Udenrigsudvalget 2015-16
URU Alm.del Bilag 287
Offentligt
1653588_0001.png
EVALUERING AF
KAPACITETSOPBYGNING
I DANSK UDVIKLINGS-
BISTAND
E
valuEring
r
Esumé
Støtte til kapacitetsudvikling er
en hjørnesten i dansk udviklings­
bistand. Evalueringen ser på
Danmarks støtte til kapacitets­
udvikling som en integreret del af
sektorstøtten til prioritetslandene,
hvor fokus er på udviklingen af
kapaciteten i den offentlige sektor
til at levere eller understøtte
levering af flere og bedre service­
ydelser.
Evalueringen konkluderer,
at danskstøttede kapacitets­
udviklingsprocesser i de fleste
tilfælde har styrket kapaciteten
til at levere de planlagte ydelser.
Evalueringen finder, at Udenrigs­
ministeriet/Danida har gode og
omfattende retningslinjer vedrøren­
de kapacitetsudvikling, men peger
samtidig på at bedre resultater
kunne være nået, hvis de var
blevet fulgt i forbindelse med
planlægning og gennemførelse
af aktiviteterne. Især anfører
evalueringen mangel på systema­
tisk tilgang til planlægning og
gennemførelse af kapacitets­
udviklingen, herunder resultat­
måling og fremskridtsrapportering.
Evalueringen er gennemført
af det danske konsulentfirma
Nordic Consulting Group.
Baggrund
2015.06
Evalueringen af den danske støtte til
kapacitetsudvikling (CD) er en del af en
fælles skandinavisk evaluering af støtte til
kapacitetsudvikling
som omfatter de tre
skandinaviske udviklingsorganisationer:
Sida, Norad og Danida. Kapacitetsudvikling
har været et vigtigt område i de fleste
donorers udviklingsbistand over de sene-
ste årtier. Formålet har været at hjælpe
organisationer i udviklingslandene til at
erhverve sig tilstrækkelig kapacitet til
at kunne udføre deres funktioner efter at
donorerne har trukket deres støtte tilbage.
Støtte til kapacitetsudvikling er dermed et
centralt element i sikring af bæredygtighed
af resultater af bistand. Evalueringen har
både til formål at sikre erfaringsopsamling
for at styrke læringen og fremlægge opnå-
ede resultater.
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Resumé af evaluering af kapacitetsopbygning i dansk udviklingsbistand, fra udenrigsministeren
1653588_0002.png
BOKS 1: EVALUERINGSMETODE
Evalueringen tager afsæt i 21 danskstøttede aktiviteter, i hvilke kapacitetsudvikling var et udtrykkeligt
formål. Aktiviteter er iværksat og gennemført i perioden 2006-2015 (ét program vil blive afsluttet i 2018)
i syv lande omfattende følgende sektorer: offentlige myndigheder og frivillige organisationer, undervisning,
sundhed, landbrug, privat erhvervsliv, energi, transport, vandforsyning, miljø og klima. Feltbesøg blev
gennemført i Nepal, Uganda og Tanzania. De danskstøttede aktiviteter er gennemført som led i fælles
programmer med andre donorer (bilaterale og multilaterale organisationer). Aktiviteterne har involveret
alle administrative niveauer (nationalt, regionalt og lokalt) og linje- og sektorministerier, lokale myndig-
heder, frivillige organisationer og den private sektor. Nationale fattigdomsbekæmpelsesstrategier og
lovgivning på sektorområdet, diverse politikker og planer har styret gennemførelsen af den danske støtte.
Resultater af evalueringen
Hvad virkede i arbejdet med at opnå
resultater inden for kapacitetsudvikling?
Danidas overholdelse af sine egne ret-
ningslinjer for gennemførelse af sektor-
programmer, bl.a. den bredt anlagte
sektortilgang, fokus på ejerskab og
partnerledet og -styret implementering,
har bidraget til at skabe et befordrende
miljø for styrkelse af kapacitetsudvikling.
De fleste sektorprogrammer omfattet af
evalueringen har vist god fremdrift og har
opnået væsentlige resultater, som er
veldokumenteret i fremskridts- og andre
rapporter (se de to aktiviteter omtalt
i boks 2). Det mener evaluatorerne kun
kan være sket, såfremt der er opbygget
kapacitet hos de involverede institutioner.
Danida har vedvarende vist et engagement
og en villighed til at imødekomme partner-
landenes og deres organisationers erklæ-
rede prioriteter og strategier. Danmark
er anerkendt som en pålidelig partner, i høj
grad på grund af stor fleksibilitet og kapa-
citet til at kunne tilpasse sig forandringer
i kontekst og på grund af Danmarks lang-
sigtede engagement i prioritetslandene.
BOKS 2: OPMÆRKSOMHED PÅ KAPACITETSUDVIKLING
ER AFGØRENDE FOR AT OPNÅ RESULTATER
Det nepalesiske
Center for Fremme af Alternativ Energi
har formået at sikre levering
af alternative energiløsninger (sol, biomasse og vandkraft samt bedre komfurer)
til mere end 1 million husholdninger. Udbredelsen af de alternative energiløsninger
blev fremmet gennem udviklingskomiteer på både kommune- og landsbyniveau.
Dertil kommer NGO’er som har været med til at promovere og gennemføre tiltagene,
private firmaer som har stået for levering, installation og vedligeholdelse af udstyret
samt banker og andre finansielle institutioner der har ydet lån mv. og forsikret
udstyret. Der er ydet offentligt tilskud til installationer i landområder via en
energifond. Den danske støtte er givet via anden fase af Energisektorprogrammet
(2007-2012). Kapacitetsudviklingsaktiviteterne omfattede støtte til de nepalesiske
myndigheders udvikling af politikker og nationale planer for energiudvikling i land-
områder; optimering af forvaltningen i partnerorganisationer; videreuddannelse
af medarbejdere i partnerorganisationerne, energikooperativer og relevante dele
af den finansielle sektor; støtte til etablering af kreditinstrumenter og kampagner
i medier, og overfor lokale beslutningstagere og sundhedspersonale.
Tanzanias Kommission til bekæmpelse af HIV/AIDS
har iværksat et ikke-medicinsk
forebyggelses- og behandlingssystem, som har betydet at udbredelsen af HIV på
landsplan er faldet fra 7% i 2003/2004 til 5,3% i 2011/2012 i gruppen af 15-49
årige. Etableringen af en national fond har sikret at midler er fordelt til kommunerne
og frivillige organisationer, der er involveret i forebyggelsesarbejdet. Støtte til
Kommissionen er en del af den danske støtte til fjerde fase af Sundhedssektor-
programmet (2009-2014). Kapacitetsudviklingsaktiviteterne omfattede bl.a. støtte
til gennemførelse af den nationale strategi til bekæmpelse af HIV/AIDS; udvikling
af Kommissionen til at understøtte strategigennemførelsen gennem en ny organisa-
tionsstruktur og efteruddannelse af Kommissionens ansatte på centralt, regionalt
og lokalt niveau; støtte til frivillige organisationers gennemførelse af den nationale
strategi i lokalsamfund; produktion af oplysningsmateriale mv. inden for alle typer
af formidling med fokus på unge.
Erfaring:
Ved at fokusere på alle tre niveauer af rammeværket for kapacitetsudvik-
ling (det befordrende miljø, det organisatoriske niveau og det individuelle niveau),
øges mulighederne for at opnå et bedre slutresultat for sektoren som helhed.
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Resumé af evaluering af kapacitetsopbygning i dansk udviklingsbistand, fra udenrigsministeren
1653588_0003.png
Generelt har Danida-støttede programmer
haft få tekniske rådgivere tilknyttet og
donormidler allokeret til kapacitetsudvik-
ling har i det væsentligste været brugt
til træning, udstyr og systemudvikling.
En væsentlig del af det arbejde, som har
medført forbedring i organisationernes
evne til at levere udviklingsresultater, er
blevet udført af organisationernes egne
ansatte. Et vigtigt tiltag i nogle programmer
var involvering af den private sektor og
frivillige organisationer til at bistå den
offentlige sektor i levering af service-
ydelser, som dermed bidrog til en større
rækkevidde af serviceydelserne.
udvikling har kun fået begrænset opmærk-
somhed, selvom dette område formentlig
burde have været omdrejningspunkt for
forbedring af partnernes indsatser og med
henblik på at etablere bæredygtige organi-
sationer. Større vægt på risikoanalyse af
kapacitetsudviklingsspørgsmål kunne have
hjulpet med at fremhæve de indbyggede
udfordringer og dermed foreslået mulige
tiltag til at løse disse.
Medarbejderne i Danida, de tekniske rådgi-
vere og konsulenter har tilsyneladende
ikke har haft opmærksomheden rettet mod
den strategiske rolle kapacitetsudvikling
skal have, når det drejer sig om at opnå
udviklingsresultater. De tekniske rådgivere
ansat i partnerorganisationer udnyttede
ofte ikke deres fulde kapacitet og blev ikke
involveret tilstrækkeligt i at fremme
ændringer i den pågældende organisation.
Resultatet af evalueringen stemmer
overens med tilsvarende evalueringer af
Verdensbanken, Den asiatiske Udviklings-
bank, EU og DFID.
– Hvor det var relevant, at inddrage
den private sektor og de frivillige
organisationer via supplerende
og udbyggede tiltag i leveringen
af offentlige tjenesteydelser.
– Når efterspørgselssiden også blev
støttet f.eks. gennem støtte til
civilsamfundet med henblik på at
sikre gennemsigtighed og ansvarlig-
hed i den offentlige forvaltning.
• Danida anvender resultatbaseret
styring af udviklingsindsatser, men
der var ingen resultater knyttet til
de pågældende kapacitetsudviklings-
indsatser.
• Øget opmærksomhed på kapacitets-
og organisationsudvikling kunne have
betydet at modtagerorganisationernes
resultater og produktivitet kunne være
forbedret yderligere og dermed bidraget
til en mere effektiv udvikling.
• Mens de foreliggende retningslinjer
for kapacitetsudvikling og teknisk
bistand var af god kvalitet – og hensig-
ten med kapacitetsudvikling generelt
er vel beskrevet i Danidas dokumenter
– kan det konstateres at retningslinjerne
sjældent har været brugt fuldt ud i for-
bindelse med planlægning og gennem-
førelse af udviklingsaktiviteter.
• Ledelsen, både på hovedkontoret og på
ambassaderne, burde have involveret
sig mere i kapacitetsudviklingsaspektet
i både programforberedelsen og
-gennemførelsen.
Hvad virkede ikke så godt i arbejdet
med at opnå resultater inden for
kapacitetsudvikling?
Ofte er kapacitetsudvikling ikke en del af
det samlede resultatrammeværk. Resultat-
baseret styring af gennemførelsen af pro-
grammerne er udbredt, men der er oftest
ikke fastlagt specifikke mål for fremdrift
i kapacitetsudvikling. Evaluatorerne
er derfor nødsaget til at antage, at kapaci-
teten vokser i takt med at udviklingsresul-
taterne nås, men de understreger også,
at det ikke er muligt at vurdere om det rent
faktisk forholder sig sådan, ligesom det
heller ikke er muligt at fastslå med sikker-
hed, hvorvidt den pågældende institutions
kapacitetsforbedring har været direkte
eller indirekte påvirket af den danske støt-
te. I mangel af dokumentation af direkte
kapacitetsudviklingsresultater, betragtes
opnåelsen af generelle resultater som
indirekte bevis på, at der også er opnået
resultater på kapacitetsudviklingsområdet.
Selvom kapacitetsudvikling har været
beskrevet i programdokumenterne og
været omfattet af fremskridtsmåling og
reviews af bistanden, så har fokus på
kapacitetsudvikling i de fleste tilfælde
været utilstrækkelig. Hovedfokus inden
for kapacitetsudvikling har været på det
individuelle niveau og til en vis grad på
udvikling af politikker og strategier, som
skaber grundlag for andre aktørers levering
af serviceydelser. Den organisatoriske
Konklusioner
• Den måde som Danmark gennemfører
bistanden med vægt på ejerskab,
partnerledet styring og gennemførelse
understøtter lokalt ejede kapacitets-
udviklingsprocesser.
• Støtte til kapacitetsudvikling gav
de bedste resultater:
– Når der blev taget hensyn til interne
og eksterne kontekstuelle faktorer.
– Når der var stort ejerskab og
engagement fra den involverede
organisations side.
– Når alle tre niveauer – et befordrende
miljø, det organisatoriske niveau samt
det individuelle niveau – blev adres-
seret på samme tid, men med særlig
opmærksomhed på det organisatori-
ske niveau med henblik på at forbedre
organisationens samlede resultat.
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 287: Resumé af evaluering af kapacitetsopbygning i dansk udviklingsbistand, fra udenrigsministeren
1653588_0004.png
Evalueringsrapporten er udgivet af:
Udenrigsministeriet
Evalueringskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Danmark
Den fulde evalueringsrapport kan downloades
fra internettet via http://danida-publikationer.dk
eller evaluering.um.dk
For yderligere oplysninger, kontakt venligst
tlf. +45 33 92 10 83 eller [email protected]
Anbefalinger
1. Danida bør anerkende vigtigheden af
kapacitetsudvikling og dets mulighed
for at bidrage til bedre udviklingsresulta-
ter og bæredygtighed af indsatserne.
2. Danida bør overveje om Danida Fellow-
ship Centre (DFC) kunne blive et focal
point for kapacitetsudvikling. For at
dette skal fungere, bør DFC arbejde tæt
sammen med Udviklingsfaglig Tjeneste
i Danida.
3. Retningslinjerne vedrørende lande-
programmering bør – i forbindelse med
næste revision – sikre større fokus på
kapacitetsudvikling som en hjørnesten
i udviklingsarbejdet. Der skal gives til-
strækkelig vægt til kapacitetsudvikling
i planlægning og gennemførelse af
bistanden, hvor Danida bør inddrage
kapacitetsudvikling i sin forandrings-
teoretiske tilgang. Danida skal fortsat
støtte efterspørgselssiden med henblik
på at styrke offentlige institutioners
ansvarlighed.
4. Retningslinjer for henholdsvis kapaci-
tetsudvikling og tekniske rådgivere bør
opdateres med fokus på deres praktiske
anvendelighed i forbindelse med plan-
lægning og gennemførelse af program-
mer. Særlig opmærksomhed skal gives
til resultater og virkning af kapacitets-
udvikling i offentlige institutioner og
deres mulige samarbejde med den
private sektor og de frivillige organisa-
tioner.
5. Danida bør vurdere hvilke kompetencer
der er behov for blandt staben (inkl.
de tekniske rådgivere) både på hoved-
kontoret og på ambassaderne med
henblik på at styrke arbejdet med
kapacitetsudvikling.
6. Danida bør vurdere, hvilke basale
behov og kompetencer der er behov
for at opfylde i partnerorganisationerne
for at sikre at tekniske rådgivere og
programmedarbejdere kan gennemføre
en kapacitetsudviklingsproces og sikre
en opretholdelse og videreudvikling af
kapacitetsudviklingen over længere tid,
og hvad det vil kræve at udvikle sådanne
kompetencer.
7. Danida bør udvikle et letvægtsvurde-
ringsrammeværk for kapacitetsudvik-
ling, som vil kunne bruges i forbindelse
med forberedelsen og den løbende
overvågning af programmerne, således
at kapacitetsudvikling er ordentlig
integreret i design af programmerne
og løbende tilpasset til skiftende
omstændigheder.
U
denrigsministeriets
/d
anidas
kommentarer
Udenrigsministeriet/Danida hæfter sig
ved evalueringens hovedkonklusion om,
at Danida har bidraget til kapacitets-
udvikling i langt de fleste indsatser, der
er undersøgt. Det er glædeligt. Det samme
er konklusionen, om at de eksisterende
retningslinjer er gode og omfattende.
Samtidig noterer Ministeriet sig, at konsu-
lenterne er af den opfattelse, at havde
retningslinjerne været fulgt bedre, så
ville resultaterne også have været bedre.
Udenrigsministeriet/Danida er helt
enig i, at kapacitetsudvikling er en helt
afgørende og integreret del af enhver
udviklingsindsats, og derfor er Ministeriet
også enig i, at der fremover må gøres
en systematisk indsats for at styrke
kapacitetsudvikling i planlægningen og
gennemførelsen af bistanden. Evalueringen
er en god anledning til at gøre dette.
De relevante guidelines vil blive opdateret
– ikke bare for prioritetslande, men for alle
aktiviteter. Kapacitetsudvikling vil blive
inddraget som et væsentligt aspekt i udvik-
lingen af de forandringsteorier som ligger
bag hver eneste aktivitet der finansieres,
ligesom risikoanalyser vil adressere
kapacitetsudviklingsaspekter. Støtte til den
private sektor og civilsamfundet, således
at de kan efterspørge styrket kapacitet
af den offentlige sektor, vil fortsat være
et væsentligt område for dansk bistand.
Ministeriet har overvejet forslaget om
en forstærket rolle for Danida Fellowship
Centre i den fremtidige støtte til kapacitets-
udvikling, men finder at viden og kapacitet
til at sikre en så vigtig og integreret indsats
bør forankres i ministeriet.
Det anerkendes, at tilstedeværelsen af de
relevante kompetencer i både ministeriet
og på ambassaderne er en kritisk faktor
for ministeriets arbejde med at adressere
kapacitetsudvikling. Ministeriet vil i de
kommende strategiske og institutionelle
processer overveje, hvordan medarbejder-
nes kapacitet på dette område kan styrkes,
så gennemførelsen af støtte til kapacitets-
udvikling kan forbedres og bedre udvik-
lingsresultater opnås.