Udenrigsudvalget 2015-16
URU Alm.del Bilag 156
Offentligt
1613472_0001.png
DANMARK – NIGER
LANDEPOLITIKPAPIR
2016-2020
Marts 2016
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 156: Landepolitikpapir for Danmarks samarbejde med Niger 2016-2020, fra udenrigsministeren
1613472_0002.png
INDHOLD
1 DANMARK OG NIGER – INTRODUKTION OG FREMTIDSVISION
2 DEN NATIONALE BAGGRUND
3 DEN DANSKE INDSATS I NIGER – ET MANGEÅRIGT SAMARBEJDE
4 STRATEGISKE MÅL OG CENTRALE OMRÅDER I DEN DANSKE INDSATS
5 RISICI OG SCENARIER
6 RAMMERNE FOR MONITERING OG EVALUERING
BILAG 1
FAKTA OM NIGER
BILAG 2
DANMARKS IGANGVÆRENDE SAMARBEJDE MED NIGER
BILAG 3
NIGERS FREMSKRIDT I FORHOLD TIL FN’S 2015-MÅL (MDG)
3
5
11
12
16
18
19
21
22
FORKORTELSER
AQIM
AU
BNI
BNP
CPIA
DB
ECOWAS
EITI
Al-Qaeda i Islamisk Maghreb
Den Afrikanske Union
Bruttonationalindkomst
Bruttonationalprodukt
Verdensbankens landevurderingsindeks
(Country Policy and Institutional Assessment)
Verdensbankens globale måling af konkurrenceevnen
(Doing Business)
Det Vestafrikanske Økonomiske Fællesskab
Det internationale initiativ for finansiel transparens
i udvindingssektoren (Extractive Industries
Transparency Initiative)
Den Internationale Valutafond
IOM
MDGs
MUJAO
OECD
OHCHR
PDES
SRHR
FN
UNFPA
WB
WDR
International Organisation for Migration
FN’s 2015 mål
Bevægelsen for enhed og jihad i Vestafrika
Organisationen for økonomisk samarbejde og udvikling
FN’s højkommissær for menneskerettigheder
Den nationale fattigdomsstrategi
– Le Plan de Développement Economique et Social
Seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder
Forenede Nationer
FN’s Befolkningsfond
Verdensbanken
Verdensbankens rapport over udvikling
(World Development Report)
IMF
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 156: Landepolitikpapir for Danmarks samarbejde med Niger 2016-2020, fra udenrigsministeren
1613472_0003.png
1
DANMARK OG NIGER
– INTRODUKTION OG FREMTIDSVISION
Den
overordnede vision
for Danmarks engagement i Niger er
at
støtte den nigerske regering og befolkning i at bevare fred og
stabilitet, forstærke de demokratiske værdier og gøre det muligt
for befolkningen at engagere sig i langsigtede indsatser for at
forbedre levevilkårene. Niger står over for enorme udfordringer,
og landepolitikken bygger på Danmarks løfte om at støtte Niger
i den fortsatte indsats for fred og stabilitet, samt bidrage
konstruktivt til udvikling i en skrøbelig region.
Niger befinder sig i en vanskelig situation med et barskt klima,
dyb fattigdom og tilhørende sociale spændinger, der forværres
af høj befolkningstilvækst, et stort og tyndt befolket landområde,
en skrøbelig økonomi og et ungt demokrati, der trues af voldelig
ekstremisme fra nabolandene. Hertil kommer, at Niger er et
centralt transitland for migration til Europa. På trods af disse
udfordringer har Nigers regering over de seneste år formået
at etablere et relativt stabilt samfund og opnået en vis grad
af økonomisk udvikling, som delvist er baseret på udnyttelsen
af mineralforekomster.
Niger er det største og mest folkerige land i Sahelregionen
og fungerer som en stødpude mellem Nigeria og Sahara.
Fred og stabilitet i Niger er derfor afgørende for stabiliteten i hele
regionen. Et socialt og politisk sammenbrud vil således have
en destabiliserende effekt i hele regionen. EU anerkender, at
Niger spiller en vigtig rolle i håndteringen af irregulær migration,
og landet er derfor en central partner i EU’s samarbejde med
afrikanske partnere om migration. Nigers regering er yderst
opmærksom på landets rolle som transitland, og Niger har
– som det første land i Sahel-regionen – vedtaget lovgivning,
som styrker retsforfølgelsen af menneskesmuglere, og som
klassificerer migranter som ofre for krænkelser af menneske-
rettighederne. Implementeringen af lovgivningen vanskeliggøres
dog af manglende kapacitet både på regeringsniveau og lokalt
niveau, samt af socio-økonomiske udfordringer. Det store pres,
som den irregulære migration gennem Niger skaber, kan kun
håndteres ved hjælp af en sammenhængende indsats, der
omfatter politisk dialog, langsigtet udviklingssamarbejde,
humanitær bistand og regionale stabiliseringsaktiviteter.
Det er derfor helt afgørende for Niger, at Danmark fortsat støtter
op omkring dets bestræbelser på at håndtere disse udfordringer.
Med udgangspunkt i den overordnede vision for Danmarks
engagement i Niger er Danmarks
hovedmål
at
styrke
stabilitet
og fred
i Niger og i regionen, at
fremme adgangen til basale
rettigheder
og reducere ekstrem fattigdom med et særligt
fokus på
fødevaresikkerhed.
Danmark vil således med disse
målsætninger støtte centrale dele af Nigers udvikling såsom
stabilitet, migration og reduktion af fattigdommen.
Det danske samarbejde med Niger går tilbage til 1974. Gennem
et relativt begrænset bistandsniveau (ca. 50 mio. kr. i udviklings-
bistand pr. år) har
Danmark opnået betydelige resultater
og
spillet en vigtig rolle på centrale områder som demokrati og
menneskerettigheder, vandforsyning og landbrug. Danmark anses
som en velrenommeret og pålidelig partner. Således har det
langvarige udviklingssamarbejde skabt et solidt og troværdigt
partnerskab mellem de to lande. For Niger er det vigtigt, at
Danmark, som én af få bilaterale donorer, fortsat er aktiv
i indsatser, der er rettet mod fattigdomsbekæmpelse og
konfliktforebyggelse.
Formålet med dette landepolitikpapir er at etablere den
strategiske ramme for Danmarks indsats i Niger de kommende
fem år (2016–2020). Det danske engagement vil bygge på de
resultater, der er opnået hidtil og fokusere på områder, hvor
Danmark har komparative fordele. Det fremtidige samarbejde
vil også tage hensyn til, at Danmark ikke længere er permanent
tilstede i Niger. Det må derfor forventes, at delegerede partner-
skaber og samarbejde med multilaterale organisationer vil få
en central rolle i implementeringen af aktiviteterne. Den politiske
dialog med Niger vil primært fortsætte gennem EU-samarbejdet.
Den store usikkerhed forbundet med den komplicerede situation
inden for sikkerhed og demokrati kan få negativ indflydelse på
landets udvikling, og det er derfor afgørende, at samarbejdet
er baseret på en
fleksibel strategi,
der kan tilpasses større og
uventede begivenheder.
3
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 156: Landepolitikpapir for Danmarks samarbejde med Niger 2016-2020, fra udenrigsministeren
1613472_0004.png
NIGER
LIBYAN
ARAB JAMAHIRIYA
s
afas
s
a
O.
T
Tamanrasset
s
et
Enn
eri
A
c
h
el
oum
a
En
ne
r
NIGER
A L G E R I A
Madama
aka
i
Bl
Djado
Zouar
Séguedine
National capital
Departmental capital
Town, village
Major airport
International boundary
Departmental boundary
Main road
Secondary road
Track
Railroad
ed
I-n-Guezzâm
Assamakka
Ti-m-M
egh
so
A G A D E Z
Arlit
Dirkou
Bilma
i
Irhazer
Oua-n-Agadez
Timia
Fachi
0
0
100
200
100
300 km
200 mi
e
l'
a
Az
ou
ak
Teguidda-n-
Tessoumt
Tassara
Ingal
Gao
M A L I
Ni
ba
Va
ll
é
Agadez
Ménaka
ar
Az
TA H O U A
Abalak
Aderbissinat
Termit-Kaoboul
Tânout
D I F FA
Njourti
o
l
B
o
s
so
Da
ll
Ngad
d
BURKINA
FASO
Fada-
Ngourma
Dosso
La Tapoa
Kantchari
Diapaga
Kano
Ko
ma
r
BENIN
Sokoto
So
Dioundiou
k
o
S
Birnin Kebbi
Zamfara
Gaya
Ka
ot
o
Kaura
Namoda
Gusau
Katsina
Magaria
Nguru
Kom
adu
g
u
g
du
ana
uG
om
a
Map No. 4234 UNITED NATIONS
December 2004
FAKTA OM NIGER
Areal
Befolkning
Årlig befolkningstilvækst
Befolkningsgrupper
1.267.000 km
2
17,83 millioner
3,9 %
Haussa (53 %)
Djerma-Sonraï (21 %)
Tuareg (10 %)
Fulani (10 %)
Andre (6 %)
Fransk (Officielt sprog)
Islam (95 %)
Sprog
Religion
ge
Yatakala
Bankilaré
Tillabéry
r
Ayorou
Bani
Bangou
Ouallam
r
Si
Tahoua
Bagaroua
Filingué
Keïta
Illéla Bouza
Madaoua
R
im
a
ZINDER
Nguigmi
Gouré
Maïné
Diffa
e
Soroa
u
Yo
b
ug
d
CHAD
Mao
Bol
Dakoro
Téra
TILLABÉRI
Baléyara
Dargol
Dogondoutchi
Niamey
Birnin
Konni
MARADI
Tessaoua
Zinder
oubi
Say
Gar
Birnin Gaouré
DOSSO
Maradi
Lake Chad
a
K
N
ROO
ME
CA
to
ko
N I G E R I A
H
N'Djamena
Chari
Ni
ge
ia
a
d
ej
Dutse
The boundaries and names shown and the designations
used on this map do not imply official endorsement or
acceptance by the United Nations.
Department of Peacekeeping Operations
Cartographic Section
4
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 156: Landepolitikpapir for Danmarks samarbejde med Niger 2016-2020, fra udenrigsministeren
1613472_0005.png
2
DEN NATIONALE BAGGRUND
I denne vanskelige kontekst er negativ
påvirkning fra radikale og kriminelle
bevægelser samt generel lovløshed,
der hersker i området, afgørende faktorer,
der kan forandre situationen. En anden
afgørende omstændighed, der kan skabe
ændringer, er det omskiftelige politiske
klima, hvor etniske spændinger tradi-
tionelt set har været en væsentlig
bekymring.
Andre vigtige mulige destabiliserende
faktorer er stigende radikalisering
og en yderligere forværring af etniske
spændinger pga. klimaforandringers
påvirkning på naturressourcerne, som
i forvejen er under pres. Fremskridt vil
være afhængige af regeringens vilje til at
iværksætte de nødvendige reformer og
kan bygge på de økonomiske muligheder,
som udvindingen af mineraler og øget
landbrugsproduktion kan skabe.
ET SKRØBELIGT LAND
I EN USTABIL REGION
På trods af den stigende ustabilitet i
Sahelregionen gennem de seneste årtier
er Niger længe blevet betragtet som et
relativt stabilt land i en ustabil region.
Imidlertid er stabiliteten i Niger skrøbelig
og truet af indenrigspolitiske spændinger,
tilstedeværelsen af terroristgrupper samt
af den generelle ustabilitet i regionen.
Regionen har oplevet flere væbnede
konflikter, og i de senere år har
terroristorganisationer øget deres
aktiviteter. Mange af de historiske
handelsruter gennem ørkenen er i dag
kontrolleret af kriminelle- og terror-
netværk. Smugling af narkotika, våben og
mennesker har nået et hidtil uset omfang
og er under indflydelse af store økono-
miske interesser. Det ufremkommelige
og tyndt befolkede område i den nordlige
del af Niger gør det meget vanskeligt at
gennemføre effektiv kontrol med det
nationale territorium.
Manglende stabilitet og væbnede
konflikter i nabolandene er med til at
skabe et stærkt pres på Niger:
Mali i vest,
Libyen mod nord og Nigeria – en vigtig
handelspartner – mod syd. Fremtrædende
jihadistgrupper som Boko Haram, AQIM,
og MUJAO/Al-Murabitoon er til stede
i området, og deres voksende og stadigt
mere organiserede terroraktiviteter er
en alvorlig trussel mod Nigers sikkerhed,
stabilitet og territoriale integritet.
I betragtning af omfanget og kompleks-
iteten i disse konflikter må det forventes,
at Niger over de kommende mange år
er nødt til at håndtere konsekvenserne,
som den regionale ustabilitet medfører.
BOKS 1
NIGER – ET UDFORDRENDE KLIMA, HØJ BEFOLKNINGSTILVÆKST
OG MASSIV FATTIGDOM
• Niger har ingen kystlinje og er det største land i Sahel, men kun 11 % af jorden,
primært i syd og vest langs Nigerfloden, egner sig til dyrkning. Her lever næsten hele
befolkningen i et tørt og relativt ufrugtbart miljø. Resten af territoriet udgøres af
Sahara ørkenen med nogle spredte oaser og minedrift.
• Niger er et af verdens fattigste lande og var rangeret sidst i FN’s ”Human
Development Index” for 2014.
• Landet har den højeste befolkningstilvækst (3,9 %) og den yngste befolkning
(gennemsnit 15,1 år) i verden.
Se bilag 1 for flere faktuelle oplysninger.
5
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 156: Landepolitikpapir for Danmarks samarbejde med Niger 2016-2020, fra udenrigsministeren
1613472_0006.png
Nigers regering har et tæt samarbejde
med regionale organisationer f.eks. AU,
ECOWAS og den regionale organisation
G5 i spørgsmål om sikkerhed og udvikling
i Sahel. Niger er et af de lande i Sahel,
der målbevidst er gået ind i kampen mod
terror, side om side med vestlige allierede,
hvor EU, Frankrig og USA er de vigtigste
sikkerhedspolitiske samarbejdspartnere.
Tilskyndet af de allierede har regeringen
øget sikkerhedsudgifterne betragteligt.
Dog har det store fokus på sikkerhed
medført en omfordeling af de finansielle
midler på bekostning af de i forvejen
svage sociale sektorer.
Niger rummer også et væld af
lokale
drivkræfter til mulige konflikter.
Det
understreges af de adskillige væbnede
opstande, Niger har været vidne til mellem
1990 og 2009. En af de historiske årsager
til spændingerne er, at
pastoralist­
grupperne herunder særligt tuaregerne
hævder, at de ikke har opnået aner­
kendelse fra staten,
og at de ikke har
fået del i udbyttet fra uranudvindingen
i Agadez-regionen. Forringede levevilkår
og marginalisering bidrager til frustration
hos pastoralisterne, hvilket skaber rekrut-
teringsgrundlag for radikale grupper.
Andre drivkræfter i disse konflikter er
tilgængeligheden af våben i hele regionen,
samt at der blandt tuaregerne i Niger er
trænede krigere, som tidligere har
kæmpet for Gadaffi. Som svar på udford-
ringerne lægger regeringen vægt på at
skabe bedre balance mellem regionerne,
decentraliseringsreform, dialog med
den sociale sektor om prioriteringer
samt en række særlige indsatser for socio-
økonomisk udvikling i konfliktudsatte
regioner.
Vedvarende traditionelle konflikter
mellem pastoralister og agerbrugere
om anvendelsen af jord forstærkes af
det øgede pres på naturressourcerne
som resultat af befolkningstilvækst og
udpining af jorden. Der er vedtaget en
rammelovgivning, som er både innovativ,
inkluderende og bredt dækkende med
henblik på at forbedre rettighederne til
jord og forvaltningen af naturressourcer.
Imidlertid mangler der sammenhæng
mellem institutionerne, og implement-
eringen halter bagefter. Ligeledes er
statens autoritet stadig begrænset, når
det kommer til at hindre og løse lokale
konflikter.
Niger er også sårbar over for
radikalise­
ring og voldelig ekstremisme.
Faktorer
som fattigdom, ulighed, marginalisering
samt utilstrækkelige jobmuligheder for
de unge er med til at øge indflydelsen fra
terrororganisationer, der opererer i nabo-
landene. Et svagt uddannelsessystem
bidrager yderligere til disse risici. Religion
spiller en vigtig rolle i samfundet, hvor
omkring 95 % er muslimer. Det religiøse
miljø er blevet mere broget med frem-
komsten af nye religiøse tendenser og
foreninger siden 1990’erne. Selvom de
mere radikale grupper kun repræsenterer
en minoritet, har de alligevel opnået
indflydelse og tiltrukket unge. Tætte bånd
på tværs af grænserne og tilstrømningen
af flygtninge har desuden gjort infiltra-
tionen lettere. Forebyggende arbejde
blandt unge og dialog mellem religiøse
organisationer og regeringen er fortsat
meget vigtigt for at bekæmpe voldelig
ekstremisme.
Migrationen fra Niger retter sig især mod
nabolandene og er ofte sæsonbetinget.
Derudover er Niger et af de vigtigste
transitlande i Vestafrika for migrations­
strømme
til Europa, som gennem ørken-
byen Agadez tager videre gennem Libyen.
En meget stor del af de vestafrikanske
migranter, der ankommer til Europa,
er rejst gennem knudepunktet i Agadez.
Grænseområderne mellem Niger, Libyen
og Algeriet er dårligt kontrolleret dels
som følge af manglende økonomiske
og menneskelige ressourcer, dels fordi
landskabet er ufremkommeligt med bjerge
og ørkener.
Migration har dermed fået en frem-
trædende rolle i den lokale økonomi.
Agadez-regionen har traditionelt altid
været et transitområde, men med
den forværrede sikkerhedssituation
er transport af gods og mennesker
umiddelbart den primære økonomiske
levedygtige aktivitet i regionen. Det gør
bekæmpelsen af menneskehandel og
smugling endnu mere udfordrende.
Som følge af de grundlæggende principper
i ECOWAS om fri bevægelig kan alle
ECOWAS-borgere rejse til Niger – herunder
i Agadez-regionen – og dette forhindrer
de lokale myndigheder i at identificere
irregulære migranter og bekæmpe
menneskehandel. På trods af at Nigers
regering har udvist velvillighed med
forskellige initiativer på området, senest
med vedtagelsen af en lov omkring
irregulær migration, svækkes imple-
menteringen af manglen på kapacitet
og ressourcer fra regeringens side.
Desuden er korruption også en hindring
for regeringens evne til at håndtere
udfordringerne med irregulær migration.
6
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 156: Landepolitikpapir for Danmarks samarbejde med Niger 2016-2020, fra udenrigsministeren
1613472_0007.png
VERDENS FATTIGSTE LAND
Omkring 90 % af Nigers befolkning lever
i fattigdom. Analfabetisme blandt unge
og voksne er vidt udbredt og omfatter
mere end 70 % af befolkningen, hvoraf
hovedparten er kvinder og piger.
Landet har
verdens højeste fertilitetsrate,
hvilket skaber enorme udfordringer
med hensyn til at give adgang til basale
ydelser, fødevarer, uddannelse, infra-
struktur og beskæftigelse for alle specielt
for kvinder og piger. Landet har gjort nogle
fremskridt i retning af at nå FN’s 2015-
mål, og Niger vil sandsynligvis nå de mål,
der vedrører, børnedødelighed og HIV/
AIDS ved udgangen af 2015.
Nigers økonomi er karakteriseret af
svingende vækstrater, stærkt påvirkede
af eksterne chok fra terrorangreb, pris-
udsving på centrale import- og eksport-
varer og tilbagevendende tørke. Økono-
mien er hovedsageligt baseret på jordbrug
og kvægavl, der giver beskæftigelse til
størstedelen af befolkningen.
Økonomien
er skrøbelig
og dybt afhængig af regn-
vandsbaseret subsistenslandbrug, der
er meget sårbart over for klimaændringer.
Kvægavlen er tilpasset det tørre klima og
er Nigers næstvigtigste eksportkilde efter
uran. Privatsektorudvikling er begrænset
af arbejdsstyrkens lave kvalifikations-
og uddannelsesniveau og af manglende
infrastruktur samt af de sikkerhedsrisici
investorerne løber. Med en begrænset
mulighed for intern mobilisering af finan-
sielle ressourcer er det en enorm udfor-
dring bare at sikre de mest basale ydelser
til den hurtigt voksende befolkning.
Udvindingsindustrierne udgør en poten­
tiel hoveddrivkraft for forandring af Nigers
økonomi
på mellemlangt sigt. Landet
har en lang erfaring i uranudvinding
og begyndte at producere olie i 2011.
Der er gennemført betydelige udenlandske
investeringer i udvindingsindustrierne de
senere år. Grundloven fra 2010 specifice-
rer, at indtægterne fra udvindingsindustri-
erne skal investeres i socioøkonomisk
udvikling. Der er dog fortsat store udfor-
dringer med hensyn til fordelingen af
disse indtægter, sociale spændinger i
forhold til forhandlinger af minekontrakter
og miljømæssige konsekvenser.
Niger er fortsat
stærkt afhængig af
udenlandsk bistand,
der bidrager med
omkring 40 % til det nationale budget.
Ikke desto mindre er bistandsniveauet
relativt lavt på grund af den manglende
politiske stabilitet, og OECD vurderer,
at Niger potentielt modtager for lidt
udviklingsbistand.
7
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 156: Landepolitikpapir for Danmarks samarbejde med Niger 2016-2020, fra udenrigsministeren
1613472_0008.png
GENTAGNE FØDEVAREKRISER,
FEJLERNÆRING OG KNAPPE
VANDRESSOURCER
I 2014 led 14,8 % af Nigers befolkning
af alvorlig fejlernæring, og niveauet var
det højeste i Sahel. Selv de år med et
godt høstudbytte lever mellem tre og fire
millioner mennesker med en usikker
fødevaresituation, og fire gentagne
fødevarekriser siden 2005 har gjort det
meget vanskeligt for sårbare hushold-
ninger at komme på fode igen. Den
begrænsede modstandsdygtighed er også
koblet til befolkningstilvæksten og det
voksende pres på de i forvejen knappe
naturressourcer.
Klimaforandringer vil
udgøre en fortsat trussel
mod levedygtig-
heden af et regnvandsbaseret landbrug
samt mod pastoralisternes levebrød,
som afhænger af græsnings- og vand-
muligheder til dyrene.
Regeringen vedtog i 2012 3N-initiativet,
’Nigeriens Nourish Nigeriens’ (Nigerer
brødføder nigerer). Initiativet er helt
centralt i Nigers bestræbelser på at
håndtere klimaforandringerne og for at
vende situationen med kronisk underskud
i fødevareproduktionen. Strategien bygger
både på et højere udbytte af regnvands-
baseret landbrug, og på udvikling af
kunstvandet landbrug, kvægavl og fiskeri.
Trods ufordelagtige klimavilkår har Niger
potentiale for at forbedre fødevare-
sikkerheden. Tiltag som overrisling i
vådområder, anerkendelse af, at mobilitet
er afgørende for kvægproduktionen samt
teknikker for bevarelse af jordbunden har
vist sig at være en succes for at sætte
en stopper for miljøforringelser.
Også manglende regional stabilitet er en
udfordring for Nigers fødevaresikkerhed.
Den sæsonprægede migration, som plejer
at sikre et mere alsidigt indkomstgrundlag
for pastoralisterne, påvirkes negativt af
den manglende stabilitet i nabolandene.
Tilstrømningen af flygtninge lægger
yderligere pres på de sparsomme
ressourcer, og handel over grænsen til
Nigeria er blevet stadig vanskeligere.
Vandressourcerne er knappe i Niger,
og
de er under yderligere pres på grund af
klimaforandringer og befolkningstilvækst.
Adgangen til rent drikkevand er fortsat
begrænset især i landområderne. Progno-
serne for klimaforandringerne i Niger
peger på risiko for øgede temperaturer
og udsving i nedbøren, hvilket har
alvorlige menneskelige og miljømæssige
konsekvenser. Vandressourcerne skal
forvaltes bæredygtigt for at sikre basale
ydelser og for at undgå konflikter relateret
til vandmangel.
BOKS 2
GØR ØRKENEN GRØN.
NOGLE AF 3N’S RESULTATER
• 23 % vækst i udbytte.
• 113 % vækst i den kunstvandede
produktion.
• 301 nye vandforsyningssteder
i pastorale områder og 127 nye
moderne gårde.
• Genopretning af 82.500 ha
udpint jord.
• Reduktion af kronisk fejlernæring
og underernæring.
8
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 156: Landepolitikpapir for Danmarks samarbejde med Niger 2016-2020, fra udenrigsministeren
1613472_0009.png
REGERINGSFØRELSE OG MENNESKE-
RETTIGHEDER – SKRØBELIGT
DEMOKRATI OG DISKRIMINATION
AF KVINDER OG PIGER
Nigers demokrati indtrådte i 1990 i
en meget vanskelig kontekst præget
af økonomisk krise, og en vælgerskare,
hvor hovedparten er analfabeter. Efter
en række alvorlige politiske kriser og to
militærkup blev demokratiet genetableret
i Niger i 1999. Denne demokratiske
periode varede indtil 2009, hvor en ny
politisk og institutionel krise førte til det
seneste militærkup i 2010.
Den nuværende regering har været ved
magten siden 2011. Dens program for
håndtering af Nigers udviklingsudfordrin-
ger har skabt nyt håb i befolkningen.
Den politiske stabilitet er dog fortsat
skrøbelig, og spændingerne øges i takt
med, at præsident- og parlamentsvalget
i 2016 nærmer sig. Selvom demokratise-
ringen har bidraget til visse fremskridt,
herunder forbedringer af menneskerettig-
heder og regeringsførelsen, er der fortsat
store udfordringer. FN’s Menneskerettig-
hedsråd gennemfører den universelle
periodiske evaluering (Universal Periodic
Review), og både denne og uafhængige
observatørers vurderinger peger på,
at diskrimination og vold mod specielt
kvinder og piger samt manglen på adgang
til retssystemet er udbredt. Endvidere
eksisterer slavelignende tilstande fortsat
i visse etniske grupper. Landets størrelse
og den skæve befolkningsfordeling gør
afstandene og omkostningerne større
i forsøget på at levere basale offentlige
ydelser og infrastruktur. Betydelige natio-
nale investeringer i de sociale sektorer
har, sammen med støtte fra internationale
donorer, bidraget til bedre adgang til
offentlige sociale ydelser, men kvaliteten
af ydelserne er fortsat en central udfor-
dring.
Korruption er ligeledes en stor udfordring.
Det er dog udtryk for en positiv tendens,
at Niger er nr. 103 af 175 lande i Trans-
parency Internationals 2014-indeks over
opfattelsen af omfanget af korruption.
Der er etableret en institutionel ramme
for anti-korruptionsforanstaltninger og
oprettet en hotline for klager fra borgere.
Regeringen har de senere år taget en
række reforminitiativer
ikke mindst for
at effektivisere den offentlige sektor,
og Verdensbanken har en meget positiv
vurdering af Niger på dette område (med
3.4 points i CPIA-indekset
1
). Der er dog
fortsat væsentlige udfordringer i forhold
til at modernisere staten i den samlede
reformpolitik. En decentraliseringsreform,
der har været under implementering siden
2004, er en central reform i den offentlige
sektor. Reformen er imidlertid kun delvist
gennemført, og det er meget vigtigt at få
overført magt og ressourcer fra central-
regeringen til lokalregeringer.
1 Verdensbankens landevurderingsindeks : Fra 1-6. Gennemsnit i Afrika Syd for Sahara 3,2. Gennemsnit i skrøbelige stater 2,8
9
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 156: Landepolitikpapir for Danmarks samarbejde med Niger 2016-2020, fra udenrigsministeren
1613472_0010.png
Kvinders og pigers rettigheder
er et af
de store menneskerettighedsspørgsmål
i Niger. Kvinder diskrimineres gennem
begrænset arveret og mangel på adgang
til kredit, uddannelse og sundhedsydelser.
Tre ud af fire piger er gift, inden de er
fyldt 18 år, og Niger er dermed tæt på
en verdensrekord i forekomsten af børne-
ægteskaber.
Kvindespørgsmål er ekstremt
kontroversielle, og stærk modstand fra
religiøse organisationer har forhindret
vedtagelsen af en familielov. Niger har
ratificeret Konventionen om afskaffelse
af alle former for diskrimination imod
kvinder (CEDAW) med fire vigtige
forbehold om familiespørgsmål, herunder
lige rettigheder og ansvar inden for
husholdningen. Siden årtusindskiftet er
optagelsen af piger i grundskolen øget,
og en lov om kønskvoter har med støtte fra
kvindeorganisationer bidraget til, at flere
kvinder deltager i politik. Den nationale
kønspolitik fokuserer på en forbedring
af det sociokulturelle miljø, så dette kan
igangsætte positive forandringer, på at
færdiggøre lovgivning og på at integrere
en kønsbaseret tilgang i sektorstrategi-
erne.
Civilsamfundsorganisationer
spiller en
vigtig rolle på en lang række områder,
herunder udvikling og humanitære
indsatser, menneskerettigheder og
demokratisering. De har væsentlige
erfaringer, og nogle af dem har bidraget
effektivt til implementering af nøgle-
programmer og initiativer og kan blive
vigtige samarbejdspartnere for Danmarks
arbejde i Niger. De har dog brug for støtte
for at kunne spille en mere proaktiv rolle
i udviklingen af det nigerske samfund.
Der er desuden tendenser til politisering
af civilsamfundet, og organisationerne
konkurrer ofte om finansielle midler
i stedet for at samarbejde.
10
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 156: Landepolitikpapir for Danmarks samarbejde med Niger 2016-2020, fra udenrigsministeren
1613472_0011.png
3
DEN DANSKE INDSATS I NIGER
– ET MANGEÅRIGT SAMARBEJDE
Danmarks samarbejde med Niger går helt
tilbage til 1974. Samarbejdet har udviklet
sig med et geografisk fokus på Zinder
og Diffa (som for indeværende er alvorligt
påvirket af Boko Haram), idet det tema-
tiske fokus har været vandforsyning
og sanitet, landbrug, regeringsførelse,
menneskerettigheder samt fred og
stabilitet. Danmark er en betydelig donor
i Nigers vandsektor og har været et fore-
gangsland i forhold til at følge nationale
systemer og procedurer. Samarbejdet
har været et vigtigt bidrag til opbygning
af infrastrukturen og den institutionelle
kapacitet. På landbrugsområdet har fokus
været på at støtte langsigtet økonomisk
vækst via udvikling af små landbrugs-
virksomheder og værdikæder. Inden for
regeringsførelse og menneskerettigheder
er der givet støtte til valg, kvinders
rettigheder, kapacitetsopbygning af
centrale demokratiske institutioner og
aktører samt indsatser omkring dialog
(se bilag II for flere detaljer). Danmarks
repræsentation i Niger blev lukket i 2014,
og ansvaret for det danske udviklings-
samarbejde med landet ligger hos den
danske ambassade i Ouagadougou,
Burkina Faso.
Flere danske organisationer (CARE
Danmark, CARITAS, Danish Demining
Group, Det Danske Institut for Menneske-
rettigheder) har udviklingsaktiviteter
i Niger inden for menneskerettigheder,
fred og stabilisering samt lokal udvikling
og fødevaresikkerhed. Disse aktiviteter
er et vigtigt supplement til Danmarks
langsigtede udviklingssamarbejde med
Niger.
BOKS 3
DANMARK OG NIGER – FOKUS PÅ RESULTATER UNDER
DE IGANGVÆRENDE PROGRAMMER JF. ANNEX II
• Stigning i andel af befolkningen, som har adgang til vand i Zinder og Diffa:
Zinder 61 % og Diffa 81 %. Landsgennemsnittet er 52 % (i perioden 2012–2016).
• Støtte til udvikling og implementering af den nationale strategi for vand
i nomadeområder (“Strategie Nationale pour l’Hydraulique pastorale”)
(i perioden 2012–2017).
• Kapacitetsopbygning af 1.450 organisationer for landmænd, herunder inklusiv
550 kvindeorganisationer (i perioden 2014–2019).
• 998 mikroprojekter i Zinder og Diffa til gavn for mere end 30.000 producenter
heraf 45 % kvinder (i perioden 2014–2019).
• Støtte til styrkelse af Nationalforsamlingens administrative kapacitet indenfor HR,
IT mv. (i perioden 2014–2017).
• Støtte til etableringen af “ægtefælleskoler”, hvor mænd bliver undervist i at tage
ansvar for familiens sundhed og dermed fremmer kvinders reproduktive sundhed
og sociale position (i perioden 2014–2017).
11
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 156: Landepolitikpapir for Danmarks samarbejde med Niger 2016-2020, fra udenrigsministeren
1613472_0012.png
4
STRATEGISKE MÅL OG CENTRALE
OMRÅDER I DEN DANSKE INDSATS
Udgangspunktet for landepolitikken
er Danmarks engagement i fattigdoms-
bekæmpelse sideløbende med sikringen
af demokrati og basale menneske-
rettigheder, der giver den enkelte
mulighed for selv at kæmpe for et
bedre liv – specielt i skrøbelige
stater. I betragtning af de omfattende
udfordringer Niger står overfor – og under
hensyntagen til Danmarks komparative
fordele – vil de tre strategiske mål være:
1) stabilitet og fred, 2) adgang til basale
rettigheder og 3) reduktion af ekstrem
fattigdom.
De strategiske mål hænger i meget høj
grad sammen og vil i det omfang det er
muligt, inkludere kapacitetsopbygning
af regeringsinstitutioner og civilsamfund.
Alle danske aktiviteter vil være baseret på
en rettighedsbaseret tilgang. I betragtning
af Danmarks omfattende engagement i
Sahelregionen vil det være en prioritet at
søge at opnå synergi- effekter. Ligeledes
vil der blive sikret koordination med
allerede igangværende danske indsatser
og EU’s Sahelstrategi.
De udvalgte strategiske mål er i overens-
stemmelse med Nigers overordnede
regerings prioriteringer, som beskrevet
i den nationale fattigdomsstrategi “Le Plan
de Développement Economique et Social
(PDES 2012–2015)” samt de relevante
sektorpolitikker
2
. Indsatser, der er baseret
på fælles værdier inden for menneske-
rettigheder, demokrati, god regerings-
førelse, sikkerhed og migration, vil
primært blive understøttet gennem EU’s
dialog med de nigerske myndigheder.
Desuden vil Danmark søge at fastholde
kontakt med centrale partnere i civil-
samfundet.
De EU-lande, der er til stede i Niger, har
udformet en fælles programmering for
udviklingssamarbejdet for at sikre, at
indsatserne komplementerer hinanden.
Danmark vil følge denne proces både
med koordinering og i den politiske dialog
med regeringen. Danmark vil derudover
involvere sig aktivt i EU, FN, AU og i andre
internationale fora i forhold til områder og
formulering af politikker relevant for Niger.
Nigers situation er præget af kom­
pleksitet, og afhængig af den aktuelle
situation vil en eller flere af de følgende
modaliteter blive anvendt i samarbejdet:
1) Udviklingssamarbejde via lande-
programmet for Niger. 2) Stabiliserings-
og sikkerhedsindsatser via Freds-
og Stabiliseringsfonden. 3) Støtte fra
klimapuljen, hvis det viser sig muligt
at integrere denne i landeprogrammet.
4) Dansk støtte til og alliance med Niger
i multilaterale organisationer og fora,
hvor det er relevant. 5) Danske NGO’er,
der er aktivt involveret i Niger gennem
rammefinansiering eller fra andre kilder.
6) Placering af danske ressourcepersoner
i multilaterale organisationer i Niger, hvor
det er muligt, og der er behov for det.
7) Humanitær bistand vil blive overvejet
baseret på en analyse af de overordnede
humanitære behov, hvis mere akutte
kriser udvikler sig. 8) Fortsat kontakt
mellem det danske og nigerske forsvar.
BOKS 4
DET FREMTIDIGE DANSKE SAMARBEJDE MED NIGER
VIL BLIVE STYRET AF FØLGENDE PRINCIPPER
a. En
sammenhængende og fleksibel
tilgang på det nationale og regionale niveau som
vil omfatte aktivt diplomati, politisk dialog, socioøkonomisk udvikling, sikkerheds-
og stabiliseringsindsatser samt humanitær bistand.
b.
Synergi
med andre donorer og fremme af en fælles og harmoniseret tilgang til
den komplekse sikkerheds- og udviklingssituation.
c. Fokus på langsigtet
statsopbygning
med vægt på inkluderende politiske og
institutionelle processer, idet den statslige kapacitet er afgørende for langvarig fred.
d.
En rettighedsbaseret tilgang
som tager udgangspunkt i, at diskrimination og
eksklusion er de grundlæggende årsager til konflikt.
2 En kommission arbejder på en revision af fattig-
domsstrategien for 2016–2019. Der ventes ikke
fundamentale ændringer i hovedprioriteringerne,
som er: sikkerhed, regeringsførelse, fødevare-
sikkerhed, økonomisk vækst og social udvikling.
12
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 156: Landepolitikpapir for Danmarks samarbejde med Niger 2016-2020, fra udenrigsministeren
1613472_0013.png
STRATEGISK MÅL 1
FREMME STABILITET OG FRED
Fred og stabilitet i Niger er tæt forbundet
med udviklingen i hele Sahel-regionen
herunder væbnede konflikter. På
det regionale niveau er de centrale
udfordringer at forhindre, at terror-
organisationer yderligere udvider deres
aktiviteter, at bekæmpe menneske-
smugling og spredning af voldelig
ekstremisme, og at styrke dialog og
samarbejde om anti-terroraktiviteter
på regionalt- og internationalt niveau.
På internationalt niveau er der bred
enighed om, at sikkerhedstruslerne
i Sahel går på tværs af grænserne.
Danmark vil samarbejde med EU, FN, AU
og regionale organisationer som ECOWAS
og G5 for at fremme regional sikkerhed
og stabilisering med særligt fokus på
indsatser rettet mod de grundlæggende
årsager til ustabilitet samt støtte initiativer
målrettet migration.
Forbedret grænsekontrol og overvågning
af aktiviteter på tværs af grænserne er
centrale elementer i indsatser, der skal
modvirke en udvidelse af terroristgruppers
aktiviteter og i kampen mod kriminelle
netværk og smugling af varer og menne-
sker. På lande-, regionalt- og lokalt-niveau
kan disse indsatser omfatte en styrkelse
af sikkerhedsstyrkerne og deres tilstede-
værelse i Niger, bekæmpelse af voldelig
ekstremisme samt støtte regeringens
kapacitet til at håndtere migrations-
strømmene. Danmark vil derudover
overveje at støtte indsatser for at
informere migranter, som er på vej
gennem Niger om de farer og risici,
der er forbundet med rejsen til Europa
samt mulighederne for hjemsendelse.
Et eksempel kunne være støtte til det
pilotcenter i Agadez, , som EU er
engageret i, og som den internationale
migrationsorganisation, IOM, leder.
Centret vil søge at støtte og informere
migranter (herunder informere om fri-
villige hjemrejsemuligheder) og henvise
migranter til national beskyttelse.
På nationalt niveau er en anden væsentlig
udfordring bekæmpelsen af Boko Harams
infiltration i Niger samt spredning af
terrorangreb fra Boko Haram, AQIM,
Mujao/Al-Murabitoon og andre radikali-
serede grupper. Bekæmpelse af voldelig
ekstremisme og radikalisering, som fører
til terrorisme vil vedblive med at være en
udfordring også på længere sigt. Det er
især vigtigt at bremse den indflydelse
radikale bevægelser har i befolkningen,
særligt blandt unge, og her spiller adgang
til uddannelse og beskæftigelse en
afgørende rolle.
En konsolidering af de demokratiske
institutioner er en vigtig forudsætning
for at kunne give et langsigtet svar på
sikkerhedsudfordringerne. Ligeledes
fremmer demokrati en pluralistisk politisk
debat om vigtige samfundsspørgsmål
– herunder sikkerhed – og giver befolk-
ningen mulighed for at følge regeringens
tiltag. Omdrejningspunktet i indsatser
på dette område vil være det danske
regionale Freds- og Stabiliseringsprogram
for Sahel. Det vil muligvis blive suppleret
af bilaterale indsatser, som adresserer
mere afgrænsede nationale problemer
omkring risikoen for radikalisering, lokal
konflikthåndtering og migration. I tillæg
hertil kan EU trust fonden for migration
lanceret på Valletta topmødet mellem EU
og de afrikanske lande i november 2015
blive vigtig for indsatserne vedrørende
de grundlæggende årsager til migration,
herunder ustabilitet, økonomisk vækst og
overtrædelsen af menneskerettighederne.
13
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 156: Landepolitikpapir for Danmarks samarbejde med Niger 2016-2020, fra udenrigsministeren
1613472_0014.png
STRATEGISK MÅL 2
FREMME ADGANGEN TIL
BASALE RETTIGHEDER FOR
ALMINDELIGE BORGERE
På lang sigt er det centralt at sikre lige
adgang til basale rettigheder som led
i bekæmpelsen af de grundlæggende
årsager til fattigdom, eksklusion,
diskriminering samt for at adressere
de dybereliggende årsager til konflikter.
Dette omfatter sikring af grundlæggende
offentlige ydelser til alle, forbedring
af lige adgang til beslutningsprocesser
og bekæmpelse af korruption og dis-
krimination. Danmark har opbygget vigtige
erfaringer og har komparative fordele
i indsatser for fremme af kvinders rettig-
heder og adgang til vand. Resultater
opnået på disse områder vil blive kon-
solideret i perioden 2016 til 2020 med
henblik på at bidrage til et favorabelt
socio-kulturelt, institutionelt og juridisk
miljø for ligestilling. Danmark planlægger
at støtte kapacitetsopbygning af civil-
samfundsorganisationer, der arbejder
med områder af relevans for kvinder og
piger, og at tage aktivt del i internationale
fora for at fremme menneskerettigheder
og ligestilling mellem kønnene i Niger.
Danmark vil søge at involvere civil-
samfundsorganisationer i formulering
og implementering af udviklings-
programmer og støtte politisk dialog,
hvor det er muligt. Dannark vil også
deltage i opbygningen af civilsamfunds-
organisationernes kapacitet, som
eksempelvis gennem ’AmplifyChange’,
der hjælper græsrodsorganisationer
i bl.a. Afrika. Danmark vil desuden
støtte reformer og ændring af politikker
med henblik på at fremme seksuelle og
reproduktive sundhed- og rettigheder
(SRHR) for kvinder, piger og andre fattige
og marginaliserede enkeltpersoner.
Adgang til vand en central udfordring
i Niger,
og det er nødvendigt med
strategier, som integrerer brugen af vand
til forskellige formål herunder landbrug,
kvæg, husholdninger og minedrift for at
undgå konflikter og beskytte vand-
ressourcerne for fremtidige generationer.
Niger har udviklet en juridisk ramme for
integreret forvaltning af vandressourcerne
og for at skabe større viden om behovet
for forvaltning og beskyttelse af vandet.
Danmark vil med udgangspunkt i de
resultater, der er opnået i vandsektoren,
fortsat støtte Nigers regering i at sikre
vandforsyning til landbefolkningen og i at
implementere politikker med integreret
tilgang til forvaltning af vand. Langvarig
dansk støtte til vandsektoren har bidraget
til at styrke regeringens kapacitet på dette
område både nationalt og regionalt.
Som noget ganske unikt har det i Niger
været muligt at skabe en programtilgang
som bygger på nationale systemer og
procedurer. Danmark vil fortsat fokusere
på at styrke regeringens kapacitet til at
sikre vandforsyning og forvalte vand-
ressourcerne – og hvor det er muligt vil
Danmark støtte Niger i implementering
af decentralisering i vandsektoren og
opbygning af lokal kapacitet.
Aktiviteterne på dette område vil primært
blive finansieret gennem det bilaterale
landeprogram.
14
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 156: Landepolitikpapir for Danmarks samarbejde med Niger 2016-2020, fra udenrigsministeren
1613472_0015.png
STRATEGISK MÅL 3
REDUCERE EKSTREM
FATTIGDOM MED FOKUS PÅ
MODSTANDSDYGTIGHED
Alvorlig fejlernæring og gentagne
fødevarekriser afspejler en underliggende
tendens af stigende sårbarhed. Danmark
vil adressere dette problem ved at støtte
3N-initiativet, som sætter fokus på en
række mere specifikke udfordringer.
Det tørre klima er en alvorlig hindring for
at forbedre fødevaresikkerheden i Niger,
men landet har et potentiale for kunst-
vanding i landbruget og i kvægsektoren.
Samtidig vil særlige initiativer blive rettet
mod at sikre indkomsterne for de mere
sårbare husholdninger og gøre indkomst-
erne mere alsidige.
Tidligere fødevarekriser viser, at kvinder
påtager sig et stigende ansvar for at sikre
husholdningerne levebrød. Ved at give
kvinderne muligheder, der sikrer et lavt,
men relativt sikkert udbytte, kan de være
med til at sikre overlevelse for hushold-
ningens medlemmer, når kriserne opstår.
Tiltag på dette område kan inkludere
støtte til indkomstgenererende aktiviteter
for kvinder i landområder samt sikre
adgang til jord og produktionsmidler.
De konkrete indsatser på området vil
primært blive finansieret via lande-
programmet. Finansiering fra klimapuljen
kan blive overvejet, hvis det bliver muligt
at integrere sådanne indsatser i lande-
programmet. Humanitær bistand vil blive
overvejet på grundlag af analyser af de
overordnede humanitære behov.
Forvaltningen af olie- og minesektoren
bliver helt afgørende for Nigers socio-
økonomiske udvikling. Danmark vil
opmuntre internationale organisationer
såsom Extractive Industries Transparency
Initiative (EITI), internationale finansielle
institutioner og bilaterale partnere, der
har større erfaring på området, til at støtte
Niger på dette område.
15
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 156: Landepolitikpapir for Danmarks samarbejde med Niger 2016-2020, fra udenrigsministeren
1613472_0016.png
5
RISICI OG SCENARIER
Grundet Nigers sårbarhed er det nød-
vendigt at tage en række risici i betragt-
ning i forbindelse med det danske
engagement i landet.
I 2014-indekset
3
over staters sårbarhed
(fragility indekset ) betegnes Nigers
situation som alarmerende, og landet
er klassificeret som nummer 19 af 177
lande og dermed som værende blandt
de mest sårbare. Meget begrænsede
offentlige serviceydelser kombineret
med høj befolkningstilvækst, trusler over
grænserne og det pres, usikkerheden
i regionen skaber, udgør kritiske faktorer.
Tilbageslag i den demokratiske proces er
en væsentlig risiko, som bl.a. er knyttet til
en mulig forværring af det politiske klima
forud for valgene i 2016. Den humanitære
situation er også sårbar på grund af de
tilbagevendende tørker, et truende højt
underskud i fødevareproduktionen og
landets begrænsede kapacitet til at tage
sig af flygtninge.
Risikoen for kidnapninger begrænser
mulighederne for at bevæge sig rundt
i landet, men indtil videre har regerings-
kontorer og organisationer i Niger været
i stand til at operere relativt frit. Dog
kan en forværret sikkerhedssituation
begrænse aktiviteter i grænseområder
yderligere.
Korruption og de nationale myndigheders
ringe kapacitet medfører risici, som kan
have indflydelse på mulighederne for at
nå de opstillede mål for programmerne.
Internationale målinger af regeringens
kapacitet peger dog på visse forbedringer
i Niger. Ved udformningen af lande-
programmet, vil man se på, hvordan disse
forbedringer kan understøttes og styrkes
yderligere.
Delegeret samarbejde og finansiering
gennem multilaterale organisationer
og andre internationale partnere
vil være
den foretrukne finansieringsmetode i den
danske støtte. Potentielle delegerede
partnere vil blive involveret i udform-
ningen af nye konkrete indsatser under
det nye landeprogram for dermed at
sikre bedre koordination med partnernes
egne programmer. Tilpasning til nationale
systemer, harmonisering og fælles
finansiering vil blive efterstræbt.
Landepolitikken opererer med tre vigtige
scenarier, som beskrives nedenfor.
Udviklingen i Niger vil sandsynligvis være
temmelig uforudsigelig, således at man
ikke på noget tidspunkt kan pege klart
på et enkelt scenarie. Den danske indsats
vil bygge på en løbende og fleksibel
tilpasning til situationen. Den daglige
monitering af aktiviteterne vil være
udfordret af manglen på dansk tilstede-
værelse i Niger. Forhold omkring risici og
monitering vil derfor spille en vigtig rolle,
når der etableres delegerede partner-
skaber.
3 Indekset over ”Fragile states” rangerer årligt 178 lande på baggrund af stabilitet og det pres, de står overfor. Indekset publiceres
af The Fund for Peace (FFP), som er en uafhængig, upartisk forsknings- og uddannelsesorganisation, der arbejder for at forhindre
voldelige konflikter og fremme vedvarende sikkerhed.
16
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 156: Landepolitikpapir for Danmarks samarbejde med Niger 2016-2020, fra udenrigsministeren
1613472_0017.png
BOKS 5
TRE HOVEDSCENARIER I LANDEPOLITIKKEN
Scenarie 1: Status quo
Den politiske situation er fortsat stabil,
men præget af splittelse, stærke konflik-
ter, begrænset fremskridt i lovgivningen,
i reformen af den offentlige sektor og
af en meget politiseret administration.
Den nationale sikkerhedssituation er
skrøbelig men fortsat relativt stabil,
selvom lommer af usikkerhed og terror-
angreb truer stabiliteten. Den manglende
regionale sikkerhed begrænser udviklin-
gen af den private sektor, og den økono-
miske vækst er ustabil. Med støtte fra
eksterne partnere bidrager investeringer
i de sociale og økonomiske sektorer til
en beskeden reduktion af fattigdommen
og afhjælper fødevarekrisen.
Det politiske svar:
Samarbejdet gennem­
føres efter de overordnede retningslinjer
i landepolitikken, og de konkrete pro­
grammer udformes med henblik på at
styrke langvarige forbedringer herunder
kapacitetsopbygning af regeringen og
civilsamfundsorganisationerne.
Scenarie 2: Den positive udvikling
Det politiske klima forbedres og giver
muligheder for en vellykket implemente-
ring af reformer. Den regionale sikker-
hedssituation er forbedret. Der sker
hurtigere fremskridt i leveringen af
offentlige basisydelser og beskyttelsen
af menneskerettigheder. Vækst i mine-
sektoren gør det muligt for regeringen
at investere i socioøkonomisk udvikling
og fremme økonomisk vækst. I betragt-
ning af fattigdommens omfang må
man forvente, at Niger fortsat vil være
et lavindkomstland i hele den periode,
som landepolitikken omfatter.
Det politiske svar:
I en forbedret sikker­
hedssituation vil det være muligt at øge
samspillet med lokale myndigheder og
marginaliserede grupper. Danske råd­
givere og NGO’er får bedre arbejdsmulig­
heder. Såfremt der sker en forbedring
i forholdene for erhvervslivet, vil der
kunne etableres et samarbejde med
den private sektor, og det kan overvejes
at bruge nogle af instrumenterne for
erhvervssamarbejde dels i vandsektoren
og dels i indsatser for energieffektivitet.
Scenarie 3: Den negative udvikling
Politiske spændinger lammer regeringen,
eller et militærkup kaster landet ud i en
ny økonomisk og social krise. Antallet
af terrorangreb øges, og staten mister
kontrollen med hovedparten af landet.
Den humanitære krise forværres.
Det politiske svar:
Hvis der sker demo­
kratiske tilbageskridt eller regeringen
bryder sammen, vil der blive lagt vægt på
humanitær bistand og støtte til civilsam­
fundet. Det geografiske fokus vil blive
besluttet efter tæt monitorering af sikker­
hedssituationen og med koordination af
donorindsatser. Det vil være vanskeligt
at fortsætte støtte til langsigtet kapaci­
tetsopbygning.
17
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 156: Landepolitikpapir for Danmarks samarbejde med Niger 2016-2020, fra udenrigsministeren
1613472_0018.png
6
RAMMERNE FOR
MONITERING OG EVALUERING
Der vil inden for hvert fokusområde
blive besluttet, hvilke output indikatorer,
der skal danne grundlag for styringen
af programmerne og for målingen af
fremskridt, gennemførelse og resultater.
Hvor det er muligt, vil indikatorerne blive
baseret på landets egne, således at
monitorering og evaluering kan knyttes
til de nationale systemer.
Danmark vil identificere de potentielle
risici inden for hvert enkelt område og
udvikle strategier for håndtering af disse
i overensstemmelse hermed, dels for
at reducere risiciene og dels for løbende
at kunne justere indsatserne i forhold
til disse.
18
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 156: Landepolitikpapir for Danmarks samarbejde med Niger 2016-2020, fra udenrigsministeren
1613472_0019.png
BILAG 1
FAKTA OM NIGER
ØKONOMISKE NØGLETAL
Areal (2013)
Befolkning (2013)
BNP (2013)
Årlig økonomisk vækst (2013)
Bruttonationalindkomst (BNI) per indbygger (2013)
Vækst i BNI per indbygger (2013)
Verdensbankens Doing Business indeks (2014)
DE ØKONOMISKE SEKTORER (ANDEL AF BNP)
a. Landbrug (2013)
b. Industri (2013)
c. Fremstilling (2013)
d. Serviceydelser (2013)
Regeringsudgifter (2013)
Skatteindtægter (2013)
Udviklingsbistand per indbygger (2012)
Nettoudviklingsbistand (2012)
Værdi af udenlandsk gæld (2011)
ENHED
Millioner km²
Millioner
Milliarder USD
% af BNP
USD (Atlas metoden)
%
Placering
1,3
17,83
7,407
4,1
400
-1,5
168
KILDE
WDR
WDR
WDR
WDR
WDR
WDR
DB/WB
% af BNP
% af BNP
% af BNP
% af BNP
% af BNP
% af BNP
USD
% af BNI
% af eksport af varer
og tjenesteydelser
og primære indkomster
37,2
19,4
6,1
43,4
28,9
15,2
53
13,8
2,4
WDR
WDR
WDR
WDR
IMF
IMF
WDR
WDR
WDR
19
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 156: Landepolitikpapir for Danmarks samarbejde med Niger 2016-2020, fra udenrigsministeren
1613472_0020.png
CENTRALE SOCIALE DATA
Befolkningstilvækst (2013)
Gennemsnitlig forventet levealder (2013)
Børnedødelighed (2013)
Adgangen til rent drikkevand (2013)
Adgangen til primære sundhedsydelser
Antal læger (2012)
15-49-årige med HIV (2013)
Voksne der kan læse og skrive (2013)
Nettooptagelse i grundskolen (2013)
Nettooptagelse af piger i grundskolen (2013)
Udgifter til uddannelse (2012)
Militærudgifter (2013)
INDKOMSTFORDELING
Rigeste 10% af befolkningen (2011)
Fattigste 10% af befolkningen (2011)
ENHED
% årlig
År
Døde pr. 1.000 fødsler
% i byer og landområder,
uden adgang
% uden adgang
Pr. 100.000 indbyggere
%
% (over 15 år)
%
%
% af de offentlige udgifter
% of BNP
3,9
58
60
53 (land)
13 (by)
47
2
0,4
28,7
68,8
57,15
18,2
1,05
KILDE
WDR
WDR
WDR
Nigers
regering
Nigers
regering
WDR
UN-AIDS
HDR
WDR
WDR
WDR
WDR
% af nationalindkomsten
% af nationalindkomsten
26,3
4,0
WDR
WDR
NØGLETAL FOR MILJØ
Beskyttede landområder med biologisk mangfoldighed i % af
hele landet (2012)
Kuldioxid udslip per indbygger og forbruget af
ozonnedbrydende stoffer (CFC) (2010)
%
tons
16,7
0,09
FN’s statistiske
kontor
FN’s statistiske
kontor
CENTRALE MENNESKERETTIGHEDSDATA
Ratifikation af ni centrale menneskerettighedskonventioner
* Konventionen om alle former for diskrimination mod kvinder (CEDAW) ratificeret med forbehold.
Konventioner
8*
OHCHR
20
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 156: Landepolitikpapir for Danmarks samarbejde med Niger 2016-2020, fra udenrigsministeren
1613472_0021.png
BILAG 2
DANMARKS IGANGVÆRENDE SAMARBEJDE MED NIGER
Det danske samarbejde fokuserer på i)
vand- og sanitetssektoren, ii) landbrug og
udvikling i landdistrikter samt iii) fremme
afkvinders rettigheder og opbygning af
kapacitet i demokratiske institutioner.
Danmark støtter desuden stabiliserings-
indsatser gennem det regionale program
for fred og stabilisering i Sahel.
Programmet for vand, hygiejne og sanitet
(PASEA 2) løber fra 2012–2017 med et
budget på 200 millioner DKK. Programmet
er det første i vandsektoren, der primært
bygger på eksisterende institutioner.
Betydelige infrastrukturprojekter er for-
ventet på grund af befolkningstilvækst
og ønsket om bedre adgang til sanitet og
drikkevand. Trods forbedringer mangler
mere end 50 % af befolkningen i land-
områderne stadig adgang til rent drikke-
vand. Aktiviteterne omfatter konstruktion
og forvaltning af drikkevandsforsyning
på landet og byområder. Det inkluderer
brønde, borehuller med pumper og
netværkssystemer i større bebyggelser.
Omkring 126.500 mennesker har fået
adgang til rent drikkevand gennem
PASEA 1.
Programmet for jobskabelse og
økonomisk vækst i landbruget
(PECEA)
løber fra 2014–2019 med et budget på
195 millioner DKK. Fokus er på udvikling
af lokale produktionssystemer og institu-
tionel støtte til lokale og nationale
partnere. Det tidligere program (2009–
2014) har gavnet omkring 30.000
producenter, hvoraf 45 % er kvinder.
Blandt de vigtige resultater er udvikling
af kunstvanding i landbruget, sikring af
jordrettigheder, forarbejdning af lokale
produkter og relaterede aktiviteter på
fiskeriområdet. PECEA bygger på de
tidligere opnåede resultater og tilføjer
fokus på værdikæder for at øge økonomisk
vækst og jobskabelse i jord- og kvæg-
bruget. Programmet forankres i den
nationale koordinerende højkommission
for 3N-initiativet .
Programmet for regeringsførelse og
menneskerettigheder
(PADDH) løber fra
2014–2017 med et budget på 50 millioner
DKK. Engagementet, der vedrører kvinders
rettigheder, gennemføres via UNFPA’s
landeprogram. Hovedresultater fra
tidligere år er skabelsen af en vigtig dialog
mellem regeringen, civilsamfundet og
lokale og religiøse ledere via religiøse
platforme, som fremmer lighed mellem
kønnene og kvinders rettigheder. Danmark
støtter opbygningen af kapacitet blandt
medlemmer af Nationalforsamlingen
og parlamentariske udvalg i områder
relateret til forvaltning af naturressourcer,
de offentlige finanser og menneske-
rettigheder. Et sidste engagement ved-
rører kapacitetsopbyggelse i medierne.
Danmark støtter konfliktforebyggelse
i Niger gennem det regionale freds-
og stabiliseringsprogram for Sahel, der
løber fra 2013–2017 med en samlet
ramme på 130 millioner DKK. Programmet
arbejder med de underliggende og
regionale politiske og sikkerhedsmæssige
udfordringer i Sahel og fokuserer bl.a.
på at styrke mæglings- og konflikt-
løsningsindsatser, forbedret sikkerhed
samt indsatser for at bekæmpe voldelig
ekstremisme og organiseret kriminalitet.
21
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 156: Landepolitikpapir for Danmarks samarbejde med Niger 2016-2020, fra udenrigsministeren
1613472_0022.png
BILAG 3
NIGERS FREMSKRIDT I FORHOLD
TIL FN’S 2015-MÅL (MDG)
MDG
MÅL 1: FATTIGDOM
Fra 1990 til 2015 en halvering af:
– andelen af befolkningen, hvis indkomst er mindre
end 1$ pr. dag
– andelen af befolkningen som sulter (% undervægtige børn
under 5 år)
MÅL 2: GRUNDSKOLE FOR ALLE
Sikring af alles adgang til grundskolen (nettooptagelse)
Sikring af at alle gennemfører grundskolen
MÅL 3: LIGESTILLING
Eliminering af ulighed (Procentdel af piger i forhold
til drenge i grundskolen)
MÅL 4: BØRNEDØDELIGHED
2/3 reduktion af antallet af børn, der dør, inden de er 5 år
(pr. 1000 levendefødte)
MÅL 5: MØDRES SUNDHED
Reduktion af mødredødelighed med ¾ (pr. 100.000 fødsler)
Fødsler tilset af uddannet sundhedspersonale
MÅL 6: HIV/AIDS, MALARIA & ANDRE SYGDOMME
Forekomsten af HIV/AIDS
MÅL 7: MILJØMÆSSIG BÆREDYGTIGHED
Halvering af andelen af befolkningen uden adgang
til sikkert vand
Halvering af andelen af befolkningen uden adgang
til forbedret sanitet
Kilder:
Nigers regering. Det nationale statistiske institut.
BASELINE
AKTUELT
NIVEAU
2015
MÅL
FREMSKRIDT
63 % (1993)
36 % (1992)
48 % (2011)
38,5 % (2011)
32,5 %
18 %
Ventes ikke nået
Ventes ikke nået
18 % (1990)
15 % (1991)
70,5 % (2013)
51 % (2011)
100 %
100 %
Ventes ikke nået
Ventes ikke nået
62,5 % (1997)
81 % (2012)
100 %
Ventes ikke nået
318 (1992)
127 (2012)
106
Ventes nået
652 (1992)
14,9 % (1992)
535 (2012)
29,4 % (2010)
175
100 %
Ventes ikke nået
Ventes ikke nået
0,87 % (2002)
0,7 % (2006)
<0,7 %
Ventes nået
22,3 % (1992)
12 % (1992)
51 % (2008)
12 % (2008)
45 %
36 %
Ventes nået
Ventes ikke nået
22
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 156: Landepolitikpapir for Danmarks samarbejde med Niger 2016-2020, fra udenrigsministeren
1613472_0023.png
DANMARK – NIGER
LANDEPOLITIKPAPIR
2016–2020
Marts 2016
Udgiver:
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Telefon
Fax
E-mail
Internet
33 92 00 00
32 54 05 33
[email protected]
www.um.dk
Design: BGRAPHIC
Foto, forside: ©Jonathan Bjerg Møller/CARE
Publikationen kan downloades via:
www.danida-publikationer.dk
Teksten kan citeres frit.
ISBN 978-87-7087-926-2 (PDF version)
ISBN 978-87-7087-927-9 (HTML version)
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 156: Landepolitikpapir for Danmarks samarbejde med Niger 2016-2020, fra udenrigsministeren
1613472_0024.png
WWW.DANIDA.DK