Udenrigsudvalget 2015-16
URU Alm.del Bilag 286
Offentligt
1649283_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[kun det talte ord gælder]
10. juni 2016
16/02972-2
Samråd 8. juni 2016 i Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget – spørgs-
mål AE stillet af Morten Bødskov (S)
[Indledning]
Tak for invitationen til dette samråd i dag om, hvordan rege-
ringens nedskæringsplan i Udenrigsministeriet ventes at på-
virke udviklingen af dansk turisme og målsætningen om at
tiltrække udenlandske investeringer til Danmark.
Jeg vil indlede med at supplere udenrigsministerens besva-
relse med kommentarer om, hvordan regeringen arbejder
med at sikre endnu bedre rammevilkår for at kunne tiltrække
udenlandske investeringer. Derefter vil jeg komme ind på ud-
viklingen i dansk turisme.
Ad spørgsmål AE:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan regeringens nedskæringsplan i
Udenrigsministeriet ventes at påvirke udviklingen af dansk turisme og
målsætningen om at tiltrække flere udenlandske investeringer til Dan-
mark, jf. omtalen af regeringens nedskæringsplan i Politiken den 3. marts
2016.
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Talepapirer fra åbent samråd i Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 8. juni 2016 om regeringens nedskæringsplan i Udenrigsministeriet
2/13
[Tiltrækning af udenlandske investeringer til Danmark]
Som det fremgår af regeringsgrundlaget er regeringen meget
fokuseret på at tiltrække flere udenlandske investeringer.
Udenlandske investeringer i Danmark er vigtige for vækst og
skabelse af arbejdspladser. Internationale virksomheder, som
investerer og skaber arbejdspladser i Danmark, kommer ofte
med ny teknologi, ny viden og nye produkter. Dette bidrager
til at øge produktivitet, vækst og konkurrence.
Det er derfor afgørende, at vi skaber gode rammevilkår og et
attraktivt investeringsklima for såvel danske som udenland-
ske virksomheder, og dermed gør det attraktivt at drive virk-
somhed i Danmark.
Og her gør vi det godt. I flere undersøgelser placerer vi os
helt i front, når det kommer til, hvor nemt det er at drive virk-
somhed. Men vi kan selvfølgelig blive endnu bedre.
[Indsats for at skabe bedre vilkår for virksomheder i Danmark]
Hvis vi skal gøre det attraktivt at investere i Danmark, skal
vores virksomheder være attraktive partnere. Danske virk-
somheder skal have bedre vilkår for at investere og skabe ar-
bejdspladser. Og hele Danmark skal have del i fremgangen.
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Talepapirer fra åbent samråd i Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 8. juni 2016 om regeringens nedskæringsplan i Udenrigsministeriet
3/13
Regeringen har fra første dag indført et skatte- og byrdestop,
der vil give virksomhederne tryghed for, at de ikke bliver på-
lagt nye økonomiske byrder. Regeringen har endvidere den
ambition, at de erhvervsøkonomiske byrder skal lettes med
over 3 mia. kr. inden 2020.
Vi har sat et arbejde i gang med at styrke fokus på at undgå
unødigt restriktive regler og overimplementering.
Og vi har fremlagt strategien
Vækst og udvikling i hele Dan-
mark,
som vil skabe bedre muligheder for udvikling i alle
dele af landet. Det skønnes at give et varigt løft i BNP på 2,5
mia. kr., hvis udspillet gennemføres én til én.
Derudover har regeringen sænket skatter og afgifter med 4
mia. kr. i 2016 i forbindelse med Finanslov 2016, herunder
en nedsættelse af NOx-afgiften.
Og helt aktuelt har vi fremlagt forslag om en afskaffelse af
PSO-afgiften, der vil give danske virksomheder besparelser
på op imod 3,5 mia. kr. ved fuld indfasning, og skære 20-25
procent af elprisen. Det er også noget, som vil styrke konkur-
rencekraften, også i forhold til at tiltrække udenlandske in-
vesteringer.
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Talepapirer fra åbent samråd i Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 8. juni 2016 om regeringens nedskæringsplan i Udenrigsministeriet
4/13
Endeligt har vi i regeringsgrundlaget annonceret, at vi vil
fremlægge et udspil for, hvordan erhvervsbeskatningen kan
gøre det mere attraktivt at investere i Danmark.
[Danmark i Vækst]
Vi annoncerede for nogle måneder siden, at det næste skridt
i regeringens erhvervs- og vækstpolitik er projektet
Danmark
i Vækst,
som skal bidrage til opfyldelse af regeringens kom-
mende vækstmålsætning frem mod 2025. Her er de centrale
sigtelinjer Industrialisering 4.0, Generation vækst og Ny glo-
bal økonomi.
Erhvervs- og vækstpolitikken skal have blik både for de kon-
krete udfordringer, som dansk erhvervsliv står over for nu,
og for de mere langsigtede globale udviklingstendenser, som
vi bliver nødt til at tage bestik af.
Derfor vil vi blandt andet udarbejde klare erhvervsstrategier,
så vi styrker danske virksomheder, der er internationalt kon-
kurrenceudsatte og skaber fundamentet for nye globale er-
hvervssucceser.
Og vi vil også have fokus på, at Danmark har det rigtige han-
delsmæssige fokus for at klare sig i den globale verdenshan-
del.
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Talepapirer fra åbent samråd i Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 8. juni 2016 om regeringens nedskæringsplan i Udenrigsministeriet
5/13
Et stærkt internationalt kendskab til danske erhvervsmæssige
styrkepositioner er en forudsætning for, at vi kan begå os i
den globale konkurrence om eksport og investeringer. Vi skal
derfor arbejde målrettet for at skabe international synlighed
om vores styrkepositioner, så vi kan øge afsætningen og til-
trække vigtige investeringer og kompetencer til Danmark.
Det glæder mig, at den danske eksport oplever en stabil frem-
gang og at der er udsigt til en pæn vækst i basisvareeksporten.
Men vi skal fortsat have fokus på dansk eksport.
Derfor har jeg inden for de seneste måneder deltaget i for-
skellige initiativer og besøg rundt om i verden. Jeg har to
gange besøgt Tyskland, der er vores vigtigste eksportmarked,
ikke mindst for SMV’erne - både i april i forbindelse med
Hannover industrimesse og i maj i forbindelse med IFAT
miljømessen i München. Og jeg kan også nævne, at jeg var i
Qatar i marts, hvor besøget bl.a. resulterede i et genbesøg fra
Qatars største investeringsbank.
Og så har jeg for kort tid siden været i Kina, hvor det store
fokus på blandt andet det Blå Danmark resulterede i, at China
Classification Society offentliggjorde, at de planlægger at
åbne kontor i København. Også turisme var et vigtigt element
i mit besøg.
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Talepapirer fra åbent samråd i Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 8. juni 2016 om regeringens nedskæringsplan i Udenrigsministeriet
6/13
Disse besøg er fremragende eksempler på, hvordan samspil-
let mellem Erhvervs- og Vækstministeriet og Udenrigsmini-
steriet og ministertilstedeværelse i udlandet og den efterføl-
gende opfølgning herhjemme kan bære frugt og være med til
at skabe nye muligheder.
Så alt i alt mener jeg, at regeringen gør meget og på mange
punkter også har søsat nye og gode initiativer, som skal gøre
det mere attraktivt at lokalisere sig i Danmark.
[Turismens betydning for Danmark]
Udvalget har også bedt mig forholde mig til, hvordan rege-
ringens nedskæringsplan forventes at påvirke udviklingen af
dansk turisme.
Danmark er en stor turismenation. I 2013 skabte turismen i
Danmark en omsætning på knap 92 mia. kr. og mere end
111.000 arbejdspladser fordelt i hele landet. Det viser med
stor tydelighed, at turismen virkelig betyder noget for det
danske samfund.
Efter en årrække med tilbagegang er der igen heldigvis vækst
i dansk turisme. De nyeste tal viser, at 2015 var et rekordår
for dansk turisme, hvor der blev registreret ca. 49 mio. turis-
meovernatninger i Danmark.
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Talepapirer fra åbent samråd i Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 8. juni 2016 om regeringens nedskæringsplan i Udenrigsministeriet
7/13
Og 2016 tegner indtil videre til at blive endnu et rekordår. En
opgørelse fra Danmarks Statistik fra 1. kvartal viser, at både
udenlandske og danske turismeovernatninger i årets første
måneder er gået betydeligt frem i forhold 2015.
Vi kan samtidig se, at der fortsat vil være et stort vækstpo-
tentiale frem mod 2025 i forhold til turisme, hvor der vurde-
res at være et potentiale for en vækst på op mod 15 mio. eks-
tra overnatninger.
[Vækstinitiativer på turismeområdet]
Hvis vækstpotentialet skal indfries er der fortsat behov for at
udvikle dansk turisme, således at Danmark kan få del i den
globale vækst i turismen. Regeringen har derfor allerede ta-
get en række initiativer, der kan styrke og ikke mindst ud-
vikle dansk turisme.
Lad mig nævne, at regeringen i efteråret sammen med de par-
tier, der stod bag de 10 forsøgsprojekter, gav tilladelse til at
der kunne udmøntes de konkrete tilladelser. Det er jo et ar-
bejde, som foregik under den tidligere regering, men som
den nuværende regering så har udmøntet. De tilladte projek-
ter er spredt over hele landet og omfatter bl.a. etableringen
af nye oplevelses- og feriecentre, nye aktivitets- og overnat-
ningsmuligheder samt styrkelse af eksisterende turismeat-
traktioner.
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Talepapirer fra åbent samråd i Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 8. juni 2016 om regeringens nedskæringsplan i Udenrigsministeriet
8/13
Regeringen har også taget initiativ til at nedsætte færgetak-
sterne for passagerbefordring til og fra visse af småøerne og
ø-kommuner. Det skal gøre det billigere for turister at besøge
en række danske øer, hvor færgerne er den primære trans-
portvej.
Det er også værd at nævne, at for at styrke adgangen til bred-
bånd, som spiller en stadig større rolle for turisterne, har re-
geringen taget initiativ til at oprette en statslig bredbånds-
pulje, som skal rettes mod sammenhængende områder af bo-
liger, virksomheder og/eller sommerhuse med dårlig dæk-
ning.
Regeringen har også taget initiativ til at gøre det billigere at
drive forlystelser i Danmark ved, at elforbruget til forlystel-
ser sidestilles med andre momsregistrerede virksomheder,
således de er omfattet af de samme regler om godtgørelse af
elafgift.
Derudover har regeringen, sammen med en lang række andre
partier, taget initiativ til at modernisere restaurationsloven,
således at unge fra 15 år må arbejde i fx familierestauranter
og cafeer. Ændringen forventes at lette arbejdstilrettelæggel-
sen i turismeerhvervet, der benytter mange unge mennesker
som arbejdskraft, særligt i højsæsonen.
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Talepapirer fra åbent samråd i Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 8. juni 2016 om regeringens nedskæringsplan i Udenrigsministeriet
9/13
Regeringen forhandler desuden også i de her dage om at mo-
dernisere rammerne for planloven. Regeringen ønsker blandt
andet at skabe bedre udviklingsmuligheder i alle dele af Dan-
mark både i forhold til strandbeskyttelseslinjen og kystnær-
hedszonen samt også give mulighed for udlæg af nye kyst-
nære sommerhusområder. Dette vil medvirke til at skabe
bedre rammer for udviklingen af kyst- og naturturismen.
Regeringen har desuden fulgt op på eksekveringen af initia-
tiverne i aftale om vækstplan for dansk turisme fra juni 2014,
herunder bedre organisering af den offentlige turismefrem-
meindsats, udarbejdelse af en kvalitetsvejledning for dansk
turisme samt en udvidelse af fleksboligordningen.
Jeg har nærmere redegjort for initiativerne, som er taget og
som fremgår i den turismepolitiske redegørelse, som blev
oversendt til Folketinget i slutningen af maj. Og derudover
vil jeg her inden sommer fremlægge en national turismestra-
tegi baseret på arbejdet i Det Nationale Turismeforum. Tu-
risme er bestemt et prioriteret område, og vi kan glæde os
over, at der bliver skabt rigtig mange arbejdspladser, ikke
mindst i nogle af de dele af Danmark, som ellers er under
særligt pres.
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Talepapirer fra åbent samråd i Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 8. juni 2016 om regeringens nedskæringsplan i Udenrigsministeriet
10/13
[Markedsføring af Danmark og de danske turismeprodukter]
I forhold til samrådsspørgsmålet, så vedrører det særligt den
internationale markedsføring af Danmark, som turistdestina-
tion, hvor der spilles på flere tangenter.
Private danske virksomheder gør et stort arbejde med at mar-
kedsføre deres tilbud og dermed tiltrække udenlandske turi-
ster til Danmark. Det gælder ikke mindst på vores nærmar-
keder
Dertil kommer den offentlige markedsføringsindsats, som
koordineres af VisitDenmark. VisitDenmark arbejder mål-
rettet med at øge kendskabet til Danmark som turistdestina-
tion internationalt fx via digitale og online markedsførings-
kampagner og ved at skabe god international presseomtale
gennem presseture og presseevents.
VisitDenmark samarbejder også tæt med Udenrigsministe-
riet bl.a. når der arrangeres markedsføringsevents på priori-
terede markeder
Under mit besøg i Kina gjorde jeg i samarbejde med Visit-
Denmark og ambassaden i Beijing også en indsats for at ud-
brede kendskabet til Danmark som turistdestination.
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Talepapirer fra åbent samråd i Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 8. juni 2016 om regeringens nedskæringsplan i Udenrigsministeriet
11/13
Og jeg ser frem til at være med til at markedsføre Danmark
ved OL i Rio, hvor VisitDenmark med støtte fra staten og en
lang række private fonde opstiller en pavillon på Ipanema
stranden, som det eneste land, hvor Danmark bliver mar-
kedsført over for besøgende og journalister fra alle dele af
verden.
[Fokus på de vigtigste turismemarkeder]
Hvis vi skal udnytte turismens vækstpotentiale og få mest ud
af de offentlige midler, skal vi lave en skarp prioritering og
fokusere vores markedsføringsindsats mod de markeder,
hvor der er det største potentiale.
Hvis vi ser på, hvor de udenlandske turister kommer fra, så
er det helt tydeligt, at det markante marked er Tyskland, som
i 2015 stod for 56 % af alle udenlandske overnatninger i Dan-
mark.
Blandt de 5 vigtigste turismemarkeder er også Norge, Sve-
rige, Holland og Storbritannien. Sammen med Tyskland ud-
gør de over 80 % af alle udenlandske overnatninger i Dan-
mark.
Hvis vi derudover også inkluderer USA, Frankrig, Italien,
Schweiz og Kina, så udgør top-10 landene tilsammen 86 %
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Talepapirer fra åbent samråd i Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 8. juni 2016 om regeringens nedskæringsplan i Udenrigsministeriet
12/13
af alle udenlandske overnatninger i Danmark. De er altså vo-
res primære markeder.
De fire ambassader, som lukkes i Nepal, Mozambique og
Zimbabwe og Bolivia ligger i områder i Asien, Afrika og
Sydamerika, hvor vi stort set ikke får turister fra. Derfor er
det min vurdering, at vores primære turismemarkeder ikke
bliver berørt af Udenrigsministeriets omprioriteringer.
Men det er selvfølgelig klart, at vi også skal have øje for de
turismemarkeder, som ikke er så store i dag, men hvor vi kan
se, at de har potentiale til at blive det. Derfor arbejder Visit-
Denmark med et prioriteringsværktøj, som vurderer, hvilke
markeder der har det største potentiale for dansk turisme med
udgangspunkt i en række objektive kriterier om bl.a. vel-
standsniveau, tilgængelighed med fly og antal udlandsrejser.
Jeg må konstatere, at der ikke er nogle af de lande, som be-
røres af ambassadelukninger, der er med på listen over de 44
vigtigste turismemarkeder for Danmark.
[Afrunding]
Afslutningsvis kan jeg konkludere, at der gøres en stor ind-
sats for at tiltrække udenlandske investeringer til Danmark.
En indsats, som regeringen fuldt kan stå på mål for.
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 286: Talepapirer fra åbent samråd i Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 8. juni 2016 om regeringens nedskæringsplan i Udenrigsministeriet
13/13
I forhold til dansk turisme er der ikke et sammenfald mellem
de lande og områder, hvor Udenrigsministeriet omprioriterer
Danmarks tilstedeværelse og de områder og lande, som har
det største vækstpotentiale for dansk turisme.
Så alt i alt, er det min vurdering, at Udenrigsministeriet om-
prioriteringer ikke vil have nogen reel betydning for udvik-
lingen af dansk turisme.