www.indvandrersundhed.dk
Høringssvar fra Dansk Selskab for IndvandrerSundhed (SIS) vedr
lovforslag om ændring af integrationsloven
Dansk Selskab for indvandrersundhed har med stor bekymring noteret den del af lovforslaget,
som omhandler de helbredsundersøgelser, kommunerne hidtil har været forpligtet til at
tilbyde indenfor de første 3 måneder af integrationsfasen. Den del af loven planlægges
ophævet og erstattet af ”en konkret vurdering af, om der skønnes at være behov herfor”. SIS
har flg kommentarer hertil:
1. Det er bekymrende at kommunalt personale uden sundhedsfaglig uddannelse
fremover skal foretage denne vurdering. Er der dokumentation for at det er
muligt/hensigtsmæssigt?
2. Hvilken dokumentation er der for at der aktuelt foretages for mange unødvendige
helbredsundersøgelser? De data vi har kendskab til tyder på, at de i høj grad er
nødvendige; således finder 97% af kommunale ledere og praktikere at
helbredsundersøgelserne skaber værdi ifht tilrettelæggelse af den integrationsfaglige
indsats, for de 71% tilføjer undersøgelsen en betydelig værdi (”Evaluering af
kommunernes brug af integrationskontrakter og helbredsmæssige vurderinger”
LGInsight Jan 2016). En foreløbig opgørelse af 500 helbredsundersøgelser foretaget af
Aarhus kommune har desuden vist, at hos over halvdelen af de undersøgte flygtninge
og familiesammenførte findes en behandlingskrævende tilstand af varierende
sværhedsgrad (Anne Mette Hvass, European Conference of Clinical Microbiology and
Infectious Diseases, Amsterdam 2016). Vi ved fra kommunallæge Claus Malta, at 10%
af de flygtninge han har set som led i helbredsundersøgelserne har sygdom der kræver
indsats nu og her, hvilket er en meget høj ”succesrate” for en screeningsundersøgelse,
det er sjældent at vi hos hver tiende der screenes findes der vi leder efter: En sygdom
der kræver (be-)handling her og nu. Det er veldokumenteret at nyankomne
indvandrere har en overhyppighed af en lang række sygdomme (Sundhedsforhold for
nyankomne indvandrere, Forskningscenter for migration og sundhed 2013).
3. SIS deler vurderingen fra de kommunalt ansatte; at helbredsundersøgelserne
underbygger integrationsindsatsen, letter de nye borgeres indgang til
sundhedsvæsenet og forebygger at uerkendt sygdom hindrer integration. Hvis
formålet med loven er at nedbringe antallet af helbredsvurderinger, vil det med stor
sandsynlighed betyde at integrationen vanskeliggøres.
4. I lovforslaget omtales et ønske om at målrette helbredsundersøgelserne. Det
forudsætter imidlertid at nogen er i stand til at bedømme, hvem der har behov for
undersøgelserne og hvem der ikke har. Erfaringerne fra helbredsundersøgelserne i
Aarhus viser, at det er meget vanskeligt, selv for klinisk uddannet personale at vurdere
dette uden en egentlig undersøgelse. Netop derfor er systematiske undersøgelser
nødvendige.