Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del Bilag 21
Offentligt
1562639_0001.png
Notat
SAMLENOTAT
for ekstraordinært rådsmøde (retlige og indre anliggender)
den 9. november 2015
Dagsordenspunkt 1
Migrationskrisen
-
Status over situationen og opfølgning af
gennemførelsen af de trufne foranstalt-
ninger
Kommende tiltag
=Status/politisk drøftelse
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Internationalt udlændingesamar-
bejde
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
36977191
-
KOM-dokument foreligger ikke.
Dagsordenpunkt 1. Migrationskrisen
-
-
Status over situationen og opfølgning af gennemførelsen af de trufne foran-
staltninger
Kommende tiltag
=Status/politisk drøftelse
Sagsbehandler
Maria Maxwell Quinlan/Tina Ørtoft
Kristensen
Tel.
Mail
[email protected]
Sagsnr.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Rådet forventes at blive orienteret om migrationssituationen i Europa med hen-
blik på hovedsageligt at drøfte status og udfordringer i forbindelse med imple-
mentering og driften af hotspots i Grækenland og Italien
2. Baggrund
EU-landene vedtog på de ekstraordinære rådsmøder (retlige og indre anliggender)
den 14. og 22. september 2015 rådsafgørelser om midlertidige foranstaltninger til
fordel for Italien og Grækenland på området for international beskyttelse omfat-
tende omfordeling over en toårig periode af i alt 160.000 asylansøgere med et klart
behov for international beskyttelse.
Rådsafgørelsernes formål er at afhjælpe det aktuelle pres på Italiens og Græken-
lands modtage- og asylsystemer. Asylansøgere med et klart behov for international
beskyttelse er i rådsafgørelserne defineret som asylansøgere fra oprindelseslande,
for hvilke den gennemsnitlige anerkendelsesprocent i EU er mindst 75 % baseret på
tal fra Eurostats seneste kvartalsmæssige opgørelser. Ind til videre har asylansøge-
re fra Syrien, Eritrea og Irak været omfattet af omfordelingsordningen.
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 21: Samlenotat for ekstraordinært RIA-rådsmødet den 9. november 2015
Danmark deltager pga. retsforbeholdet ikke i omfordelingsordningen, men man
har fra dansk side tilkendegivet, at man er villige til at tage 1.000 asylansøgere på
unilateral og frivillig basis fra registreringscentrene i frontlinjemedlemsstaterne.
EU’s grænseagentur, Frontex, og EU’s asylstøttekontor, EASO, vurderer sammen
med Grækenland og Italien løbende behovet for støtte, både hvad angår personel
og udstyr. På den baggrund sender agenturerne anmodninger til medlemsstaterne
om bidrag. I den forbindelse har Frontex anmodet om 775 grænsekontrollører og
EASO 374 nationale eksperter til ansættelse i Italien og Grækenland. Som led i
Frontex-samarbejdet stiller Danmark i dag udstyr og midlertidig ekspertbistand til
rådighed til Frontex-koordinerede operationer i EU-landene, herunder bl.a. i Itali-
en og Grækenland. Derudover stiller Danmark på ad hoc basis og på anmodning fra
EASO ekspertbistand til rådighed for det praktiske asylsamarbejde, der finder sted
inden for rammerne af EASO. Danmark har stillet 15 eksperter til rådighed for
Frontex i tillæg til det allerede eksisterende bidrag og vil bidrage med et antal ek-
sperter til EASO svarende til Danmarks andel af EU’s generelle budget.
Det er som led i den praktiske implementering af omfordelingen en forudsætning,
at registreringscentrene (”hotspots”) i Italien og Grækenland, er operative og fun-
gerer efter hensigten. Det første italienske registreringscenter (placeret på Lampe-
dusa) er operativt. De første omfordelinger fandt sted den 9. oktober 2015, hvor en
gruppe af 19 eritreere blev omfordelt fra Italien til Sverige. Pr. 28. oktober 2015 var
der omfordelt 86 personer ud af Lampedusa, hvoraf 48 er omfordelt til Finland og
38 til Sverige
Det første hotspot i Grækenland, der åbnede på Lesbos den 15.-16. oktober 2015,
var kun operativt i få dage før det blev midlertidig lukket igen. Det skyldtes dels
mangel på mandskab på hotspottet, dels at der alene søndag den 18. oktober 2015
ifølge UNHCR var næsten 10.000 ankomster til Grækenland. Grækenland har op-
lyst, at centeret igen er operativt. Der var pr. 28. oktober 2015 ikke sket faktiske
omfordelinger fra Lesbos, men 35 asylansøgere er accepteret til omfordeling til
Luxembourg, Tyskland og Sverige.
Udfordringerne på hotspots’ene består dels i, at kun ganske få ønsker at søge asyl i
frontlinjemedlemsstaterne, hvilket er forudsætningen for, at blive en del af EU’s
omfordelingsordning. EASO har oplyst, at man derfor er i færd med at iværksætte
en kampagne, der skal oplyse om omfordelingsordningen. Derudover består udfor-
dringen også i, at mange medlemsstater fortsat ikke har indstillet eksperter til
hotspotsene og heller ikke indikeret, hvor mange asylansøgere der kan omfordeles
til landene.
3. Formål og indhold
Rådet forventes hovedsageligt at drøfte udfordringerne vedr. hotspots’ene, herun-
der mulige tiltag, der kan få hotspots’ene til at fungere effektivt - bl.a. ved at flere
migranter registrerer sig ved de ydre grænser. Det forventes desuden, at der vil
være fokus på de af Frontex og EASO efterspurgte ekspertbidrag, der endnu ikke er
blevet meldt ind til EU-agenturerne. Det er endnu uvist, om der forventes vedtagel-
se af rådskonklusioner med supplerende tiltag til rådsafgørelserne af 14. og 22.
september 2015.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 21: Samlenotat for ekstraordinært RIA-rådsmødet den 9. november 2015
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Danmark deltager pga. retsforbeholdet ikke i omfordelingsordningerne, men man
har fra dansk side tilkendegivet, at man er villig til at omfordele 1.000 asylansøgere
på unilateral og frivillig basis fra Italien og Grækenland
7. Konsekvenser
Drøftelsen af udfordringerne ved hotspots’ene har ikke umiddelbart konsekvenser
for statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelses-
niveauet. Hvis det måtte blive besluttet at styrke hotspots’ene og/eller operation
Poseidon vil de økonomiske konsekvenser blive vurderet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdning
Der forventes, at der generelt vil være støtte til at få hotspots’ene til at fungere ef-
fektivt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen bakker op om at gennemføre tiltag, der kan føre til velfungerende hots-
pots. Hotspots, der navnlig sikre registrering og fingeraftryksoptagelse, er en for-
udsætning for en effektiv grænseforvaltning, et velfungerende dublinsystem, om-
fordeling af de 160.000 asylansøgere omfattet af de vedtagene ordninger samt til-
bagesendelse af asylansøgere, der vurderes ikke at have behov for beskyttelse.
11. Tidligere forelæggelser for Folketinget
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
Side
3/3