Udkast til pressemeddelelse om VIS-nedbrud
Dansk version
IT-problemer på visumområdet
De danske repræsentationer i udlandet og Udlændingestyrelsen kan aktuelt ikke behandle visumsager på
grund af et nedbrud i det elektroniske visumsystem VIS hos Statens IT, som understøtter Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriets it-systemer
På grund af et nedbrud i det elektroniske visumsystem VIS er det på nuværende tidspunkt ikke muligt at
gennemføre visumsagsbehandling eller udstede visum på de danske repræsentationer i udlandet eller i
Udlændingestyrelsen. Det er endvidere ikke muligt at gennemføre digital kontrol af visumindehavere ved
Danmarks ydre Schengengrænser.
Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at sige noget om, hvornår it-problemerne vil være løst.
De relevante myndigheder er i tæt kontakt, og der er allerede iværksat en række midlertidige løsninger i
forhold til at håndtere situationen.
Der vil løbende blive orienteret om status på visumsagsbehandlingen på www.nyidanmark.dk.
It-problemerne omfatter både visumsagsbehandlingssystemet og de digitale visumselvbetjeningsløsninger.
Det er således på nuværende tidspunkt ikke muligt at anvende de digitale formularer til brug for
visuminvitationer, der findes på www.nyidanmark.dk.
Det gælder følgende selvbetjeningsløsninger:
VU1 online: Invitation til ansøgning om forretningsvisum
VU2 online: Invitation til ansøgning om visum til privatbesøg
VF1 online: Forhåndsgodkendelse af virksomhed
VF2 online: Invitation af visumpligtig forretningsforbindelse
Bemærk venligst, at VU1 og VU2 i stedet findes som papirblanketter på www.nyidanmark.dk.
Papirblanketten skal udfyldes i hånden med blokbogstaver eller på computer, printes ud og sendes til den
person, som skal inviteres. Der skal udfyldes en blanket for hver person, som skal inviteres.
Visumansøgeren skal medbringe invitationen på den repræsentation, hvor ansøgning skal indgives. Visum-
ansøgningen kan imidlertid først behandles, når it-problemerne er løst.
Yderligere oplysninger kontakt: