Udenrigsudvalget 2015-16
URU Alm.del Bilag 35
Offentligt
1567921_0001.png
NOTAT
13. november 2015
MINUSMA'S MANDAT, DIREKTIVER FOR MAGTANVENDELSE OG PROCEDUR ER
FOR FRIHEDSBERØVELSE
Forud for 1. behandling af B 26 om yderligere dansk militært bidrag til FN’s fredsbevarende
operation i Mali, MINUSMA, afholdte Forsvarsministeriet den 10. november 2015 en teknisk
gennemgang af relevante MINUSMA direktiver og procedurer for medlemmer af Forsvarsud-
valget og Udenrigsudvalget. Forsvarsministeriet kan i forlængelse heraf, og som anført i
svar på spørgsmål 40 fra Forsvarsudvalget, oplyse følgende om MINUSMA:
Opgaver
Det fremgår af FN’s Sikkerhedsrådsresolution 2227 af 29. juni 2015, at MINUSMA er be-
myndiget til at støtte til implementering af våbenhvilen samt understøtte fredsaftalen. Der
er bl.a. specifikt givet bemyndigelse til:
Beskyttelse af maliske myndigheder og civile fra overhængende trusler om fysiske over-
greb – herunder særligt i forhold til kvinder og børn.
Støtte de maliske myndigheder med af skabe sikkerhed for distributionen af nødhjælp.
Beskyttelse af FN’s personel og installationer – herunder muligheden for at færdes frit i
Mali.
Støtte de maliske myndigheder med at beskytte steder af kulturel og historisk værdi for
Mali.
Støtte de maliske myndigheder med at stabilisere befolkningscentre samt områder, hvor
der eksisterer en trussel mod civilbefolkningen – herunder tage aktive skridt for at forhin-
dre væbnede gruppers tilbagevenden til sådanne områder.
Støtte de maliske myndigheder med at fjerne og destruere miner, improviserede spræng-
ladninger samt våben og anden ammunition.
Støtte de maliske myndigheder med at skabe sikkerhed for stabiliseringsprojekter.
Støtte de maliske myndigheder med at retsforfølge personer, der har begået grove over-
trædelser af menneskerettighederne eller den humanitære folkeret.
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 35: Notat fra Forsvarsministeriet: MINUSMA'S mandat, direktiver for magtanvendelse og procedurer for frihedsberøvelse
Det danske specialoperationsstyrkebidrag skal inden for rammerne af FN’s operationsplan
og magtanvendelsesdirektiv gennemføre aktiviteter til implementering af MINUSMA’s man-
dat, herunder primært udføre mere krævende efterretningsindhentningsopgaver som ek-
sempelvis langtrækkende patruljeaktiviteter, overvågningsopgaver og områdeanalyser. Spe-
cialoperationsstyrkerne vil dog også, indenfor MINUSMA’s mandat, kunne få til opgave at
gennemføre andre aktiviteter, f.eks. med henblik på imødegåelse af direkte angreb eller
trusler.
Direktiver for magtanvendelse
Resolution 2227 er vedtaget af FN’s Sikkerhedsråd i henhold til FN-pagtens kapitel VII, og
Sikkerhedsrådet bemyndiger i den forbindelse MINUSMA til at anvende alle nødvendige mid-
ler for at udføre sit mandat – herunder de ovenfor nævnte opgaver.
FN har udstedt konkrete rammer for løsningen af missionens mandat, herunder direktiver
for magtanvendelse samt procedurer for frihedsberøvelse af personer.
Med FN’s direktiver for magtanvendelse i Mali (
Rules of Engagement (ROE) for the Military
Component of MINUSMA
) overholdes de samme regler, der gør sig gældende ved udarbej-
delsen af danske magtanvendelsesdirektiver. Konkret skal magtanvendelsen således udføres
i overensstemmelse med folkeretten, herunder den humanitære folkeret. Magtanvendelse i
rammen af MINUSMA skal endvidere være afpasset til, hvad der er nødvendigt for at nå
målet, og skal i alle tilfælde ske i overensstemmelse med principperne om militær nødven-
dighed og proportionalitet.
I forlængelse af at Sikkerhedsrådet har bemyndiget MINUSMA til at anvende alle nødvendi-
ge midler for at udføre sit mandat, inkluderer FN’s direktiver for magtanvendelse et robust
mandat til selvforsvar. Retten til selvforsvar indebærer bl.a., at det danske personel kan
anvende magt i forsvar af dem selv, deres enhed eller andet FN personel mod fjendtlige
handlinger eller umiddelbart forestående angreb.
De danske styrker vil blive uddannet i FN’s direktiver for magtanvendelse forud for udsen-
delse og løbende under udsendelsen, ligesom FN har udarbejdet et ”soldatens kort”. FN’s
direktiver vil blive indeholdt i de danske missionsspecifikke direktiver, der udarbejdes af For-
svaret som grundlag for udsendelsen af soldaterne.
Procedurer for frihedsberøvelse
FN har med ”
Standard Operating Procedure – MINUSMA Detention Procedures
” udstedt
nærmere retningslinjer for håndtering af frihedsberøvede i forbindelse med MINUSMA mis-
sionen.
FN’s retningslinjer indeholder specifikke krav til behandling af frihedsberøvede, herunder
overholdelse af internationale forpligtelser, som forbud mod tortur og anden umenneskelig
behandling, og krav om registrering. I MINUSMA er der fastlagte procedurer inden for orien-
tering om frihedsberøvelse, løsladelse eller overdragelse, ligesom der er etableret et fast
kontaktpunkt i MINUSMA for alle frihedsberøvelser.
Det kan i denne forbindelse oplyses, at Værnsfælles Forsvarskommando desuden vil udar-
bejde missionsspecifikke direktiver, der bl.a. vil fastsætte nærmere bestemmelser om rap-
portering til det danske Forsvar af kommandovejen i tilfælde af frihedsberøvelser.
SIDE 2/3
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 35: Notat fra Forsvarsministeriet: MINUSMA'S mandat, direktiver for magtanvendelse og procedurer for frihedsberøvelse
Beslutningen om hvorvidt en frihedsberøvet person vil blive løsladt eller overdraget til de
maliske myndigheder vil blive truffet efter en konkret vurdering af MINUSMA inden for
nærmere angivne tidsrammer.
MINUSMA har i 2013 indgået en aftale med Mali, der nærmere regulerer de konkrete for-
hold for FN-overdragelser af frihedsberøvede personer. Formålet med aftalen er at sikre, at
overdragne personer behandles i overensstemmelse med Malis internationale forpligtelser.
Aftalen sikrer bl.a. adgang for MINUSMA til at besøge personer, der er overdraget til de ma-
liske myndigheder, og at evt. idømt dødsdom ikke eksekveres.
Det kan i denne forbindelse oplyses, at MINUSMA har sin egen menneskerettighedsenhed
(Human Rights Division), som også repræsenterer FN’s Højkommissariat for Menneskeret-
tigheder (OHCHR) i Mali. MINUSMA og OHCHR har senest udgivet en fælles rapport om
menneskerettighedssituationen i Mali i marts 2015.
SIDE 3/3