Udenrigsudvalget 2015-16, Det Udenrigspolitiske Nævn 2015-16
URU Alm.del Bilag 84, UPN Alm.del Bilag 76
Offentligt
1586495_0001.png
6. januar 2016.
Udenrigsministeriet.
København, den 6. januar 2016.
a.
Udenrigsministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2016 afgives til-
sagn på op til 500 mio. kr. som Danmarks indbetalte bidrag til kapitalindskud i perioden 2016-2019
til Den asiatiske Infrastrukturinvesteringsbank (AIIB). Der anmodes endvidere om, at der kan afgives
en ikke-indbetalt garantiforpligtigelse på ca. 295 mio. USD, svarende til ca. 2 mia. kr. (baseret på
den gældende dollarkurs).
Udgifterne i 2016 til den indbetalte del af kapitalindskuddet afholdes af den på finansloven for
2016 opførte bevilling på 200,0 mio. kr. til § 06.37.02. Regionale udviklingsbanker.
b.
Baggrund
AIIB blev etableret den 29. juni 2015, og forventes at blive operativ i januar 2016. Udenrigsmini-
steren undertegnede i oktober på Danmarks vegne overenskomsten om bankens oprettelse, og Folke-
tinget gav den 17. november 2015 ved vedtagelse af B16 samtykke til, at regeringen kunne ratificere
overenskomsten.
De lande, der er medlem af Den Internationale Bank for Genopbygning og Udvikling eller Den
Asiatiske Udviklingsbank kan blive medlem af AIIB. Banken ventes i første omgang at få 57 med-
lemslande fra Asien og resten af verden. Der er mulighed for efterfølgende at optage nye medlem-
mer.
Banken har til formål bl.a. at fremme en bæredygtig økonomisk udvikling og regionalt samarbejde
og partnerskab om imødegåelse af udviklingsmæssige udfordringer i tæt samarbejde med andre mul-
ti- og bilaterale udviklingsinstitutioner.
Banken vil udgøre en markant tilføjelse til det eksisterende system af multilaterale finansielle insti-
tutioner, og ventes at komme til at spille en betydelig rolle for udvikling af Asien, hvor mangel på
infrastruktur står i vejen for regional økonomisk integration.
Det fremgår af overenskomsten om bankens oprettelse, at den skal indgå i et tæt samarbejde med
sine medlemmer og andre finansielle institutioner og organisationer, som beskæftiger sig med regio-
nens økonomiske udvikling eller bankens forretningsområder.
Programbeskrivelse
AIIB’s aktiekapital udgør 100 mia. USD fordelt på en million aktier à nominelt 100.000 USD. Kun
medlemmer af banken er tegningsberettigede.
AS001599
Udenrigsmin., j.nr. 2015-55568
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Aktstykke 58 om kapitalindskud og garantiforpligtelse i forhold til Den Asiatiske Infrastrukturinvesteringsbank (AIIB)
6. januar 2016.
2
75 pct. af aktiekapitalen vil komme fra bankens regionale medlemmer og 25 pct. vil komme fra de
ikke-regionale medlemmer. Regionale medlemmer er i denne sammenhæng asiatiske lande, arabiske
lande samt Rusland, Australien og New Zealand.
Fordelingen af aktier mellem medlemslandene er baseret på en formel, hvor bruttonationalprodukt
(BNP) tæller med 60 pct. og købekraftskorrigeret BNP med 40 pct.
Af bankens aktiekapital på 100 mia. USD skal 20 pct. (svarende til 20 mia. USD) indbetales som
kapitalindskud, mens 80 pct. (svarende til 80 mia. USD) alene er garantikapital, som ikke skal indbe-
tales. Garantiforpligtelsen vil kunne blive aktuel, såfremt banken ikke er i stand til at opfylde sine
forpligtelser.
Budget
Danmarks andel af aktierne andrager i henhold til overenskomsten om bankens oprettelse 3695 ak-
tier. Det samlede danske tegningsbeløb udgør således i alt 369,5 mio. USD. Af dette beløb skal 20
pct. (svarende til i alt ca. 500 mio. kr.) indskydes som egentligt kapitalindskud fordelt over fem rater
à ca. 100 mio. kr. i perioden 2016-2019. Der vil formentlig blive tale om indbetaling af to rater i
2016. Tilsagnet vil blive afholdt under § 06.37.02.13. Den asiatiske Infrastrukturinvesteringsbank
(AIIB). Under denne konto er der afsat 200 mio. kr. i 2016 og samlet 500 mio. kr. i perioden
2016-2019. Såfremt udgiften pga. kursstigninger overstiger det på finansloven afsatte beløb vil mer-
udgiften blive finansieret af annullerede resthensættelser under § 06.32.02. Udviklingslande i Asien
og Latinamerika. Der annulleres årligt resthensættelser på lukkede projekter og programmer i lande i
Asien og Latinamerika. De nærmere dispositioner på underkontoniveau vil blive fastlagt ifm. tillægs-
bevillingsloven for 2016.
Det er forventningen, at det danske kapitalindskud helt eller delvist vil kunne kategoriseres som
udviklingsbistand, hvorfor indskuddet forudsættes finansieret over udviklingsbistanden. Såfremt ind-
skuddet kun delvist kan kategoriseres som udviklingsbistand skal der tages stilling til finansieringen.
Garantiforpligtelsen på ca. 295 mio. USD, svarende til ca. 2 mia. kr. (baseret på den gældende dol-
larkurs), udgør 80 pct. af det samlede danske tegningsbeløb.
Den forholdsvis store garantiforpligtelse betyder, at banken kan opnå en højere kreditvurdering, og
dermed også selv være i stand til at optage lån på de internationale kapitalmarkeder, og investere dis-
se midler i infrastrukturprojekter.
Udenrigsministeren bemyndiges til ved nærværende aktstykke i finansåret 2016 at afgive en garan-
tiforpligtigelse på ca. 295 mio. USD, svarende til ca. 2 mia. kr. (baseret på den gældende dollarkurs)
udgørende Danmarks andel af det ikke-indbetalte tegningsbeløb.
Garantiforpligtigelsen afholdes indenfor den fastlagte udviklingsbistand på § 6.3.
Væsentlige risikoelementer
Garantiforpligtelsen vil kun blive aktuel, såfremt Den Asiatiske Infrastrukturinvesteringsbank ikke
er i stand til at opfylde sine forpligtelser. Omend der er tale om en ny institution vurderes risikoen
herfor som værende begrænset. Således fremgår det bl.a. af overenskomsten om bankens oprettelse,
at banken skal anvende sunde bankprincipper i sin virksomhed. Den forholdsvis store garantiforplig-
telse betyder først og fremmest, at banken kan opnå en højere kreditvurdering og dermed også selv
vil være i stand til at optage lån på de internationale kapitalmarkeder og i bankens tilfælde investere
disse midler i infrastrukturprojekter. I såvel Verdensbanken som i de øvrige udviklingsbanker benyt-
tes samme model.
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 84: Aktstykke 58 om kapitalindskud og garantiforpligtelse i forhold til Den Asiatiske Infrastrukturinvesteringsbank (AIIB)
6. januar 2016.
3
c.
Sagen forelægges Finansudvalget, da der ved bevillinger over 37 mio. kr. fra rammebevillinger på
§ 6.3. Bistand til udviklingslandene er forudsat særskilt forelæggelse for Finansudvalget, jf. den sær-
lige bevillingsbestemmelse til Budgetvejlednings pkt. 2.2.7 på § 6.3. Endvidere indebærer dispositio-
nen indgåelse af forpligtigelser ud over finansåret, hvilket kræver særlig hjemmel, jf. Budgetvejled-
ningens pkt. 2.2.10.
---
Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til,
at der i finansåret 2016 afgives tilsagn på op til 500 mio. kr. som Danmarks indbetalte bidrag til kapi-
talindskud i perioden 2016-2019 til Den asiatiske Infrastrukturinvesteringsbank. Endvidere anmodes
der om, at der kan afgives en ikke-indbetalt garantiforpligtigelse på ca. 295 mio. USD, svarende til
ca. 2 mia. kr. (baseret på den gældende dollarkurs).
Udgifterne i 2016 til den indbetalte del af kapitalindskuddet afholdes af den på finansloven for
2016 opførte bevilling på 200,0 mio. kr. til § 06.37.02. Regionale udviklingsbanker.
Der anmodes samtidig om tilslutning til, at der på forslag til lov om tillægsbevilling for finansåret
2016 optages følgende tekstanmærkning under §6 Udenrigsministeriet:
»Nr. xyz ad: § 06.37.02.13. Den asiatiske Infrastrukturinvesteringsbank (AIIB):
Udenrigsministeren bemyndiges til i 2016 at afgive en garantiforpligtelse på op til 2 mia. kr. over-
for Den asiatiske Infrastrukturinvesteringsbank.«
d.
e.
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 6. januar 2016
K
RISTIAN
J
ENSEN
Til Finansudvalget.