Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del Bilag 208
Offentligt
1645112_0001.png
Ved socialchef Hanne H. Manata
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 208: Meddelelse om materiale fra udvalgets studietur til Nordjylland 11.-12. februar 2016
1645112_0002.png
Mål
Borgerne
i Aalborg skal
have større
fodfæste på
arbejds-
markedet,
i uddannelse
eller i andre
aktiviteter,
der giver den
enkelte en
meningsfuld
hverdag
Der skabes
større social
bæredygtighed
i Aalborg
Kommune ved
at inddrage
borgere,
erhvervsliv,
bolig-
organisationer
og frivillige
organisationer i
samskabelsen
af en tryg
kommune
Borgerne i
Aalborg skal
opleve en
større tryghed
I Aalborg skal
der være en
nedgang i
adfærd,
der skaber
utryghed
Børn og unge
skal tilbydes
en tidlig
forebyggende
indsats –
således at alle
børn og unges
trivsel og
udvikling sikres
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 208: Meddelelse om materiale fra udvalgets studietur til Nordjylland 11.-12. februar 2016
1645112_0003.png
Indsatser
1. Formidling
2. Et trygt natteliv
3. En meningsfuld hverdag
• Uddannelse, beskæftigelse,
sociale netværk
4.
Børn og unges trivsel og udvikling
• Rusmiddelseminar, Drop-out elever
5.
6.
Tryghedsvandringer
Tiltag til forebyggelse af
radikalisering
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 208: Meddelelse om materiale fra udvalgets studietur til Nordjylland 11.-12. februar 2016
1645112_0004.png
Opfølgning
Tryghedsindekset
Evalueringer af de enkelte
forløb
Samlet evaluering og
vurdering af udbygning i
næste byrådsperiode
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 208: Meddelelse om materiale fra udvalgets studietur til Nordjylland 11.-12. februar 2016
1645112_0005.png
Link til hjemmesider
SSP-samarbejdet
Tryg Aalborg
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 208: Meddelelse om materiale fra udvalgets studietur til Nordjylland 11.-12. februar 2016
1645112_0006.png
Antiradikalisering
Aalborg Kommunes
beredskab til
forebyggelse af
radikalisering
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 208: Meddelelse om materiale fra udvalgets studietur til Nordjylland 11.-12. februar 2016
Definitioner
Radikalisering
”(…) betegner en proces, der kan ske gradvist
eller mere pludseligt, og som blandt andet kan
være karakteriseres ved:
At en person accepterer ekstremismens idéer
og metoder og eventuelt tilslutter sig dens
organiserede grupper.
At der i mange tilfælde sker en intensiv
socialisering, bearbejdning og gradvis
skarpere retorik i lukkede grupper. Det kan for
eksempel ske ved personlige samtaler eller i
lukkede chat rooms på internettet.
At der sker en adskillelse fra de bånd, den
enkelte har til normale fællesskaber uden for
gruppen. Det kan for eksempel være venner
og fritidsaktiviteter.
At der sker en ”dehumanisering”, hvor dem
man opfatter som fjender, ikke ses som
mennesker, hvilket igen er med til at
legitimere voldshandlinger.”
Ek
stremisme
”(…)
betegner nogle miljøer og ideer, der
blandt andet kan være karakteriseret
ved:
Forenklede verdensopfattelser og
fjendebilleder, hvor bestemte grupper
eller samfundsforhold ses som truende.
Manglende respekt for andre
menneskers frihed og rettigheder.
Ønsket om at skabe et mere ”ordnet”,
”rent” eller ”retfærdigt” samfund – om
nødvendigt med udemokratiske midler.
At man legitimerer eller udøver for
eksempel trusler, pres, chikane,
hærværk, vold eller terror med
henvisning til samfundsforhold, man er
utilfreds med.
Intolerance over for andres synspunkter.”
Kilde: Social- og Integrationsministeriets rapport (2012): ”Metoder i arbejdet med radikalisering” s. 8
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 208: Meddelelse om materiale fra udvalgets studietur til Nordjylland 11.-12. februar 2016
1645112_0008.png
INFO huset
• Virtuelt hus
som blev etableret i 2011
• Bemandes af SSP sekretariatet
(to SSP konsulenter fra Aalborg
Kommune og politiets SSP
koordinator)
• Rådgivning
til kommunens og politiets
medarbejdere om radikalisering og
ekstremisme
• Sparringspartnere
og har kontakt til
Radikaliseringsnetværk, som bl.a.
udgøres af politikredsens øvrige
kommuner og lokalstationers
kontaktpersoner
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 208: Meddelelse om materiale fra udvalgets studietur til Nordjylland 11.-12. februar 2016
1645112_0009.png
Håndtering af radikalisering og ekstremisme
Actioncards
Aalborg Kommunes særlige procedure for, hvordan der skal handles ved
bekymring om radikalisering – formålet er at sikre en hurtig og målrettet hjælp
Fire actioncards
Actioncards ved viden om eller bekymring for radikalisering samt ud- og
hjemrejse fra lande med væbnet konflikt for personer, der er henholdsvis
under 18 år og i aldersgruppen 18+
Actiongruppen
Ressourcepersoner med specialiseret viden inden for området
mulighed
for at bringe deres viden i spil for at forhindre radikalisering og ekstremisme
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 208: Meddelelse om materiale fra udvalgets studietur til Nordjylland 11.-12. februar 2016
1645112_0010.png
Konkrete indsatser
Forebyggelseskonceptet
• Tre konkrete indsatser mod
radikalisering og ekstremisme:
o
Mentorkorpset
(individorienteret)
o
Forældrecoachkorpset
(individ- og gruppeorienteret)
o
Dialogambassadørkorpset
(gruppeorienteret)
Til sammen udgør disse den
helhedsorienterede indsats mod
radikalisering og ekstremisme
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 208: Meddelelse om materiale fra udvalgets studietur til Nordjylland 11.-12. februar 2016
1645112_0011.png
Hjælperedskab
Hjælperedskab til frontmedarbejdere og andre aktører i arbejdet med
radikalisering og ekstremisme
Hjælperedskabet giver et overblik over:
Bekymringstegn ved ekstremisme og radikalisering af en konkret ung
o
Bekymringstegn vedr. den unges relationer
o
Bekymringstegn vedr. den unges adfærd
o
Bekymringstegn vedr. den unges holdninger
Bekymringstegn ved ekstremisme og radikalisering af ungdomsmiljøer
Bekymringstegn ved ekstremisme og radikalisering i byer, samfund mv.
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 208: Meddelelse om materiale fra udvalgets studietur til Nordjylland 11.-12. februar 2016
1645112_0012.png
Mobilisering af civilsamfundet
I Aalborg Kommune anskues
civilsamfundet
som særligt vigtigt i
forebyggelse af radikalisering og ekstremisme, idet civilsamfundet kan
bidrage med
helt særlige
kompetencer i forhold til forebyggelse af
risikofaktorer som eksempelvis:
Misbrugsproblemer
Sociale problemer i familien eller ringe tilknytning til familien
Forældre eller andre familiemedlemmer har fjendtlige holdninger til samfundet
eller viser sympati for ekstremistiske idéer eller grupper
Negative påvirkninger blandt den unges venner og omgangskreds
Ringe tilknytning til og få relationer i sociale fællesskaber som skole,
arbejde og foreninger
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 208: Meddelelse om materiale fra udvalgets studietur til Nordjylland 11.-12. februar 2016
1645112_0013.png
Mobilisering af civilsamfundet
• Civilsamfundet kan således bidrage til at
øge den sociale
inklusion
i samfundet, og de er derfor essentielle
samarbejdspartnere
• Aalborg Kommune har derfor indgået et samarbejde med
flere
hjemstavnsforeninger i Aalborg Kommune samt to
lokale moskéer
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 208: Meddelelse om materiale fra udvalgets studietur til Nordjylland 11.-12. februar 2016
1645112_0014.png
Eksempler på
konkrete erfaringer
Samarbejde mellem repræsentanter
fra moskéen og ungecenter Skuret
• Imam besøger Skuret og taler med de
unge og personalet, hvilket har haft en
enormt positiv virkning på de unge og
skabt ro
• Aftenarrangement om ’Vores børn og
unge i Løvvangen’
Fokus på dobbeltkulturelle
problemstillinger blandt børn og unge
samt udbredelse af kendskab til
kommunens støtte- og indsats-
muligheder samt ungecentret Skuret