Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
UUI Alm.del Bilag 153
Offentligt
Udkast til pressemeddelelse om VIS-nedbrud
Dansk version
IT-problemer på visumområdet
De danske repræsentationer i udlandet og Udlændingestyrelsen kan aktuelt ikke behandle visumsager på
grund af et nedbrud i det elektroniske visumsystem VIS hos Statens IT, som understøtter Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriets it-systemer
På grund af et nedbrud i det elektroniske visumsystem VIS er det på nuværende tidspunkt ikke muligt at
gennemføre visumsagsbehandling eller udstede visum på de danske repræsentationer i udlandet eller i
Udlændingestyrelsen. Det er endvidere ikke muligt at gennemføre digital kontrol af visumindehavere ved
Danmarks ydre Schengengrænser.
Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at sige noget om, hvornår it-problemerne vil være løst.
De relevante myndigheder er i tæt kontakt, og der er allerede iværksat en række midlertidige løsninger i
forhold til at håndtere situationen.
Der vil løbende blive orienteret om status på visumsagsbehandlingen på www.nyidanmark.dk.
It-problemerne omfatter både visumsagsbehandlingssystemet og de digitale visumselvbetjeningsløsninger.
Det er således på nuværende tidspunkt ikke muligt at anvende de digitale formularer til brug for
visuminvitationer, der findes på www.nyidanmark.dk.
Det gælder følgende selvbetjeningsløsninger:
VU1 online: Invitation til ansøgning om forretningsvisum
VU2 online: Invitation til ansøgning om visum til privatbesøg
VF1 online: Forhåndsgodkendelse af virksomhed
VF2 online: Invitation af visumpligtig forretningsforbindelse
Bemærk venligst, at VU1 og VU2 i stedet findes som papirblanketter på www.nyidanmark.dk.
Papirblanketten skal udfyldes i hånden med blokbogstaver eller på computer, printes ud og sendes til den
person, som skal inviteres. Der skal udfyldes en blanket for hver person, som skal inviteres.
Visumansøgeren skal medbringe invitationen på den repræsentation, hvor ansøgning skal indgives. Visum-
ansøgningen kan imidlertid først behandles, når it-problemerne er løst.
Yderligere oplysninger kontakt:
Presse- og kommunikationschef Mia Tang, tlf. 61 98 35 10, [email protected]
UUI, Alm.del - 2015-16 - Bilag 153: Orientering om nedbrud på visumsystemet
Udkast til pressemeddelelse om VIS-nedbrud
Engelsk version
IT problems regarding visas
The Danish representations abroad and the Danish Immigration Service cannot currently process visa
applications due to a malfunction in the electronic visa system VIS at The Agency for Governmental IT
Services that supports the IT systems of the Danish Ministry of Immigration, Integration and Housing
Due to a malfunction in the electronic visa system VIS, it is currently not possible to process visa
applications or to issue visas at the Danish missions abroad or at the Danish Immigration Service.
Furthermore, it is not possible to perform digital control of visa holders at Denmark's external Schengen
borders.
It is currently not possible to say anything about when the IT problems have been solved.
The relevant authorities are in close contact and have already implemented a series of temporary solutions
to deal with the situation.
We will continuously report on the status of the processing of visa applications at www.newtodenmark.dk.
The IT problems affect both the case handling systems and the digital visa self-service solutions. Thus, it is
not currently possible to use the digital forms for visa invitations available on www.newtodenmark.dk.
The IT problems affect the following self-service solutions:
VU1 online: Invitation to apply for business visa
VU2 online: Invitation to apply for a visa for private visit
VF1 online: Pre-approval of a business
VF2 online: Invitation of a business associate requiring a visa
Please note that VU1 and VU2 are instead available in paper form at www.newtodenmark.dk. The paper
forms must be completed by hand in block letters or on a computer, printed out and sent to the person
who should be invited. One form must be completed for each person to be invited. The visa applicant must
bring the invitation to the representation abroad where the application should be submitted. The visa
application cannot however be processed until after the IT problems have been solved.