Samarbejde omkring Udrejsecentret, selvfølgelig hvad ellers...? Men...!
Vi er en gruppe af de nærmeste naboer til Udrejsecenter Kærshovedgård, som i forbindelse med
Integrationsministerens besøg på det kommende center d.18 januar sendte nedenstående til hende. Ved det
efterfølgende møde blev der lyttet interesseret, men ikke givet tilsagn om noget. Så nu venter vi i spænding
på om eventuelle positive tilkendegivelser fra myndighederne vil blive givet på borgermødet i Bording d.3.
februar.
Det er vores indstilling, at nu når fakta er at Udrejsecentret etableres så må det være i både politikeres,
myndigheders og borgeres interesse at processen gennemføres i et tillidsfuldt samarbejde. En proces som -
hvis man læser hvad borgere i Hørsholm Kommune har udtalt - tydeligvis ikke er lykkedes der. Man giver fra
borgernes side udtryk for, at man føler sig tilsidesat, at bekymringer vedrørende den personlige tryghed
affærdiges på en nedladende måde samt at forløbet har været præget af en pæn portion arrogance fra
myndighedernes side. Kort sagt: Ingen stjerner på Trust Pilot!
Vi mener ikke en gentagelse er nødvendig, og vil gøre vores til at det ikke bliver tilfældet.
Forholdene omkring Kærshovedgård(Khg) er efter vores opfattelse skærpede - i forhold til
Sandholm/Sjælsmark - af følgende årsager:
Området omkring Khg er meget tyndere bosat end området i Hørsholm. Dette taler selvfølgelig overordnet
set for at placere centret her, men bevirker også, at de enkelte ejendomme eksponeres i et betydeligt større
omfang i forhold til beboerne på centret. Samtidig er afstanden mellem ejendommene også medvirkende til,
at den tryghed der kan ligge i at naboen kan følge med i hvad der sker, mange steder ikke er til stede. Man
er med andre ord primært overladt til sig selv.
Man koncentrerer de enlige mandlige afviste/udviste på ét sted, hvilket efter vores opfattelse er noget
ganske nyt og uprøvet.
Og man skærper de forhold de skal opholde sig under - ordet "utåleligt" har været nævnt i den
sammenhæng.
På baggrund af dette foreslår vi følgende:
1.
Som bevilgende myndighed afsætter Udlændingestyrelsen et par ansatte til at modtage og behandle
henvendelser fra borgere i området. Ud fra et personligt kendskab til forholdene beslutter disse
kontaktpersoner i samarbejde med borgerne hvilke tiltag der skal iværksættes når og hvis der opstår
problemer, således man har sikkerhed for, at der umiddelbart reageres fra myndighedernes side. Det må
forventes, at det er kun i opstartsfasen at dette vil kræve de ansattes fulde arbejdstid.
2.
Ud fra en konkret vurdering tilbydes de mest "udsatte" naboer en mindre sikkerhedspakke bestående af
alarmanlæg og - afhængig af forholdene - et eller nogle få overvågningskameraer. På baggrund af de
registreringer der hermed kan ske af eventuelle indtrængninger af beboere fra centret, kan ordningen
udvides til andre ejendomme hvis det er nødvendigt. Hvis det konstateres at nogle ejendomme er særligt
påvirkede, kan alarmer tilsluttes vagten på Khg, så Kriminalforsorgens ansatte kan fungere som vagtværn i
nærområdet.
3.
Under centrets opstart og indtil den fulde kapacitet er nået opretholder politiet døgnbemanding på centret,
så der er sikkerhed for umiddelbar betjening af borgerne hvis de oplever grænseoverskridende situationer
med centrets beboere. Dette beredskab kan nedskaleres, hvis politi og borgere ikke længere finder
døgnbemanding nødvendig.