27/3-2016
Oplæg til høring om kultur og udvikling i Folketingets Kulturudvalg og Udenrigsudvalget 30/3-2016,
Landstingssalen, Christiansborg
Hvad kan kultur gøre for at skabe udvikling?
–
muligheder og begrænsninger
Lise Lyck
Kulturbegrebet
Kultur kan afgrænses på utallige måder. Her ses kultur
so ”fælles
værdisæt, der sammenbinder folk eller
grupper af personer”.
Det kan være religion, politik, historie, territorialtilknytning, familie, interesser etc., og
flere af disse kan være indbyrdes forbundne. Eksempelvis kan tales om kristen kultur, kalifatet med ISIS,
demokrati, socialisme, et folks historie, national, regional og lokal territorialtilknytning, slægtsudvikling,
bondekultur, bykultur, rockerkultur, finkultur, fodboldkultur og mange flere
–
eksemplerne er utallige.
Hver kultur er kendetegnet ved en række faktorer: 1) Graden af
sammenhængskraft,
og jo stærkere denne
er, des mere
magtfuld
er kulturen. Kulturen kan desuden være kendetegnet ved 2)
dynamik,
således at
kulturen ikke er statisk over tiden,
3)
åbenhed og transparens. Er det synligt, hvad der binder sammen? Og
er det muligt at tilslutte sig/forlade en kultur? 4) Stor betydning har kulturens tiltrækningskraft, som f. eks.
målt ved den gamle AIDA-modellen. (Attention, Interest, Desire, Action). Med andre ord kan modellen føre
til handling og ændret adfærd?
Kulturen er ofte en hovedingrediens i
oplevelsesøkonomi,
som afgrænset og defineret af forskerne Pine og
Gilmore. I oplevelsesøkonomien indgår forskellige stadier, der kan ende med en egentlig
transformation
som
slutstadie, hvor oplevelsen leder til ny identitet i relation til den kultur, der opleves.
Kultur og udvikling
I relation til
udvikling
er kultur ofte et
Instrument.
Det kan være
en menneskelig udvikling
i forbindelse med
læring og uddannelse. Det kan være en
økonomisk udvikling
i forbindelse med
økonomisk vækst
og
beskæftigelse.
Turisme
er tit en væsentlig faktor for begge typer af udvikling. Det sker ved, at en kultur kan ses som et
mønster, der ønskes oplevet af personer uden for kulturen. Det fører til, at nogle rejser til en kultur for ved
selvsyn at se og opleve den (efterspørgsel) samt til, at en kultur gennem marketing, formidling og rendyrkning
af det særlige ved kulturen præciseres (udbud).
Turisme er i stadig vækst og et kæmpeerhverv. På verdensplan vurderes hvert tolvte job at være inden for
turismen.
1