Udenrigsudvalget 2015-16
URU Alm.del Bilag 57
Offentligt
1575449_0001.png
Danmark – Sydsudan
Interim Landepolitikpapir 2016-2018
Udkast november 2015
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
1575449_0002.png
1.
2.
3.
4.
DANMARK – SYDSUDAN: Vision og rationale ...................................................................... 1
SYDSUDAN I KONTEKST ........................................................................................................ 2
DET HIDTIDIGE DANSKE ENGAGEMENT I SYDSUDAN......................................... 7
SCENARIER, PRINCIPPER OG STRATEGISKE INTERESSEOMRÅDER ................. 8
Strategisk interesseområde 1: Forebyggelse af vold og grusomheder: Forbedring af
befolkningens sikkerhed og beskyttelse .......................................................................................... 12
Strategisk interesseområde 2: Varig fred: Fremme inklusiv regeringsførelse og støtte
fredsprocessen, herunder de retssektoren og forsoningsmekanismer ........................................ 12
Strategisk interesseområde 3: Forbedring af leveforhold: Redde liv, opbygge
modstandsdygtighed og forbedre levevilkår. .................................................................................. 13
5.
6.
RISICI.............................................................................................................................................. 14
PROGRAMVURDERINGER OG RESULTATER .............................................................. 14
ANNEKS 1: Nøgletal for Sydsudan
ANNEKS 2: Oversigt over Danmarks udviklingssamarbejde med Sydsudan
ANNEKS 3: Status over FN's 2015-mål i Sydsudan
[*Billedet på forsiden viser en flygtning fra Sydsudan, som netop er ankommet til nabolandet Etiopien i 2014. Den unge kvinde er
blandt de mere end to millioner sydsudanesere, som er fordrevet af borgerkrig, sult og fattigdom.]
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
1575449_0003.png
1. DANMARK – SYDSUDAN: Vision og rationale bag landepolitikken
Den overordnede vision for Danmarks engagement i Sydsudan er at støtte det sydsudanesiske folk i at opbygge et
samlet og fredeligt land via støtte til fredsprocessen, øget beskyttelse og sikkerhed, inklusiv regeringsførelse og
bedre levevilkår for alle. Det er også Danmarks politik at støtte Sydsudan i at etablere konstruktive relationer
til sine nabolande samt deltage i regionalt og internationalt samarbejde med særlig fokus på fred,
menneskerettigheder og sikkerhed.
Sydsudan ligger i grænseområdet mellem det
arabiske Nordafrika og Afrika syd for Sahara
og spiller en vigtig rolle for nabolandenes og
regionens sikkerhed og økonomi. Sydsudan er
en del af et voksende bælte fra Sahel til
Adenbugten, der er præget af stigende
ustabilitet, som næres af voldelig ekstremisme,
klimaforandringer, fordrivelser, migration og
organiseret kriminalitet.
Boks 1: Sydsudan - fire år efter uafhængigheden.
Blot fire år efter Sydsudans uafhængighed befinder landet sig i
en intern voldelig konflikt og er på kanten af statskollaps med
alvorlige, negative konsekvenser for både fred og stabilitet,
demokratisk regeringsførelse og økonomisk fremgang både i
Sydsudan, subregionen og udenfor. I august 2015 underskrev
de to stridende parter en fredsaftale (ARCRSS) efter et
vedvarende internationalt pres og engagement. Fredsaftalen
giver et forsigtigt håb om, at Sydsudan nu endelig – langsomt
– er på vej mod fred.
Sydsudan er et ungt land, der i 2011 opnåede
Den alvorlige humanitære krise og stadigt værre økonomiske
uafhængighed fra Sudan efter årtiers
situation kan yderligere destabilisere Sydsudan. Endvidere har
borgerkrig. Landet er dog fortsat stort set
fredsaftalens parter ikke nødvendigvis deres baglands fulde
støtte eller fuld kontrol over de mere løse oprørsgrupper, som
ukontrolleret, og statsdannelsen er præget af
ledes af lokale krigsherrer. Selvom fredsaftalen er
svage eller ikkeeksisterende institutioner, util-
underskrevet, fortsætter kampene og grusomhederne mod
strækkelig sikkerhed og beskyttelse, mangel på
civilbefolkningen. Hvis fredsaftalens parter mister yderligere
social og fysisk infrastruktur og fordrivelse af
kontrol, er der potentielt risiko for, at landet kan falde tilbage
landets befolkning samt overhængende
i alvorlig voldelig konflikt.
økonomisk kollaps. Samtidig udgør Sydsudan en væsentlig trussel mod stabiliteten i det allerede
konflikthærgede Afrikas Horn, og der er risiko for, at de interne konflikter breder sig til
nabolandene. Der er i Sydsudan ca. 1,6 millioner internt fordrevne, og omkring 4,6 millioner
mennesker lider under alvorlig fødevaremangel, hvortil kommer mere end 600.000 flygtninge i
nabolandene.
Danmark var en trofast støtte til det sydsudanesiske folk i dets årtier lange stræben efter
selvbestemmelse. Straks efter Sydsudans uafhængighed i 2011 engagerede Danmark sig i et
bredspektret og fleksibelt landeprogram for at støtte det nye land (2011-2015).
Målene for Danmarks fremtidige engagement afspejler de prioriterede områder for dansk ud-
viklingssamarbejde med fokus på at fremme sikkerhed, bistå flygtninge og fordrevne, bekæmpe
fattigdom og årsager til migration. Engagementet omfatter en lang række danske
udenrigspolitiske instrumenter, som afspejler Danmarks bredspektrede tilgang til skrøbelige
stater: Aktivt diplomati, humanitær bistand, udviklingssamarbejde, støtte til fred og stabilisering,
herunder via EU, FN, regionale og subregionale organisationer og civilsamfundsorganisationer.
1
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
1575449_0004.png
Det sikkerhedsmæssige og politiske miljø i Sydsudan
er meget ustabilt, jf. boks 1. Det er derfor besluttet at
udarbejde et mellemsigtet landepolitikpapir - en
interimslandepolitik -
som strategisk ramme for
Danmarks engagement i Sydsudan i 2016-2018.
Interimslandepolitikken bygger på forskellige
scenarier for den fremtidige udvikling samt på
erfaringerne fra Danmarks nuværende engagement i
Sydsudan, hvor der er fastholdt en overordnet og
fleksibel tilgang med hurtige tilpasninger i lyset af den
krise, som udbrød i december 2013.
For at fastholde den danske bistands relevans i
Sydsudan er der anlagt en multifacetteret og fleksibel
tilgang med fokus på prioriterede tiltag, der kan
tilpasses den omskiftelige situation i Sydsudan. Målet
er en fleksibel, risikovillig og integreret tilgang, der
gør det muligt at foretage ændringer, såfremt
situationen i landet ændrer sig. Selv når det
umiddelbare fokus primært er på humanitære behov,
vil udviklingsperspektivet blive fastholdt for dels at
beskytte hidtidige investeringer, dels at sikre et afsæt
for bæredygtige indsatser efter krisen. Alle indsatser
vil være konflikt- og menneskerettighedssensitive.
Boks 2: Danmark i Sydsudan –
resultater.
Danmark har bidraget væsentligt
til at lindre nøden for de mange millioner for-
drevne sydsudanesere. Siden krisen startede i de-
cember 2013, er næsten to millioner flygtet fra
deres hjem i den så vigtige høsttid. Danmark
var opmærksom på denne trussel mod fødevare-
sikkerheden, der kunne betyde nød for endnu
flere, som kunne blive tvunget til at flygte, og til-
passede derfor hurtigt sit program til at sikre
øjeblikkelig støtte via FAO. På få måneder nå-
ede FAO ud til mere end 430.000 husstande –
omkring 2,9 millioner mennesker – og sørgede
for, at de fik mulighed for at dyrke korn og
grøntsager og fik fiskeudstyr. Der kom også
hjælp til mere end 2,5 millioner kvæg. Støtten
fra Danmark og andre partnere gjorde det
muligt for FAO at afhjælpe fødevareusikker-
heden ved at give husstandene værktøjer, så de
kunne hjælpe deres egen familie og reducere pres-
set for at flygte og krydse grænser i deres søgen
efter at redde livet. Den danske støtte til FAO
var koblet med yderligere humanitær støtte til
danske NGO’er og til FN, som ydede føde-
varebistand og støttede innovative kontantover-
førselsprogrammer, som hjalp lokale markeder
til at forblive åbne.
2. SYDSUDAN I KONTEKST
Et uafhængigt, men kriseramt Sydsudan.
Sydsudan blev en uafhængig nationalstat den 9. juli 2011
efter årtier med borgerkrig mod regimet i Khartoum, Sudan, og blandt stridende sydsudanesis-
ke faktioner. Den årtier lange konflikt efterlod det sydsudanesiske samfund på 11 millioner
mennesker stærkt militariseret, underudviklet, dybt traumatiseret, fragmenteret og uden mange
af de forudsætninger, der kræves for at kunne opbygge en samlet og fremgangsrig nation.
Mens der blev gjort vigtige fremskridt i Sydsudans første år som uafhængig stat inden for social
og økonomisk udvikling samt politiske og sikkerhedsmæssige reformer, bragte uløste konflikter
fra fortiden landet tilbage i krig. En langvarig magtkamp om indflydelse og ressourcer i det
sydsudanesiske herskende parti, SPLM (South
Sudan Peoples Liberation Movement),
udviklede sig til
en voldelig konfrontation i december 2013 og fremefter. Denne nuværende konflikt er primært
en kamp mellem Sydsudans politiske eliter, dvs. præsidenten og den tidligere vicepræsident. Da
de kommer fra hvert sin af de to største etniske grupper i Sydsudan (hhv. Dinka og Nuer), har
konflikten i et vist omfang fået træk af en etnisk konflikt. Siden konflikten startede i december
2013, har den spredt sig til store dele af landet og splittet de væbnede styrker i SPLA (South
Sudan Peoples Liberation Army)
og dele af landet langs etniske skillelinjer og givet ny næring til
allerede eksisterende lokale stridigheder over kvæg, jord og vand. Dertil kommer, at der er tegn
på voksende uro og utilfredshed med det nuværende regime blandt andre etniske grupper. Hvis
2
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
1575449_0005.png
disse grupper engagerer sig mere selvstændigt i konflikten, vil der være en alvorlig risiko for, at
den nuværende situation eskalerer.
Efter flere måneders fredsforhandlinger anført af
IGAD Plus
1
underskrev de to stridende parter en
Boks 3. Reaktion på øjeblikkeligt behov for
2013 opstod der situation
fredsaftale i august 2015. Med fredsaftalen
beskyttelse.
I decemberUNMISS åbnedeendørene for
helt uden fortilfælde, da
forpligter parterne sig på national forsoning,
mere end 100.000 sydsudanere på flugt. Det reddede de-
ansvarlighed og bekæmpelse af straffrihed, og
res liv og gjorde, at de kunne blive i deres eget område.
fredsaftalen berører nogle af de grundliggende år-
Det har dog også ført til alvorlige udfordringer i
sager til den nuværende konflikt. Aftalen
UNMISS-lejrene. Der var adskillige danske partnere
fokuserer på at styrke statsopbygningsprocessen i
til stede i konfliktområderne, som fra deres arbejde med
flygtningebefolkninger havde relevant erfaring med at
Sydsudan, hvilket omfatter etableringen af en
håndtere beskyttelse og humanitære behov i sådanne lejre.
national
overgangsregering,
reformer
af
Med dansk støtte trådte organisationer som Dansk
retssektoren,
sikkerhedssektoren,
landets
Flygtningehjælp og Læger uden Grænser hurtigt til og
forfatning, humanitær bistand, genopbygning,
hjalp UNMISS med at administrere lejrene og sikre
forsoning samt økonomisk og finansiel
beskyttelse og lægehjælp på baserne. I øjeblikket bor der
forvaltning. Implementeringen overvåges af en
mere end 200.000 internt fordrevne i lejrene.
fælles overvågnings- og evalueringskommission (JMEC) bestående af aftalens parter,
sydsudanesiske interessenter samt regionale og internationale garanter og Sydsudans partnere.
Overgangsperioden forventes at vare 30 måneder frem til et valg i foråret 2018.
Gennemførelsen af fredsaftalen vil sandsynligvis blive forsinket og inkludere tilbageslag
undervejs. Selv hvis det lykkes at gennemføre fredsaftalen, er der adskillige faktorer, som fortsat
vil udgøre en trussel mod fred og stabilitet i
Sydsudan og subregionen i hele den periode, som
Boks 4. Hjælp til kvinder og piger.
I den aktu-
interimslandepolitikken dækker over. Disse
elle krise ses en fortsat stigning i seksuel og kønsbaseret
vold mod kvinder og piger. Dette har medført enorme
faktorer omfatter en overflod af væbnede
lidelser og fordrivelse og bragt kvinderne til tavshed. I
grupper, som underminerer nationalstatens
den omfattende rapport fra AU’s under-
monopol på sikkerhed, manglende retssikkerhed,
søgelseskommission for Sydsudan (oktober 2015) kon-
straffrihed, fordrivelse af næsten 1/5 af
kluderes, at begge konfliktens parter har begået alvorlig
civilbefolkningen, risiko for økonomisk kollaps,
seksuel og kønsbaseret vold mod kvinder. Danmark
sammen
Women og International
udbredte
og
alvorlige
krænkelser
af
arbejderCommittee medatUN det umenneskelige pres på
Rescue
om lette
menneskerettigheder, etnisk forfølgelse samt
kvinder og piger. Ved at udnytte deres stærke tilstede-
svage offentlige institutioner og serviceydelser.
værelse i Sydsudan og førende rolle har UN Women og
Den ekstremt ringe sociale velfærd og de
IRC sikret bedre beskyttelse for tusinder af ofre for
presserende udfordringer, der ligger i at opfylde
seksuel og kønsbaseret vold, støttet muligheder for
basale behov, er fortsat en underliggende
økonomisk overlevelse og hjulpet med at give kvinder en
stemme. UN Women har støttet mere end 2.000
drivkraft for konflikt, vold og fordrivelse i
kvindelige politiske ledere og civilsamfundsledere i at
lokalsamfundene. Disse faktorer har givet
kræve deres ret til at blive hørt. De danske partnere har
Sydsudan kritiske symptomer på statskollaps
også arbejdet sammen med det sydsudanesiske politi om
inklusiv utallige udfordringer inden for sikkerhed
at gøre politiet bevidst om de specifikke behov, der er hos
og beskyttelse samt risiko for økonomisk
kvinder, som oplever vold. UN Women donerede 14
til politienhederne i fem
sammenbrud.
Samtidig
befinder
landets
terrængående køretøjer på anmeldelser om vold. stater, så
de hurtigt kan reagere
1
IGAD-medlemsstaterne samt Trojkaen (US, UK og Norge), FN, EU og Kina.
3
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
1575449_0006.png
befolkning, særligt kvinder og piger, sig i en vanskelig menneskerettighedssituation, og den
massive fattigdom og det store antal fordrevne kaster Sydsudan ud i en kronisk humanitær
krise.
Risiko for økonomisk sammenbrud.
Sydsudan er yderst afhængigt af olie, og hele 85-98 % af den of-
fentlige sektors indtægter stammer fra denne sektor. Olieproduktionen skaber ganske vist
væsentlige indtægter, men den store afhængighed skaber også udfordringer i forbindelse med
prisudsving og produktionsniveauer. Med de nuværende oliepriser vil selv en maksimal
produktion være utilstrækkelig til at dække gæld og offentligt forbrug. Siden uafhængigheden
har Sydsudan befundet sig i en dyb økonomisk krise, som i øjeblikket bliver værre både på
grund af massive nedskæringer i det statslige budget som følge af løbende oliestridigheder med
Sudan, beskadigede oliefaciliteter, fald i internationale oliepriser, skævvridning af valutakurser,
hyperinflation og en vedvarende gældsspiral. Den private sektor har meget vanskelige
erhvervsmæssige forhold. Korruption gennemsyrer landet på alle niveauer.
Udfordringer inden for sikkerhed og beskyttelse.
Som følge af FN’s Sikkerhedsråds vurdering af, at
situationen i Sydsudan er en trussel mod international fred og sikkerhed, er der etableret en
række målrettede sanktioner og givet mandat til en omfattende international tilstedeværelse med
12.500 tropper, herunder 2.500 tropper fra IGAD-medlemsstater. UNMISS’ mandat er primært
at beskytte civile, sikre humanitær adgang og overvåge krænkelser af menneskerettigheder.
Derudover har en netop vedtaget foreløbig ændring af mandatet åbnet op for, at UNMISS kan
støtte gennemførelse af fredsaftalen. Danmark bidrager til UNMISS
2
med både militært og
civilt personel og støtter IGAD direkte. Det forventes, at det aktuelle mandat vedrørende
antallet af FN-tropper og fokus på beskyttelseselementet vil være relevant i de kommende år
også, og at UNMISS’ mandat vil blive forlænget i december 2015.
Hæren i Sydsudan består af medlemmer af Sydsudans befrielseshær, SPLA, og er landets største
offentlige institution. Efter uafhængigheden er hæren blevet brugt som et politisk værktøj til at
bekæmpe væbnede modstandere og militser og som rekrutteringsgrundlag til politiske stillinger,
mere end et middel til at skabe national sikkerhed. Hæren er vokset fra ca. 40.000 i 2005 til
anslået 232.000 i 2013. Hæren vurderes at stå for 35 % af statsbudgettet. Det sydsudanesiske
politi og retssektoren lider under en alvorlig mangel på institutionel kapacitet og ressourcer til
systematisk at gøre noget ved retssikkerheden. Det er almindeligt anerkendt, at en løsning på
Sydsudans indbyrdes forbundne sikkerhedsproblemer vil kræve en omfattende indsats, der
involverer både militær, politi og retssektoren som helhed. Der er behov for initiativer inden
for afvæbning og demobilisering, reformering og reduktion af hæren til en hensigtsmæssig
størrelse, forbedringer i retssikkerheden, retlige overgangsmekanismer samt forebyggelse af
konflikter på lokalt plan. Fredsaftalen inkluderer da også et omfattende fokus på demobilisering
og reform af sikkerhedssektoren og afspejler dermed vigtigheden af ovenstående.
2
Den danske diplomat, Ellen Margrethe Løj, har siden juli 2014 været FN’s særlige udsending og leder af UNMISS.
4
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
1575449_0007.png
En vanskelig menneskerettighedssituation, specielt for kvinder
og piger.
Menneskerettighedsunderskuddet er åbenlyst
på områder som deltagelse, lighed og beskyttelse. Lo-
kalsamfundene har desperat behov for forsoning og
retlige mekanismer, og landsdækkende forsoning vil
derfor også udgøre en del af fredsprocessen. Straf-
frihed blandt sikkerhedsstyrkerne og de væbnede op-
rørsstyrker, seksuelle overgreb og kønsbaseret vold
samt den ekstreme mangel på kvinders rettigheder er
områder, hvor der er behov for særlig opmærk-
somhed. Der er tvungen værnepligt, og rekruttering af
børnesoldater har været udbredt. Kvinder og piger
spiller en afgørende rolle for familiens overlevelse og
udviklingen af lokalsamfundene, men sædvaneret og
tradition henviser dem fortsat til en mindreværdig
plads i samfundet.
Boks 5. Strategisk retning for bistand i
Sydsudan.
Danmark har under krisen nøje
koordineret sin indsats med vigtige internationale
partnere, og i denne forbindelse har Danmark til-
sluttet sig de følgende principper og prioriteter:
- at fastholde dialogen med alle konfliktens parter
omkring behovet for en politisk og fredelig løsning
og for at stoppe konfliktens katastrofale konse-
kvenser for befolkningen
- at sikre fælles politiske budskaber og koordina-
tion af udviklingspartnernes prioriteter
- at sikre transparens i bistanden
- at bidrage til at bevare statslige kernesystemer
- at fokusere støtten omkring fødevaresikkerhed,
basale sociale serviceydelser og regeringsførelse
- at reagere på humanitære og grundliggende be-
hov, bekæmpe fattigdom og skabe modstandsdyg-
tighed
- at sikre humanitær adgang og beskyttelse
Samtidig er der behov for en troværdig respons på de
alvorlige krænkelser af menneskerettigheder og udbredte grusomheder, som bl.a. er dokumen-
teret af FN og AU. I starten af 2014 etablerede AU en undersøgelseskommission, som
efterfølgende har konkluderet, at begge konfliktens parter har begået grove krænkelser af
menneskerettigheder og andre overgreb under konflikten. Som en del af fredsaftalen fra august
2015, har AU meddelt, at de etablerer en hybrid domstol for Sydsudan (HCSS). Når domstolen
er blevet etableret, skal den efterforske og retsforfølge enkeltpersoner, som er ansvarlige for
overtrædelser af folkeretten og/eller gældende sydsudansk lov i perioden fra krisens udbrud i
december 2013 og frem til overgangsperiodens afslutning i 2018.
Massiv fattigdom, fordrivelse og kronisk humanitær krise.
Udviklingsindikatorerne for Sydsudan er
fortsat blandt de laveste i verden, og ingen af 2015-målene er blevet opfyldt. Mere end halvde-
len af befolkningen lever under fattigdomsgrænsen, kun ca. én ud af fire voksne kan læse og
skrive, mindre end halvdelen af børnene i grundskolealderen går i skole, og risikoen for at en
kvinde på et tidspunkt i sit liv dør af graviditetsrelaterede årsager er 1 til 7, hvilket ifølge FN er
den højeste i verden. Sydsudan oplever en langvarig humanitær krise, hvor mere end halvdelen
af befolkningen har en mangeårig fortid som afhængig af humanitær bistand, nogle oplever re-
gelmæssigt en ustabil fødevaresikkerhed i løbet af et år, mens andre har permanent behov for
støtte. Der ydes hele tiden humanitær bistand til de fattigste 30 % af befolkningen, og landet
forventes fortsat at være berørt af en alvorlig mangel på fødevaresikkerhed i de kommende år.
Sydsudan er endvidere alvorligt ramt af sæsonbetonede og tilbagevendende naturkatastrofer.
Sydsudan er det tredje største oprindelsesland for flygtninge i Afrika efter Somalia og Sudan, og
langt de fleste af disse flygtninge er flygtet til nabolandene. Af de 1,6 millioner internt fordrevne
bor mere end 200.000 i øjeblikket i PoC-lejre (beskyttelse af civile), som administreres af UN-
MISS. Disse lejre fungerer reelt som humanitære lejre, hvilket medfører særlige udfordringer og
belastning på UNMISS’ ressourcer. Den sydsudanesiske regering yder ikke megen støtte til de
internt fordrevne, og de humanitære organisationer kan ikke komme sikkert ud til nogle af de
1,4 millioner internt fordrevne, som ikke bor i PoC-lejrene, fordi konfliktens parter bevist søger
5
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
1575449_0008.png
at forhindrer dette arbejde. Der er endvidere bekymring for, at disse internt fordrevne kan blive
angrebet, hvis deres opholdssteder afsløres. I tillæg til ovenstående er Sydsudan vært for mere
end 260.000 flygtninge, som er flygtet fra nabolande. Derudover er næsten to millioner syd-
sudanesere vendt tilbage fra Sudan siden 2007, hvilket lægger yderligere pres på de knappe
ressourcer og serviceydelser i Sydsudan.
Den humanitære situation er på det seneste eskaleret til et alarmerende niveau i en sådan grad,
at FN har udstedt advarsel om risiko for hungersnød for millioner af internt fordrevne og mar-
ginaliserede. Per oktober 2015 lider 4,6 millioner mennesker under alvorlig fødevaremangel.
Det bliver derfor en stor udfordring for Sydsudans fremtidige udvikling at finde løsninger på
både intern og ekstern fordrivelse. De humanitære behov i Sydsudan udgør en langsigtet udvik-
lingsmæssig udfordring, som kræver en vedholdende indsats, der kan opbygge det sydsudane-
siske folks modstandsdygtighed. I årtier har det været overladt til internationale aktører at levere
de basale serviceydelser. Regeringen og dens partnere er i det store og hele enige om, at Sydsu-
dan har hårdt brug for en styrket og mere omfattende levering af serviceydelser sammen med
bedre forbindelser mellem hovedstaden, de regionale delstater og amter.
Langsigtet potentiale for en bedre fremtid?
Fredsaftalen fra august 2015 udgør en mulighed for, at
Sydsudan kan anlægge en ny kurs væk fra skrøbelighed og krise. Når den nationale
overgangsregering bliver dannet, kan den kunne bygge videre på en række initiativer fra de
første år efter uafhængigheden, som rummer løfter om en bedre fremtid – vel at mærke hvis
den nødvendige politiske vilje og målrettethed er til stede. Dette omfatter processen med
udarbejdelse af en ny forfatning, national folketælling, valg, reform af sikkerhedssektoren og
implementering af allerede reformerede lovgivningsmæssige rammer.
Sydsudan har et stort økonomisk potentiale – på langt sigt. På grund af landets store af-
hængighed af olieeksporten vil en vellykket forlængelse af den eksisterende olietransportaftale
med Sudan, som udløber i april 2016, være afgørende for at fastholde Sydsudans olieindtægter.
Endvidere indeholder fredsaftalen bestemmelser om økonomisk og finansiel forvaltning, som
forhåbentlig til en vis grad vil lindre den økonomiske situation, hvis disse bestemmelser
implementeres fuldt ud. Den del af Sydsudans økonomi, der ikke stammer fra olien, udgøres i
øjeblikket af subsistenslandbrug, fiskeri og kvægopdræt, men landet har et enormt potentiale in-
den for landbrug. Under 5 % af den dyrkbare jord dyrkes, og kun en ganske lille del af Sydsu-
dans kvægbestand på 12 millioner bruges erhvervsmæssigt. Andre sektorer med vækstpotentiale
er minedrift og skovbrug. Det kræver dog store investeringer at udvikle disse sektorer, både
igennem værdikæderne og i fysisk og menneskelig infrastruktur. Det er også vigtigt for at nå en
langsigtet, bæredygtig økonomisk udvikling, at der tages højde for følgerne af
klimaforandringer, og at der arbejdes med en reduktion af miljøkatastrofer.
Sydsudan og internationale partnere.
Antallet af aktive bilaterale og multilaterale partnere i Sydsudan
er steget siden landet opnåede uafhængighed i 2011, men antallet er stadig begrænset sammen-
lignet med nabolandene i Østafrika. Antallet af internationale partnere er ikke faldet siden de-
cember 2013, men deres profil har ændret sig i retning af mere humanitært arbejde. Ifølge den
seneste oversigt (juli 2015) fra Sydsudans Ministerium for Finansiel og Økonomisk Planlægning
6
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
1575449_0009.png
har udviklingspartnere oplyst, at de betaler ca. USD 1.174 millioner i 2015/2016
3
, hvoraf den
humanitære støtte udgør USD 456 millioner. I forhold til udviklingsbistand har Storbritannien
oplyst, at de bidrager med USD 156 millioner, mens USA vil bidrage med USD 196 millioner.
Norge og Sverige har annonceret henholdsvis USD 31,2 millioner og USD 14 millioner.
Danmark er blandt gruppen af Sydsudans primære bilaterale partnere, som arbejder sammen via
en kombination af politisk dialog og humanitære, udviklingsmæssige samt freds- og stabilitets-
skabende indsatser. Ligesom Danmark bidrager de fleste bilaterale partnere med civilt og mili-
tært personel til FN’s fredsbevarende mission, UNMISS og er aktive via regionale og in-
ternationale diplomatiske fora. En politisk trojka bestående af USA, UK og Norge, som er
støttet af EU, fungerer som den primære kanal for formidling af politiske budskaber til de syd-
sudanesiske politiske faktioner og vigtige regionale interessenter. Danmark deltager ligeledes i
en international donorgruppe, som også inkluderer de primære multilaterale donorer, som
mødes regelmæssigt for nøje at koordinere og afstemme indsatser og arbejde inden for de
politiske, udviklingsmæssige og humanitære spor. Kina er også en vigtig aktør i Sydsudan, som
både dominerer den sydsudanesiske oliesektor i landet og udgør den primære eksportdestina-
tion for landets olie. Kina bidrager med personel til UNMISS og IGAD, har humanitære og
udviklingsmæssige engagementer i Sydsudan og har lokalt vist interesse for nye partnerskaber.
Når de internationale udviklingspartnere har måttet tilpasse deres indsats, har de tilstræbt
koordination og aftalt en række fælles donorprincipper for indsatsen i Sydsudan. Dialogen om
disse principper udvikler sig i takt med situationen, og den strategiske tilgang indbefatter for-
hold omkring operationel effektivitet og fastsættelse af prioriterede indsatsområder, se boks
5.Store donorer som EU, UK, Norge og Japan har således omlagt eksisterende programmer og
rettet dem mod livreddende humanitær støtte samtidig med, at de har fortsat deres indsats
inden for basale serviceydelser som sundhed og uddannelse, levevilkår og fødevaresikkerhed/-
landbrug og kritiske områder inden for god regeringsførelse. Norge har ligeledes fastholdt sit
energiprogram.
3. DET HIDTIDIGE DANSKE ENGAGEMENT I SYDSUDAN
Under Danmarks tidligere program (2011-2015) blev der opnået resultater ved at sikre nøje ko-
ordinering med EU, FN og ligesindede partnere og ved at fokusere ressourcerne om et begræn-
set antal strategiske engagementer via veletablerede internationale og danske interessenter. Re-
sultaterne af den danske bistand omfatter 1) styrkede lokale institutioner og civilsamfund,
herunder tilskud til projekter i lokalsamfundet og kapacitetsopbygning i landsby- og byråd med
henblik på at øge lokalsamfundets deltagelse, 2) humanitær bistand til tusinder af fordrevne syd-
sudanesere trods en udfordrende kontekst, 3) kvinders deltagelse i beslutningstagning, uddan-
nelse af kvindelige ledere, herunder parlamentsmedlemmer, i deres roller og ansvar som an-
svarshavere, 4) bidrag til resultater opnået af UNMISS’ fredsbevarende mission, 5) øget og lige
adgang til uddannelse for piger samt 6) forebyggelse af kønsbaseret vold, herunder en
kampagne om sociale normer rettet mod politiet, kvinder og samfundets ældste. De danske ind-
satser er blevet suppleret med mangeårige engagementer med regionale organisationer, herun-
der AU og IGAD. Disse platforme er også brugt til dialog med sydsudanesiske interessenter.
3
Finansåret i Sydsudan er fra den 1. juli til den 30. juni.
7
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
1575449_0010.png
I tæt samarbejde med ligesindede partnere tilpassede Danmark sig hurtigt til de ændrede
forhold i december 2013 og reagerede på den komplekse nødsituation i Sydsudan ved at sætte
ind over for de umiddelbare humanitære behov og samtidig holde fokus på langsigtede løs-
ninger, herunder levering af lokale serviceydelser via lokale offentlige institutioner. I det seneste
danske landeprogram (2012-2015, DKK 205 millioner) har fokus været på beskyttelse af civile,
styrkelse af levevilkår og modstandsdygtighed, opretholdelse af lokale institutioner og civilsam-
fund samt prioritering af deltagelse, åbenhed, ansvarlighed og en konfliktsensitiv tilgang. Udvik-
lingsbudgettet blev ikke påvirket af krisen, som opstod i december 2013, men der blev allokeret
flere midler til humanitær støtte med yderligere fokus på forsoning og fødevaresikkerhed. Dan-
mark har ydet humanitær bistand for et beløb på DKK 236 millioner i 2014 og DKK 111 mil-
lioner i 2015.
4
Danmark tilstræber at følge god praksis for arbejdet i skrøbelige stater og støttede, før den
voldelige krise brød ud i december 2013, aktivt arbejdet med en New Deal-aftale mellem den
sydsudanesiske regering, befolkningen og udviklingspartnerne. Et nyetableret forum for dialog
mellem regeringen og de internationale partnere skaber muligheder og rammer for den
internationale donorgruppes fortsatte engagement. Blandt de sydsudanesiske interessenter anses
Danmark for at være en pålidelig og troværdig partner, som har forpligtet sig over for det
sydsudanesiske folk på langt sigt, har en bredt funderet og fleksibel tilgang samt tætte bånd til
og et stærkt samarbejde med internationale og regionale aktører samt civilsamfundet.
Omfanget af Danmarks engagement er skræddersyet til den skrøbelige og risikofyldte kontekst
og de til rådighed værende danske ressourcer. Danmark har ingen officiel tilstedeværelse i selve
Sydsudan, idet den akkrediterede danske ambassade ligger i nabolandet Etiopien, hvor også den
primære forvaltning af IGAD og AU’s hovedkvarter ligger, og hvor de sydsudanesiske
fredsforhandlinger finder sted. Danmark drager fordel af ambassadepersonalets hyppige rejser
til Sydsudan samt en Danida seniorlanderådgiver, som er baseret i Juba. Samtidig er det danske
civilsamfunds og det danske civile og militære personel i FN’s stærke tilstedeværelse en
integreret del af Danmarks tilstedeværelse i Sydsudan.
4. SCENARIER, PRINCIPPER OG STRATEGISKE INTERESSEOMRÅDER
Danmark anerkender, at udviklingen i Sydsudan formentlig vil være ikke-lineær, og at der
løbende vil kunne ske tilbageslag. Landet vil sandsynligvis svinge mellem mere eller mindre
voldelige tilstande. Endvidere vil situationen ikke nødvendigvis være den samme i alle de
forskellige stater i Sydsudan. Engagementet i Sydsudan vil sandsynligvis fortsat være forbundet
med stor risiko – både sikkerhedsmæssigt, politisk og udviklingsmæssigt – men der er dog
potentielt store gevinster at hente for landet, sub-regionen og partnere.
Idet det ikke er muligt at forudsige præcist, hvordan situationen i Sydsudan vil udvikle sig i
2016-2018, er der
udarbejdet tre forskellige scenarier, som beskriver den mulige udvikling og en deraf følgende
respons
(boks 6). Disse scenarier har til formål at guide Danmarks politik og engagement i
Støtten kanaliseres dels via FN-agenturer (UNHCR, UNICEF, WFP og UNFPA), ICRC og dels via danske INGO’er
(herunder ADRA, Folkekirkens Nødhjælp, Dansk Røde Kors, Dansk Flygtningehjælp, Læger uden Grænser og Red Barnet).
4
8
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
1575449_0011.png
Sydsudan i de pågældende år. Scenarierne beskriver således tre forskellige udviklingsspor og de
tilhørende danske strategiske indsatser. Det centrale scenarie, “ustabilt”, er flankeret af et
scenarie, der forudsiger en forværring af situationen, og et der forudsiger en forbedring af
situationen. Det er vigtigt at understrege, at scenarierne udstikker nogle rammer for de
beslutninger, der skal tages, i tilfælde af en forværret eller forbedret situation. Som styrings-
instrument ledsages scenarierne af en løbende og dybdegående monitorering af situationen i
Sydsudan. Scenarierne vil i fremtiden, som de har gjort det tidligere, løbende udvikle sig i
overensstemmelse med udviklingen i Sydsudan. På tværs af scenarierne vil Danmarks
engagement løbende blive tilpasset for at sikre den mest relevante og hensigtsmæssige indsats i
Sydsudan, ligesom vi forsøger at matche politiske interesser med økonomiske og menneskelige
ressourcer, så de støtter væsentlige aktører i deres bestræbelser på vejen mod et bedre scenarie.
Dette omfatter også en vurdering af resultater og erfaringer, se afsnit 5.
Sydsudan antages i øjeblikket at følge det ustabile spor. Implementeringen af fredsaftalen skri-
der langsomt frem i overensstemmelse med aftalens bestemmelser trods udskudte tidsfrister,
uoverensstemmelser blandt parterne om, hvordan fredsaftalens bestemmelser skal imple-
menteres, samt fortsatte kampe i dele af landet. Denne situation kan i et vist omfang vare både
måneder og år. Men situationen kan også bevæge sig i retning af enten et forværret eller et
forbedret scenarie. Hvis parterne offentligt forkaster fredsaftalen, og hvis den voldelige konflikt
blusser op igen og spreder sig til hele landet, vil Sydsudan således bevæge sig mod forværring-
scenariet. Selv i dette tilfælde vil det stadig være relevant for Danmark at fortsætte sit engage-
ment med udviklingspartnere og støtte en mulig ny mæglingsproces. Men da den nuværende
konflikt i Sydsudan er en konflikt mellem nationale politiske eliter og således ikke skyldes eks-
terne faktorer, er der også mulighed for, at parterne forsones, og det kan flytte Sydsudan mod
forbedring-scenariet. I dette scenarie implementeres fredsaftalen, den nationale overgangs-
regering er på plads, og konfliktniveauet er nedadgående.
De tre scenarier repræsenterer den strategiske rækkevidde for det danske engagement i
Sydsudan 2016-2018. Ikke alle faktorer i hvert scenarie behøver at være til stede samtidig, for at
scenariet passer på landet overordnet set, og situationen behøver ikke at være præcis den sam-
me i alle regionale delstater. Således kan karakteristika fra to eller alle tre scenarier godt være til
stede i forskellige dele af landet på samme tidspunkt. Den overordnede målsætning for Dan-
marks engagement samt de strategiske interesseområder (se nedenfor) forventes at forblive
konstante på tværs af scenarierne, men indsatsen kan ændres og tilpasses den aktuelle situation
(type indsats, valg af partner og engagementets omfang).
Det er af central betydning for at hjælpe landet hen mod forbedring-scenariet, at fredsaftalen
implementeres samvittighedsfuldt og rettidigt af parterne. Dette vil give det sydsudanesiske folk
en hårdt tiltrængt mulighed for at bryde med fortiden og få landet ind på en langsigtet kurs med
gradvis stabilitet, fred, udvikling og statsopbygning. Drivkræfter for forandring omfatter aktører
og processer, som tager højde for forsoning og retlige mekanismer, fremmer en inklusiv og
legitim regeringsførelse, skaber plads til civilsamfundet og skaber en social kontrakt mellem
nationalstaten og det sydsudanesiske folk. Der er tale om en massiv opgave i forhold til både
tidsforbrug og ressourcer, og den vil kræve en ny troværdig politisk vilje fra sydsudanerne selv,
regionen og internationale aktører, hvis vedvarende pres vil være nødvendigt for at bringe
processen fremad.
9
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
1575449_0012.png
Boks 6: Scenarier
Scenarie 1: Ustabilt (status quo).
Implementering af fredsaftalen er undervejs – langsomt og med tilbageslag
og trods udsatte tidsfrister. Dele af landet oplever vold og krænkelser af menneskerettighederne, andre dele i
mindre alvorligt omfang eller slet ikke. National forsoning i begrænset/et vist omfang på lokalsamfunds- og
græsrodsniveau. Social samhørighed intakt i visse områder, men omfattende forskelle mellem delstater; etniske
forskelle bruges i konflikt. Fortsat økonomisk og social modgang, men tegn på forsigtige forbedringer (mindre
inflation, begrænset olieproduktion, produktionssektorer lider under ustabilitet). Regeringen prioriterer primært
sikkerhedssektoren i sin finansiering, begrænset finansiering af den sociale sektor. Regeringsadministration, na-
tionalt, delstat og amt, fungerer i dele af landet. Let forbedret ansvarlighed, men stadig manglende nationale ret-
lige mekanismer og kamp mod straffrihed. Alvorlig mangel på fødevaresikkerhed, ikke landsdækkende. Ingen
eller en vis tilbagevenden af internt fordrevne og flygtninge til lokalsamfund.
Indikativ indsats.
Politisk dialog, støtte til implementering af fredsaftalen. Trussel om målrettede sanktioner via EU og FN
fastholdes. Fortsat civilt og militært bidrag til UNMISS. Beskyttelse af civile er stadig vigtigst, særligt kvinder og børn. Fortsat hu-
manitær bistand til folk i nød, mens der arbejdes på at skabe modstandsdygtighed og udvikling, hvor dette er muligt. Arbejde via
ligesindede og multilaterale kanaler: EU, FN, regionale organisationer, civilsamfundet og arbejde med legitime myndigheder, hvor og
når dette er muligt. Fortsat arbejde via multilaterale kanaler og via disse tages højde for mere direkte arbejde for etablering af rege-
ringssystemer og reformer. Overvej støtte til rets- og sikkerhedssektoren. Støtte til civilsamfundet.
Scenarie 2: Forværring.
Fredsaftalen forkastes offentligt. Større uløste politiske konflikter breder sig fra/til de
fleste sydsudanesiske delstater og optrapper væbnet vold, massive krænkelser af menneskerettighederne og gru-
somheder. Større regionalisering af den politiske og voldelige konflikt med yderligere splittelse i nabolandene.
Sammenbrudte fredsforhandlinger. Risiko for statskup. Ingen forsoning, fragmentering og trusler mod social
samhørighed. Økonomisk sammenbrud (stop for olieproduktion), alvorlig social modgang, spredning af civile
uroligheder. Regeringen finansierer udelukkende sikkerhedssektoren. Mangel på funktionelle statslige administra-
tioner (central, lokal). Straffrihed, ingen ansvarlighed. Ekstrem mangel på fødevaresikkerhed, som påvirker store
dele af landet. Flere internt fordrevne og flygtninge.
Indikativ indsats.
Politisk dialog – stop vold, undgå grusomheder. Støtte til udvidede, målrettede sanktioner via EU og FN.
Støtte til mulig ny fredsmæglingsproces. Overvej niveau/relevans af civile og militære bidrag til UNMISS. Større indsats for at be-
skytte civile. Markant fokus på kvinder og børn. Øget fokus på humanitær bistand og fødevaresikkerhed via FN og internationale
humanitære aktører. Fokus på regionen, reducere humanitær og sikkerhedsmæssig afsmitning. Via aktivt diplomati pres for at und-
gå regional krig.
Scenarie 3: Forbedring.
Implementering af fredsaftalen er undervejs. Tidsfrister og aftaler respekteres. Natio-
nal overgangssamlingsregering er på plads. Konfliktniveauet er tilbage på samme niveau som umiddelbart efter
uafhængigheden. Den økonomiske situation forbedres gradvist (olieeksport og visse produktionssektorer).
Regeringens finansiering spredes til sociale sektorer. Regeringsadministration, national, delstat og amt, øget kapa-
citet. Etniske uligheder håndteres via ikke-voldelig forhandling. En vis national forsoning på græsrodsplan. Bed-
re ansvarlighed, men stadig mangel på nationale retlige mekanismer og kamp mod straffrihed. En vis tilbageven-
den af internt fordrevne og flygtninge til lokalsamfund. Fødevaresikkerheden stabiliseres langsomt til før-kriseni-
veauet.
Indikativ indsats.
Politisk dialog – langsigtede udviklingsmuligheder inddrages. Afregistrering af privatpersoner, hvis der er an-
svarlighed i national kontekst. Fortsat civilt og militært bidrag til UNMISS (tilbagevenden til mandat til statsopbygning?).
Gradvist skift hen mod langsigtet udviklingsengagement, herunder kapacitetsopbygning i nationale institutioner. Opretholdelse af
nødvendig humanitær bistand, særligt i forbindelse med reintegration af tilbagevendende. Fortsat arbejde via multilaterale kanaler,
mens der via disse engagementer tages højde for mere direkte arbejde for etablering af regeringssystemer og reformer. Overvej reform af
rets- og sikkerhedssektoren. Støtte til civilsamfundet.
10
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
1575449_0013.png
De følgende tre
vejledende principper
ligger til grund for det danske engagement på tværs af
scenarierne:
-
-
-
Fastholdelse af en integreret tilgang, der bygger på diplomati, udviklingssamarbejde,
humanitær bistand og bidrag til fred og sikkerhed.
Fortsættelse af en fleksibel og let tilpasselig tilgang, som sikrer hurtig reaktion på og
bevægelse mellem forskellige scenarier, og hvor en eventuel synergi mellem instrumenter
udnyttes.
Arbejde via civilsamfundsorganisationer, multilaterale og ligesindede kanaler – EU, FN og
andre vigtige internationale partnere – med henblik på at forstærke indsatsen, dele risici og
matche Danmarks begrænsede tilstedeværelse i landet.
Den foreløbige landepolitik identificerer
tre strategiske interesseområder
for det danske engagement:
1.
Forebyggelse af vold og grusomheder:
Forbedring af befolkningens sikkerhed og
beskyttelse
2.
Varig fred:
Fremme af inklusiv regeringsførelse og støtte til fredsprocessen, herunder
retlige mekanismer og forsoning
3.
Forbedring af leveforhold:
Redde liv, opbygning af modstandsdygtighed og bedre
levevilkår
I betragtning af den ustabile situation i Sydsudan, herunder behovet for en fleksibel tilgang, re-
præsenterer de strategiske interesseområder en række mulige indsatsområder. Valget af
indsatsområder baseres på en analyse af konteksten og scenarierne, en analyse af de største ud-
fordringer, behov og drivkræfter for forandring i Sydsudan, og en vurdering af, hvor Danmark
bedst kan bruge sit engagement og ressourcer til at bidrage til at skabe resultater.
Nogle indsatsområder vil blive identificeret i løbet af den efterfølgende programmeringsproces
og inkluderet i det danske landeprogram for Sydsudan 2016-2018 (det forventede budget er
DKK 100 millioner). Andre områder dækkes af den danske humanitære bistand samt
Danmarks bidrag af civilt og militært personel til UNMISS. Danmark vil i stor udstrækning
benytte sig af erfaringerne fra dets hidtidige engagement, herunder de opnåede resultater samt
vellykkede og mindre vellykkede valg af partnere og metoder. Danmark vil arbejde tæt sammen
med de primære internationale aktører (f.eks. EU, FN, AU, IGAD samt internationale statslige
og ikke-statslige organisationer) i Sydsudan inden for alle indsatsområder. Særligt FN spiller via
FN’s fredsbevarende mission UNMISS en vigtig rolle i Sydsudan, herunder også ved at være til
stede i hele landet. Danmark vil også søge at bygge bro mellem indsatsen ”i marken” og
indsatsen via fora som FN’s Menneskerettighedsråd.
Danmark deltager i EU’s arbejde i Sydsudan og vil, hvor det er hensigtsmæssigt, bidrage til for-
muleringen af prioriterede EU-politikker, potentielt udvikle fælles programmer og arbejde for at
sikre sammenhæng mellem politik, sikkerhed, udvikling og humanitære indsatser inden for EU
og på tværs af EU’s medlemsstater og ligesindede partnere. Danmark er engageret i den inter-
nationale donorgruppe for Sydsudan og arbejder for nøje koordination blandt udviklings-
partnere i deres tilgang til Sydsudan i forbindelse med de forskellige scenarier.
11
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
1575449_0014.png
Strategisk interesseområde nr. 1: Forebyggelse af vold og grusomheder. Forbedring af
befolkningens sikkerhed og beskyttelse
Danmark vil arbejde for indsatser, som kan forbedre sikkerhed og beskyttelse i Sydsudan.
Danmark forventes, afhængigt af situationen i Sydsudan, at indgå i nogle få konkrete aktiviteter,
som har til formål at forebygge lokale konflikter og grusomheder samt sikre civile beskyttelse.
Ved forbedring-scenariet kan fokus flyttes tilbage til støtte til rets- og sikkerhedssektoren som
en del af støtte til implementering af fredsaftalen.
Beskyttelse af civile
vil fortsat spille en væsentlig rolle. Den aktuelle krise i Sydsudan har været
katastrofal for civilbefolkningen. Tusinder er forsvundet, dræbt, eller fordrevet og har været
ofre for alvorlige krænkelser af menneskerettighederne samt omfattende grusomheder.
Danmark ønsker fortsat at støtte FN’s fredsoperation, UNMISS, ved at bidrage med civilt og
militært personel samt støtte regionale indsatser som IGAD’s overvågnings- og
verifikationsmekanisme, som ifølge fredsaftalens bestemmelser bliver omdannet til ”Ceasefire
and Transitional Security Arrangement Monitoring Mechanism” (CTSAMM) (en
overvågningsmekanisme for fredsaftalen). På hver sin måde arbejder disse aktører for at sikre
øjeblikkelig beskyttelse af civile, overvåge, dokumentere og rapportere om brud på våbenhvilen
samt krænkelser af menneskerettighederne. De løbende danske investeringer i afrikanske centre
for uddannelse i fredsbevarelse via f.eks. uddannelse af afrikanske UNMISS-soldater inden for
menneskerettigheder og beskyttelse af civile vil støtte denne indsats. Danmark vil som en del af
sit løbende engagement i internationale fora vedrørende Retten til beskyttelse (R2P) støtte
indsatser, der skal tilskynde Sydsudan til at leve op til landets forpligtelse til at beskytte civil-
befolkningen.
Forebyggelse af konflikt.
Den alvorlige politiske konflikt vil sandsynligvis være anledning til et
fortsat ustabilt sikkerhedsmiljø, som kan medføre en eskalering af væbnede konflikter mellem
lokalsamfund. Sådanne konflikter får ofte yderligere næring i kraft af (mangel på) adgangen til
knappe ressourcer som vand og jord, kvægdrift og basale behov. Som følge af konflikt-møn-
strene migrerer fordrevne til nye områder eller vender hjem efter at have været væk, og det
sætter lokalsamfundene yderligere under pres. Mønsteret med tilbagevendende voldelige
konflikter skal brydes via en vedholdende forsoningsindsats, større ansvarlighed og retlige
mekanismer, og gennem inddragelse af lokalsamfund, civilsamfundsorganisationer og ansvarlige
offentlige institutioner.
Manglende reformering af
sikkerhedssektoren
vurderes at være den væsentligste årsag til, at det er
lykkedes den alvorlige politiske konflikt at smitte af på og give næring til lokal væbnet vold og
konflikter. Reform og øget ansvarlighed for sikkerhedsstyrkerne er et vigtigt aspekt af freds-
aftalen og kommer til at udgøre en væsentlig test af den politiske vilje hos de sydsudanesiske
ledere til at forpligte sig på en samlet og inklusiv fred.
Strategisk interesseområde nr. 2: Varig fred. Fremme af inklusiv regeringsførelse og
støtte af fredsprocessen, herunder retlige mekanismer og forsoning
Danmark vil arbejde for konstant at påvirke førende regionale og internationale politiske
indsatser for at opnå varig fred, som kan skabe en legitim overgangsregering i Sydsudan.
Danmark vil via få udvalgte partnerskaber, i det omfang det er muligt, hjælpe med at fremme en
inklusiv regeringsførelse, støtte fredsprocessen og støtte de sydsudanesiske borgere og
civilsamfundsorganisationer i kampen for deres rettigheder.
12
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
1575449_0015.png
Fredsproces, retlige mekanismer og forsoning.
Selvom fredsaftalen er underskrevet, vil den politiske
situation i Sydsudan formentlig til stadighed være konfronterende, stærkt ustabil og hjemsøgt af
dybt rodfæstede problemer med manglende deltagelse og legitimitet, herunder i det altdomine-
rende, stærkt centraliserede SPLM og dets udbryderpartier, herunder SPLM i Opposition. Po-
litiske processer har konstant haft behov for støtte fra regionale og internationale partnere for
at undgå sammenbrud eller reducere spændinger. Der vil være forskellige måder, hvorpå
donorer kan støtte processen, og som kan skabe et miljø, der er befordrende for en åbning af
det politiske rum og kan være med til at bane vej for varig fred og en ny statsopbygningsindsats
på langt sigt/efter overgangsperioden. Endvidere vil kontakt til centrale embedsmænd, ikke
mindst via EU, på politisk plan i Sydsudan, i regionen (IGAD, AU) og på internationalt plan
(trojkaen, FN) gøre det muligt for Danmark at få indflydelse på beslutninger, der har betydning
i relation til overgangsperioden og inklusiv regeringsførelse. Hvis implementeringen af
fredsaftalen bryder sammen, vil Danmark søge at støtte en mulig ny fredsproces.
Inklusiv regeringsførelse via legitime offentlige institutioner og plads til civilsamfundet.
Selv med en over-
gangsregering med et stærkt engagement i at levere serviceydelser til befolkningen vil en
begrænset eller helt fraværende institutionel kapacitet stå i vejen for fremskridt og forstærke
befolkningens indtryk af en fjerntliggende og illegitim regeringsførelse. Sydsudans mangelfulde
institutionelle kapacitet er en af årsagerne til, at landet er så skrøbeligt, herunder at det ikke kan
håndtere et fragmenteret politisk miljø og manglende tilstedeværelse i yderområderne (i mod-
sætning til centralt). Et svagt civilsamfund i Sydsudan begrænser rettighedshavernes muligheder
for at konfrontere regeringen og stille den til ansvar. Korruption er endvidere vidt udbredt. Når
og hvor det er muligt, vil Danmark søge at støtte sydsudanesiske myndigheder og styrke deres
systemer på nationalt, delstatsligt og lokalt plan og dermed fremme den gradvise udvikling af
åbne, ansvarlige og inklusive nøgleinstitutioner, som kan levere serviceydelser til befolkningen.
Danmark tilstræber at arbejde sammen med andre partnere om at støtte civilsamfundet på
måder, der rækker videre end humanitær nødhjælp, og arbejder for forsoning, retlige mekanis-
mer, rettigheder og ansvarlighed i forholdet mellem borgere og regering.
Forebyggelse af kønsbaseret vold.
Danmark vil især være opmærksom på behovet for at beskytte og
fremme kvinder og pigers deltagelse i det sociale, politiske og økonomiske liv. Kønsbaseret
vold er udbredt i Sydsudan, og sydsudanesiske kvinder og piger repræsenterer nogle af de
laveste indikatorer for menneskelig udvikling i hele verden. Selv i forværring-scenariet er der
formentlig muligheder for Danmark inden for mægling i lokale konflikter og bekæmpelse af
kønsbaseret vold, herunder adgang til støtte, beskyttelse og som stemme for kvinder og piger.
Danmark vil ligeledes fortsætte sin menneskerettighedsbaserede tilgang både politisk og i
forhold til udviklingsaktiviteter. Der vil blive lagt særlig vægt på kapacitetsopbygning hos de
sydsudanesiske regeringsinstitutioner som ansvarshavere, hvor der er mulighed for dette, samt
på en øget inddragelse af civilsamfundet og lokalsamfund.
Strategisk interesseområde nr. 3: Forbedring af leveforhold. Redde liv, opbygning af
modstandsdygtighed og bedre levevilkår
Danmark ønsker at redde liv og skabe bedre levevilkår for marginaliserede sydsudanesiske
mænd, kvinder og børn ved at gøre dem mindre sårbare og mere modstandsdygtige.
13
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
1575449_0016.png
Nødhjælp til de mest udsatte og marginaliserede.
Hovedparten af befolkningen lever med manglende
fødevaresikkerhed, som potentielt kan føre til, at de må sulte – i værste fald til hungersnød. Den
store migration af folk, som enten er fordrevet af konflikt eller mangel på fødevarer, udgør en
alvorlig trussel mod stabiliteten i Sydsudan og dets nabolande. Danmark vil fortsat redde liv via
livsvigtig humanitær nødhjælp samt gribe de muligheder, der måtte vise sig, for at fremme
synergi mellem humanitær nødhjælp og udviklingssamarbejde med fokus på at styrke lokale
kapaciteter og opbygning af modstandsdygtighed, som kan skabe bedre levevilkår. Danmark
ønsker at hjælpe med at fremme nationale og internationale indsatser, som kan forhindre yder-
ligere fordrivelse og migrationsstrømninger. På tværs af scenarierne vil Danmark fortsat
fokusere på flygtninge og internt fordrevne, alt fra livreddende bistand til varig og bæredygtig
reintegration, livsmuligheder og endelig en stemme i overgangsfredsprocessen. Hvis der er
mulighed for det, vil der være særlig opmærksomhed på modstandsdygtighed, beskyttelse,
uddannelse, rettigheder og reintegration i forhold til børn og unge, herunder frigivne
børnesoldater. Danmark vil fortsat yde fortalervirksomhed for humanitær adgang, neutralitet og
upartiskhed samt respekt for humanitære aktører fra alle sydsudanesiske parter i konflikten og
opfordre alle til at leve op til deres forpligtelser i den humanitære krise. Danmark vil skabe
dialog med Sydsudan, vigtige internationale organisationer og udviklingspartnere med henblik
på at skabe holdbare løsninger for tilbagevendte, internt fordrevne og flygtninge.
Levering af basale serviceydelser til alle.
I de fleste dele af landet er basale serviceydelser og infra-
struktur som stabil vandforsyning, klinikker, skoler eller adgang til veje ikkeeksisterende. Dan-
mark vil bruge tidligere gode erfaringer og opnåede resultater til at samarbejde med partnere,
som kan levere resultater inden for både humanitær bistand og udviklingsbistand, afhængigt af
scenariet, og dermed sikre, at der leveres basale serviceydelser og infrastruktur til lokal-
samfundene.
5. RISICI
Engagementet i Sydsudan involverer fortsat store sikkerhedsmæssige, politiske og økonomiske
risici. Uanset hvordan implementeringen af fredsaftalen går, vil den overordnede sikker-
hedsmæssige situation formentlig forblive omskiftelig og ekstremt skrøbelig med gentagne
tilbagefald til decideret væbnet konflikt og nye grusomheder i dele af landet. Den offentlige
institutionelle kapacitet er lille – visse steder ikke-eksisterende – korruption og straffrihed er
udbredt, og civilsamfundet er svagt. Et økonomisk sammenbrud er sandsynligt. En langsom
proces ud af skrøbeligheden og mod forbedringer vil formentlig være iterativ og kræve et
langsigtet perspektiv, en høj grad af fleksibilitet samt vilje til at håndtere tilbageslag.
Fleksibilitet samt konstant monitorering og analyse af de løbende aktiviteter vil spille en
afgørende rolle i ethvert dansk engagement. Der skal være særlig opmærksomhed på at sikre, at
de givne aktiviteter er konfliktfølsomme fra starten, og at principperne om ikke at forvolde
skade efterleves. De udarbejdede tentative scenarier, se ovenfor, har til formål at indgå i en
løbende monitorering af risici, herunder risikoen for massive krænkelser af menneskerettig-
hederne. DANIDA’s risikostyringsværktøj anvendes som grundlag for de tilbagevendende
risikovurderinger. Der vil ligeledes blive set på de risikofaktorer, som er nævnt i FN’s nye
rammeværk forfor forebyggelse af grusomheder. Der skal udvikles detaljerede foranstaltninger
14
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
1575449_0017.png
til imødegåelse af risici som en del af udviklingssamarbejdet, herunder midtvejsgennemgange,
der kan danne grundlag for den løbende tilpasning af indsatserne, se nedenfor.
6. PROGRAMVURDERINGER OG RESULTATER
For at sikre en systematisk tilgang til den løbende monitorering, evaluering og læring i
forbindelse med Danmarks engagement i Sydsudan, vil Danmarks ambassade i Addis Ababa
sammen med rådgivere i Sydsudan rapportere på udviklingen i Sydsudan, risici, foreløbige
resultater samt den danske politiks og indsatsernes fortsatte relevans. Sammen med rådgiverne i
Sydsudan vil ambassaden arbejde tæt sammen med betroede samarbejdspartnere og anvende
konsulenter og kortvarig teknisk bistand efter behov. Landeprogrammet 2016-2018 være
genstand for en formel midtvejsevaluering efter 1-1�½ år for at undersøge mulighederne for
eventuelle større tilpasninger af udviklingsengagementet. En revision er ligeledes planlagt ved
afslutningen af programmet i 2018 inden en eventuel ny programperiode. Dette er primært
aktuelt for ustabilt- til forbedringsscenariet, så hvis der sker en radikal forværring, vil
landeprogrammet skulle revideres øjeblikkeligt. Regelmæssige politiske konsultationer på
højniveau forventes at fortsætte med henblik på at fastholde sydsudanesiske politiske ledere på
deres løfter om fred og ansvarlighed. Der vil blive identificeret indikatorer for monitorering
inden for de aftalte indsatsområder, som er beskrevet ovenfor. Da Danmark udelukkende vil
arbejde gennem multilaterale kanaler og andre ligesindede organisationer eller
civilsamfundsorganisationer, anvendes indikatorer, der er udviklet af disse partnere. Potentielle
risici skal identificeres, og der skal udarbejdes strategier for nedsættelse af risici. Hvis disse ikke
allerede er udarbejdet, vil der blive ydet støtte til dette. Danmark vil afstemme sin
monitoreringsindsats til partnernes egne vurderings- og læringsprocesser, og ambassaden vil
fortsat samarbejde med partnere om at opnå aftaler om fælles administration og organisation af
samarbejdet. For så vidt angår de overordnede resultater, vil Danmarks engagement i Sydsudan
i ustabilt- til let forbedringsscenariet fokusere på resultater på mellemlangt sigt (landepolitikkens
treårige tidsramme), mens det samtidig tilstræbes at sikre en langsigtet effekt. Generelt vil
Danmarks engagement i Sydsudan i ustabilt- til forbedringsscenariet bidrage til:
1. At øge sikkerhed og fred i Sydsudan og Afrikas Horn/Østafrika
2. At styrke rettighedshavernes position og ansvarshaverne i at tage skridt mod at skabe
legitime, inklusive og ansvarlige institutioner
3. At øge beskyttelsen af civile og skabe ansvar for krænkelse af menneskerettighederne
samt styrke Sydsudans nationale implementering af dets ansvar for at beskytte
4. At reducere kønsbaseret vold og øge kvinders deltagelse
5. At fremme inklusiv regeringsførelse via kapacitetsopbygning i offentlige institutioner
med henblik på at styrke leveringen af basale serviceydelser og samfundsengagement i
beslutningsprocesser
6. At reducere antallet af mennesker, der lever med (ekstrem) manglende fødevare-
sikkerhed, styrke modstandsdygtighed og forbedre adgangen til basale serviceydelser for
udsatte befolkningsgrupper, herunder tilbagevendende og flygtninge
I forværringsscenariet vil fokus flyttes hen på primært kortsigtede, livreddende aktiviteter med
effekt på mellemlangt sigt inden for samme resultatområder. En tværgående arbejdsgruppe i
Udenrigsministeriet vil mindst hvert halve år gøre status over udviklingen, sikre koordination
og skabe synergi mellem instrumenter og indsatstyper.
15
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
1575449_0018.png
Anneks 1: Nøgletal for Sydsudan
Økonomiske nøgletal
Areal
Befolkning (2014 skøn)
Bruttonationalprodukt BNP (2013)
BNP (2011)
Årlig økonomisk BNP-vækst (2014)
Bruttonationalindkomst BNI pr. indbygger (2013)
Vækst i BNI pr. indbygger (2014)
Ease of doing business-indeks (2015)
Enhed
km2
Millioner
USD milliarder
USD milliarder
%
USD
%
Placering
644.329
11,30
11,80
18,8
-12
950
-19
187
Kilde *
WDR
WDR
WB
WB
WDR
WB
IMF
WB
UNDP
IMF
IMF
WDR
WB
IMF
Kilde
WDR
WDR
WDR
WDR
HDR
ICRC
UNDP
WDR
WDR
MDG
WDR
WDR
Kilde
OHCHR
OHCHR
Oliesektor, % af samlet BNP (2013 skøn)
%
60
Offentlig indtægt fra oliesektoren (2013-2014)
%
98
Offentlige udgifter (% af BNP) (2014)
%
44
Skatteindtægter (ekskl. lån, % af BNP) (2013)
%
3,7
Udviklingsbistand pr. indbygger (2012)
USD
146
Officiel udviklingsbistand netto (% af BNI) (2014)
%
19
Sociale nøgletal
Enhed
Befolkningstilvækst (årligt gennemsnit) (2014)
%
4,3
Forventet levealder (2014)
År
55
Spædbørnsdødelighed (2014)
Pr.
1000 99
levendefødte
Adgang til rent drikkevand (% med adgang) (2012)
%
57
the first til sundhedspleje (% uden adgang)
Adgang year) (year)**
%
48
Antal læger (2012)
I alt
120
Andel hiv-smittede blandt 15-49-årige (2013)
%
2,2
Voksne, der kan læse og skrive (2013)
%
27
Grundskoleuddannelse (% børn i skolepligtig alder, der %
41
går i skole) (2014)
Piger i grundskoleuddannelse (% piger i skolepligtig %
34
alder, der går i skole) (2011)
Sociale sektorer (% af offentlige udgifter)
%
Ikke
opgjort
Militære udgifter (% af BNP) (2014)
%
Ikke
opgjort
Menneskerettighedsnøgletal
Enhed
Ratificering af de væsentligste internationale Nr.
menneskerettighedsinstrumenter (12 i alt)
Overholdelse af de væsentligste internationale Nr.
menneskerettighedsinstrumenter
7
Ikke
opgjort
16
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
1575449_0019.png
Anneks 2: Oversigt over Danmarks udviklingssamarbejde med
Sydsudan 2011-2015
Danmark har i mange år været en aktiv partner inden for udvikling og humanitær bistand i
Sydsudan. Under den lange borgerkrig med Sudan har Danmark fokuseret sin indsats på at yde
nødhjælp til mennesker fordrevet af krigen, såvel som at levere humanitær bistand til
marginaliserede grupper i syd. Danmark har været en aktiv bidragyder til den fredsaftale
(the
Comprehensive Peace Agreement, CPA),
der blev indgået i 2005 og som endte den 21 år lange
borgerkrig imod det sudanesiske regime i Khartoum og stridende faktioner i syd, og sammen
med det øvrige internationale samfund har Danmark støttet Sydsudans uafhængighedserklæring
i 2011.
Det danske udviklingssamarbejde har fokuseret på sammenspillet mellem udvikling, fred og
stabilitet. Det danske udviklingssamarbejde med Sydsudan 2011-2015 beløb sig til 283 millioner
DKK. Danmarks udviklingsbistand blev kanaliseret gennem multilaterale partnere, såvel som
internationale NGO’er og har fokuseret på to centrale temaer: regeringsførelse og
befolkningens sikkerhed. Danmark har været blandt de ti største bilaterale donerer i Sydsudan.
Justering af udviklingssamarbejdet – kriserespons
Målet for det danske landeprogram i Sydsudan har været fastholdt, efter krisen brød ud i
Sydsudan i december 2013, men blev justeret som reaktion på den politiske og humanitære
krise. I samarbejde med vores internationale partnere har Danmark lagt vægt på fleksibilitet og
risikovillighed for at sikre, at den langsigtede udviklingsindsats blev bevaret sideløbende med
den ekstra indsats for at yde humanitær bistand. Der har været fokus på, at eksisterende
udviklingsgevinster ikke går tabt under krisesituationer, og lokal kapacitetsudvikling har været
bibeholdt for, at udviklingsarbejdet kunne fortsætte efter, at krisen var overstået.
Som reaktion på krisen har Danmark styrket sit fokus på befolkningens sikkerhed, adgang til
basale ydelser og fødevaresikkerhed og har stoppet projekter, hvis aktiviteter blev brugt til at
styrke snarere end at forebygge konflikt. Dette inkluderede etableringen af fysisk infrastruktur,
der ville kunne øge mobiliteten af væbnede styrker, såvel som direkte statsopbyggende støtte til
den centrale regering, der opfattedes som værende part i konflikten.
Ligeledes har det været nødvendigt at stoppe et planlagt sikkerhedssektorreformprogram,
implementeret gennem den britiske udviklingsorganisation, DFID, og som tog sigte på at
omstrukturere og professionalisere Sydsudans hær (Det Sudanesiske Folks Befrielses Hær,
SPLA). Programmet, der blev finansieret af Freds- og Stabilitetsfonden, blev annulleret, da et
samarbejde med de væbnede styrker efter krisens udbrud ikke længere var muligt.
De interne arbejdsgange i Udenrigsministeriet og de mekanismer for fleksibilitet, der var en
integreret del af landeprogrammet, har vist sig at være effektive og hurtige til at justere
aktiviteterne, således at de kunne imødegå den nye ustabile og omskiftelige situation efter
krisens udbrud i december 2013.
17
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
1575449_0020.png
Udviklingssamarbejdet - indsatsområde 1: Regeringsførelse
Danmark har arbejdet for at forbedre “regeringsførelse” i den udstrækning, det har været
muligt, gennem kapacitetsopbygning med fokus på ansvarlighed og gennemsigtighed i
offentlige myndigheder, lige og meningsfuld deltagelse af befolkningen i beslutningsprocesser
samt adgang til ydelser på lokalt plan. Gennem Verdensbankens program for levering af sociale
serviceydelser gennem lokale myndigheder har Danmark arbejdet for at styrke
rettighedshavernes deltagelse i demokratiske beslutningsprocesser, sikret deres lige adgang til
ydelser på lokalt plan og øget ansvarshaverne - de lokale myndigheders - kapacitet til god
regeringsførelse og levering af ydelserne. Et centralt mål har været at etablere et gennemsigtigt
og forudsigeligt system til overførsel af midler fra centraladministrationen til lokalt plan.
Et andet fokusområde har været beskyttelse af sårbare piger og kvinder og fremme af kvinders
rettigheder. Gennem UN WOMEN har Danmark arbejdet for at forbedre mulighederne for
kvinders deltagelse i samfundet, herunder ved (tidligere) at yde støtte til Ministeriet for Kvinder,
kvindenetværket i parlamentet og civilsamfundsorganisationer. Som reaktion på krisen blev der
afsat yderligere midler til at træne og uddanne kvinder til at deltage i fredsforhandlingerne og til
at etablere trænings- og sikkerhedsmæssige initiativer i lejrene for internt fordrevne i lyset af
konfliktniveauet.
Danmark har endvidere bidraget til kapacitetsopbygningen af en pigekostskole - Yei Boarding
School for Girls – med henblik på at skabe en standardmodel for andre nye kostskoler, der vil
kunne bidrage til at sikre lige adgang til uddannelse for piger og kvinder i Sydsudan.
Udviklingssamarbejdet – indsatsområde 2: Befolkningens sikkerhed
Formålet har været at øge sikkerheden gennem konfliktforebyggelse i marginaliserede
lokalsamfund, samt at forbedre regeringens evne til at sikre befolkningen et liv i sikkerhed og fri
for diskrimination. Danmark har været en vigtig bidragyder til den internationale NGO, PACT,
og har herigennem ydet støtte til lokalsamfundenes metoder til konfliktløsning, mægling og
fredsskabende initiativer. Programmet blev opretholdt efter udbruddet af krisen, fordi
voldsniveauet gjorde det bydende nødvendigt at sikre videreførelsen af mekanismer for
mægling og konfliktløsning i både konflikt- og ikke-konfliktområder.
Danmark har arbejdet for at forhindre vold mod kvinder og støttet initiativer til deres
selvstændiggørelse. Gennem støtte til den internationale NGO, IRC (International Rescue
Committee), har Danmark bidraget til behandling og forebyggelse af seksuel- og kønsbaseret
vold mod kvinder. IRC havde justeret programmet i lyset af krisen og fokuserede på psykisk og
socialt arbejde, samt undervisning i lokalsamfundene og lejre for internt fordrevne med henblik
på at modgå den eskalerende seksuelle vold rettet mod kvinder i konflikten.
Som reaktion på krisen, og det umiddelbare behov for at holde de stridende parter ansvarlige
for deres handlinger, har Danmark støttet en overvågningsmekanisme for våbenhvilen, der
håndteres af IGAD (Intergovernmental Authority on Development), (Monitoring and
Verification Mechanism, MVM).
Som en del af Danmarks bredt funderede engagement og støtte til FN’s fredsoperation i
Sydsudan, UNMISS, har Danmark sendt en strategisk planlægger til FN-hovedkvarteret i Juba
18
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
1575449_0021.png
med det formål at tilskynde til civil-militære relationer og samarbejde. Stillingen er finansieret af
Freds- og Stabiliseringsfonden.
FN har anslået, at op mod 4 millioner mennesker i Sydsudan lever på kanten af en humanitær
katastrofe. Lokale voldelige konflikter på både nationalt og lokalt plan har bidraget til den stadig
forværrede fødevareusikkerhed, som i en ond spiral bidrog til yderligere konflikt mellem
lokalsamfund om adgang til stadig færre knappe ressourcer. Det store antal internt fordrevne i
Sydsudan udøver ligeledes et enormt pres på den i forvejen alvorlige fødevaresituation i de
lokalsamfund, de søger husly i, og som oftest har nok at gøre med at dække egne behov.
Risikoen har været, at endnu flere vil blive drevet på flugt eller søge endnu længere væk over
nationale landegrænser i jagten på mad og sikkerhed. I lyset af denne vanskelige situation med
både sikkerhedsmæssige og udviklingsmæssige konsekvenser indledte Danmark i løbet af
foråret 2014 et samarbejde med FN’s Fødevare- og Landbrugsorganisation, FAO, der på få
måneder nåede ud til op mod 430.000 husholdninger og ca. 2,9 millioner mennesker. Støtten
har omfattet såsæd til korn og grøntsager, fiskegrej samt vaccination af mere end 2,5 mio. kvæg.
Støtten til FAO fra blandt andre Danmark gjorde organisationen i stand til at dæmme op for
sult ved at give husholdninger helt konkrete midler, der sikrede deres overlevelse uden, at det
betød farefuld flugt over landegrænser. Danmark har desuden ydet ekstra humanitær støtte, der
kunne kobles til FAO's indsats gennem danske NGO'ers og FN's øvrige programmer, bl.a.
gennem uddeling af kontante pengebeløb i områder, hvor lokale markeder fortsat fungerede.
Humanitær indsats:
Redde liv og øge modstandskraft i krisetid
Danmark har ydet betydelig humanitær bistand til Sydsudan siden uafhængigheden i 2011, og
Sydsudan er et af 12 udvalgte prioritets lande for dansk humanitær bistand til langvarige kriser.
I første omgang har fokus primært været på støtte til hjemvendte og flygtninge under
Nærområdeinitiativet. Herunder hører projekter, som leverer omfattende hjælp - fra
midlertidige boliger og grundlæggende behov til støtte med fokus på formel og uformel
uddannelse, landbrugsundervisning og beskæftigelsesfremmende initiativer. Som følge af
stigende uro og konflikt i både 2013 og 2014 har en stigende del af støtten også været udvidet
til at fokusere på nødhjælp til de internt fordrevne samt til sydsudanesiske flygtninge i
nabolandene.
Dansk støtte blev givet efter behovsbaserede kriterier og i overensstemmelse med FN-
prioriteter. De danske midler blev kanaliseret gennem de væsentligste FN-organisationer på
området (UNHCR, UNICEF, WFP og UNFPA), Internationalt Røde Kors (ICRC), og FN’s
Fælles Humanitære Landefond og gennem danske civilsamfundsorganisationer med
humanitære partnerskabsaftaler med Udenrigsministeriet. I 2014 har ADRA, Folkekirkens
Nødhjælp, Dansk Røde Kors, Dansk Flygtningehjælp, Læger uden Grænser, Red Barnet og
Dansk Beredskabsstyrelse alle modtaget bevillinger til indsatser rettet mod krisen i Sydsudan.
Danmarks samlede støtte til humanitær bistand til Sydsudan steg som reaktion på krisen fra
152,2 millioner DKK i 2013 til 236,6 millioner DKK. i 2014. I slutningen af marts 2015 var der
bevilget i alt 82,1 millioner kr. til indsatsen i år. Danmark var den 7. største humanitære donor
til Sydsudan i 2014, og den 4. største donor til den Fælles Humanitære Landefond (CHF).
19
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
1575449_0022.png
Anneks 3: Status over FN’s 2015-mål i Sydsudan (hvor data er
tilgængelige)
MDG
Indikator
Udgangs
-niveau
1990
Nuværend 2015-
e niveau
mål
% 46 %
Fremskri
dt
Ventes
ikke nået
1:
Udrydde
Andelen af befolkningen, der
ekstrem
lever under den nationale
fattigdom og
fattigdomsgrænse
sult
Andelen af under 5-årige, der er
moderat eller svært
undervægtige
Andelen af befolkningen, der
lever på mindre end
minimumsbehovet for
energiindtag
2:
Sikre
Netto-elevoptagelse
i
grundskoleudd
grundskolen (%)
annelse for alle
Andelen af elever, der fuldfører
grundskole
Ikke
50,6
tilgængelig (2014)
32,6
% 27,6
(2005)
(2010)
% 24 %
Ikke
4 millioner 11 %
tilgængelig lever under
alvorlig
fødevarema
ngel
15,8
% 42,9
(2005)
(2011)
Ikke
37,4 %
tilgængelig (2011)
100 %
%
Ventes
ikke nået
% 100 %
Ventes
ikke nået
Andelen af 15-24-årige, der kan Ikke
27 %
læse og skrive
tilgængelig (2011)
3:
Fremme
Andelen af piger i forhold til
ligestilling og
drenge i grundskolen (Gender
styrke kvinders
Parity Index)
rettigheder
Andelen af piger i forhold til
drenge på det sekundære
skoleniveau (Gender Parity
Index)*
58,6
% 59,30
(2008)
(2011)
40,1
% 40,8
(2008)
(2009)
%
Andelen af piger, der fuldfører Ikke
27 %
grundskole
tilgængelig (2011)
Andelen af 15-24-årige kvinder, 18
% 28
der kan læse og skrive*
(2006)
(2011)
Andelen af kvinder
parlamentsmedlemmer
blandt Ikke
26
tilgængelig (2014)
99
(2013)
% 100 %
% 33 %
72
Ventes
ikke nået
4:
Reducere
Antal børn, der dør, inden de er 251,4
børnedødelighe
5 år (pr. 1000 levendefødte)**
(2000)
20
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Materiale forud for mødet i Udenrigsudvalget den 7. december 2015
1575449_0023.png
d
Børnedødelighed inden 1 år 148,7
(pr. 1000 levendefødte)**
(1990)
64,7
(2014)
%
Reduce Ventes
re med ikke nået
3/4
%
%
% Bremse Ventes
og
ikke nået
reducer
e
% 50 %
Andel 1-årige børn vaccineret 17,6
% 62
mod mæslinger
(2006)
(2014)
5:
Reducere
dødelighed
blandt gravide
og
fødende
kvinder
Mødredødelighed (pr. 100.000 2054
fødsler)
(2006)
1989
(2013)
Andelen af fødsler bistået af 10,2
% 19,4
uddannet personale
(2006)
(2012)
Præventionsrate
3,6
% 4
(2006)
(2011)
6:
Bekæmpe
Udbredelsen af HIV blandt 0,10
% 2,2
HIV/AIDS,
befolkningen**
(1990)
(2014)
malaria
og
andre
sygdomme
Andelen af kvinder med 6
% 9,8
omfattende
viden
om (2006)
(2014)
HIV/AIDS
Dødsfald som følge af malaria Ikke
55
(pr. 100.000 indbyggere)
tilgængelig
Dødsfald som følge af Ikke
30
tuberkulose
(pr.
100.000 tilgængelig
indbyggere)
7: Sikre en
Andelen af samlet landområde
miljøvenlig og
dækket af skov
bæredygtig
Andelen af befolkningen med
udvikling
forbedret adgang til drikkevand
Ikke
32,4
tilgængelig (2012)
48,3
% 57
(2006)
(2013)
%
% 100 %
% 3/4 af
befolkn
ing
%
%
Ventes
ikke nået
Andelen af befolkningen med 6,4
% 9
adgang til forbedrede sanitære (2006)
(2013)
forhold
8:
Opbygge
Officiel
udviklingsbistand
globalt
(ODA) som % af BNP
udviklingspartn
Mobiltelefonbrugere pr. 100
erskab
indbyggere**
1,36
% 19
(2008)
(2014)
19
% 25,6
(2009)
(2014)
Kilde:
UNDP’s 2015-måls indikatorer / Millennium Development Goals Indicators, opdateret 2014
UNDP’s landerapport for Sydsudan 2013
Sydsudans 2015-målrapport fra 2013 / The South Sudan Millennium Development Goals
Status Report 2013
Verdensbanken
21