Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del Bilag 207
Offentligt
1644553_0001.png
Notat
Ministeriets praksis for behandling af ansøgninger om godkendelse af nedriv-
ning af almene boliger
Ministeriet har gennem de sidste år modtaget et stigende antal ansøgninger om
nedrivning af almene boliger. På baggrund af denne stigning, og som en hjælp til
de boligorganisationer, der ønsker at ansøge om godkendelse af nedrivning af
almene boliger, beskrives i det følgende de 3 kriterier, som misteriet lægger til
grund for behandling af nedrivningsansøgninger.
Ministeriets behandling af ansøgninger om nedrivning af almene boliger
Ministeriets godkendelse af ansøgninger om nedrivning omfatter dels kontrol af,
at alle formelle krav, som stilles i forhold til nedrivningsbeslutningen er opfyldt,
dels vurdering af, hvorvidt nedrivningen er sagligt begrundet.
En godkendelse af en ansøgning om nedrivning af almene boliger forudsætter i
alle tilfælde,
at der foreligger dokumentation for, at nedrivningen er godkendt af boligor-
ganisationens øverste myndighed og kommunalbestyrelsen,
at Landsbyggefonden har vurderet, at en nedrivning er den eneste løsning på
de problemer i afdelingen, som er udgangspunktet for ansøgningen, samt
at nedrivningen er fuldt finansieret, således at afdelingens resterende beboe-
re ikke får huslejestigninger som følge af nedrivningen.
9. juni 2016
Almene boliger
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
Sags nr.
Akt-id
2016 - 243
45820
Ministeriets vurdering af den saglige baggrund for ansøgninger om godkendelse af
nedrivning af almene boliger finder sted efter følgende kriterier:
1) Byggetekniske problemer
2) Løft af socialt udsatte boligområder
3) Udlejningsvanskeligheder og deraf afledte økonomiske problemer
Ministeriet kan i særlige tilfælde, hvor omstændighederne nødvendiggør en ned-
rivning og hvor nedrivningen vurderes at være i samfundets generelle interesse,
godkende en nedrivning af almene boliger, selv om ovenstående tre kriterier ikke
er opfyldt. Det understreges, at denne type tilladelser kun vil blive givet i ganske
ekstraordinære sager.
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 207: Notat om praksis for behandling af ansøgninger om godkendelse af nedrivning af almene boliger
Byggetekniske problemer
Ligesom andre boliger kan der i almene boliger opstå byggetekniske problemer,
som gør den enkelte bolig uegnet til beboelse. Byggetekniske problemer dækker
over to overordnede problemstillinger - massive byggetekniske problemer og
egentlig sundhedsrisiko for beboerne.
Med massive byggetekniske problemer forstås konstruktionsmæssige problemer,
der udgør en risiko for beboerne. Der vil oftest være tale om problemer i de bæ-
rende konstruktioner, som resulterer i risiko for bygningskollaps, men andre me-
get væsentlige byggetekniske problemer kan ligeledes opfylde kriteriet.
En egentlig sundhedsrisiko ved at benytte en bolig kan opstå, hvis der fx er bety-
delige forekomster af skimmelsvamp, pcb, radon o.lign.
For at klarlægge disse problemstillinger skal der udarbejdes en byggeteknisk rap-
port for boligerne af en uvildig fagperson med ekspertise indenfor det pågælden-
de problemfelt. Rapporten vedlægges ansøgningen og danner udgangspunkt for
boligorganisationens planlægning og ministeriets vurdering af sagen.
I ministeriets vurdering af ansøgninger om godkendelse af nedrivninger begrundet
med byggetekniske problemer indgår bl.a. boligorganisationens dokumenterede
oplysninger om omkostninger ved den nødvendige udbedring af de byggetekniske
problemer, samt disse omkostningers størrelse sammenholdt med prisen for ny-
byggeri.
Løft af socialt udsatte boligområder
Nogle almene boligområder oplever sociale problemer, som kan skyldes en kom-
bination af fysiske forhold og beboersammensætningen i afdelingen. Disse socialt
udsatte områder defineres, jf. almenboliglovens § 91 a, stk. 1, som områder med
udsatte almene boligafdelinger, hvor der er konstateret væsentlige problemer af
økonomisk, social eller anden karakter, herunder høj husleje, høj flyttefrekvens,
stor andel af boligtagere med sociale problemer, vold, hærværk eller nedslidning
af bygninger og friarealer.
For at løse problemerne i disse områder skal der udarbejdes en helhedsplan, der
indeholder forskellige tiltag indenfor forskellige områder. Et af de tiltag, der kan
overvejes, er, om nedrivning af dele af området kan bidrage til at løse områdets
problemer, fx ved forbedret infrastruktur, mere attraktive boliger o.lign.
Ministeriet lægger bl.a. vægt på, om og hvordan nedrivningen vil påvirke løsning
af sociale problemer, hvordan nedrivningen spiller sammen med andre elementer
af helhedsplanen, hvorvidt helhedsplanens mål vil kunne opnås på anden måde
o.lign.
Vedvarende og markante udlejningsvanskeligheder og deraf afledte økonomiske
problemer
Nogle almene boligafdelinger oplever problemer med at udleje afdelingens boli-
ger. Vedvarende og markante udlejningsvanskeligheder kan lede til økonomiske
vanskeligheder for både boligorganisationen og den enkelte afdeling, evt. med
manglende vedligehold af ejendommen og dårligt image for området til følge.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 207: Notat om praksis for behandling af ansøgninger om godkendelse af nedrivning af almene boliger
Det er afgørende, at boligorganisationen allerede på et tidligt tidspunkt søger at
afhjælpe årsagerne til udlejningsproblemerne. Der eksisterer en række redskaber,
som kan anvendes, afhængigt af hvilket problem afdelingen står overfor. Først når
alle andre muligheder er afprøvet og fundet virkningsløse, bør boligorganisatio-
nen overveje at nedrive boligerne.
Kommunalbestyrelsen skal hvert år, jf. almenboliglovens § 104, stk. 2, foretage en
opgørelse over antallet af ledige almene familie- og ungdomsboliger og boliger i
selvejende ungdomsboliginstitutioner, som er opført med offentlig støtte, og som
medfører lejetab. Kommunalbestyrelsen skal på baggrund heraf foretage en vur-
dering af årsagen til ledigheden i byggeriet og træffe foranstaltninger til at ned-
bringe denne. Kommunen har således pligt til at bistå boligorganisationen i at løse
udlejningsproblemet.
Beliggenhedskommunen skal i forbindelse med behandlingen af nedrivningsan-
søgningen bl.a. tage stilling til det generelle boligbehov i kommunen og behovet
for almene boliger til at løse kommunens boligsociale forpligtelser. Aktuelt er
boligplacering af flygtninge en stor og presserende forpligtigelse for kommunerne
i Danmark.
Med henblik på at afklare, hvorvidt boligerne, som ønskes nedrevet, eventuelt kan
anvendes til husning af asylansøgere, sender ministeriet relevante nedrivningsan-
søgninger til Udlændingestyrelsen mhp. styrelsens vurdering af, om boligerne kan
anvendes til husning af asylansøgere. Styrelsens vurdering går forud for ministeri-
ets afgørelse af sagen.
Grundlaget for ministeriets vurdering af udlejningsvanskeligheder er boligorgani-
sationens oplysninger om afdelingens udlejningsproblemer, herunder udviklingen
i det årlige lejetab, kommunalbestyrelsens vurdering af boligsituationen i kom-
munen samt Udlændingestyrelsens vurdering af, om bygningerne kan anvendes til
husning af asylansøgere.
Der skal være tale om vedvarende massive udlejningsvanskeligheder, som ikke
kan forventes overkommet inden for rimelig tid, for at nedrivning godkendes.
Side
3/3