UDKAST
Bekendtgørelse om udgiftsrammer til byfornyelsesformål og kommunernes
brug af administrative edb-systemer på byfornyelsesområdet
I medfør af § 94, stk. 3, § 100 og § 109, stk. 1, 4. pkt., i lov om byfornyelse og udvikling af byer, jf. lovbekendtgørelse nr.
1041 af 31. august 2015, som ændret ved lov nr. x af x . 2016, fastsættes:
Kapitel 1
Udgiftsrammer til byfornyelsesformål
Opgørelse af den samlede statslige udgiftsramme til bygningsfornyelse
§ 1.
Ved begyndelsen af året opgør Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet størrelsen af den samlede statslige
udgiftsramme til byfornyelsesformål til fordeling mellem kommunerne.
Stk. 2.
Den samlede statslige udgiftsramme omfatter den på finansloven fastsatte statslige udgiftsramme til
byfornyelsesaktiviteter med tillæg af overført udgiftsramme fra det forudgående finansår fratrukket:
1) reserveret udgiftsramme til områdefornyelse, jf. lovens kap. 2,
2) udgiftsramme til bygningsfornyelse i områder, jf. kap. 2,
3) midler til afgrænsede byfornyelsesopgaver, herunder forsøg og
4) midler til afhjælpning af kondemnable forhold samt følgeudgifter til genhusning, jf. § 3, stk. 4.
Kommunal ansøgning om ordinær udgiftsramme
§ 2.
Kommunalbestyrelsen kan ansøge Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet om at få del i den samlede statslige
udgiftsramme, jf. § 1, stk. 2, til de enkelte kommuner efter ansøgning i form af ordinær udgiftsramme. Kommunalbestyrelsen
skal ved anvendelsen af den ordinære udgiftsramme prioritere de boliger, der er beliggende i områder med områdefornyelse.
Stk. 2.
Ansøgninger om ordinær udgiftsramme skal hvert finansår indsendes til Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet og være kommet frem hertil senest den 1. februar i det enkelte finansår. Er den 1. februar en lørdag eller
søndag, udskydes fristen til den førstkommende hverdag.
Fastsættelse af ordinær udgiftsramme til kommunerne
§ 3.
Den enkelte kommune får andel i den samlede statslige udgiftsramme efter en fordelingsnøgle, udarbejdet af
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet på grundlag af objektive kriterier, der afspejler kommunens byfornyelsesbehov,
jf. dog stk. 2-4. Fordelingen af midlerne sker på grundlag af den enkelte kommunes bestand af private udlejningsboliger,
bestand af ejer- og andelsboliger, antal af forsamlingshuse, antal af tomme boliger, behov for energiinvesteringer,
indkomstgrundlag samt befolkningsudviklingen i kommunen og i de byer, der ligger i kommunen. Bilag 1 indeholder en oversigt
over kommunernes fordelingstal i 2017.
Stk. 2.
Kommunens andel af den ordinære udgiftsramme opgøres i mio. kr. med en decimal.
Stk. 3.
Kommuner med et beskedent byfornyelsesbehov tildeles ikke en andel af den ordinære udgiftsramme. Det gælder
dog ikke ø-kommuner. Ved et beskedent byfornyelsesbehov forstås, at kommunens byfornyelsesbehov udgør mindre end 0,25
pct. af det samlede byfornyelsesbehov.
Stk. 4.
Kommuner med et beskedent byfornyelsesbehov, jf. stk. 3, kan søge Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet
om midler til afhjælpning af kondemnable forhold efter lovens kapitel 9 om kondemnering af sundheds- og brandfarlige boliger
eller opholdsrum samt følgeudgifter til genhusning efter lovens kapitel 8 om erstatningsboliger m.v.
§ 4.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet fastsætter hvert år i forbindelse med udmelding af kommunernes andele
af den ordinære udgiftsramme en frist, inden for hvilken kommunerne kan hjemtage udgiftsramme via de administrative edb-
systemer BOSSINF-BYF, BFO&BFU samt BYF2012. Rammeåret løber fra udmeldingen af ordinær ramme og til udløbet af den i
1. pkt. nævnte frist.
Stk. 2.
Efter udløbet af den i stk. 1 nævnte frist bortfalder den del af kommunens ordinære udgiftsramme, som ikke er
hjemtaget.
Stk. 3.
Kommunens andel af udgiftsrammen tilbageføres til kommunens ordinære udgiftsramme, hvis kommunen via de
administrative edb-systemer BOSSINF-BYF, BFO&BFU samt BYF2012 lader udgiftsrammen bortfalde i samme rammeår, som
den er hjemtaget og inden udløbet af den i stk. 1 nævnte frist.