Kulturudvalget 2015-16, Udenrigsudvalget 2015-16
KUU Alm.del Bilag 132, URU Alm.del Bilag 167
Offentligt
Kulturpolitikkens globale potentialer
Oplæg af Peter Duelund
Christiansborg, Kulturudvalget. Onsdag den 30. marts 2016
Politisk kontrol eller kulturelt demokrati?
Efter at have publiceret det komparative forskningsprojekt ”The Nordic Culturel Model”,
viste der
sig rundt om i verden, at være at være en forbløffende interesse for at høre om,
hvordan
vi i de
nordiske velfærdssamfund og Europa søger at fremme oplysning, frihed, lighed og social velfærd
samt et ikke
ekskluderende nationalt sigte. Projektet og bogen opsamlede i et komparativt
perspektiv de væsentligste overordnede mål, midler, udviklingstendenser i dansk, nordisk og
europæisk kulturpolitik efter 2.verdenskrig samt aktuelle kulturpolitiske udfordringer ved
indgangen til det 21. århundrede.
På baggrund af bogen blev jeg af
Ministeriet for Kultur, Sport og Turisme
i Hanoi inviteret til at
organisere en workshop med titlen
”Cultural identity and diversity”, der med afsæt i
ideer,
erfaringer og aktuelle udfordringer fra danske/nordiske/europæiske kulturpolitiske modeller
tematiserede spørgsmålet om kulturelt demokrati ud fra en Vietnamesisk kulturpolitisk optik.
Workshoppen blev bl.a. finansieret indenfor rammerne af danske udviklingsstrategi i Vietnam, der
blev igangsat efter genforeningen af Nord- og Sydvietnam i 1976. Under ledelse af den daværende
Vietnamesiske kulturminister og hans embedsmænd diskuterede 300- 400 hundrede kunstnere og
kulturinstitutioner, anerkendte som forbudte, og de væsentligste elementer i
”Den
Danske
Kulturmodel”.
Hvert et hjørne blev
vendt og drejet i flere døgn.
Workshoppen var med til at igangsætte en irreversibel liberaliseringsproces mod kulturelt
demokrati, kunstnerisk frihed, armslængdeprincipper, minoritetsbeskyttelse, og - ikke mindst-
hvilke identitets- og nationsopfattelser, der kan være med til at virkeliggøre menneskerettighederne
i den nye globale uorden. Dette og andre initiativer har sat sine kultur- og samfundspolitiske spor i
det nye Vietnam.
Ifølge den tankevækkende tyske UNESCO
rapport
Mapping Cultural Diversity. Good Practices
from around the Globe. A Contribution to the Debate on the Implementation og the UNESCO
Convention on Diversity of Cultural Expressions,
beskriver og dokumenterer den asiatiske forsker
Huong Le Thue
eksempler på ”good praxises”,
hvorledes nutidens vietnamesiske kunstnere har fået
uafhængige stemmer ( se f.eks.: www.san-art.org).
Da konferencen sluttede, takkede den vietnamesiske kulturminister for indsatsen med et kæmpe
knus og et kys på kinden efterfulgt af ordene:
Next Generation! Next Generation! My own
experiences are two old!
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 167: Oplæg fra Kulturudvalgets og Udenrigsudvalgets fælles høring om kultur og udvikling
Han var lykkelig over den irreversible proces mod kulturelt demokrati, der var sat i gang med
inspiration i den danske/nordiske kulturmodel. Det var et
”boost ”i
den rigtige retning, takket være
bl.a. danske kulturpolitiske udviklingsmidler.
Her redegøres fra andre eksempler- hvis tiden tillader:
Bl.a. “International Conferences on
Cultural policy Research” (ICCPR), hvor PD var medstifter i 1990érne
og siden har været
medlem af ”Den Videnskabelige Kommite´” for det globale kulturpolitik forskernetværk
(Se:www. ICCPR2014)
Konklusion, Forslag
Interessen for oplysning, indsigt og kulturudvikling med afsæt i den danske kulturpolitiske model
ud fra lokale og regionale forudsætninger i verden er stor. Det gælder ikke mindst i Asien, Afrika,
Sydamerika, Mellemøsten, Øst- og Sydøsteuropa og andre regioner i verden, hvor kultur og kunst
har været undertrykt, hvor politisk kontrol spreder gift, når sarte spirer til kulturelt demokrati spirer
frem. Det arabiske forår visnede hurtigt! Hvorfor?
Ser vi bort fra magtpolitiske grunde, er der en fælles årsag, som går igen: Hverken myndigheder
eller oppositioner og modkulturer står uden erfaringer med, hvordan man skal gribe
kulturliberaliseringen an:
Hvilke nations- og identitetsopfattelser skal lægges til grund?
Hvordan skal man organisere et kulturelt demokrati?
Hvilke midler er relevante og mulige?
Hvad viser erfaringer fra andre dele af verden?
At belyse, diskutere og afklare disse spørgsmål med afsæt i lokale forudsætninger er afgørende for
at kunstens og kulturens potentialer kan blomstre globalt. Det er i denne kulturpolitiske
kundskabsproces dansk udviklingspolitik kan gøre en reel indsats.
Kulturministerens kindkys i Hanoi var ikke et Judaskys. Det var et inderligt og oprigtigt ønske om
forandring og udvikling af landet mod et kulturelt og politiske demokrati. At skabe et håb for
next
generation
gennem hjælp til selvhjælp.
Desværre er kvalitativ og teoretisk forankret forskning om disse afgørende kulturpolitiske
problemstillinger er yderst begrænset. Det gælder ikke mindst i Danmark. Derfor er der brug for en
kulturpolitisk forskningsindsats, som på et tværvidenskabeligt grundlag oparbejder viden om
kulturpolitikkens nationale og internationale potentialer i det 21. århundredes globaliserede
samfund.
Kontinuerlig oparbejdelse af kundskab om erfaringer, udvikling af nye ideer og formidling heraf er
forudsætningen for, at borgerne de folkevalgte kulturpolitiske ansvarlige, kulturinstitutionerne og de
enkelte kunstnere og kulturarbejdere får redskaber til at nutidens og ikke mindst fremtidens lokale,
nationale, europæiske og globale udfordringer.
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 167: Oplæg fra Kulturudvalgets og Udenrigsudvalgets fælles høring om kultur og udvikling
Kulturlivet skal have et sted, der understøtter kompetenceudvikling på kunstens og kulturens
præmisser, være et sted i den europæiske og globale værdikamp, bidrage med ny forskning og viden
om kulturens potentiale
og begrænsninger, udarbejde skarpe og videnskabelige analyser af
kulturpolitiske initiativer på dansk, europæisk og globalt niveau.
Jeg skal på denne baggrund foreslå:
At oparbejdelse og formidling af kulturpolitisk kundskab prioriteres som supplement til det
arbejde med kulturudveksling og gennemførelse af specifikke kunst- og kulturinitiativer i
fremtidens udviklingsarbejde.
At der som på det idrætspolitiske område i oprettes et kulturpolitisk kundskabscenter i et
samarbejde mellem Folketingets kultur- og udenrigsudvalg.
At kundskabscentret får til opgave at gennemføre kvalitative og kvantitative kulturpolitiske
studier på et akademisk niveau, der måler sig med internationale standarder, med henblik på
kontinuerligt at informere, fremlægge resultater og viden om aktuelle kulturpolitiske
problemstillinger og udfordringer i et europæisk og internationalt perspektiv.
Tak for opmærksomheden!
Københavns Universitet 29-03-2016
Peter Duelund