Udenrigsudvalget 2015-16
URU Alm.del Bilag 57
Offentligt
1575450_0001.png
Udkast af den 1. december 2015
Danmark – Mali
Landepolitik
2016-2021
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
1575450_0002.png
Indhold
1. INTRODUKTION: MALI – DEN SIKKERHEDS- OG UDVIKLINGSPOLITISKE SAMMENHÆNG ............................ 4
2. VISIONEN: ET STABILT MALI MED VARIG FRED OG ØKONOMISK VÆKST ..................................................... 5
3. DANMARK I MALI – INSTRUMENTER, CENTRALE PARTNERE OG RESULTATER ............................................. 8
4. DEN NATIONALE KONTEKST .......................................................................................................................... 9
4.1 Fred inden for rækkevidde ...................................................................................................................... 9
4.2 Svage demokratiske strukturer ............................................................................................................. 10
4.3 Fanget i fattigdommens onde cirkel ...................................................................................................... 11
5. STRATEGISKE MÅL I DANMARKS PARTNERSKAB MED MALI ....................................................................... 12
5.1 Strategisk mål 1 – Fredelig sameksistens, stabilitet og sikkerhed......................................................... 12
5.2 Strategisk mål 2 – Demokratisk og inklusiv regeringsførelse ................................................................ 13
5.3 Strategisk mål 3 – Inklusiv og bæredygtig økonomisk vækst ................................................................ 14
6. RISICI OG SCENARIER ................................................................................................................................... 15
7. MONITERING OG EVALUERING ................................................................................................................... 17
BILAG 1. FAKTA OM MALI ................................................................................................................................ 18
BILAG 2. DANMARKs BILATERALE UDVIKLINGSSAMARBEJDE MED MALI ....................................................... 19
BILAG 3. MALI’S FREMSKRIDT I FORHOLD TIL FN’s ÅRTUSINDMÅLSÆTNINGER (MDG) ................................. 20
Forkortelser:
AU
ECOWAS
EU
EUCAP Sahel Mali
EUTM
FN
MINUSMA
MDGs
NGO
Den Afrikanske Union
Economic Community of West African States - Sammenslutningen af
Vestafrikanske Stater
Den Europæiske Union
EU's civile træningsmission i Mali
EU’s militære træningsmission i Mali
Forenede Nationer
FN’s multidimensionelle integrerede stabiliseringsmission i Mali
Millennium Development Goals - FN’s 2015-mål
Non-Governmental Organisation - civilsamfundsorganisationer
2
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
1575450_0003.png
3
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
1. INTRODUKTION: MALI – DEN SIKKERHEDS- OG
UDVIKLINGSPOLITISKE SAMMENHÆNG
Mali og Sahel regionen har fået større strategisk betydning for Danmarks og Europas
udenrigs- og sikkerhedspolitiske interesser.
Konflikten i Mali er tæt forbundet med hele
Maghreb-Sahara-Sahel regionen, og efter sammenbruddet i Libyen er Sahel-regionen kun én
grænse fra Europa. Kombinationen af svage stater med begrænset kontrol over meget store
territorier og et magtvakuum i Libyen har skabt øget spillerum for oprørere, organiseret
transnational kriminalitet, voldelig ekstremisme og terrorisme. Den begrænsede grænsekontrol
øger risikoen for irregulær migration bl.a. til Europa. Migrationen er drevet af udbredt
fattigdom, og af et stort antal unge mennesker på jagt efter muligheder og beskæftigelse. Siden
2012 har FN’s sikkerhedsråd flere gange understreget, at situationen i Mali udgør en trussel
mod global fred og sikkerhed.
Mali blev epicentret for den krise, der udviklede sig i Sahel i 2011,
da en Tuareg-opstand
banede vejen for, at voldelige islamiske grupper tog kontrol med den nordlige del af landet.
Samtidig skete der et militærkup i hovedstaden Bamako. Grupperne blev i 2013 trængt tilbage
af den fransk ledede militære operation
Serval,
støttet af bl.a. Danmark. I erkendelse af de
mulige konsekvenser for hele Sahel-regionen er krisen i Mali blevet mødt med et enestående
internationalt engagement - politisk, militært og i form af udviklingsbistand.
Mali er langsomt ved at komme ud af krisen.
Demokratiet blev genetableret efter
præsident- og parlamentsvalg i 2013. Landet står i slutningen af 2015 med en historisk mulighed
for fred, efter at Malis regering og de to koalitioner af væbnede grupper undertegnede en
fredsaftale i Algeriet under overværelse af det internationale samfund.
I midten af 2015 er
situationen dog fortsat skrøbelig,
og mens de statslige strukturer er på plads i den sydlige del
af Mali, er store dele af det nordlige Mali stadig uden for statens kontrol. Væbnede sammenstød
har med få – men bemærkelsesværdige undtagelser – udspillet sig i den nordlige del af Mali.
Gennemførelsen af den komplekse fredsaftale vil være en stor udfordring, og det må forudses,
at voldelig ekstremisme og organiseret kriminalitet vil fortsætte med at bære ved til konflikten i
de kommende år.
Manglen på sikkerhed i et land, der er blandt verdens fattigste og mindst udviklede,
understreger, at
en holdbar løsning på krisen forudsætter forståelse for den gensidige
afhængighed mellem sikkerhed og udvikling.
Ligesom fred og sikkerhed er forudsætninger
for god regeringsførelse, levering af offentlige ydelser og økonomisk vækst, er inkluderende
demokratisk regeringsførelse og økonomisk vækst nødvendige forudsætninger for bæredygtig
fattigdomsbekæmpelse og varig fred.
Det er i Danmarks strategiske interesse fortsat at bidrage til stabilisering og udvikling i
Mali gennem et bredspektret og samtænkt engagement. Danmark er en betroet partner
i Mali,
som har reageret fleksibelt på Malis krise, og bidraget til at bringe Mali tilbage på det
4
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
demokratiske udviklingsspor. I dette samarbejde har Danmark kombineret alle sine
instrumenter i en sammenhængende indsats.
På basis af en analyse af den politiske, sociale og økonomiske situation i Mali præsenterer
landepolitikpapiret tre strategiske mål som vil være gennemgående i det fremtidige partnerskab
mellem Danmark og Mali. Disse mål er: 1) fredelig sameksistens, stabilitet og sikkerhed, 2)
demokratisk og inklusiv regeringsførelse, og 3) inklusiv og bæredygtig økonomisk vækst.
Landepolitikken vil udgøre den strategiske ramme for det samlede partnerskab mellem
Danmark og Mali, herunder det bilaterale udviklingssamarbejde.
2. VISIONEN: ET STABILT MALI MED VARIG FRED OG ØKONOMISK
VÆKST
Den overordnede vision for Danmarks partnerskab med Mali er, at Malis befolkning
oplever varig fred og udvikling understøttet af en inklusiv og legitim stat med respekt
for menneskerettighederne.
For at opnå denne vision, vil
Danmark udbygge og konsolidere sit omfattende,
integrerede og tætte samarbejde med Mali inden for tre gensidigt forstærkende
strategiske mål.
Disse mål er i overensstemmelse med såvel Malis politik og udviklingsplaner,
herunder fredsaftalen, som danske politiske prioriteter relateret til skrøbelige situationer,
fattigdomsbekæmpelse, økonomisk vækst og irregulær migration, og centrale EU strategier og
planer for Mali og Sahel-regionen:
1. Fremme af fredelig sameksistens og øget stabilitet og sikkerhed.
2. Styrkelse af demokratisk og inklusiv regeringsførelse
3. Øget inklusiv og bæredygtig økonomisk vækst
Danmarks engagement i skrøbelige og konfliktramte områder er baseret på en
integreret stabiliseringstilgang, som vil være strategisk retningsgivende for arbejdet
med at nå den overordnede vision.
Det sker ud fra en erkendelse af, at der er en gensidig
afhængighed mellem politisk, sikkerhedsmæssig, social og økonomisk fremgang. Det er en
konflikt-sensitiv, samtænkt tilgang baseret på Danmarks erfaringer fra lignende situationer, som
vil bidrage til at sikre en effektiv og afbalanceret brug af de tilgængelige instrumenter, herunder
udviklingssamarbejde både i det nordlige og sydlige Mali. Tilgangen vil blive brugt til at sikre
politisk kohærens og, hvor relevant, sammentænkte strategier i et regionalt perspektiv. Samtidig
sikres uafhængighed, neutralitet og upartiskhed i den humanitære bistand. Tilgangen vil bl.a.
rette sig mod de underliggende årsager til konflikten i Mali, irregulær og tvungen migration og
voldelig ekstremisme.
5
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
I bestræbelsen på at opnå visionen vil der inden for hvert af de tre strategiske mål blive anvendt
en
bred vifte af diplomatiske, politiske, militære, humanitære og kommercielle
instrumenter, såvel som bilateralt, regionalt og multilateralt udviklingssamarbejde.
Flere forskellige instrumenter vil blive brugt samtidig på fleksibel vis med henblik på at opnå
synergieffekter mellem instrumenterne. Målet vil være at sikre, at de dansk-maliske relationer
hele tiden er relevante og effektive i en situation, hvor den nationale og regionale dynamik er
under forandring. Samtidig vil Danmark skabe et partnerskab, hvor Mali og Danmark fortsat vil
forfølge fælles politiske dagsordener internationalt og regionalt, som det eksempelvis har været
tilfældet i kampen mod voldelig ekstremisme.
Danmark vil fortsat være forpligtet på respekt for menneskerettigheder og ligestilling
på alle niveauer.
Gennem samarbejdet med ligesindede partnere vil Danmark bruge sin
politiske indflydelse til at beskytte og fremme menneskerettighederne, særligt pigers og kvinders
rettigheder. For at adressere de grundlæggende årsager til Malis krise på en helhedsorienteret
måde vil Danmark
anvende den rettighedsbaserede tilgang,
hvor ikke-diskrimination,
deltagelse og inkludering, gennemsigtighed og ansvarlighed er retningsgivende standarder fra
den første analyse til den afsluttende evaluering.
Det danske udviklingspartnerskab med Mali baseres på følgende
strategiske principper:
Danmark vil anvende og advokere for en realistisk og
langsigtet forandringsproces
hen
mod visionen. I tillæg vil Danmark advokere for et
langsigtet samarbejde og en fleksibel
tilgang, der gør det muligt at tilpasse indsatser,
hvis situationen ændrer sig.
Med henblik på samtidig at bidrage til at opbygge kapacitet og skabe tillid mellem Malis
befolkning og staten, både på lokalt og centralt niveau, vil Danmark benytte en
balanceret
sammensætning af både
top-down
og
bottom-up
tilgange.
I bestræbelsen på at opnå bæredygtige resultater vil Danmark arbejde for at
integrere
resultater og økonomisk ansvarlighed i moniterings- og evalueringssystemerne.
Eftersom risici er en integreret del af den maliske kontekst, vil Danmarks
tilgang til og
håndtering af risici være baseret på åbenhed og gennemsigtighed. Danmark vil tillige
kommunikere om sammenhængen mellem risici og resultater.
6
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
1575450_0007.png
Figur 1: Strategisk partnerskab mellem Danmark og Mali
Overordnet
vision
Malis befolkning oplever varig fred og udvikling understøttet af en inklusiv og legitim stat med respekt
for menneskerettighederne.
Strategiske mål
Strategisk mål 1:
Fredelig sameksistens,
stabilitet og sikkerhed
Strategisk mål 2:
Demokratisk og inklusiv
regeringsførelse
Strategisk mål 3:
Inklusiv og bæredygtig
økonomisk vækst
Udviklingsprogrammer og
stabiliseringsbestræbelser I Mali og i de
omkringliggende lande
Politisk dialog
Multilateralt
samarbejde
Humanitær
bistand
Instrumenter/
Aktivitetsområder
Menneskerettigheder, fred og
forsoning
EU/AU/FN/
ECOWAS/G5
MINUSMA
Decentralisering
EUCAP
Kommercielt
samarbejde
Privatsektorudvikling og jobskabelse
7
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
1575450_0008.png
3. DANMARK I MALI – INSTRUMENTER, CENTRALE PARTNERE OG
RESULTATER
Danmark har et bredspektret og mangeårigt
partnerskab med Mali, som trækker på en
lang række forskellige instrumenter.
Disse
instrumenter omfatter aktivt diplomati og
politiske indsatser, militære bidrag, langsigtet
udviklingssamarbejde, regionale
stabiliseringsindsatser og humanitær bistand
(Boks 1). Danmarks aktive engagement i Malis
nabolande Burkina Faso og Niger samt danske
aktiviteter i Nordafrika (specielt i Libyen) har
også stor betydning for situationen i Mali og
Sahel.
Boks 1: Værktøjskassen – Danmarks
samtænkte engagement i Mali
Aktivt diplomati og politiske indsatser, bilateralt og
i internationale fora, herunder særligt EU
Langsigtet bilateralt udviklingssamarbejde
Regionale stabiliseringsindsatser gennem Freds- og
Stabiliseringsfonden.
Militære og civile bidrag til MINUSMA
Humanitær bistand til Mali og maliske flygtninge i
nabolandene
Støtte fra klimapuljen
Økonomisk diplomati
Danmarks indsats er en del af et omfattende internationalt engagement i Mali.
En
central partner er FN’s Multidimensionelle Integrerede Stabiliseringsmission i Mali
(MINUSMA), som blev etableret i april 2013. Med FN’s Sikkerhedsrådsresolution 2227 (2015)
fik MINUSMA fornyet mandatet til bl.a. at beskytte civile; monitere og kontrollere
våbenhvileaftaler; og støtte gennemførelsen af fredsaftalen mellem parterne i Mali. En anden
central partner er EU, som er den største donor og aktør ift. træning af Malis sikkerhedsstyrker.
En række EU-medlemslande, herunder særligt Frankrig, har et stærkt engagement i Mali.
Danmark vil samarbejde og samordne indsatser med andre internationale partnere i Mali og
opnå synergieffekter, hvor det er muligt. Danmark vil søge at påvirke multilaterale partnere,
som EU, Verdensbanken og FN-organisationerne i overensstemmelse med principperne i
denne landepolitik. Ligeledes vil Danmark fortsætte partnerskabet med de danske NGO’er, der
er aktive i Mali. De danske partnerskaber vil fungere inden for rammerne af mål nr. 17
“Styrke
globalt samarbejde for bæredygtig udvikling”
i FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Danmark havde allerede været engageret i Mali i flere årtier,
da Mali i 2006 blev
prioritetsland for Danmarks langsigtede udviklingssamarbejde.
Danmark betragtes som
en troværdig, innovativ og fleksibel partner, en stærk fortaler for menneskerettigheder
(herunder kvinders rettigheder) og en aktiv medspiller i freds- og forsoningsprocessen.
Danmark er endvidere et foregangsland blandt donorerne med hensyn til udvikling af den
private sektor.
8
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
1575450_0009.png
Boks 2: Danmark i Mali – Resultaterne
Danmark har bidraget til:
-
At etablere 1.061 mindre virksomheder, som har sikret
5.924 eksisterende jobs og skabt 1.127 nye, hvoraf 40 % er for kvinder.
-
At 500.000 maliere har fået adgang til rent drikkevand.
-
At 1.073 landsbyer har afskaffet besørgelse i det fri.
-
At 579 skoler har udviklet sikker sanitet.
-
At 4.500 maliere har deltaget i deltagerorienteret forskning, som har været med til at identificere og prioritere udfordringer og
løsninger i Malis fredsproces med et stærkt ejerskab og bred konsensus.
-
At centrale aktører, herunder regeringen, hæren, de væbnede grupper i nord og repræsentanter for civilsamfundet har deltaget i
fredsprocessen gennem afholdelse af 123 dialogsessioner og 183 radiodebatter.
-
At 147 medlemmer af Malis parlament har udviklet en forståelse for indsatser for at bekæmpe korruption, styrke
ansvarlighed og sikre åbenhed i offentlige anliggender.
-
-
-
At maliere i særligt sårbare grupper og ofre for kønsbaseret vold har fået adgang til retssystemet via 2.146 retshjælpskonsultationer.
At beskytte den andel af det nationale budget som går til at sikre lige adgang til sociale ydelser og at hindre, at andelen falder under 32 %.
At sikre humanitær bistand til mennesker i nød, og informere 80.000 personer om risikoen fra ueksploderet ammunition og håndvåben.
På trods af den vanskelige kontekst har Danmarks samarbejde med Mali ført til gode
resultater
ikke mindst på grund af en effektiv anvendelse af en række forskellige instrumenter
(Boks 2). Både under og efter kuppet har Danmark hurtigt og vellykket tilpasset
udviklingssamarbejdet til de nye vilkår ved at omstrukturere den danske udviklingsindsats fra
direkte samarbejde med staten til et samarbejde med halvstatslige organisationer og
internationale og maliske civilsamfundsorganisationer. Denne reorganisering gjorde det muligt
for Danmark, som en af få aktive udviklingspartnere, at forblive i Mali gennem krisen og
bidrage til genetablering af sikkerheden og det konstitutionelle demokrati. Det fremtidige
partnerskab mellem Danmark og Mali vil bygge på de erfaringer og resultater, der er opnået
siden 2010.
4. DEN NATIONALE KONTEKST
4.1 Fred inden for rækkevidde
Mali ligger i Sahel-regionen, hvor Libyens sammenbrud, tilstedeværelsen af internationale
terroristgrupper, organiseret transnational kriminalitet, menneskehandel og narkotikasmugling
er
destabiliserende faktorer som påvirker og forstærker eksisterende konflikter.
Der er i
Mali en historisk kløft mellem det tæt
Boks 3: Centrale elementer i Algier
befolkede syd og det utilgængelige og tyndt
Fredsaftalen 2015
befolkede nord. Mali har efter
Demobilisering af de væbnede grupper og
uafhængigheden i 1960 oplevet adskillige
reintegrering i hæren og samfundet.
Tuareg-opstande efterfulgt af fredsaftaler,
Omfattende decentralisering til det regionale og
hvis betingelser ikke er blevet opfyldt.
kommunale niveau, samt bedre repræsentation i det
Risikoen for at væbnede grupper i 2013
ville overtage hele landet
førte til en
international indsats uden fortilfælde med det
formål at stabilisere Mali. Efter anmodning
fra Malis regering og med støtte fra FN’s
9
politiske og administrative system.
Større udviklingsindsatser i nord.
Forsoning og humanitære indsatser.
En komite med bred international deltagelse skal
overvåge gennemførelsen.
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
Sikkerhedsråd og hele det internationale samfund, spiller MINUSMA en central civil og militær
rolle i fredsprocessen. Dette må forventes at fortsætte i de kommende år.
Efter en langtrukken forhandlingsproces blev en fredsaftale undertegnet mellem maj og
juni 2015.
Aftalen søger at tage fat om de grundlæggende årsager til konflikten, så som historisk
betinget ulighed, svage sikkerhedsstyrker, eksklusion og mangel på politisk repræsentation. Den
retter sig også mod forsoning og umiddelbare humanitære behov, hvorimod andre
grundlæggende årsager så som korruption ikke adresseres.
Fredsaftalen giver Mali en
historisk mulighed for at skabe fred i landet,
og den bør stå i centrum for stabiliserings- og
udviklingsindsatserne i de kommende år. Mali er mere end 25 gange større end Danmark, men
har kun tre gange så mange indbyggere og det er vanskeligt for de svage sikkerhedsstyrker at
udøve kontrol over de enorme områder.
Grænseoverskridende transnational kriminalitet
vil derfor fortsat nære konflikten og true stabiliteten,
og vil være en kritisk hindring i
bestræbelserne på at opnå fred og udvikling.
Den humanitære situation som blev skabt af den voldelige konflikt er fortsat alvorlig.
Der er omkring 78.000 internt fordrevne personer og 138.000 maliske flygtninge i nabolandene
Niger, Mauretanien og Burkina Faso (2015). Mali og hele Sahel-regionen er desuden
regelmæssigt berørt af tørke, og fejl- og underernæring er udbredt i Mali.
4.2 Svage demokratiske strukturer
Efter afslutningen på det autoritære styre i 1990’erne syntes demokratiske og retsstatsprincipper
veletablerede i Mali.
Krisen i 2012 afslørede imidlertid dybe konfliktlinjer i det maliske
samfund – også i syd
– og det bidrog til, at staten tilsyneladende meget pludseligt gik i
opløsning, da den daværende regering blev afsat ved et militærkup. Eksterne faktorer og
oprøret i nord var katalysatorer for 2012-krisen, men krisen illustrerede også, at en årrække med
dårlig regeringsførelse og svage demokratiske institutioner
– herunder ringe håndhævelse
af retsstaten, svage sikkerhedsstyrker, udbredt korruption og straffrihed – havde været
ødelæggende for den sociale og nationale sammenhængskraft og havde skabt grobund for
destabilisering.
Malis decentraliseringsproces, som blev påbegyndt 1990’erne, gik stort set i stå i de første år
efter årtusindskiftet. De vigtigste årsager var den tidligere regerings tøven med at overdrage
magt og ressourcer samt de utilstrækkelige finansielle og menneskelige ressourcer, der var til
rådighed for lokalregeringerne.
Den omfattende decentraliseringsreform, der er forudset i
fredsaftalen, er en vigtig ny mulighed
for at forankre og udbygge Malis demokrati.
Fremgang på andre reformområder vil også være afgørende for at genskabe statens legitimitet
og styrke den lokale sammenhængskraft. Disse reformer er primært sikkerhedssektorreform,
justitssektorreform og reform af den offentlige finansielle forvaltning.
Selv om Mali har ratificeret de fleste internationale og regionale
menneskerettighedsinstrumenter, herunder om kvinders og børns rettigheder, er der
fortsat store udfordringer, specielt i forhold til konflikten i nord.
Kvinder og børn er
10
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
stadig i vid udstrækning berøvet deres lige rettigheder og status, herunder adgang til seksuel og
reproduktiv sundhed og rettigheder, ligesom de afskæres fra at tage del i politiske beslutninger
og økonomiske aktiviteter. I lyset af omfanget af menneskerettighedskrænkelser i Mali er det
afgørende, at menneskerettigheder står i centrum i Malis udvikling.
4.3 Fanget i fattigdommens onde cirkel
Mali er nummer 176 blandt 188 lande i UNDP’s indeks over menneskelig udvikling, og
Mali forventes kun at nå tre af målene i FN’s 2015-mål (MDGs),
nemlig udryddelsen af
sult, kampen mod HIV/AIDS og adgangen til rent drikkevand. Derimod er det usandsynligt, at
de øvrige mål opnås. Mere end halvdelen af Malis befolkning lever for mindre end 1,25 USD
pr. person pr. dag.
Med en årlig befolkningstilvækst på 3 %
vil befolkningstallet blive fordoblet på 24 år, og de
nuværende økonomiske vækstrater er utilstrækkelige til effektivt at bekæmpe
fattigdommen.
70 % of befolkningen er under 30 år, og det skønnes at 300.000 unge hvert år
kommer ind på et arbejdsmarked med meget få jobmuligheder. Den unge befolkning giver Mali
en lang række udfordringer. Der er behov for fattigdomsbekæmpelse og for et at skabe vilkår,
der fremmer vækst og beskæftigelse, hvis man skal undgå social uro, kriminalitet, radikalisering
og irregulær migration. Mali er endnu ikke på vej ind i den demografiske forandringsproces,
som i andre afrikanske lande syd for Sahara fører til lavere fertilitet på grund af social og
økonomisk udvikling og merbeskæftigelse (den såkaldte demografiske dividende). Hvis en
demografisk dividende kan realiseres, vil det give nye, vigtige muligheder
I de fattigste lande i Vestafrika, herunder Mali, er det traditionelle svar på manglende
muligheder udvandring af økonomiske årsager.
De fleste maliere rejser til de rigere
nabolande langs den afrikanske kyst eller til Maghreb-landene. Der er fri bevægelighed i hele
den vestafrikanske region. Mali nyder godt af, at en stor del af de arbejdsløse unge emigrerer,
samt at maliere, der arbejder uden for Mali, sender betydelige beløb hjem, de såkaldte remitter.
Pengestrømmen af remitter overstiger niveauet for udviklingsbistanden til Mali. Libyens
sammenbrud har imidlertid også åbnet nye ruter fra den vestafrikanske region gennem Mali og
Niger til Europa. Mali er dermed blevet et land, der både selv afgiver migranter og fungerer
som transitland til Europa. Det er et stort og voksende problem, at menneskesmuglere er med
til at transportere mennesker gennem den farlige Sahara ørken, til Libyen og videre over
Middelhavet.
Malis økonomi er stærkt afhængig af bomuld og minedrift
som de vigtigste
eksportprodukter, og økonomien er således sårbar over for udviklingen i
verdensmarkedspriserne. Malis formelle private sektor tæller mindre end 40.000 arbejdspladser.
De fleste private virksomheder er organiseret som små uformelle familievirksomheder med et
beskedent potentiale for at bevæge sig ud over en subsistensøkonomi.
Det er en strukturel
udfordring, at økonomien er afhængig af nedbørsbaseret landbrug,
idet vejret ændrer sig,
og effekten af klimaændringer er mærkbar. Landbrugssektorens produktivitet er lav bl.a. fordi
11
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
bønderne ikke har klare rettigheder til jorden, fordi der mangler en landbrugskonsulenttjeneste,
og fordi det er vanskeligt at få kredit. Forarbejdningen af landbrugsprodukter er begrænset. Selv
om regeringen har søgt at forbedre virksomhedsklimaet, er
Mali kun nummer 146 blandt 189
lande i Verdensbankens Doing Business 2015.
Blandt de begrænsende faktorer er
utilstrækkelig adgang til kreditter, besværlige skatte- og godkendelsesprocedurer, udbredt
korruption, samt problemer med at nationale produkter lever op til internationale standarder.
5. STRATEGISKE MÅL FOR DANMARKS PARTNERSKAB MED MALI
5.1 Strategisk mål 1 – Fredelig sameksistens, stabilitet og sikkerhed
Malis stabilitet og evne til at beskytte befolkningen mod konflikter og andre destabiliserende
faktorer er, sammen med befolkningens egen modstandskraft, en vital og
første forudsætning
for indsatser for at reducere fattigdommen, styrke den demokratiske transitionsfase og
bane vejen for inklusiv og bæredygtig økonomisk vækst.
Det er et strategisk mål for Danmark at støtte fredelig sameksistens og øge stabilitet og
sikkerhed.
Den nuværende konflikt i det nordlige Mali skal inddæmmes. Spredningen af
radikalisering og af kriminelle og voldelige ekstremistgrupper skal ligeledes imødegås. De
humanitære konsekvenser af en potentiel spredning til nabolandene kan blive katastrofale for
regionen og med betydelige afledte konsekvenser i Europa. Malis egen politik og fredsaftalen
gør det muligt at tage fat på mange af de underliggende årsager til Malis flerdimensionelle
udfordringer. Målet ligger inden for Mål 5 (Ligestilling
og styrkelse af kvinders og pigers position i
samfundet),
samt mål 16 (Fremme
af fredelige, inkluderende og retfærdige samfund)
i FN’s Verdensmål for
bæredygtig udvikling.
Et sikkert, stabilt og fredeligt Mali forudsætter en samlet indsats af Malis regering i samarbejde
med det internationale samfund.
Danmark vil samarbejde med ligesindede partnere, for at
sikre at Mali fortsat står højt på den internationale dagsorden og for at fremme
fredsprocessen.
Centrale internationale partnere er EU i forhold til at fastholde fokus på
politiske reformer, MINUSMA og Frankrig, hvis militære regionale operation Barkhane har
afgørende betydning for bekæmpelsen af den voldelige ekstremisme. Dertil kommer EU’s
militære og civile træningsmissioner i sikkerhedssektoren, EUTM Mali og EUCAP Sahel Mali,
den Afrikanske Union, den regionale organisation G5 og andre ligesindede partnere.
Danmark vil bygge på erfaringerne med en integrereret tilgang til stabilisering,
bidragene til MINUSMA og EUCAP Sahel Mali samt opfattelsen af Danmark som et land med
vilje og evne til at facilitere et bredt samarbejde på tværs af områderne politik, sikkerhed,
humanitær bistand og langsigtede udviklingsindsatser. I overensstemmelse med FN’s
Sikkerhedsråds resolution 1325 om ”Kvinder, fred og sikkerhed” vil Danmark fortsat
prioritere indsatser for at bekæmpe vold mod kvinder og styrke kvinders rolle i
fredsprocessen.
Desuden vil en stærkere sammenhæng mellem humanitær bistand og
12
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
1575450_0013.png
udviklingssamarbejde være afgørende for at opnå den stærkest mulige robusthed, og for at
skabe varige løsninger for at sårbare grupper kan leve et værdigt liv.
Danmark vil:
Arbejde for at fastholde national, regional og international opbakning til Malis
fredsproces gennem aktivt diplomati, især gennem tæt samarbejde med EU, men
også med FN og andre centrale internationale partnere.
Anvende alle tilgængelige instrumenter for at bistå MINUSMA i at spille en
nøglerolle i freds- og stabiliseringsprocessen, herunder gennem udsendelse af
militært og civilt personel.
Styrke indsatsen på områder, der er centrale for stabilisering i Mali og Sahel,
herunder styrket sikkerhed, bekæmpelse af voldelig ekstremisme,
konfliktforebyggelse, forsoning, reintegration af fordrevne samt fremme og
beskyttelse af menneskerettigheder.
Bidrage aktivt til at håndtere udfordringerne omkring irregulær migration og
menneskesmugling, f.eks. gennem øget sikkerhed i grænseområder.
Afhjælpe humanitære behov og bidrage til forbedret beskyttelse af mennesker,
der er ramt af konflikt, kriser og katastrofer, med fokus på at styrke sårbare
gruppers modstandskraft.
5.2 Strategisk mål 2 – Demokratisk og inklusiv regeringsførelse
Økonomisk ulighed og et ekskluderende politisk system er blandt hovedårsagerne til historisk
modvilje mod staten, specielt i den nordlige del af Mali.
En legitim stat skal bygge på
demokratiske værdier, åbenhed og gennemsigtighed, retssikkerhed og inklusion.
Demokratisk regeringsførelse vil skabe muligheder for at begrænse det interne
konfliktpotentiale i Mali, for at kontrollere tendenserne til opsplitning og for at neutralisere de
sociale og økonomiske interessekonflikter.
Det er et strategisk mål for Danmark at styrke demokratisk og inkluderende
regeringsførelse
og at øge antallet af måder, hvorpå Malis befolkning kan deltage i politiske
processer, herunder for at holde deres regering ansvarlig, både lokalt og nationalt. En
mangelfuld demokratisering og decentralisering er blandt hovedårsagerne til, at tidligere
fredsaftaler brød sammen. De demokratiske aktørers øgede deltagelse og kontrol med statens
forpligtelse på udvikling og fattigdomsbekæmpelse vil være nøglen til at øge statens legitimitet
og skabe grundlaget for et mere stabilt Mali. Målet ligger inden for mål 5 (Opnå
ligestilling og
styrke kvinders og pigers position i samfundet)
og mål 16 (Fremme
af fredelige, inkluderende og retfærdige
samfund)
i FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Den ringe deltagelse i de demokratiske processer er et hovedproblem og en hindring for Malis
videre demokratiske udvikling. Selv om lovgivningen og systemet giver muligheder for større
13
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
1575450_0014.png
involvering, har fordelene ved at deltage aktivt i et decentraliseret politisk system endnu ikke
materialiseret sig. Den brede støtte til fredsaftalen har i 2015 givet et stærkt mandat og
en ny
mulighed for at styrke både repræsentativitet og funktionalitet i Malis demokratiske
processer og statsinstitutioner.
Styrket demokratisk regeringsførelse forudsætter
en samlet indsats fra Malis regering,
civilsamfund og de internationale udviklingspartnere,
herunder EU, Tyskland og Belgien
som nøglepartnere i støtten til Malis decentraliseringsproces. Danmark vil bygge på erfaringer
fra samarbejdet på nationalt niveau med regeringen og nationalforsamlingen. I tillæg vil
erfaringerne med at styrke decentrale enheders kapacitet til at levere offentlige ydelser, samt
civilsamfundets evne til at deltage og fremme større ansvarlighed lægges til grund.
Danmark vil:
Fremme inklusive politiske processer og legitim regeringsførelse såvel som øget
social sammenhængskraft med særligt fokus på at sikre de fattiges og mest sårbare
gruppers deltagelse i den demokratiske proces, herunder kvinder og unge.
Bistå Malis regering med at implementere decentraliseringsformer og bidrage til at
sikre bedre offentlige ydelser til befolkningen.
Bidrage til at styrke civilsamfundet og søge at involvere lokale aktører aktivt med
henblik på gradvist at skabe den åbenhed, ansvarlighed og sammenhæng mellem
stat og samfund, der kan give legitimitet til den politiske proces og sikre enighed
om målene.
5.3 Strategisk mål 3 – Inklusiv og bæredygtig økonomisk vækst
Sammenhængen mellem sikkerhed og udvikling viser, at
fremskridt for fred og sikkerhed
kun kan fastholdes, hvis de følges af inklusiv og bæredygtig økonomisk vækst.
Den
store unge befolkning skal anerkendes som en ressource, og de unges modstandskraft mod
kriminalitet, voldelig ekstremisme og migration skal styrkes ved at de får tilbudt bedre
alternativer. Det er tillige vigtigt at sikre reintegration af internt og eksternt fordrevne i den
nationale økonomi.
Det er et strategisk mål for Danmark at fremme inklusiv og bæredygtig økonomisk
vækst.
Målet afspejler Malis behov for en længere periode med inkluderende og bæredygtig
økonomisk vækst, som gør det muligt mere effektivt at søge løsninger på grundlæggende
udfordringer, som hurtigt voksende arbejdsløshed, stigende social og politisk utilfredshed, samt
behovet for at kunne finansiere de nationale udviklingsplaner. Målet ligger inden for mål 1(Gøre
en ende på fattigdom i alle former overalt),
mål 5 (Opnå
ligestilling og styrke kvinders og pigers position i
samfundet)
og mål 8 (Fremme
bæredygtig økonomisk vækst, sikre fuld og produktiv beskæftigelse og et
anstændigt arbejde til alle)
i FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.
14
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
1575450_0015.png
Den maliske privatsektor skal spille en nøglerolle for at nå dette mål.
Ikke kun som en
kilde til indkomster og arbejde, men også for at bidrage til at fremme en mere diversificeret
økonomi, mindske afhængigheden af nedbørsbaseret landbrug og af fluktuerende priser på guld
og bomuld, samt for at udbrede et skattegrundlag. Malis regering må sikre en
sammenhængende politik, og et erhvervsklima, der støtter produktive aktiviteter og skabelsen af
ordentlige arbejdspladser. Dette skal samtidig sikre, at den økonomiske vækst opnås på en
måde, der ikke går ud over mulighederne for fremtidige generationer. Danmark vil bygge på
tidligere erfaringer med støtte til privatsektorudvikling baseret på en værdikædetilgang.
Trods vanskelige markedsvilkår er der vigtige forretningsmuligheder på det maliske marked, og
danske virksomheder vil evt. vise større interesse i at investere og arbejde i Mali i fremtiden.
Baseret på efterspørgslen vil Danmark fremme og støtte danske virksomheders
aktiviteter i Mali og dansk-maliske økonomiske aktiviteter
gennem økonomisk diplomati
og udviklingssamarbejde.
Danmark vil:
Støtte Mali i kampen mod fattigdom og for bæredygtig udvikling gennem grøn
vækst, øgede indtægter og beskæftigelse særligt for unge og kvinder. Hertil
kommer støtte til reintegration af mennesker ramt af konflikt i Malis økonomi.
Fremme Malis integration i det regionale og globale marked, samt et miljø der
fremmer den private sektor og udenlandske investeringer. Særligt fokus på
innovative partnerskaber mellem private og offentlige partnere, der kan bidrage
til fattigdomsorienteret vækst.
Fremme udviklingsorienterede politikker, som støtter produktive aktiviteter,
skabelsen af ordentlige arbejdspladser, virksomhedskultur, kreativitet og
innovation, samt opmuntrer til vækst og formalisering blandt mikro-, små og
mellemstore virksomheder.
Bidrage til at hindre irregulær migration gennem støtte til økonomisk vækst og
jobskabelse.
Reagere på danske virksomheders ønsker om støtte og fremme af økonomiske
relationer med Mali.
6. RISICI OG SCENARIER
Mali vil fortsat være sårbart og udsat for mange risici, hvoraf nogle har rod i bredere regionale
problemer, eksempelvis relateret til klimaændringer, spredning af våben, smugling af narkotika
og mennesker, terrorisme, konsekvenser af interne og eksterne konflikter, epidemier,
manglende politisk stabilitet, økonomiske og finansielle kriser, høj befolkningstilvækst. I den
periode, landepolitikken omfatter, kan disse risici, hver især eller i forskellige kombinationer,
påvirke muligheden for at nå Danmarks overordnede vision og strategiske mål.
15
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
Risici, der kræver særlig opmærksomhed, omfatter:
Forringet vilje til at gennemføre fredsaftalen blandt en eller flere af deltagerne med
sammenbrud i fredsprocessen og øget vold som konsekvens.
Mangel på konkrete positive resultater i de nordlige områder inden for en rimelig
tidshorisont, med det resultat at mistilliden øges, og
spoilers
får næring til deres
dagsorden.
En reduktion af de maliske og internationale sikkerhedsstyrkers kapacitet i nord med det
resultat at andre aktører får mulighed for at øge voldsniveauet med voksende usikkerhed
og manglende civil beskyttelse som konsekvens.
Forringelse af den demokratiske regeringsførelse og legitimitet med øget politisk
ustabilitet som resultat.
Destabilisering af situationen i Malis nabolande med negative konsekvenser for den
politiske, sikkerhedsmæssige og økonomiske situation i Mali.
Landepolitikken opererer med tre scenarier (Boks 4) som vil være styrende for Danmarks
engagement i Mali gennem perioden. Alle tre scenarier eller blandinger af dem anses for
sandsynlige og kan i princippet blive en realitet. De understreger skrøbeligheden i situationen
og behovet for realistiske ambitioner og fortsat fleksibilitet.
16
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
1575450_0017.png
Boks 4: Tre scenarier for Mali
Scenarie 1: Status quo.
Scenariet forudser, at den umiddelbare fremtid vil ligne tiden før. Denne
fredsaftale vil i lighed med tidligere aftaler ikke føre til varig fred. Andre incitamenter og manglende evne
til at levere forbedringer i henhold til aftalen vil holde splittelsen mellem nord og syd i live med
regelmæssige udbrud af væbnet konflikt og vanskeligheder ved at få adgang til de nordlige områder som
resultat. Som en konsekvens af at usikkerheden gradvist rykker mod syd, vil de nordlige regioner blive
opgivet, hvad angår regeringsførelse, offentlig service og retssikkerhed.
Det politiske svar:
Danmark vil fastholde balancen mellem de tre strategiske mål med fokus sikkerhedsudfordringerne.
Samtidig vil man arbejde på at styrke demokratisk regeringsførelse og på at skabe grundlag for inklusiv og bæredygtig vækst.
Scenarie 2: Øget stabilitet.
Gennemførelsen af fredsaftalen giver det nødvendige politiske og
sikkerhedsmæssige grundlag for at forbedre sikkerheden og arbejde for stabilitet. En vellykket integration i
Malis hær fører til, at befolkningen i nord accepterer dens tilstedeværelse. Tilliden vokser mellem nord og
syd sammen med troen på varig fred. Den maliske stat får øget legitimitet med større repræsentation fra
nord i centrale statsinstitutioner, mere decentralisering og demokrati og synlige forbedringer i den
offentlige service. Regeringsreformer skaber sammen med større stabilitet og den gradvist forbedrede
adgang til alle områder optimisme et miljø, der i højere grad fremmer økonomisk aktivitet,herunder
udenlandske investeringer. Centrale betingelser, for at dette scenarie kan blive en realitet, er bl.a. et stærkt
lederskab og beslutsomhed omkring fredsaftalens gennemførelse samt fortsat støtte fra det internationale
samfund. Selv hvis disse betingelser opfyldes, vil der konstant være trusler fra grupper, der ønsker at
undergrave freden.
Det politiske svar:
Danmark vil gradvist reducere sit fokus på fredelig sameksistens, stabilitet og sikkerhed og i stedet
øge fokus på demokratisk regeringsførelse og inkluderende og bæredygtig økonomisk vækst. Større stabilitet og bedre adgang til
alle områder vil gøre det muligt at øge de langsigtede kapacitetsopbyggende aktiviteter i Nordmali. Desuden bliver det muligt i
højere grad at bruge politiske instrumenter, der fremmer kommercielle forbindelser.
Scenarie 3: Øget usikkerhed.
Det nordlige Mali er fortsat centrum for regionens destabiliserende
dynamik, og det øger truslerne mod fred og sikkerhed både i nord og syd. Modstandere af fredelig
udvikling, terrorister, organiserede kriminelle og væbnede grupper, der ikke er en del af fredsaftalen, øger
deres aktiviteter fordi de ønsker at fastholde et delt og ustabilt Mali, hvor deres aktiviteter kan blomstre.
Det øgede aktivitetsniveau, det enorme maliske territorium og konfliktens asymmetriske natur medfører, at
Malis sikkerhedsstyrker, MINUSMA og Frankrigs Barkhane mission udfordres på deres kapacitet med
voksende usikkerhed, flere fordrevne og mulig irregulær migration som konsekvens. I takt med at
befolkningens tillid til staten forsvinder, vil religiøse ledere muligvis fylde det politiske vakuum, hvilket kan
bidrage til at ændre Malis status som sekulær stat. Alternativt kan militæret søge at drage fordel af
situationen med et nyt militærkup som resultat.
Det politiske svar
: Danmark vil øge fokus på at opnå fredelig sameksistens, stabilitet og sikkerhed. Det vil medføre øget
vægt på indsatser for at øge sikkerheden, beskytte civile, dække humanitære behov og fremme stabilitet. Problemer med at få
adgang til dele af landet og behovet for at håndtere umiddelbare sikkerhedtrusler kan gøre det vanskeligt at monitere
aktiviteterne.
7. MONITERING OG EVALUERING
Danmark vil monitere fremskridt henimod den overordnede vision og de strategiske mål
gennem reviews og dialog på politikniveau med regeringen og partnere, samt ved at følge og
analysere udviklingen på grundlag af nøgleindikatorer og risikofaktorer. Udviklingen i centrale
risikofaktorer vil blive overvåget gennem den løbende dialog med Malis regering,
civilsamfundet og regionale og internationale partnere, og analysen vil blive brugt til at vurdere
og om nødvendigt justere sammensætningen og balancen mellem de strategiske mål og
instrumenter.
17
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
1575450_0018.png
BILAG 1. FAKTA OM MALI
CENTRALE SOCIALE DATA
Areal
Befolkning
Befolkningsandel under 15 år
Årlig befolkningstilvækst
Fertilitetsrate, total (fødsler pr. kvinde)
Gennemsnitlig forventet levealder
Andel af voksne, der kan læse og skrive (over 15-årige)
FN’s indeks over menneskelig udvikling (Human Development Index
HDI)
Ulighed GINI koefficienten. (Total lighed = 0, max ulighed =1)
Indeks for sociale institutioner og køn
1
CENTRALE ØKONOMISKE DATA
Bruttonationalprodukt (BNP)
Årlig økonomisk vækst (Andel af BNP)
Bruttonationalindkomst BNI, Atlas Metoden
BNI pr. indbygger, Atlas Metoden
Økonomiske sektorer (Andel af BNP)
Landbrug, værdiskabelse
Industri, værdiskabelse
Service, værdiskabelse
Sundhedsudgifter
Militærudgifter
Skatteindtægter
Direkte udenlandske investeringer (netto)
Officiel udviklingsbistand (ODA) i lande uden adgang til havet
Samlet gældsbetjening (% af eksporten af varer, serviceydelser og primære
indkomster)
Placering i Verdensbankens Doing Business indeks
ANDRE CENTRALE DATA
Indeks for den vurderede korruption Index (CPI)
Indeks over skrøbelige stater
ENHED
KM
2
Millioner
%
%
Børn
År
%
Placering blandt
185 lande
Point
ENHED
Milliarder US
dollar (USD)
%
Milliarder USD
USD
%
%
%
% af BNP
% of BNP
% of BNP
USD
% of BNI
%
Placering blandt
189 lande
ENHED
1-100 point
Point
1.240.192,0
15,7
47,3
3,0
7,0
55,0
33,4
176 (lav menneskelig
udvikling)
0,33
0,5164
12,0
7,2
11.314.792,2
720
42
23
35
7,1
1,0
16,0
307.853.389,0
13,4
2,0
146
ÅR
2015
2014
2013
2013
2013
2013
2013
2014
2014
2014
ÅR
2014
2014
2014
2014
2012
2012
2012
2013
2013
2013
2013
2013
2011
2015
ÅR
2014
2014
2015
2015
2015
2015
2015
2015
2015
2015
KILDE
WDI
WDI
WHO
WDI
WDI
WDI
HDR
HDR
HDR
OECD
KILDE
WDI
WBG
WDI
WDI
WDI
WDI
WDI
WHO
WDI
WDI
WDI
MDG
WDI
WBG
KILDE
TI
FFP
FH
FH
FH
UNHCR
UNHCR
ABM
ABM
ABM
32,0 (115 blandt 176
lande)
93,0 (30 blandt 178
lande. Alarmniveau).
4,5
5,0
4,0
78.000
138.000
75,0
92,0
87,0
Freedom in the World Indekset (1-7 point 1 = størst frihed, 7 = mindst frihed)
Overordnet frihed
Point
Politiske rettigheder)
Point
Frihedsrettigheder
Point
Internt fordrevne
Personer
Maliske flygtninge i nabolandene Mauretanien, Burkina Faso og Niger)
Personer
Opfattelsen af regeringsførelse
Maliere, der foretrækker demokrati frem for andre regeringsformer
Maliere, der foretrækker et samlet forenet Mali
Maliere, der mener, at personer, der har været involveret i
menneskerettighedskrænkelser, bør have forbud mod at opnå
valgte poster.
KILDER:
ABM - Afrobarometer
FFP – Fund for Peace
FH – Freedom House
HDR – Human Development Index
MDG – United Nations’ Millennium Development Goals
OECD – Organisation for Economic Cooperation and Development
TI – Transparency International
UNHCR – United National High Council for Refugees
WBG – World Bank Group
WDI – World Development Indicators
WHO – World Health Organisation
%
%
%
OECD’s (SIGI) indeks for diskrimination mod kvinder og piger i formelle og uformelle sociale institutioner. Malis
rangering er udtryk for, at landet ligger i kategorien ”meget høj” diskrimination
1
18
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
BILAG 2. DANMARKS BILATERALE UDVIKLINGSSAMARBEJDE MED
MALI
Det nuværende overgangsprogram (2015-2016) omfatter støtte inden for fire tematiske programmer: (i)
Fremme af udviklingen af den private sektor (PACEPEP), (ii) Støtte til vand og sanitet (PADS-
PROSEA), (iii) Fremme af demokrati, fred og forsoning, samt (iv) Generel Budgetstøtte (GBS).
Det tematiske program for
Demokrati, Fred og Forsoning (2015 – 2016)
har til formål at fremme et
miljø som er gavnligt for demokrati, fred og forsoning i Mali med henblik på at styrke befolkningens
modstandskraft overfor både nuværende og fremtidige kriser. Programmet søger at konsolidere
resultaterne fra det tidligere program for god regeringsførelse (2009 – 2014) ved at forstærke Mali’s
parlaments kapacitet, styrke adgangen til retsvæsenet med bistand fra para-jurister og styrke freds- og
forsoningsprocesser. Programmets budget er på 55 millioner kroner.
Det tematiske programme for
Fremme af udviklingen af den private sektor II (2013 - 2018)
støtter
inklusiv vækst skabt af den private sektor, som fører til forbedrede indkomster og beskæftigelse ved
fortrinsvis at være rettet mod værdikæder i landbruget. Programmet dækker fire af Malis regioner.
Indsatserne søger at styrke den private sektors konkurrenceevne ved at give adgang til service og
finansiering i relation til forretningsudvikling, ved at støtte udviklingen af den økonomiske infrastruktur
for at fremme produktion og markedsadgang, samt ved at bidrage til de økonomiske sektorers
konkurrencedygtighed via faglig træning med fokus på beskæftigelse. Programmets budget er på 300
millioner kroner.
Det tematiske program for
Fremme af adgangen til vand og sanitet (2010 - 2016)
fokuserer på at
reducere husholdningernes udgifter til vand samt mindske vandrelaterede sygdomme og frigøre tid til
andre formål i husholdningerne. Strategien fokuserer på fire principper (i) sikre adgang til drikkevand
gennem ny vandinfrastrukturer både i byer og landområder, (ii) fremme sundhedstilstanden via adgang
til offentlige latriner, (iii) sikre infrastrukturens bæredygtighed via styrkelse af kapaciteten på
ledelsesniveauet, samt (iv) sikre mere lige adgang til billigt drikkevand særligt med henblik på de fattige
husholdninger. Det samlede budget for programmet for hele perioden er 415 millioner kroner.
Det tematiske program for
Generel Budgetstøtte (2015 – 2016)
har som overordnet formål at
mindske fattigdommen og fremme menneskerettighederne. Budgetstøtten ydes i tæt partnerskab med
EU’s program for statsopbygning (”State-Building contract”). De umiddelbare målsætninger er at gøre
det muligt for regeringen at reagere på de nuværende udfordringer og på befolkningens behov samt at
sikre et fokus på fattigdomsbekæmpelse i regeringens planlægning samt i budgetter og udgifter som en
forudsætning for langsigtet fattigdomsbekæmpelse og stabilitet. Det samlede budget er på 40 millioner
kr.
Ud over de tematiske programmer omfatter aktiviteterne: Et regionalt Sahel program, et mindre antal
strategiske projekter finansieret via den lokale bevillingskompetence, samt fremme af kulturelt
samarbejde og entreprenørskab med henblik på at skabe indkomstbaserede kulturaktiviteter. Danmark
bidrager i tillæg hertil med
humanitær bistand
med fokus på internt fordrevne og flygtninge fra Mali i
nabolandene, specielt i Niger. I 2015 (oktober) har Danmark bevilget 26,9 millioner kr. i humanitær
bistand. Mali vil også være et prioritetsland for humanitær bistand i 2016.
19
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
1575450_0020.png
BILAG 3. MALIS FREMSKRIDT I FORHOLD TIL FN’s 2015-MÅL (MDG)
MDG INDIKATOR
MÅL 1
UDRYDDE EKSTREM FATTIGDOM OG SULT
Andel af befolkningen som lever for under $1.25 m dagen (%)
Andel af befolkningen hvis ernæring er mindre end
minimumsniveauet for nødvendigt energiforbrug
MÅL 2
SIKRE GRUNDSKOLEUDDANNELSE FOR ALLE
Nettoelevoptagelsen i grundskolen (% af børn i grundskolealder)
Andel af 15-24-årige kvinder og mænd, der kan læse og skrive. (%)
BASELINE
AKTUELT
NIVEAU
50,6
(2010)
5,0
(2015)
68,8
(2013)
47,1
(2011)
MÅL
2015
41,9
8,3
FREMSKRIDT
85,9
(1994)
16,7
(1991)
47,2
(1999)
24,2
(1998)
Ventes ikke nået
Ventes nået
100,0
100,0
Ventes ikke nået
Ventes ikke nået
MÅL 3
FREMME LIGESTILLING OG STYRKE KVINDES RETTIGHEDER
Antal piger i forhold til drenge ved elevoptagelsen i grundskolen
0,61
0,88
(1990)
(2012)
9,5
Andelen af kvinder blandt parlamentsmedlemmerne i Underhuset 2,3
(3 af 129)
(14 af 147)
(%)
(1997)
(2015)
MÅL 4
REDUCERE SPÆDBØRNS- OG BØRNEDØDELIGHEDEN
Antal børn, der dør inden de er 5 år, pr. 1000 levendefødte
254,2
122,7
(1990)
(2013
MÅL 5
REDUCERE DØDELIGHED BLANDT GRAVIDE OG FØDENDE KVINDER
Mødredødelighed pr. 100.000 fødsler
1100,0
550,0
(1990)
(2013)
Andel af gravide, der får mindst 4 sundhedsbesøg før fødslen (%)
25,8
34,9
(1996)
(2010)
MÅL 6
STANDSE UDBREDELSEN AF HIV/AIDS, MALARIA OG ANDRE SYGDOMME
0,03
HIV-forekomsten målt som antallet af nye HIV-tilfælde pr år pr. 0,16
(2001)
(2013)
100 15-49-årige
Antal dødsfald af tuberkulose pr. år pr. 100.000 indbyggere
19,0
10,0
(1990)
(2013)
MÅL 7
SIKRE EN MILJØVENLIG OG BÆREDYGTIG UDVIKLING
Standse tabet af skove. Andelen af landområder dækket af skov 11,5
10,2
(%)
(1990)
(2010)
Andel af befolkningen med forbedret adgang til drikkevand (%)
27,1
77,0
(1990)
(2015)
14,1
24,7
Andel af befolkningen med adgang til bedre sanitære forhold
(%)
(1990)
(2015)
MÅL 8
OPBYGGE ET GLOBALT UDVIKLINGSPARTNERSKAB
Antal internet-brugere pr. 100 indbyggere
0,00
7,0
(1990)
(2014)
Mobiltelefon-abonnenter pr. 100 indbyggere
0,00
149,02
(1990)
(2014)
Modtaget udviklingsbistand i % af BNI for stater uden egen 19,92
13,42
adgang til havet
(1990)
(2013)
1,00
50,0
(73 af 147)
Ventes ikke nået
Ventes ikke nået
84,8
Ventes ikke nået
275,0
100,0
Ventes ikke nået
Ventes ikke nået
<0,16
19,0
Ventes nået
Ventes nået
>11,5
63,5
57,0
Ventes ikke nået
Ventes nået
Ventes ikke nået
20