Udenrigsudvalget 2015-16
URU Alm.del Bilag 317
Offentligt
1658743_0001.png
EvaluEring af
DaniDas støttE
til uDvikling af
værDikæDEr
EvalueringResume
Danida har siden 2002 ydet støtte
til udvikling af værdikæder gen-
nem de bilaterale programmer.
Værdikædeindsatserne spænder
over en bred vifte af forskellige
typer af aktiviteter i en lang række
lande. En ny evaluering konklude-
rer, at Danidas støtte til værdikæ-
der i de fleste tilfælde har haft en
betydelig effekt i forhold til øget
beskæftigelse og øgede indtægter
for målgruppen. Evalueringen
vurderer også, at Danidas fleksible
tilgang til værdikædeindsatser har
været relevant, men generelt har
indsatserne været præget af for
lidt markedsanalyse og for ensidig
fokus på primærproduktion.
Værdikædeindsatser anvender
ofte en kombination af rådgivning
og finansielle ydelser. Det har
været en effektiv måde for mindre
virksomheder og landbrugsprodu-
center at øge deres produktion og
indtjening over en periode på 2-3
år. Evalueringen finder imidlertid
ikke, at Danidas indsatser har lagt
grunden for en bredere baseret og
længerevarende vækst indenfor
de støttede værdikæder. I nogle
tilfælde har indsatsen været for
kortvarig og i andre tilfælde har
der ikke været nok fokus på de
strukturelle forbedringer, der
kunne skabe en mere langsigtet
effekt.
Resultater
Juni 2016
Evalueringsrapporten kan
downloades fra internettet via
evaluering.um.dk
En ny, uafhængig evaluering har gennem-
gået en række af Danmarks indsatser
indenfor værdikædeudvikling. Evalueringen
viser, at værdikædeindsatserne har ført til
øgede indtægter og beskæftigelse i flere
lande. Programmerne i uganda, serbien
og albanien havde en betydelig effekt på
beskæftigelse, indtægter og produkti-
onsniveauer efter 2-3 års Danida-støtte.
Monitoreringsdata fra værdikædeprogram-
met i kenya tyder også på en væsentlig
beskæftigelseseffekt. i ukraine øgedes
indkomst og produktion i mindre omfang,
mens beskæftigelseseffekten var beske-
den, primært på grund af mekanisering.
Data fra programmerne i ghana og Burkina
faso viste ingen betydelige effekter på
indkomst og beskæftigelse.
i de tilfælde hvor der var en beskæftigel-
seseffekt, kom denne stærkere til udtryk i
produktionsleddet end i forarbejdningsled-
det. Det hænger sammen med, at de fleste af
Danidas programmer primært fokuserede
på landbrugsproduktion. Den øgede
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 317: Dansk resumé af evaluering af Danidas støtte til udvikling af værdikæder
1658743_0002.png
beskæftigelse kommer hovedsageligt fra
ufaglært arbejdskraft, især kvinder. Denne
umiddelbare beskæftigelseseffekt kan dog
aftage i takt med den strukturelle udvikling
i landbruget, der medfører en højere grad
af mekanisering.
Evalueringen har vurderet Danidas
tilgang til værdikædeindsatser i forhold
til international praksis og finder, at
indsatserne i naboskabsprogrammet
(serbien, albanien og ukraine) generelt
repræsenterer den mest helstøbte
værdikædetilgang. Også programmerne
i nogle af de afrikanske lande (kenya og
uganda) vurderes som relativt veludviklede
indenfor nogle af de støttede værdikæder,
mens f.eks. programmet i Burkina faso har
færrest karakteristika, der falder sammen
med en traditionel værdikædetilgang. Det
fremhæves, at de evaluerede indsatser
er gennemført indenfor meget forskellige
typer af produkter, som repræsenterer
forskellig grad af ’modenhed’ i forhold til
en værdikædeindsats (f.eks. hvilken grad
af organisering der er mellem producenter,
opkøbere, forarbejdning, osv.).
i nogle programmer har værdikædeind-
satserne været gennemført af regerings-
institutioner i de pågældende lande,
mens det i de fleste tilfælde har været
privatsektor-organisationer eller fondsad-
ministratorer, der har været ansvarlige for
implementeringen. Evalueringen finder,
at hvor nationale regeringer har spillet en
rolle i implementeringen af værdikædeind-
satser, har det ofte medført problemer med
effektiviteten og bæredygtigheden.
Evalueringen analyserede programmernes
resultater i forhold til fem forskellige
dimensioner: naturgrundlaget, den menne-
skelige kapital (viden og færdigheder), den
sociale kapital (organisering og relationer),
fysisk kapital (udstyr og ejendom) samt
finansiel kapital. Evalueringen viser, at
værdikædeindsatserne i stort omfang har
bidraget til forbedringer indenfor de fem
dimensioner for målgruppen, som i de
fleste tilfælde var mindre landbrugsprodu-
center og mindre virksomheder. Der er dog
stadig i de fleste lande vigtige udestående
problemer der skal tackles, før fremgangen
er robust nok til også at sikre vedvarende
forbedringer.
naturgrundlaget: værdikædeindsatserne
har i nogle tilfælde bidraget til mere
miljøvenlige produktionsmetoder (f.eks.
mindre brug af sprøjtemidler), men pro-
grammerne har ikke i større udstrækning
adresseret risikoen for større jorderosion
eller vandmangel.
Menneskelig kapital: værdikædeind-
satserne har bidraget til at styrke den
menneskelige kapital; først og fremmest
gennem forbedrede færdigheder indenfor
landbrugsproduktion, men også føde-
varesikkerheden er forbedret for fattige
småproducenter.
social kapital: værdikædeindsatserne har
ofte sigtet mod at fremme mere robuste
forbindelser og aftaler mellem de enkelte
led i værdikæderne og mellem producen-
terne. Evalueringen finder dog, at det kun
i begrænset omfang er lykkedes at skabe
denne varige styrkelse af samarbejdet
indenfor værdikæderne og på tværs af
værdikædeaktørerne.
fysisk kapital: værdikædeindsatserne
har bidraget til at styrke infrastruktur og
dermed kapaciteten indenfor de støttede
værdikæder (udstyr, maskiner, lagerplads,
kølefaciliteter, osv.) i det sydlige serbien
blev det vurderet, at produktions- og
forarbejdningskapaciteten for frugt og bær
var øget med mellem 20% og 30% som
direkte følge af Danidas støtte. På trods
af denne indsats, er mangel på lager- og
forarbejdningskapacitet fortsat en vigtig
hindring for videre udvikling af værdikæ-
derne i de fleste af landene.
finansiel kapital: værdikædeindsatserne
har bidraget til at forbedre den finansielle
kapital for de berørte husstande og mindre
virksomheder på kort sigt, navnlig ved
Danidas støtte til værdikæder sigter mod at fremme forbindelsen mellem mindre
landbrugsproducenter og andre værdikædeaktører indenfor f.eks. forarbejdning,
eksport og detailhandel, som samlet resulterer i produktion og afsætning af et
produkt.
Danida har støttet værdikædeudvikling med et samlet beløb bevilget over de
bilaterale programmer på ca. 1,3 mia. kr. i perioden fra 2002 til 2012. Porteføljen
omfatter en bred gruppe af indsatser med en varierende grad af værdikædetilgang.
Evalueringen omfatter Danidas støtte til udvikling af værdikæder under 11
bilaterale programmer fra 2002 til 2012 (serbien, ukraine, albanien, Burkina
faso, ghana, kenya, uganda, tanzania, Zimbabwe, Mozambique og det regionale
miljøprogram i Mellemamerika). Evalueringen blev udført af et hold uafhængige
konsulenter fra det danske firma Orbicon og det hollandske Wageningen ur i
perioden fra januar 2015 til februar 2016. Evalueringsholdet foretog kvalitative og
kvantitative feltstudier i Burkina faso, uganda og serbien samt korte feltbesøg til
programmerne i kenya og ukraine.
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 317: Dansk resumé af evaluering af Danidas støtte til udvikling af værdikæder
1658743_0003.png
hjælp af lån og tilskud samt forbedrede
salgsindtægter. fundamentet er dog
i de fleste tilfælde endnu ikke lagt for
indkomstforbedringer på længere sigt.
Konklusioner
Evalueringen drager følgende tre over-
ordnede konklusioner:
Danida har anvendt en række forskel-
lige tilgange til at støtte udviklingen
af værdikæder på tværs af landene.
situationen i landene og de støttede
værdikæder varierer betydeligt, så den
fleksible tilgang til værdikædeudvikling har
været relevant og brugbar. Dog er der kun
i begrænset omfang blevet gjort brug af
egentlige værdikædeanalyser. særligt har
nogle Danida-støttede indsatser været for
ensidigt fokuserede på at øge landbrugs-
produktionen, selv i lande hvor en tilgang
mere orienteret mod markedet ville have
været relevant. Danidas nyere værdikæde-
indsatser tager dog i videre udstrækning
disse perspektiver i betragtning.
På baggrund af de etablerede indikatorer
for målgrupperne (landbrugsproducenter
og mindre virksomheder) vurderes effekten
af Danida-støttede værdikædeindsatser
generelt som høj. skræddersyede tilbud,
bestående af rådgivning kombineret med
adgang til finansielle ydelser, har vist sig at
være en effektiv måde at støtte producen-
ter og mindre virksomheder på. Det har ført
til betydeligt øgede produktionsniveauer,
øgede indtægter og mere beskæftigelse
over en 2-3 årig periode. Dette er sket på
trods af at værdikædeindsatserne kun i
begrænset omfang har fokuseret på en
strategisk, markedsorienteret udvikling.
Det tyder på, der har været forudsætninger
for nogle hurtige gevinster for producen-
terne i form af umiddelbar efterspørgsel
hos opkøbere.
generelt finder evalueringen dog ikke, at
værdikædeprogrammerne har tilvejebragt
et godt grundlag for en bredere og mere
bæredygtig vækst på længere sigt, ligesom
sektorrelaterede problemer i forhold til de
støttede værdikæder ikke er blevet løst,
f.eks. i relation til finansiering, uddannelse
og infrastruktur. i nogle tilfælde har
varigheden af værdikædeindsatserne været
for kort til, at man kunne forvente blivende
forbedringer, mens værdikædeindsatserne
i andre tilfælde har været for fokuserede på
kortsigtede produktionsstigninger uden en
klar strategisk tilgang til at gøre noget ved
strukturelle problemer i værdikæden eller
på sektorniveau.
Endelig anbefales det, at Danida i lande,
som er ved at overgå fra at være modtagere
af udviklingsbistand til handelspartnere for
Danmark, sigter mod etablering af partner-
skaber i relation til værdikædeindsatser.
Partnerskaber (f.eks. med partnere fra den
private sektor) kan fremme investeringer
indenfor områder, der anses for at være
flaskehalse for udvikling af en værdikæde.
Evalueringen kommer med en række mere
detaljerede anbefalinger bl.a. vedrørende
design af fremtidige værdikædeindsatser,
bedre resultatmåling og samarbejdet med
lokale myndigheder. Evalueringen inde-
holder desuden en række anbefalinger til,
hvordan aspekter vedrørende grøn vækst
og den menneskerettighedsbaserede
tilgang, herunder kvinders ligestilling,
bedre kan integreres i fremtidige værdi-
kædeindsatser.
Anbefalinger
Evalueringen indeholder fire overordnede
anbefalinger:
for det første anbefaler evalueringen,
at Danida fortsat betragter værdikæde-
tilgangen som en mulighed for at støtte
privatsektor-drevet og grøn vækst i
partnerlandene. Det er dog vigtigt, at der
indgår en vurdering af, hvor velegnet den
pågældende sektor eller værdikæde er til
en ’fuld’ værdikædetilgang, eller om andre
elementer skal indgå i støtten i kombina-
tion med en værdikædetilgang.
for det andet anbefales det, når en
værdikædetilgang er vurderet som
velegnet, at der indgår en mere strategisk
og sammenhængende planlægning af
indsatsen, som involverer anvendelsen
af egentlig værdikædeanalyse for at
identificere de vigtigste markedsbaserede
udfordringer i værdikæden.
for det tredje anbefaler evalueringen,
at Danidas valg af nationale partnere i
værdikædeprogrammerne bliver baseret
på en mere omfattende og strategisk
vurdering af de mulige partneres kapacitet
og incitamenter til at gennemføre sådanne
indsatser. En sådan vurdering bør også
omfatte relationerne mellem den offentlige
og den private sektor, ligesom de konkrete
forhold på nationalt, regionalt og lokalt
niveau i landet bør komme i betragtning.
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 317: Dansk resumé af evaluering af Danidas støtte til udvikling af værdikæder
1658743_0004.png
Evalueringsrapporten er udgivet af:
udenrigsministeriet
Evalueringskontoret
asiatisk Plads 2
1448 københavn k
Danmark
foto: Jørgen schytte/Danida
Den fulde evalueringsrapport kan
downloades fra internettet via
http://danida-publikationer.dk
eller evaluering.um.dk
for yderligere oplysninger,
kontakt venligst tlf. +45 33 92 10 83
eller [email protected]
Abi-fonden i Uganda
abi-fonden (“the agricultural Business
initiative”) arbejder for at skabe vækst
og beskæftigelse gennem en øget
konkurrenceevne for landbrugssektoren
i uganda. fonden er etableret i samar-
bejde mellem Danmark og den ugandi-
ske regering og er nu med-finansieret
af en række donorer, bl.a. usa, sverige,
Belgien og Eu. abi-fonden tilbyder en
kombination af finansielle ydelser og
rådgivning under en værdikædetilgang
indenfor kaffe, majs, oliefrø, bønner
samt frugt og grønt til eksport.
Ca. 214.000 producenter og 259
forarbejdningsvirksomheder har fra 2010
til 2013 modtaget støtte fra program-
met, og det vurderes, at ca. halvdelen
af producenterne derigennem har
forbedret deres produktion. Desuden har
abi-fonden fremmet kvalitet og pro-
duktstandarder og styrket afsætningen.
Programmet har således generelt opnået
sine umiddelbare målsætninger, men
evalueringen sætter spørgsmålstegn ved
den langsigtede effekt af indsatsen. Det
skyldes bl.a. at programmets tilgang har
været meget efterspørgselsdrevet, hvil-
ket i dets første fase medførte en fokus
på produktionsorienterede aktiviteter
frem for en mere strategisk tilgang til
markedsudvikling. Det anerkendes, at
abi-fondens senere strategi adresserer
disse udfordringer.
Støtte til frugt og bær i Serbien
Den danske støtte i det sydlige serbien
blev etableret i 2010 med det formål
at fremme en bæredygtig, økonomisk
vækst og jobskabelse gennem bedre
konkurrenceevne og eksport af frugt og
bær. Programmet har særligt arbejdet
med forbedringer af produktiviteten
og med kvaliteten af frugt og bær
gennem en kombination af rådgivning til
producenter og tilskud til investeringer.
Evalueringen viser, at programmet har
haft en betydelig effekt for de fleste
af produkterne. fra 2012 til 2015 er
produktionen f.eks. steget med 13 pct.
for kirsebær, 8 pct. for blommer og hele
47 pct. for hindbær for de producenter
der har modtaget støtte, mens andre
producenter i området kun har oplevet
mindre produktionsændringer. Evaluerin-
gen viser endvidere, at indkomsten fra
frugt og bær steg betydeligt i perioden
for de berørte producenter, og at denne
indtægtskilde var langt den væsentligste
for disse familier. Desuden blev arbejds-
styrken forøget betydeligt i perioden.
Programmet har således overgået sine
målsætninger for perioden.
i forhold til at sikre længerevarende effek-
ter af programmet og en udbredelse til
andre producenter påpeger evalueringen
udfordringer – bl.a. i form af manglende
landbrugsrådgivning og manglende
organisering af producenterne.
Udenrigsministeriets kommentarer
udenrigsministeriet hilser evalueringen
velkommen, idet den bidrager med
konklusioner og anbefalinger, der vil være
relevante for tilrettelæggelsen af fremtidige
værdikædeindsatser. værdikædeudvikling
er komplekst og vanskeligt at evaluere
over en samlet programportefølje. De
evaluerede programmer og lande er meget
forskellige, hvilket gør det vanskeligt at
uddrage generelle erfaringer.
udenrigsministeriet er enigt i, at
værdikædeanalysen, der ligger til grund
for programmerne, i nogen udstrækning
har været af svingende kvalitet, men
hilser det samtidigt velkomment, at en
fleksibel tilgang er vurderet som relevant
og nyttig. udenrigsministeriet er også enigt
i, at – især de tidligste programmer – var
for fokuserede på at øge landbrugspro-
duktionen, og noterer sig, at evalueringen
anerkender den stadigt øgede fokus på
markedsorientering i programmerne over
tid. udenrigsministeriet vil fortsat styrke
dette aspekt i værdikædeindsatserne.
udenrigsministeriet noterer sig evaluerin-
gens konklusion om, at værdikædeindsat-
serne generelt har haft en høj effekt og at
teknisk kapacitetsopbygning i kombination
med adgang til finansielle ydelser tilsyne-
ladende har været et effektivt middel til
at øge produktion, indtægter og beskæf-
tigelse. Evalueringen indikerer, at der i
forbindelse med programmerne har været
en utilstrækkelig mobilisering af finansielle
ydelser – særligt lån til anlægsinveste-
ringer. Her skal det dog understreges, at
udenrigsministeriet i så stor udstrækning
som muligt ønsker at inddrage den finan-
sielle sektors institutioner (banker mv.) for
at fremme adgang til finansiering for den
private sektor, hvilket ifølge international
praksis anses for at være mere bæredygtigt,
selvom det er vanskeligere på kort sigt.