrædelse af opholds- og meldepligt
I dag efterforskes overtrædelser af opholds- og meldepligt af anklagemyndigheden på lige
fod med andre overtrædelser efter straffeloven eller særlovsbestemmelser.
Aftaleparterne er enige om, at der fremadrettet skal ske hurtigere strafforfølgning for over-
trædelse af opholds-, melde- og underretningspligt.
Aftaleparterne er i den forbindelse enige
om
, at anklagemyndigheden skal have et særligt
fokus på disse sager. Det skal således hurtigt have konsekvenser, hvis en udlænding ikke
overholder sine forpligtelser.
6. Hurtig strafafsoning ved overtrædelse af opholds- og meldepligt
I dag indkaldes udlændinge, der overtræder deres opholds- og meldepligt efter straffuldbyr-
delseslovens almindelige regler herom.
Aftaleparterne er enige om, at der fremadrettet skal ske hurtig strafafsoning for overtrædelse
af opholds-, melde- og underretningspligt.
Derfor skal fuldbyrdelsen af en idømt straf fremover iværksættes senest 30 dage efter datoen
for fuldbyrdelsesordre. En tilsvarende ordning kendes i dag for dømte på fri fod, som er straf-
fet for bl.a. vold, voldtægt eller vidnetrusler.
7. Særlig adgang til varetægtsfængsling og varetægtsfængsling ved
brug af fodlænke
Der kan i dag ikke ske varetægtsfængsling for overtrædelse af opholds- og meldepligten efter
reglerne i retsplejeloven.
3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 211: Aftale om en strengere kontrol over for udlændinge på tålt ophold, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1649205_0004.png
Aftale om en strengere kontrol over for udlændinge på tålt ophold og kriminelle udviste
Med den aftalte forhøjelse af strafferammen vil det fremover være muligt at varetægtsfængs-
le udlændinge på tålt ophold og kriminelle udviste efter retsplejelovens almindelige regler om
varetægtsfængsling.
Med henblik på at sikre, at der kan ske varetægtsfængsling også, hvor retsplejelovens betin-
gelser ikke er opfyldt, er aftaleparterne derudover enige om, at der indføres en særlig hjem-
mel til varetægtsfængsling efter udlændingeloven, således at udlændinge på tålt ophold og
kriminelle udviste kan varetægtsfængsles ved grovere overtrædelser af opholds-, melde- og
underretningspligt (dvs. efter ca. 4 måneders overtrædelser i 1. gangstilfælde og efter ca. 2
måneders overtrædelser i gentagelsestilfælde).
Aftaleparterne er endvidere enige om, at varetægtsfængsling kan ske i surrogat ved brug af
fodlænke, således at den pågældende kan varetægtsfængsles i udrejsecentret.
8. Skærpede økonomiske konsekvenser
Udlændingestyrelsen
kan
i dag træffe administrativ afgørelse om, at overtrædelser af op-
holds- og meldepligt skal have økonomiske konsekvenser, således at den pågældendes
ydelse (den såkaldte tillægsydelse på 28,78 kr. pr. dag) ikke udbetales i en periode.
Aftaleparterne er enige om, at den gældende ordning om økonomiske konsekvenser ved
overtrædelse af opholds- eller meldepligt skærpes, således at Udlændingestyrelsen fremover
skal
træffe afgørelse om, at ydelsen ikke udbetales.
9. Løbende revurdering af påbud om opholds- og meldepligt over for
udlændinge på tålt ophold
Et påbud om opholds- og meldepligt må alene opretholdes, så længe indgrebet kan anses for
proportionalt.
I dag foretages der – medmindre forholdene tilsiger noget andet – automatisk hver 6. måned
en revurdering af, hvorvidt opholds- eller meldepligt over for udlændinge på tålt ophold fortsat
kan opretholdes.
Aftaleparterne er enige om, at Udlændingestyrelsen og Rigspolitiet fremover i de første fem
år efter en afgørelse om opholds- eller meldepligt skal foretage én årlig revurdering af, om
påbuddene kan opretholdes, medmindre forholdene tilsiger noget andet. Aftaleparterne er
endvidere enige om, at der efter de første fem år vil skulle foretages en halvårlig revurdering.
For udlændinge, der alene er idømt kortere straffe (fængselsstraf under 1�½ år), fastholdes
den gældende ordning, således at der sker en halvårlig revurdering.
10. Afvikling af meldepligt i et tidsrum mellem kl. 9.00 og 15.00
I dag afvikles meldepligt som udgangspunkt på et bestemt tidspunkt, kl. 10.00.
Der vil fremover være et væsentligt større antal udlændinge (ca. 600 mod ca. 50 i dag), der
skal melde sig på Udrejsecenter Kærshovedgård. Dette vil medføre administrative og prakti-
ske vanskeligheder for politiet i forbindelse med afviklingen af meldepligt.
4
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 211: Aftale om en strengere kontrol over for udlændinge på tålt ophold, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1649205_0005.png
Aftale om en strengere kontrol over for udlændinge på tålt ophold og kriminelle udviste
Aftaleparterne er derfor enige om, at meldepligten fremover afvikles i et tidsrum mellem kl.
9.00 og 15.00.
Aftaleparterne er endvidere enige om, at politiet fortsat kan pålægge udlændingene at møde
på et bestemt tidspunkt, hvis politiet finder behov herfor.
11. Styrket indsats for udsendelse
Udlændinge på tålt ophold og kriminelle udviste er uønskede her i landet og skal udsendes,
så snart muligheden herfor opstår. Udlændingestyrelsen undersøger hvert halve år, eller når
der i øvrigt er anledning hertil, om der er grundlag for at ændre afgørelsen om, at udlændin-
gen ikke kan udsendes tvangsmæssigt. Herudover foretager Udlændingestyrelsen – i perio-
den mellem de halvårlige gennemgange af de enkelte sager – en vurdering af, om der er sket
generelle ændringer i de enkelte oprindelseslande, med henblik på, at det vurderes, om
udlændingene fra de pågældende lande kan udsendes. Dette foreslås ikke ændret.
Udsendelse af udlændinge uden lovligt ophold er højt prioriteret, og aftaleparterne har note-
ret sig, at regeringen vil se nærmere på, hvordan indsatsen på udsendelsesområdet kan
styrkes i efteråret 2016. Aftaleparterne har i den forbindelse noteret sig, at regeringen ligele-
des vil undersøge mulighederne for brug af diplomatiske forsikringer med henblik på udsen-
delse af udlændinge på tålt ophold. I tilknytning hertil vil regeringen drøfte erfaringer med de
lande, der har gjort brug af instrumentet, herunder i hvilket omfang og i givet fald på hvilken
måde de andre lande har gjort brug af udviklings- og handelspolitiske instrumenter.
Aftaleparterne har endvidere noteret sig, at regeringen vil se nærmere på, hvordan dansk
udviklings- og handelspolitik kan anvendes som et aktivt redskab til at få sendt flere afviste
asylansøgere mv. ud af Danmark.
Aftaleparterne har endelig noteret sig, at regeringen fortsat vil arbejde for at styrke samarbej-
det med andre lande, herunder andre nordiske lande, om udsendelse.
12. Forholdet til internationale konventioner
Aftaleparterne har noteret sig, at det er regeringens opfattelse, at Danmark skal leve op til de
internationale forpligtelser, som Danmark har påtaget sig. Det gælder bl.a. de internationale
konventioner med betydning for udlændingeområdet, som Danmark har tiltrådt.
Aftaleparterne har desuden noteret sig, at det samtidig er regeringens holdning, at spille-
rummet inden for de forskellige internationale konventioner skal udforskes og om nødvendigt
udfordres, at internationale konventioner ikke er – eller skal være – uforanderlige, og at der
kan komme et tidspunkt, hvor det internationale samfund er nødt til at forholde sig til, om de
fælles spilleregler på området skal justeres på nogle punkter.
13. Udgifter og finansiering
Initiativerne i aftalen vil indebære merudgifter. Dette gælder navnlig tiltagene om strafskær-
pelse, herunder montering af elektronisk fodlænke, varetægtsfængsling samt underretnings-
pligt.
Merudgifterne forventes samlet set at udgøre ca. 9 mio. kr. i 2017 stigende til ca. 41 mio. kr.
årligt fra 2021. Aftalepartierne er enige om finansiere initiativerne ved en tilsvarende
5
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 211: Aftale om en strengere kontrol over for udlændinge på tålt ophold, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
1649205_0006.png
Aftale om en strengere kontrol over for udlændinge på tålt ophold og kriminelle udviste
reduktion af taksten til 17-årige uledsagede mindreårige på børnecentre og en reduktion af
den statslige bevilling til byfornyelse,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Aftaleøkonomi
2017
Udgifter til initiativer vedr. tålt
ophold
Ændring af indkvarteringstakst til
17-årige uledsagede mindreårige
Justering af ramme til byfornyelse
9
-3
-6
2018
13
-3
-10
2019
26
-3
-23
2020
31
-3
-28
2021
41
-3
-38
Forslaget indebærer, at den takst, som asylcenteroperatørerne får til indkvartering og
underhold af mindreårige asylansøgere over 17 år, nedsættes fra det nuværende niveau på
294.035 kr. pr. helårsperson (2016-pl) til et niveau, der modsvarer et finansieringsbidrag på 3
mio. kr. årligt.
Bevillingen til initiativerne afsættes på en central reserve, hvorfra der vil ske overførsel af
bevilling på baggrund af det faktiske forbrug.
Gennemførelse
Aftaleparterne noterer sig, at regeringen udarbejder et lovforslag med henblik på gennemfø-
relse i næste folketingssamling af de initiativer, der kræver lovændring.
6