Udenrigsudvalget 2015-16
URU Alm.del Bilag 62
Offentligt
Resumé af Politik for Evaluering af udviklingssamarbejdet
:
Politikken fastlægger og tydeliggør formål, principper og tilgange til evaluering af den danske
udviklingsindsats. Politikken i sig selv bidrager således til åbenhed og gennemsigtighed om
evalueringer og evalueringsprocesser relateret til udviklingsbistanden.
Formålet med at evaluere er at vurdere om udviklingsindsatserne har ført til det planlagte
resultat og samtidig uddrage læring fra processen og resultatet, således at effekten af
fremtidige indsatser kan forbedres. Evaluering er således vigtigt både for at vurdere om der
kommer noget ud af udviklingssamarbejdet og for at bidrage til forbedringer af fremtidige
indsatser.
I de senere år har Udenrigsministeriet arbejdet på at forstærke fokus på resultater i
planlægningen og gennemførelsen af udviklingssamarbejdet. Forberedelsen af programmer og
projekter er blevet styrket med krav om en klar forandringsteori for hvordan den danske
bistand vil kunne nå sine mål samt opstilling af målbare indikatorer tidligt i processen både for
outputs (de direkte resultater) og for outcomes (udviklingseffekter). Mens den løbende
monitorering af et program kan følge outputs, så spiller evaluering en særlig rolle i forhold til
at dokumentere outcomes – udviklingseffekter. Udviklingseffekter vil oftest være påvirket af
en lang række andre faktorer end den danske indsats – landets egen indsats, andre donores,
den private sektor, osv.. Evalueringen afdækker det danske bidrag til en udviklingseffekt.
Resultater og erfaringer af evalueringer indgår i programmeringen af nye indsatser.
Evalueringer er således med til at styrke beslutningsgrundlaget for fremtidige indsatser.
Vigtige principper for evaluering:
Uafhængighed: Evalueringer skal være baseret på troværdige og objektive data. Der skal
anvendes metoder, som kan efterprøves, således at resultatet ikke er afhængigt af, hvem der
har gennemført evalueringen. Evalueringer gennemføres af uafhængige konsulenter udvalgt
efter internationalt udbud, hvor der lægges vægt på overholdelse af habilitetskrav, således at
personer, der har været involveret tidligere i udviklingsindsatsen, ikke kan deltage i
evalueringen.
Udenrigsministeriets Evalueringskontor refererer direkte til ministeren, som er ansvarlig for
udviklingsbistanden, gennem Direktøren for Udviklingspolitik, og er således ikke underlagt de
operationelle enheder.
Gennemsigtighed: Evalueringer, herunder konklusioner og anbefalinger så vel som tiltag til
opfølgning på anbefalinger offentliggøres. Dette sker både for at redegøre for resultater af
bistanden til offentligheden og bidrage til læring af indsatserne. Derudover muliggør det, at
andre kan gennemgå resultaterne i detaljer.
Brugbarhed og læring: Evalueringer skal være nyttige for de som gennemfører
udviklingsindsatser. De som gennemfører bistanden skal derfor være med til at beslutte: hvad
der skal evalueres, så evalueringen besvarer relevante spørgsmål; tidspunktet for evaluering,
således at resultaterne kan anvendes i planlægningen af næste fase; ligesom de som
evalueres må inddrages i evalueringsprocessen, da det ofte er her den største læring finder
sted. Det er Evalueringskontorets opgave at sikre, at den involvering ikke kompromitterer
evalueringens uafhængighed og integritet.
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 62: Udkast til Evaluation Policy for Development Co-operation og Evalueringsprogram 2016-2017
Partnerskaber: For at styrke læringen af evalueringer og ejerskabet til anbefalingerne skal
partnerne inddrages tæt i evalueringsprocessen. Danmark støtter også, at partnerne styrker
deres kapacitet til selv at gennemføre evalueringer også af den danske bistand.
Deltagelse: Evalueringsprocesser skal så vidt muligt designes, således at de mennesker, som
er direkte modtagere af indsatsen inddrages og bliver hørt.
Hvad vurderer en evaluering?
Evaluering er en uafhængig gennemgang af en indsats som søger at klarlægge effekten af en
indsats; herunder
hvordan
indsatsen virker (resultater),
hvad
der virker og hvad der ikke
virker og
hvorfor.
I OECD/DAC regi har man udviklet evalueringskriterier som vil blive anvendt i tilrettelæggelsen
og gennemførelsen af en evaluering:
Relevans – er indsatsen relevant og i overensstemmelse med Danmarks politik og
modtagernes politik og planer.
Effektivitet – opnår indsatsen de planlagte mål
Efficiens - der et rimeligt forhold mellem det som indsatsen koster og resultatet
Bæredygtighed – kan effekten opretholdes også efter at indsatsen stopper
Effekt - er der en positiv effekt på de overordnede udviklingsmål for indsatsen
Udover disse evalueringskriterier kan kriterier relateret til koordination og kohærens i forhold
til andre politikker være relevante, f.eks. ved evalueringer af indsatser i konfliktsituationer
eller svage stater.
Typer af evalueringer:
Evalueringspolitikken skelner mellem 4 typer af evalueringer:
Evalueringer af politikker, strategier, temaer og programmer som er gennemført/eller
langt i gennemførelsen. Disse ex-post evalueringer har til formål at dokumentere
resultater af indsatsen samt bidrage med læring og viden til en evt. efterfølgende fase.
Dette er den hyppigste form for evaluering.
Real-time evaluering: Her iværksættes en uafhængig evaluering samtidig med
udviklingsindsatsen, med henblik på løbende at vurdere fremdriften i forhold til at nå
udviklingsmål, og sikre tilpasning af indsatsen så mål bedre nås. Real-time evalueringer
iværksættes på pilot basis i 2-3 lande.
Evalueringsstudier: Ofte studier der sammenfatter andre landes erfaringer eller
forskningsmæssig viden om konkrete udviklingsspørgsmål til brug for videreudvikling af
den danske udviklingsindsats.
Opfølgningsevalueringer: Bidrager til opfølgning på netop afsluttede evalueringer
særligt indenfor styrket resultatfokus.
Hvad skal evalueres?
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 62: Udkast til Evaluation Policy for Development Co-operation og Evalueringsprogram 2016-2017
Det er målsætningen indenfor en periode på 5-7 år at evaluere den bilaterale bistand bredt –
dvs. at komme omkring alle modaliteter, større tematiske områder, og aktiviteter i
prioritetslande mv. Bistand gennem multilaterale organisationer evalueres af disse
organisationers egne evalueringsafdelinger. Danmark deltager løbende i gennemgange af
organisationers evalueringsfunktioner for at bidrage til forbedret kvalitet, hvor det er
nødvendigt.
Evalueringskontoret udarbejder hvert år et evalueringsprogram for den kommende 2-
årsperiode baseret på bidrag fra de operationelle enheder. Udkast til programmet drøftes med
Udviklingspolitisk Råd, hvorefter udkast til program går videre til ministeren og til Folketingets
Udenrigsudvalg. Samtidig er der en offentlig høring på Open Aid. Der kan komme ændringer i
programmet i løbet af året, fx hvis der opstår et politisk ønske om en evaluering af et bestemt
område.
Opfølgning på evalueringer:
Alle evalueringsrapporter offentliggøres og udgør derfor også
en vigtig kilde til den danske offentligheds kendskab til udviklingssamarbejdet. Evalueringer
fremkommer med anbefalinger først of fremmest til Udenrigsministeriet, men også nogle
gange til partnere. I Udenrigsministeriet drøftes anbefalingerne i programkomiteen på
baggrund af en opfølgningsnote fra den ansvarlige enhed. Opfølgningsnoten offentliggøres. Ca.
to år efter offentliggørelsen af en evaluering drøftes opfølgningen på Evalueringsmøde under
forsæde af Udviklingspolitisk Direktør.
Resultater af evalueringer kommunikeres internt og eksternt ved brug af resumér på dansk og
engelsk og gennem korte tekstbidrag som offentliggøres på Udenrigsministeriets facebookside.
Ofte resulterer evalueringer også i offentlige møder, hvor resultater kan præsenteres i en
bredere kontekst, og i workshops i modtagerlande, hvor evalueringens resultater drøftes med
nationale og internationale partnere.
Partnerlandes kapacitet til at evaluere:
Danmark ønsker at bidrage til at partnerlande styrker kapaciteten til at evaluere. Det sker
både gennem inddragelse af partnerlandene i evalueringer samt støtte til uddannelse indenfor
evalueringsmetoder og processer.
Vurdering af politikken
I 2017 skal Udenrigsministeriets Evalueringsmøde vurdere gennemførelsen af evalueringer
baseret på denne politik.