Udenrigsudvalget 2015-16
URU Alm.del Bilag 209
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, sagsnr: 2016-52
Den 21. april 2016
Rådsmøde (udenrigsanliggender - udvikling) den 12. maj 2016
SAMLENOTAT
1. Revision af Den Europæiske Konsensus om Udviklingspolitik og opfølgning på 2030-
dagsordenen ................................................................................................................................................. 2
2. Handel og udvikling – den private sektors rolle i implementeringen af 2030-dagsordenen for
bæredygtig udvikling ................................................................................................................................... 4
3. Migration og udvikling ........................................................................................................................... 7
4. Fælles programmering............................................................................................................................ 9
5. Det Humanitære Verdenstopmøde den 23.-24. maj 2016 .............................................................. 11
1
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 209: Samlenotat om dagsordenspunkterne på rådsmødet (udenrigsanliggender – udvikling) den 12. maj 2016
1625743_0002.png
1. Revision af Den Europæiske Konsensus om Udviklingspolitik og opfølgning på 2030-
dagsordenen
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Rådet (udenrigsanliggender – udvikling) ventes på mødet den 12. maj 2016 at have en indledende drøftelse af den
forestående revision af Den Europæiske Konsensus om Udviklingspolitik, herunder som bidrag til EU’s opfølg-
ning på 2030-dagsordenen.
2. Baggrund
EU’s udviklingspolitiske strategi, Den Europæiske Konsensus om Udviklingspolitik, er en fælles
erklæring fra 2006 mellem Kommissionen, Rådet og Europa-Parlamentet, der efter planen skal
revideres i en proces fra sommeren 2016. Dokumentet omfatter fælles udviklingspolitiske priori-
teter, mål, principper og forpligtelser til fælles efterlevelse af Kommissionen og EU-
medlemsstaterne. En ny Europæisk Konsensus forventes endvidere at erstatte Dagsorden for
Forandring fra 2011 (Agenda for Change), der havde til formål at øge effektiviteten af EU’s ud-
viklingspolitik.
Kommissionen forventes at kunne præsentere en ny Europæisk Konsensus for Udviklingspolitik
sammen med et mandat for forhandlingerne om Post-Cotonou i slutningen af 2016.
En ny Europæisk Konsensus vil være et væsentligt element i EU’s eksterne opfølgning på 2030-
dagsordenen, der blev vedtaget af verdens stats- og regeringschefer på FN-topmødet i september
2015 i New York. Det centrale omdrejningspunkt for dagsordenen er de 17 globale mål for bæ-
redygtig udvikling, i Danmark ofte benævnt verdensmålene.
3. Formål og indhold
Rådet (udenrigsanliggender – udvikling) ventes den 12. maj 2016 at have en første, indledende
drøftelse af forventningerne til en ny Europæisk Konsensus og dennes bidrag til EU’s samlede
opfølgning på 2030-dagsordenen.
Kommissionen forventes endvidere at orientere om den foreløbige plan for revisionsprocessen,
herunder offentlig høring og inddragelsen af civilsamfundet.
Kommissionen forventes at udsende et diskussionspapir som grundlag for drøftelsen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil blive hørt som led i revisionsprocessen.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
2
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 209: Samlenotat om dagsordenspunkterne på rådsmødet (udenrigsanliggender – udvikling) den 12. maj 2016
Drøftelsen forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser
for statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Denne sag har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred opbakning til en ny Europæisk Konsensus. På mødet forventes en indleden-
de drøftelse af ønskerne til en ny udviklingspolitik for EU.
Det forventes, at der vil være lande, der vil efterspørge formulering af en fælles europæisk strate-
gi for bæredygtig udvikling til opfølgning på 2030-dagsordenen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil arbejde for en ambitiøs ny Europæisk Konsensus. Regeringen vil i den forbindelse
arbejde for, at EU-medlemsstaterne efterlever målsætningen om at yde 0,7 pct. af BNI i udvik-
lingsbistand, herunder 0,2 pct. af BNI i udviklingsbistand til de mindst udviklede lande, som be-
skrevet i den Europæiske Konsensus fra 2006 og bekræftet i rådskonklusioner af 26. maj 2015
forud for højniveaukonferencen om udviklingsfinansiering i Addis Ababa, Etiopien, i juli 2015.
Fra dansk side vil man endvidere arbejde for en klar integration af 2030-dagsordenen i en ny Eu-
ropæisk Konsensus samt i andre relevante EU-strategier, herunder ikke mindst i den nye globale
strategi.
Det er endvidere vigtigt for regeringen, at effektivitetsmålsætningerne fra Dagsordenen for For-
andring styrkes i en ny Europæisk Konsensus, herunder især med henblik på en styrket sammen-
hæng mellem EU’s humanitære og udviklingspolitiske indsatser.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Revisionen af Den Europæiske Konsensus har ikke tidligere været forelagt Folketingets Euro-
paudvalg. Opfølgningen på 2030-dagsordenen har været forelagt for Folketingets Europaudvalg
den 23. oktober 2015 til orientering.
3
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 209: Samlenotat om dagsordenspunkterne på rådsmødet (udenrigsanliggender – udvikling) den 12. maj 2016
1625743_0004.png
2. Handel og udvikling – den private sektors rolle i implementeringen af 2030-
dagsordenen for bæredygtig udvikling
KOM-dokument forefindes ikke.
1. Resumé
Rådet (udenrigsanliggender – udvikling) ventes på mødet den 12. maj 2016 at have en drøftelse af den private
sektors rolle i implementeringen af 2030-dagsordenen, herunder globale værdikæder. Det nederlandske EU-
formandskab har fremlagt udkast til rådskonklusioner om bæredygtige globale værdikæder, som forventes at nyde
bred opbakning blandt medlemslandene. Kernen i forslaget er at sikre sammenhæng mellem EU’s handels- og
udviklingspolitik i relation til bæredygtig økonomisk vækst og 2030-dagsordenen. Forslaget kan fuldt ud støttes
fra dansk side.
2. Baggrund
Det nederlandske formandskab ønsker at sætte fokus på, hvordan EUs arbejde med handel,
vækst og bæredygtig udvikling matcher med det forstærkede fokus på den private sektors rolle i
forbindelse med de nye verdensmål for bæredygtig udvikling. I marts 2012 blev der under dansk
EU-formandskab vedtaget rådskonklusioner om EU's tilgang til handel, vækst og beskæftigelse
som opfølgning på Kommissionens meddelelse herom fra januar 2012. Kommissionen rapporte-
rede i marts 2016 omkring status for implementering af de politikker, der udgår af såvel Kom-
missionens meddelelse som rådskonklusionerne fra 2012.
Det nederlandske EU-formandskab har fremlagt udkast til rådskonklusioner om bæredygtige
globale værdikæder, som sigter på at bekræfte sammenhængen mellem EU’s handels- og udvik-
lingspolitik i relation til bæredygtig økonomisk vækst og 2030-dagsordenen (FN’s Sustainable
Development Goals). Rådskonklusionerne har afsæt i et styrket internationalt fokus på ansvarlig
virksomhedsdrift og bæredygtighed i erhvervslivet som et væsentligt element i at fremme bære-
dygtig vækst i udviklingslandene. Det er et centralt emne for det nederlandske EU-formandskab,
som har fået bred opbakning blandt EU’s medlemsstater, herunder Danmark.
3. Formål og indhold
Der forventes på rådsmødet (udenrigsanliggender – udvikling) den 12. maj en drøftelse af den
private sektors rolle i implementeringen af 2030-dagsordenen. Ligesom Rådet forventes at vedta-
ge rådskonklusioner om EU og bæredygtige globale værdikæder.
Rådets drøftelse forventes at fokusere på vigtigheden af at mobilisere den private sektor ifht.
2030-agendaen, og Addis Ababa Action Agenda. Fremme af rammebetingelser for privatsektor-
udvikling, politik-kohærens i EU, handelspolitiske tiltag samt fremme af bæredygtighed i virk-
somhedernes globale værdikæder ventes at være centrale temaer i drøftelsen.
Det hollandske formandskab ventes at lægge op til, at drøftelsen under rådsmødet skal tage ud-
gangspunkt i ovennævnte Kommissionsrapport omkring status for implementeringen af EU's
indsatser inden for handel, vækst og beskæftigelse. Ifølge rapporten er EU godt på vej til at leve
op til de definerede målsætninger på en række af områderne, der omhandler indsatser lige fra
forbedringer i markedsadgang til EU for de mindst udviklede lande over Aid for Trade til EU's
udviklingsvenlige forhandlingsindspil i WTO.
4
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 209: Samlenotat om dagsordenspunkterne på rådsmødet (udenrigsanliggender – udvikling) den 12. maj 2016
For så vidt angår rådskonklusionerne er formålet at bekræfte Rådets prioritering af den private
sektors betydning for bæredygtig økonomisk udvikling og dermed for 2030-dagsordenen. Kon-
klusionerne er opdelt i to afsnit:
1) en indledning (para.1-6) der beskriver sammenhængen mellem EU's’ handels- og udvik-
lingspolitik i arbejdet for at fremme 2030-dagsordenen
2) et afsnit om styrket fælles EU-indsats (para. 7-12) på følgende områder:
- handels- og udviklingspolitiske tiltag på landeniveau for at fremme de bedst mulige
rammebetingelser for privatsektorudvikling og for samhandel på lige vilkår (para 7);
- implementering af bæredygtighedskapitlerne i EU’s frihandelsaftaler (para. 8);
- politik-kohærens i EU, ikke mindst mellem EU’s handels- og udviklingspolitik. Der
henvises især til den forestående revision af EU’s Aid for Trade-strategi (para. 9);
- øget tilslutning til de vigtigste internationale retningslinjer for ansvarlig virksomheds-
drift, især FN’s retningslinjer for erhvervsliv og menneskerettigheder (UNGP) og
OECD’s retningslinjer for multinationale virksomheder (para.11);
- en ny CSR-handlingsplan (”Responsible Business Conduct”) fra Kommissionen i
2016, (para.12).
Sammenfattende medtager rådskonklusionerne de vigtigste byggesten i en EU-politik for bære-
dygtighed i globale værdikæder. De komplementerer konklusionerne fra rådsmødet (udenrigsan-
liggender – handel) den 27. november 2015, der bl.a. var udformet som et svar på Kommissio-
nens Trade for All-strategi fra oktober 2015.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred tilslutning til forslaget fra medlemslandene.
10. Regeringens generelle holdning
I dansk optik er det væsentligt, at der sker denne opfølgning på såvel Meddelelsen som rådskon-
klusionerne om handel, vækst og beskæftigelse. Regeringen hilser således Kommissionens rap-
port velkommen, idet den giver et godt og overskueligt overblik over status for implementering
af de politikker, der udgår af meddelelse og konklusioner. Det er vigtigt, at niveauet for opfølg-
ning bibeholdes, og at der på de områder, hvor vi endnu ikke er i mål, fortsat prioriteres.
5
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 209: Samlenotat om dagsordenspunkterne på rådsmødet (udenrigsanliggender – udvikling) den 12. maj 2016
Regeringen kan støtte rådskonklusionerne. Regeringen finder, at en systematisk EU-indsats for at
fremme bæredygtighed i den private sektor, herunder i globale værdikæder er af central betyd-
ning for EU’s og medlemslandenes bidrag til implementeringen af 2030-dagsordenen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
6
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 209: Samlenotat om dagsordenspunkterne på rådsmødet (udenrigsanliggender – udvikling) den 12. maj 2016
1625743_0007.png
3. Migration og udvikling
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
På rådsmødet (udenrigsanliggender - udvikling) den 12. maj 2016 forventes en præsentation af Kommissionens
kommende meddelelse om flygtninge, internt fordrevne og udvikling, samt en status på opfølgningen på Valletta-
topmødet.
2. Baggrund
Kommissionens meddelelse fra maj 2015 om ”Den Europæiske Dagsorden for Migration” og
Kommissionens meddelelse fra september 2015 om ”Rollen for EU’s eksterne handling i den
nuværende flygtningekrise” lægger op til en omfattende og helhedsorienteret tilgang til flygtnin-
gekrisen med brug af forskelligartede instrumenter til både umiddelbare prioriteter samt mere
langsigtede indsatser.
Det Europæiske Råd har løbende vedtaget tiltag, der sigter på løsninger af flygtningekrisen, her-
under EU-aftalen med Tyrkiet om bl.a. tilbagesendelse af migranter, assistance til Grækenland,
ekstra humanitær støtte og bistand til Syrien og nærområderne, styrket samarbejde med landene
på det vestlige Balkan, støtte til en EU trustfond for stabilisering og imødegåelse af grundlæg-
gende årsager til migration i Afrika, styrket kontrol med de eksterne grænser gennem øget støtte
til FRONTEX, EASO og Europol samt øget bistand til frontlinjestater i forhold til etablering af
registreringscentre.
Valletta-topmødet i november 2015 var et skridt i retning af at styrke EU's dialog og partnerskab
med de afrikanske lande om migration. I forbindelse med topmødet etableredes EU trustfonden
for stabilisering og imødegåelse af grundlæggende årsager til migration i Afrika. Valletta-
handlingsplanen indeholder en række indsatsområder: Adressering af de grundlæggende årsager
til migration, samarbejde om lovlig migration og mobilitet, international beskyttelse og asyl, fore-
byggelse og bekæmpelse af menneskesmugling og menneskehandel, samt øget fokus på hjem-
sendelses- og tilbagetagelsesaftaler. Samarbejdet vedr. tilbagetagelse er blevet styrket ved Valletta-
topmødet ift. tidligere indgåede aftaler.
Kommissionens kommende meddelelse om flygtninge, internt fordrevne og udvikling forventes
at ligge i forlængelse af Kommissionens tidligere meddelelser med fokus på migrations- og flygt-
ningesituationen og EU’s mangeartede indsatser på området. Kommissionens kommende med-
delelse vil kunne blive et indspil i forhold til de kommende større internationale møder på områ-
det, herunder Det Humanitære Verdenstopmøde den 23.-24. maj 2016, og Højniveau-mødet om
større migrant- og flygtningestrømme, der finder sted i New York den 19. september 2016, samt
et topmøde den 20. september 2016 om tvungen fordrivelse med den amerikanske præsident
Obama som vært.
3. Formål og indhold
På rådsmødet forventes en præsentation af Kommissionens kommende meddelelse om flygtnin-
ge, internt fordrevne og udvikling, der ventes udsendt den 27. april 2016. Meddelelsen forventes
at være et oplæg til, hvordan EU og medlemsstaterne kan styrke samtænkningen af instrumenter
til rådighed, herunder de udviklingsmæssige og humanitære instrumenter, til at adressere tvungen
7
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 209: Samlenotat om dagsordenspunkterne på rådsmødet (udenrigsanliggender – udvikling) den 12. maj 2016
fordrivelse. Fokus forventes at være på, hvordan levevilkår og selvforsørgelsesmuligheder kan
forbedres for internt fordrevne og flygtninge samt deres værtssamfund for således at skabe mere
langvarige og bæredygtige løsninger særligt i nærområderne.
På mødet forventes Rådet desuden at gøre status for opfølgningen på Valletta-topmødet. Der er
bl.a. gennemført en række højniveaudialoger mellem EU og relevante afrikanske lande om migra-
tion. Der er ligeledes godkendt en lang række projekter under trustfonden til en samlet værdi af
mere end 2,5 mia. kr. inden for to geografiske fokusområder: Sahel-landene i det vestlige Afrika
og for Afrikas Horn, som dækker landene i det østlige Afrika. Projekterne dækker bredt og foku-
serer bl.a. på indsatser, der skal adressere grundlæggende årsager til migration og skabe bedre
levevilkår og beskæftigelsesmuligheder for lokalbefolkningen. Projekterne sigter også imod at
opbygge landenes kapacitet til bedre at håndtere irregulær migration, herunder bekæmpelse af
menneskesmugling og handel. En række projekter der tager sigte på indsatser i Nordafrika er
under forberedelse.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelserne af Migration og Udvikling ventes ikke i sig selv at indebære statsfinansielle konse-
kvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller
beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at drøftelserne vil blive fulgt op af konkrete retsakter,
målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne konsekvenser. Disse kan dog
ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt opbakning til EU’s iværksatte initiativer i forhold til opfølgning på Valletta-
topmødet.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark støtter aktivt op om de iværksatte initiativer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Migration og Udvikling har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg på mødet den
23. oktober 2015 til orientering.
8
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 209: Samlenotat om dagsordenspunkterne på rådsmødet (udenrigsanliggender – udvikling) den 12. maj 2016
1625743_0009.png
4. Fælles programmering
KOM-dokument foreligger ikke
1. Resumé
Det forventes, at Rådet vedtager rådskonklusioner, der bringer fornyet politisk fokus på fælles programmering og
som opfordrer Kommissionen og Den Fælles Udenrigstjeneste til - sammen med interesserede medlemslande og
andre donorer – at arbejde videre med udviklingen af konceptet for fælles programmering i partnerlande, hvor for-
holdene tillader det, herunder også i skrøbelige lande og situationer.
2. Baggrund
Fælles programmering har været på EU’s udviklingspolitiske dagsorden i en årrække. Med vedta-
gelsen af Lissabontraktaten blev der endvidere banet vej for en mere pragmatisk og fleksibel til-
gang end tidligere, ligesom fremme af fælles programmering var et vigtigt indspil fra EU lande-
nes side ved højniveaumødet i Busan om bistandseffektivitet i 2011.
Hensigten med fælles programmering er at forbedre kvaliteten og effektiviteten af udviklings-
samarbejdet og reducere transaktionsomkostningerne for de involverede parter, samtidig med at
EU’s politiske indflydelse øges i det pågældende partnerland. Fælles programmering skal endvi-
dere ses som en proces, hvorigennem EU og dets medlemsstater - og om muligt også andre do-
norer - afhængig af den lokale kontekst engagerer sig på forskellig vis om fælles indsatser i et gi-
vent partnerland. Disse omfatter fælles analyser og fælles svar på partnerlandenes nationale ud-
viklingsstrategier, identifikation af prioriterede sektorer, bedre arbejdsdeling, udmeldinger af vej-
ledende rammebeløb, synkronisering af programmeringscyklusser og fælles resultatopgørelser. På
nuværende tidspunkt omfatter fælles programmering ikke som sådan gennemførelse af fælles
programmer.
Ifølge Kommissionens opgørelse over de hidtidige erfaringer med fælles programmering er der
identificeret i alt 55 lande, hvor man agter at iværksætte fælles programmering, og der er udfærdi-
get fælles strategier i 25 tilfælde. Det er med Frankrig og Tyskland i spidsen hovedsageligt de så-
kaldt gamle donorlande, der er involveret i fælles programmering, mens central- og østeuropæi-
ske lande kun har været involveret i mere begrænset omfang. Erfaringerne viser desuden, at der
fortsat er udfordringer, der bør adresseres. Transaktionsomkostninger er fortsat høje bl.a. på
grund af parallelle programmeringssystemer og manglende synkronisering af programperioder.
Endvidere er det fortsat en udfordring at skabe den nødvendige opbakning til fælles programme-
ring i partnerlandene.
3. Formål og indhold
Det forventes, at Rådet med drøftelsen vil bringe fornyet politisk fokus på fælles programmering
og vedtage rådskonklusioner, der med reference til vedtagelsen af de nye verdensmål og 2030-
dagsordenen opfordrer Kommissionen og Den Fælles Udenrigstjeneste - sammen med interesse-
rede medlemslande og andre donorer – at arbejde videre på at udvikle konceptet for fælles pro-
grammering. En videreudvikling kunne omfatte erstatning af bilaterale programdokumenter med
et fælles dokumentgrundlag og implementering af programmer i partnerlande hvor forholdene
tillader det, herunder også i skrøbelige lande og situationer.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
9
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 209: Samlenotat om dagsordenspunkterne på rådsmødet (udenrigsanliggender – udvikling) den 12. maj 2016
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at der med forskellige betoninger vil være bred støtte blandt medlemslan-
dene til fælles programmering, hvor nogle ønsker at gå længere i forhold til substituering end
andre. Flere lande forventes desuden at understege vigtigheden af, at processen skal være lokalt
funderet og landedrevet.
10. Regeringens generelle holdning
Det er vigtigt for regeringen, at fælles programmering sker på et pragmatisk og frivilligt grundlag,
der fokuserer på, hvad der fungerer i det pågældende partnerland og i forhold til medlemslande-
nes prioriteter. Man vil i den forbindelse arbejde for, at EU stiller sig i spidsen for udarbejdelsen
af fælles analyser og strategier i lande og på områder, hvor det i særlig grad vurderes at bidrage til
fremme af danske interesser.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg, men emnet var en del af
dagsordenspunktet ”EU’s forberedelse af det 4. højniveaumøde om bistandseffektivitet den 30.
november – 1. december 2011 i Busan”, som blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 11.
november 2011 til orientering.
10
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 209: Samlenotat om dagsordenspunkterne på rådsmødet (udenrigsanliggender – udvikling) den 12. maj 2016
1625743_0011.png
5. Det Humanitære Verdenstopmøde den 23.-24. maj 2016
KOM (2015) 0419
1. Resumé
På rådsmødet (udenrigsanliggender - udvikling) den 12. maj 2016 forventes en drøftelse af EU’s og dets medlems-
staters forberedelse af Det Humantære Verdenstopmøde den 23.-24. maj 2016 samt vedtagelse af rådskonklusi-
oner om EU’s og dets medlemsstaters støtte til topmødet.
2. Baggrund
Det første Humanitære Verdenstopmøde nogensinde - ”World Humanitarian Summit” (WHS) -
finder sted i Istanbul 23.-24. maj 2016 mhp. at forbedre det internationale humanitære system.
FN’s Generalsekretær tegner med sin rapport til topmødet ’One Humanity: Shared Responsibili-
ty’ en bred og ambitiøs global dagsorden, som kræver politisk lederskab ift. en række kernean-
svarsområder. Den politiske del af FN-generalsekretærens ’Agenda for Humanity’ handler om
styrket konfliktløsning og håndhævelse af internationale normer, herunder international humani-
tær ret, adgang til kriseområder for humanitære organisationer samt beskyttelse af civile. Herud-
over ønsker FN-generalsekretæren med udgangspunkt i FN’s nye 2030-Verdensmål og princip-
pet om ”Leaving No One Behind” en styrket international indsats ift. de mest udsatte og sårbare,
der rammes af konflikter og naturkatastrofer, herunder flygtninge og internt fordrevne.
I forlængelse af rapporten fra High Level Panel for Humanitarian Financing anbefaler FN-
generalsekretæren øgede udviklingsinvesteringer i skrøbelige stater og en styrket kobling af hu-
manitære og udviklingsindsatser. Der lægges op til et tæt samarbejde mellem FN og Verdens-
bankgruppen om anvendelse af udviklingsinstrumenter og finansiering for at adressere flygtnin-
gekriserne. Derudover anbefales, at værtslande for flygtninge integrerer de fordrevne i deres ud-
viklingsplaner, og at det internationale samfund øger støtten til værtslandene, bl.a. gennem fler-
årig finansiering til langvarige kriser samt adgang for mellemindkomstlande til IDA-tilskud og -
lån.
FN-generalsekretæren anbefaler tillige, at donorer og organisationer enes om et ”Grand Barga-
in”, som skal gøre det internationale humanitære system mere effektivt og dermed bevirke, at nye
donorer vil bidrage med finansiering. De 15 største humanitære donorlande, herunder Danmark,
og de største internationale humanitære organisationer arbejder frem mod topmødet på at opera-
tionalisere ”Grand Bargain”. Det er håbet, at topmødet kan give startskuddet til implementering
af en ny forretningsmodel for humanitær bistand.
Udfaldet af topmødet forventes at være et Co-Chairs’ Summary samt et dokument med FN-
medlemslandenes og de humanitære organisationers kerneforpligtelser ”Core Commitments”.
FN-generalsekretæren vil på grundlag af topmødet fremlægge en rapport til FN’s 71. Generalfor-
samling.
Danmarks fokus på topmødet vil være på håndtering af flygtningekriser, en bedre kobling af
humanitære indsatser og udviklingssamarbejde, styrket effektivitet i den internationale humanitæ-
re bistand, samt inddragelse af det private erhvervsliv.
3. Formål og indhold
11
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 209: Samlenotat om dagsordenspunkterne på rådsmødet (udenrigsanliggender – udvikling) den 12. maj 2016
Rådet (udenrigsanliggender) vedtog i december 2015 rådskonklusioner om Det Humanitære
Verdenstopmøde, der fremhævede behovet for en styrket håndtering af langvarige fordrivelses-
kriser samt bedre sammenhæng mellem humanitær og udviklingsfinansiering og programmering i
langvarige kriser.
Rådet (udenrigsanliggender – udvikling) forventes på mødet d. 12. maj 2016 at gøre status for
forberedelsen af Det Humanitære Verdenstopmøde og vil vedtage rådskonklusioner, der følger
op på de tidligere rådskonklusioner fra december 2015. Rådskonklusionerne vil forholde sig til de
kerneforpligtelser (Core
Commitments),
som FN-medlemslandene forventes at afgive på det huma-
nitære topmøde, og som knytter an til FN-generalsekretærens ”Agenda for Humanity”. Råds-
konklusionerne vil omhandle behovet for konfliktforebyggelse, for håndhævelse af international
humanitær ret, håndtering af fordrivelseskriser, en styrket kobling mellem humanitære og udvik-
lingsindsatser samt finansiering.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har vedtaget en resolution af 16. december 2015 om forberedelsen af Det
Humanitære Verdenstopmøde og perspektiverne ift. humanitær bistand.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, udviklingslandene, miljøet eller beskyttelses-
niveauet. I forbindelse med en opfølgning på udfaldet af Det Humanitære Verdenstopmøde kan
der blive konsekvenser. Der vil blive taget stilling til eventuelle konsekvenser, såfremt der på et
senere tidspunkt måtte blive vedtaget tiltag.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt opbakning til EU’s iværksatte initiativer i forhold til forberedelsen af Det Huma-
nitære Verdenstopmøde.
EU og dets medlemslande forventes at byde FN-generalsekretærens ”Agenda for Humanity”
velkommen. I EU-kredsen ventes bred opbakning til kerneansvarsområderne om konfliktfore-
byggelse, håndhævelse af den humanitære folkeret, langvarige udviklingsorienterede løsninger i
fordrivelseskriser, samt styrket sammenhæng mellem humanitær bistand og udviklingsindsatser.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark støtter aktivt op om EU’s forberedelse af Det Humanitære Verdenstopmøde.
12
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 209: Samlenotat om dagsordenspunkterne på rådsmødet (udenrigsanliggender – udvikling) den 12. maj 2016
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forberedelsen af Det Humanitære Verdenstopmøde har tidligere været forelagt for Folketingets
Europaudvalg på mødet den 23. oktober 2015 til orientering.
13