Kulturpolitikkens globale potentialer
Oplæg af Peter Duelund
Christiansborg, Kulturudvalget. Onsdag den 30. marts 2016
Politisk kontrol eller kulturelt demokrati?
Efter at have publiceret det komparative forskningsprojekt ”The Nordic Culturel Model”,
viste der
sig rundt om i verden, at være at være en forbløffende interesse for at høre om,
hvordan
vi i de
nordiske velfærdssamfund og Europa søger at fremme oplysning, frihed, lighed og social velfærd
samt et ikke
–
ekskluderende nationalt sigte. Projektet og bogen opsamlede i et komparativt
perspektiv de væsentligste overordnede mål, midler, udviklingstendenser i dansk, nordisk og
europæisk kulturpolitik efter 2.verdenskrig samt aktuelle kulturpolitiske udfordringer ved
indgangen til det 21. århundrede.
På baggrund af bogen blev jeg af
Ministeriet for Kultur, Sport og Turisme
i Hanoi inviteret til at
organisere en workshop med titlen
”Cultural identity and diversity”, der med afsæt i
ideer,
erfaringer og aktuelle udfordringer fra danske/nordiske/europæiske kulturpolitiske modeller
tematiserede spørgsmålet om kulturelt demokrati ud fra en Vietnamesisk kulturpolitisk optik.
Workshoppen blev bl.a. finansieret indenfor rammerne af danske udviklingsstrategi i Vietnam, der
blev igangsat efter genforeningen af Nord- og Sydvietnam i 1976. Under ledelse af den daværende
Vietnamesiske kulturminister og hans embedsmænd diskuterede 300- 400 hundrede kunstnere og
kulturinstitutioner, anerkendte som forbudte, og de væsentligste elementer i
”Den
Danske
Kulturmodel”.
Hvert et hjørne blev
vendt og drejet i flere døgn.
Workshoppen var med til at igangsætte en irreversibel liberaliseringsproces mod kulturelt
demokrati, kunstnerisk frihed, armslængdeprincipper, minoritetsbeskyttelse, og - ikke mindst-
hvilke identitets- og nationsopfattelser, der kan være med til at virkeliggøre menneskerettighederne
i den nye globale uorden. Dette og andre initiativer har sat sine kultur- og samfundspolitiske spor i
det nye Vietnam.
Ifølge den tankevækkende tyske UNESCO
–
rapport
Mapping Cultural Diversity. Good Practices
from around the Globe. A Contribution to the Debate on the Implementation og the UNESCO
Convention on Diversity of Cultural Expressions,
beskriver og dokumenterer den asiatiske forsker
Huong Le Thue
eksempler på ”good praxises”,
hvorledes nutidens vietnamesiske kunstnere har fået
uafhængige stemmer ( se f.eks.: www.san-art.org).
Da konferencen sluttede, takkede den vietnamesiske kulturminister for indsatsen med et kæmpe
knus og et kys på kinden efterfulgt af ordene:
Next Generation! Next Generation! My own
experiences are two old!