Kulturudvalget 2015-16, Udenrigsudvalget 2015-16
KUU Alm.del Bilag 132, URU Alm.del Bilag 167
Offentligt
27/3-2016
Lise Lyck, e-mail: [email protected]
Oplæg til høring om kultur og udvikling i Folketingets Kulturudvalg og Udenrigsudvalget 30/3-2016,
Landstingssalen, Christiansborg
Hvad kan kultur gøre for at skabe udvikling?
muligheder og begrænsninger
Lise Lyck
Kulturbegrebet
Kultur kan afgrænses på utallige måder. Her ses kultur
so ”fælles
værdisæt, der sammenbinder folk eller
grupper af personer”.
Det kan være religion, politik, historie, territorialtilknytning, familie, interesser etc., og
flere af disse kan være indbyrdes forbundne. Eksempelvis kan tales om kristen kultur, kalifatet med ISIS,
demokrati, socialisme, et folks historie, national, regional og lokal territorialtilknytning, slægtsudvikling,
bondekultur, bykultur, rockerkultur, finkultur, fodboldkultur og mange flere
eksemplerne er utallige.
Hver kultur er kendetegnet ved en række faktorer: 1) Graden af
sammenhængskraft,
og jo stærkere denne
er, des mere
magtfuld
er kulturen. Kulturen kan desuden være kendetegnet ved 2)
dynamik,
således at
kulturen ikke er statisk over tiden,
3)
åbenhed og transparens. Er det synligt, hvad der binder sammen? Og
er det muligt at tilslutte sig/forlade en kultur? 4) Stor betydning har kulturens tiltrækningskraft, som f. eks.
målt ved den gamle AIDA-modellen. (Attention, Interest, Desire, Action). Med andre ord kan modellen føre
til handling og ændret adfærd?
Kulturen er ofte en hovedingrediens i
oplevelsesøkonomi,
som afgrænset og defineret af forskerne Pine og
Gilmore. I oplevelsesøkonomien indgår forskellige stadier, der kan ende med en egentlig
transformation
som
slutstadie, hvor oplevelsen leder til ny identitet i relation til den kultur, der opleves.
Kultur og udvikling
I relation til
udvikling
er kultur ofte et
Instrument.
Det kan være
en menneskelig udvikling
i forbindelse med
læring og uddannelse. Det kan være en
økonomisk udvikling
i forbindelse med
økonomisk vækst
og
beskæftigelse.
Turisme
er tit en væsentlig faktor for begge typer af udvikling. Det sker ved, at en kultur kan ses som et
mønster, der ønskes oplevet af personer uden for kulturen. Det fører til, at nogle rejser til en kultur for ved
selvsyn at se og opleve den (efterspørgsel) samt til, at en kultur gennem marketing, formidling og rendyrkning
af det særlige ved kulturen præciseres (udbud).
Turisme er i stadig vækst og et kæmpeerhverv. På verdensplan vurderes hvert tolvte job at være inden for
turismen.
1
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 167: Oplæg fra Kulturudvalgets og Udenrigsudvalgets fælles høring om kultur og udvikling
Omgivelserne for kultur og udvikling og for aktuelle begrænsninger for frugtbar
relation mellem kultur og udvikling
Menneskerettigheder har siden Magna Carta 1215, Rousseau, den amerikanske uafhængighedserklæring
1776 og den franske revolution 1789 spillet en stor rolle i den vestlige verden. Siden 2. verdenskrig har der
gennem FN været et stærkt fokus på menneskerettigheder i hele verden, og 192 stater har tilsluttet sig
konventionen af 1948.
Siden beslutningen om at bygge Aswan dæmningen i Ægypten i 1954 med oversvømmelse af centrale
kulturminder til følge er spørgsmålet om bevaring af kulturminder, der er væsentlige for menneskeheden
kommet på dagsordenen. Fra 1973 har fokus været på World Heritage via UNESCO, og dette spiller en stor
rolle for bevaring af unikke værdier for menneskeheden. Først kom kulturområdet med, og der er nu 1031
kulturminder med World Heritage status. Senere naturområdet kommet med, og her indgår 197 områder
med World Heritage status. Tillige er der 32 blandede World Heritage.
Disse
rammer
har vist sig nogenlunde holdbare i en årrække,
hvor ”kulturi perialis e”,
som påvirkningen
fra USA blev kaldt, er blevet erstattet af fokus på fordele ved
diversitet
i mødet mellem forskellige kulturer.
Møder, der accepterede ny kulturer, og som skabte ny udviklinger. Fordelene ved diversitet er af de fleste
opfattet som entydigt positive.
Globalisering og liberalisering (afregulering) samt verdenshandelens økonomiske udvikling og betydning
samt turismens fremmarch i denne udvikling og i forbindelse med World Heritage som turismedestinationer,
har det vist sig at gøre det vanskeligt mange steder i verden at holde fokus på overholdelse af konventionerne
for menneskerettigheder og for kulturel bæredygtighed som afgørende rammer for udviklingen.
Dette manglende fokus ses desværre også i forbindelse med ISIS og terror, hvor stater sender egne soldater
af sted samtidig med at indbyggere tilslutter sig ISIS, så der er direkte krig mellem borgere fra samme land,
og tilmed ses, at handelsmæssige interesser kan overskygge menneskerettigheder og samtidig bidrage til
finansiering af terror. Forhold, der kan medvirke til manglende lokal sammenhængskraft i vestlige lande og
til manglende respekt for konventionerne.
Det kan derfor overvejes, om der arbejdes for, at World Heritage kan udvides til at omfatte ideer om
demokrati og de valgmuligheder, det moderne menneske har i relation til moral og etik mv., dvs. en nærmere
kobling til domstolene i forbindelse med kulturkonflikter kan overvejes.
I UNESCOs Operational Guideline fra 8-juli 2015 åbnes der i (i), (iii) og (vi) en vis mulighed for nytænkning,
men Danmark har jo desværre aldrig spillet en aktiv rolle i relation til World Heritage, og det jo i det hele
taget meget sent, at Danmark er begyndt at få søgt og anerkendt flere traditionelle World Heritage som f.
eks. Stevns Klint og Christiansfeld (2015).
Eksempler på gode muligheder, hvor kultur kan føre til udvikling
Der er heldigvis mange gode eksempler både i udland og indland. Her skal bare nævnes nogle få:
Island blev som bekendt hårdt ramt af den finansielle krise, hvor flere i Island glemte alt om økonomisk
ansvarlighed, men det, at
a ge ”al i delige”
folk samlede sig i gaderne og gik i protest gennem lang tid
2
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 167: Oplæg fra Kulturudvalgets og Udenrigsudvalgets fælles høring om kultur og udvikling
samt beslutningen om en retssag for at placere ansvaret i Island, skabte en betydelig interesse hos mange i
udlandet for at se nærmere på den islandske kultur. Dette blev yderligere understøttet af de mange billeder
i medierne i forbindelse med vulkanudbruddet, der viste en befolkning, som trodsede naturen uden klynken.
- Som alle måske ved, har turismen i Island siden været i voldsom fremgang og er i dag hovedårsagen til en
vækst, der har ført Island ud af den økonomiske og finansielle krise.
I Danmark har placeringen af danskerne som verdens lykkeligste folk skabt en betydelig interesse fra medier
og folk udlandet, som stadig holder ved trods det at førstepladsen nu ikke længere er Danmarks.
En idemæssig overførelse af Folkemødet på Gotland til Bornholm i en dansk udgave har skabt en
kæmpemæssig event og turismemæssig attraktion på Bornholm, der samtidig er med til at øge
sammenhængskraften i Danmark og dansk kultur. Et godt eksempel på, hvordan kultur og udvikling gensidigt
kan styrke hinanden.
Danmark har de sidste år haft fremgang i turismen i antal overnatninger, omsætning og beskæftigelse (46,8
mill. overnatninger, 91,9 mia. kr. omsætning, 111.460 jobs og skatteindtægter på 37,7 mia. kr.). Selv om
Danmark som altid har større turisme end Norge og Sverige gælder, at Danmark stadig mister markedsandel
i turismeudviklingen, og at de mange muligheder i Danmark stadig ikke udnyttes. - Lad mig bare som
eksempel nævne, at det i år er et mærkeår, da det er 400 år siden Shakespeare døde, hvilket vil være i fokus
over hele verden, at vi har enestående 200 årig tradition for at opføre Shakespeare på Kronborg slot (en af
vore 3 gamle World Heritage) med fremragende verdenskendte skuespillere, at Hamlet har udgangspunkt i
Saxos gamle krønike med historien om prins Amled, at vi har en grav, der - sikkert ikke historisk korrekt -
kaldes Amleds grav på Mors, at Hamlet handler om det moderne menneskes valgmuligheder, om overgang
til et nyt menneskesyn og dilemmaet om at forlade blodhævn og indrette sig på ny tider. En historie, der er
mere aktuel end nogensinde. At der samtidig er et godt samarbejde med Stratford-upon-Aven og den
angelsaksiske Shakespeare tradition. Kort sagt, alle muligheder for et godt globalt brand, der kan skabe
turisme og udvikling og samtidig en interessant tematisk markedsføring af Danmark.
Konklusion
Dette har kun været en kort introduktion til problemstillingen, men den viser klart, at kultur og udvikling kan
berige hinanden, og at kultur kan være et meget vigtigt bidrag både til udvikling og sammenhold. Samtidig
viser dette oplæg, at den positive udvikling ikke bare kommer af sig selv, men at der skal tænkes strategisk
og etisk, samt at der skal investeres i kultur - ikke i blinde - men på en målrettet måde, hvis de positive
virkninger skal opnås.
3